משפחה נטו: כחלון מנצח את ה"טוקבקיסטים", והציבור מפסיד

השר כחלון תקף את מתנגדיו וכינה אותם בשם "טוקבקיסטים בתשלום". אך מי הם אותם מתנגדים? כשיורדים לפרטים מתברר שהם רבים מאוד, ואולי גם צודקים מאוד

מי מרוויח? מי מפסיד? השר כחלון מכריז על תכנית "משפחה נטו". צילום: פלאש90

תכנית "משפחה נטו" של שר האוצר כחלון הושקה אתמול ברוב רעש וצלצולים, במהלך פוליטי ותקשורתי מבריק. בתכנית, שעלותה המוערכת כ-4 מליארד שקלים בשנה, ישנם מהלכים לא מזיקים (ביטול מכסים על סלולר, הנעלה, ובגדי תינוקות), לצד מהלכים שנויים במחלוקת, ביניהם הטבות מס למשפחות, הגדלה של מענקי עבודה, וסבסוד צהרונים. הפחתות מס זה נחמד, ויש להעריך את כך שההטבות מנסות לתמרץ עבודה בקרב משפחות, אך הבעיה היא שבסופו של דבר יש להן עלות גבוהה והן סקטוריאליות במהותן.

בתוך מסיבת העיתונאים, אמר כחלון את המשפט המדהים הבא: "דבר אחד מרכזי נדרש משר אוצר והוא הנכונות להיאבק בקבוצות כוח והבנה שהוא בא לשרת אנשים בישראל מבלי לחשוש מקבוצות הכוח והטוקבקיסטים בתשלום שהן מפעילות".

מיהם קבוצות הכח והטוקבקיסטים עליהם כחלון מדבר? מיהו זה שמרהיב עוז להתנגד להטבות מס ומענקים למשפחות צעירות, הנאנקות תחת העול הכלכלי?

טוקבק שנתקלתי בו אתמול הבהיר לי מיהן "קבוצות הכח" עליהן כחלון מדבר. בטוקבק, בעל משפחה (שאני מכיר אישית) התלונן על כך שיש לו מספר ילדים, הוא לא עשיר, אך משפחתו איננה נהנית כלל מאף אחת מההטבות של כחלון – הוא ואשתו מרוויחים מתחת הרף שבו נקודות הזיכוי משפיעות עליו, אך מעל הרף הרלוונטי למענק עבודה מוגדל; הילדים שלהם כבר לא בצהרונים, והוא מקבל סלולר מהעבודה… האם זהו הטוקבקיסט בתשלום של כחלון?

אולי כחלון מדבר דווקא על המבוגרים והסיעודיים? שר הבריאות אמר אתמול לכחלון כי "תוכנית ההטבות שלך מסייעת לצעירים ולטלפונים, על חשבון המבוגרים והסיעודיים". כלומר, שר האוצר מתגאה בכך שהוא הצליח להעביר כספי מיסים לחלק מהמשפחות הצעירות, על חשבון כספי מיסים למבוגרים וסיעודיים?

האם מדובר דווקא על קבוצת הכח של הכלכלנים ואנשי המקצוע? כמעט כל הכלכלנים יצאו כנגד הגדלת הגרעון של כחלון (וגם נגד תכנית מחיר למשתכן, אגב). תכנית זו היא אצבע בעין של גורמי המקצוע. האם כחלון מתגאה בכך שהוא כיסח את הצורה לאנשי המקצוע, המודאגים לעתידה הכלכלי של המדינה, על בסיס נתונים וניתוח כלכלי?

ישנן השערות נוספות, כמובן. ייתכן כי כחלון מתלונן על ציבור משלמי המיסים, אשר ישלמו ומשלמים על ההטבות האלו, עם ריבית. גם המשפחות שמקבלות את ההטבות, יחד עם ילדיהן, ישלמו את העלויות לאורך זמן – הרי משפחות משלמות מיסים לאורך זמן רב, כאשר רק בחלק קטן ממנו הן זוכות להטבות; בנוסף, 4 מליארד שקל בשנה היו יכולים להיות מושקעים בתשתיות ובהקטנת החוב. שר האוצר בחר לגלגל את העלות של אלו לשר האוצר הבא, לילדים של המשפחות.

ייתכן כי שר האוצר עושה שרירים למול משרד ראש הממשלה, ו"כלל הנומרטור" אשר נועד להגביל את הוצאות הממשלה, כך שישמרו בתחום ה"אחראי". אולי מדובר דווקא בשמחה לאידו של אמיר לוי, ראש אגף תקציבים, יחד עם כלל אנשי אגפו, אשר על פי פרסומים מודרו מהדיונים עד לאחרונה? האם שר האוצר ומנכ"לו היו מוטרדים מביקורת של אנשי המקצוע שלהם?

אין ספק, כוחות האופל עמדו למול תכנית "משפחה נטו". קבוצת הלחץ והטוקבקיסטים בתשלום של משלמי המיסים, הכלכלנים, הזקנים, המבוגרים והמשפחות שלא יזכו להטבות – כחלון הצליח לנצח את כולם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. כחלון פשוט מיפה את קבוצת המצביעים הגדולה ביותר שהוןא יכול להרוויח ממנה ולה הוא חילק את ההטבות, שבטוח אחרי הבחירות הוא ידע איך להתקזז איתם. קודם שיבואו לבחור.

  2. כחלון התגלה כאחרון הדמגוגים וחסר אחריות כלכלית. עוד דחיפה לילודה ילדים להורים הנסמכים על המדינה שתאכיל אותם.

  3. שמישהו יסביר , כיצד הליצן הזה הוא שר האוצר של המדינה? נו באמת נתניהו אמור עוד לחשוש מהדבר הזה

  4. שמענו מה לא טוב. עכשיו נשמע מה טוב לכולם. להוריד מס הכנסה ומע"מ ולהטיל פיקוח על מחירי הצהרנים. מחירי הצהרנים של העיריות צריכים להיות מפוקחים בכל הערים במידה שווה. שלא יעלו על סכום מסויים. זהו. הורדת המיסים שציינתי תעזור לכולם. גם למעמד הביניים וגם לחלשים. המדינה עושקת במיסים עקיפים והגיע הזמן לעשות לזה סטופ.

  5. חננאל, חצי הכוס המלאה גם היא משהו. מתערבים שכשמזגת את ארבעת הכוסות הסתכלת רק על החלק שלא מילאת?!

  6. כחלון הוא פופוליסט ארץ-ישראלי מצוי בתמיכת התקשורת השמאלנית שרואה בו את הרע במיעוטו. אבל הציבור מתומתם והציבור ישלם.

    חבל רק שהמדינה המצליחה ביותר בעולם ב=25 השנה האחרונות (בזכות ביבי), חבל שהוצלחה הזו תרד לתמיון הכחלונים והיחימוביצ'ות, בובות על-חוט של סורוס והקרן להשמדת ישראל.

  7. צעד מבורך. ככל שיורידו יותר מיסים ככה אנשים יקנו יותר והמדינה תכניס יותר.
    מה שכן מסריח זה שבוטל המס על היבוא וזה לא מתגלגל ישירות ללקוח.
    קיצוצ במע"מ על מוצרי יסוד ותרופות יעזור לאזרחים המתקשים לסגור את החודש. ולעשירים רק לבזבז יותר. מה שינפח את קופת המדינה.

  8. מעניין איך תמיד אפשר למצוא צדדים שליליים לכל מהלך פוליטי/כלכלי/חברתי (ובכלל כל דבר). הרי אילו התכנית הייתה מטיבה עם הקשישים, המבוגרים והכלכלנים, אתה, חננאל, היית כותב, שכחלון הצליח לנצח את הזוגות הצעירים עם הילדים, שהם העתיד הכלכלי והחברתי של מדינתנו…
    הלא כך?

  9. אמנם גם אני לא עומדת ליהנות מההטבות הללו, כי בנותי כבר גדולות, אבל לדעתי זהו צעד חשוב שמאוד עוזר – ההטבות מכוונות למפחות שנמצאות בנקודה בה ההוצאות הכספיות הן אדירות, וההכנסות נמוכות יחסית. כל עזרה בשלב זה היא כמו אויר לנשימה….
    אז אני בעד ויודעת שזה ממש יעזור להרבה אנשים.
    ותמיד יש מישהו שנדפק ולא נהנה מהטבות….

  10. חחחח,
    חחחחחחח,
    חחחחחחחחח,
    חחחחחחחחחחח,
    חחחחחחחחחחחחחח, ברקורסיה.

    יש לי מכר שעובד במחלקת ניו מדיה בחברה שנשכרה ע"י משרד האוצר והוא אישית הגן על החוקים של כחלון. הוא מספר לי שבד"כ (דיברנו אז על חוק דירה שלישית שהכניסו למשמרת שלו באותו שבוע) התפקיד שלו זה סתם להספים ולהטריל כל מגיב שמתנגד לנושא שעליו הוא אמור להגן. המטרה כמובן היא ליצור דעת קהל בקרב אנשים שלא בקיאים בנושא ע"י זריקת שטויות וכשלים לוגיים שצריך מעט היכרות עם הנושא כדי לזהות אותם.

  11. חחחח,
    חחחחחחח,
    חחחחחחחחח,
    חחחחחחחחחחח,
    חחחחחחחחחחחחחח, ברקורסיה.

    יש לי מכר שעובד במחלקת ניו מדיה בחברה שנשכרה ע"י משרד האוצר והוא אישית הגן על החוקים של כחלון. הוא מספר לי שבד"כ (דיברנו אז על חוק דירה שלישית שהכניסו למשמרת שלו באותו שבוע) התפקיד שלו זה סתם להספים ולהטריל כל מגיב שמתנגד לנושא שעליו הוא אמור להגן. המטרה כמובן היא ליצור דעת קהל בקרב אנשים שלא בקיאים בנושא ע"י זריקת שטויות וכשלים לוגיים שצריך מעט היכרות עם הנושא כדי לזהות אותם.

  12. שכחתם את הנכים, גם הם מפגינים כעת… נתנו להם בפעימה הראשונה של 300 שקל בלבד, זה באמת לא מה שיציל אותם, זה כמו שהם טענו בסרטון ההוא עם החתולים למי שראה – כל הזמן מזלזלים בהם ומשליכים להם פרורים ואכן היה ראוי לעשות בכל הכסף הזה שימוש יותר מועיל וטוב. למשל באמת לתת עוד קצת לקשישים שלא יחפשו בזבל. התוכנית גם לא לגמרי ברורה מהעיתונות באינטרנט, לא הבנתי לגמרי את הפרטים שלה היא נראית מורכבת ומאד יקרה ואי אפשר פשוט לאשר אותה, בטח לא כשהליכוד הניח את כבודו והצהיר שבלי העלאת קצבאות הנכים והקשישים הוא לא יעביר את ההצעה היקרה הזאת אבל טוב לדעת שלכחלון יש 5 מיליארד לשפוך על עניין הנכים, הקשישים ועוד ישאר לו בשביל להעלות קצת את הבטחת ההכנסה. סורי על האורך, אגב איפה אמרתם שאפשר לקבל כסף על טיקבוקים? כי לי אף אחד לא שילם על החפירה הזאת.