פרשת שמות: הסוד של חתן הדמים

רגע אחרי שמשה פוגש את פרעה מבקש ה' להמיתו. הגזרה מתהפכת רק אחרי שציפורה מלה את בנם. מה פשר המעשה?

ציפורה מלה את בנה | פייטרו פרוג'ינו, 1482

בסופה של פרשתנו, לאחר מעמד הסנה, כשמשה פונה לשוב למצרים, מופיע סיפור קצר המעלה את אחת התעלומות המסתוריות בתורה – סיפור חתן הדמים (שם, כד-כו):

וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן, וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ. וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר וַתִּכְרֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ וַתַּגַּע לְרַגְלָיו, וַתֹּאמֶר, כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי. וַיִּרֶף מִמֶּנּוּ, אָז אָמְרָה, חֲתַן דָּמִים לַמּוּלֹת.

פסוקים בודדים אלו נראים כמעט כמו כתב חידה. את מי פגש ה' וביקש להמית – את משה או את בנו? לרגליו של מי הגיעה ציפורה את הערלה – רגלי משה, בנה? או אולי רגלי ה'? ומה פשר הביטוי העמום שחוזר כאן פעמיים "חתן דמים"? ומעבר לכל שאלות ההבנה הבסיסיות הללו, ניצבת השאלה הקשה – למה בכלל מבקש ה' להמית את משה או את בנו?

הקושי הזה הוליד הסברים רבים כבר משחר הפרשנות. ספר היובלים, שנכתב במהלך המאה השניה לפנה"ס, מספר כי לא ה' הוא שביקש להמית את משה, אלא "שר המשטמה", שמנסה להזיק לשליחותו של משה, למנוע את גאולת ישראל ולהציל את המצרים. דבר דומה אולי רמוז בתרגום השבעים, שבו לא κυρίος (קוּרְיוֹס=ה') פוגש את משה אלא ἄγγελος κυρίου (אַנְגֶּלוֹס קוּריוּ=מלאך ה'), לאמור – מי שביקש להמית את משה היה מלאך סורר, ולא ה'.

רעיון זה, לפיו מלאך מנסה לפגוע בגיבור העברי השב משהות ממושכת בקֵרֶב עם זר, משחזר כאן מבנה ספרותי המוכר לנו מסיפורו של יעקב, המנהל מאבק עם המלאך בשובו מארם. המבנה הספרותי מזכיר במידת מה גם את הסיפור שהוא, אולי, תמונת המראה של משה – המלאך המנסה למנוע מבלעם את שליחותו נגד ישראל. מבנים סיפוריים מוכרים אלה עמדו לנגד עיני הפרשנים הקדומים שהתקשו בסיפורנו, וסייעו להם לבאר את המתקפה המפתיעה והתמוהה על משה.

נתרשל במילה

גם חז"ל מסבירים שמי שביקש להמית את משה היה "מלאכא די'י" (אונקלוס על הפסוק), "שטן" או "אף וחימה" (בבלי נדרים, לב ע"א); אך ההסברים השונים שהם סיפקו תולים את המתקפה בחטאו של משה ש"נתרשל מן המילה" (שם ובתרגום יונתן). בכך הם מספקים סיבה אחרת לסיפור – לא מלאך סורר מנסה למנוע את שליחות משה ואת גאולת ישראל, אלא רשלנותו של משה היתה בעוכריו.

ההסברים השונים אמנם מספקים עילה לנסיון המתת משה, אך הם לא מסבירים את הסמיכות המפתיעה והמתמיהה שלו לאזהרה המכוונת אל פרעה מיד לפני כן (ד, כג-כד):

"וָאֹמַר אֵלֶיךָ שַׁלַּח אֶת בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי, וַתְּמָאֵן לְשַׁלְּחוֹ – הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ. וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן…"

כביכול חלה כאן טעות, כאילו ה' מבקש להרוג את הבכור הלא-נכון, את בנו של משה במקום את בן פרעה! ואכן, רשב"ם מסביר שמשה נענש כי "היה מתעצל בהליכתו"; ואם התוכחה וההמתה באו על התעצלותו של משה, אולי למעשה אין כאן טעות, ודברי השליחות לפרעה נאמרו גם כלפי משה. ה' פנה גם אליו, והזהיר גם אותו שהמיאון לשלח את ישראל וההתעכבות בדרך למצרים עלולים להביא למות בכורו. פירוש מעין זה מעלה שני קשיים מרכזיים. תחילה, לא ברור מדוע המילה מצילה את משה אם זה היה חטאו; שנית, הפירוש הזה היה ידוע לר' אברהם אבן-עזרא, בן זמנו של רשב"ם, והוא גינה אותו בחריפות: "וחסירי הדעת יחשבו כי עם משה ידבר, וזה שיגעון (!)" – ומדוע סמכה התורה סמיכות "משוגעת" כל כך?

ערבית, מדיינית, אכדית

נראה שהפתרון מצוי בסיפור עצמו, בביטוי הנשנה "חֲתַן דָּמִים". לא משה – בעלה של ציפורה, ולא בנם, יכולים להיקרא "חתן" בפי ציפורה; לשונאים רבים ביקשו את המשמעות, אפוא, בשורש הערבי ختن (ח'תן), שמשמעו "למול". לדעתם, הסיפור הוא אטיולוגי – מעניק סיבה למנהג ידוע, ואטימולוגי – מנסה לחשוף את מקורה של מילה. בסיפור נחשף כי המילה מצילה מפני המזיקים, וכי הכינוי "חתן דמים" לרך הנימול מגיע מציפורה, שהתגלית על ההצלה רשומה על שמה, ובלשונה (המדיינית?) משמעות המילה "חתן" היא "למול".

חוקרים אחרים הציעו כי ברקע עומדת המילה האכדית ḫatanu (חַ'תָנֻ) שמשמעה "להגן", ו"חתן דמים" הוא 'המוגן באמצעות דמים'. לשיטתם, הערלה הושלכה לרגליו של משה (או בנו) במה שמתואר "וַתַּגַּע לְרַגְלָיו", והגעת הדמים המגנים מן המשחית מוכרת לנו גם מהציווי על פסח-מצרים (יב, כב) "וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף". משמעות הסיפור קרובה, אפוא, והיא מעניקה למילה סגולת הגנה מן המשחית בדומה לקרבן הפסח. בין כך ובין כך, נמצאנו למדים שהסיפור מצביע על סגולת ההגנה הגלומה במילה, וממנו תתבאר לנו גם סמיכות הפסוקים וה"שגעון".

הקדמה למכת בכורות

המסגרת שבה נתון סיפורנו, כאמור, היא שליחותו של משה אל פרעה. בדרכו מצרימה עם אשתו ובניו פונה אליו ה' ואומר (ד, כא): "בְּלֶכְתְּךָ לָשׁוּב מִצְרַיְמָה, רְאֵה כָּל הַמֹּפְתִים אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְיָדֶךָ וַעֲשִׂיתָם לִפְנֵי פַרְעֹה."  שניים מהמופתים הושמו ממש בידו של משה: המופת הראשון – המטה ההופך לנחש – נמצא "בְּכַפּוֹ" (שם, ד), והמופת השני מתרחש בידו – "יָדוֹ מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג" (שם, ו).

מה שמפתיע בשני המופתים האלה שאיתם נשלח משה לפרעה הוא שהכוח המאגי המתגלה בהם פוגע תחילה במשה. כשמשה משליך את המטה ארצה "וַיְהִי לְנָחָשׁ – וַיָּנָס מֹשֶׁה מִפָּנָיו" (שם, ג), עד שה' מלמד את משה כיצד לבטל את הנס המבהיל – "שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ; וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיַּחֲזֶק בּוֹ, וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ" (שם, ד). גם הצרעת, מחלה מטמאת ומסוכנת, פוגעת תחילה בידו של משה, עד שה' מצווה עליו להחזירה לחיקו "וְהִנֵּה שָׁבָה כִּבְשָׂרוֹ" (שם, ז). רק לאחר שמשה למד על בשרו את כוחם של המופתים ואת אופן ביטולם הוא מצטווה לעשותם לפני פרעה. ובתוך שליחות זו, עם המופתים הללו, ניתן למשה גם מופת נוסף, בדיוק באותה המתכונת המאגית – המופת פוגע בו תחילה ואז מתגלה לו דרך ביטולו וההצלה ממנו (שם, כב-כו):

…רְאֵה כָּל הַמֹּפְתִים אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְיָדֶךָ וַעֲשִׂיתָם לִפְנֵי פַרְעֹה; וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה, כֹּה אָמַר ה'… הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ. וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן, וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ. וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר וַתִּכְרֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ וַתַּגַּע לְרַגְלָיו, וַתֹּאמֶר, כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי – וַיִּרֶף מִמֶּנּוּ…

המופת האולטימטיבי שמשה נשלח אתו אל פרעה הוא המתת הבכורות, וכמו המופתים הקודמים, גם המופת הזה מודגם למשה תוך שהוא פוגע בו תחילה – "וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה' וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ"! המילה והגעת הדם משמשים, כאמור, להצלה מן ההמתה, ולכן מתגלים, גם במופת הזה, בתור הגורם המבטל את הכוח המאגי המשחית. תפקידו של המעשה שלנו, אם כן, אינו אלא ללמד את משה, כמו במופתים הקודמים, כיצד לשלוט בכוח הנסי של המופת האולטימטיבי – מכת הבכורות, וכיצד להינצל ממנו – בעזרת המילה והגעת הדם.

הסמיכות אינה מקרית ואינה סתמית, ובוודאי שאין צורך ב"שגעון" כדי להסביר אותה. המופת ניתן בשלושת המקרים באותו האופן – משה פוגש את הכוח הנסי בצורה שפוגעת בו, ורק לאחר מעשה נוסף שב המופת ומרפה; בכך מודגם למשה כוח המופת אך גם יכולת השליטה בו. סיפור "חתן הדמים", אפוא, אינו נפרד מהאזהרה לפרעה על מיתת הבכורות, אלא להיפך – הוא עצמו ההדגמה החיה של עוצמת הנס ושל אמצעי ביטולו – ההצלה מהמשחית, בדיוק כמו שאר המופתים שעמם נשלח משה לפרעה. וכמו במופתים הקודמים, גם את ההצלה בעזרת הגעת דם הפסח ובעזרת המילה (הנדרשת כתנאי לאכילת הפסח) למד משה באותה דרך קשה.

את חיבור הפרשיות שהקשה על פרשנים רבים, ואת התמיהה שהזמינה למשה מלאכי חבלה או חטאים שונים, אפשר להבין מעתה ללא קושי כהדגמה חיה ומעוררת יראה של המופת האחרון, הגדול מכולם – מכת הבכורות, כשכמו קודמיו, אמצעי ההצלה כבר טמון בתוכו – דם פסח ודם מילה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

    1. גם המופת הזה התגשם. מפשט הכתובים (ובניגוד למדרשים) עולה כי משה הוא זה שהכה על היאור במכת דם. אהרון רק נטה ידו. (כך שמעתי מהרב מאיר שפיגלמן ואף מצאתי באברבנאל)

    1. שמו של נתניהו מעיד על ייעודו המופלא.

      ה' נתן אותו לנו – נתנ – יה- הוא = כלומר אותו (לעמנו)

      בנימין = בן ימיני = בן יד ימין שלי החזקה.

      הוא מתנת האל לעמו

  1. פרשנות מאלפת המלמדת פעם נוספת את היתרון בחקר הפשט והבנתו על ההסתמכות על המצאות מדרשיות ועל אמונות תפלות שהן רוב הפרשנות החז"לית המובאת כאן. אין ספק שחזרתו של עם ישראל לעברית כשפת-אם וכמובן, הבלשנות המודרנית ויתר הכלים שהקידמה זימנה לנו, יאפשרו לגשת מחדש לתנ"ך משוחררים מהאגדות שהציעו המפרשים הקלאסיים כדי לפתור טקסטים קשים להבנה. כי אז, נדבוק סוף סוף בפשט שהוא הוא אמירת האל המובהקת למשה רבנו וליתר הנביאים ולא נזדקק לאגדות ומעשיות שבהרבה מקרים תתגלינה כמעוותות את דבר האל ומסלפות אותו.

    יש רק נקודה אחת הדורשת בירור במאמר והייתי שמח אם ינסה המחבר מר אלון ברנד להשיב לי עליה. בשני המופתים שניתנו ביד משה, היד המצורעת והמטה ההופך לנחש, האל מסביר למשה איך מבטלים את המופת, בהחזרת היד לחיקו או באחיזת הנחש בזנבו. סגולת דם המילה לבטל את "מופת" מות הבן הבכור לא מוסבר למשה מפורשות ע"י האל, אלא שהיא מתגלה כביכול ע"י ציפורה והיא מוצעת "לרגליו" ביוזמתה. מדוע השוני הזה? האם זה סימן לבאות, הכנה לכשיתרו יציע למשה מיוזמתו להקים מערכת משפטית ומשה יבצע את הצעתו, כאילו דבר האל היא, כדי לפתור את בעיית שיפוט העם? האם יש משהו במשפחת הכוהן המדייני הזה שהופך אותם לכאלה המסוגלים להציץ מאחורי הפרגוד?

  2. מצטרף לאבי צרפתי שילוב של מספר מקורות בפרשה הזאת לא מוזכרים הורי משה אלא ״ויקח איש לוי את בת לוי״ (בהתעלם ממדרש סוטה של חז״ל) . ומשה ואהרון מדברים עם פרעה והפלא ופלא בפרשה ״וארא״ מוזכרים תולדות משה הורי משה ודבר פגישת משה ואהרו

  3. אהבתי,

    ההקבלה לקרבן פסח מאלפת, ששתיהן קשורות לברית לאומית, כאשר המילה היא תנאי להשתתפות בקרבן הפסח. ועל כך דרשו חז"ל את נבואת יחזקאל "בדמייך חיי, בדמייך חיי" על שני הדמים: מילה והקרבן.

    האם המילה חת'ן = להגן קשורה לתפיסה שעל החתן להגן על כלתו, ובעצם יש כאן פריסת חסות?

  4. אהבתי,

    ההקבלה לקרבן פסח מאלפת, ששתיהן קשורות לברית לאומית, כאשר המילה היא תנאי להשתתפות בקרבן הפסח. ועל כך דרשו חז"ל את נבואת יחזקאל "בדמייך חיי, בדמייך חיי" על שני הדמים: מילה והקרבן.

    האם המילה חת'ן = להגן, קשורה לתפיסה שעל החתן להגן על כלתו, ובעצם יש כאן פריסת חסות?

  5. כל הזמן מנסים להבין את התנך שכלתני וככה אי שם מעוותים אותו ומוציאים ממנו את הנשמה הפנטסטית. הפנטזיה שולטת בתנך. במיוחד בימינו כשרואים מלא סרטי מדע בידיוני ופנטזיה ועל טיבעי. האל הוא פנטסטי.
    יציאת מיצרים כולה מלאה פנטזיה מדהימה. היא הסמל שלנו אנחנו. דמות ענווה כל כך עומדת לעשות את הבילתי אפשרי להוציא עם עבדים מציפורני האימפרייה האדירה או מהאדירות בעולם. הנבואה הנעלית מיכולם היא שתציל אותנו בסיפור הזה. והיא גם תשמש למשל בגירסה קטנה יותר בסיפור דבורה הנביאה. הוא הציל והיא היצילה.
    דבורה הנביאה היא בקטן משחזרת מה שעשה אביה הרוחני משה.
    במילחמות מהסוג הזה מערבים את האל בתהליכים. מילחמות בני ישראל. האל אמר לנביאים איפה הוא יתערב .
    למשל איך דבורה הנביאה ידעה את כל המילחמה שלה מהתחלה ועד הסוף. היא כניראה חזתה את העתיד. היה ביכולתה להיכנס לעתיד שלאחר המילחמה , ולראות אותה מהתחלה ועד הסוף .ואז לחזור למציאות הרגילה ולתכנן אותה במדויק. אין הפתעות אין משהו מישתבש. האם גם אצל משה זה מה שקרה. הרי האל שיתף אותו אמר לו כבר על האחרי. כשהם כבר בסיני ועל הברית בהר סיני.
    כמובן ענין חשוב אחר הוא ערוב אלוהים במילחמה. עם סיסרא זה היה האבנים נידמה לי שנפלו מהשמים והפיכת האדמה לבוץ. ביציאת מיצרים זה היה כל הזמן. תהליך מיתמשך מלא במפצים על טיבעיים.
    אלוהי צבאות ישראל שוכן פה באדמה. והוא החזיר אותנו הבייתה. מה הסיבה .האם הוא רוצה להשיב את גן עדן. בוודאי יש לו סיבה.

    1. היי קוראים לי חדווה בן מזרחי ואני רווקה +2