המסר מהפצצת המנהרה: צה"ל נותן חסינות למחבלים

מנהרת הטרור שהופצצה אמש הייתה ריקה ממחבלים, פשוט כי הם קיבלו התרעה מוקדמת מצה"ל

מנהרה ברצועת עזה | פאדי עדוואן, פלאש 90

אמש הפציץ צה"ל מנהרת טרור מורכבת באזור מעבר כרם שלום. על פי הודעת דובר צה"ל, הייתה זו מנהרת טרור ייחודית שהיו לה פתחים בעזה, במצרים ובתוך שטח מדינת ישראל. אורך המנהרה היה כקילומטר, ו-180 מטרים ממנה היו בתוך שטח ישראל.

בצה"ל מתגאים בביצוע התקיפה וביכולת האיתור שקדמה לה, אך מנסים לטשטש עובדה תמוהה שעלולה ללמד על מגמה מדאיגה. זמן קצר לפני ההתקפה, אמש בשעה 22:00, הודיע דובר צה"ל כי "לאחר הערכת מצב הוחלט כי מעבר כרם שלום לא ייפתח מחר למעבר סחורות". נראה שהודעה זו נועדה לאותת לחמאס כי צה"ל עומד להפציץ את המנהרה, כדי שיוציא ממנה את אנשיו. אינדיקציות ברורות מלמדות שאזהרה קונקרטית יותר הועברה ישירות לחמאס.

בדובר צה"ל אמרו ל'מידה' כי ההודעה המוקדמת נועדה לסייע לתושבי עזה העובדים במעבר ולנהגי משאיות האספקה וכדומה, ולמסור להם שלא יגיעו לעבודתם הבוקר בשעה שבע. האם באמת הודעה כזו לא הייתה יכולה לחכות עד השעה 22:30, לאחר הפצצת המנהרה? הרשו לי לפקפק בהסבר של דובר צה"ל.

הבוקר, בתוכנית 'קלמן ליברמן' ברשת ב', ניסה השר וחבר הקבינט ישראל כץ לטעון כי הודעת דובר צה"ל נמסרה לאחר פיצוץ המנהרה. לאחר שהועמד על טעותו הצטדק ואמר שההודעה לא הייתה יכולה לשבש את הפעולה המבצעית, אך מדהימה הייתה ההתבטאות הבאה שלו: "כשישראל תוקפת, אין לה עניין לפגוע באנשים אלא לפגוע באמצעים". כלומר, המטרה היא המנהרות או הטילים, ולא המחבלים שמפעילים אותם.

כזכור, בסוף אוקטובר האחרון הפציץ צה"ל מנהרת טרור אחרת, ובאותה הפצצה נהרגו כמה בכירים בארגון הג'יהאד האסלאמי ששהו באותה עת במנהרה. מיד לאחר השמדת המנהרה פורסמה תגובת דובר צה"ל כי לא הייתה כוונה לחסל את המחבלים. תגובה זו יצרה רושם שצה"ל מצטער וכמעט מתנצל על מות המחבלים. בעקבות הסערה שהתעוררה טען  דובר צה"ל כי מעולם לא התנצל על הריגת המחבלים, וכי דבריו היו תשובה אינפורמטיבית לשאלת כתב האם הייתה כוונה לחסל מחבלים.

אולם כעת מתברר שזוהי אכן מדיניות עקבית ושיטתית. צה"ל נזהר לא להרוג מחבלים אף כאשר הם עסוקים בפעילות טרור, כל עוד אין בכך צורך מיידי ואין ברירה אחרת. לגיטימי שצה"ל מחליט טקטית לא לחמם את הגזרה, אך כאשר הוא מבהיר למחבלים פעם אחר פעם שאינם מהווים יעד לתקיפה וכי יש להם כמעט חסינות כל עוד אינם יורים בפועל על כוחותינו או אזרחינו, זוהי פגיעה קשה בביטחון ישראל והידרדרות מוסרית.

שלב חדש בהידרדרות

הזהירות שלא לפגוע במחבלי חמאס מצטרפת לשרשרת אמירות ומעשים מן השנים האחרונות, המבטאים גישה חדשה ומסוכנת של צה"ל. נאום המספריים של הרמטכ"ל אייזנקוט מלפני שנתיים סימל את השינוי הזה היטב. "צה"ל לא פועל לפי סיסמאות כמו הקם להורגך השכם להורגו. אני לא רוצה שחייל ירוקן מחסנית על נערה עם מספריים", אמר אייזנקוט. כזכור, החייל אלאור אזריה הורשע בהריגת מחבל שניסה לרצוח את חבריו כמה דקות לפני כן. עוד קודם לכן אימץ צה"ל את נוהל 'הקש בגג', שבמסגרתו משגרים טיל  קטן הפוגע בסמוך לבית או על גגו ורק לאחר מכן את הפצצה שמשמידה את הבית, זאת כדי לוודא שהשוהים בבית המיועד להפצצה יוצאים ממנו – מעורבים ושאינם.

לפני שנה הופק בחטיבת השומרון סרטון הדרכה הקורא לחיילים להשתמש בקרב מגע ולא לחסל מחבלות ולעורר בכך תגובות נקם. בפיגוע בשכונת ארמון הנציב בירושלים לפני כשנה, נטען כי צוערי בה"ד 1 ברחו ממגע, ודווקא מדריך טיולים פצוע רץ אחר המחבל כדי לחסלו. המדריך, איתן רונד, לא זכה להוקרה מצה"ל אלא להפך, הושעה מהדרכה.

לאחר הפצצת המנהרה באוקטובר, השר וחבר הקבינט נפתלי בנט ביקר את אותה "התנצלות" של דובר צה"ל וצייץ בטוויטר: "אסור להתנצל על הצלחה בחיסול מחבלים. מדובר במחבלים שעסקו בחפירת מנהרת תופת בתוך שטח ישראל, שנועדה להרוג נשים וילדים ישראלים". גם לאחר ביקורת שמתח עליו שר הביטחון ליברמן, נותר בנט איתן בדעתו ובראיון לגלי צה"ל אמר: "מחבלים לא צריכים לשמוע מה לא או כן התכוונו לעשות. מחבלים צריכים למות". לא ברור מדוע אז, כאשר רק השתמע בדיעבד מהודעת דובר צה"ל שלא הייתה כוונה להרוג מחבלים, מיהר בנט לבקר ולהגיב, אך כעת – כאשר צה"ל מודיע באופן אקטיבי למחבלי חמאס שיצאו מן המנהרה לפני הפצצתה – הוא ממלא פיו מים.

האם הגענו לשלב חדש בהידרדרות המוסרית, כאשר לאחר שהזהירות האבסורדית מפגיעה בבלתי מעורבים הגיעה לשיא, צה"ל מחליט שאף מחבלים מעורבים אינם יעד לחיסול כל עוד אין הכרח בכך?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. צריך לבדוק את הוראות הממשלה לצה"ל
    בסופו של דבר צה"ל אינו פועל לבד אלא מקבל הוראות מהמשלה. צריך לשאול אם נתנו הוראה לצבא לא להרוג מחבלים. אם לא נתנו הוראה כזאת אז צריך שר הביטחון לקרוא לרמטכ"ל לסדר ולהסביר לו דברים בסיסיים בנושא מלחמות ואויב. אויב הורגים אלא אם הוא מוכן להכנע ואז לא הורגים. כל אותם מחבלים הם האויב ולכן הם ברי מוות אלא אם יכנעו.

    יתכן גם כן שאותם חיילים מצה"ל שמפעלים את תהליך השמדת המנהרות גם כן מפחדים שאם יהרגו מחבלים הם יועמדו לדין כמו אלאור עזריה ולכן הם בשיתוף עם אחרים מנסים לרמוז למחבלים להסתלק מהמקום. אולי הם חברים של אהוד ברק שבזמן שהיה שר ביטחון היו מפציצים שטחים רקים ברצועה.

    קשה לדעת מה בדיוק קורה פה אבל זה לא נשמע טוב.

    1. אוי, אבי, אתה אופטימיסט.
      אנחנו הפסקנו להיות עם נורמלי עוד בימי הנביאים.

  2. לפני כמה שנים בשירותי בחיל חימוש אי שם פיתחו אצלנו מכשיר שעושה עשן ולעשן מוסיפים צבע ואז מחדירים אותו למנהרה ומגלים את כל הפתחים וכו'

    וזה נפסל לשימוש כדי לא לפגוע ב"חפים מפשע"

  3. הפצצת מנהרה כשהיא ריקה ממחבלים מהווה מסר שלילי למחבלים – "אנחנו חלשים, אנחנו מפחדים להרוג אתכם". לא פועלים באופן כזה במזרח התיכון, בדרך הזאת לא נגיע להכרעה אשר הבטיח לנו שר הביטחון. זה בעצם המשך של מדיניות ההבלגה והצגת חולשה של שרי הביטחון הקודמים.

  4. חשבתי שראיתי הכל אבל הצמד ליברמן נתניהו מצליח להפתיע כל פעם מחדש.

  5. כיוון יותר מועיל לשאלה הרטורית שלכם האם הגענו לשלב חדש בהידרדרות המוסרית, כאשר…צה”ל מחליט ש…מחבלים…אינם יעד לחיסול הוא לעקוב אחר הקריירה הפוסט-צבאית של צמרת צה"ל בעשורים האחרונים. אולי *תגלו* שהתעסוקה הרווחית ביותר עבורם היא עיסוק בינלאומי בסחירת נשק, ושלשם כך יש צורך ב"תעודת הכשר" ממחלקת המדינה של ארצות הברית, גוף עוין במוצהר את [-רעיון] הבית הלאומי של העם היהודי. תחברו אחד לאחד.

  6. כל זמן שהאפס אייזנפלוץ ממשיף "לתפקד" רע-מטכ"ל, חיילינו יהיו מסורסים ולמחבלים תהיה חסינות מוחלטת, אם ביבי לא יתן הוראה מפורשת לליברמן לפטר את הנגע המסוכן ששמו אייזנפלוץ, דם החיילים המסורסים יהיה גם על ידיו!

  7. אנחנו מבקשים להתנתק מזהותנו היהודית>הקשר שלנו לארץ אבותינו מתערער> הצידוק היחיד שלנו להפעלת כוח הוא הגנה עצמית, ולא זכותנו על ארצנו > מותר לנו לירות במחבלים רק שהם מנסים לפגוע בנו, ובדיוק באותו הרגע, ורק אם אין לנו דרך אחרת להינצל.

    כלומר הבריחה מהייחודיות הישראלית היא המביאה עלינו את כל הצרות האלה. והרי זה פסוק מפורש
    'והעלה על רוחכם היו לא תהיה אשר אתם אמרים נהיה כגוים כמשפחות הארצות לשרת עץ ואבן. חי אני נאם אדני יהוה אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם"
    הפתרון, אם כן, הוא לשוב אל עצמנו בתשובה.
    לשוב ולהתחבר אל הזהות שלנו של עם אלוהי אברהם.

  8. חגי אביאל- ,תגובה מצויינת . ועל זה צריך כתבה (סרטון ב YOUTUBE גם יעזור)

  9. ייתכן שהחליטו שאין להסתכן עכשיו במערכה צבאית כנגד הרצועה, בטרם נמצאו והשמדו כל מנהרות הטרור. יותר מכך, עדיף לראות את אבו מאזן מבעבע, ואת הפיוס המזוייף בין הרשות לחמאס מתמוטטים, ואת בעיית הפליטים הפלסטינאים נשטפת בבעיית הפליטים הסורים ואת כל שאר הדברים שקורים, ולא להציח לעולם לחזור למנטרות הצבועות, המתחסדות, האנטישמיות והמוכרות שלו.

  10. אין סכסוך ישראלי פלסטיני.
    חשוב לנסות ולהפנים את העובדה הפשוטה הזאת.
    זה דומה לתלמיד נחשל שמתעלל בתלמיד החרוץ והמצליח.
    יש אלף סיבות מדוע הוא פועל כך, אבל כל הסיבות כולן הן אישיות פנימיות – אין שום סכסוך ביניהם.
    כך זה התחיל מראשית ההתיישבות לנוכח הצלחת המתיישבים ובנית הארץ וכך זה כיום.
    הם יכלו להפריח את הארץ בעצמם אבל זה לא קרה ויש לך סיבה, והיא אך ורק פנימית.
    השמאל לימד אותם להאשים את הקולוניאליזם, את הכיבוש, את האפרטהייט, את הגזענות והדיכוי.
    ״ההבטחה הגדולה״ רק תקום מדינת פלסטין ועזה תהיה להונג קונג של המזרח.
    אבל זה לא יקרה, בגלל שהסיבה למצבם אינה חיצונית.
    כאשר אתה מפציץ מנהרה מבלי לפגוע פיזית בהם, להט הקרב והנקמה כבר לא מתחוללים על מנת לטשטש את מציאות החיים העלובה. המאבק, והנקמה בתלמיד החרוץ לא יושיעו את התלמיד הרע. זו אשליה, מטופשת, שניצחון במאבק מול ישראל יעיר את העם הפלסטיני מנחשלותו אל מדינה משגשגת. בדיוק כמו האשליה ששינוי המשטר לדמוקרטיה יביא את השגשוג והישועה לעמי ערב.
    עם ישראל פיתח תרבות גם בגטאות, ובתנאי דיכוי בלתי אפשריים, בנה מדינה תחת שלטון עוין, תוך מאבק באדמה סרבנית, כמעט ללא אופק ותקווה.
    המציאות הקשה מדברת בעד עצמה. בלי ישראל ובצלם, המדינות הערביות מתפוררות.התושבים שנכשלו בבניין ארצם פונים לאסלם קיצוני וטרור. יש שמהגרים לאירופה, ומכיון שהסיבה היא פנימית ולא חיצונית, שינוי מקום אינו משנה אדם.
    המילים הבוטות של האמת, מפיו של טראמפ, חזקות יותר מכל הדוחות האקדמיים של הסוכנויות האירופאיות.
    יש היום, סוג של דממה כואבת, של פיקחון שמחלחל בכל רחבי הגדה ועזה.
    אסור להסיט את המבט הפלסטיני שמתחיל להתבונן פנימה, שוב לכיוון ישראל.
    הם ברחו מעצמם מספיק שנים, באדיבות השמאל ודת התקינות הפוליטית.
    ימין אינו אידאולוגיה, ימין הוא הבנה נכונה של המציאות.
    מי שסבור שיש פה סכסוך קרקעות הוא איש שמאל מובהק.

  11. כשיש וירוס במחשב.או שמריצים אנטי וירוס
    ומכחידים את הנגיף….או שהלך המחשב.

  12. המחבל בפיגוע בארמון הנציב נפגע מאש צהל ולא מכדורי אקדח. אלו תוצאות הנתיחה. אתה פשוט שקרן.

    1. @רונן,

      הכותב מביא עובדות לנימוק עמדותיו. הצג-נא גם אתה עובדות, לא רמזדונים (זה איניואנדוס למתיוונים, שאתה כנראה נמנה עליהם)