העימות במיאנמר הוא לא מה שסיפרו לכם

כמו בישראל, גם המדינה האסיאתית מנסה להגן על עצמה מפני טרור מוסלמי ומתמודדת עם גל של האשמות מצד הקהילה הבינלאומית

סיפור מורכב. מחנה פליטים של הרוהינגיה בבנגלדש | ויקיפדיה

לפני מספר שבועות הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק אשר קוראת להפסיק את הייצוא הביטחוני מישראל למיאנמר, בעקבות המשבר החמור המתחולל בתקופה האחרונה במדינה האסיאתית. את ההצעה הובילה ח"כ תמר זנדברג וחתמו עליה גם דב חנין (חד"ש), ג'מעה אזברגה (בל"ד), מרב מיכאלי, זוהיר בהלול וחיליק בר (המחנה הציוני) ויהודה גליק (ליכוד).

כפי שדווח ב'מידה', בשבוע שעבר נערך בכנסת גם כנס מיוחד בנושא ביוזמתם של זנדברג וגליק ובשיתוף ארגוני שמאל קיצוני כדי לקדם את הצעת החוק, וזאת לאחר שעתירה לבג"צ שהוגשה על ידי מספר ארגוני זכויות אדם נדחתה ותוכנה נותר חסוי.

לישראל ומיאנמר (בורמה לשעבר) היסטוריה ארוכה ומעט פחות מוכרת של מערכת יחסים ידידותית שהתבססה על מספר מאפיינים דומים בין שתי המדינות. גם ישראל וגם מיאנמר קמו כמדינת לאום של עם בעל מורשת עתיקה, הן הכריזו על עצמאות באותה השנה לאחר מאבק ממושך מול הבריטים, ובשתיהן התקיים בשנותיהן הראשונות משטר סוציאל-דמוקרטי בראשות מנהיג כריזמטי – בן-גוריון בישראל ואו נו בבורמה. בראשית שנות החמישים סבלו שתי המדינות הצעירות ממצב ביטחוני מתוח מול המדינות השכנות והתמודדו עם האתגרים של בניית אומה מתפתחת בסביבה עוינת.

הבידוד המדיני שנכפה על ישראל באותה תקופה הוביל את ראשי המדינה לחפש ידידים ברחבי העולם והקשר עם בורמה הלך והתהדק גם מבחינה כלכלית וביטחונית, כאשר גולת הכותרת שלו הייתה ביקורו ראש ממשלת בורמה או נו בישראל באביב של 1955. זה היה ביקור ממלכתי ראשון של ראש מדינה זרה בישראל והוא עורר התרגשות רבה בארץ. או נו התרשם מהתעשייה המתפתחת וביקר בישובים חקלאיים בצפון, ושש שנים לאחר מכן הגיע בן-גוריון לביקור גומלין בבורמה, הזכור בעיקר בגלל שהותו בת מספר ימים במנזר בודהיסטי.

עורר התרגשות. או נו עם משה דיין ומשה שרת בביקורו בישראל | ויקיפדיה

הקשר בין מיאנמר לישראל נותר חם במשך שנים למרות איומים רבים בחרמות ועיצומים מצד גורמים שונים על שני הצדדים. נציג מיאנמר באו"ם נעדר מההצבעה האחרונה בנוגע להכרת הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל, בצד שיכול להתפרש כידידותי בזירה בינלאומית העוינת את ישראל.

המסחר בנשק בין הצדדים החל כאמור כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת, כאשר ישראל סייעה לבורמה במטוסים וכלי נשק אחרים וכמו כן באימון והכשרה טכנית וצבאית. לפי נתוני מכון שטוקהולם למחקרי שלום, ערכן של כל העסקאות בין ישראל ומיאנמר מאז ועד היום מוערך בכ-112 מיליון דולר. לצורך ההשוואה, בכל אחת מחמש השנים האחרונות מכרה סין למיאנמר ציוד צבאי בסכום כפול מזה.

סכסוך עקוב מדם

מיאנמר ממוקמת בדרום-מזרח אסיה וגובלת בהודו, בנגלדש, תאילנד, לאוס וסין. אוכלוסיית המדינה מונה כ-55 מיליון בני אדם ומורכבת ברובה מבודהיסטים (כ-90 אחוזים) עם מיעוט מוסלמי של ארבעה אחוזים. בני קבוצת הרוהינגיה החיים במיאנמר מונים כ-1.3 מיליון איש ורובם הגיעו למדינה בזמן השלטון הבריטי, שעודד את הגירתם לבורמה מבנגלדש הסמוכה על מנת שישמשו כעובדים בחקלאות.

המתח בינם לבין הרוב הבודהיסטי נמשך כבר עשרות שנים וכלל מספר סיבובים של עימותים מזויינים. כבר בשנות הארבעים חבר המיעוט המוסלמי לכוחות הבריטים שנלחמו נגד הבודהיסטים, ועל פי גורמים ביטחוניים במיאנמר, פעולות בני הרוהינגיה הביאו למותם של עשרות אלפי בני אדם.

נלחמים בטרור. חיילים מצבא מיאנמר | Flickr

ארגוני טרור אסאלמיסטים שונים פעלו במשך השנים בקרב בני הרוהינגיה במיאנמר, ובין השאר הם יצרו קשרים עם אל-קאעידה והטליבאן. באוקטובר 2016 חלה הסלמה נוספת בעימות כאשר קבוצת של חמושים מבני הרוהינגיה תקפו עמדות משטרה במדינת המחוז ראחין, והרגו 12 אנשי ביטחון. על הפעולה היה אחראי ארגון "צבא ההצלה של ארקאן רוהינגיה" (ARSA), ארגון מוסלמי הפועל למען עצמאות לבני הרוהינגיה ואינו בוחל באמצעים להשגת מטרה זו.

הפיגוע הקטלני זכה לתגובה קשה מצד השלטונות, שהחלו בגירוש אלים של קבוצות גדולות של הרוהינגיה לבנגלדש. מאות אלפי פליטים ברחו מביתם ולפי דיווחי האו"ם, נרשמו מקרים רבים אונס ורצח ועדויות אחרות מספרות על זוועות קשות נגד חפים מפשע. רמטכ"ל צבא מיאנמר אמר התייחס למצב בשטח והזכיר גם את ההיסטוריה העקובה מדם של הסכסוך: "אנחנו בסך הכול עושים  עכשיו את העבודה שלא סיימנו ב-1942".

בנגלדש סירבה לעזרה מישראל

בשל האירועים האלימים הכריזו מספר מדינות מערביות כי יחדלו מלספק נשק לממשלת מיאנמר משום שלדבריהם "היא מבצעת רצח עם ופשעי מלחמה". גם גורמים מסוימים בישראל מיהרו להשמיע האשמות דומות, אך דברים אלו צריכים להיבחן ביתר זהירות.

העיתונאית ההולנדית לינדה פולמן הראתה בספרה 'תעשיית החמלה' כיצד סיקור שטחי של מאבקים בתוך מדינות מוביל את הקהילה הבינלאומית לבצע פעולות שגויות ולתמוך לאו דווקא בצד שזקוק לתמיכה זו. גם הניסיון הישראלי הארוך בהתמודדות מול האשמות דומות מצד מדינות העולם מלמד אותנו שרובן התבררו לבסוף כחסרות בסיס ושימשו בעיקר לצרכים פוליטיים. האו"ם – כמו רוב הגופים הבינלאומיים – נוטה באופן מובהק לאמץ את הצד החלש כביכול, שלא תמיד הוא גם הצד הצודק.

יש לציין שישראל פנתה לפני מספר שבועות באמצעות גורם בינלאומי לבנגלדש, במטרה להציע סיוע לפליטי שבט הרוהינגיה. ההצעה הישראלית כללה העברת מזון ותרופות לבני השבט המוסלמי אך בנגלדש, שאיננה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל, סירבה בתוקף.

לפיכך, טוב יעשו חברי הכנסת העומדים מאחורי הצעת החוק להפסקת הייצוא הביטחוני למיאנמר אם יבחנו את דבריהם שוב. כאמור, המסחר בנשק בין ישראל ומיאנמר מצומצם ביותר ובכל מקרה העסקאות שפורסמו לאחרונה עוסקות בציוד צבאי ימי שאין לו קשר לאירועים האחרונים.

בנוסף לכך, נראה שהמצב בשטח במדינה ששרויה במלחמה מול ארגון טרור אכזרי מורכב הרבה יותר מהתמונה המצוירת על ידי האו"ם, שאמינותו במקרים כאלה היא לכל הפחות מוטלת בספק. אני סבור שבמקרה של מיאנמר, ובמיוחד לאור הזירה הגלובאלית העוינת, תהיה זו טעות לאמץ את עמדת האו"ם ולבצע פעולות חריגות שעלולות להשפיע בעתיד על יחסיה של ישראל עם אחת מידידותיה הגדולות והמסורתיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

47 תגובות למאמר

  1. המאמר הזה הוא בושה לאתר "מידה"!
    גירוש של מאות אלפים, שריפת הכפרים שלהם, ביזה אונס ורצח משום שהיה אירוע טרור אחד (אולי אחד שניים יותר) על ידי רדיקלים מוסלמים הוא פשע נגד האנושות, לא פחות. להילחם ברדיקלים – כן, בכלל האוכלוסייה- לא.
    ההיסטוריה של לפני שמונים שנה לא רלוונטית לתושבים הנוכחיים. אין שום דרך להצדיק את הזוועה. ואגב, הרוהינגה, גם אלה ששלושה או ארבעה דורות גרים בבורמה, אינם זכאים שם לאזרחות.
    אתר שמרני ימני לא צריך לאבד אמות מידה מוסריים רק משום שמוסלמים מעורבים בסכסוך.
    אגב, גם ביוגוסלביה לשעבר הקורבנות האזרחיים היו ברובם מוסלמים.

    1. ב. שהגיב על דבריי (אני המגיב הראשון) – אתה כנראה צריך קורס בהבנת הנקרא. אני לא תומך בטרור, וגם כתבתי שצריך להלחם ברדיקלים האיסלמיים. אבל לגרש מאות אלפים אנשים שאין להם שום קשר לזה, פרט לכך שהם מוסלמים, לשרוף את כפריהם, לאנוס ולרצוח בגלל אירוע טרור אחד או שניים זה פשע נגד האנושות. חד וחלק.
      כאן אין ימין או שמאל (ואני, אגב, בימין).
      אם הדוגמה של מינמר מוצדקת, ונאמץ אותה, הרי שיהיה, כנראה, מוצדק לגרש את ערביי ישראל משום שהיו ביניהם טרוריסטים או אולי לגרש את תושבי יהודה ושומרון היהודים, משום שהיו ביניהם טרוריסטים.
      אתה מסכים?
      אני ממליץ לא לכתוב תגובות באופן אוטומטי.

    2. "בגלל אירוע טרור אחד או שניים" – זאת בדיוק הצדקת הטרור.
      תודה על ההמלצה ויום נעים.

    3. אירוע טרור אחד הוא מסר שאסור להתעלם ממנו. כדאי למיניאמר לעשות מה שצריך לעשות. אם לא יימשכו הטרור ההפגנות ויתר הבעיות שהמוסלמים גורמים בכל מקום.

    4. ב' והמגיב של 13.30, צר לי, אבל אתם, בתגובותיכם, עושים שם רע לימין.
      אני חושב שאין טעם להתווכח אתכם, אבל אנסה שוב פעם שלישית ואחרונה.
      גhרוש מאות אלפי אנשים, אני חוזר, מאות אלפי אנשים! שלא עשו רע, שריפת בתיהם וכפריהם, רצח ואונס הם תגובה הולמת, כך אני מבין מתגובותיכם, למעשה טרור אחד או שניים של רדיקלים מוסלמים, רק משום שהם בני אותה דת? על אנושיות שמעתם?
      אין להתעלם ממעשי טרור וצריך להילחם בהם. אין במה שכתבתי שום הצדקה, אפילו לא מרומזת, לתמיכה או הסכמה לטרור. אל תמצאו בדברים שכתבתי מה שאין בהם.
      במקרה של בורמה, הטרוריסטים האמתיים הם צבא בורמה וממשלתה.
      וכן, אני מתבייש שמאמר כזה שיש בו "הבנה" לפשע חמור נגד האנושות, מתפרסם באתר שאני אוהב לקרוא.
      האוטומטים מימין ומשמאל שלא מתייחסים לתוכן אלא ל"מי תמך בחוק למניעת מכירת נשק לבורמה" הוא רעה חולה בארץ – בשמאל ובימין. בשמאל די שמישהו שתומך בנתניהו אומר משהו כדי לפסול את דבריו, ובימין זאת תמונת ראי. חבל.

    5. לצערי אתה מגלה בורות בנתונים. לא מדובר פה על "מעשה טרור אחד או שניים", כפי שאתה מנסה להמעיט בחומרת העניין וחזור על המשפט הזה שוב ושוב. מדובר על קבוצה מוסלמית קיצונית מטורפת שמטילה אימה על מדינה שלמה במשך עשרות שנים וביצעה מאות אם לא אלפים של פיגועי טרור במטרה לרצוח חפים מפשע. הממשלה בבורמה מנסה לשמור על חיי אזרחיה ולטפל בבעיה החמורה, אבל אתה כנראה מעדיף לתת למחבלים להמשיך לרצוח רק כדי שתרגיש מוסרי ואנושי עם עצמך. בהצלחה.

    6. אוכלוסיה שבוחרת בטרור לוקחת סיכון מסוים שישולם לה כגמולה ולא בהכרח תוך שמירה על "תגובה יחסית".

      האם אין למיאנמר זכות להגיב כפי בחירתה?כל העניין מצער ביותר אבל לא בטוח שיש טעם בהפניית אצבע מאשימה.

      (דרך אגב באופן כללי אני נגד מכירת נשק).

    7. יוסי – אתה הדוגמה שהמאמר מתיחס אליה של אנשים שמוסתים ע"י תקשורת חד צדדית ומגיעים למסקנות חד צדדיות (גם דוגמת יגוסלביה שהבאת מתאימה לכך).
      זה שיש מוסלמים שבורחים (וטוענים שטבחו בהם) לא הופך את סיפורם לאמיתי או מטיל את האשמה על הבורמזים.

      -מה עשתה המחתרת המוסלמית לשלטונות ולאזרחים הבורמזים באזור? (ברור שהיה משהו, אך לא ברור מה ההיקף)
      -מי הם הבורחים? (אולי אנשי המחתרת ומשפחותיהם, אולי הם אינם אזרחים בורמזים אלא מסתננים מבנגלדש שחוזרים לארצם) מהו מספרם? ממי הם בורחים? (אולי מנקמה משבטים אחרים, או מפחד נקמת אנשי המחתרת)
      -מה הציע להם ממשלת בורמה? אולי הממשלה הבורמזית מציעה פתרונות שהבורחים מסרבים לקבל (למשל לחזור לאזורים אחרים רחוקים מהגבול)
      -כמה אזרחים נהרגו? כמה אזרחים ברחו?

      אולי יש לנו פה "עלילת דיר יאסין" חדשה נגד ממשלת בורמה?

      אני מציע שלא תטיף מוסר לזולת כשאתה עוצם עין למעשי הטבח ומלחמות האזרחים שמתנהלות בזה הרגע במדינות אפריקה, רק משום שאין שם קורבנות מוסלמים.

    8. לכל המגיבים לדבריי – אני מבקש נתונים על "מאות או אלפי מעשי טרור משך עשרות שנים", כפי שטוען ב,. זה שקר. פשוט שקר. וגם במאמר לא נטען כך.
      ו- DODLY, לא, אין לבורמה זכות להגיב כפי שהיא מוצאת לנכון. יש כמה כללים בסיסיים של מותר ואסור.
      ודן – זה שיש פשעים שמתבצעים באפריקה ובמקומות אחרים, אינו מצדיק את הפשע של צבא וממשלת בורמה. ואין לי סימפטייה מיוחדת למוסלמים, בהחלט לא.
      ובאשר ליוגוסלביה – יש כל כך הרבה נתונים עובדתיים והניסיון שלך להציג את זה כקונספירציה היא מגוחכת (לא כמו הכחשת שואה ובכל זאת…).
      באופן מוזר הימין הקורא את "מידה", שפעם הערכתי יותר (וגם היום יש בו כתבות מצוינות), הוא, לפעמים, פוסט-מודרני כמו אלה משמאל. אין עובדות, יש רק נרטיבים.

    9. בפעם הבאה שיתרחש פיגוע טרור מוסלמי על אדמת בורמה, נדאג שהממשלה תפנה אישית לאדון יוסי, נציג האמת והמוסר עלי אדמות, כדי שיסביר לה בדיוק איך מותר לה להגיב ומה אסור לעשות. תודה מקרב לב.

    10. איסלם זה לא יהדות ומוסלמים אינם צוענים. מוסלמים מעולם לא התקיימו כמיעוט שוחר שלום.
      האיסלם היה כמעט תמיד לאורך כל ההיסטוריה אויב של כל אומות העולם וקיום האמונה האיסלמית היה באופן טבעי ומוצדק מחוץ לחוק.
      כשהספרדים והפורטוגזים שיחררו את אנדלוסיה הם גרשו המוסלמים.
      כשהאוסטרים שיחררו את הונגריה הם גרשו את המוסלמים.
      כשהיוונים הקפריסאים הרומנים והסרבים זכו בעצמאות הם גרשו את המוסלמים.
      כשהרוסים השתחררו מעול הטטרים הם גרשו את המוסלמים. ההיסטוריה של מדינות הקווקז ארמניה וגאורגיה וצ׳רקסיה מבוססת על מלחמות שמד במוסלמים.
      ההודים גרשו את המוסלמים מפנג׳אב (כולל דלהי).
      ביפן ובסין האיסלם מחוץ לחוק.
      מוסלמים לא הורשו לגור בפולין ולא באנגליה ולא בצרפת ולא באמריקה הצפונית ולא באמריקה הדרומית עד המאה העשרים.
      המוסלמים גורשו מסיציליה ודרום איטליה עד האחרון שבהם.

      המוסלמים היו על סף אובדן בתחילת המאה ה20 לאחר שהוכח שהאיסלם הוא רעה חולה כושלת ומזיקה בדומה להתמכרות של חברה לסמים.
      כל המדינות המוסלמיות קרסו (למעט אפגניסטן איראן וסעודיה שגם הן היו כלי משחק במאבקים בין בריטניה לרוסיה). ואז הממזרים מצאו נפט והשתמשו בו כדי לנהל קמפיין פוליטי למתן לגיטימציה לאיסלם מצד אחד ולהפצת האיסלם מצד שני. עד שהיום אנשים מתבלבלים וחושבים שהאיסלם הינו דת לגיטימית.
      בחסות הקמפיין הזה 54 קולוניות זכו בעצמאות והפכו למוסלמיות ובעשרות נוספות מתבצעים מערכות טרור כדי להתיש את האוכלוסיה הלא מוסלמית.

    11. ליוסי המוסת בידי התקשורת שאינו מסוגל למחשבה עצמאית משל עצמו – להלן הפניה לאחר חיפוש פשוט בוויקיפדיה על ההיסטוריה של הקונפליקט שהחלה במלחמת העולם השנייה
      https://en.wikipedia.org/wiki/Rohingya_insurgency_in_Western_Myanmar
      רצית עשרות פעולות טרור – קיבלת
      אין להאמין לכלי התקשורת המערביים שמוסתים נגד בורמה ולא מוכנים כלל לשקף את עמדת הבורמזים לגבי המתרחש.
      גם עלינו עדין אומרים כלי תקשורת רבים בעולם שאנו טובחים בפלשתינים ומגרשים אותם.
      לגבי אזרחות – גם בגרמניה מעטים המהגרים התורכיים שקיבלו אזרחות – אפילו דור שלישי. זה לא מצדיק התקוממות אלימה ונסיון להסתפח למדינה שכנה.

    12. אולי באמת כדאי לך לבדוק למה נעשו המעשים האלו, המוסלמים הללו שברחו כי החליטו להתנכל להם לא היו ממש תמימים ומסכנים.
      מה שבטוח שהם עודדו והיו בתוכם המון פעילים טרוריסטים שפעלו כנגד הבודהיסטים.
      אם ידוע לך ואם לא, אחד הדברים החשובים באסלאם זה להמר את הדת של כל מי שאינו מוסלמי ובעיקר של אלו שהם עובדי אלילים – הבודהיסטים נחשבים עובדי אלילים.
      אז אין לי שום פליאה למה החליטו מי שהחליט במינאמר לפעול כנגדם ולגרום להם לברוח, נכון שלא צריך להשתמש בכוח, אבל יש אנשים שלא מבינים דרך אחרת.
      אני בהחלט אגנה את האונסים והרציחות אבל לא אגנה את הרצון של הבודהיסטים להפטר מהסרטן שחי בתוכם ונקרא אסלאם.

    13. למה אתה ויתר הסמולנים לא גרים במדינות מוסלמיות
      במקום לגור במדינות לא מוסלמיות,בתור נגיפים עוינים
      המחוייבים לאינטרס המוסלמי-כושי-מכסיקני ?

      צריך לגרש את המוסלמים והכושים מכל מקום בעולם.
      יש להם מספיק מדינות משלהם.את כל הסמולנים יש
      לחסל כמו שעשו באירופה או שהם יכחידו את המדינה מבפנים.
      תגובה 1 מוכיחה למה היטלר היה הכרחי ונחוץ.

    14. האם גירוש מיליוני הגרמנים ממרכז ומזרח אירופה, לאחר מלחמת העולם השנייה היה בלתי מוצדק?
      הרי מדובר בטיהור אתני! איפה הייתה האנושיות של המגרשים?
      אז זהו, שלא. הגירוש ההוא היה מוצדק מאין כמוהו. ציבור שמוכיח שלא ניתן להכילו במדינה מסויימת, בשום תנאי ובשום מצב, חייב להיות מסולק ממנה – לטובת המדינה, ובטווח הארוך, גם לטובתו הוא. ואכן, הטרנספר ההמוני הזה גרר אינספור טרגדיות אנושיות מחרידות, אבל במידה רבה בזכותו שורר שלום באירופה מאז ועד היום.
      ואם תטען שאסור להשוות מוסלמים לנאצים – ואין ספק שתטען כך – הרי זאת צורת החשיבה של אנשים כמוך – מוטב שתשאל את המוסלמי הממוצע אם הוא נעלב או דווקא מוחמא, כשמשווים אותו לנאצים. התשובה שתקבל ודאי תפתיע אותך מאוד, אם כי ספק אם היא תמצא חן בעיניך…

    15. אני בצד של יוסי.

      קראתי את הכתבה שהיא פרו-מיאנמר. מצוין שם סכסוך ארוך ועקוב מדם בין המיעוט המוסלמי למדינה. ב 2016 המוסלמים ביצעו פיגוע ומיאנמר מגיבה בחריפות ומגרשת מאות אלפים באופן אלים (הרי אין דרך אחרת לעשות דבר כזה!)

      יכול להיות ואפילו מסתבר שהמוסלמים אשמים. עדיין, גירוש כזה הוא כתם מוסרי נוראי. גם מוסלמי הוא בן אנוש, ותינוק מוסלמי הוא חף מפשע. אם היו רוצים, היו מוצאים דרך אחרת. (מישהו אמר גדר הפרדה, מנגנוני ביטחון, היתרי עבודה?)

  2. אין צורך להכביר מילים. מספיק היה לכתוב שיש הצעת חוק כלשהי שתומכים בה תמר זנדברג, דב חנין, מרב מיכאלי, חיליק בר וכמובן האידיוט השימושי האולטימטיבי יהודה גליק בשביל לדעת שלמען טובת האנושות, שלום הדגה באוקיינוסים וסגירת החור באוזון צריך לעשות בדיוק, אבל בדיוק, הפוך.

  3. ביבי שם עם כוח
    בית
    ישראל
    בנימין
    יוביל

    שלום

  4. איך חישבתם שאם יש 1.3 מליון בני מיעוט מתוך 55 מליון במדינה זה 4% מהאוכלוסיה?
    אפשר לזייף הרבה דברים אבל מתמטיקה פשוטה?! זה יוצא 2.4% בלבד.
    כנראה שכשממהרים להוציא כתבות מגמתיות אין זמן לבדוק אפילו את העובדות הבסיסיות ביותר!
    כבר תקופה שהאתר הזה מתדרדר באיכות ובמגמתיות של הכתבות, וצונח ברמת האמינות שלו.

    1. ישנם עוד מיעוטים מוסלמים אחרים במדינה מלבד הרוהינגיה

  5. אתם לא עושים טובה למדינת ישראל עם כתבות כאלה. ההיפך הגמור הוא הנכון. איל שהוא שכחתם להזכיר את ההפיכה הצבאית בבורמה, את הדיגוי האכזרי של כל ניסיון אזרחי לממשלה מייצגת, את מאסר הבית של מי שעומדת כביכול בראש המדינה עכשיו, את זה שלא רק האום, אלא גם ארצות הברית הידידה הקצת יותר גדולה, הכריזו מזמן על אמברגו נשק… לו הייתם משקיעים קומץ מהאנרגיות שאתם משקיעים בחשיפת פשעי אמנסטי בחקירה אמיתית של המצב בבןרמה, במקום להסתפק עם הטענה הקלושה שבגלל שלפעמים הקהילה הבין לאומית טועה, אז כנראה שהיא תמיד טועה (!?!), הייתם עומדים באומץ לצד יהודה גליק, משה פייגלין ועשרות רבנים שגם גינו את מה שקורה, במקום לצבוע הכל בצבע שמאל רדוד. באמת בושה

    1. "לא רק האום, אלא גם ארצות הברית הידידה הקצת יותר גדולה, הכריזו מזמן על אמברגו נשק".
      ארה"ב ורוב מדינות העולם הכריזו על אמברגו נשק כלפי מדינת ישראל.
      זה לא ומר שהן צדקו.
      נהפוך הוא. 3 שנים בלבד לאחר שהסתיימה השואה, אותן מדינות שהטילו אמברגו (רובן היו קשורות קשר ישיר לסיום השואה) העמידו את שארית הפליטה ובעקבות זאת גם את כלל יהודי העולם בפני שואה שניה.
      אז תודה רבה, אבל הגוף האנטישמי ומדינות עוינות אינם מהוים דוגמא למה נכון ומה לא.
      ולגבי אמנסטי, הרי זה עוד גוף אנטישמי שמשקיע מאמצים בלהכפיש את מדינת היהודים, אבל לא נוקט אצבע כלפי מה שמתחולל במדינות ערב שלוות (סעודיה למשל).

  6. כל מדינה שנלחמת במוסלמים חובה עלינו לתמוך בה.
    האיסלם = הנאציזם של המאה ה-21.
    לקומוניסטים לא היה אכפת לעזור לנאצים עד שאלו הותקפו על ידם ב-1941.
    גם שברית המועצות ידעה את הפשעים של היטלר היא עדיין תמכה בו כלכלית במהלך המלחמה מול בריטניה וצרפת שנתמכו ע"י ארה"ב.
    השמאל כמעט תמיד תמך בצד הרע (כמו שכאן הם תומכים במוסלמים הפולשים נגד היהודים).

  7. בקרב עמים פרמיטיביים מקובל שכשאתה כובש את האויב שלך אתה עושה בו כרצונך

  8. הודיתם שיש בעיית פליטים ולא הזכרתם שארה"ב ואנגליה טוענות שהבעיה הזו היא תוצאה של טיהור אתני. ארה"ב ואנגליה עדיין משתפות פעולה עם ישראל למרות שקרי האו"ם וארגוני 'זכויות האדם", לכן הדבר מקנה לטענות נגד בורמה אמינות. בנוסף שווה לציין שמדובר במדינה שנשלטת על ידי דיקטטורה צבאית אלימה, גם להם לא שווה להאמין.

    1. ארצות הברית ובריטניה ממשיכות בהתנכלותן המחמירה והתמוהה לבורמה. זה החל כאשר השלטון בבורמה נתפש בידי כת צבאית, אולם גם כאשר לאחרונה הושבה דמוקרטיה חלקית, הם ממשיכים בהתנכלות. ממשלת בורמה לא שונה מעשרות דיקטטורות אפריקאיות ואסיאתיות (ובעבר גם דרום אמריקאיות) רק שהחרם עליה נמשך.
      כתוצאה מחרם זה, אין להאמין לטענות של אנגליה וארה"ב כלפי בורמה.
      הדיקטטורה הצבאית היא אולי אלימה, אך בהחלט לא רצחנית, בהשוואה יחסית להרבה שלטונות דכאנים אחרים בעולם. צריך לציין שבורמה היא מדינה רב לאומית (הבורמזים מהווים פחות מ60% מהאוכלוסיה), והכת הצבאית השתלטה כתגובה לרפיסות של השלטון שלפניה בטיפול במרידות (המרידה של בני הקארן הנוצריים הונצחה במספר סרטים כולל באחד מהסרטים בסידרת "רמבו")

  9. יוסי אתה צודק
    לאחר קריאת התגובות של המגיב עלי עבדו שכותב דברי הבל (האיסלאם לא אסור ביפן ובסין) ומבלבל בין קרב נגד האמפריה העותמנית לגירוש. אלו הקוראים שלך

    1. רשמתי איסלם בסין ואיסלם ביפן והנה מה שקיבלתי.
      חוזר בי אין איסור חוקי לקיים את מצוות האיסלם בסין וביפן אבל יש איסור להטיף.

      המאבקים של ספרד פרטוגל ודרום איטליה לא היו נגד האימפריה העותמאנית כנ"ל המאבק הרוסי נגד הטטארים כנ"ל המאבקים של ההודים.

      דיברתי על גרוש ורק על גרוש של אוכלוסיה לא חמושה לאחר שנכנעה רק בגלל היותם מוסלמים.

      http://www.news1.co.il/Archive/003-D-83750-00.html

      https://provokator.co.il/%D7%A1%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%9B%D7%A8%D7%99%D7%96%D7%94-%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA-%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%9E%D7%94-%D7%A0%D7%92%D7%93-%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%9C%D7%90%D7%9D/

  10. החוק הקבוע הקיים והבלתי מעורער שאינו כתוב בשום ספר חוקים בעולם אומר והוא: לכל מקום שמוסלמים מגיעים אליהם, שם מתחילים רציחות מלחמות וטרור.

    זה ביסוד דת האיסלאם. דת האיסלאם בחרב.

  11. תגובה לעלי עבדו
    פרובוקטור לא נתפס ככלי מידע אמין.
    1) ספרד גירשה יהודים ומוסלמים במסגרת טיהור אתני שביצעה.
    2) רוסיה לא נשלטה על ידי הטטרים כאשר הטטרים נכבשו בידי אוון גרוזני הם לא גורשו אלא הוטמעו.
    3) אוסטריה נלחמה נגד האמפריה העותמנית בלבד
    4) מאיפה הקשקוש הזה על איסור מוסלמים לדור בברטיניה או בארה״ב
    5) מה קורה לאתר הזה?

    1. סתם גרוש אסור.
      גרוש תחת טיהור אתני זה בסדר?
      הטמעת הטטרים זה בסדר?
      גרוש במסגרת ניצחון על העותמאנים זה בסדר?

      רוסיה נשלטה ע״י הטטארים 200 שנה. איואן השלישי שיחרר את רוסיה ואיואן הרביעי כבש את ממלכת הטטרים – והרס את המסגדים ובנה במקומם את הקרמלין של קזאן.

      לא היו קהילות מוסלמיות באנגליה ולא בצרפת ובקולוניות שבאמריקה עד המאה ה20 (לא בקולוניות הצרפתיות ולא באנגליות ולא בהולנדיות ולא בפורטוגזיות ולא בספרדיות).
      עמי אירופה היו במגע רציף עם המוסלמים ולא נתנו להם להקים קהילות במדינות הנוצריות עד המאה ה20!

    2. לעלי עבדו ואאא
      היו קהילות מוסלמיות קטנות אולם באותה עת עיקר הצמיחה הדמוגרפית הייתה באירופה
      העולם הערבי מנה ב1948 רק 65 מליון נפש ו ב1900 בקושי 25 מליון לעומת 400 מליון כיום
      איוון גרוזני לא היה משועבד לטטארים דוכסות מוסקבה הייתה ישות עצמאית . אלא אם אתה מדבר על המונגולים וגם אז מוסקבה הייתה עצמאית .
      מגיב אאא אתה גזען

    3. טטארים ומונגולים בהקשר של רוסיה זה היינו הך – המונגולים התקדמו בכמה כיוונים והאימפריה שהקים ג'ינג'יס חאן התחלקה לאחר מותו לארבע.
      אותם מונגולים שפלשו לרוסיה חברו לטטארים והתאסלמו ושלטו ברוסיה (ואוקראינה ובילרוס) 200 שנה מבירתם קזאן – ברוסית הם נקראים טטארו-מונגול.
      איבאן השלישי השתחרר משלטון הטטרים.
      איבאן הרביעי (האיום/גרוזני) כבש את בירתם הרס את המסגדים והקים כנסיות על חורבותיהם. העם הטטארי עבר טיהור אתני – המחוז הטטארי של ימינו הוא לעג לרש (בדומה לשמורות האינדיאנים בארה"ב).
      הטאטארים איסלמו את המרחב שבשליטתם בהדרגה (רוסיה של ימינו). קודם הם איסלמו את השטחים שהיו תחת שליטה ישירה שלהם ובינתיים הניחו לנצרות להתקיים במספר נסיכויות משועבדות שמוסקבה היתה אחת מהן – אבל בגדול רוסיה היתה מוסלמית ועברה טיהור אתני.

      לגבי אירופה ואמריקה והמזרח הרחוק – יש עוד מאות חוץ מהמאה העשרים –
      באירופה חיו יהודים וחיו צוענים (סבלו התנכלויות אבל בכל זאת העדיפו להשאר באירופה ולא לעלות לארץ). באירופה גם חיו פרוטסטנטים ואורתודוכסים וקתולים זה לצד זה (והיו מלחמות בינהם ועדיין הם חיו זה לצד זה)- אבל באירופה ובמזרח הרחוק לא היו קהילות מוסלמיות בקרב עמים שאינם מוסלמים – לא במאה ה19 ולא במאה ה18 ולא במאה ה17 ולא במאה ה16. בכל אותן מאות האיסלם ולא לחינם בניגוד ליהדות ולאמונות נוספות (צוענים) לא היה לגיטימי ולא היה חוקי. (למעט רוסיה הצארית שהפכה את הטאטארים לעבדים אבל לא אילצה אותם בצורה ישירה להתנצר.

  12. האמת, אולי הגיע הזמן לפרוע את החשבון מבריטניה וצרפת. לפנות לאו"ם או לבית הדין בהאג שיכירו באחריות הכלכלית של המדינות הללו לממן את הפיתרונות לסיכסוכים שהן יצרו במקום להתעלל במדינות שמנסות להתמודד עם אוכלוסיה זרה, עויינת ובמקרים רבים נכשלת. כשזה יקרה, אף אחד לא ישמע יותר על הסכסוכים הללו וכל ארגוני הצדק למניהם ימשיכו אולי לצעוק אבל אף אחד לא ישמיע את קולם חוץ מאל-גאזירה.

  13. הייתי מכפיל את הסיוע למינאמר ולומד מהם איך לטפל במוסלמים

  14. ישראל במצב של שנאה מצד רוב העולם. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לבחור את חברינו.
    כל מי שרוצה להיות ידיד שלנו צריך לקבל אותו בזרועות פתוחות.
    יש מציאות ויש אידיאל. שהמציאות תשתנה נתחיל לבחור אידיאל.
    צ"רצ"יל ניסח את זה מצויין: אם היטלר יבחור להילחם מול הגינום אשלח מברק תמיכה ועידוד לשטן.

  15. פושעים מנוולים הבורמזים האלה, וכל מי שעוזר להם! איך הם מעזים לעשות למוסלמים מה שאלו ניסו לעשות להם? הם לא יודעים שלשדוד, לאנוס, לגרש ולרצוח בני דתות אחרות (ובעצם גם אחד את השני) זו זכות ששמורה למוסלמים בלבד? שיתביישו להם! בייחוד כשהם פוגעים לא רק בטרוריסטים אלא גם בהמוני חפים מפשע! (כלומר בבני משפחותיהם ובבני קהילותיהם התומכים והאוהבים של הטרוריסטים, שעודדו אותם וסייעו להם. זה מה שהפליטים המסכנים הם באמת, אבל בתקשורת לא מזכירים את זה, כי זה לא יפה.)

  16. אני מגנה רצח ואונס וכל פגיעה.
    אבל מצדיק גירוש
    המוסלמים אינם מעוניינים בחיים משותפים
    לכן יש לגרשם מכל איזור בו הם מפריעים.
    לחילופין להקצות להם שטח נפרד
    שיגורו לבד.אבל כשהם גרים בתוך אוכלוסיה
    הם ממררים את חיי התושבים.ולכן עדיף לתת להם
    אוטונומיה באיזור נפרד.או מדינה בשטח נפרד.
    כל נושא מיעוטים בעולם יוצר חיכוך ומתח ברוב מדינות
    העולם סובלים ממיעוטים.

  17. גם אני רוצה להיות הומניסט ולדבר גבוה על ערכים נעלים , אבל הבעיה היא שאין כליד יעילים בהתמודדות מול האיסלם הקיצוני חוץ מגירוש. כל השאר זה בכאילו.ראו דוגמה שלנו, 70 שנה של מאבק ואין הכרעה ואנו ממשיכים לשלם את המחיר הכבד של ההומניזם.

  18. הקבלה נוספת למצב אצלינו היא שרוב הפלסטינים הם מהגרים מסודן וממדינות האיזור וכך גם המוסלמים במיאנמר

  19. קשה להיות ימני בישראל, כי זה מעמיד אותך באותו צד עם אנשים שחושבים שאונס ורצח של ילדים זה דבר לגיטימי (וחלק אפילו חושבים שזה רצוי). כמו כן אתה מוצא את עצמך באותו צד של אנשים שחושבים שהם חיים בימי הבניים, ומביאים דוגמאות מלפני מאות שנים לכך שגירוש אוכלוסיות שלמות היא הדרך הנכונה להתנהל. נקודה נוספת למחשבה, איך אתה גורם לאוכלוסיות שלמות לברוח בלי אונס ורצח של חפים מפשע

    1. קשה, קשה. מזל שקל להיות שמאלני בישראל. כשהמוסלמים, ובייחוד הפלסטינים, מבצעים מעשי רצח, אונס, ביזה והשפלה, לא רק של ילדים אלא גם של נשים וזקנים, ואפילו של תינוקות, אתם תומכים בהם בשמחה ובהתלהבות. (והם מבצעים מעשים כאלה לא מפעם לפעם, אלא כל הזמן וללא הרף. זו בעצם שגרת החיים שלהם.) טוב, צריך להבין אותם. הם מנושלים, הם מדוכאים, הם מקופחים, הם מסכנים, הם ילידים, הם בני עולם שלישי, הם פראים אציליים. ומי שלא מבין, תומך ומזדהה עם כל אינספור מעשי הזוועה שהם עושים על בסיס יומי, הוא גזען!
      רואה כמה קל? באמת יש לך מזל!

  20. את זה גם אומרים על ישראל. שהיא מבצעת רצח עם לפלסטינאים. כך שצריך לקחת את הדיווחים האלה בערבון מוגבל

    1. לכל משמיצי האיסלאם המדקלמים פה את מה שהשתיל במוחם נתניהו..מי שרצח מליוני יהודים היו הנוצרים האירופאים הלבנים ה"נאורים". מסעות הצלב שבהם נטבחו מאות אלפים של כופרים..יהודים ומוסלמים ..נערכו על ידי החברים הנוצרים של המגיבים פה..השואה שבה נרצחו שישה מליון יהודים נעשתה ע"י חבריכם הנוצרים הנאורים. היהודים חיו עד הקמת מדינת ישראל אלפי שנים בשלווה במדינות האיסלאם . תרבות האיסלאם בתחילתה היתה מפותחת ומתקדמת יותר מזו האירופית ..האיסלאם הביא לעולם את המספרים ואת האלגברה ( והיא קרויה על שמו של אל ג'אבאר)טובי המתמיקאים והאסטרונומים במאה השביעית היו מוסלמים. גם אם היו פגיעות של מוסלמים ביהודים הן לעולם לא הגיעו לקרסולי האכזריות של הנוצרים.

  21. לתומי חשבתי שהימין הישראלי מתכחש לערכי המוסר היהודי ושוקע במעמקי הפוסט אמת רק בישראל ורק בכדי להצדיק את מעשיו המזעזעים כאן.
    מתברר שהחיבור בין הימין הישראלי לבין מנהיגים ותנועות נאו האחיות כמו מהפיליפינים, הונגריה. פולין, ועוד איננו בא מתוך שיקולים פרגמטיים כי אם מתוך אידאולוגיה משותפת.
    זה עצוב לי כאדם, היהודי, הציוני, כישראלי.