תלונה ליועמ"ש נגד אלדד יניב: לאן נעלמה תרומת חצי מיליון דולר משלאף לאהוד ברק?

בראיון שנתן לפני חמש שנים חשף יניב ששלאף עמד למנוע את מינוי של אהוד ברק לשר ביטחון, והוא נשלח להציל את המצב. דרישה לחקירה נשלחה ליועמ"ש

רב הנסתר על הגלוי. ברק, יניב ושלאף | פלאש90, רויטרס

ההפגנות שמחולל אלדד יניב בחודשים האחרונים בפתח תקוה הן חלק מהתדמית שהוא מנסה לגהץ לעצמו כלוחם בשחיתות. אבל לא תמיד הוא היה כזה: יניב התחיל את הקריירה שלו כיועץ סתרים של דמויות בכירות בשמאל הישראלי. במסגרת הזו, כפי שהעיד על עצמו, היה עד ושותף להתנהלות בעייתית מאוד של הלקוחות שלו.

כל זה נגמר באפריל 2012. או לפחות ככה יניב רוצה שנחשוב. יניב התראיין אז לעיתון "הארץ" תחת הכותרת "בעתיד המאוד לא רחוק יכניסו אנשים לכלא על דברים שאני עשיתי". הראיון הוא מעין "ריאיון ניקיון": יניב משתפך בו על שנותיו מלאות השחיתות לצד אהוד ברק ומספר על המפנה שהביא אותו להיות לוחם נגד השחיתות. אך למרות ההארה שחווה, ניכר מהראיון שיניב אינו מתכוון לשלם מחיר לחברה על הדברים שעשה: התיאורים הם כלליים וסתמיים, בעלי נופך דרמטי משמעותי אך חסרי ערך משפטי.

לא היינו נדרשים לראיון הישן הזה, אלמלא סיפור אחד המופיע בו שמותיר סימני שאלה גדולים מאוד ביחס ליניב ומניעיו.

בפתח הראיון עימו ב"הארץ" מספר יניב כי בשנת 2007, כשהיה ראש המטה של אהוד ברק במירוץ לראשות מפלגת העבודה, הוא טס לוינה אל מרטין שלאף בשליחותו של הבוס. ברק עצמו הכחיש ששלח את יניב לפגישה הזו, אך האופן שבו יניב מתאר אותה ראוי לתשומת לב:

היתה איזו פרשה של סכסוך ארוך שנים בין מרטין שלאף לאהוד ברק. שלאף טען שהוא העביר לברק תרומה של חצי מיליון דולר לסיבוב השני של הבחירות לראשות הממשלה ב-99'. ומשום שכלל לא היה סיבוב שני באותן בחירות, שלאף רצה לדעת מה עשו עם הכסף שלו.

על פניו מדובר בסיפור ישן, שההתיישנות חלה עליו כבר מזמן. מה גרם ליניב אם כן להרחיק עד לוינה בשליחותו של ברק, שמונה שנים לאחר מכן? יניב מרחיב:

פעם ראשונה הכרתי את הסיפור כשאהוד ברק התמודד מול עמי איילון, והגיע אלינו מידע ששלאף רוצה לעשות מהומה, לפגוע בברק. ואני נסעתי להיפגש עם מרטין כדי להסביר לו כמה חשוב שברק יהיה שר ביטחון אחרי מלחמת לבנון השנייה.

הדחיפות, מתברר, נובעת מכך שלשלאף היתה יכולת "לפגוע בברק", ולמנוע ממנו להתמנות לשר הביטחון.

כשנשאל יניב האם ברק ידע על שליחותו, סיפר:

בוודאי, אני נסעתי כדי לפתור את הבעיה הזאת. בוודאי. זו בעיה של אהוד ברק ושל מרטין שלאף, זו לא בעיה שלי. ואז אני נכנס לפגישה, שמסתיימת אחרי כמה שעות, ואני מגלה שאני לא הראשון שמסביר למרטין שלאף כמה חשוב שאהוד ברק יהיה שר ביטחון אחרי מלחמת לבנון וישקם את צה"ל. אני מגלה שגם אהוד אולמרט דיבר איתו לפני, והסביר לו את אותו הדבר.

משמע, הייתה נדרשת התערבותו של ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, כדי למנוע משלאף לפגוע במינוי של שר ביטחון בישראל.

פרסונה נון גראטה

על מנת לקבל מושג לגבי ההיקף האמיתי של הסיפור יש להיזכר מיהו מרטין שלאף. המיליארדר האוסטרי בחש בצמרת הפוליטיקה הישראלית בראשית העשור הקודם, ושמו נקשר במספר פרשיות שחיתות. הבכירה שבהן היא פרשת סיריל קרן, במסגרתה התעורר החשד ששלאף מימן את הפריימריז של אריאל שרון במסווה של הלוואה מידידידו של שרון, סיריל קרן. שלאף היה מעורב גם בפרשיות הקשורות באולמרט, דרעי וליברמן.

מכלול הפרשיות הזה הפך את שלאף לפרסונה נון-גראטה בישראל. הוא מבוקש לחקירה ובשל כך נמנע מלהגיע ארצה. ב-2010 נפטר אביו. שלאף ביקש אז שייאפשרו לו להגיע ללוויה מבלי להיחקר, אך המשטרה סירבה ושלאף נמנע מללוות את אביו למנוחות.

הגלוי והנסתר

אז העובדות שמספר לנו יניב הן כדלקמן: ברק קיבל משלאף חצי מיליון דולר כדי לסייע לו להתמודד בבחירות שמעולם לא התקיימו. במשך תקופה ארוכה נמנע ברק מלהחזיר את הסכום. שלאף כעס על ברק, וב-2007 היה בידו אמצעי כלשהו שיכול היה לפגוע במינויו של ברק לשר ביטחון. אולם בעקבות התערבותם של ראש הממשלה אולמרט ושל השליח הזוטר אלדד יניב, שככה חמתו של שלאף והוא איפשר לברק להתמנות לתפקיד הרם.

ואלה השאלות שעליהן יניב לא נותן תשובות: מה עלה בגורל הכספים שהעביר שלאף לברק? האם ברק החזיר אותם? האם מישהו אחר, שאיננו ברק, החזיר את הכסף לשלאף? ואולי מצאו השלושה – ברק, אולמרט ויניב – דרך אחרת להפיס את דעתו של שלאף מבלי להחזיר לו את הכסף? ואם הכסף כלל לא הוחזר, מה נעשה בו?

שאלה מטרידה נוספת היא מה היה בידיו של שלאף שיכול היה לפגוע במינויו של ברק לשר ביטחון? האם היה זה מידע מפליל, הקשור לכספים האמורים? ואולי מידע הקשור לשחיתות אחרת של ברק? או שמא היה זה אמצעי לחץ על גורמים אחרים בזירה הפוליטית?

השאלות הללו מטרידות ביותר, אולם לא פחות מטריד לגלות שאלדד יניב, "המושחת לשעבר", מחזיק בתשובות או לפחות במידע שיכול להוביל לתשובות, בזמן שהוא זועק בגרון ניחר על ה"שחיתות" לכאורה שהוא מוצא אצל נתניהו.

הכדור אצל היועמ"ש

כל התהיות האלה מצטברות כדי חשדות של ממש נגד יניב וברק. ההתיישנות שלכאורה חלה על המעשים המתוארים, אינה רלוונטית. במכתב שכתבתי ליועץ המשפטי לממשלה הסברתי:

אין התיישנות על העבירות לכאורה המתוארות במכתב זה. זאת הן מכיוון שדבר קיומן נחשף רק לאחרונה, והן מכיוון שהעבירה (לכאורה) עדיין מתגלגלת (במיוחד אם התרומה לא הוחזרה מעולם). למותר לציין כי בדיקת הנושא עשויה לגלות עוד ממצאים רבים בשלל נושאים קשורים ודי לחכימא ברמיזא.

הדברים נכתבו במסגרת תלונה שהגיש מרשי, משה איפרגן (חבר הנהלת "מידה"), ליועץ המשפטי ולבקשה שיורה על פתיחה בחקירה. בחקירת הפרשה יש לא רק עניין פלילי שיש לבררו עד תום, אלא גם עניין ציבורי עצום. קל וחומר כששניים אלה – יניב וברק – עומדים בחזית "המלחמה בשחיתות" בראש חוצות.

אם מיליונר זר מסוגל לסכל מינוי של שר ביטחון בישראל, או לאיים בצורה אפקטיבית על המינוי, הרי שקיימת חובה ציבורית לחקור את הפרשה ולהבינה לעומק. הציבור זכאי להסבר מדוע חשבו ברק ואולמרט ששלאף נחשב לאיום על מינויו של שר ביטחון במדינת ישראל.

הפרשה הזו מטילה צל כבד לא רק על ברק ויניב, אלא גם על שותפיהם במאבק על טוהר המידות בשלטון. יניב לא יכול להציג עצמו בכנות כלוחם בשחיתות, בזמן שהוא שומר בבטן את הסודות על יחסי שלאף-ברק. מתומכיו מצופה לכל הפחות לדרוש תשובות לשאלות הללו, או להוקיע את אלדד יניב כמושחת בעצמו, עד שיחשוף את כל המידע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. להציע למר טל זילברשטיין להיות עד מדינה כנגד אהוד ברח בתמורה לתיק שטיינמץ.
    זילברשטיין… תקף את מקורבו לשעבר ברק וטען כי הוא "האחרון שיכול לדבר על נושאים ערכיים". כלכליסט אדריאן פילוט 15.08.17

  2. הואיל ואין חשש כלשהו שאהוד חשוד כמזוה עם הימין, סביר שהתלונה תיגנז ולא תפתח חקירה הוראיל ו…:

    חלה התיישנות.
    אין ענין לציבור.

  3. לרדוף כחוק את מושחתי השמאל ולטפל בהם פינצטה פינצטה כלשון הגשש- אסור לשתוק להם יותר -כי בנפשנו הדבר.

  4. לרדוף כחוק את מושחתי השמאל ולטפל בהם פינצטה פינצטה כלשון הגשש – אסור לשתוק להם יותר – כי בנפשנו הדבר.
    יש לנצל את בתי המשפט שלהם נגדם – ולנהוג בהם מידה כנגד מידה – וכלשונם של מוריהם של מרגלית, יניב ומני העכשוויים-תורניים, אפי אושעיה ואיתן כבל ב-1997:

    "צריך להיאבק בממשלה באופן מאורגן וללא ממלכתיות. צריך להפשיל שרוולים, להוריד את הכפפות, לרדת מהממלכתיות ולקפד
    את ראשו של נתניהו. צריך לירות לכל הכיוונים כי יש לקפד את ראשו של נתניהו".
    (ידיעות אחרונות, 6/8/97). ועד היום הם לא נחקרו בעוון התרת דמו של רה"מ?

    1. להם מותר הכל. ואין מי שאכפת לו שמדובר באנשי שלומם.אבל לאט לאט יעלו גם עליהם. יש לחקור את אולמרט מקלטת שהוקלט על ידי שולה זקן. לו הפתרונות. איך לא התייחסו לדבריו?.

  5. התחלה טובה.

    במידה והיועץ יהסס יש לשאול את מר יניב, אם בדעתו להפגין מול ביתו של היועץ, על מנת שיזרז את הבדיקה.

    וברצינות, לא להניח לא למשטרה ולא לגורמי האכיפה, זו מצווה, לא רק עניין פוליטי נעשה מעשה נבלה ע"י שימוש בטענות שוא נגד שחיתות של הן ברק והן יניב, מישהו חייב לשאול ולבדוק. לא להניח לנושא. לבחון כל דרך אפשרית ברוח הטובה של פתח תקווה ולמצות את העניין עד שיצא עשן לבן, קרי כתב אישום.

    לא זאת ואף זאת, צריך לפנות לבית המשפט ולדרוש את כל השיחות וההתקשרויות הנוגעות ליחסי ברק יניב, ושלאף.

    מעניין מה תהא תשובת בג"ץ. בהצלחה.

  6. אם המשטרה ישרה ונקיית כפיים ולא מגמתית ושמאלנית יש כאן הזדמנות פז לחקור את כל פרשות אהוד ברק. טל זילברשטיין נחקר כעת בפרשת שטיינמץ. תנו לו מעמד עד מדינה כי בפיו אמר אהוד ברק הוא האחרון שיכול לדבר על מעטפות כסף. לו המשטרה ישרה ונקיית כפיםם ולא שמאלנית מגמתית זו ההזדמנות כעת לחקור את חלקו של אהוד ברק ברכישת הצוללת השישית שנרכשה בניגוד לרצונם של מפקד חיל הים ואשכנזי כפי שטענו. נמאס שמטייחים לאיש הזה פרשיות פליליות כאלה ואחרות. איפה המפכ"ל? איפה היועץ המשפטי? איך נאמין בכם ? בושה תרימו את הכפפה ותנקו את האורוות .

  7. הגיע הזמן לעצור את ההתנהלויות של חבורת הפוחזים בראשות האינטלקטואל הנודע האיש הישר רב המעללים מר מני נפתלי ולתת שקט לעם היושב בציון מהתרגנות והניבזות של חבורת הפוחזים שמטרידים אותנו ללא הרף.
    ולמשל כשראש הממשלה מר בנימין נתניהו ושר התחבורה כץ פותחים קו רכבת חדש לכרמיאל אף אחד מזבי החוטם הללו לא מסקר את הארועים
    הארץ הולכת ונבנת לתפארת ודרוקר הכספית כספית כשמו כן הוא…אלדד יניב ושות' מרעילים את היישוב ואותנו כולנו בניצוחו של הוגה הדיעות רב המעשים סמל ומופת לבני תרבות מר מני נפתלי
    ואגב מדוע האיש מכנה את עצמו בשם חיבה האם מני הוא מנחם אם כן אקרא לו בשמו ולא בשם החיבה שלו.

  8. היתכן ???
    היניב אלדד 500000 דולר ??? מעיסוקיו עם שלאף וברק ??? הייתכן שכסף זה ממן את פעילותו כיום ??? הייתכן ???

  9. כל הכבוד!לא לוותר ולהשיב אש למתחזים ללחימה בשחיתות. לשמחתי רוב הציבור בישראל לא קונה את הליצנים הללו. לצערי , יש להם במה בתקשורת 24/7 . לכן על כל התקשורת הימנית לפמפם את העניין הזה עד שלא תהיה ברירה לתקשורת לדווח על כך.

  10. סוף סוף יש לנו תחקירנים מצד המפה הפוליטית.
    רק כך יהיה אפשר בקלות רבה לרסק את השמאל הישראלי.

    1. זה לא ראוי ולא רצוי "לרסק את השמאל הישראלי". מן הראוי שיהיו במערכת הפוליטית גם שמאל וגם ימין ויתחרו בהגינות על קולות הבוחרים. במקום "לרסק את השמאל הישראלי" צריך לרסק את הכוח האנטי-דמוקרטי שהעניק השמאל לשלוש רשויות שאינן נבחרות. עד המהפך ב 77' הרגישו בשמאל הישראלי שהשלטון בידיהם לנצח. עם עליית הליכוד לשלטון ב-1977, הבינו בשמאל שהרעיון הדמוקרטי מאיים עליהם ולכן בנו לעצמם שלוש רשויות שליטה, שאינן נבחרות ונשלטות לחלוטין על ידי השמאל: הרשות המחוקקת – "אנשי הרוח", הקובעים נורמות חברתיות ומדיניות וקובעים מה ראוי ומה לא; הרשות השופטת – התקשורת, החורצת גורלות ופוסקת מי מהאזרחים אשם ומי זכאי. הרשות המבצעת – בג"ץ, הקובעת בפועל מה ייעשה במדינה, היה מבלי להתייחס לעמדת הכנסת והממשלה, ובגיבוי אנשי הרוח והתקשורת המאתרגים אותה. את שלוש הרשויות האוליגרכיות הללו מכנים בשמאל "דמוקרטיה".

    2. על הגופים שהשמאלניות מובנת בתוכם יש להוסיף את האוניברסטאות הממשלתיות. גופים ממשלתיים מתוקצבים שקיומם מובטח יכולים להרשות לעצמם לפעול נגד ערכי היהודים בארץ ישראל, לפעול נגד מדינת ישראל בחו"ל כרצון עיניהם, להשמיץ להסית ולגדף. הפתרון הוא אחד, הפרטה גמורה בצד הורדת מיסים, ביטול מיסים ובראשם להחליף את מס הכנסה במס עקיף קבוע. הוזלת מחירים בעקבות ביטול המיסים תאפשר לנו לשלם מחיר מלא עבור חינוך ללא צורך לתקצוב ממשלתי.

  11. מיכאל, תציף את הנושא, אנחנו דורשים ניקיון מכל הצדדים. משמע, דין ברק כדין אולמרט כדין נתניהו. לכן, שום טריפה לא תצדיק נבלה. ההוקעה צריכה להגיע מתוך המחנה. אנשי מחנה השמאל צריכים להוקיע את ברק ולדרוש מאלדד יניב תשובות. הימין צריך להוקיע את נתניהו עכשיו! עליו לעזוב את תפקידו ולהגן על חפותו בבית המשפט. כמו שאמרנו, דין נתניהו כדין אולמרט.

    1. "ניקיון מכל הצדדים" עלק! השיטה: קודם כל – להוריד את מנהיג הימין מהשלטון ולשם כך מותר לדגדג קצת אנשי שמאל שאין להם מעמד של הנהגה. בוא נראה אתכם קוראים לדין את אבי גבאי, זהבה גלאון ורת כל שאר מנהיגי השמאל עתירי העבירות והזלזול בחוק!

  12. הספין של ברק ! ברק יודע שמזה זמן מתנהלת נגדו חקירה סמוייה על עיסקאות נשק וזה הזמן להסיח את דעת הציבור ביציאה נגד השחיתות שהוא עצמו שותף לה !

  13. נשאלת שאלה פשוטה.
    האם ניתן להפליל אדם, כל אדם, בדגש על אדם רב פעלים שחי את המציאות העכשווית ומנווט בה?
    מול אדם שכזה עומדים, חוקרים, פרקליטים, עיתונאים, שונאים…..אלפי חוקים, סעיפים ותתי סעיפים.
    האם יש אדם מהסוג המדובר, שאינו נזיר או מתבודד, שכול המערכות פועלות נגדו – שלא ימצא פגם במעשיו?

    האם אדם שמתעטש על שוטר לא יכול להיעצר ולהישפט על העלבת עובד ציבור, אלימות כלפי שוטר, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו?…

    יש פה משהו מעוות מהיסוד.

    כל אנשי אוסלו, ללא יוצא מהכלל, בנקל היו מורשעים, בכל פשע כלפי המדינה היהודית.
    מרשלנות פושעת ועד ליקוי מאורות וסיוע לאויב. כולל סעיפי פגיעה בגוף ונפש. מתוקף תפקידם שאינו כולל הימורים והזיות.
    אבל….זה לעולם לא יקרה.
    יש כוח לשמאל, בכול העולם המערבי אגב, כוח היולי, תקינות פוליטית שקרית, שמשתווה לגזירת גורל אפוקליפטית.
    כוח שיפליל צדק, ישנה סדרי בראשית.
    יקריב מדינה בעבור חופן סיגרים.

  14. האיש עם חיוך הג'וקר לקח את התפקיד ברצינות.
    כמה שנים בכלא היו מצננות אותו, לדעתי.

  15. די להעיף מבט בפרצופו של יניב כדי לקבל פיד-בק כי מדובר באדם תככן ולא ישר. אין ספק שיש לו מספר אויבים והם גם ידאגו לקרב היום בו יתלה עצמו מחוסר ברירה ועודף פחד.