מדוע עיריית ירושלים ומשרד התרבות תומכים בפעילות 'דרכנו' ו'תאעיוש'?

בחודש הקרוב תארח גלריית 'ברבור' בירושלים, הפועלת במבנה עירוני וזוכה לתמיכה ממשלתית, סדרה של אירועי שמאל קיצוני במסגרת "קורס" המיועד לחרדים. עיריית ירושלים: "הנושא נמצא בבדיקה"

היועמ"ש התעשת. עיריית ירושלים. צילום: מיכל פתאל, פלאש 90

ביום רביעי בשבוע הבא תתקיים ב'גלריית ברבור' בירושלים הקרנה של הסרט התיעודי "Disturbing the Peace", אודות ארגון השמאל הקיצוני 'לוחמים לשלום'. הקרנת הסרט נעשית במסגרת קורס של 'דרכנו' המיועד לחרדים (ראו בהמשך). באתר 'לוחמים לשלום' נאמר כי "דרכנו היא דרך המאבק הבלתי אלים", אך רק לאחרונה חשפו פעילי ארגון 'עד כאן' הקלטה שבה נשמע פעיל 'לוחמים לשלום' מפציר בפלסטינים לפתוח ב"אינתיפאדה שלישית". 'לוחמים לשלום' עורכים גם מדי יום זיכרון טקס זיכרון משותף לישראלים ולפלסטינים.

בשיחה שבה הצגנו עצמנו כמי שמעוניינים להגיע להקרנה, הסבירה לנו מארגנת המפגש, פנינה פויפר, כי "'לוחמים לשלום' הוא ארגון ששותפים בו חיילי צה"ל לשעבר וטרוריסטים פלסטינים לשעבר שיצאו לדרך חדשה, לא אלימה". לאחר שהשוותה במרומז בין לוחמי צה"ל למחבלים פלסטינים, הוסיפה פויפר כי בתום ההקרנה ייערך דיון עם פעיל פלסטיני ופעיל ישראלי החברים ב'לוחמים לשלום'. במילים אחרות, מי שיגיע בשבוע הבא לגלריית ברבור בירושלים יזכה לא רק לצפות בסרט אודות ארגון שאחד מפעיליו מעודד אלימות נגד ישראלים, אלא גם לשמוע עדות ממקור ראשון של מחבל פלסטיני.

מלבד הקרנת הסרט על 'לוחמים לשלום', גלריית ברבור צפויה לקיים בתחומה ב־12 בדצמבר הקרוב "ערב היכרות עם פעילות תאעיוש". תאעיוש הוא אחד מארגוני השמאל הקיצונים ביותר כיום. כזכור, אחד מפעיליו המרכזיים, עזרא נאווי, תועד בתחקיר 'עובדה' ו'עד כאן' מתרברב במעורבותו לכאורה בעינוי וברצח אפשרי של פלסטיני בידי הרשות הפלסטינית, רק משום שביקש למכור אדמות ליהודים. בעקבות התחקיר המליצה המשטרה במאי האחרון על הגשת כתב אישום נגד נאווי. לאחרונה גם תועד פעיל תאעיוש יורק בפניה של חיילת צה"ל במהלך עימות בבקעת הירדן.

השטח שבו פועלת גלריית ברבור מוגדר כנכס עירוני של עיריית ירושלים, והגלריה גם זוכה לתמיכה של משרד התרבות והספורט. לפני כשנה וחצי התגאו בעירייה ב'הצלחתם' למנוע את סגירתה של ברבור, אף שהשטח היה אמור להיות מוקצה לגן ילדים עבור תושבי השכונה. בפרסום המקורי, אגב, נכתב כי הסרט של 'לוחמים לשלום' אמור להיות מוקרן "בשיתוף עם 'רוח חדשה'". 'רוח חדשה' הוא ארגון של צעירים ירושלמים שייסד ב־2003 ניר ברקת, בטרם נבחר לראש עיר, ועד היום זוכה הארגון למימון עירוני נרחב. זמן קצר לאחר הפרסום הראשוני הוסר שמה של 'רוח חדשה' מאתר 'דרכנו' כשותפה לאירוע, והקרנת הסרט עברה מ'בית אליאנס' המופעל על ידי 'רוח חדשה' לגלריית ברבור.

הכניסה לחיילים במדים אסורה

הקרנת הסרט המדובר בגלריית ברבור מהווה כאמור חלק מסדרה של תשעה מפגשים במסגרת 'קורס מדיני־כלכלי לציבור החרדי'. הקורס הוא ביוזמת תנועת 'דרכנו' – המהווה גלגול ישיר של תנועת V15 שפעלה בבחירות האחרונות להפלת שלטון הימין. מלבד הקרנת הסרט על 'לוחמים לשלום' ייפגשו משתתפי הקורס, הכולל בינתיים כ־25 איש, עם שורה של אישי שמאל ובהם ח"כ יוסי יונה מהמחנה הציוני, מוסי רז ממרצ, אלי ביתאן מאתר השמאל הרדיקלי 'שיחה מקומית', וד"ר הלל בן־ששון מארגון השמאל נתמך הקרן החדשה 'מולד'.

גלריית ברבור, המארחת את הקורס של 'דרכנו', מציגה עצמה כ"מרכז קהילתי לתערוכות ואמנות", אך בפועל מדובר במוסד המהווה שופר של השמאל הקיצוני. בקיץ האחרון, למשל, אירחה הגלריה תערוכה של עמותת השמאל 'עיר עמים' שבה הוצגה ירושלים המזרחית כשטח כבוש, ושכונת פסגת זאב בעיר הוגדרה כהתנחלות. בנוסף, מחבלים מורשעים זכו בתערוכה לתיאור המלבב "אסירים וחללים ששילמו את מחיר המאבק". לפי עדותו של חבר הנהלת המנהל הקהילתי 'לב העיר' בבירה, שבשטחו פועלת גלריית ברבור, בעבר סירבו בגלריה להכניס לתחומה חיילים במדים. כמחאה על ההטיה הפוליטית של ברבור, החליטו במנהל הקהילתי להסיר אחריות לניהולה.

פקודת העיריות ונוהל הקצאות מקרקעין של משרד הפנים קובעים כי "לא ייעשה שימוש" בנכס של רשות מקומית "לפעילות פוליטית או מפלגתית". בתגובה לפניית פעיל הימין שי גליק בנוגע לקורס שמעבירה 'דרכנו' בשטח גלריית ברבור, השיב לו המשנה ליועמ"ש של העירייה, עו"ד דני ליבמן, כי ההרצאות המועברות בקורס "לא מהוות פעילות פוליטית, ואין קשר למפלגה".

בניגוד לקביעתו של ליבמן הבהירה לנו פנינה פויפר, נציגת 'דרכנו' בירושלים ומי שאחראית על תכני הקורס, כי "הקורס פוליטי… 'דרכנו' זה גוף פוליטי, אני אדם פוליטי והתכנים פוליטיים". כשנשאלה פויפר האם הקורס נוטה לשמאל הפוליטי, היא השיבה באופן חד־משמעי: "כן, בהחלט", ואף הדגישה כי הקורס "אפילו לא נוטה לשמאל, אלא אשכרה שם (בשמאל)".

פויפר גם שללה את האפשרות לאיזון התכנים, ולמתן ביטוי לדעות גם מהצד הימני במפה הפוליטית. "אני לא טוענת לאיזון, בהחלט לא", הבהירה פויפר, שהודתה כי החרדים, כמו מרבית הציבור הכללי בישראל, הם "יותר בימין". לדברי פויפר, מטרת הקורס היא להכשיר דור חדש של חרדים, "מעורבים פוליטית", ש"יפתחו אמירה בנושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים, מחוץ לראייה הצרה של הקהילה החרדית".

המשנה ליועמ"ש של עיריית ירושלים טען אמנם כי "דרכנו אינה מפלגה" ולכן אין מניעה לקיים את הקורס של התנועה בתוככי נכס עירוני, אך פויפר, הרוח החיה מאחורי הקורס, דווקא מזוהה מפלגתית. בימים האחרונים הייתה פויפר שותפה לאירוע הקמת 'התא החרדי' במפלגת העבודה, ואף ישבה בשולחן הכבוד לצד חבר הכנסת עמיר פרץ.

הקמת התא החרדי בעבודה מהווה חלק ממהלך נרחב של השמאל לקרב אליו את הציבור החרדי, בדגש על צעירים חרדים בעלי השכלה גבוהה או כאלו המצויים בעיצומם של לימודיהם האקדמיים. אחת הדמויות המרכזיות בניסיון לסחוף את החרדים שמאלה, לצד פויפר, היא מיכל צ'רנוביצקי מאלעד, ממייסדות התא החרדי בעבודה שהשתתפה גם היא באירוע השקת התא. צ'רנוביצקי, שהייתה בעבר עוזרת של עמיר פרץ, ארגנה גם מפגש של 34 חרדים וחרדיות ברמאללה עם 'הוועדה הפלסטינית לאינטראקציה עם החברה הישראלית מטעם אש"ף'.

תגובת עיריית ירושלים: "גלריה ברבור מוגדרת כגלריה חברתית, ולכן היא גם עוסקת בפעילות עם ולמען הקהילה. שאלת התאמת הקורס והמפגש הנזכרים לפעילות המורשית בנכס העירוני נמצאת בבדיקת היועץ המשפטי לעירייה".

בקשות תגובה נשלחו למשרד התרבות ולגלריית ברבור, ותגובותיהם יתפרסמו לכשיתקבלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. כתבה חשובה, אבל חבל שציינתם את שמה של פעילת השמאל, לצערי יש לנו בימין עשבים שוטים שממררים את חייו של כל פעיל כזה באיומים, לאחר פרסום שמו כפעיל שמאל. אפשר להבא לכתוב בלי שם. ואני ימנית.

  2. ממררים את חייהם? לא נורא. ה"פרטנרים" שלהם רוצחים בנו. בהשוואה לזה, מירור החיים הוא לא אסון כזה גדול.