למי קראת צרפוקאי? הסיפור האמיתי של עולי צרפת

סדרה חדשה בתאגיד מנסה לחבר בין התלאות של עולי צרפת בימינו למעברות של שנות החמישים. המציאות מסרבת להתיישר

ליכודניק גאה. נסים סלמה ב"צרפוקאים" | צילום מסך

עליתי מצרפת ב-1996. בשנה הראשונה שלי בארץ למדתי בתוכנית לעולים באוניברסיטה העברית. קורס אחד הועבר על ידי ד״ר קלוד קליין, בעצמו עולה ותיק מצרפת ואחד המומחים המובילים למשפט חוקתי בישראל. אך הקורס שלו לא עסק בחוקה אלא בחברה הישראלית. אחד משיעוריו התמקד בשאלה שמאוד העסיקה את האקדמיה הישראלית בשנות ה-80 וה-90: למה הספרדים מצביעים לימין.

ד״ר קליין העלה מספר תיאוריות והסברים הקשורים לקיפוח שממנו סבלו המזרחים בישראל. אך כספרדי ימני שמעולם לא סבל משום קיפוח של מפא״י, לא ממש הבנתי את השאלה. אני ידעתי למה אני, בני משפחתי ורוב היהודים הספרדים בצרפת היו ימניים. מה שלא היה ברור לי זה למה האשכנזים הם שמאלנים. אז הרמתי את היד ושאלתי את השאלה.

ד״ר קליין נותר המום וללא מילים במשך חצי דקה, מלמל משהו על זה ש״זה נורמלי״ והמשיך הלאה. נזכרתי בסיפור הזה כשצפיתי בסדרה של רון כחלילי ‘הצרפוקאים’ המשודרת בימים אלו בערוץ ‘כאן 11’. הסדרה מציפה בדיוק את אותה שאלה: למה העולים מצרפת ימנים. ואותם הסברים מובאים כתשובה: השמאל לא מספיק נחמד איתם. לא יעלה על הדעת שהם ימנים כי הם מסכימים עם התפיסות הימניות. וגם לא יעלה על הדעת לשאול ״למה היהודים בארה״ב כל כך שמאלנים״. כי זה ״נורמלי״.

המציאות והסטריאוטיפ

מאז קום המדינה עלו מצרפת לישראל יותר מ-100 אלף יהודים, כמעט כולם אחרי 1967. על פי ההערכות, ואם מוסיפים את צאצאיהם שנולדו בארץ, חיים כעת מעל 200 אלף “צרפתים” בישראל – קהילה גדולה יותר מעולי אתיופיה למשל. אך נדמה שרק בשנים האחרונות הקהילה הזו מגיעה לשיח הציבורי, בעיקר בהקשר של תיירות ונדל”ן. התדמית שמלווה את עולי צרפת היא כעשירים שבגללם מחירי הדירות עלו. הסטריאוטיפ המשתזף עד כוויות המגולם בידי טל פרידמן ב’ארץ נהדרת’, לא עזר כמובן לישראלי הממוצע להכיר טוב יותר את הקהילה הצרפתית. הבלבול בין עולי צרפת לתיירים היהודים מצרפת מאפיין את היחס של הישראלי הממוצע כלפיהם, ואיתו גם התחושה ש״הם לא באמת צרפתים, סתם מרוקאים עם כסף״. הסטריאוטיפ הזה הוא שהוליד את הביטוי ״צרפוקאים״, שם הסדרה של היוצר רון כחלילי.

הסדרה מורכבת משלושה פרקים ועוקבת אחרי מספר דמויות. אחד מהם הוא חברי הטוב, עולה בשם ניסים סלמה ובני משפחתו המפוזרים בין ישראל לצרפת. ניסים הוא דובר רהוט, אינטלקטואל וליכודניק גאה. הוא מייצג פן מרכזי של העלייה הצרפתית: עלייה ציונית מאוד וגאה ביהדותה. לעומתו, בין המרואיינים האחרים בולט ח”כ לשעבר דניאל בן סימון, שמצליח באופן יוצא מן הכלל להגיד דברים לא נכונים בביטחון מלא. כשהוא מתאר, לדוגמה, את ההתקפות האנטישמיות של תחילת שנות ה-2000 בצרפת כמאבקים בין צעירים יהודיים ומוסלמים, הוא מרמז שגם היהודים תקפו מוסלמים.

עליית יש ברירה

יהדות צרפת דומה מאוד בהרכבה ליהדות בישראל, מבחינה עדתית (ספרדים ואשכנזים) ומבחינה דתית (הסקאלה בנויה על הציר חילוני-מסורתי-דתי-חרדי, כמו בישראל). ובכל זאת, הפער המנטלי והתרבותי בינה לבין הישראלים גדול מאוד ולא תמיד ניתן לגישור. העולים מצרפת מופתעים מאוד מהאובססיה הישראלית לקטלג אנשים. עם גלי העלייה מרוסיה נשמעה התלונה על כך ש”ברוסיה תייגו אותו כיהודים, בישראל מתייגים אותנו כרוסים”. העולים מצרפת, לעומת זאת, מתמודדים עם בעיה מורכבת יותר: בעוד שבצרפת הם היו רק יהודים, בישראל הם לא רק צרפתים, אלא גם מזרחיים, ימניים, ומסורתיים או דתיים. החברה הישראלית היא שבטית מאוד, בעוד שעצם החיים בתור מיעוט קטן בצרפת יוצרת סולידריות בין כל היהודים.

הישראלים הצברים אוהבים את העולים שלהם חסרי כול וזקוקים לסיוע. כל תשתיות הקליטה הממשלתיות מכוונות לעולים מסוג זה. מסתבר שלא רק הממשלה הישראלית אלא גם החברה הישראלית מתקשות להתרגל לרעיון של “עליית יש ברירה”, עלייה של יהודים בעלי אמצעים ומקצועות שיכולים לתרום לחברה הישראלית, ולא רק להיתרם על ידה.

יהודי צרפת אינם בורחים מצרפת למרות גל האנטישמיות – שמרבית היהודים, למען האמת, אינם מרגישים כלל. אם המנוסה הייתה מניעה אותם, הם היו יכולים לעבור לקנדה או לכל מדינה אחרת. מי שבוחר בכל זאת לעלות לארץ, מגיע מתוך ציונות עמוקה.

האופטימיות התמימה הזו מתנפצת אל מול הבירוקרטיה הישראלית המתוכנתת לשכן עולים במרכז קליטה, ולא יודעת איך להתמודד עם עולים בעלי תואר שלישי ויכולת לרכוש דירות מרווחות. אחד הנושאים שמטרידים ביותר את עולי צרפת, ולמעשה גם מונע את עלייתם של רבים מהם, הוא חוסר הנכונות של המדינה להכיר בתארים אקדמיים ובמקצועות שנרכשו במיטב האוניברסיטאות הצרפתיות.

צרות של עשירים

אלה, כמובן, “צרות של עשירים” ביחס לתלאות שעברו על עולי אתיופיה, תימן ואפילו ברית המועצות. אבל זה לא מפריע לרון כחלילי להתייחס לבעיות האלה כמוטיב מרכזי, ושקרי, בסדרת הסרטים שהפיק: מבחינתו, חוסר הנכונות של משרד הבריאות להכיר בהסמכתם של רופאים צרפתים היא גלגול מודרני של הקיפוח הגזעני שהופנה כלפי עולי אלג’יריה בשנות ה-50.

כחלילי תוהה האם לא טעו רוב המרוקאים כשעלו לישראל במקום להגר לצרפת, כמו יהודי אלג׳ריה. התזה של הסדרה היא שצרפת קיבלה אותם מצוין, נתנה להם חינוך איכותי בחינם ואיפשרה להם לטפס לצמרת המדינה בכל התחומים. היהודים הספרדים בצרפת הצליחו בעסקים, השתלטו על התקשורת ותעשיית הבידור, כבשו את פסגות האקדמיה. ובישראל? המזרחים נשלחו למעברות במדבר והידרדרו לחיי עוני ופשיעה. 300 אלף יהודים ספרדים הביאו לצרפת שלוש פרסי נובל במדע, בעוד ששלושה מיליון מהם בישראל לא הביאו אפילו אחד.

האמת כמובן הרבה יותר מורכבת. צרפת של שנות ה-50 וה-60 היתה מדינה עשירה וגדולה בצמיחה גבוהה. היהודים שהיגרו מצפון אפריקה מעולם לא היוו יותר מחצי אחוז מהאוכלוסייה. המדינה לא עשתה שום דבר מיוחד כדי לקלוט אותם: הם פשוט השתלבו במדינה שהם היו אזרחים שלה, דיברו את שפתה והכירו את התרבות.

כל הדברים הללו לא היו נכונים לגבי ישראל. מדינה קטנה, ענייה שנלחמת על חייה. עולי צפון אפריקה לא הכירו את השפה העברית. לבסוף, התיאור שלפיו האליטות היגרו לצרפת והעניים לישראל הוא מוגזם, אך יש בו בכל זאת ניצנים של אמת. היהודים שהיגרו לצרפת היו, בממוצע, יותר משכילים ויותר אמידים. הגורם העיקרי שניבא את הברירה בין צרפת לישראל היה אזרחות צרפתית. כל יהודי אלג׳ריה היו צרפתים משנת 1871 ואף לפני כן, וכמעט כולם עברו לצרפת.

לעומתם, רוב יהודי מרוקו לא היו אזרחים צרפתים ולכן רובם עברו לישראל. יהודי אלג׳ריה, כחצי מהיהודים הספרדים בצרפת, קיבלו חינוך צרפתי חילוני ואיכותי כבר מהמאה ה-19 והפכו ליותר צרפתים מהצרפתים עצמם. סבתא שלי למשל לא אמרה ״ברית מילה״, ״בר מצווה״ או ״כיפה״, אלא ״הטבלה״, ״קומוניון״ (המקביל הקתולי של הבר מצווה), ו״קאלוט״ (הכיפה של הכמרים). עד כדי כך.

יהודים הוטמעו בתרבות הצרפתית במשך דורות. לא הייתה להם שום בעיה להיקלט בצרפת כי הם לא היגרו לצרפת, אלא עברו מאזור אחד של צרפת לאזור אחר שלה: אלג׳יריה לא הייתה קולוניה אלא חלק משטח צרפת.

ספרדי, לא מזרחי

אני לא רוצה להמעיט בתפקידה של הגזענות הממסדית האשכנזית. היא כמובן לא שיפרה את המצב. זריקתם של העולים הספרדים באזורי הספר הנידחים, רחוק ממוקדי הכוח, התשתיות ובתי הספר האיכותיים, העמיקה את הבעיות ומנעה את הצלחתם של דורות שלמים של יוצאי צפון אפריקה. ולמרות כל זה, הפער בין הספרדים בצרפת ובישראל מאוד הצטמצם.

היום יהדות צרפת פחות מצליחה מבעבר, וחלקים לא מבוטלים של הקהילה נמצאים מתחת לקו העוני וחיים מקצבאות אדיבות של הממשלה הצרפתית. בישראל, לעומת זאת, עדות המזרח התקדמו. על פי מחקרים שונים, הן מהוות היום את מרבית המעמד הבינוני הישראלי. לאור שיעורי נישואי התערובת בין העדות השונות בישראל, נראה שלנושא הזה לא תהיה משמעות בעוד דור או שניים מחוץ למגזר החרדי.

בכל זאת, אין ספק שהדעות הקדומות והגזענות האשכנזית לא נעלמו לחלוטין. למזלי, שמי יכול להישמע אשכנזי ואני גם לא נראה מזרחי במיוחד, כך שלעתים קרובות נתפסתי כאשכנזי והושמעו לאוזניי דברים שלא היו מעזים להשמיע לו ידעו שאני ספרדי. ובכל זאת נתקלתי בתקרת זכוכית לא פעם במהלך 21 שנותיי בארץ, בגלל הצרפתיות שלי.

כתבתי שאני ספרדי ולא מזרחי. כמו שמסביר בסרט נסים סלמה, יהודי צרפת אכן נוטים לדחות את המושג מזרחי. הם ספרדים גאים מאוד, אבל ממש לא רואים את עצמם כמזרחיים. הם מערביים יותר מהאשכנזים הנאורים בעיני עצמם, גם תרבותית וגם גאוגרפית.

זו הסיבה שלחלקים באליטות הישראליות כל כך קשה עם העלייה הזאת. פעמים רבות גיליתי כמה מכאיב לחילונים-אשכנזים-שמאלנים רבים לראות אנשים משכילים, מוצלחים ושמגיעים מלב התרבות המערבית, ולגלות שהם ההפך מהם – ספרדים, מסורתיים או דתיים, וימנים. זה משגע אותם. זה שובר את כל התפיסות שלהם. לכן הם מרגישים צורך להגחיך אותם, להקטין אותם ולהפוך אותם למשהו שמתאים למשבצות שהם בנו מראש.

אז מה נדרש מהעולים הצרפתים כדי להתגבר על המכשולים ולהצליח בישראל? הממסד הישראלי מבין שהצלחתם של העולים מצרפת היא האינטרס של מדינת ישראל, כי מדובר באוכלוסייה איכותית שיכולה להקפיץ את המדינה קדימה בכל מיני תחומים. בגלל שהם מגיעים ממדינה ריכוזית שמנהלת את הכל, פחות טוב ממה שהשוק הפרטי היה עושה אבל הרבה יותר טוב מהמדינה הישראלית, הם התרגלו לצפות שהממשלה תקבל במקומם את ההחלטות הנכונות.

אבל בישראל הדברים לא עובדים ככה. לאט לאט מתחזקת ההבנה שעולי צרפת צריכים לפתח מנהיגות חברתית ופוליטית שתדע לשבת בשולחן ולקבל את ההחלטות בעצמה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

52 תגובות למאמר

    1. איך אמרה לי פעם מתווכת רוסיה אחת (אם לא אוקראינית): “אני אירופאית”…

  1. מצוין.
    יש לך את זה גם בצרפתית?
    כי התאגיד של משלם המיסים הישראלי טרח להפיק גירסא מתורגמת לשפת מולייר. כנראה ליצוא עבור מדכאי העלייה שהופיעו באיצטלת מומחים.

  2. מצוין.
    יש לך את זה גם בצרפתית?
    כי התאגיד של משלם המיסים הישראלי טרח להפיק גירסא מתורגמת לשפת מולייר. כנראה ליצוא עבור מדכאי העלייה שהופיעו באיצטלת מומחים.

  3. הוצאת לי את המילים מהפה. היחס הפטרוני והמזלזל של השמאל, שמוסווה כ”דאגה” לחלש ולמדוכא כביכול הוא הגזענות הגדולה ביותר שקיימת היום בחברה הישראלית. כל פרנסתו של כחלילי היא סרטים וסדרות כאלה ולכן הוא חייב להיצמד לנרטיב לפיו כל המזרחים מדוכאים ע”י הממסד, ולכן אין טעם לתת משמעות יתרה לתוכניות שלו.

    1. עכשיו הם כבר לא דואגים לחלש ולמדוכא, אלא ל”מוחלש”

  4. האשכנזים הדומיננטים קרי שמאל חילוני
    אינו מהווה רוב כבעבר
    לעומת המזרחיים והרוסים
    שהם כבר הרוב
    ונלוו למזרחיים הצרפתים והאתיופים
    כך שהאשכנזים הופכים למיעוט נדחק
    שכח האחיזה בשלטון נחלש ודועך
    בעשור או שניים הבאים הוא יהיה מוצג מוזיאוני.

  5. דניאל בן סימון יודע לשקר על הרבה דברים. זכור לי מונולוג שלו מגלי צה״ל, בו מבלי למצמץ הוא תיאר כיצד ערד התדרדרה לאחר שהגיעו אליה גלי עליה העליה מאתיופיה ומרוסיה שהחליפו ודחקו את האוכלוסיה האשכנזית ה״ערכית״ שהקימה את העיירה. לא מפתיע אותי שהוא ממשיך לשקר גם בעניין עדתו שלו.

  6. מספר השגות אינני יודע מהיכן נקבת במספר של 200 אלף אולם רבים מתוכם שבים בחזרה למולדתם צרפת אם ניתן להגדירה כך.
    הם אומנם מרוקאים יותר נכון מוצא משפחותיהם מטוניס או אלגזיר יש מעט מאוד אשכנזים בניהם. אולם מבחינה תרבותית וסוצולוגית ניתן לסווגם עם יוצאי צפון אפריקה . המנעד הדתי נע בין מסורתיים עד לחרדים זאת עליה שומרת מסורת המניע הדתי לאומי הוא המרכזי בעלייתם

    1. יש בישראל 200,000 אזרחים צרפתיים על פי הערכות הקונסוליה הצרפתית. גם על פי ההערכות של הקהילה הצרפתית כאן וזה מקבל אישוש מסוים בנתוני הלמ״ס.
      שיעור הירידה של העולים מצרפת הוא דווקא הנמוך מכל גלי העליות: 9%.
      לגבי השאר, נראה לי שלא קראת את המאמר.

  7. קודם כל ברוכים הבאים. זה פחות משנה למה אתם באים, יותר חשוב שאתם פה.

  8. יהודי אלג’יריה שללו להם את אזרחות הצרפתית בתקופת שלטון וישי , כאשר הם עדיפו לשרת את אומה הקולניסטאית צרפת , עוד משנות ה60 שדה גול ברח מאלג’יריה לקח איתו את כל היהודים, לא הוחזר להם האזרחות השלטון הצרפתי היה אנטישמי כליפהם כמו המקומים עד עד העצמאות אלג’יריה ב63. מתן האזרחות הוחזר להם רק בשנות ה70 של המאה ה20. המשפחה שלי הגיע בתחילת שנות ה50 משם בשל אימת המקומים לעשות טרור, ואילו קורבי משפחה כולל סבתא רבא שלי הגיעו ב48 להלחם במלחמת העצמאות ולקבל חלקות של אדמה מהמדינה הטרייה אשר רק הוקמה.
    כמו בן סימון אין לך מושג בעובדות היסטוריות, תפסיק לערוך השוואות שאין להם שום מקום!

    1. האזרחות של יהודי אלג׳ריה הוחזרה להם מייד עם שחרור אלג׳ריה ב- 1943. לא נראה לי שאתה יודע על מה אתה מדבר.

    2. היסטוריון עליךּ!
      החזירו את האזרחות הצרפתית ליהודי אלג’ריה ב-22 אוקטובר 1943. באמת יש כאלה שאין להם מושג בעובדות היסטוריות

    3. לבנימין ולהפחדן האלומני השני!
      אין לך מושג על מה אתה שח!! אתה חזק יותר בלקרוא שכתובי היסטוריה מאשר להבין חיי מעשה!
      סה לה וי!

  9. כותב המאמר עדיין תמים מדי, ולא יורד לעומק נפשם המעוותת של רון חכלילי ודניאל בן סימון. לא מטריד אותם למה אנשים עולים לארץ. לא מטריד אותם איזה מין אנשים עולים לארץ. לא מטריד אותם אפילו למי מצביעים העולים לארץ.
    מה שמטריד אותם כמעט עד שיגעון, זה שיש בכלל עולים לארץ.
    הטיפוסים האלה, בעיקר רון חכלילי המאוס, הפכו את חיסול הציונות למשימת חייהם. (כל מי ששמע אותו יודע שכאשר רון חכלילי אומר את המילה ‘ציונות’, הוא תמיד מבטא את זה כקללה.) והעלייה היא אחד המכשולים המרכזיים בדרך למימוש המטרה הזאת. זו כל הבעיה מבחינתם. כל אימת שהם שומעים על עוד אדם שעלה לישראל, הם מורטים את שערותיהם בייאוש. (לא שלחכלילי יש הרבה מה למרוט, אבל לא משנה.) לכן נוצרה הסדרה הזאת. כדי להגחיך את העולים, את העלייה עצמה, ואת המדינה בכלל, ולהטיל בספק את הזכות לקיומם של כל הדברים האלו. מי שלא מודע לזה, לא יבין הרבה ממה שמוצג בסדרה. אבל כשמטרת העל האמיתית של יוצרי הסדרה מובנת, הכל הופך ברור ופשוט לגמרי.

    1. ר, לא ראיתי את הסדרה כי אני מחרים חולנית את אמצעי התקשורת שאינם ימניים מוצהרים, אך אני סמוך ובטוח שאתה צודק מאוד ושהניתוח שלך קולע לאמת.

  10. כתבה יפה מאד! אני רק התחלתי לצפות בסדרה והפסקתי מרוב גועל נפש.
    עם זאת, הערה קטנה: השימוש במלים communion ו-calotte אינו מעיד על טמיעה בנצרות, אלא על שימוש במלים צרפתיות בטרם נוצרה ה’צרפתית היהודית’ השואלת מילים מהעברית הישראלית. ‘בר מצוה’ הוא מונח אשכנזי שלא היה ידוע לספרדים, (סבתי ע”ה אמרה לי שבערבית אלג’יראית היו קוראים לטקס ‘תפילים’, דהיינו שמניח תפלין), וcommunion הוא מונח צרפתי (לא דתי) שפירושו השתתפות בקהל מאמינים, וזה קולע למשמעות הרצויה. (אגב לנוצרים יש שימוש נוסף למלה זו, ואין לה קשר עם הבר מצוה).
    ‘כיפה’ הוא מושג חדש בעברית החדשה, ולכן אין שום פלא שלא השתמשה בו. (אגב מעניין שאצל דוברי האנגלית, הישראליזם ‘כיפה’ גבר על המונח ‘ירמולק’ה’ המסורתי).
    כמו כן אני מניח שסבתך אמרה beignets, toupie, galettes ולא סופגניות, סביבון, מצות. (מצות כמובן היא מלה עברית אבל הושאלה בגרמנית היהודית (‘יידיש’ בלעז) ולא אצל הספרדים שקראו להם בערבית פטאיר וכיוצא בזה בשפות אחרות.)
    bapteme במקום ברית מילה זה יותר קשה, אבל… 1: שלא כ’הטבלה’ בעברית, ה’bapteme’ בצרפתית הושאל לכמה דברים שאינם דתיים, וכאן שההשאלה היא במשמעות לבוא בקהל ה’, אין זה כל כך חריג. 2: נראה שלא רצתה לומר circoncision (מילה, וזה המונח השגור אצל רוב יהודי צרפת) מתוך תקינות פוליטית/לשון נקייה כלפי הנוצרים המתעבים מעשה זה.
    אגב, יהיה מעניין לבדוק באילו מילים השתמש הרב ארנסט וייל בקיצור שלחן ערוך שלו בצרפתית, כי התמודד עם אותה בעיה (שימוש בצרפתית ללא מסורת של צרפתית יהודית, כי בזמנו ובמקומו היהודים דיברו בגרמנית יהודית, ובלי מונחים של עברית ישראלית).

    1. שלום, גם במרוקו הספרדית קראו לטקס “תפילין” או ביהודית-ספרדית LOS TEFELIMES.
      מצחיק, נכון?

    2. אגב, מה עוד שהמילה BAPTEME הושאלה לצרפתית החילונית כמעמד מתן השם או הכינוי לכלשהו (BAPTISER UN NAVIRE = להעניק שם לספינה). לכן, תקין הוא שהמילה תיכנס לקהילה היהודית במקום ברית-מילה, כיוון שבמעמד המילה (“המילה” ולא “הברית” כשגור בטעות בעברית הצברית) ניתן שם לרך הנימול במזל טוב ובסימן טוב.

    3. אגב, גם יהודים סובייטיים לא השתמשו במונח “ברית מילה”, אלא ב-obrezanie (המקבילה הרוסית של circumcision), כאשר לכולם היה ברור שלא מדובר בניתוח רפואי, אלא בטקס דתי.

  11. בנימין היקר,

    לא ראיתי את הסדרה. אין לך מושג כמה כואב לי לשמוע שהציניות השמאלנית אינה יודעת גבולות. עלייה צריכה להיות טאבו. עד כאן. לבוא ולומר לעולים פוטנציאלים – אל תעלו כי עושים מכם צחוק כאן – זה פשוט רשע לשם רשע.

    בני לומד בבית ספר עם עולים מצרפת. הם משתלבים היטב, לומדים היטב, והם אנשים טובים. זה לא משנה איזה עדה הם. כל הבית ספר מלא עדות. לא עושים עניין מזה בכלל. המציאות מראה שהישראלים יותר טובים ממה שמציגים אותם כל מני מפיקי סרטים עם אג’נדות רעות.

    עלו והצליחו. אני מעריצה את כל היהודים מצרפת, ואת כל היהודים שעולים לארץ מציונות ובאהבה.
    אנחנו אוהבים אתכם, ורוצים שיסירו מכם כל מכשול ביורוקרטי להשתלבות בארץ.

    מחכה שעולה מצרפת יהיה ראש ממשלה פה.

    קראתי את הספר “באין לי מולדת”. בצרפתית הוא נקרא “עלייה”.

    גרם לי לחשוב הרבה על המצב של יהודי צרפת. מומלץ לכולם לקרוא

    1. כשהציונות נגמרת מה שנשאר זאת הציניות. אה כן, וגם האהבה העצמית והשנאה לכל השאר. ואת יכולה לשכוח מעניין הגבולות והטאבו. לציניות ולשנאה אין לא זה ולא זה.

    2. עלייה היא באמת טאבו עבור יוצרי הסדרה, אבל לא במובן שאת ואני מבינים. מבחינתם לעלות לארץ זה הטאבו, והם לעולם לא יסלחו למי שחילל את הטאבו המקודש הזה והעז לעלות לכאן. ומי שמכנה את זה ואת הסדרה בכלל, בשם ‘רשע לשם רשע’ – צודק לחלוטין כמובן.

  12. לפרופסור קלוד קליין, שלום רב!
    השאלה אינה למה הספרדים מצביעים לימין. כי גם האשכנזים הדתיים מצביעים לימין, וגם האשכנזים הרוסים מצביעים לימין. השאלה היא למה האשכנזים הותיקים החילוניים מצביעים לשמאל. עם השאלה האמתית הזו ניסיתי להתמודד במאמר בן ארבעה עשר עמודים שכתבתי בשנת גירוש יהודי גוש קטיף ושפורסם בירחון “נקודה” בזמנו. שם המאמר “מידת הגלותיות כגורם להתפלגות האתנו-פוליטית במדינת ישראל”, שם מעט ארוך אך מספיק חד כדי להסגיר את מסכנות המאמר.
    אם מישהו מעוניין לעיין בו, אשמח לשלוח לו אותו למייל.

  13. 1.קודם כל רואה בכתבה שלו תסבוך אישי. בסיכום זה נשמע כמו אנחנו הרבה יותר טובים מסטיגמה עלינו.
    טוב. לא איכפתלי. כשהגעתי לפני 27 שנים אמרתי לילדים משאמרו לנו מדור לדור הורים שלנו. רוצים להשפיל אותך בכינוי הזה תעשה הכל שכינוי הזה יהיה סמל למצוינות.
    2. דבר שני שאני לומד ממילים שלו זה שהגענו ממדינה מסודרת שיודע לנהל דברים טוב למדינה שלא מתפקדת טוב לכן תנו לנו לנהל עניינים. תשובה: לא. בכלל לא שיכנתה
    3. הגענו לא בעקבות של אנטישמיות. לא מאמין. יש כלל. אם משהוא קורה אחרי משהוא אז וודאי בעקבות את זה. אילו לקחת מספרים עולים וחרונולוגיה אזי ברור שבעקבות כן אנטישמיות. הוספתי גם בעצמך סיבה. התרששות.
    4. מוסג ימין ,שמול היום איבד כל קשר עם זה שהיה בעבר. במיוחד בארץ. בישראל משטר כפי שקורים לו רוסים demo-cratia (מדומה ) או dermo-cratia זה משטר מזרחית שבה לרוב מצביעים לפי עדיין השתיכות עדתית למראת שזה לא מקובל להגיד. בעדה שקוראים לה אשקנזית ישראלית מנהיגות טפסה קבוצה אשירים ומעוד אשירים שיש לה הרבה עשקים בחו”ל שמיינסטרים עד עכשיו שם זה היה שמולנות יורפית. סוג של. דרך אגב. מוסוליני והיטלר היו שמולנים.
    לכן הם קוראים לעצמם ככה וכמו פרובינציונלים אמיתיים חוזרים אחריהם במילים למרות שבמעשים הם רחוקים מהם. זה כמו סוציאליזם במדינות ערביות או קומוניסטים ערבים ישראלים. מילים לחוד מעשים לחוד.
    לכן מצחיק לדבר אז למה.

  14. תודה על המאמר!

    אורי זוהר ואריק איינשטיין נתנו לזה ביטוי נפלא בסרט “הלול” כשבני גלי העליות הקודמות בזים לעולים שזה מקרוב באו כמו שקודם בזו להם.

    אני נתקלתי בהתנשאות אין קץ מצד ילידי הארץ, על כך שלא נולדתי בישראל, שיש לי מבטא. בעיקר נתקלתי בניכור. בתיכון למדו איתי אח ואחות עולים מארה”ב. שנים אח”כ נודע לי שהאח התייאש וירד חזרה לארה”ב. הכרתי משפחות מארגנטינה מפולין ומדנמרק שלא עמדו בניסיון המר ועזבו את ישראל.

    בזמנו התפרסם סיפורה של עיתונאית נספחת התרבות האוסטרית שהגיעה אחרי מלחמת ששת הימים הפכה ליקירת ה”סוסייטי” המקומי כאשר שלל בכירי צה”ל מצטופפים סביבה. בשל יופייה המסנוור היא הייתה למסמר של כל אירוע חברתי שלהם.
    ואז נפל דבר. היא התאהבה בחברה הישראלית והתגיירה.
    בראיון עיתונאי היא סיפרה כי מרגע שנודע דבר התגיירותה היא ננטשה לחלוטין ע”י כל מכריה הישראלים וע”י מבקשי קירבתה הקצינים. היא לא שמעה מהם יותר. היא עזבה לבסוף ושבה לאוסטריה.
    סיפור דומה מסרה עיתונאית שבדית בת לניצולת שואה שבמשך שנים עבדה כאן מטעם העיתון שלה בשטוקהולם. היא רכשה כאן הרבה מכרים ישראלים עם השנים. אך מרגע שהחליטה לעשות עלייה ולהשתקע בישראל היא ננטשה ע”י מכריה או במילים שלה: “כל הדלתות נטרקו לפני”.

    עם גל העלייה הגדול מבריה”מ לשעבר התפשטה כאן התופעה של כינויי גנאי מבישים כלפי “הרוסים” שלא לדבר על “הרוסיות שכולן ז—-“. טל פרידמן עשה קריירה על דמותה של “באבא ליובה”.
    השיא של חוסר סובלנות מזעזעת כלפי העולים הללו קרה לפני יותר מעשור בדרום הארץ: שני אחים תאומים חיילי צה”ל עולים חדשים מרוסיה ישבו במסעדה ודיברו רוסית ביניהם. בשולחן סמוך ישבו בני משפחה מקומית שהתרעמו מאוד נוכח השפה הרוסית שנשמעה להם קולנית מדי ופתחו באלימות. התוצאה אחד האחים נדקר למוות. הנאשם בהריגה גימלאי של משטרת ישראל. לא פחות.

  15. פרובינציאליות עמוקה מאפיינת אליטה שמאלנית הישראלית. בגלל זה איכות ניהול המדינה כל כך נמוכה בהרבה תחומים. תל אביב זה לא ממש עיר כמו פריז או ניו יורק או ומקווה.. מנטליות אחרת. בבחינת פרובינציאל כל אדם עירוני שעובר ל פרובינציית לוזר. ו טעות הכי גדולה זה לנסות לשסע רוסים בצרפטים. בנו מתרבות מאוד דומה. אנחנו מסתדרים מאוד יפה באופן אישי לרוב. גם עם מרוקאים. אנשי עסקים מצרפת הולכים לשפר את היינו בארץ.

    1. חב וחלילה אין שום ניסיון או רצון לפלג בין עולים מצרפת ומברית המועצות לשעבר, גם עלייה מדהימה שהצילה את המדינה ומהווה עבור הצרפתים דוגמה להצלחה.

  16. הבמאי מתייחס לביטוי “צרפוקאי ” כביטוי אשכנזי, ואף טען אצל יעל דן שזה שילוב של צרפתי וצפון אפריקאי.
    מילדותי אני זוכרת את הביטוי כמחאה מרוקאית כנגד התנשאות של עולי צרפת. יותר בקטע של ” עושה את עצמו צרפתי, אבל הוא מרוקאי בדיוק כמוני”.

    מה אתם זוכרים?

  17. בתור בן למשפחה שעלתה מצרפת ׳זכיתי׳ להתנהגות בהמית מצד ׳אשכנזים ׳ ( אני אשכנזי צרפתי מאלסז )
    בשבילם הייתי נחות ( למדתי בחברה חרדית ) עד שהזכרתי את שם משפחתי .

  18. ברוכים הבאים אחינו עולי צרפת לארץ הקודש.עלו והצליחו.אל תתייחסו לרון חכלילי ולחבריו,שלא בנו ביית ולא נטעו עץ אלא רק מנסים להשמיץ לפגוע ולהחריב.אין לכם מושג כמה אהבה יש כלפיכם וכלפי כל העולים היהודים בארצינו.לכם יהיה קשה אך לילדיכם יהיה כבר קל יותר.

  19. אני עולה וותיקה מצרפת אשכנזייה לא דתייה ולא חילונית לא באתי עם שום דעות על מזרחיים או אשכנזיים ותמיד הייתי ימנית וציונית בנשמה ,נכון שלא הבנתי את הפרדות האלו,סך הכל אנחנו כולנו נלחמים על קיומנו כיהודים אבל מה שקורה בשנים אחרונות זה שהשמאל דוחה את זהותו היהודית ופה מתחיל הבלגן יש שמאלנים מזרחיים יש ימינים אשכנזיים המלחמה של היום הוא על זהות ויהודי צרפת יודעים שישראל צריכה לשמור על זהותה ולהלחם על קיומה ,

  20. רמת החיים בישראל עלתה דרסטית ב15 השנים האחרונות ולעומת זאת אירופה שוקעת למיתון. שיעור הזקנים עלה והתעשייה עברה לעולם השלישי ולאירופה אין איך לשלם עבור האנרגיה אותה היא צורכת והיא צורכת המון כדי לא לקפוא בחורף.
    אנחנו בנקודת שיווי משקל – התל”ג לנפש במונחים אבסולוטים בישראל גבוה מאשר בצרפת ואנגליה.
    אבל עקב יוקר המחייה התל”ג לנפש במונחי כח קנייה עדיין נמוך מאשר בצרפת ובאנגליה.

    במידה והתוצר בישראל יעלה בעוד 20-30% והתוצר האירופי ימשיך לדשדש אנחנו נראה מאות אלפים מתוך מיליון יהודי מערב אירופה מהגרים לארץ.
    בדומה לגלי העלייה ממזרח אירופה בשנות התשעים.
    וכבר לא יהיה מדובר על 3,000 עולים בשנה מצרפת אלא על 30,000.

    בצרפת יש חצי מיליון יהודים. באנגליה 300,000 ובגרמניה 120,000 עוד כמאתיים אלף יהודים חיים בספרד איטליה שווייץ אוסטריה הולנד בלגיה ושבדיה.

    1. אוהב את הראש שלך, קורא את כל ההערות שלך בעניין. ישר כוח.

  21. סדרה מטומטמת. אין מרואיין או מראיין אחד בסדרה שעשה עליה ב5 השנים האחרונות.
    וכך יושבים מי שעשו עליה לפני 20 שנה ומראיינים את מי שעשו עליה לפני 50 שנה כדי להסביר את הקשיים של מי שעלה לפני שנתיים. מגוחך.
    אין ליושבי בתי הקפה בני החמישים בקריית מלאכי כולם עם עולי הצרפת החדשים.
    אני לא מבטל את הקשיים שעברו על ספרדים/מזרחים בארץ ובהחלט מגיעה לכך סדרה, אבל הסדרה הזאת מתיימרת לדבר על העולם מצרפת והיא עושה הכל חוץ מזה.

  22. עקב קשיי הקליטה של העולים
    לדעתי הם צריכים לגור ביחד
    בכל מיני איזורים בארץ צריך לשכן
    יחד משפחות עולים כדי שיהיה להם
    תחשה של בית כי הם חייבים משענת הדדית.
    וכך יהיה להם קל יותר.

  23. בנימין, אתה מדבר מנסיונך הישיר על האפליה ועל תקרת הזכוכית שנתקלת בהן בשנים האחרונות משום שאתה מזרחי וימני, ועדיין אתה מסרב להודות ומנסה לטשטש את העובדה הידועה והברורה שהיתה ועדיין קיימת אפלייה ברורה כלפי מזרחיים בכל שנות המדינה. אם כיום נסיונך לימד אותך את עוצמת האפליה, אז לידיעתך, בשנות החמישים, השישים והשבעים זה היה פי כמה וכמה.

    האפליה היתה על בסיס צבע עור אבל בעיקר על בסיס שם משפחה וגם על פי שיוך מפלגתי. ואתה, שלא חיית אז, שבאת לפני עשרים שנה, כיצד אתה מנסה ללמד אותנו בביטחון שכזה שלא היתה אפליה? על בסיס מה? אין לך לא התנסות בזה, לא חיית פה וגם לא ערכת מחקר אקדמי כלשהו. סתם ככה, אתה מסביר לנו שלא האפליה היא הגורם לפער העצום בין מזרחיים ואשכנזים, שחלקם הגדול באו גם הם כפליטים חסרי כל.

    אתה מציין בהגינות את המספרים, לפיהם 300 אלף יהודי צרפת המזרחיים הניבו שלושה פרסי נובל, לעומת 3 מיליון יהודים מזרחיים בישראל שלא הניבו שום פרס נובל, וגם השתתפותם באקדמיה מוגבלת מאד יחסית לחלקם באוכלוסיה.

    אבל איזה הסבר אתה מציע לאנומליה הזו? אותם יהודים מאותה תרבות מגרביינית, וכזה הבדל? זו לא האפליה המכוונת, לטענתך? אם כך, מה זה? כאן אתה שולף את הטיעון הידוע שהיהודים שהיגרו לצרפת היו פשוט אינטיליגנטיים יותר, ואלו שהגיעו לארץ היו עם יכולות שכליות פחותות.

    אתה מבין שזהו טיעון שהוא דיעה קדומה? לא אומר גזעני כי המלה הזו בלויה מרוב שימוש לא נכון, אבל זה מה שאתה רוצה לומר לנו? שיהודי מרוקו נחותים מיהודי אלג׳יריה? בחייך.

    האפליה היתה שרירה וקיימת בישראל הסוציאליסטית של אז. משרות נחשקות בפקידות השלטון ניתנו לאשכנזים. ג׳ובים בהסתדרות ניתנו לאשכנזים/שמאלניים. המזרחיים/ימניים נדחקו החוצה. שיטת הפתקים אומרת לך משהו?
    מפעלים הוקמו בתמיכת הממשלה אם בעלי המפעלים היו אשכנזים. להם ניתנו החוזים, המכרזים, וכך יצא שגם בשוק הפרטי קיבלו האשכנזים את המשרות הנחשקות. וכך זה היה בצבא, במערכת המשפט – שעד היום האשכנזים שם הם הרוב הכמעט מוחלט (בגלל עליונותם האינטלקטואלית והמוסרית…)

    הנה, תיאור יפה וממצה של מה שהיה, מפיו של מי שכן היה שם, מנחם בגין:
    https://www.youtube.com/watch?v=oxfZKly_KWg&feature=youtu.be&t=393

    המזרחיים שהיו חייבים להתפרנס נדחקו לעבודות דחק: צבעים, שוטרים, ובעלי מלאכה למיניהם, משום שהם נותבו לתיכונים מקצועיים (מסגרות, חשמלאות, מוסכים). אפילו מורים היה קשה להם להיות, משום שהחינוך היה יקר מדי בעיני האשכנזים מכדי להפקירו לאותם נבערים וחשוכי דעת ימניים/דתיים.

    אני יודע את כל זה גם מנסיון משפחתי על כל ענפיה, ואנחנו הגענו לישראל כבר במאה ה-19, אבל נשאנו שם משפחה מפלה, וזה היה מספיק כדי לחטוף את כל האפליה, ההתנשאות, ההדרה, תקרת הבטון והניתוב לשוליים.

    לסיכום, אני מודה שלא הצלחתי להבין את הטיעון שלך, לפיו אתה יוצא מתוך נסיונך שמאשש את האפליה כלפיך כמזרחי ימני, ומגיע מזה למסקנה ההפוכה שהמזרחיים בארץ לא סבלו מאפליה, בזמן שאתה מותיר ללא פשר את האנומליה שאותה ציטטת, כשההסבר היחיד שנותר תלוי בחלל המאמר הוא שמדובר באלו שהיו בעלי יכולת קוגניטיבית פחותה מאחיהם שהיגרו לצרפת.

    אשמח לקרוא מאמר נוסף שלך, אחרי שתעמיק בסוגיה.

  24. גזען אתה בעצמך ומסית. יכולת להסתפק בגזענות ממסדית או סוצייליסטית או הסתדרותית אבל היית חייב להוסיף אשכנזית, נכון? אתה מסית.
    “אני לא רוצה להמעיט בתפקידה של הגזענות הממסדית האשכנזית”

  25. בנימין, תודה על שהארת הרבה נקודות חשובות ובראשן, הפשוטה וכנראה המאתגרת מכולן – עלייה מרצון, ציונית, יהודית, משכילה. יש לנו הרבה מה ללמוד ממנה וגם לקחת. יישר כוח.