לאחרונה מרבה השמאל להשוות את ישראל לגרמניה הנאצית. התופעה הזו מכוערת ולא-מוסרית, אבל יותר מכך היא מעידה על רדידות מחשבתית ובורות היסטורית
הטקסט המקורי פורסם באתר 'זוית אחרת'.
בשבועות האחרונים אנחנו עדים למתקפה תקשורתית רחבת היקף כחלק מקמפיין מתוזמן להכשיל את החלטת ממשלת ישראל על העברת המסתננים הבלתי חוקיים למדינות באפריקה. אחת משיטות הפעולה הנפוצות של תומכי המסתננים היא השימוש הדמגוגי בהשוואות בין ממשלת ישראל לגרמניה הנאצית מצד אחד, והצגת המסתננים הבלתי חוקיים כבני דמותם של היהודים שנרדפו בשואה מצד שני.
המוטיב הנאצי כמובן אינו חדש והוא חביב על הוגי השמאל הקיצוני לדורותיהם, אך נדמה שכעת השימוש בו מגיע לשיא חדש ותוך הפצה בלתי פוסקת של תעמולה שפלה וכוזבת באצטלה מוסרית כביכול.
על ההשוואה בין גרמניה הפרה-נאצית לבין ישראל של היום כבר כתב ד"ר גדי טאוב ונראה שדי בדבריו להבהיר את עמדתי בעניין: "ההשוואה הנפוצה והולכת אצלנו בין ישראל לבין גרמניה של שנות ה-30 היא מופרכת כל-כך, עד שעצם הניסיון לענות עליה ברצינות נותן לה, לעניות דעתי, כבוד רב מכפי שמגיע לה…השאלה היותר רלוונטית היא מה מביא אנשים, חלקם רציניים, לאחוז בלהט כזה בהשוואה מופרכת כל-כך".
העובדה שעיתונאים, אקדמאים ואנשי רוח למיניהם מפגינים כזו בורות ושטחיות אינה צריכה להפתיע אף אחד; מלבד רמת השיח הפשטנית והרדודה בדיונים ציבוריים, ומלבד הכושר האינטלקטואלי המוגבל אליו מזמן התרגלנו בקרב אנשים אלו, זוהי הרי אחת הדרכים המהירות והמובטחות להגיע לכותרות העיתונים, וכן לקבל חסות זמנית ומעמד סלבריטאי מצד קבוצות מסוימות.
ובכל זאת, בחינה מעמיקה של הידרדרות גרמניה בשנות ה-30 טומנת בחובה גילויים מפתיעים ומעניינים – כאלו שסותרים את טיעוני התומכים במסתננים, מנפצים מיתוסים נפוצים, ובעיקר דווקא מספקים לנו לקחים חיוניים. היטלר והמפלגה הנאצית אכן ביצעו מתקפה משולבת ומתוחכמת נגד השיטה הדמוקרטית בגרמניה, ויהא זה פשע שלא ללמוד מתבוסתה של האחרונה ולהסיק מסקנות מתאימות.
ציר הזמן
את התקופה בגרמניה, שבין סוף מלחמת העולם הראשונה לבין עלייתו של היטלר ב-1933, נהוג לכנות תקופת "רפובליקת ויימאר". בשנים אלו הייתה גרמניה מעין דמוקרטיה מתפקדת, עם בחירות תקופתיות לנציגות בבית הנבחרים, חוקה מפורטת שהעניקה חירויות וזכויות כיאה לדמוקרטיה חדשה בעידן המודרני ועוד.
אדולף היטלר הצטרף למפלגה הנאצית ב-1920, מעט לאחר היווסדה. בבחירות של 1928 זכתה המפלגה הנאצית ב-2.6% מקולות הבוחרים. ב-1930, לאחר שנתיים בלבד, ב-18.3% מהקולות. ביולי 1932 זכו הנאצים ב-37% מהקולות, והפכו לראשונה למפלגה הגדולה ברייכסטאג (בית הנבחרים הגרמני). בנובמבר 1932 זכו הנאצים ב-33% מהקולות, אך נותרו המפלגה הגדולה ביותר;
אלו היו הבחירות החופשיות האחרונות בגרמניה עד לאחר מלחמת העולם השנייה. בינואר 1933 מונה היטלר לתפקיד הקנצלר, ראש הממשלה של גרמניה. במרץ 1933 זכו הנאצים ב-44% מהקולות, בבחירות שממילא כבר היה קשה לכנותן דמוקרטיות, אך הנאצים עדיין לא היוו רוב בפרלמנט. בבחירות של יולי 1933 כבר הייתה מפלגה אחת בלבד שלא הוצאה מחוץ לחוק – המפלגה הנאצית – ובשלב זה הדמוקרטיה הגרמנית כבר חוסלה בפועל.
מנקודת מבט זו ודאי שהיטלר והנאצים עלו לשלטון, בין היתר, באמצעות בחירות דמוקרטיות. אלא שזהו רק חלק קטן מהתמונה, הנותן רושם כוזב.
ההפיכה הצבאית
לא ניתן לתאר את עליית הנאצים לשלטון מבלי לכלול את פלוגות הסער – הס"א – שהיו ידועים גם בכינוי "החולצות החומות" והיו מיליציה אלימה בשירות המפלגה הנאצית שליוותה את דרכה מהרגע הראשון. הס"א היו מעורבים בכל אחת מאבני הדרך של המפלגה הנאצית – הם פיזרו מפגשים של קבוצות יריבות, הכו והרגו אזרחים גרמניים ללא רסן, "פיקחו" על קלפיות בבחירות, וכיוצא בזה. הם היו ברובם מובטלים או פועלים, בורים אלימים ומתוסכלים, ומתוכם נוצר לימים ארגון האס-אס הידוע לשמצה.
ב-1933, בשיא כוחה, החברוּת ב-ס"א הגיעה לשלושה מיליון גברים פעילים. הס"א היווה כוח צבאי לוחם עצום, שהטיל את חיתתו על הציבור הגרמני. ראוי להתעכב רגע על מספר כביר זה. באותה התקופה הצבא הגרמני הוגבל לסדר כוחות של עד מאה-אלף קצינים וחיילים בלבד – כלומר הס"א מנו בערך פי שלושים מגודל הצבא הגרמני. אנשי הס"א היוו כ-5% מכלל אוכלוסיית גרמניה, וכמובן שיעור גבוה בהרבה מתוך הגברים הבוגרים.
לס"א הייתה השפעה מכרעת על תהליך השתלטות המפלגה הנאצית על מוסדות השלטון, ועל דיכוי כל התנגדות מצד יריבים פוליטיים ואידיאולוגיים. הייתה להם השפעה ישירה על אי-המוכנות ואי-היכולת להתנגד למפלגה הנאצית, והם בעיקר היוו גורם מפתח בהעברת הצווים שחיסלו סופית את הדמוקרטיה הגרמנית.
די בנתונים אלו בכדי לערער על התפיסה הפשטנית לפיה הנאצים עלו לשלטון באופן דמוקרטי. כאשר מכניסים לתמונה את הס"א, עליית הנאצים דומה הרבה יותר להפיכה צבאית דכאנית שניצלה את התהליך הדמוקרטי לצרכי מראית עין. עם כל הכבוד ל"אריות של הצל" – האם מישהו יכול לטעון שיש בישראל קבוצה דומיננטית אותה ניתן להשוות לס"א, או שנשקפת סכנה ממשית להתהוות קבוצה שכזו? עצם השאלה מעלה גיחוך.
לקח ראשון: מונופול על אלימות
בתזמון מרשים, ב-1920 טען הסוציולוג הגרמני, מקס ובר (Max Weber), כי המדינה היא "מונופול אפקטיבי על השימוש הלגיטימי באלימות". רעיון זה הפך לאחד מעקרונות היסוד בהגדרת המדינה. ככל שהריבון מאפשר שימוש באלימות על ידי קבוצות שלא מטעמו, הוא מאבד בפועל את ריבונותו והמדינה חדלה מלהתקיים – היא תתפרק או שיקום משטר חדש שיחליף את הריבון. כלל זה אינו ייחודי לדמוקרטיות, אך הוא חל עליהן בדיוק באותה המידה. בדמוקרטיה העם הוא הריבון, ונציגי העם מפעילים מונופול על השימוש באלימות; לא ניתן לסבול הפעלת אלימות על ידי גורמים שאינם מטעם הריבון, כלומר שאינם מטעם נציגי העם.
נראה, אפוא, שהדמוקרטיה הגרמנית נפלה, בין היתר, משום שלא הקפידה על עיקרון יסוד פשוט זה, שכלל אינו ייחודי לשיטה הדמוקרטית, אלא חל על כל מדינה באשר היא. על כן, הלקח הראשון מגרמניה של שנות ה-30 היא הקפדה על כלל "המונופול על האלימות".
בהזדמנות זו ניתן לשאול: האם ישראל אכן אוכפת את כלל המונופול? מחד, רובו המוחץ של הציבור הישראלי נהנה מביטחון אישי גבוה, ובאופן כללי אלימות בקנה מידה משמעותי נדירה מאוד, ונשים לרגע בצד את הסכסוך עם הפלסטינים, שבהקשר זה דומה למלחמה עם אויב חיצוני.
מאידך, ודאי שיש לישראל מקום רב לשיפור בעניין זה, כאשר ישנן קבוצות מובחנות – דוגמת חלקים במגזר הערבי או מהגרי העבודה בדרום תל-אביב – הזוכות להתעלמות עקבית מצד הממשל, ואשר נהנות ממרחב פעולה רב בהפעלת אלימות, הן בתוך הקבוצה פנימה והן כלפי רשויות החוק או כלפי מגזרים אחרים. אלא שהסיכוי לאיום זה על דמוקרטיה הישראלית, שבינתיים רחוק מלהיות חמור, ממילא אינו זוכה ליחס מצד אלו הנוהגים להזהיר מפני "גרמניה של שנות ה-30".
בסופו של יום גם היטלר בעצמו הבין כלל זה היטב. כמעט מיד לאחר השלמת עלייתו לשלטון, היטלר פירק את ארגון הס"א ב"ליל הסכינים הארוכות", כאשר תומכיו עצרו והוציאו להורג מאות ממנהיגי התנועה.
"צו שריפת הרייכסטאג"
בתוך ציר הזמן שהוצג לעיל התרחשו גם שתי נקודות מפנה קריטיות המשלימות את תמונת תבוסת הדמוקרטיה הגרמנית. המהלך הראשון מכונה "צו שריפת הרייכסטאג" – שביטל את רוב חירויות הפרט הבסיסיות של אזרחי גרמניה; והמהלך השני נקרא "חוק ההסמכה", שהעביר את סמכויות החקיקה מהרייכסטאג לממשלה, ובפועל להיטלר עצמו. שני מהלכים אלו היוו גזר דין מוות לדמוקרטיה הגרמנית וראוי להקדיש להם תשומת לב מיוחדת, שכן כל אחד מלמד לקח חיוני על עיקרו של המשטר הדמוקרטי.
שישה ימים בלבד לפני הבחירות בשנת 1933 פרצה שריפה בבניין הרייכסטאג בנסיבות מחשידות. היטלר והנאצים ניצלו הזדמנות זו – או שמא יצרו אותה – כדי להאשים את הקומוניסטים, והכריזו על מצב חירום מפני מתקפת טרור קומוניסטית כלל-ארצית. כבר באותו היום, ה-27 בפברואר, הקבינט הגרמני בראשות היטלר אישר צו מיוחד שהכריז על מצב חירום והעניק לממשלה סמכויות רבות, במטרה להתמודד, כביכול, עם מצב חירום זה והנשיא הינדנבורג חתם על הצו והפך אותו למחייב. בהיותו נשק יום הדין, מתקפה בלתי-אמצעית על היסודות החופשיים של הדמוקרטיה, הצו משמש מעין "חוקה הפוכה" – הוא מעניק לנו "מפת דרכים" ממנה ניתן להסיק מהו הלב הפועם של הדמוקרטיה ברגעי האמת.
הצו הוא קצר, בעל שישה סעיפים בלבד, שהעניקו לממשלה הפדרלית סמכויות שהיו שמורות לממשלות האזוריות, ובפועל חיסלו את השיטה הפדרטיבית שנהגה עד אז, לפיה כוח רב היה מבוזר ומחולק בין המדינות השונות שהרכיבו את גרמניה. כך למשל נכתב בסעיף 1:
"סעיפים 114, 115, 117, 118, 123, 124, ו-153 של חוקת הרייך הגרמני מושהים עד הודעה חדשה. על כן ניתן להגביל את זכויות החירות האישית [הבאס קורפוס], חופש הדעה והביטוי, לרבות חופש העיתונות, חופש ההתארגנות וההתאספות, ופרטיות התקשורת בדואר, בטלגרף ובטלפון. צווים לחיפושי בית, צווים להחרמת והגבלת קניין, גם הם מותרים מעבר למגבלות המשפטיות הקיימות".
החירויות המנויות בצו הינן אלו הבסיסיות ביותר בכל משטר דמוקרטי, וחלקן היו קיימות – באנגליה למשל – אפילו עוד לפני הופעת השיטה הדמוקרטית. הצו בעצם אפשר לרשויות הגרמניות לעצור ולכלוא כל אדם ללא משפט וללא נימוק; למנוע פרסום של כל דעה, עובדה או ביטוי פומבי כל-שהוא; למנוע כל התאספות או התארגנות של קבוצת אזרחים; לחדור לפרטיות התקשורת בין אנשים; להיכנס לכל בית פרטי ללא רשות; ולהחרים ולתפוס כל רכוש פרטי. הנאצים אכן ניצלו סמכויות אלו ביעילות ובאכזריות, ותוך שבועיים הספיקו לעצור כעשרת-אלפים יריבים פוליטיים למיניהם.
באמצעות שלילת חירויות יסוד אלו, יכלו הנאצים למנוע כל התנגדות משמעותית, וכך סללו את דרכם להשתלטות מלאה על גרמניה. אילו היו שוללים כל זכות אחרת, אך משאירים חירויות אלו על כנן, לא היו יכולים להשלים את תבוסת הדמוקרטיה; ואילו היו שוללים חירויות יסוד אלו, אך מעניקים לאזרחים הגרמניים ביטחון, רווחה, בריאות, צדק, הוגנות וכל-טוב, לא היה בכך כדי לשנות את העובדה שללא זכויות יסוד אלו – אין הדמוקרטיה קיימת.
לקח שני: ליבה של הדמוקרטיה היא רשימה מצומצמת ומקודשת של חירויות יסוד
באופן אירוני, הצו מזכיר כתיבה של ראשוני הגות הליברליזם דוגמת ג'ון לוק או ג'ון סטיוארט מיל, כאשר מונים את החירויות והזכויות הטבעיות שכל חברה חופשית זקוקה להן. הרשימה המופיעה בצו די מצומצמת, ולא תמצאו בה את הזכות לחינוך חינם, הזכות לשימור זהות קהילתית, הזכות למימון תכני תרבות, זכויות ל"כבוד" בצורותיו והטיותיו השונות, הזכות לאורח חיים בריא, הזכות לרווחה אישית, הזכות לחיי משפחה, וכן הלאה. זאת משום שהזכויות הללו, חשובות או רצויות ככל שיהיו, אינן תנאי הכרחי לדמוקרטיה, והפגיעה בהן אינה מהווה פגיעה בדמוקרטיה כשלעצמה.
הלקח השני הוא אפוא שניתן ורצוי להתווכח על הזכויות והחירויות – יחד עם החובות והמגבלות – הרצויות בכל מדינה, אלא שמגוחך לטעון שכל פגיעה בזכות מהווה איום על האופי הדמוקרטי של המדינה, וקל וחומר שבלתי-מתקבל על הדעת להשוות פגיעה כזו ל"גרמניה של שנות ה-30".
היטלר והנאצים לימדו אותנו דווקא את הלקח ההפוך – לדמוקרטיה צורות וגרסאות רבות ומגוונות, אך את התנאים העיקריים לקיומה ניתן לסכם בצו קצר וקולע. אלו המחפשים "ניצני פאשיזם" בישראל ימצאו אותם בפגיעה בזכויות יסוד אלו – כגון ניסיון לחסל כלי תקשורת פרטיים או מגמות שמטרתן להכתיב לאזרחים כיצד לנהוג עם קניינם.
סעיף 48 וחוק ההסמכה
היטלר לא הסתפק בשלילת חירויות הפרט, ואת המהלך המכריע כיוון נגד השיטה הדמוקרטית עצמה. מלאכתו כבר נעשתה באופן חלקי – במשטר החוקתי בגרמניה כבר היה סדק, ולהיטלר נותר רק להרחיב סדק זה. מדובר בסעיף 48 לחוקת רפובליקת ויימאר, אשר לפיו ב"מצבי חירום" הממשלה יכולה הייתה להוציא צווים המגבילים זכויות וחירויות יסוד ללא חקיקה הולמת ברייכסטאג. אמנם לרייכסטאג הייתה אפשרות לבטל צווים אלו, אך במקביל הייתה לנשיא הזכות לפזר את הרייכסטאג ולהכריז על בחירות, תחת סעיף 25 לחוקה. כך, הסיכוי שהפרלמנט הגרמני יסתכן בבחירות ו"יתאבד" על-ידי ביטול צווי חירום היה קלוש מאוד.
שני הסעיפים הללו יחד היוו עקיפה של עיקרון יסוד בשיטה הדמוקרטית – עיקרון הפרדת הרשויות, לפיו הרשות המחוקקת קובעת את המדיניות העיקרית במדינה (חוקים), ואילו הרשות המבצעת מוציאה חוקים אלו לפועל תחת פיקוח המחוקק, והיא אינה קובעת נורמות "ראשיות" באופן עצמאי; כך, העם הוא הריבון, והסמכות העליונה נותרת בידי הרשות המחוקקת שהינה הנציגה הישירה של העם. ממשלות רפובליקת ויימאר עשו שימוש תכוף בסעיף 48, כך שהיטלר רק המשיך מסורת חוקתית בעייתית מראשיתה. סעיף זהגם היה הבסיס המשפטי של צו שריפת הרייכסטאג.
מיד לאחר שתקף את חירויות הפרט, סימן היטלר כמטרה את עמוד השדרה של הדמוקרטיה – הפרדת הרשויות. בבחירות, שהתקיימו בתחילת מרץ 1933, המפלגה הנאצית זכתה במספר רב של קולות, אך עדיין לא היוותה רוב ברייכסטאג. ב-24 במרץ העביר הרייכסטאג תיקון לחוקת גרמניה, שזכה לכינוי "חוק ההסמכה" – לפיו סמכויות החקיקה הראשית הועברו באופן רשמי מידי הפרלמנט לידי הממשלה.
כך, הקבינט בראשות היטלר הפך לרשות המחוקקת לכל דבר, והרייכסטאג חדל מלהיות רלוונטי. החוק עצמו עבר תחת פיקוחם האדוק של בריוני הס"א, שהקיפו את הרייכסטאג ושוטטו בתוכו, והיה ברור מה יעלה בגורלו של מי שיצביע נגד החוק. כדי להבטיח את מעבר החוק, הנאצים עצרו ואסרו עשרות חברי רייכסטאג, קומוניסטים ואחרים, ומנעו מהם מלהגיע בכלל לאולם המליאה. ספק רב מאוד אם מהלך כזה יכול היה להצליח ללא תרומתם של הס"א ושל צו שריפת הרייכסטאג.
חוק ההסמכה היה המהלך האחרון בחיסול הדמוקרטיה בגרמניה, אך גם המשמעותי והקיצוני ביותר. עד אותו הרגע השלד הדמוקרטי בגרמניה נותר על כנו – היו מפלגות ונציגים ברייכסטאג, אשר נבחרו על ידי העם, ואשר הייתה להם הסמכות, התיאורטית למדי, לחוקק חוקים ולהצר את צעדי הממשלה הנאצית. אך מרגע שעבר החוק, הרייכסטאג הפך להיות ארגון חסר כוח וחסר משמעות. תוך זמן קצר שאר המפלגות הוצאו אל מחוץ לחוק, מלבד המפלגה הנאצית, וכך השלימה את המעבר לדיקטטורה תחת מרותם של היטלר והמפלגה הנאצית.
לקח שלישי: עמוד השדרה של הדמוקרטיה הוא הפרדת הרשויות
בישראל נהוג להבחין בין דמוקרטיה "מהותית" לבין דמוקרטיה "פורמלית", כאשר האחרונה היא שלל ההיבטים הטכניים והמבניים של השיטה הדמוקרטית – הפרדת רשויות, הכרעת הרוב, ביזור כוח, ייצוג שווה, בחירות קבועות סודיות וחופשיות, ושאר "כללי משחק" דמוקרטיים. הבחנה זו היא מופרכת ופשטנית, ולדיון זה ראוי שיהיה מקום במאמרים נפרדים. אולם לענייננו, תבוסתה של הדמוקרטיה הגרמנית מהווה שיעור אכזרי ומפכח אודות חשיבותה של "המסגרת" הדמוקרטית.
בגרמניה של שנות ה-30, האיום הגדול ביותר, וזה שהביא למפלתה של הדמוקרטיה, היה חולשתה ה"פורמלית". עיקרון הפרדת הרשויות היה פגום מיסודו, בכך שלנשיא (הרשות המבצעת) היה הכוח לעקוף את הרשות המחוקקת. היטלר ניצל זאת כדי לכרסם ביסודות דמוקרטיים אחרים, ולאחר מכן השמיד כל זכר של הפרדת רשויות.
עיקרון הפרדת הרשויות אינו פרט "טכני", מקרי או שולי של השיטה הדמוקרטית – הוא עיקר השיטה. הפרדת רשויות מוצלחת מבטיחה מספר מרכיבי יסוד בדמוקרטיה: חלוקת כוח בין גופים שונים, כך שאין מנגנון שלטון הצובר כמות כוח שמאיימת על הדמוקרטיה; יצירת מערך תמריצים ואיזונים, כך שלכל רשות תפקיד אחר, אך המטרות והתוצאות הן ביצוע רצון העם, שהוא הריבון, והטבה עם אזרחי המדינה; ובעיקר, עליונות הרשות המחוקקת כנציגה העיקרית והישירה של אזרחי המדינה.
בישראל של ימינו אכן ניתן "לזהות תהליכים" מדאיגים בהקשר זה. הכנסת כרשות מחוקקת עוברת החלשה הדרגתית ומאבדת מכוחה ומסמכותה, תוך פגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות. הרשות המבצעת אימצה לעצמה כוח חקיקתי רב,באמצעות היועץ המשפטי לממשלה (וזרועות הייעוץ המשפטי), שבכוחו למנוע חקיקה לפי שיקול דעתו, לפתוח בחקירות שרירותיות נגד נציגי ציבור ועוד.
בד בבד, דיני העבודה וכללי מינוי העובדים במדינה מעניקים כוח עצום בידי הפקידות שביכולתה לסתור באופן ישיר את החוק ואת רצון הבוחר. הרשות השופטת אף אימצה לעצמה סמכויות פרשנות מרחיקות לכת וזכות לביטול חקיקה בדיעבד, תוך שהרשות עצמה אינה נתונה לביקורת ציבורית, והקשר בין רצון האזרחים למינוי שופטים הוא מקרי או לא קיים כלל.
הפרדת רשויות אינה מסתכמת בחלוקת סמכויות. אחד המאפיינים של סעיף 48 ושל צו שריפת הרייכסטאג היה העמימות שבהם: שניהם לא היו מפורטים וברורים, ואפשרו גמישות ויצירתיות רבה בכל הנוגע לפרשנות ולביצוע. היטלר ניצל זאת לטובת מהלכים, שספק רב אם עלו בקנה אחד עם רוחם של יוצרי החוקה הגרמנית. עמימות של כל חוק היא פגיעה בהפרדת הרשויות משום שהיא מעבירה, בפועל, את החקיקה לידי הממשלה (המבצעת את החוק), ובעיקר לידי השופטים המפרשים את החוק. השופט, המעניק תוכן ממשי לחוק עמום, יוצר חוק יש-מאין ומאמץ לעצמו את כוח החקיקה.
בישראל, חוק עמום אחד בעל משפטים בודדים, שעבר באישון-ליל וברוב זעום של 32 חברי-כנסת, נוצל על ידי בית המשפט העליון בכדי לכונן סדר חוקתי-משפטי חדש באופן ששינה (וממשיך לשנות) את פני החברה, המשפט, הפוליטיקה ושלל תחומים אחרים בישראל. קבוצה קטנה, החסינה מרצונות הציבור, מכתיבה מדיניות למדינה כולה, תוך רמיסת עיקרון הפרדת הרשויות וניתוק הקשר בין העם לבין יכולת עיצוב הכללים החלים עליו. אין לכך אח ורע בעולם הדמוקרטי-מערבי.
עיקרון יסוד נוסף הינו הגבלת כוח המדינה ואיזונו באופן כללי. גרמניה הייתה מחולקת למדינות קטנות, אשר פעלו בעצמאות רבה, וכך הגבילו את כוחו של הממשל הפדרלי המרכזי בברלין – שיטה אשר התיישבה היטב עם עיקרון צמצום ריכוז הכוח בידי המדינה. היטלר ביטל מגבלה זו באמצעות צו שריפת הרייכסטאג, כאשר ניכס לממשלה המרכזית סמכויות שהיו שמורות לממשלות המקומיות. בישראל, הממשלה היא בין הריכוזיות ביותר בעולם המפותח, וכמעט שאין סמכויות משמעותיות למחוזות גיאוגרפיים ולרשויות מקומיות. כך, למדינה כוח עצום על כל אזרח בישראל, ונשללת מאזרחי ישראל היכולת להשפיע על הנעשה בחייהם באופן מקומי וממוקד.
מרכיב "פורמלי" נוסף הוא היציבות השלטונית. שיטת הבחירות והמערכת הפוליטית בגרמניה הביאו לריבוי מפלגות, וריבוי המפלגות ברייכסטאג הוביל לקשיים בגיבוש קואליציה ולחוסר יציבות שלטונית רבה. ישנה תמימות דעים בין חוקרי תקופה זו לפיה אותו חוסר-יציבות, והממשלות המתחלפות באופן תכוף ללא יכולת לקבוע ולבצע מדיניות, פגע רבות באמון הציבור כלפי מוסדות השלטון וכלפי השיטה הדמוקרטית בכלל. הקורא הישראלי אולי יזדהה עם תיאור זה. על כל ישראלי המודאג מדמיון לגרמניה של שנות ה-30 להקדיש מחשבה למערכת הפוליטית בישראל, המעודדת חוסר-יציבות ותחלופה תכופה של ממשלות.
אנחנו וגרמניה של שנות ה-30
הדמוקרטיה הגרמנית של רפובליקת ויימאר התקיימה ושרדה 14 שנים בלבד. כל האנשים שהצביעו עבור היטלר והנאצים לא נולדו בדמוקרטיה ובקושי חוו בחייהם חברה חופשית, וטעות נפוצה היא להסיק מכך עד כמה הדמוקרטיה שברירית וניתנת לתבוסה קלה ומהירה. ההיסטוריה מלמדת את ההיפך – גרמניה היא דוגמא חריגה, בה אפילו היטלר נזקק לצעדים קיצוניים כדי לכונן משטר דיקטטורי. רק מתקפה ישירה ואלימה על יסודות הדמוקרטיה האלמנטאריים ביותר הביאה להתמוטטותה.
לאור הדיון במאמר זה, מומלץ להזכיר ל"מזהי התהליכים" למיניהם כיצד ישראל אכן יכולה להידמות לגרמניה של שנות ה-30. לא כל ביטוי של לאומיות יהודית הוא איום על הדמוקרטיה; וכך גם לא כל רצון של ממשלה לחלק (ולשלול) תקציבים באופן המשקף את העדפות ציבור הבוחרים; לא כל ביקורת פומבית כלפי מנגנוני כוח קיימים; ולא כל ניסיון של הרשות המבצעת למנות בעלי תפקידים שיוציאו לפועל מדיניות שנקבעת על ידה.
לפחות במסגרת הלקחים מגרמניה של שנות ה-30, האיומים האמיתיים הינם אוזלת יד כלפי כנופיות אלימות ומפרות חוק כגון המסתננים, ובעיקר כשלים מבניים חמורים בהיבט ה"פורמלי" של המשטר בישראל, החותרים תחת הפרדת הרשויות ותחת עיקרון הכרעת הרוב. נכון להיום, נדמה שלפחות בתחום זכויות וחירויות היסוד אין סכנה מיידית או בולטת של הידרדרות ושל פגיעה בדמוקרטיה.
ישראל היא דמוקרטיה חזקה, איתנה, משגשגת – כך גם לפי מדדים בינלאומיים, המעידים אף על מגמת שיפור קבועה. אלו המנצלים כל הזדמנות על מנת להציג דמיון בין ישראל לבין גרמניה של שנות ה-30 הם אחד משניים: או שהם בורים, ובורותם מובילה לפרנויה והיסטריה לא-רציונלית, הגורמת להם לראות "שדים בכל צל"; או שטענתם נובעת ממניע פוליטי של מנגנוני כוח והשפעה, במטרה להצר ולהגביל את מרחב הפעולה הלגיטימי של מקבלי ההחלטות ושל יריביהם.
עו”ד ג’וני גרין הוא מנהל פרויקטים בחברת היי-טק ישראלית בירושלים
עם כל הכבוד לניתוח ההיסטורי אף אחד, לא יהודי ולא נכרי, אינו מתכוון להשוואה של אחד מול אחד אלא רק לסממנים דימויים שקיימים לגבי הרבה עמים או חברות בעמדה שליטה כוחנית ואידיאולוגית. למשל; כשמזרחי מתוסכל משתמש בכינוי "אשכנאצים" הוא רק מייחס להם תכונות מסוימות אך לא באמת חושב שהם כאלו. כנ"ל לגבי אמירותיו של ישעיהו לייבוביץ על חיילי צה"ל או קריאות אוהדי כדורגל לעבר יריבתם. לדעתי אין פה פגיעה בזכר קורבנות השואה אלא רק שימוש בדימוי שלא מתכוון באמת להשוות אלא להתריע בפני עריצות או להקניט.
זה בעיקר שימוש חסר מחשבה וחסר אכפתיות בזכר השואה, למטרות פוליטיות קצרות טווח וקטנוניות. ובהתאם, ראוי שלכל אדם הגון לא יהיה אכפת ושלא טרח בכלל לחשוב על התבטאויות מסוג זה.
אף אחד לא מתכוון להשוואה מוחלטת של ישראל לנאצים? אף אחד? זה כולל גם את הדוברים הפלסטינים ואת פעילי ה – BDS למיניהם? באמת? אתה בטוח? אולי כדאי שתספר את זה להם.
ניתוח היסטורי מעולה. הסמולנים מרבים להשוות את מתנגדיהם לנאצים.
שטויות במיץ, מילים הורגות. הניסיון להשוות את ישראל לדרום אפריקה של האפרטהייד ולגרמניה הנאצית הוא מסע דה-לגיטימציה שהעומדים בראשו מקווים להביא באמצעותו לחורבן המדינה ולרצח יושביה היהודים. אם אתה מדבר ככה אז גם אתה שותף.
ואם אתה חושב שמדובר רק בדימוי אני מציע לך לעבור לגור כמה מאות קילומטרים מזרחה ולהסביר שם שהקנטה זה שום דבר.
כשמזרחי מכנה אשכנזים "אשכנאצים"; כשאשכנזי מכנה את המתנחלים "נאצים", וכשמפגיני המחאה החברתית מכנים פקחים של עיריית תל-אביב "נאצים במדי עיריה" – אף אחד מהם לא ראוי לתשובה.
באותה המידה אפשר לכנות אדם "רוצח", כי הוא תקע בי מבט לא נעים, והרי ידוע שזו תכונה אופיינית לרוצחים.
אפשר לכנות אדם "רמאי" אם טעה באיזה פרט – כי הרי ידוע שדרכם של רמאים לא לומר אמת,
וכיו"ב.
אז אם לא מתכוונים להשוואה – יש להימנע ממנה.
אנשי האס. אה "פיקחו על קלפיות בבחירות ברחבי גרמניה? מממ, רק רגע, רק רגע, מה זה מזכיר לי? אה כן, פעילים רדיקלים שחורים "פיקחו" על קלפיות ברחבי ארה"ב, במהלך הבחירות של 2008 ו – 2012. ומי נבחר אז לנשיאות ארה"ב? רמז קל למתקשים – זה לא היה ג'ון מקיין וגם לא מיט רומני.
אז מה? מותר לומר שזה מזכיר תקופות אפלות, או שאמירה כזאת תיחשב כגזענית?
אסור לך להשוות התנהגות ביריונית של שחורים לתקופות אפלות… ניסוח לא מוצלח. תיכף תגיד שהם עושים לך שחור בעיניים…
תגיד "תקופות איומות בהיסטוריה, לא 'אפלות'".
שטויות במיץ, מילים הורגות. הניסיון להשוות את ישראל לדרום אפריקה של האפרטהייד ולגרמניה הנאצית הוא מסע דה-לגיטימציה שהעומדים בראשו מקווים להביא באמצעותו לחורבן המדינה ולרצח יושביה היהודים. אם אתה מדבר ככה אז גם אתה שותף.
ואם אתה חושב שמדובר רק בדימוי אני מציע לך לעבור לגור כמה מאות קילומטרים מזרחה ולהסביר שם שהקנטה זה שום דבר.
זאת היתה תגובה ללוי שמשום מה נרשמה פעמיים. אודה עם תמחקו
מונופול על אלימות – הלקח החשוב ביותר. ראו מה קרה בלבנון, אירן, עירק, הרשות הפלסטינית (חמאס), כאשר צבאות פרטיים מרוקנים את המדינה מתוכן.
אם כבר שמאל ונאציזם, אז חשוב לזכור:
1. שלאון בלום, ראש ממשלת צרפת הסוציאליסטי, איש שמאל מובהק, נמנע מלהגיב להפרות הבוטות של היטלר של הסכמי ורסיי וגם נמנע מלסייע לרפובליקנים בספרד במלחמת האזרחים, שעה שהיטלר ומוסוליני שלחו אליה כוחות.
2. ושסטאלין, שמש העמים שרבים מהקיבוצניקים, אבות השמאל הישראלי, נשאו עיניהם אליו באותם ימים, שיתף פעולה עם היטלר תחת הסכמי ריבנטרופ-מולוטוב.
כל היתר אכן בורות.
בישראל לא "נהוג להבחין" בין דמוקרטיה פורלמילית למהותית. זו הינה גנבת הדעת לשם הולכת שולל של בית המשפט. כך מצדיק בית המשפט את השלטון הרודני שלו. הרמאות היא כל כך שקופה עד שרק טיפש שאו רמאי לא יבחין בה.
מאמר חשוב מאין כמותו.
ממש בימים אלה כינתה הח"כ זנדברג ממר"צ את חברי הליכוד "אתם חברים של נאצים". לא פחות. כל זאת בשל התכנית להרחקת המסתננים למדינה שלישית.
מעניין שהשימוש בכינויים כגון אלה ובהשוואות ל"נאצים" רווח אצלנו בקרב ציבורים המנוכרים לדמוקרטיה: חרדים, ערבים ואנשי שמאל.
כן, אבל..
גם קבוצות אלימות, ששוברות את המונופול על האלימות, לא נוצרות ביום אחד.. צריך להקשיב לשיח במדינה.
כינוי שמאלנים כ"שתולים", "בוגדים", "זרע עמלק" – זו ביקורת סבירה? זה לא מכשיר את הקרקע לרצח הפוליטי הבא?
אין בעיה להעביר ביקורת על השמאל, אבל הדמוניזציה וההסתה הן אלה שיוצרות אווירת בריונות ופאשיזם.
להתיר את דמם של השמאלנים מתחיל בשיח ואחר כך עובר למעשים, וזה מסוכן יותר כשההסתה היא נגד בכירים במשטרה, בצבא, בבית המשפט ובכנסת.
אני חושב ששני הצדדים צריכים לקחת אחריות ולהנמיך להבות. יש חלקים בשמאל שמעבירים ביקורת מוגזמת ושטחית, וזה יוצר קיטוב פנימי מיותר.
אך ללא ספק השיח שמייצר הימין כנגד השמאל ונגד ערבים הוא מאוד מאוד אלים ומשסע, לא צריך להיות שמאלני כדי לראות את זה, ואם נתעלם מזה ונאמר "לנו זה לא יקרה", זה לא בדיוק ישפר תמצב.
כמעט כל אחד במדינה שלנו יודע להפעיל נשק, והנשק יחסית נגיש. כבר קרה שאנשים לקחו את החוק לידיים.
אם לא נמתן את השיח, זאת רק שאלה של המרחק בין הפייסבוק לרחוב – מה המרחק בין דיבורים למעשים?
די הזוי איך אתם כותבים דברים נכונים ומדוייקים ואז מסיקים פתאום איזו מסקנה הפוכה ממה שכתבתם.
ובכן… זה מה שכתבתם, ציטוט מהכתבה הזו עצמה. השם שכל ישראלי צריך לתת לזה הוא "הסכנה העצומה בחוקי ההתגברות והחסינות".
הינה, אתם כתבתם:
בגרמניה של שנות ה-30, האיום הגדול ביותר, וזה שהביא למפלתה של הדמוקרטיה, היה חולשתה ה”פורמלית”. עיקרון הפרדת הרשויות היה פגום מיסודו, בכך שלנשיא (הרשות המבצעת) היה הכוח לעקוף את הרשות המחוקקת. היטלר ניצל זאת כדי לכרסם ביסודות דמוקרטיים אחרים, ולאחר מכן השמיד כל זכר של הפרדת רשויות.
עיקרון הפרדת הרשויות אינו פרט “טכני”, מקרי או שולי של השיטה הדמוקרטית – הוא עיקר השיטה. הפרדת רשויות מוצלחת מבטיחה מספר מרכיבי יסוד בדמוקרטיה: חלוקת כוח בין גופים שונים, כך שאין מנגנון שלטון הצובר כמות כוח שמאיימת על הדמוקרטיה;
נו? מה תכתוב היום?
מבין סוף סוף מה הכוונה ב״תהליכים״?
השאלה הכי מעניינת – איך היטלר ימ"ש שהיה במוצאו אוסטרי להשתלט על גרמניה?
ההשוואה הרלוונטית היא לא לגרמניה של שנות ה-30 אלא להונגריה ופולין ותורכיה של ימינו אנו.
בכל המדינות האלה עדיין יש בחירות והן לא הפכו לדיקטטוריות או טוטאליטריות – ובכל זאת, הן גם לא באמת דמוקרטיות יותר: עצמאות בית המשפט כורסמה או נהרסה, חופש הביטוי, ההפגנה והעיתונאות כורסם או נהרס, ישנה רדיפה של מיעוטים או פרטים בשל דברים כמו נטייתם המינית וכיו"ב.
זה הכיוון שישראל צועדת אליו.
אז עם כל הכבוד למאמר הנחמד שכתבתם וגם לנאום התהליכים וכו' – מדובר בשיח עקר שמכלה זמן ואנרגיה בדיון בדוגמא קיצונית (אולי הקיצונית ביותר שניתן להעלות על הדעת) בצורה שמפספסת את התובנות האמיתיות והעיקריות שאפשר ללמוד מההיסטוריה העכשווית (ולא זו שלפני עשורים רבים).
בואו ותסבירו כיצד ישראל למשל "שונה" כביכול מהונגריה או פולין בהפיכתה לפחות-חופשית (במיוחד בהינתן הקואליציה החדשה של סוף 2022) – ואז יהיה אולי דיון רציני יותר.
הדוגמה הקיצונית לדבריך, היא הדוגמה החביבה על עדות השמאל בישראל. לכן את הטענה הזו יש להפנות לשם. זה תקף אגב גם לאנלוגיה המוזרה שאתה מעלה בעצמך ללא שום נימוק משכנע.
בנוגע לשאר הדמגוגיה הלעוסה אבקש רק להבטיח לך – גם בישראל של 2022 אף אחד לא יפריע לאדוני להמשיך לכתוב שטויות מוחלטות כמו שכתבת כאן. חג שמח
בישראל אין הפרדת רשויות הממשלה מחוקקת דרך הכנסת ולכן צריך בקרה משפטית
וואו מאמר מקסים, ניתוח חכם ומחכים. תודה