סערת משתה הטריפה של הרבנים הרפורמים

ארוחה חגיגית שקיים ה"היברו יוניון קולג'" לפני 130 שנה, חוללה ויכוח סוער בקהילה היהודית בארה"ב והשפיעה על התעצבותה

"יהדות איננה דת שעומדת להיקבע על-ידי מה שאתה שם בקיבה שלך". אילוסטרציה

הסיפור דלהלן מתאר אירוע שהתרחש לפני יותר ממאה ושלושים שנה. ב-11 ביולי 1883 חגגו 215 אורחים מאושרים בסינסינטי, ארצות-הברית, אירוע מכונן: הסמכת המחזור הראשון של רבנים ב"היברו יוניון קולג'", מוסד יהודי רפורמי פורץ-דרך שהקים שנים ספורות לפני כן הרב יצחק מאיר וייז. האירוע כלל גם את משתתפי כינוס העשור של מוסד יהודי רפורמי חשוב נוסף שהקים וייז, "איחוד הקהילות העבריות האמריקניות".

שמחה יהודית גדולה שטפה את החוגגים. הנה היהדות נוטעת רגל בארה"ב, מסמיכה רבנים ומאחדת קהילות. לציון האירוע החשוב לא חסכו מאומה. משתה מפואר נערך ב"היילנד האוס", מסעדה יוקרתית על הר אדמס, המשקיפה על נהר אוהיו. התפריט היה יוקרתי במיוחד והוא כלל מנות רבות ומושקעות, קינוחים, שמפניה ויין משובח.

להלן חלק מפירוטה הקולינרי של הארוחה המרהיבה, שנועדה לחגוג את הסמכת הרבנים פורצת הדרך:

למנה הראשונה הוגשו צדפות ושרי;

למנה השנייה מרק בשר צח (קונסומה) ויין סוטרן (בורדו);

המנה השלישית הורכבה מפילה בקר עם פטריות, סרטני שריון-רך, סלט שרימפס, תפוחי אדמה ברוטב לובסטר, ויין בורדו נוסף;

למנה העיקרית הוגשו שקדי עגל עם אפונה;

המנה החמישית כללה רגלי צפרדעים ברוטב שמנת, עוף מצופה פירורי לחם ואספרגוס;

אחריה הוגשו יונה אפויה עם סלטים ושמפניה;

לקינוח הוגשו גלידה ומגוון עוגות.

האם גם אתם מזהים כאן סוגיה יהודית כלשהי? כזו שהייתה אמורה לחולל אי-נחת בקרב הרוב היהודי הגדול של משתתפי החגיגה הציבורית לרגל, בל נשכח, הסמכת מחזור הרבנים הראשון של ההיברו יוניון קולג' ועשור לארגון איחוד הקהילות היהודיות בארה"ב?

ובכן, במשתה עצמו לא רבים התרגשו. אחת המשתתפות הייתה הנרייטה סולד, שליוותה לארוחה את אביה הרב. סולד כתבה באותה תקופה (בשם בדוי) לעיתון "ניו יורק מסנג'ר", תיעדה את האירוע ובין היתר כתבה כך:

אכעס על עצמי אם אשמיט את תיעוד הכעס שחש רק מיעוט קטן באופן מפתיע, על האופן שבו הגישו מזון במשתה. לא הוקדשה כל תשומת-לב לחוקי המזון שלנו, ובעקבות זאת שני רבנים עזבו את השולחן מבלי לגעת באוכל. אני שמחה לספר שידוע לי על לפחות עוד שלושה שלא אכלו דבר וכעסו, אבל ציינו את חוסר-ההסכמה שלהם באופן פחות מופגן.

אם כן, שניים עזבו ושלושה לא אכלו. אולי עוד בודדים חשו שלא בנוח. אבל כל שאר האורחים, כולל הרבנים שזה עתה הוסמכו, לא מצאו בתפריט כל קושי.

"יהדות חדשה מכריזה על עצמה"

פרסומו של משתה הטריפה מחוץ למעגל הרפורמי החוגג לא התקבל באהדה, אלא חולל התקפה על וייז וסמינר הרבנים שלו. בתגובה האשים וייז בתחילה את המסעדן (גוסטב לינדמן, יהודי גם הוא), אך בהמשך נאלץ להודות כי "ועדת המשתה בסינסינטי אישרה להגשה מספר מנות האסורות לפי חוקי הפולחן היהודי". מכאן עבר אבי הרבנות הרפורמית באמריקה להאשים את חוקי הכשרות הלא-מעודכנים, ואף כינה את שרצי הים האסורים "ירקות ים".

ההתקפה על מנהגי הכשרות היהודיים לא הייתה מקרית. מעט לפני כן סיכם וייז סדרה של הרצאות על כשרות בכך שמותר לשמור על כשרות אבל גם בסדר גמור לא לשמור, והסביר זאת כך:

יש חוק שעומד מעל כל חוקי המזון, והוא: "אל תהיה פנאטי", שמתורגם בלשוננו הוולגרית למשהו כמו: "היה חכם, ותן לתבונה שלך לשלוט בתאוותיך, נטיותיך, ובאמונותיך התפלות" .

הדיבר האחד-עשר של וייז, "אל תהיה פנאטי", נשכח כנראה על-ידי כמה יהודים פרוגרסיבים שיצאו להגנתו בפנאטיות לא מבוטלת. כך למשל, הרב שרייבר מדנבר, שיצא להגנת התפריט הטרף בעיתון דובר הגרמנית של וייז עצמו, Die Deborah, כתב שהסולדים מתפריט השרצים והצפרדעים הם "פנאטים בורים", ושהמסר שהעבירה הארוחה היה מדויק: "יהדות המטבח" צריכה לעבור "לארון העתיקות שאליו היא שייכת", זאת בשל "אחיזת העיניים" של חוקי הדיאטה היהודית, ה"מקדמים שבטיות, סגירות יהודית, אפילו פנאטיות", אשר גורמות ליהדות להיראות "מגוחכת, ליליפוטית, משפילה".

רפורמים רבים בימינו מנסים להיתלות בטענתו המקורית של וייז כי מדובר היה בסך-הכל בטעות של המסעדן. אלא שהגנה זו מופרכת באמצעות העובדה שבשנה שלאחר משתה הטריפה, בארוחה נוספת שארגן וייז למאות חברי מסדר "בני ישראל החופשיים", הוא השתמש בדיוק באותו תפריט. יתר-על-כן, ב-Die Deboah וייז אף התגרה בציבור שומר הכשרות, בכותבו כי התפריט בסעודה זו "הודפס על קלף משי, דומה בצורתו לזה שעליו כתוב החוק היהודי". כתב שיקגו בעיתון דובר האנגלית של וייז, "דה איזראליט" (וייז בהחלט הצטיין בהקמת מוסדות וארגונים), גיחך על "החטא הכבד השני נגד הקיבה היהודית", והילל את הפומביות המתבטאת בכך ש"ליהדות החדשה יש זכות להכריז על עצמה… אנו רוצים להראות את פנינו".

אם כן, לא טעות של מסעדן אלא הכרזה של "יהדות חדשה", שאיננה מתרגשת מחוקי כשרות "פנאטיים". כדי להכריע סופית בשאלה נוסיף שכשלושה חודשים לאחר משתה הטריפה נישאו לבנות זוגם שני רבנים בוגרי אותו סמינר ראשון של ההיברו יוניון קולג' – יוסף קראוסקופף והנרי ברקוביץ. נחשו איזה תפריט הוגש בחגיגת חתונתם שהתקיימה במשותף? צדקתם. תפריט דומה מאוד לזה של משתה הטריפה. 

וייז

האוסט-יודן מגיעים

מה גרם דווקא בשנים ההן למשתאות הללו, שבהם הופגנה הדחייה הרפורמית של חוקי ומנהגי היהדות המסורתית? יש לכך פנים רבות, אבל הסבר אחד מעניין במיוחד. חלק ניכר מיהדות ארצות-הברית דאז הגיע מגרמניה, מולדת הרפורמיות. היהודים הללו, שניסו להתבולל זה זמן בחברה האמריקנית, התמודדו באותה תקופה עם גל הגירה גובר ממזרח-אירופה. ה"אוסט-יודן" היו מסורתיים יותר, ובהתאם לכך – נושא נוסף שיעלה לסדר היום – גם לאומיים וציוניים יותר.

רבים מיהודי גרמניה חשו כלפי יהודי מזרח-אירופה את מה שגרמנים בדרך-כלל חשו כלפי אלו שנמצאו מזרחה מהם, אבל במקרה זה נוסף לכך גם חשש מספרי מובהק. ההשלכה של ההגירה ההמונית על חיי הרפורמים ועל דימוי היהודי המסורתי שאותו ניסו להשיל הייתה משמעותית, משום שמספרי המהגרים החדשים האפילו במהרה על מספר היהודים יוצאי גרמניה.

בתחילת 1880 היו כרבע מיליון יהודים בארה"ב, רבים מהם ממוצא גרמני, ורק כ-15% ממוצא מזרח-אירופי. אבל בעשור שבין 1890-1881 היגרו לארה"ב מרוסיה לבדה 20,700 יהודים בשנה בממוצע. במילים אחרות, מרוסיה בלבד היגרו לארה"ב בתוך עשור מספר דומה למספר היהודים הכולל שכבר חי בארה"ב. ההגירה ההמונית הזו עשתה את שלה. עד 1920 התמונה התהפכה לחלוטין: רק כ-15% מהיהודים בארה"ב היו ממוצא שאינו מזרח-אירופי.

היהודים הגרמנים-רפורמים החלו לחוש שהם טובעים תחת הזרם היהודי המסורתי המזרח-אירופי. לא רק שהם זלזלו ביהדות הזו, הם גם האמינו שהיא תפגע במאמצי הטמיעה שלהם עצמם. ההתעוררות הרפורמית בזמן ההוא, שכללה בניית מוסדות, פרסומים ופולמוסים, היוותה אפוא מעין סימון גבולות וקביעת עובדות ואורחות-חיים עבור נחשול ההגירה היהודי.

כך למשל אמר על משתה הטריפה הרב והפרופסור דוד אלנסון, חוקר היסטוריה יהודית, שבעצמו היה נשיא ההיברו יוניון קולג' במשך שנים ארוכות:

"משתה הטריפה העביר את המסר הבא ליהודים המזרח-אירופים שהיו בצפון-אמריקה: יהדות איננה דת שעומדת להיקבע על-ידי מה שאתה שם בקיבה שלך. היהדות עומדת להיות דת אוניברסלית ורציונלית, פרוגרסיבית בנטייתה, השואפת תמיד להיות בהרמוניה עם העקרונות של התבונה האוניברסלית".

התוצאות ההיסטוריות

הוויכוחים הסוערים בקהילה היהודית בעקבות משתה הטריפה חוללו ביהדות צפון-אמריקה שני תהליכים מקבילים. מצד אחד, המשתה היה זרז משמעותי ליהודים יוצאי גרמניה, שדעתם לא הייתה נוחה מהרדיקליזציה הרפורמית שהתרחשה מול עיניהם, ליזום חלופה דתית חדשה. זו התמסדה בהקמת התנועה הקונסרבטיבית בארצות-הברית, וקודם כול בהקמת ה-"סמינר התיאולוגי-יהודי של אמריקה" בדצמבר 1886, כאלטרנטיבה מסורתית יותר לחינוך ולימוד יהודיים בכלל ולהסמכת רבנים בפרט.

מצד שני, בעקבות הפולמוס גם התנועה הרפורמית ראתה צורך במיסוד וגיבוש ברור של עקרונותיה. את היוזמה נטל קאופמן קוהלר, שכינס ב-1885 שורה של רבנים רפורמים מובילים – כולל וייז ששימש כראש הכינוס – כדי לנסח ולהכריז על על "מצע פיטסבורג",  המסמך המכונן של היהדות הרפורמית בארה"ב, שבו מוצהרים עיקרי האמונה שלה.

מצע פיסבורג היה הצלחה גדולה, והפך לאבן דרך ולאמת-המידה של התנועה הרפורמית לשנים רבות – ובחלקו הוא כזה עד היום. אלא שבכל הנוגע לשמירת כשרות, הוא היה קיצוני עוד יותר ממשתה הטריפה. אם על שולחן המשתאות הטרפים של וייז ורבניו לא עלו עדיין מאכלי חזיר, מצע פיטסבורג זונח אפילו עיקר כשרות זה. כך מוכרז בסעיף 4:

אנו מאמינים שכל החוקים התורניים והרבניים בנושאי מזון, טהרה כוהנית ולבוש, נוסדו בעידן אחר ותחת השפעתם של רעיונות זרים לגמרי למצבנו המנטלי והרוחני כיום. הם אינם מצליחים ליצור רושם של רוח קדושה כוהנית על היהודי המודרני; במקום זאת, שמירתם בימינו נוטה למנוע ולא לקדם את ההתעלות הרוחנית המודרנית.

ואמנם, בשנים שאחרי פרסום המצע נפרצו כל הגדרות שנותרו ביחס לכשרות. באירועים פומביים רפורמיים הגישו ללא כל סייג לא רק מאכלי ים אלא גם חזיר. דוגמה לכך מתרחשת אפילו ב-1935, בכנס התלת-שנתי של "המועצה הלאומית של נשים יהודיות" בניו-אורלינס, שבו הוגשו חזיר אפוי ובייקון כמנות רשמיות.

קוהלר

הכשרות של הציונות

עניין אחר שעלה במצע פיטסבורג הוא הדחייה המוחלטת של התנועה הציונית, שהייתה אז בתחילת דרכה. בסעיף 5, מיד לאחר דחיית חוקי הכשרות והטהרה, קובע המצע את שאיפתה המשיחית של התנועה הרפורמית "להקים ממלכת אמת, צדק ושלום בקרב כל בני האדם". האוניברסליות הזו מודגשת באופן נחרץ בהמשך הסעיף:

איננו רואים בעצמנו אומה יותר אלא קהילה דתית, ולכן איננו מצפים לחזור לארץ-ישראל, לחדש את פולחן הקורבנות בבית-המקדש, או לכונן-מחדש חוק כלשהו הנוגע למדינה יהודית.

גם את הקו הרדיקלי הזה של התנועה הרפורמית מיסד וייז, בהקמה של מוסד רפורמי מרכזי נוסף, הפעיל עד ימינו: "ועד הרבנים הרפורמיים", ארגון הרבנים הגדול בצפון-אמריקה. בהתאם למצע פיטסבורג, הוועד הזה התנגד להצהרת בלפור שהשנה אנו חוגגים לה מאה. בהחלטה שקיבל ב-4 ביולי 1918, כתב הוועד:

איננו מקבלים את המשפט בהצהרה שאומר 'ארץ-ישראל תהיה הבית הלאומי של העם היהודי' … אנו מתנגדים לרעיון … יהודים באמריקה הם חלק מהעם האמריקני. האידיאל היהודי איננו ההקמה-מחדש של מדינה יהודית, ולא האישור-מחדש של לאומיות יהודית.

אלא שכאמור, ההגירה היהודית המסיבית ממזרח-אירופה באותן שנים עשתה את שלה. כדי להישאר רלוונטית, התנועה הרפורמית נאלצה למתן את הרדיקליות שלה גם ביחס למסורת וגם ביחס לציונות. הסימן הראשון לכך הגיע ב-1937, כאשר התנועה אימצה את "מצע קולומביה", שהשאיר מקום מכובד גם, רחמנא-ליצלן, לאלוהים ולמצוות, וגם ללאומיות היהודית והתנועה הציונית: "יהדות היא הנשמה שהגוף שלה הוא [עם] ישראל … אנו מצהירים על החובה של כל יהודי לעזור בבניית [ארץ-ישראל] כמולדת יהודית". המחויבות הזו המשיכה הלאה, כולל במצע מיאמי מ-1997, שגם בו מופיעה מחויבות למדינת ישראל.

בית הכנסת הרפורמי "עמנואל" בניו יורק, הנחשב לגדול בעולם. צילום: CC BY-SA 4.0, Razvan Dinu, ויקיפדיה

אם כן, הדברים בהחלט השתנו מאז אותו משתה טריפה ב-1883. כיום קשה יותר לדמיין אירוע ציבורי רפורמי, כמו חגיגת הסמכת רבנים, שיוגש בו מזון לא כשר. "יהדות המטבח", שיצאה מהאופנה ב-1880, מקובלת יותר גם על הרפורמים. כך שהרפורמיות הצליחה להטמיע את המהגרים היהודים ממזרח-אירופה בהצלחה מרשימה (ולימים מעוררת-דאגה), אך כדי לעשות זאת נאלצה בעצמה להכיר בלאומיות ובמסורת היהודיים כרעיונות רלוונטיים גם עבורה.

כל זה, כמובן, רחוק מלהיות סוף פסוק. בהתאם לרוח הזמן נדמה שבעשורים האחרונים המטוטלת נעה שוב לכיוון הפרוגרסיבי הרדיקלי. כך למשל קורה בתחום המשפחה היהודית, שדומה שאין גדר שלא נפרצה בהם. יתר-על-כן, בשנים האחרונות ניכרת גם חזרה מסוימת לגישה האנטי-ציונית של מצע פיטסבורג, ורפורמים רבים מפתחים יחס שנע בין אדישות לעוינות למדינת ישראל.

אני עצמי, עליי להודות, מעדיף שיהודי ארצות-הברית הרפורמים יערכו משתאות של ביסק סרטנים ורגלי צפרדעים מוקרמות משישקיעו את ממונם בהתערבות גסה בפוליטיקה הישראלית למטרות פרוגרסיביות, תמיכה נלהבת בפלסטינים, ולובי פוליטי לחימוש האייתוללות באיראן בפצצה הגרעינית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

30 תגובות למאמר

  1. לגבי הפיסקה האחרונה- הא בהא תליה. ורואים את זה גם ביהודי הארץ,
    אכילת טריפות מרחיקה מהעם והארץ.

    1. "הלשון העברית, בנופיה של ארץ-ישראל וכשפת אם של האוכלוסייה הגדלה כאן, היא הערובה הבטוחה ביותר לתודעה יהודית במשמעותה התרבותית הרחבה ביותר. דרדק שזה עתה סיים שנת לימודים ראשונה בבית הספר, וקורא בתנ"ך שנכתב על ידי אבותינו לפני אלפי שנים, ושפתם שפתו ונופיהם נופיו – מהם ומכתביהם הוא יונק את מושגיו על הטוב והרע. הוא נזקק למטבעות לשון שלהם להביע הגיגיו. מילים שהוא משתמש בהן, ומקומות שהוא מהלך בהם, וצורות בהן הוא צר את מחשבותיו – יניקתם ובית יצירתם מעוגן בעבר […] מי שמשים את עובדת היותנו בישראל, והיות שפתנו השפה העברית, במקום פחות-ערך ביחס לגינוני טקסים, פולחן, חוקים וגנטיקה – חוששני שלא תפס את המטמורפוזה שעבר העם הזה."

    2. יש הרבה מאוד אמת בדברים אלה. שולמית אלוני אמרה אותן?

  2. הרפורמים היו תמיד נגד היהדות , נגד הציונות, נגד היהודים ונגד מדינת ישראל!!!!

    1. לא לחינם הלכו הרפורמים אל הקרן לישראל חדשה אלא שהם בני מינם

    2. בסוף שנות ה-30 ובזמן מלחמת העולם השנייה נלחמו הרפורמים בראשות הרביי סטפן וייז (קשור איכשהו לרביי וייז מהכתבה ?) בחימה שפוכה בכל איזכור של השואה. פיטר ברגסון (הלא הוא הלל קוק) ובן הכט שניסו להגביר את המודעות בקיומה של שואת יהודי אירופה , נתקלו ברבנים הרפורמיים בראשות וייז שטענו ש"אסור לדבר על השואה של היהודים , כדי שיהדות ארה"ב לא תואשם בחרחור מלחמה….".

    3. גם לא מעט אורתודוקסים היו תמיד נגד היהדות (של השונים מהם, חסידים נגד מתנגדים, מתנגדים נגד חסידים, ושניהם נגד כל האחרים), נגד הציונות (ודאי, עד שבא הכורת בשואה ואז ברחו רבים מהם גם לא"י והשאירו את קהילותיהם מאחור), נגד היהודים (השונים מהם, ראה לעיל) ונגד מדינת ישראל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. כמה מצאצאיהם של זוללי משתה הטריפה יהודים? מן הסתם שואף לאפס. שמעתם פעם על דור חמישי לחילוני או רפורמי?

    1. תסתכל סביבך ידידי. רבים מהמשרתים ביחידות הקרביות בצבא היום הם כבר דור חמישי ושישי לאותם חילונים משוקצים שבזכותם אתה כותב עברית במדינה יהודית עצמאית.

    2. החילוניות היהודית נפוצה במערב אירופה רק לאחר האמנסיפציה, לקראת סוף המאה ה- 18. במרכז ומזרח אירופה היא נפוצה רק לקראת סוף המאה ה-19 ואל יהודי ארצות האסלאם היא הגיעה רק בשנות החמישים, עם העליה לא"י. אם תיקח את השואה בחשבון, יצא לך סיכוי די נמוך למצוא אנשים שהם דור חמישי לחילוניות, גם בלי קשר לשאלה האם יהדות נשארת במשפחה כשהמשפחה חילונית. על אחת כמה וכמה בישראל. בקיצור, שאלת שאלה לא טובה.

    3. בארה"ב של היום, גם אין דור חמישי של אורתודוקסים. ההיטמעות היא כדלקמן:
      1. דור ראשון אורתודוקסי,
      2. דור שני קונסרבטיבי,
      3. דור שלישי רפורמי,
      4. דור רביעי מנותק,
      5. דור חמישי נפקד.

  4. צריך לומר ביושר: הרפורמים למעשה יסדו דת חדשה שדבר אין לה עם היהדות. באופן מסורתי היהודים ציפו לחזור לארץ ישראל, לחדש את פולחן הקורבנות בבית המקדש, ועסקו רבות במה ששמו בקיבה שלהם. מי שמתכחש לכל זה (ולעיקרים אחרים) אין לו דבר עם היהדות (וזו זכותו). הגיע הזמן איפוא שהיהדות האורתודוכסית והרפורמה יקימו בעצמם "היפרד נא מעלי" (הלוואי וגם בארץ), וכל ייטב לכולם. המחלוקת היחידה שנשארה בלתי פתורה היא מי יהיה זה שימשיך לשאת את השם "יהדות" ומי יבחר לו שם אחר.

    1. הם כבר בחרו. הם, ורק הם – "יהדות מתקדמת", כלומר לא יהדות.

    2. אלון
      רעיון שלך אינו ציוני ומזעזע
      מה גם שאינך מוסמך להחליט מהי היהדות האמתית
      ושאלה אלך
      מדוע כה רבים נטשו את היהדות הארודוכסית ? הן כאן והן בארה״ב
      מדוע היהדות הרבנית שהתמודדה עם הזרם הקראי לא מצליחה להתמודד

    3. לאסף גווילי, הוא לא הסמיך את עצמו להחליט מהי יהדות אמיתית ומהי לא, התורה שניתנה ליהודים הסמיכה את עצמה ובה כתוב במפורש שכל מה שנאכל במשתה ההוא הוא טרפה, שאסור להתחתן עם לא יהודי/לא עבר גיור (עם כוונות אמת להיות יהודי ולא סתם חתימה על איזשהו טופס), שאסור לחלל שבת, אסור להתבולל, אסור לשכב עם נידה (ואם דבר כזה כתוב בדאוריתא שאסור איך כאלו הקוראים לעצמם רבנים אומרים שזה מותר על פי היהדות?) בקיצור אם אתה רוצה לדעת מהי יהדות אמיתית פשוט תפתח תנ"ך ואז שוב תסתכל על הרפורמים ותשאל את עצמך אם לא נוצרה כאן בעצם דת חדשה כמו הנצרות בשעתה שהתחילה כזרם ביהדות.

    4. אלון, ידידי. צריך לומר גם ביושר שגם האורתודוקסים ייסדו דת חדשה. כבר בתחילת הזרם הפרושי, התנאים, התנגדו לו הצדוקים שהיו, בין היתר ואין זה דבר של מה בכך, הכוהנים בבית המקדש. בתקופת הגאונים, עם התגברות קצב הפסיקה החדשנית האורתודוקסית, קצה נפשם של רבנים אחדים וייסדו את היהדות הקראית. אנו האורתודוקסים הרחקנו לכת עם הפסיקה למחוזות בל יתוארו. שש שעות בין בשר עוף לחלב עיזים?? מניין?? איסור טלטול בשבת?? מניין?? מצוות שתייה לשוכרה בפורים?? מניין?? פורים?? מניין?? ועוד תרי"ג כהנה?? מניין??
      עזוב! לכן, באחרית הימים, מבטיח הנביא ישעיה "כי תורה מאתי תצא". קוראים לזה תורת משיח. היא לא תהיה תורה חדשה כי הקדוש ברוך הוא אין בו שינוי ו"לא ימיר דתו לעולמים", אלא שלעתיד לבוא תתגלה לנו אמיתות התורה והיא תהיה חדשה לנו, כי ברבות הגלות, בהיותנו מנותקים מהאורים והתומים של הכוהן הגדול ומהנבואה, הפלגנו להתרחק על ברכי פסיקתם של בשר ודם שלא תמיד צדקו בלשון המעטה.

  5. האם קיים תרגום לאנגלית של מאמר זה. כמה מידידי ילידי ארה"ב (והם לא מעט) ישמחו לקרוא אותו.

  6. תחלס מדובר במתייוונים מודרניים, מה שהיה יהיה כך אמר החכם באדם, אין חדש תחת השמש!
    מבחינתי הם נשמות אומללות, חסרי כבוד אלוהים ואדם!

  7. מי שרוצה להיות חלק מעם ישראל שיבוא לחיות בארץ וישלח את בניו להילחם עבורה. יהודי ארה"ב הם יהדות אחרת הגיב:

    החוצפה של הרפורמים אשר אינם חיים בארץ ולא קשורים אליה ולא משרתים בעת מלחמותיה בצבאה ואין להם אבידות בנפש כדי לקוממה ולתחזקה באיזור המסוכן הזה – לנסות לכפות על הציבור היהודי בארץ את אורחות חייהם המעוותות מרקיעה שחקים ומרתיחת דם.

    האנשים האלה כלל לא קשורים אלינו בדרך כלשהי. אין לנו זהות אינטרסים עימם ועם עתידם בשום דבר. הם יתבוללו וייעלמו ואנחנו נצטרך להתמודד עם ההרס והחורבן שהם מייצרים עד שייעלמו סוף סוף ויתבוללו.

    לאחר מותו של יש"ו מסופר בסיפורי מאמיניו כיצד חלם אחד מהם את החלום שהפך את מטיפי האמונה הזרה הזו לדת חדשה של הגויים עובדי האלילים.

    הוא חלם חלום ובו נראו כל השרצים המתועבים והחיות הלא מותרות לעם ישראל כיורדות מהשמים במטפחת וקולו של אביו של יש"ו קרא לחולם: קום ואכול. כשהגיב שדבר זה אסור על פי תורת משה כי אלה חיות לא טהורות – ענה לו אביו של יש"ו מהשמים: כל מה שבראתי הוא טהור. קום ואכול. עתה ניתן היה ללכת ללא יהודים, לאכול עימם הכל, להתארח בביתם ולהופכם למאמינים באותו אדם.

    כך קמה לה דת הנצרות החדשה שיכלה מעתה להטיף לעובדי האלילים ברחבי האימפריה הרומית את עיקריה ומשם התפשטה.

    גם כת הרפורמיות היא העתק מדוייק של אותו חלום של מאמינו של יש"ו.

    מטרתם להיטמע ומה שלא ברור לי זה מדוע הם מתעקשים לכנות עצמם יהודים?

    לא יותר קל ללכת להיטבל בכנסיה וגמרנו? ניפטר מהם סופית והם ייפטרו מאיתנו לעד וגם מ"כתם היהדות" שלהם.

    זו בדיוק אותה מחשבה שהנחתה את קרל מרקס כשהמציא את דת הקומוניזם שלו. אצלו זה התבטא בהחלטה לבטל לחלוטין את הדבר שנקרא דת כדי להיפטר מהיהדותו סופית. (כך הוא חשב בטיפשותו כי רבה אך בני האדם אינם מסוגלים להתנתק ממורשתם ואמונתם כפי שלמדנו אחרי עשרות מיליוני הרוגים בגללו).

    לא עזר לו ולא יעזור לכת הרפורמים.

    כדאי שיתנתקו מאיתנו ויעזבו אותנו בלי לקומם אותנו נגדם. מה להם ולנו בכלל?

    וטענתם שהם תורמים לנו. אנחנו לא צריכים את התרומות שלהם והם גם לא תורמים למעט למוסדות מהסוג של הקרן להשמדה כהגדרת נתניהו יאיר ופרובוקטורים למיניהם.

    מטרתם להרוס את הרבנות הראשית ואז סוף סוף יוגשם חלומם הרטוב וכל איזה רבה או רבאיי מטעמם יוכלו לגייר באמצעות גיורי הסרק שלהם את המוני הגויים שיציפו את ישראל מגיאורגיה, אפריקה, אסיה אוקראינה ואיפה לא.

    כך סוף סוף תהיה זו מדינת כל אזרחיה – שתהפוך בסוף למדינה הערבית.

    ***************************

    פרוייקט "תגלית" משמש להצפת ישראל ברפורמים

    "תגלית" לצורך הצפת ישראל באנשי כת הרפורמים.

    הקרן האמריקאית לישראל חדשה מעורבת בפרוייקט תגלית עד צוואר!

    דבר כזה חייב היה מיד לעורר חשד,ולהוביל לבדק בית יסודי כולל תחקיר עומק, על הנעשה בפרוייקט הזה.

    ומדוע מעוניין ה-CIA והמערב כולו בהצפת ישראל באנשי כת הרפורמים?

    כיצד זה ישרת אותם?

    כיוון שרק חיסול הרבנות והבסיס האורתודוקסי של הטקסים במדינת ישראל יפתח סוף סוף את הדרך ל"גיור" רפורמי המוני בעזרתו יוכלו הרפורמים ההולכים ומתברגים בכל עמדות השלטון(אנשי הקרן האמריקאית לישראל חדשה,בגיבוי אנשי הבג"צ השייכים לשמאל הקיצוני המזדהה עם מטרה זו), להציף את ישראל ב"מגויירים" פיליפינים סודאנים ודומיהם במאות אלפיהם,ועל ידי כך לחסל סוף סוף את המדינה היהודית.

    המימון לקרן האמריקאית הוא בעצם מימון לביצוע החיסול הממוקד לרבנות ולאורתודוקסיה בישראל המשמשת מחסום אחרון לפני נפילת המדינה בידי אנשי מדינת כל אזרחיה וחיסול הישות היהודית במזרח התיכון.

    הרבנות נמצאת במצור.אם תיפול-נפלה מצדה שנית!

    לשם כך מזרים ה-CIA מיליוני פטרו-דולרים לכיסי העוסקים במלאכה באירגוני הקרן האמריקאית לישראל חדשה.

    ה-CIA משוכנע שעל ידי הפיכת ישראל ללא יהודית,תיפטר הבעיה במזרח התיכון ויתייצב המצב עבור ארה"ב.

    ******************

    הקרן מארגנת מסלול סיורים רפורמי עבור "תגלית"

    מהן המטרות האמיתיות של פרוייקט "תגלית"?

    מדוע עושה הקרן לישראל החדשה פרסומת אגרסיבית לפרוייקט "תגלית" ברדיו בישראל?

    מהי מטרת הפרסום האגרסיבי והיקר?

    מוזר מאד!

    גם פרוייקט "תגלית" הוא חלק ממסע הקרן להחדרת רפורמים למימסד בישראל.

    הפרוייקט אוסף בעיקר רפורמים כמועמדים להשתתפות בסיור בארץ.

    מטרת העל של הפרוייקט היא הצפת ישראל ברפורמים בכמויות גדולות.

    לאחר עלייתם לארץ,משתלבים חלק ממשתתפי הסיורים האלה בפעילות הקרן ובפעילות המוסדות הרפורמים על מנת לחזקם,היות ונבחרים מלכתחילה אנשים בעלי רקע מתאים למטרה זו.

    אין ספק שהם מצטרפים גם לפעילות האירגונים הלא ממשלתיים נתמכי הקרן לישראל החדשה.

    הפרוייקט מגייס בעצם "צבא" רפורמי למלחמה באורתודוקסיה המימסדית.

    נקודות נוספות לבדיקה:

    1.מהו המסלול המיוחד שמארגנת הקרן למטיילים הרפורמים שבאים עם "תגלית" ? מדוע המסלול הזה מוגדר בויקיפדיה כמסלול מיוחד? מה מייחד אותו?

    2.האם המסלול נקבע על ידי "עמותת זוכרות"?

    3.מי בדיוק אחראי לאירגון המסלול המיוחד?

    4.מהם ההדגשים שהמסלול המיוחד הזה מבליט בפני המטיילים?

    מויקיפדיה:"הקרן שותפה עם פרויקט תגלית בארגון מסלול סיורים מיוחד במסגרת הפרויקט, בשם: "גלו את ישראל: שלום, פלורליזם (רפורמיות) וצדק חברתי".

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%9F_%D7%94%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94_%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C

    1. אני לא הבנתי אותך. וכי כל האורתודוקסים כבר עלו לארץ? מיליון יהודים אורתודוקסים על רבניהם עוד גרים בנכר ועומדים צבועים שלוש פעמים ביום בתפילת עמידה ומשקרים לבורא "תקע בשופר גדול לחרותנו וקבצנו מהרה מארבע כנפות הארץ לארצנו" ונשארים שם ללון לילה כדי לשוב למחורת לשקר שוב לבורא בשחרית.

    2. איך קשורים החרדים לנושא השמדת היהדות והמצאת כת חדשה נוצרית במהותה? הגיב:

      לאבי צרפתי

      החרדים צבועים או לא צבועים אין מטרתם השמדת היהדות והמדינה היהודית לכן הם אינם מהווים כל סכנה.

    3. מדוע מעוניין המערב בהצפת ישראל הרפורמים ?
      הוא לא.
      המערב רואה ביהודים סוג של וירוס במחשב
      ולא רוצה בהם אצלו.סילוקם לישראל יחסוך
      את האופציה של גירוש/ השמדה.

  8. הבה נחזור למסורת אבותינו הקדושה!

    בואו ונשוב לאלוהי תרח אבי אברהם, לתרפיה של רבקה, לאוב של שאול מלכנו. הבה נחזור להקריב בבמות כמו אבותינו בימי השופטים. להנהגותיו הנעלות של שמשון ולאשתו הגבירה הפלישתית. לבעל ולאשרה הקדושים. לאלוהי מלכי יהודה וישראל. לאלוהי עמרי ואחאב מלכינו האדירים. לפולחן הנעלה של הצדוקים, הכהנים הלוויים בני צדוק. לכהנינו הגדולים בבית השני המפואר. למקדש חוניו במצרים. למסורת השומרונית המדוייקת.

    קצנו כבר בכופרים הפרוגרסיבים הארורים, שוברי הפסילים, מבטלי הפולחן, בעלי האל הנסתר המאיים, ממציאי ההלכות, הפרושים מכל מסורת!

  9. ואחרי כל זה – הם עוד מעיזים לבקש חלק מהכותל המערבי.

    אגב, אל דאגה. מספר הרפורמים בארה"ב נמצא בנסיגה. וכקונטרה – בשנת 2014 עקפה תנועת חב"ד בארה"ב בכמות המוסדות וההשפעה.

  10. התבוללות כן
    חוקי כשרות לא
    שאיפה לכפות על כל האנושות את השטויות
    הקוסמופוליטיים שלהם (אחכ מאשימים את חיות המעבדה שמעזות להתמרד ב"אנטישמיות").

    הם נוצרים לכל דבר וענין.

  11. כל שיחליטו רוב העם, ז"א העיברי שכולל את כל פזורות ישראל וכל הזרמים : בעיקר קראים שהם העיבריים המקוריים והרפורמים שהם רוב העילית של עמנו היקר וכן כולל כל נדחי ישראל שהם בני ישראל (10 השבטים שהודיעו לנו בכל דרך שהם מחכים לנו שנבוא להדריך אותם לחזור לחיבור הנפשי והריגשי והדתי המקורי שלנו – לפני המהפכה העקובה מדם – הם שחטו כל חשמונאי כל כהן וכל לוי שהצליחו לשים על צוארו חרב ושחטו. מעטים ברחו לאירופה למצרים לאתיופיה ולמדבריות יהודה. הם לקחו איתם את סיפרות הקודש העניפה כדי להציל מידי משמידיה הרבנים. הרוב הושמד ע"י הרבנים ומעטים נשמרו וניצלו ע"י הבורחים. מהפכה רצחנית חוללו בעלי העבדים והשפחות שנקראו "רבנים" כל זאת בעזרת הרומאים – כדי לגנוב את ההנהגה בעם ואת תפקידי הכהונה ואת הלוויה) במשך 2000 שנות גלות הם סיפרו דיבה על העברים שלא קיבלו את סמכותם והם היו רוב העם שנקראו קראים על שם המקרא התורה שבכתב שהיתה נהוגה בעם העברי מימי משה ועד סביבות חורבן בית שני. הקראים היו רוב בעם אפילו באמצע ימי הביניים. היום כולנו חוזרים לקראים ומתקדמים שהם הרפורמים. שהם גם המקור וגם העתיד. וזו הפעם הראשונה שאני מגיבה כאן. וכל שעושים ומחליטים הקראים של היום והרפורמים שהם 95% מעם ישראל מקובל על כל עם ישראל העיברי (לא רק שבט יהודה שנקרא היום היהודי)

  12. לא היו גלים לא היתה שום סערה אפילו לא אדווה. חמישה סטו מהנורמה המודרנית והמתקדמת. מצידי שיחזרו לחורים שלהם ולשטטל. גם אם כל האוכל היה כשר על פי שיטת הרבנים – התורה של בעל פה – המיותרת. גם אז מסיבות שונות, סטאטיסטית. 2 היו נוטשים ושלושה שנמנעים מלאכול. אולי כי הם צימחונים, טבעונים, אחרי ארוחה חלבית, שבעים…השד יודע עוד סיבות. הכותב כאן בעל אג'נדה רבנית מיושנת נדחת ותפלה. הוא בסך הכל מעניין מס' אנשים שיתקבצו בתוך כפית ולא יותר. סיפור תפל. ופעם ראשונה שאני אומרת את זה.

  13. מעניין. בצפיה באחד מהסרטונים של קימל, כעסתי שהוא לקח את האחינים החמודים שלו למסעדת 'נמלים'. מילא אתה סלב מתרומם, למה להחטיא להכעיס אידישע קינדער!