עובדי 'אמדוקס' הצליחו לבלום את ההסתדרות

למרות מאבק שנמשך כשנתיים, ניסיונה של ההסתדרות לאגד תחתיה את עובדי 'אמדוקס' כשל. המצב דומה בחברת 'הראל'. שינוי מגמה?

מתחיל להפסיד. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למרות מאבק עיקש וממושך, נכון למועד כתיבת שורות אלו טרם הצליחה ההסתדרות לאגד תחתיה את עובדיהן של שתי חברות ישראליות גדולות: 'הראל' ו'אמדוקס'. ניסיונותיה של ההסתדרות להיכנס לחברת ההייטק 'אמדוקס' החלו כבר באפריל 2015. בחברת הביטוח והפיננסים 'הראל' מדובר במאבק מתוקשר שהחל בספטמבר 2016. בשני המקרים ההסתדרות לא הצליחה להשיג את מבוקשה, בעקבות התנגדות יעילה של מרבית העובדים. האם המאבקים המוצלחים הללו (כאמור, עד כה) מבשרים תחילתו של שינוי?

תזכורת קצרה: בשנים האחרונות נחלה ההסתדרות שורה של הצלחות באיגוד חברות בתחום הפיננסים וההייטק: בהייטק ניתן למנות את 'קומברס', 'נס טכנולוגיות' ו־SAP; בפיננסים ניתן למנות את החברות כלל, מגדל, AIG, מנורה, הפניקס ועוד.

דריסת הרגל של ההסתדרות בתחום ההייטק גרמה לדאגה רבה מפגיעה בענף האחראי לחלק משמעותי מהכלכלה הישראלית; כך התבטא למשל בהקשר זה פרופ' יוגי'ן קנדל, מנכ"ל עמותת 'סטרטאפ ניישן סנטרל' ולשעבר ראש המועצה הלאומית לכלכלה: "דבר אחד מטריד אותי – נטייה להתאגדות של העובדים בחברות הייטק גדולות. אם נראה את זה קורה בחברה אחת או שתיים, נראה יציאה מסיבית של חברות גדולות, מעבר למרכזי פיתוח, מהארץ״.

החשש הזה ברור בהחלט, וכתבנו עליו רבות באתר זה: אם חברות בינלאומיות יעריכו שיהיו להם בעיות ארגוניות עם העובדים בישראל, הם יעדיפו לפתוח מרכזי פיתוח במקומות אחרים. מהלכי ההתאגדות עשויים להאיץ תהליכי מיקור חוץ של פיתוח תוכנה להודו, מה שיצמצם את כמות המשרות בישראל.

הצלחתם של עובדי 'אמדוקס' לבלום את כניסת ההסתדרות לחברתם היא אפוא משמחת ומרשימה. כפי שפורסם ב'דה מרקר', הוועד ההסתדרותי שהוקם בחברה התפרק לחלוטין, ויו"ר ועד העובדים, אורי פנחסי, התפטר. פנחסי איים בעבר בהשבתת החברה אם דרישותיו לא יתקבלו, באומרו: "אנחנו לא רוצים להגיע לזה, אבל ההנהלה לא משאירה לנו כל ברירה. אולי לא נעשה השבתה מלאה בהתחלה, אבל אנחנו לא פוסלים את הצעד הזה אם נצטרך להגיע אליו". עכשיו הקטר של ההסתדרות ב'אמדוקס' כבר לא שם, במה שאפשר לראות ככישלון מובהק של ההסתדרות.

ניסיונות ההתאגדות בחברת הפיננסים הראל הם טריים יחסית ל'אמדוקס' והם עדיין לא פסקו, אך גם כאן נתקלה ההסתדרות במלחמת התשה יוצאת דופן מול העובדים, שקיימו נגדה הפגנות, הסברה, פעילות תקשורתית, החתמה על טפסי ביטול הצטרפות ועוד.

הציבור משלם

הסיבה לקשיים שההסתדרות נתקלה בהם ב'הראל' היא בפשטות העובדה שרוב עובדי החברה מרוצים ושבעי רצון מתנאיהם; בנוגע ל'אמדוקס', לעומת זאת, פורסם כי חלק ממה שהוביל לפירוק הועד ההסתדרותי הוא שיפור של תנאי העובדים מצד ההנהלה. כלומר, נוצרה סיטואציה שבה ההסתדרות "מאיימת" על חברות, והחברות מקדימות תרופה למכת ההתאגדות ומשפרות תנאים לעובדים כדי לדחוק את רגליה של ההסתדרות. השלכותיה של התופעה הזו טרם ברורות דיין, מפני שבתחום ההייטק ייתכן שאיום ההסתדרות לבדו עלול להרתיע חברות מפתיחת מרכזי פיתוח בישראל ולגרום למיקור חוץ.

בתחום הפיננסים המצב שונה, מפני שכאן לא מדובר בשוק בינלאומי ברמה המקבילה להייטק. אך גם במקרה הזה, מעבר לשיפור התנאים לעובדים לא ברור לאן יתגלגלו הדברים. צריך לזכור שבסופו של דבר כל כספי הציבור מושקעים בחברות הפיננסים, כך שחוסר יעילות שההסתדרות עלולה להוביל אליו בחברות הללו משפיע על כולנו.

תרחיש מעניין נוסף נוגע לחברות כדוגמת 'למונייד', סטארטאפ בתחום הביטוח שפועל באופן אוטומטי, מציע פרמיות נמוכות, ומטפל בתביעות באופן מהיר מאוד לעומת החברות המסורתיות. סביר להניח כי במקרה שחברה כזו תרצה להיכנס לענף הביטוח, ההסתדרות תנסה לחסום אותה בשל החשש מפגיעה בעובדים: כלומר, העובדה שכניסת ההסתדרות לענף הובילה לשיפור התנאים לחלק מהעובדים, איננה אומרת שזהו מצב טוב עבור אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית.

בינתיים אפשר לחגוג את כישלון ההסתדרות באמדוקס ואת כישלונה המסתמן בהראל, אך יש לזכור שנזקים רבים כבר נעשו, ולפנינו עוד מאבק ארוך נגד הכוח המופרז והמעוות שחוקי העבודה הישראליים מעניקים להסתדרות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. התאגדות עובדים היא זכות והיא אות לקדמה של החברה. חסימת ההתסדרות תביא להרעת התנאים של כלל העובדים במדינה ולכן היא אינה בשורה טובה.

    1. אם תיתן לי טרמפ ברכבך בגלל שתהיה עייף ותרצה מישהו לדבר איתו תוך כדי נסיעה, אזבאמצע הנסיעה אני אודיע לך מעכשיו אני רוצה להיות שותף מלא בבחירת יעד הנסיעה.
      זאת זכות וזה סימן לקידמה שלי
      אם תחסום לי את האפשרות הזאת אתה תפגע בתנאי הטרמפיסטים בכל המדינה.
      ולכן זו בשורה לא טובה.

      אמנם יכול להיות שאף אחד לא ייקח יותר טרמפיסטים אבל אני לא חושב יותר משתי דקות קדימה. כמוך.

    2. אריאל יקר. אין די באזכרת המילה 'קדמה' כדי להכריע האם תופעה היא טובה או לא. ציר הזמן משפר דברים מסויימים ומקלקל אחרים.

    3. נכון.
      התאגדות עובדים במקום עבודה אחד היא זכות אלמנטרית.
      התאגדות ברמה ענפית או לאומית איננה זכות, אלא הרס הכלכלה החופשית ועוול ללקוחות הישירים (אמדוקס והראל ובעלי מניותיהן למשל) ועוול נוסף ללקוחות העקיפים- לקוחות אמדוקס והראל, שהם, למשל, מבוטחים חסרי מגן.
      התארגנות עובדים לאומית נוסח ההסתדרות אינה שונה במהותה מקרטל או מונופול, למעט העובדה שאין חוק המונע זאת.
      נהפוך הוא, החוק הקיים תומך הרס הכלכלה החופשית בכך שהוא מאפשר הקמת ועד לכל עובדי מעסיק גם אם רק שליש מהם רוצים בזאת.
      יש לתקן חוק דרקוני זה, ההופך את ההסתדרות לעוד טייקון עושק.

    4. הפוך גוטה הפוך!
      ההסתדרות היא מאפיה לכל דבר כמו הקוזה נוסטרה והיאקוזה,חסימת ההסתדרות מונעת פשעים כגון פרוטקשן, סחיטה באיומים, זיוף, וכו ולכן טוב לעובדים

  2. ועד בהראל לא יקום לעולם והסיבות לכך פשוטות :
    1. החבילה הכוללת המוצעת לעובדי הראל ללא הסכם קיבוצי טובה מכל הסכם קיבוצי של כל החברות המקבילות בענף הביטוח וניתנת לעובדים עוד הרבה לפני שמישהו חשב להקים ועד בהראל (בניגוד לאמדוקס).
    2. התרבות האירגונית שמביאה איתה ההסתדרות הכוללת שביתות , הפגנות , פרוטקציה , הטבות למקורבים ועוד שאר מרעין אין לה מקום בחברה מכובדת כמו הראל .
    3. תשלום שנתי של 1800 ש"ח להסתדרות מכיסו של העובד היא מטורפת בהתחשב בעובדה שההתאגדות לא תתרום שום דבר לעובדי הראל .
    4. חוסר היכולת להתחרט "נגעת נסעת" ולעולם לא תיפרד מההסתדרות אילצה את עובדי הראל לחשוב פעמיים לפני שירצו בכלל להתאגד .

    העובדה שמיעוט יכול להכתיב לרוב להתאגד גרמה להתנגדות העיקשת וחסרת הפשרות של כלל עובדי הראל להתאגד וההסתדרות טעתה משלא נענתה להצעת העובדים לבחירות דמוקרטיות המצריכות רוב של 51% , בנוסף ההתנהגות הבריונית של פעיליה , הקבוצות המזוייפות בוטס אפ ובפייסבוק , ההסתה כנגד ה"שתולים" לכאורה וגיוס ראשי וועדים אחרים כנגד עובדי הראל רק חיזקו את העובדים בנחישות שלהם לא להתאגד .
    ניסנקורן – הגיע הזמן שתבדוק למי אתה משלם משכורות ועל מה .

  3. זה לא עובדי אמדוקס – חסמו
    אלא הנהלת אמדוקס חסמה
    בעזרת כמה תרגילי ניהול מבריקים
    אם זה טוב או לא – קשה לדעת.

  4. עובדי/מנהלי אמדוקס הצליחה לבלום את ההסתדרות אבל השאלה האמיתית היא האם יצליחו לבלום את החברה בדרך להודו

    1. אם הסניף הישראלי לא יהיה תחרותי בצורה כלשהי מול הסניף בהודו בוודאי שהפעילות תעבור מכאן. הצטרפות להסתדרות מבטיחה שלאורך זמן הסניף יאבד את התחרותיות שלו וההמשך ברור.