'אלט רייט': החצר האחורית של הימין האמריקני

בעקבות עלייתו של דונלד טראמפ ומינוי סטיב בנון ליועצו הבכיר, זרמי שוליים קיצוניים בימין האמריקני זוכים לתשומת לב מוגברת. מהו "הימין האלטרנטיבי", ועד כמה הוא באמת משפיע

הפגנת ימין גזעני בטקסס. צילום: Albert Mock CC BY-NC-ND 2.0 via flickr

ההודעה על מינויו של סטיב בנון, מנהל הקמפיין של דונלד טראמפ, ל"יועץ בכיר ואסטרטג ראשי" של הנשיא הנבחר, גררה גינויים מהתקשורת, מהדמוקרטים וגם מגורמים רפובליקניים. נטען כי בנון, שהוא גם מנכ"ל אתר החדשות 'ברייטבארט', הוא גזען, אנטישמי ונציג של ה'אלט רייט' – הימין האלטרנטיבי – כינוי לקבוצות שוליים ימניות בארה"ב שהתרחבו בשנים האחרונות, בייחוד סביב הקמפיין של טראמפ.

בנון התחיל את דרכו כקונסרבטיבי מהשורה, גם אם בעל סגנון אגרסיבי מעט. הוא הצטרף לאתר 'ברייטבארט', שהחל גם הוא כאתר חדשות קונסרבטיבי בעל אופי תוקפני וצעקני במקצת. מייסד האתר ומנהלו היה אנדרו ברייטברט, עיתונאי שמרן שנודע כלוחם תרבות השש אלי־קרב. לאחר מותו של ברייטבארט נמסר האתר לניהולו של בנון. בשנים האחרונות עמדותיהם של בנון ושל אתר 'ברייטברט' השתנו משמעותית. משמרנות כלכלית וחברתית קלאסית הם עברו לפופוליזם לאומני, הכולל בין היתר התנגדות לסחר חופשי ולהגירה. במערכת הבחירות האחרונה הפך האתר לשופרו של קמפיין טראמפ, ויישר אתו קו כמעט בכל נושא. האתר הביע גם תמיכה ב'ברקזיט' ובמפלגות לאומניות ברחבי אירופה. לאחר ניצחון טראמפ, המטרה המוצהרת הבאה של האתר היא תמיכה במרין לה־פן בבחירות הקרובות בצרפת.

בנון ואתר 'ברייטבארט' הואשמו באנטישמיות. בכמה מקרים אזכר האתר את יהדותם של מתנגדיו לגנאי, למשל כאן. מנגד, צוות האתר מכיל לא מעט יהודים (ברייטברט עצמו היה יהודי), האתר תומך מאוד בישראל כחלק מנרטיב אנטי־מוסלמי, ויש לו אף סניף בירושלים.

כאמור, בנון הואשם בכך שהוא נציג של הימין האלטרנטיבי. למעשה, הוא עצמו הציג בראיון את אתר 'ברייטבארט' כבמה לימין האלטרנטיבי. מהו אותו ימין אלטרנטיבי הנמצא עתה באור הזרקורים, ומה הקשר שלו לנשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ?

סטיב בנון. צילום מסך
סטיב בנון. צילום מסך

כבר לא רק חוליגנים נבערים

הקבוצה שמכנה עצמה "אלט רייט" (כשם האתר של ריצ'רד ספנסר, ממובילי התנועה) היא תופעה חדשה יחסית בגלגולה הנוכחי. זוהי קבוצה רחבה, הכוללת מספר תתי־קבוצות. היא מבוזרת מאוד מבחינת רעיונות ועמדות, ובתוכה מתנהלות מחלוקות פנימיות שונות. מכיוון שהימין האלטרנטיבי קיים בעיקר כתופעה אינטרנטית קשה לדעת בכמה אנשים מדובר, אבל מבחינת חומר כתוב, עולם מושגים, מגוון עמדות ושפה פנימית, מדובר במגוון רחב ביותר. זוהי תנועה מחתרתית בעיקרה, ומרבית החברים והכותבים בפורומים ובבלוגים של הימין האלטרנטיבי אינם מזדהים בשמותיהם האמתיים.

הימין האלטרנטיבי נבדל מקבוצות ימין קיצוני קודמות במספר ובאופי האנשים שנמשכים אליו. הימין הקיצוני והגזעני הישן בארה"ב, ה'קו קלוקס קלאן' (KKK) וקבוצות ניאו־נאציות, הכיל בעיקר חוליגנים מהמעמד הנמוך. לעומת זאת, חברי הימין האלטרנטיבי הנוכחי הם בעיקר גברים לבנים בעלי השכלה גבוהה ממעמד הביניים. בין מנהיגי הימין האלטרנטיבי אפשר למצוא דמויות כמו ג'רד טיילור, עורך המגזין 'אמריקן רנסנס' של הלאומנים הלבנים, שלמד פילוסופיה בייל, לימד יפנית בהרווארד, והיה עורך משנה ב'וושינגטון פוסט'; או ניק לנד, בעבר פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת וורוויק.

המכנה המשותף הבסיסי לכל הקבוצות המשתייכות לימין האלטרנטיבי הוא התנגדות לתקינות פוליטית, ונכונות להביע רעיונות הנחשבים בעולם המערבי כיום לטאבו מוחלט, ושעצם העלאתם גוררת סנקציות חברתיות ולעתים אף משפטיות. הטאבו הגדול ביותר אולי בעולם המערבי כיום הוא נושא הגזע, והוא גם המכנה המשותף העיקרי של הימין האלטרנטיבי. לפי התפיסות המקובלות כיום, גזע הוא הבניה חברתית (וכך גם מגדר, לפי התפיסה המרכזית בפמיניזם העכשווי שגם לה מתנגדים בימין האלטרנטיבי). בהתאם לכך, ההבדלים הביולוגיים בין לבנים, שחורים, יהודים ואסייתים הם קוסמטיים בלבד, כדוגמת צבע העור, אך ברמה הביולוגית אין הבדלים מהותיים בין גזעים. ככל שאנו מבחינים בהבדלים בהשכלה ובהישגים בין קבוצות אוכלוסייה שונות, הם תוצאה של סביבה ותרבות בלבד.

הימין האלטרנטיבי חולק על קביעה זו, או לפחות על קביעה דוגמטית כזו. כפי שכתב מנציוס מולדבג, דמות מפתח בניאו־ריאקציה, תת־קבוצה בימין האלטרנטיבי: "ניתן להתווכח אם גזע הוא דבר אמיתי או לא. הדבר שלא ניתן להתווכח עליו הוא האם זה דבר שנתון לוויכוח". הרוב המכריע בימין האלטרנטיבי סבור שישנם הבדלים ביולוגיים בעלי משמעות בין גזעים, כמו אינטליגנציה שונה. כשמוסיפים את הנטייה האנושית הבסיסית לשבטיות והשתייכות, הגזע מבחינתם הוא עניין בעל חשיבות רבה.

הימין האלטרנטיבי גם מתנגד, לפחות ברובו, לשוויונאות. במילותיו של ג'רד טיילור: "האמירה שכל בני האדם נוצרו שווים פשוט לא נכונה", או כפי שניסח זאת מנציוס מולדבג: "זו במפורש טענה תיאולוגית… בהיעדר ראיות כלשהם, תמיד ניתן לטעון שהראיות הסותרות לא משכנעות". לטענתם, לא כל הגזעים שווים ביכולותיהם. אגב, אמירה כזו איננה מיתרגמת בהכרח לעליונות של הגזע הלבן. יש שיאמרו, למשל, שהאסייתים או היהודים אינטליגנטים מהלבנים.

עליונות לבנה. גרפיטי מתחת לגשר בטקסס. צילום: Patrick Feller CC BY 2.0 via flickr
עליונות לבנה. גרפיטי מתחת לגשר בטקסס. צילום: Patrick Feller CC BY 2.0 via flickr

עולם חדש עד היסוד נחריבה

הקבוצה הגדולה והמרכזית ביותר בימין האלטרנטיבי הם הלאומנים הלבנים. על פי תפיסתם, קיים גזע לבן שיש לו זהות ומאפיינים ברורים, ותכונות ביולוגיות משמעותיות שמבדילות אותו מגזעים אחרים (הם מסתמכים על נתונים כמו ממוצעי איי־קיו, ועל תאוריות של human biodiversity). לכל קבוצת גזע האינטרסים שלה, ולאומנים לבנים דואגים לאינטרסים של הגזע הלבן. בראש ובראשונה הם רוצים שהוא ימשיך להתקיים, וימשיך להיות רוב במדינות שהוא שולט בהן.

שנואת נפשם העיקרית של הלאומנים הלבנים, מלבד התקינות הפוליטית, היא מדיניות הגירה מתירנית שמכניסה לא לבנים למדינות לבנות, ותפיסות רב־תרבותיות השואפות להטרוגניות תרבותית וגזעית. האידאל שלהם הוא קהילות הומוגניות. חלק מהלאומנים הלבנים טוענים לעליונות הגזע הלבן ולנחיתותם של גזעים אחרים, ומדגישים כי הגזע הלבן הוא שהביא לעולם את הציוויליזציה המערבית, אבל יש בהם גם הטוענים כי עליהם להיאבק למען האינטרסים של הגזע הלבן פשוט משום שהם משתייכים אליו. הם קובלים על כך שלאומנות שחורה מותרת בעולם המערבי אך לאומנות לבנה נחשבת טאבו, וכך גם כל התייחסות ללבנים כקבוצת אינטרס או כזהות חיובית. בעקבות תהליכים של אפליה מתקנת הם נוטים לטעון שהמופלים כיום אינם בני מיעוטים אלא דווקא הלבנים, ולכן עליהם לדאוג לאינטרסים הקבוצתיים שלהם.

קבוצה אחרת, שהיא גם הוותיקה ביותר, היא הפלאו־קונסרבטיבים. הנציג המפורסם ביותר שלה הוא פט ביוקנן, שהתמודד בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ב־1992 וב־1996. הם מתמקדים בשמרנות במובן הפשוט של המילה, כלומר שמרנות חברתית ושמירה על זהות ועל דרך חיים לאומית. הם מתנגדים לסחר חופשי ולגלובליזציה, ותומכים במדיניות חוץ בדלנית (כן, הדמיון למצע של טראמפ ברור).

הזרם הפלאו־קונסרבטיבי לא הצליח לצבור תאוצה פוליטית. לרבים ממוביליו היו נטיות אנטישמיות שהם לא חששו לבטא בפומבי, עניין שהוביל להרחקתם מהתנועה השמרנית בארה"ב. הם איבדו את מקומותיהם בכתבי העת השמרניים, והביטוי הממוסד שלהם דעך. לאחר כישלונו של ביוקנן בפריימריז הם הפכו לקבוצת שוליים, וכמו יתר קבוצות השוליים של הימין האמריקני גם הם התלקטו תחת המטרייה של הימין האלטרנטיבי. הם אמנם אינם מתנסחים מפורשות כמו הלאומנים הלבנים, אבל עמדותיהם לא מאוד רחוקות.

הקבוצה המעניינת ביותר מבחינה אינטלקטואלית היא הניאו־ריאקציונרים. תיאור ממצה של תפיסותיהם יחרוג בהרבה ממגבלות המקום. הניאו־ריאקציונרים הם אנטי־דמוקרטים. אף שגם בקבוצות אחרות בימין האלטרנטיבי ישנם מפקפקים בדמוקרטיה, אצל הניאו־ריאקציונרים זהו אחד מנושאי הדגל. הם טוענים שבדמוקרטיה נוצרת דינמיקה שבה מפלגות צריכות להבטיח למצביעים קצבאות והטבות כדי לזכות בקולותיהם. משום כך, תפיסה ימנית המתנגדת להתערבות ממשלתית בשוק ולחלוקת קצבאות לא תצליח לאורך זמן, וגם מפלגות ימין נאלצות לזנוח את האידאולוגיה שלהן ולאמץ מדיניות רווחה. הדמוקרטיה נדונה אפוא מעצם טבעה לנוע שמאלה.

הניאו־ריקציונרים מציעים כמה חלופות לדמוקרטיה, שבבסיסם שלטון טכנוקרטי או אוטוקרטי. ככלל, כמו רבים אחרים בימין האלטרנטיבי, הם מתנגדים לתיאור מהלך ההיסטוריה כתנועה חיובית של קִדמה. לדידם, העולם היה בסך הכול מקום טוב יותר לחיות בו לפני מאתיים שנה, וכדי לתקף את הטענה הזו הם מצביעים על נתונים כמו אחוז ההתאבדויות בעולם המודרני. הם טוענים שדרכי החיים המסורתיות היו מוצלחות יותר (כולל פטריארכיה ואריסטוקרטיה; אחד ממאפייניהם הוא אליטיזם קיצוני). מאפיין בולט של העבר שהניאו־ריאקציונרים רואים אותו בחיוב הוא השתייכות לקבוצה ולשבט, הנקבעת גם על בסיס הגזע.

מעניינת במיוחד היא התשובה שלהם לשאלה שהיא מרכזית מבחינת החשיבה של הימין האלטרנטיבי: מדוע השמאל הלבן פוגע בגזע של עצמו? לפי רבים בימין האלטרנטיבי, השמאל מנסה להשמיד את הגזע הלבן על ידי הגירה המונית וערבובו עם גזעים אחרים, תופעה שהם מכנים לעתים 'ג'נוסייד לבן'. מדוע הם עושים זאת? ללאומנים הלבנים יש כמה הסברים: אחד מהם הוא שלגזע הלבן יש נטייה טבעית לאלטרואיזם, שבהקשר הזה מוביל אותו להטבת יתר לגזעים אחרים. הסבר אחר מבוסס על דינמיקה חברתית של "אלטרואיזם תחרותי", שבו קיימת תחרות בחברה מיהו האלטרואיסט ביותר. הדרך להפגין אלטרואיזם היא עזרה למיעוטים, גם במחיר פגיעה באינטרסים של האלטרואיסטים. הסבר נפוץ אחר שארחיב עליו בהמשך הוא שהשמאל מנוהל על ידי היהודים, והם מקדמים דרכו את האינטרסים שלהם.

התשובה של הניאו־ריאקציונרים לשאלה הזו מתוחכמת יותר. לא נוכל לפרוס כאן את כולה, אבל לוז הטיעון הוא שהקבוצה החברתית של האליטות העירוניות, השמאל הלבן, חוברת אל המעמד הנמוך השחור וההיספני כדי לדכא את מעמד הביניים הלבן והשמרני, ולשמר בדרך זו את מעמדה. לכן השמאל מעודד הגירה, בהנחה שהמהגרים יצביעו עבורו וידללו את הקול של הלבנים השמרנים. התיאוריות הללו מזכירות מאוד תיאוריות מרקסיסטיות או פוסט־מודרניות של יחסי כוח, ואכן אנשי הימין האלטרנטיבי, שהתחנכו באוניברסיטאות בארה"ב, מושפעים מאוד מהשיח הביקורתי הפוסט־מודרני.

לפי הימין האלטרנטיבי, הגזע וחשיבותו הן עובדות פשוטות וכמעט מובנות מאליהן. אז מדוע הן כל כך לא מקובלות היום? לטענתם, השמאל הליברלי הצליח להשריש את הדוגמות שלו וכך לסמא את עיני הבריות מהמציאות הפשוטה. הוא עושה זאת באמצעות התקשורת, הקולנוע, מערכת החינוך והאקדמיה. גם בכך רבים בימין האלטרנטיבי מאשימים את היהודים (למשל, מכנים את הטלוויזיה תל־אביביזיה). בשפה הפנימית שלהם, תהליך ההצטרפות אליהם הוא בליעת "הגלולה האדומה", מטפורה מהסרט 'מטריקס', שמשמעותה הכרה במציאות האמיתית. הם מרבים לדון בשאלה כיצד לפנות לקהל הרחב. כתנועה מחתרתית, שהזדהות כחבר בה יכולה להוביל להשלכות חברתיות קשות, זהו עניין לא פשוט.

החלוקה ששרטטתי כאן רחוקה מלמצות את כל תתי־הקבוצות של הימין האלטרנטיבי, הכולל גם פעילי זכויות גברים ו"אמני פיתוי" אנטי־פמיניסטיים, מפיצי תיאוריות קונספירציה, חירותנים קיצוניים, אנרכיסטים ימניים, גורמים נוצריים ועוד.

טרולים ברשת

וכמובן, הימין ה"אלטרנטיבי" מכיל גם ניאו־נאצים ופעילי KKK. הם התקיימו גם בעבר, אבל כמו יתר הימין האלטרנטיבי, האנונימיות של האינטרנט והיכולת שלו לקשר בין בודדים מפוזרים בעלי עניין משותף, הביאה לפריחה שלהם. נראה כי לא מעטים מתחילים את דרכם באזורים היותר מתונים של הימין האלטרנטיבי, ומקצינים עם הזמן. ההבדל המרכזי בין הניאו־נאצים החדשים של הימין האלטרנטיבי לגלוחי הראש הישנים הוא סגנוני. ניאו נאצים, פשיסטים וכדומה דיברו בדרך כלל באופן בומבסטי. הם לקחו את עצמם יותר מדי ברצינות, ולכן היה קשה לקחת אותם ברצינות. הניאו־נאצים החדשים שגדלו על האינטרנט מדברים בסגנון הומוריסטי, משתמשים בממים, נזהרים משימוש במונחים גזעניים מדי ומנסים להצחיק. רבים בימין האלטרנטיבי מתפקדים כטרולים ונוהגים לבצע פרובוקציות ברשת. תרבות ההטרלה האינטרנטית התפתחה במידה רבה באתרי פורומים כמו 4chan ו8chan. באתרים אלו נוצר בהמשך גם קולקטיב ההאקרים 'אנונימוס'. בשנים האחרונות האתרים הללו הפכו לחממה עבור הימין האלטרנטיבי, ורבים מאנשיו מגיעים משם. הטרלה ברשתות החברתיות היא הטקטיקה האהובה על הימין האלטרנטיבי. זה כולל, למשל, ציוץ תמונות של תנורים לעבר דמויות יהודיות בטוויטר.

לא כל הימין האלטרנטיבי הוא אנטישמי ויש שם אפילו כמה יהודים, אבל בגדול השיח שלהם הוא אנטישמי מאוד ורבים מהם גם מכחישי שואה ברמות שונות. פודקאסט פופולרי מכונה "the daily shoah", והשפה שלהם מלאה בכינויי גנאי כאלה ואחרים ליהודים כמו ה"הד" שמציין שמות או גורמים יהודיים, כך: (((Ben Shapiro))); וכינוי יהודים כ"סוחר" או "קייאק", עיוות של הכינוי האנטישמי הוותיק kike.

תיאוריה אנטישמית פופולרית בימין האלטרנטיבי היא זו של קווין מקדונלד, לשעבר פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה. מקדונלד טוען שיהודים אימצו תבניות חברתיות שהובילו לפיתוח אבולוציוני של תכונות כמו אינטליגנציה מילולית גבוהה, נאמנות קבוצתית מוגברת, ואגרסיביות פוליטית וחברתית. כקבוצה קטנה שמפוזרת בין עמים אחרים, היהודים מגיעים לעמדות מפתח בקרב העמים המארחים בזכות האינטליגנציה שלהם. מעמדות אלה הם מובילים מהלכים שנועדו לכאורה לטובת העם שהשתלבו בו, אבל בפועל נועדו לקדם את האינטרסים שלהם. בהקשר של העולם המודרני, היהודים הובילו את השמאל וכך גרמו בין היתר למדיניות ההגירה המתירנית שפתחה את ארה"ב בפני לא לבנים, וזאת כדי להכניס אליה יהודים. ככלל, יהודים מקדמים מדיניות רב־תרבותית בתרבויות אחרות כדי שיהיה להם נוח לפעול בהן, אף שהדבר פוגע בעמים המארחים. כיון שתכונות אלה תורשתיות, הן טבעיות וכמעט אוטומטיות, וגם יהודים שאינם מזדהים ככאלה פועלים לטובת היהודים. ג'ורג' סורוס, למשל, נתפס כיהודי שמושך בחוטים ומנהל את השמאל האמריקני והאירופי ומדיניות ההגירה שם, ובימין האלטרנטיבי מאמינים שהוא עושה זאת כדי לקדם את האינטרסים של העם היהודי.

בנוגע למדינת ישראל, הדעות חלוקות. חלק מהימין האלטרנטיבי תומך בישראל כמדינת לאום על בסיס גזע, וכבעלת ברית במאבק באסלאם. אחרים תומכים בה פשוט כי הם לא רוצים את היהודים אצלם. רבים מהתומכים בישראל כמדינת גזע מוחים על כך שליהודים יש מדינת גזע משל עצמם, בזמן שהם כביכול מתנגדים לכך שללבנים תהיה מדינה כזו. ויש גם כאלה שאינם מעוניינים ביהודים בשום מקום, לא אצלם ולא בישראל. הם בדרך כלל לא מדברים מפורשות על כיצד צריך לפתור את "השאלה היהודית"(JQ), אבל אפשר לנחש למה הם מתכוונים. נפוצות אצלם טענות על שליטה יהודית במדיניות החוץ האמריקנית לטובת ישראל, טיעון שרווח אגב גם בשמאל האמריקני.

אנשי 'קו קלוקס קלאן' בארה"ב. צילום: Albert Mock CC BY-NC-ND 2.0 via flickr
אנשי 'קו קלוקס קלאן' בארה"ב. צילום: Albert Mock CC BY-NC-ND 2.0 via flickr

בין "אלט רייט" ל"אלט לייט"

דונלד טראמפ איננו משתייך לימין האלטרנטיבי. לא כולם שם תומכים בו, וחלקם תוהים בנוגע לקשרים היהודיים שלו. אבל מדיניות ההגירה שהבטיח, דבריו על מניעת כניסה של מוסלמים לארה"ב, נכונותו לומר דברים שאינם תקינים פוליטית, התפיסה האנטי־גלובלית שלו, הסמכותנות שהוא משדר והפנייה הכמעט מפורשת שלו למצביעים לבנים ולאינטרסים שלהם – מציבות אותו כמועמד טוב יחסית מבחינתם. כך גם ההתמהמהות שלו מלהתכחש אליהם, כמו במקרה של דיוויד דיוק, בכיר ב־KKK שהביע תמיכה בטראמפ.

תמיכתם של אנשי הימין האלטרנטיבי בטראמפ הובילה לנוכחות מסיבית שלהם בפורומים של תומכי טראמפ. הם הפיצו שם את הרעיונות שלהם, שהלכו וקנו שביתה. כיום, פורום תומכי טראמפ באתר הפורומים Reddit, המונה מאות אלפי חברים, מכיל בעקביות ממים ופוסטים של הימין האלטרנטיבי. כך נוצר מה שב"אלט רייט" מכנים "אלט לייט"; אנשים שמזדהים עם חלק מהרעיונות של הימין האלטרנטיבי, אבל לא מוכנים לעשות את הקפיצה לעבר דעות שנחשבות טאבו מוחלט.

אחד ממקומות המפגש העיקריים של הימין האלטרנטיבי ותומכי טראמפ הוא אתר 'ברייטבארט'. למרות דבריו של בנון, אנשי הימין האלטרנטיבי אינם רואים את האתר כשייך אליהם. האתר מציג גרסה של לאומנות אמריקנית ואולי לאומנות לבנה – הוא מרבה לדווח על פשיעה של שחורים – אבל הוא בכל זאת נזהר שלא להיות גזעני. אך קולות מהימין האלטרנטיבי צצים בו, ובמידה מסוימת השתלטו על הטוקבקים שלו.

לפני כמה חודשים הופיע באתר מאמר של שני כותבים בכירים ב'ברייטבארט' שנחשבים "אלט לייט" – מיילו יינאפוליס ועלום בוחרי – בשם 'מבוא לימין האלטרנטיבי', שבו הם הציגו את הימין האלטרנטיבי באור חיובי יחסית. הם הקטינו את הניאו־נאצים לקבוצת שוליים, וטענו שהמניע העיקרי לממים ולאמירות האנטישמיות והגזעניות הקשות של חברי הימין האלטרנטיבי הוא הטרלה בלבד. הם לא מטורללים, רק טרולים. דברים אלה עוררו כעס רב בימין האלטרנטיבי (ומתקפות אישיות נגד יינאפוליס, שהוא יהודי והומוסקסואל), אבל הם הובילו אליהם קוראים חדשים רבים.

אולי יותר מכל דבר אחר, ניצחונו של טראמפ הראה שלבנים לא משכילים התחילו להתייחס לעצמם כקבוצת מיעוט. אחוז גבוה יותר של לבנים לא משכילים הצביע לטראמפ משהיספנים הצביעו לקלינטון. כפי שכתבנו בעבר, זהו גם פועל יוצא של "פוליטיקה של זהויות", כפי שהיא נתפסת כעת בארה"ב. אך דפוסי הצבעה כקבוצת מיעוט אין משמעם הצטרפות המונית לאידאולוגיות של הימין האלטרנטיבי. בעקבות ניצחון טראמפ נשמעים דיבורים על "ימין חדש"; ימין אמריקני שיהיה פופוליסטי ולאומני (כמו UKIP בבריטניה, שמנהיגה תמך בטראמפ), ויתמקד בסוגיות לאומיות במקום בסוגיות הכלכליות של הימין הישן (שגם היה "חדש" פעם), אך מבלי להרחיק לכת עד הימין האלטרנטיבי.

קשה לדעת כיצד בחירת טראמפ תשפיע על הימין האלטרנטיבי. תשומת הלב שהם קיבלו כבר הביאה להם הרבה חברים חדשים, אך ייתכן שמתן ביטוי ממסדי על ידי טראמפ לנטיות לאומניות תנתב אותם לתנועה בסגנון ה"ימין החדש", על חשבון הימין האלטרנטיבי והתיאוריות הרדיקליות שלו. אך ייתכן גם שככל שאתרים כמו 'ברייטבארט' יתפסו מקום מרכזי כשופר בפועל של נשיא מכהן, הם יביאו עוד ועוד אנשים לימין האלטרנטיבי, גם אם רק דרך הטוקבקים.

כך או כך, מינויו של סטיב בנון ליועץ בכיר של טראמפ מציב את הימין האלטרנטיבי באור הזרקורים, והם מרגישים קרובים למיינסטרים יותר מאי־פעם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. יוסף הירש שלום
    ברכות על מאמר מנומק
    שאלה
    האם עלינו לחשוש מהימין הקיצוני החדש ?
    עד כמה השפעתו עצומה.

  2. הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני בעולם המערבי הם בדרך כלל אותם אנשים…..ועכשיו ששניהם שונאים יהודים אם כי לגבי הראשון הטיעון היא הריגת ישו וכו' והשני זה היחס שלנו לערבים הסכנה בשמאל הרבה יותר בגלל שהם לגיטימיות באוניברסיטאות ובמפלגה הדמוקרטית, מפחיד לחשוב שיום אחד הם עוד יכולים לשלוט.

    1. "פחיד לחשוב שיום אחד הם עוד יכולים לשלוט" – למעשה הם עדיין שולטים

  3. יאללה כבר תתמזגו:
    יש 90% לבנים –
    סטאטיסטית אם לא היתה גזענות הסיכוי ששחור יתחתן עם לבנה הוא 90%.
    ולכן תוך דור אחד 90% מהשחורים היו מתמזגים עם לבנים.
    ותוך שני דורות 9% נוספים היו מתמזגים.
    ולא אמורים להישאר שחורים בארה"ב.

    עברו 150 שנה שזה 5 דורות מאז שיוויון הזכויות לשחורים.

  4. לפי דעתי הדעות של לכאורה חלק מקבוצות הימין שהועלו במסגרת המאמר מעניינות ומאתגרות, ואין לשלול את נכונתם. והן לפחות מקוריות ומנפצות את השיח השבלוני והמשמים של הרב תרבותיות.
    כמו כן חלק ממהסברים רלוונטים בחלקן למאמץ של קבוצות השמאל הקיצוניות בארץ להכשיר את ההגירה של המסתננים

    1. יש לשלול את נכונותן!

      ההבדלים בין הגזעים הם תרבותיים ולא גנטים!

    2. ההבדלים בין הגזעים הם תרבותיים ולא גנטים? חוסר הבנה וידע. המחקרים החדשים מגלים שגם תכונות האופי הן תכונות גנטיות. השפעה חברתית או חינוך, משאירים את חותמם כן או לא, על רבדים קיימים באופי, שנקבע גנטית בעובר.

      לכל עם צורה חיצונית אחרת וממילא צורת מחשבה אחרת. והדברים קדמונים ועתיקים ונרמזו בספרים העתיקים המתארים את התפלגות העולם לשבעים אומות במגדל בבל, שבעים עמים, שבעים סוגי אופי, כשלכל סוג אופי תכונה הופכית מאזנת, קמצן פזרן, אוהב שונא, עצבן רגוע והדברים עמוקים.

      העמים הלבנים רובם מבני עשיו ומוזכרים בפסוק "אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם השם". העמים הלבנים יודעים ליצר כלי רכב וגשרים וטילים, ובני ישמעאל מומחים במנגל וסוסים. ויש על זה תילי תילים של חכמה והעמקה.

    3. אנונימי-
      הסבר גנטי עמוק וקדמון לא מסביר תקופות ארוכות בהן אותם "בני ישמעאל" עלו בהרבה על ה-"עמים הלבנים" מבחינה חומרית ואינטלקטואלית; למעשה, עד לסוף ימי הביניים היה עדיף לבנות גשרים בבגדד וליצר כלי רכב בספרד ולא באנגליה, גרמניה, רוסיה וצפון צרפת. עוד במאה ה-16' התורכים צרו על וינה ולא להפך.

  5. זה אכן ניסיון יותר הוגן לאפיין את ה"ימין האלטרנטיבי", אבל הוא לקה באותה טעות בסיסית כמו בכתבות מהעיתונות של השמאל- הניסיון לאפיין בעזרת בחינה אנקדוטלית ללא קונטקסט וזמן קבוצה שפיתחה תרבות ושפה במהלך שנים רבות עם הרבה ניואנסים. מי שנמצא שנים ב 4chan יודע שיש ביטויים אנטישמים לכאורה כמו "kike" "oven dodger" כאשר מדברים על יהודים, אבל המילה העיקרית שמשתמשים בה כאשר פונים למשתמש אחר היא "fag". מכאן אנחנו מבינים ששימוש בעלבונות זה פשוט השפה של 4chan, להפוך אותם לימין גזעני זה חוסר הבנה קשה בתרבות האתר. בכללי רוב הדברים שמיחסים ל"ימין האלטרנטיבי" מקורו ב 4chan מהעלבונות עד ל memes שכולם הגיעו משם וכמו שתיארתי קודם 4chan לא עשוי מחומר של גזענים מפחידים אלה יותר של בני 20, 30 שמבלים יותר מדי זמן באינטרנט.

  6. במקום מנציוס מולדבאג, שם העט, אפשר לרשום פשוט את שמו של קרטיס ירוון

  7. לי אין שום בעיה עם כל הזרמים שהיצגתם. אני לאומית . ובעיני השמאל, לאומנית קיצונית פשיסטית.אני מבינה אותם המון.מה שאי לא מבינה ,למה השמאל היהודי המתוסבך, משליט את הקיצונית הנוראה שלו על ארצות הברית השמרנית. אני רואה המון את מיגדר האנשים האלה. במיוחד את העיבריים תנכיים שביניהם . ואוהבת אותם מאוד- טקס מארס מייקל קולינס גף ראנס ועוד. הם כה זועמים וכועסים. איך לא. קבוצת מיעוט קטנה קיצונית הישתלטה להם על המדינה משליכה עליהם תסביכים אטימות ועליונות . וכופה עליהם ללכת בדרכה. קוראים להם יהודים. הם מרגישים ,מה שהמונים מרגישים- פה במדינה. גנבו להם את המדינה שדדו להם אותה. אונסים אותם נפשית פיזית מנטלית ערכית. כשהם בעצמם הרוב העצום. מה שהלאומיים בארץ ,מרגישים הלאומיים באמריקה.מדוע יהודי אמריקה שנימצאים במקום הכי קיצוני כופים דעתם על אלה שהקימו את ארצות הברית? באיזו זכות באים עשרות מיליוני מהגרים בצורה לא חוקית ,בגיבוי השמאל היהודי . מישתלטים להם על מדינותיהם שקרובות לגבול. כמו טקסס שגובלת. מזכיר לכם משהו.היהודים מייצרים המון אנטישמיות. אליטת שמנת מיתנשאת . ששכחה מאיפה באה יהירה אטומה. ומאוד מדורדרת אגב. יהודי אמריקה המיתנשאים הם שמייצרים את רוב האנטישמיות. הם הלאומיים, מיסתכלים בעיניים כלות איך קבוצת מיעוט שולטת על כל מוקדי הכח ומונעת סמממנים דמוקרטייים. ממש כמו בארץ-אהרון ברק את המימסד החרדי. אני שומעת אותם המון. כה זועמים וכועסים .מבינה לליבם. מה שעושה השמאל בארץ עושה השמאל היהודי באמריקה. ממש אותו סיפור.העם היהודי לא דמוקרטי. לא מבין ביכלל מה זה דמוקרטיה. וכי ישראל היא כזו?בוודאי לא. ישראל היא שילטון מיעוט קיצוני ששיטותיו מזכירות להפליא את הסרט האח הגדול.יהודי אמריקה לא דמוקרטים בפרוש. הם לא מסוגלים ליסבול אדם שהוא לאומי. הם ילחמו בו בשינאה אדירה. למשל גלן בק. לא הייתי מיתפלא אם יתברר שיד יהודית פעלה לפיטוריו מפוקס ניוז.הם היהודים כה קיצונים. וגם אכזריים מאוד.שיכורי כח וכה עיוורים. אבות הלבנים האלה הם שהקימו את ארצות הברית. והם רואים בעיניים כלות איך מונעים מהם את חלקם בעוגה. כופים עליהם דעות הזויות כמו של ברני סנדרס.אליטת השמנת היהודית הנובו רישית צריכה לעשות חשבון רציני עם עצמה.משהו לא בסדר בהוליווד המדורדרת . משהו לא בסדר ביוהרה וביהירות העצמית הזו שלהם.

    1. סליחה
      מרבית מיהודי ארה״ב רואים את זהותם הלאומית נבדלת מזהותם האתנית דתית כלומר הם אמיריקנים בעלי דת או זהות אתנית יהודית. ואם יש לך בעיה זה תתמודד איתה

    2. ניתוח יפה של "אני" אך צריך להיזהר לא להכליל על היהודים, אלא רק על אלה שחונכו באקדמיה המנוכרת, המתנשאת אך הרדודה שכלית.

  8. באשר למפלגת UKIP ומנהיגה תמך בטראמפ, הם מבטאים את הימין השפוי הליבראלי ואת הצורך לקרוא תיגר ואף מלחמה כנגד השמאל הפאשיסטי, האלים, השקרן והאובדני.