הפגנת השמאל ה"א-פוליטית" של עובדי התאגיד: "ביבי תיזהר, אולמרט מחפש חבר"

בהפגנה אתמול בת"א קשרו עובדי התאגיד את מאבקם למאבקים אחרים של האליטה על שימור ההגמוניה. מתן חודורוב: "זה לא יסתיים בתקשורת ועלול הגיע לבית המשפט העליון, המבצר האחרון"

לא עניין של שמאל וימין. צילום: תומר נויברג /פלאש90

"זה מוזר", תהה אחד משוטרי מג"ב שאבטחו אמש (מוצ"ש) את הפגנת עובדי התאגיד ליד קרית הממשלה בתל אביב. "תדרכו אותנו שזו תהיה הפגנה בשביל השידור הציבורי, לא הפגנת שמאל". אבחנתו של השוטר הייתה מדויקת: לכל אורך ההפגנה השמיעו המפגינים קריאות פוליטיות מובהקות כמו "ביבי, כאן זה לא ארדואן" ו"ביבי השתגע, כאן זה לא צפון קוריאה".

עובדי התאגיד וחבריהם לברנז'ה הצהירו כי מאבקם הוא לא פחות מ"מלחמת השחרור של השידור הציבורי", והשתמשו במסרים דוגמת "ביבי תיזהר, הציבור זוכר", "כחלון תיזהר, עיתונאים אינם הפקר" ו"ביבי תיזהר, אולמרט מחפש חבר".

מתן חודורוב, עיתונאי ערוץ 10, טען במהלך ההפגנה כי הגיע למסקנה ש"זה לא עניין של ימין או שמאל", טענה קבועה בהפגנות שבהן משווים את ראש ממשלת הימין לדיקטטורים אכזריים. עבור חודורוב, שהיה הדובר הבולט ביותר בהפגנה, המאבק על התאגיד הוא רק חלק מרצף של מאבקים בנושאים אחרים, שגם הם כמובן "לא עניין של ימין ושמאל":

טועה מי שחושב שזה ייגמר ויתחיל בתקשורת הישראלית. אנו נמצאים בעיצומו של תהליך ארוך של ניסיונות השתלטות של פוליטיקאים על כל מוקדי השיח הביקורתי והחשיבה החופשית בחברה.

לדברי חודורוב, ניסיונותיה של השרה מירי רגב למנוע מימון מאמנים המפיצים תעמולה אנטי־ישראלית הם "ניסיון להטיל צנזורה על אמנים ועל חופש התרבות". המלחמה של הימין על התאגיד קשורה בעיניו גם למאבק על האקטיביזם השיפוטי:

זה עלול להגיע לבית המשפט העליון שמצוי היום תחת מתקפה, ונותר בעיני רבים המבצר האחרון מפני השתלטות פוליטית מוחלטת.

חודורוב זיהה את מאבק התאגיד גם עם מתווה הגז, כשהזכיר את הזדהותו עם המאבק ואת התנגדותו אז ל"פיטורי פקידים עצמאים מדי שלא התיישרו עם הפוליטיקאים בסוגיות כמו מתווה הגז". אם כן, התאגיד נמצא בחברה טובה: מימון האליטה התרבותית, שימור האקטיביזם השיפוטי, והתנגדות למתווה הגז. מאבק א־פוליטי במיטבו.

חודורוב סיים את דבריו בהטפה לכך ש"הסולידריות בין עיתונאים זה הדבר הכי חשוב", כחלק מ"מאבק משותף אחד – ביצור הדמוקרטיה וחופש הביטוי לישראל". ההצהרה המרשימה הזו הייתה עשויה להיות אמינה, אילולא הוביל ערוץ 10, שבו מועסק חודורוב, מאבק שנועד להשתיק כלי תקשורת מתחרה, המחזיק בהשקפת עולם ימנית. כזכור, בשנה החולפת עתר הערוץ לבג"ץ בדרישה לסגור את ערוץ 20. לאחרונה גם הגיש רביב דרוקר, עמיתו של חודורוב והעיתונאי הבכיר בחדשות 10, תביעת השתקה נגד שני עיתונאים מהימין, אראל סג"ל ושמעון ריקלין. סולידריות שכזו.

יותר מאיום מרומז; ההפגנה אתמול של עובדי התאגיד. צילום: מערכת

מה שטוב ל-BBC

גם יו"ר התאגיד, גיל עומר, נסחף באווירת קץ הדמוקרטיה. לדבריו, אחרי ההסכמות בין כחלון לנתניהו בשבוע שעבר, "הפכנו במחי יד להיות טורקיה או רוסיה". בראיון ל'פגוש את העיתונות' בערוץ 2 הצהיר עומר כי מעל החלטת הממשלה בסוגיית התאגיד מתנוסס "דגל שחור", קרי: פקודה בלתי חוקית בעליל. לא פחות.

"ראש הממשלה החליט שהוא ימנה את המגישים ואת העורכים", טען עומר, תוך שהוא ממשיך להטעות את הציבור. כפי שפורסם ב'מידה', השפעתם של נבחרי הציבור בישראל על הנעשה בשידור הציבורי היא כה עקיפה, עד שלמעשה היא לא קיימת.

האמת היא שהמודל הנוכחי של מינוי הבכירים בתאגיד הופך את ישראל למדינה שבה הפיקוח של נבחרי הציבור על השידור הציבורי הוא הרופף ביותר בעולם המערבי. בבריטניה, למשל, ייכנס מחר לתוקפו זיכיון חדש של ה־BBC, שבמסגרתו שרים בממשל הבריטי הם שימליצו על האנשים שיכהנו בגוף המפקח על הרשת הבריטית הוותיקה. ה־BBC אף נדרש לשלם לא פחות מ־9 מיליון ליש"ט בשנה לרגולטור החיצוני (OFCOM), שנקבע כמפקח על הרשת בהסדר שבינו ובין הממשלה הבריטית.

במדינות חשוכות אחרות, דוגמת צרפת, השידור הציבורי נשען כמעט כולו על כסף פרטי, ובהולנד טרם הודיעו על משבר בדמוקרטיה למרות קיצוצים חדים בתקציב השידור הציבורי שם. במדינה לא דמוקרטית אחרת, ארצות הברית, המליץ לאחרונה הבית הלבן לבטל את המימון הפדרלי לשידור הציבורי.

"העם רוצה שידור ציבורי", "לציבור מגיע שידור ציבורי" – זעקו מפגיני התאגיד בגרון ניחר, אך במציאות 'הציבור' לא טרח להפגין אתמול. לפי הערכות המשטרה נכחו בהפגנה בין 300 ל־400 איש, רובם המוחלט עובדי התאגיד או קולגות מתעשיית התקשורת, הקולנוע והטלוויזיה כמו עורך החוץ של ערוץ 10 נדב איל, והקולנוען ארי פולמן, יוצר הסרט 'ואלס עם באשיר' (יצירה א־פוליטית ידועה). אמילי מואטי, ששימשה כיועצת ל'רשימה המשותפת' במהלך קמפיין הבחירות האחרונות, התייצבה גם היא לתמוך בתאגיד, כמו גם הח"כים איתן כבל ועמר בר־לב המתמודדים בימים אלו לראשות מפלגת העבודה. בשיחה עם כתב 'דה מרקר' שנכח בהפגנה כינה בר לב את נתניהו "דיקטטור" בעקבות התנהלותו של ראש הממשלה בסוגיית התאגיד. שיא הגיחוך היה כאשר אחת מעובדות התאגיד זעקה ברמקול כי העיתונאים "לא רגילים להגיד את הדעה שלנו, אנחנו רגילים לסקר".

בעוד שהשמאל והברנז'ה התייצבו בהרכב מכובד להפגנה, בסקרים שנערכו לאחרונה הבהיר 'הציבור', כי גורל השידור במימון ציבורי לא ממש מעניין אותו (אם כי רובו תומך בהקמת התאגיד על פני השארת רשות השידור על כנה). מה שכן, הציבור יודע בדיוק במה מדובר: על פי הסקר, 59 אחוז מהציבור (ו־63 אחוז מהציבור היהודי) משוכנעים כי רוב עובדי התאגיד נוטים לשמאל.

ניתן כמובן לחוש אמפתיה למצבם הרגיש של חלק מהעובדים, שעתידם התעסוקתי לוטה בערפל. אך האווירה בהפגנה הייתה ברורה – מצוקת העובדים היא נושא משני, אם בכלל. "הנושא של עתיד העובדים הוא שולי לעומת המאבק על הדמוקרטיה", אמרה לי אחת המפגינות.

צודקים המפגינים: אין כאן עניין של ימין ושמאל, רק של שמאל ושמאל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. ברור לכולם לטובת מי ערוץ 10 ו-2 אבל יפה שהם הבהירו לנו זאת אתמול. חברים יש כאן מפלצת גדולה שקיבלה הזגמנות חד פעמית להגיע במסלול ישיר וללא חסמים לראשיהם של האנשים בבית דבר שהם רק חלמו עליו עד היום. המפלצת כמובן היא הקרן החדשה לישראל וחבריה בצלם ושוברים שתיקה ועוד ועוד…
    מספיק לשמוע את ה"פרשן" המשפטי בערוץ 2 שניסה לחזק את דבריו בכך שאמר " אמר לי ידידי אלדד יניב…." נו לא באמת צריך לשמוע את ההמשך נכון?
    או כשנכח השר הנגבי בשישי בערוץ 2 ואמר לקרן מרציאנו "אני מצפה שתגני גם עלי שנכנסים בדבריי" והיא ענתה לו בפליטת פה "אם אתה מצפה שאני אגונן עליך זו בעיה"
    והאם נוכחותו של חובש כיפה בין מפגיני השמאל מוכיחה למישהו משהו? הוא בעצם אומר ששמאל זה רק חילונים כןפרים ומי בכלל אמר שדתי זה ימין?
    יש כאן מלחמה של אנשי האמת מול אנשי הפוליטקלי קורקט. אני אמור לכאורה לתמוך באנדי האגיד כי אני אינני איש רשות השידור אלא סתם עובד בתעשייה שקופץ מפרויקט לפרויקט. אך צר לי, ראיתי איך נראית התקשורת המסחרית וזו השמאלנית הכלכך!!! מושחתת! ומה דהציבור יודע זה שאין וכאפס לעומת מה,שבאמת קורה שם.
    שורה תחתונה היא שאין איזון כיום בתקשורת בארץ ואין שום גוף ביקורת נשכני ומרתיע שירסן אותה כי צריך דווקא בדמוקרטיה לרסן ולהציב גבולות ולא איזו מועצת עיתונות שופעת אינטרסים לצד מאוד מסוים שלא נוקפת אצבע.. ואם תליתם את תקוותכם בעין השביעית.. נו כולנו יודעים מי הם אותם מבקרים שם..
    ולכן התקשורת היום משלמת את המחיר ומקבלת את העונש שכלכך מגיע לה בזכות ולא בחסד.
    כן תקשורת גם את נתונה לביקורת וכן גם לעונשים.
    ועל כך אני משבח את ראש הממשלה על אף שחבל שנכנע וביטל את חוק הפיקוח על התקשורת ולא סגר לחלוטין את התאגיד.

    1. ברור לכולם לטובת מי ערוץ 20, ישראל היום, בשבע, אן אר גי, וכדומה…נו ו?
      מצחיק גם ששמת באותה קלחת ערוץ ציבורי וערוצים מסחריים. רשות השידור שמאלנית? טעות, אולי יש בה עובדים שחלקם מזוהים עם השמאל שמכיוון שאנחנו לא באיראן או צפון קוריאה זה דבר שעדיין מותר כאן: להחזיק בדיעות שונות מדעת המשטר.
      מעניין אותי לדעת אם לך ולשכמותך הייתה בעיה גם אם המפגינים היו משתמשים בססמאות כמו "היידה ביבי" או שהבעיה שלך נובעת כי שמעת קולות לא מהמחנה שלך. אין לך בעיה עם זה שעובדי רשות השידור מביעים דיעה – יש לך כנראה בעיה שהם מביעים דיעה שנוגדת את דעתך וזה מה שמפריע לך. אז…תתבגר חבוב, ככה העולם עובד. אם תתחיל לקלל ולהקניט כל מי שלא מתנהל לפי החליל שלך אתה לא תגיע רחוק בחיים. אתה תשאר אומלל וממורמר גם בבגרותך עד כדי התפתחות של רגשות שכולם סביבך רוקחים קנוניות ומזימות. תתבגר ותנסה לראות גם מעבר לדיעות שלך. אל תמליץ לי את אותו הדבר: בצד שלך אני כבר הייתי…

  2. חוק השידור הציבורי היה יוזמה של גלעד ארדן, איש ימין קיצוני וחזק.
    ראש הממשלה נתניהו הצביע בעדו.
    איזה הסבר הגיוני יש לבזבוז מאות מיליוני שקלים על רשות השידור המושחתת והמסואבת?
    איך אפשר להגיד שזה ימין ושמאל כשיש הקלטות של נתניהו מבקש מידיעות אחרונות לחסל את בנט והבית היהודי.

    1. צודק, אז למה לבטל רשות מושחתת ומסואבת אחת ולהקים עוד אחת ? בוא נבטל את שניהם. אהה אבל רגע זה מה שביבי רוצה וביבי הוא דיקטטור אז לא חשוב….

    2. בקלטות שאני שמעתי, את כל העסקה (שלא יצאה לפועל) לא יזם ביבי, אלא נוני. ביבי רק גרר אותו בלשון כדי להפליל אותו, מה שכנראה הצליח. אבל למה לי לבלבל אותך עם העובדות? התאוריה שלך באמת הרבה יותר יפה.

    3. נתניהו רוצה שליטה ברשות השידור. הוא לא הציעה לבטל אותה.
      כמו שהציע שוחד למוזס.

  3. כסף ציבורי פירושו שהציבור מממן את סדר היום של חודורוב. איפה סטלמך כשצריך אותו?

  4. ביבי הדיקטטור שהורס את התקשורת לא עושה את זה בגלל שאכפת לו מהמדינה. הוא עושה את זה בגלל שלא אכפת לו ממך. ואם את או אתה רוצים להסתכן בלחיות במדינה שבה אין מי שמפקח על השלטון ואפשר לעצור, להשפיל, להכות, למנוע טיפול ושירות, לזהם, לשלוח למוות מיותר, כי אין ממסד עיתונאי – זו לא פטריוטיות, זו טיפשות והפקרות. וזו החלטה שבוודאות גדולה מאוד את או אתה תצטערו עליה במובן הכי אישי שיש.
    כי הדפיקה בדלת, או הטריקה של הדלת בפנים תגיע בסופו של דבר גם אליכם. או אל מישהו או מישהי יקרה לכם.
    ולא תהיה אף אילנה דיין ואף קרן נויבך, אף כרמלה מנשה ואף עינת פישביין לפנות אליה.
    כי מה שאנחנו חוויים כהצקה והצפה של כל מה שרע ולא עובד פה הוא לפעמים הצורה היחידה של גאולה עבור מי שקרה או עומד לקרות להם אסון.
    כי פטריוטיות היא לא לגיטימציה לכוח שלטוני בלתי מוגבל ונטול ביקורת. היא מחויבות לשיפור החיים עבור כולם, כל הזמן. וכשמבינים את זה ככה מבינים שהעיתונאים והעיתונאיות החוקרים שלנו הם הפטריוטים הכי גדולים והכי חשובים של תקופתנו.

    1. אילנה דיין = כלומר אמת לשעתה – לא תודה!
      זה כל כך הזוי שהיו צריכים להמציא מושג משפטי בשבילה……

    2. כמה נחמד, לצרוח כל היום, שלא מאפשרים לכם לצרוח. להשתיק בבוז את כל האחרים, ואז להתלונן על כך שמישהו כביכול משתיק אתכם. ואחר כך אתם עוד נדהמים על כך שמרבית הציבור לא מזדהה עם מאבקכם. באמת מעניין למה.

  5. ביבי אשם!!!!!!

    במקום מלכתחילה לסגור את רשות השידור ולפתוח את השמים, הוא הקים בצורה לא מוסברת (או לחפש הסברים בסתרי ליבו) רשות אחרת, אותה גב' בשינוי אדרת בלי לדאוג לאדרת שונה לפחות. כל זה בשביל מה????????????

    עכשו פתח לשמאל משלט חדש. וכל פגיעה בו הוא "קץ הדמוקרטיה". הבג"ץ בטוח יטפל בהם יותר יפה מביבי.

  6. "אני רוצה להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר מסר בידי כשר תקשורת את האחריות על ביצוע חוק רשות השידור, וגיבה אותי לפעול לבחינת מצב השידור הציבורי וקידום תוכנית מקיפה להצלתו. אני מכיר את ראש הממשלה ועובד איתו שנים רבות. הוא תומך במהפכה שהצגתי כאן והוא יסייע כמיטב יכולתו להשלים את יישומה".

    גלעד ארדן 6.3.2014

  7. תכלס, מדובר בערימת רפש ושמה תאגיד
    קובלנץ המושחת שמעביר מיליונים למקורביו ומשרת ככלב את אדונו מוזס.
    לחסל את המפלצת עוד טרם נולדה

  8. מי שחושב שהמאבק של " התקשורת" הוא מאבק מקצועי טועה בגדול זה מאבק של השמאל על אחד המאחזים האחרונים שלו [ חוץ כמובן מהבג"צ] התקשורת דבריו של מתן חודרוב אומרים הכול תקשורת זה כוח הטעות של מנחם בגין כשעלה לשלטון שלא עשה ניקיון יסודי במוסדות המדינה
    זה מוזר", תהה אחד משוטרי מג"ב שאבטחו אמש (מוצ"ש) את הפגנת עובדי התאגיד ליד קרית הממשלה בתל אביב. "תדרכו אותנו שזו תהיה הפגנה בשביל השידור הציבורי, לא הפגנת שמאל". אבחנתו של השוטר הייתה מדויקת: לכל אורך ההפגנה השמיעו המפגינים קריאות פוליטיות מובהקות כמו "ביבי, כאן זה לא ארדואן" ו"ביבי השתגע, כאן זה לא צפון קוריאה".