מסמכים סודיים מאשרים: ממשל אובמה עושה הנחות לאיראן בדרך לפצצה

מקורות שונים מאשרים כי ממשל אובמה העניק לאיראן הקלות סודיות שאינן כלולות בהסכם הגרעין, ושעלולות לאפשר לה לפרוץ את ההגבלות ולייצר פצצה תוך זמן קצר; "מה לא מספרים לנו עדיין?"

לא מבקרים חברים; ג'ון קרי ושר החוץ האיראני זריף. צילום: מחלקת המדינה

איראן קיבלה הקלות סודיות המאפשרות לה לחמוק מהגבלות שהוטלו עליה בעסקת הגרעין הגדולה, שנחתמה בשנה שעברה. חלק מההקלות פורסמו לאחרונה על ידי 'כלב השמירה הגרעיני' של האו"ם [הערת המתרגם: הכוונה לסבא"א], וישנן ככל הנראה אחרות שנותרו חסויות – זאת על פי מקורות דיפלומטיים ומומחה גרעין בכיר ששוחחו עם ה'וויקלי סטנדרד'.

המומחים סיפרו כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) פרסמה מסמכים המגלים כי בינואר שעבר קיבלה איראן הקלות המתירות לה לצבור אורניום בכמות הגדולה מ־300 ק"ג, המכסה הנקובה בהסכם. ההסכמים נשמרו בסוד במשך קרוב לשנה, אך דיווחים עדכניים מצביעים על כך שממשל טראמפ התכוון לחשוף אותם לעיני הציבור.

מוקדם יותר, בדצמבר, דיווח ה'וויקלי סטנדרד' על כך שסנטורים דמוקרטים בכירים תומכים אף הם בפרסום המסמכים.

בעבר דלפו פרטים אחדים על ההקלות שניתנו לאיראן. המכון למדע וביטחון בינלאומי (ISIS) גילה בספטמבר כי איראן קיבלה היתרים לחרוג מגבולות מסוימים שנקבעו בעסקה, באופן כזה שתוכל לעמוד בתנאיה.

פקידי ממשל דחו בשעתו את דו"ח המכון למדע וביטחון בינלאומי, ועיתונאי חצר שתוארו על ידי פקידים בבית הלבן כ'תיבת התהודה' של הממשל מתחו ביקורת על המכון.

"הממשל הגיב באופן ממש נבזי אחרי ששחררנו את המסמכים הללו", סיפר ל'וויקלי סטנדרד' דיוויד אולברייט, מייסד ונשיא ISIS. "התקשינו מאוד לקבל את המידע… אני חושב שלולא פרסמנו אותו, הם התכוונו לשמור עליו בסוד. ייתכן שהם שילמו מס שפתיים לצורך לנהוג בפתיחות, אבל לדעתי הם התכוונו להסתיר זאת".

אולברייט מתאר את עצם פרסום המסמכים כצעד קדימה לקראת שקיפות גדולה יותר, למרות ניסיונותיו של הממשל להסתיר את ההסכמים.

"יש שאלה שפשוט חייבת להישאל: מה עוד מסתירים מאתנו?" תהה אולברייט. "הממשל עשה זאת כדי לנסות למזער את הסיכוי שאנשים ידעו מה נכתב בהחלטות הללו, בוודאי אם הם ישוחחו עם אנשים כמוני בקהילה הטכנולוגית, שיכולים להבין מה משמעותן".

להערכה זו שותף גם אחד ממקורותיי, אדם שעובד עם הקונגרס בסוגיית איראן וקיבל תדריך על חלק מההקלות האמורות.

"הצוות של אובמה מקווה לצלוח את השבועות הקרובים מבלי שייאלץ לחשוף את העובדה שהוא אִפשר לאיראן כל העת לחרוג ממה שהוסכם עליו בהסכמי הגרעין", ציין המקור. "באופן זה יוכלו אובמה ומזכיר המדינה קרי להמשיך בהצהרותיהם שאיראן מקיימת את חלקה בעסקה, ועיתונאי חצר ב'תיבת התהודה' שלהם יוכלו להמשיך ולטעון שעסקת הגרעין עובדת היטב. אבל עכשיו זה התפרסם. הסיבה היחידה שהסכם הגרעין עדיין נותר במקומו היא שצוותו של אובמה כבר שִכתֵּב אותו בחשאי כדי לאפשר לאיראן לרמות. השאלה היחידה היא: מה לא מספרים לנו עדיין?"

מסתמכים על הבטחה איראנית

ההקלות שעליהן דיווח המכון למדע וביטחון בינלאומי כוללות אישור שניתן לאיראן לשמור אורניום מועשר ברמה נמוכה (LEU) מסוגים שונים, מעבר למה שמתיר הסכם הגרעין. ויתור זה חל על סוגי אורניום שהוגדרו במסגרת הפטורים הללו 'בלתי ניתנים לשחזור' לצורך שימוש בנשק גרעיני, ושאיראן הבטיחה כי לא תבנה מתקן בניסיון לשחזרם.

בעסקת הגרעין המקורית לא מוזכר כלל אורניום מועשר ברמה נמוכה, אך פקידיו של אובמה נאבקו להגן עליו. בתדרוך לעיתונות שהתקיים במחלקת המדינה בחודש ספטמבר (לאחר פרסום דו"ח המכון למדע וביטחון בינלאומי), ניסו הכתבים המדיניים ללחוץ על דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי להתייחס לכך.

"אתה משתמש במונח שאינו מופיע במסמך", העיר ברדלי קלפר מסוכנות הידיעות 'אסושיאייטד פרס' (AP). "אני רק מנסה להבין איך אנו יכולים באמת לבדוק את זה, או להבין מה פירוש הדבר. אם אתה אומר שישנם כמה חומרים שמישים וכמה שלא, ואנחנו איננו יודעים מה שמיש ומה לא, הדבר הזה איננו מפורט בהסכם. נראה שיש כאן רעיון חדש".

אולברייט טען באוזני ה'וויקלי סטנדרד' כי במקרה של פריצה מהירה להשגת נשק גרעיני, ניתן לשחזר אורניום מועשר ברמה נמוכה ולהשתמש בו לבניית פצצה. הוא טען שמחלקת המדינה עיוותה בחודש ספטמבר את טיבה של ההקלה שניתנה.

"מחלקת המדינה עיוותה במתכוון מה שהופיע בהקלות הללו", אמר אולברייט, "כדי ליצור את הרושם שהתיאור 'בלתי ניתן לשחזור' מכוון לכך שאי אפשר כלל לשחזר אורניום ברמה נמוכה, זאת בלי קשר לשאלה אם הם עומדים לבנות מתקן מיוחד לשם כך. אבל אם כל העסק הזה נשען על הבטחה איראנית לא להקים מתקן  – שבמקרה שהם יתכוונו לפרוץ לפצצה הם בוודאי יבנו אותו בחשאי – כי אז אי אפשר להגדיר את החומר הזה כ'בלתי ניתן לשחזור'".

___________________

המאמר הופיע ב'וויקלי סטנדרד'. מאנגלית: שאול לילוב

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. כל ההסכם הזה מתחילתו עד סופו נעשה תוך הסתרה ורמיית גופי שלטון אחרים, לא פלא שישנם סעיפים סודיים לטובת האירנים. האיש לא רואה עצמו מוגבל ע"י שום חוק ונוהל סביר. האם זה הפירוש של ליברל, משוחרר ממגבלות….