בשורות טובות: המגזר העסקי צומח, המגזר הציבורי צונח

גבירותיי ורבותיי, מהפך: דו"ח חדש מפלח את נתוני התעסוקה ומגלה כי לראשונה מזה שלוש שנים, שיעור גידול המשרות במגזר הפרטי עלה על הגידול במגזר הציבורי

קטר הצמיחה גדל; אילוסטרציה. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

דו"ח חדש של החטיבה הפיננסית בבנק לאומי מגלה כי לראשונה מזה שלוש שנים, כמות המועסקים החדשים במגזר העסקי עלתה על זו של המגזר הציבורי.

כפי שפרטנו בעבר על פי נתוני הלמ"ס, בשנים 2015-2012, ב"גרעין קשה" של המגזר העסקי עלה מספר המועסקים בכ-7 אחוזים, ואילו במגזר הציבורי עלה מספר המועסקים בכ-12-10 אחוזים. עתה חל שינוי מבורך במגמה. יניב בר, כלכלן החטיבה הפיננסית, כתב כך:

בשנת 2016 נוספו לסקטור העסקי כ-70 אלף מועסקים, המהווים כ-75 אחוזים מסך תוספת המועסקים אשתקד. נתון זה, משקף גידול של כ-3.1 אחוזים במספר המועסקים בסקטור העסקי אשתקד, שהוא גבוה ביחס לשנים 2015-2014 ,בהן נרשם גידול של 2.2% ו2.6% בהתאמה… בסקטור הציבורי חלה אשתקד האטה בקצב קליטת המועסקים לכ-1.7 אחוזים לעומת כ-2.9 אחוזים בשנת 2015, וכ-3.8 אחוזים ב-2014. כמו כן, מדובר בקצב איטי יותר מאשר בסקטור העסקי.

כלכלני הבנק ניתחו את נתוני הלמ"ס, ומצאו כי עיקר העלייה במגזר העסקי התבצעה בענף השירותים המקצועיים, שירותי האוכל והאירוח, המסחר והנדל"ן; בסקטור הציבורי לעומת זאת, עיקר העלייה התבצעה בשירותי הבריאות והרווחה.

החשיבות של נתוני התעסוקה היפים בסקטור העסקי מובנת מאליה, והיא מעידה על כך שנתוני התעסוקה המרשימים מתבססים על התרחבות התעסוקה במגזר הפרטי, ולא רק במגזר הציבורי. המגזר הציבורי והכלכלה כולה "רוכבת" על ביצועי המגזר הפרטי; והעלייה היפה במספר המועסקים מעידה על התאוששות של השוק הפרטי לעומת נתוני 2015-2014. המיתון בתוספת העובדים במגזר הציבורי, והעובדה כי עובדים רבים במגזר הציבורי נוספו דווקא בשירותי הבריאות ולא במגזר הפקידים, גם היא מעודדת. זאת ועוד, ייתכן כי חלק מהעלייה ב-2016 נובעת מקליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה, ולא מעלייה "אמיתית" במספר המועסקים במגזר הציבורי.

העלייה במספר העובדים במגזר העסקי מתואמת יפה עם נתוני הצמיחה המרשימים של המשק. בשנת 2014, הצמיחה עמדה על 2.9 אחוזים, ובשנת 2015 על 2.5 אחוזים. בשנת 2016 לעומת זאת, הצמיחה התאוששה ועמדה על 3.8 אחוזים.

נתונים אלו הם גם קריאת כיוון לממשלה: משרד האוצר צריך לזכור כי מדיניות רווחה אמיתית היא זו שמקדמת את השוק הפרטי לעבר מצב חופשי יותר, מציאות שבה נח לעשות עסקים. עם הצמיחה החזקה נוצרות משרות רבות יותר במגזר הפרטי, ישנן פחות משפחות עניות ופחות ילדים רעבים.

עם זאת, תחזית בנק לאומי מראה כי לצד העלייה במספר המועסקים, היקף שעות העבודה במשק גדל. גם התחזית קדימה איננה אופטימית במיוחד: "במבט קדימה, יתכן שיחול גידול בקצב הגיוסים של מועסקים בסקטור הציבורי בשנת 2017 על רקע ציפיות לעלייה בהוצאות הממשלה השנה". לתשומת ליבו של שר האוצר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. צריך לחתוך שני שליש לפחות מהמגזר הציבורי ולהוריד את העול העצום על המגזר הפרטי