"טראמפ הוא ההפך המוחלט מאובמה, וטוב שכך"

פרופ' עוזי רבי מסכם את שנתו הראשונה של הנשיא האמריקאי ואת השינויים שהתחוללו במהלכה ברחבי המזרח התיכון

אכן מזרח תיכון חדש. טראמפ ואובמה מול מחבלי דאעש | ויקיפדיה

במלאת שנה לכהונתו של דונלד טראמפ, ורגע לאחר ביקורו בישראל של סגנו מייק פנס, ניתן לומר כי חותמו של הממשל החדש ניכר היטב במציאות העולמית, ובפרט בזירה המזרח-תיכונית. בראיון ל'מידה' אומר פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל-אביב, כי "אפשר להכביר מילים רבות על טראמפ האדם, לטוב או לרע, אך אם בוחנים את המציאות בחלקת האלוהים שלנו – המזרח התיכון – הרי שמדובר בדינמיקה חדשה ושינוי מרענן".

לדברי רבי, העובדה שרוב הפרשנים הפוליטיים ומובילי דעת הקהל בעולם תוקפים את הנשיא ועמדותיו, וחלקם אף מייחלים להדחתו, נובעת מהעובדה שטראמפ כמנהיג המערב מדבר במונחים הזרים לאג'נדת העולם המערבי, זו שקודמו ברק אובמה שימש בבואה לה.

רבי רואה בתפיסת העולם של טראמפ שינוי מרענן: "אכן, טראמפ הוא איש עסקים בוטה ואף אגרסיבי, ואינו פוליטיקאי או מדינאי מערבי מהזן הישן – קרי אדם הממאיס עצמו לדעת תוך שימוש במעדנות הפוליטיקלי קורקט", הוא מסביר.

פרופ' עוזי רבי

"העולם אחוז ייאוש ושבע מרורים קץ בסיסמאות ריקות מתוכן וערכים 'נשגבים' באצטלה אוניברסאלית. החקירה והדרישה באם הנו אדם טוב או רע, גזען או לא גזען, בוחנת את האיש בלא לתת את הדעת לקונטקסט, ולכן אין בשאלות כאלה כדי להאיר אזורים מוצלים. הכישלון בהבנת התופעה הנקראת דונלד טראמפ נובע בראש ובראשונה מתפיסתו כשורש בעיה, בשעה שטראמפ הנו סימפטום של זמן חדש, של תרבות חדשה ושל תהליך השינוי הכולל בניהול העולם".

פרופסור רבי, המתמקד במחקריו באיראן, סעודיה ומדינות המפרץ ולאחרונה פרסם ספר על 'האביב הערבי', מדגיש כי לא ניתן לנתח את ביצועיו של טראמפ בלי להתייחס לכאוס שהותיר אחריו קודמו בבית הלבן. "טראמפ פועל כנגד כל מה שנחשב למורשת אובמה", מדגיש רבי. "לעתים זה נראה אובססיבי, אך במציאות המזרח תיכונית הרי שמדובר בשינוי מבורך". לדבריו, "אובמה העמיס על המזרח התיכון מרכבות של צדק אוניברסלי, אך כשל, כילד בן יומו, באבחנה בין טוב לרע ובין עיקר לטפל".

למשל ביחס שלו כלפי איראן?

"בהחלט. במקום לזהות את איראן כבעיה כרונית ליציבות האזור, הוא ראה בה יחד עם חבר יועציו מקור לפתרון. במשך כל שנות כהונתו הילך אובמה כסומא בארובה, תוך שהוא משקיע מרצו בהגעה לידי הסכם עם איראן וזונח את המזרח התיכון לאנחות. האיראנים הונו את ממשל אובמה בתחכום ובזדוניות והמזרח התיכון שלאחר דאעש הפך ולא בכדי למזרח תיכון הכפוף לדומיננטיות איראנית. טראמפ, גם אם לא תרגם עדיין עמדותיו למעשים בהקשר זה, מבין את איראן כבעיית הבעיות של המזרח התיכון, טוען כך בכל הזדמנות ומציב עצמו בנקודת פתיחה מעשית חפה מכל נאיביות מערבית".

נתניהו וניקי היילי | פלאש90

הכהונה של אובמה הסתיימה בצעד אנטי-ישראלי מובהק במועצת הביטחון

"אכן. העמדה הביקורתית והמתריסה של ממשל אובמה כלפי ישראל זכתה לשינוי מרענן, חסר תקדים. מעל בימת האו"ם מהדהדים נאומיה של ניקי היילי, שגרירת ארצות הברית לאו"ם, שמציגה נרטיבים שישראל, ללא הצלחה, ניסתה 'למכור' לעולם במשך למעלה מחמישים שנה. אין להתפלא כי מרבית המדינות המוסלמיות ומבקריה של ישראל מקרב מדינות המערב זעים בכיסאם באי נוחות לשמע טיעונים בזכות ישראל מפי דיפלומט בכיר שאינו ישראלי".

אוויר חם

רבי מאמין כי הגישה בה נוקט טראמפ עשויה להוות נקודת מפנה גם בסוגיה הפלסטינית. גם כאן, הוא טוען, זעזע טראמפ את אמות הספים: "טראמפ אינו מעדן את טיעוניו במילים רכות, אלא מציג גישה עניינית וחדה. ההכרה שלו בירושלים כבירת ישראל והקיצוץ בסיוע לאונר"א הם דוגמאות לצעדים נחרצים בהקשר זה".

טראמפ דיבר בתחילת הקדנציה על שאיפתו "לסגור עסקה" בין ישראל לפלסטינים

"טראמפ שבר משוואה בת חמישים שנים, שלפיה הפלסטינים הם קורבן נצחי ואשמתה של ישראל אינה טעונה כל הוכחה. מהלכיו של טראמפ חשפו עם זאת את טעמו האמתי של אבו מאזן כשולל פשרה וכמתנגד לשלום. הנאומים האחרונים של אבו מאזן והעלבונות שהטיח בנשיא ארצות הברית ובסגנו מייק פנס, מלמדים יותר מכל על המצוקה האדירה בה מצויים לא רק המנהיג הפלסטיני, אלא גם הלאומיות הפלסטינית".

אבו מאזן משמיע איומים שיפרוש מאוסלו

"האיומים של אבו מאזן מפרישה מאוסלו שווים לאיומים שלו שיפרק את הרשות. בשני המקרים מדובר באוויר חם ובאפס סיכוי להיתכנות בשטח. אבו מאזן או מחליפו לא יוכלו לוותר על התיאום הביטחוני עם ישראל ועל הרווחה היחסית שנהנות ממנה אליטות ברמאללה ובשכם בחסדי מוסדות הרשות".

הוא גם לא זוכה לגיבוי מהמדינות הסוניות המובילות, שמצדדות בטראמפ

"אבו מאזן השליך לאשפת ההיסטוריה את מרבית ההישגים של יאסר ערפאת, ובראשם שני העקרונות המקודשים לפלסטינים מאז ועידת חרטום: בלעדיות הייצוג ועצמאות ההחלטה. בעידן אבו מאזן הפלסטינים כבר לא אדונים לגורלם. הוא הוריד את מעמדם הבינלאומי לשפל המדרגה. ההכרה בירושלים והכוונה להעביר את השגרירות האמריקנית לעיר הם הראייה הטובה ביותר. הנשיא טראמפ מסתמן כפרו-ישראלי מובהק, אך העולם הערבי לא רק שאינו מתייצב מולו בשל כך, אלא מנסה להניא את אבו מאזן מצעדים רדיקליים ומעכל, אף אם באי נוחות, את מסריו של נאום ירושלים ואלמנטים אחרים שנחשפים מ'עסקת המאה'".

במילים אחרות, מזרח תיכון חדש

"ללא ספק אלו סימניו של הזמן החדש במזרח התיכון. מדינות כמו מצרים, סעודיה וירדן מצויות במרוץ הישרדות מול איראן והאחים המוסלמים, ובניגוד לאובמה – טראמפ בצד שלהן. יהיה קשה עד בלתי אפשרי לשכנע מדינות כאלו להקריב את האינטרסים הקיומיים שלהן על מזבח הסוגיה הפלסטינית. לכן אותן מדינות הסתפקו במס שפתיים של גינויים רפים להכרזה של טראמפ והמשיכו הלאה".

אתה יכול להיכנס לראש של אבו מאזן, להבין את ההתנהלות שלו?

אבו מאזן הוזן על ידי חוגים 'יודעי דבר'. הוא התפתה לקבל הערכות מצד גורמים, בעיקר מאירופה אך גם בישראל, ששבויים בקונספציות שאבד עליהן הכלח. הקונספציה הגורסת כי 'הזמן פועל לרעת ישראל', בשילוב מטריית הביטחון הדיפלומטית שאבו מאזן תמיד הניח כי תיפרש בפניו במזרח התיכון ובעולם, התנפצה מול צוקי המציאות. נאום טראמפ ומהלכים נלווים הוכיחו לו שהזמן פועל לרעת הפלסטינים".

אנשי האתמול

רבי טוען כי ההתנהלות של טראמפ חושפת אמת מרה לא רק בעבור הפלסטינים, אלא גם ישראלים השבויים עדין בקונספציית אוסלו. "רבים מהם עדיין אוחזים בפתרון מוכן מראש, בלי להבין שמערך הבעיות השתנה. הם מתנהלים בעולם של שנות התשעים של המאה שעברה כמו עמד הזמן מלכת. כאמור, הכול השתנה מאז: הפלסטינים, ישראל, העולם הערבי, ארצות הברית – אך יש בנמצא את אלה הממשיכים לדבר במונחים בועתיים ומנסים לאנוס תאוריה על מציאות".

מדובר באותו סוג אנשים שמייעצים לאבו מאזן להתנגח בטראמפ?

"חלק מהם. אותם אנשים סובלים משתי בעיות מרכזיות. קודם כל, הם משוכנעים שלכל בעיה יש פתרון, ושהפתרון שהם מציעים בהכרח ישפר את המצב קיים. אז לא, לא לכל בעיה יש פתרון ולעתים הפתרון לכאורה שמוצע רק מדרדר את המצב, כפי שקרה באוסלו. שנית, הם משוכנעים שישראל היא בבואת המזרח התיכון. הכל תלוי בנו: אנחנו יצרנו את חמאס, אנחנו הקמנו את חיזבאללה, אנחנו אחראים לעוני בעזה ו'הכיבוש' הוא הרע האולטימטיבי. הכל נובע מחוסר התכתבות עם המציאות. לפני שבע שנים מישהו היה מאמין שבמזרח התיכון יהיו 15 מיליון פליטים ומיליון הרוגים? מישהו האמין שסוריה ועיראק יתפרקו? מי ערב לך שתחתום הסכם עם אבו מאזן ולא יעברו כמה שעות עד שחמאס והג'יהאדיסטים ישתלטו על השטח?".

פתרון שתי המדינות מת?

"נראה שכן. הניתוק של הפלסטינים מהמציאות והישענותם על סיסמאות המאה העשרים נבעו מהנחה שבחלוף הזמן הם יקבלו יותר. הם דחו, למעשה לא התייחסו, להצעות שונות, יש שיאמרו מרחיקות לכת, שהניחו בפניהם ראשי הממשלה הקודמים, אהוד ברק ואהוד אולמרט. בישראל של המאה ה-21, על אפיוניה הסוציו-דמוגרפיים החדשים, אינני רואה ממשלה עתידית המציעה הצעות דומות. המסקנה אפוא היא כי הפלסטינים החמיצו את ההזדמנות להקים מדינה, ועתה נשאלת השאלה באם יסתפקו ב'מדינה מינוס', או אוטונומיה נוסח קמפ דיוויד המתכתבת היטב עם 'עסקת המאה' של טראמפ".

ומה לגבי עזה?

"ההתנהלות בצוק איתן מלמדת שממשלת ישראל הבינה שצריך להשאיר את חמאס בעזה. ככל שחמאס ממשיך לשלוט שם היכולת של הפלסטינים לבוא כגוף אחד בתביעות נגד ישראל נחלשת. השליטה של חמאס בעזה מנציחה את הפירוד אצל הפלסטינים ושוחקת חלק ניכר מהחיוניות של  התנועה הלאומית הפלסטינית. ברמה המבצעית, הלחימה בחמאס צריכה להשתלב בשינוי תודעה מקיף אצל הישראלים".

מה הכוונה ב"שינוי תודעה"?

"כוח צבאי, סייבר וטכנולוגיה הם תנאים הכרחיים לשרוד, אבל לא מספיקים", הוא מדגיש. "אנחנו מגדלים דור שעלול לסבול מאישיות רבת פנים. הנוער בישראל גדל באווירה מערבית לחלוטין ולא מחלחלת בו ההכרה שישראל היא חלק בלתי נפרד מהמזרח התיכון – לטוב ולרע. אני שמח מאוד על האופי המערבי של המדינה ועל החלומות המערביים של צעירים ישראלים, אבל לא יקרה נס שיהפוך את עזה, רמאללה ודמשק לכפרים בשווייץ או בלוקסמבורג. לכל ישראלי יש דעה לגבי ערבים, אבל רק מיעוט זעום של ישראלים יכול לתקשר או להבין ערבי בשפתו. הפטרונות המערבית נחלה כישלון חרוץ. כדי להבטיח את עתידה מוטב  שישראל תצייד את הדורות הבאים בכלים שיסייעו להם בהבנה של המציאות המזרח תיכונית: תרבות, שפה והיסטוריה".

המבחן הסורי

נקודה חשובה נוספת שרבי מעלה היא המבחן הגדול ביותר כיום ביחסי ארצות הברית-ישראל, שמתמקד בזירה הצפונית ובמניעת התבססותם של כוחות איראנים בסוריה בכלל ובגולן הסורי בפרט. "איראן איננה מדינה המקדשת את הסטטוס-קוו", מדגיש רבי. "בזמן שכולם התעסקו בדאעש, איראן הרחיבה השפעתה וכוחה. רוסיה לא מתכוונת לעזוב את האגן המזרחי של הים התיכון ואיראן שוקדת על מימוש שאיפותיה הזדוניות לייצר מסדרון יבשתי מהמפרץ הפרסי עד אלינו. זה בהחלט מעורר דאגה".

לדברי רבי, טראמפ מבין את הסכנה האורבת מכיוונה של איראן, אך אסור לשגות באשליה כי הפתרון מצוי בלעדית בבית הלבן. "אין גאון שיושיע את ישראל, גם לא טראמפ", הוא מבהיר. "ההסכם הנוכחי בין האמריקאים לרוסיה לא מיטיב עם ישראל. צריך להבהיר לכל המעורבים בנעשה בגבול הסורי כי אם יגיעו מים עד נפש לא אלמן ישראל. לא צריך לצאת בהצהרות מפוצצות או באיומים בומבסטיים, אבל כן לפרוס תכניות אופרטיביות ולהיות צמודים לאינטרס".

אז מה ניתן לעשות בהקשר זה?

"אני יכול לומר שאין די באמירות כמו 'ישראל לא תוכל לקבל נוכחות איראנית בגולן הסורי', כי התהליך מתרחש לנגד עינינו. לפי פרסומים זרים ישראל אינה חששת להפציץ שיירות נשק של חיזבאללה, בגיבוי אמריקני. ניתן לזהות בממשל האמריקני נכונות להקשיב לחששות של הישראלים וגם מוכנות להתעמת עם האיראנים ואסד".

ארדואן, פוטין ורוחאני | kremlin.ru

האמירה האחרונה של רבי מתכתבת עם הידיעות מהימים האחרונים כי האמריקאים פועלים להקמת "כוח שמירת גבול" בסוריה שיורכב ממורדים סורים "מתונים" יחד עם לוחמים כורדים. הכוח אמור להתפרש באזורים המצויים בשליטת המורדים – ליד הגבולות בין סוריה לטורקיה ועיראק ולאורך נהר הפרת. הכוח מאומן בימים אלו על ידי לוחמים אמריקנים וכבר מעורר זעם מצד רוסיה, איראן, טורקיה והמשטר הסורי. לפי איראן, התכנית "תעורר את אש המלחמה מחדש בסוריה", ארדואן תיאר את הכוח המתוכנן כ"צבא טרור" ורוסיה טענה כי מדובר "במזימה לפרק את סוריה".

העדנה המצרית

לדברי רבי, "הממשל הנוכחי לא עושה את ההפרדה המלאכותית של אובמה בין הגרעין לבין הטילים הבליסטיים והתמיכה של איראן בטרור. לכן הוא כורך בין כל הדברים, ובהחלט יתכן שבסיבוב הבא (לאחר 90 יום נוספים) יממש את איומו ויחדש את הסנקציות על איראן".

טראמפ גם עודד את המפגינים האיראנים נגד המשטר, אבל בינתיים נראה שההפגנות דועכות

"נכון, אבל שים לב שמרווחי הזמן בין גל מחאה אחד למשנהו הולכים ומתקצרים. האזרחים האיראנים יודעים היטב כמה כסף הוזרם למדינה שלהם מאז הסרת הסנקציות והם רואים שהמיליארדים הרבים לא מגיעים ל'עמך איראן' – אלא כדי לממן טרור. זו הסיבה שהם מוחים כנגד העברת תמיכות לעזה ולביירות. נמאס להם".

טראמפ מתגאה בחיסול דאעש בעיראק וסוריה, אבל הם מידפקים על דלת ישראל מכיוון סיני

"המאבק בטרור הוא לא מהיום למחר. דאעש ירצח לצערי עוד מאות רבות של אזרחים חפים מפשע בסיני, לוב, אפגניסטן וגם בערי אירופה וארצות הברית. דאעש בסיני מקיים שיתוף פעולה פורה עם השבטים המקומיים, וקיים ספק גדול אם מצרים תצליח למגר את האיום, למרות המחויבות של הנשיא א-סיסי. מצד שני ישראל זוכה לעדנה ביחסים הביטחוניים עם מצרים. מצבנו הגאו-פוליטי מצוין, אבל במזרח התיכון תמיד צריך להיות זהירים. לא ניתן לדעת מה מחכה לך מעבר לפינה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. באמת צריכים להיות זהירים
    יש לנו הזדמנות שלא היתה לנו אף פעם ונראה לי שגם היום עדיין הרבה לא מבינים איך לעכל את זה. צריך לצאת בהסברה שמסבירה בדיוק מאיפה באו הפלסטינים כלומר שהם מהגרי עבודה וצריך גם לדבר על בגידת הבריטים. צריך ממש להסביר את הכל לכל הפחות מהחלטת חבר העמים. העולם פשוט לא יודע מה בדיוק קורה ובזה אנחנו אשמים גם כן (ע"ע שמעון פרס ויוסי ביילין). רוב העולם חושב שהיתה ישות פלסטינית ואנחנו כבשנו אותה.

    בנוסף אפשר להסביר את הבעיה כאנטישמיות צרופה. בסופו של דבר יש 30 מליון כורדים ואף אחד אינו בעד מדינה עבורם לעומת זאת יש מליון מהגרי עבודה שכולם מדברים על מדינה עבורם. למה זה כך? כי כדי להקים מדינה כורדית צריך לריב עם התורכים, הסורים, או העיראקים ומי לא, כולם מדינות מוסלמיות לכן לא כדאי לריב איתם, יש להם הרבה נפט וגם הרבה אנשים וגם גוש גדול באו"ם. מצד שני אפשר לרדת על ישראל הקטנה והמבודדת. זאת אנטישמיות ואפשר להסביר את הנושא. אבל נראה שהרבה לא מבינים את זה ואפילו שבויים באיזו תאוריה ושוכחים את העובדות. זה כולל את כותב המאמר וגם הפרופסור המצוטט והמצולם בכתבה. צריך גם להתחיל להסביר מאיפה ירדן נוצרה ומה בעצם ההבדל עם ישראל. נחשתם נכונה, ירדן היא מדינה מוסלמית וישראל מדינה יהודית. אנטישמיות כבר אמרתי? צריך גם להסביר את זה לנשיא טראמפ כי בטוח הוא לא יודע דבר על זה.

    צריך להתחיל לאתגר את העולם בהצגת העובדות ולהפסיק לדבר על פתרונות. אין פתרון. אנחנו באיזור ששנים רבות הוא נגד יהודים זה כבר חלק מהדנא של השכנים. הם יכולים לעשות קולות של שלום אבל בסתר ליבן היו רוצים לראות אותנו בים או לכל הפחות רחוק מכאן. לכן נצטרך לחיות על יכולת הלחימה שלנו עוד הרבה זמן. צריך גם להסביר את זה להרבה ישראלים.

    1. מלים כדורבנות, אבל חבל על הזמן. לא תצליח להסביר כלום לאף אחד. כל מה שאפשר לעשות זה לשמור על אבק השריפה יבש ועל האצבע קרובה להדק. וכמובן, לעולם, לעולם, תחת שום תנאי ולא בשום מתווה, אין להפקיר אפילו שעל אחד של אדמתנו תמורת כל מיני הזיות ופאטה-מורגנות. ההזיות חולפות מהר, רק האדמה נשארת.

    2. חלון ההזדמנויות שלנו חוסל כשמדינת דאעש חוסלה
      מדינת דאעש הכריזה שהיא מוכנה לקבל כל מוסלמי סוני עם משפחתו בעולם לשיטחה
      ישראל חסמה את מעברם של ערבים ישראלים שרצו להגר לדאעש, והסכימה לקבל בחזרה את אלו שהצליחו להסתנן לשם בכוחות עצמם.
      גם שטף הפליטים והמסתננים לאירופה הוא הזדמנות מוחמצת – ערבים רבים מעזה והשומרון היו רוצים להצטרף לזרם הפליטים לאירופה, ומדינת ישראל חוסמת את דרכם לחיים טובים יותר להם ולנו.
      מדובר כאן בשתי פתרונות בהסכמה (של הערבים המעונינים) שישראל מונעת.

    3. לא נכון.

      רבים מהפלסטינים נם צאצאים לערבים שגרו בא"י דורות על דורות, ייתכן שחלקם גם צאצאים של יהודים שהמירו דתם לאיסלאם. נכון שהיו רבים שהם מהגרי עבודה, אבל זה כלל לא משנה, ברגע הכרזת העצמאות ועד להפסקת האש כ-750,000 גורשו/והברחו/נמלטו – ולא הורשו לחזור לאחר סיום המלחמה. כל רכושם ונחלתם הועברו למדינה.
      אז נכון, מלחמת קיום, עוינות מוחלטת לנוכחות יהודית – אבל אפשר להגיע לתיקון על גבולות 67' שיהוו ניצחון היסטורי לרעיון הציוני. כל רעיון אחר של לצייר אותם כמהגרי עבודה וצאצאיהם לא יעזור כיוון שהם דרים פה וזכאים לאזרחות אם אתה טוען לריבונות.

  2. השמאל משקר בענק.הוא טוען הם שם ואנחנו פה.
    אבל הוא לא אומר שהם ימשיכו לעבוד פה.ימשיכו לטוס דרך נתבג.ימשיכו לקבל סחורות דרך נמלי ישראל.
    ימשיכו להתחתן עם ישראליות ולהגר לישראל.ימשיכו
    להסתנן לעבוד בישראל כשבחים.ימשיכו לגנוב.לפרוץ.לאנוס.ולגנוב רכבים.אז המציאות השיקרית של השמאל הינה הזויה.שקרית.ומרמה את הציבור.
    ומה עם זכות השיבה שהם לא מוותרים?

  3. לא אלמן ישראל. העולם משתנה.
    התבוללותן והיעלמותן של האליטות היהודיות מהעולם המערבי מאפשרות סוף סוף לאומות החופשיות לחזור לערכים הלאומיים שלהן ולדתן תוך התנערות מהאסון הפרוגרסיבי-ליבראלי-קוסמופוליטי-שמאלני-פציפיסטי שבני בריתנו כפו עליהן מאז תנועת ההשכלה.
    היהודים הבינו משחר ההיסטוריה שבעולם עם אוירה לאומנית, דתית ולוחמנית, הם יהיו הראשונים והאחרונים לחטוף. לכן, פיתחו היהודים פילוסופיה של שלום עולמי בו כולם יהיו זהים לכולם וסובלניים לכולם, פילוסופיה שהתכתבה היטב עם החלום המיסטי-יהודי של תיקון עולם אבל בעיקר הבטיחה את שלוותה היחסית של הקהילה בתנאי גלות.
    כל עוד הודרו היהודים מעמדות הכוח, למרות אוריינותם היחסית, הפילוסופיה הזו נשארה מגודרת בין חומות הגטו היהודי. אך תנועת ההשכלה פתחה את העם היהודי לעולם ואביב העמים פתחה את עמי המערב אליו. אותה אוריינות יחסית של היהודים הזניקה אותם לקדמת הבמה של המאות התשע-עשרה והעשרים בספרות, בעיתונות, באקדמיה, בתיאטרון ובקולנוע והם הפיצו דרכם לעולם כולו את חלומם. כך הולידו היהודים את התקינות הפוליטית.
    אך בד בבד, עם יציאתם מהגטו היהודי והתערותם בגויים, התבוללו בתוכם וכך הלך והתמעט מספרם וכך גם התעמעמה השפעתם. במאה העשרים-ואחת, אומות העולם המערביות פקחו עיניהן והזדעזעו ממצבן. הפילוסופיה הפרוגרסיבית-מכילה-סלחנית-שלומעולמית הזו גנבה להן את הזהות הלאומית, את הגאווה התרבותית, את ארץ המולדת. וכך נולדו כל התנועות הפוליטיות הימניות-לאומיות בכל העולם המערבי בכלל ובארה"ב בפרט.
    היהודים הגלותיים עוד מנסים להתנגד לשינוי מגמה זה ובצדק מצידם. ראשית, כי הוא יחזיר את העולם לאווירה הלאומנית ממנה כה סבלו מאות בשנים. שנית, כי בשולי עליית מפלגות הימין וכתוצר לוואי של עלייה זו, מרימות ראש תנועות רדיקליות שהאנטישמיות היא אחת מססמאותיהן בטענה המובנת שהפרוגרסיביות הקטסטרופלית הייתה, בראש ובראשונה, מזימה יהודית.
    באופן פרדוקסלי, תפנית ימנית זו בעולם המערבי מיטיבה עם מדינת ישראל. אנו זוכים לאהדה עצומה בציבורים המתעוררים האלה. כך, שיהודי התפוצות, זב"שם!

    1. אבי אתה פשוט מלא בשנאה עצמית . מאמר זה מתאים לאחרון האנטישמים .
      שלשלת מלל מטופשת ואנטי ציונית
      אני מתכוון לעלות את תגובתך כדוגמא לשנאה עצמית בימין הקיצוני או הזוי

    2. בלי קשר לתגובת אבי
      מה אתה אומר על מעורבות היהודים
      בקומוניזם? החלק העיקרי שיש להם בהקמתו?
      נכון שמדובר ביהודים מתבוללים.אבל עדיין זה משליך על כולם לצערינו.
      וכן הדמוקרטים בארהב הם הרוב אצל היהודים
      והדעות שלהם שרוצות למסמס את ארהב
      ולהפוך אותה לעוד מדינה ללא מורשת ויחודיות.
      מושכות התנגדות מקרב חלקים מתושבי ארהב.
      וזה מעודד אנטישמיות.
      אסביר לך בפשטות.יהודים הם מיעוט זר בכל מדינה בעולם.הם לא אהודים.וכשהם מנסים
      לכפות ערכים על הרוב הלא יהודי.הם מקוממים את המתנגדים לערכים אלו כנגדם.וזה לא משנה להם שלא כל היהודים כאלה.הם מכלילים.
      ולצערי לא ניתן לשנות את העובדה שיהודים הם נטע זר בקרב האוכלוסיה.וההסטוריה.הוכיחה.מוכיחה.תוכיח.
      פעם זה מצד נוצרים אנטישמים.ופעם מצד מוסלמים.ששני קבוצות אלו הם מרכזיות בעולם.
      אנא תוסיף את תגובתי לאוסף התגובות שתציג.

    3. אסף גוילי, אינני מלא שנאה עצמית, להפך, אני מלא גאווה עצמית. בד בבד, אני מודה, אני מלא בוז ליהודים הגלותיים. אם בוז זה מתאים לאחרון האנטישמיים, דע לך שבוז זה היה נחלתם של רבים וטובים, מרבני התלמוד הישראלים כריש-לקיש, שהטיח בפני יהודי בבל על כי אינם עולים לארץ "אלוהים שונא אתכם" ועד ראשי היישוב העברי בעת החדשה.
      "שלשלת מלל מטופשת" אינו טיעון. "אנטי ציונית", נהפוך הוא, גדולי הציונים שללו את הגלות. צא ולמד.
      אני אכן ימין קיצוני ולכן איני יכול להיות הזוי. "ימין קיצוני הזוי" הוא אוקסימורון.
      להביא את ערפאת אל לב הארץ מתוניסיה הרחוקה ולחמש לו את הוורמאכט, זה הזוי.

    4. אבי, לא מדויק מה שאתה אומר
      נכון שהיו יהודים בכל מיני מהפכות אבל לא היהודים התחילו את המהפכות אלא השתתפו כמו אחרים ולבסוף נזרקו. את הקומוניזם רקחו לא יהודים אבל היהודים השתתפו ולבסוף נזרקו החוצה. כנ"ל במפלגה הדמוקראטית האמריקאית. היהודים לא הקימו אותה אבל הצטרפו אליה בגלל שתמכה בישראל ועכשיו כבר אין תמיכה בישראל כי יש הרבה מוסלמים בארה"ב ועדיף למפלגה להתייחס אליהם במקום ליהודים. כנ"ל באירופה וארצות ערב בהם היהודים עזרו רבות ולבסוף נזרקו.

      לא זכור לי שהיהודים הובילו משהו בארצות ניכר לכן הביקורת שלך אינה במקומה. יש אנטישמיות וזה מה שקורה וזאת הסיבה לשנאת היהודים. אל תשכח שגם הנצרות וגם האיסלם בנויים על היהדות ולכן הן שונאות את היהדות כי כל עוד האורגינל (היהדות) קיים הם כפי הנראה מרגישים לא נוח לספר למאמינהם כל מיני סיפורים. לכן היהדות היא ה"גולדשטיין", מהספר 1984, שכולם צריכים לשנוא.

      בקשר לגולה אולי כדאי שתשנה את דעתך. שים לב שאין מקום בארץ לכל היהודים וגם מנסיון העבר עדיף לא לרכז את כל היהודים במקום אחד כי מספיק פצצת אטום אחת ואז פותרים את בעיה היהודים בעולם.

    5. יואל, מתוך ריבוי הנושאים שאתה מעלה, אתייחס רק לאחרון בהרחבה ברשותך. שמעתי רבות על הטענה שטוב שלא לשים את כל היהודים במקום אחד. אני יהודי מאמין, מאמין באלוהים כל-יכול וכל-יודע, באלוהים שלא תיתכן בו טעות כלל. אם אלוהים הציב כמטרה נשגבה את קיום הבטחתו לרכז את כל היהודים, עד לאחרון שבהם ועד לנידח שבהם, בארץ ישראל, כנראה שזה טוב.
      אני מכיר את הגמרא "צדקה עשה הקב"ה עם ישראל שפיזרן בין האומות" כדי שלא יושמד. אך זו סברה מהתלמוד הבבלי שהוא תלמוד גלותי. לא תמצא את הסברה הזו בירושלמי. על כל פנים, לרוב, איני מחזיק הרבה מהרבנים. אני איש של פשט, כמעט קראי, עם נגיעות קבליות. על התלמוד דילגתי. אך לא דילגתי על חומשי התורה ועל הנביאים. ואין רמז בספרים האלה לשטות הזו של הרבנים הגלותיים הבבלים. נוח היה לבבלים להנציח את הגלות כי הם חיו בה והתפרנסו ממנה. לכן הם המציאו את השבועות לא לעלות בחומה ולא להתגרות בגויים. גם השבועות הללו אינן בירושלמי. ספר הזוהר, בפרשת ויחי, בכלל מבין הפוך את הפסוק בשיר השירים עליו מתבססות השבועות המומצאות של הבבלי ומפרש אותו שדווקא כן צריך לזרז במעשים את הגאולה.
      מכיוון שאלוהים, בהגדרה, אינו טועה, ודאי שיש מקום בארץ ישראל לכל היהודים, ולא רק לעם היהודי הגרעיני, אלה שאנו מכירים ומזדהים כיהודים היום, אלא שיש בה מקום גם לנידחים, לבני האנוסים, לפשטונים, לבני מנשה, לבני אפרים ועוד קבוצות רבות ועצומות שעם הזמן יחזרו להתחבר לעמן. נכון שלא יהיה מקום לכל אלה בא"י בגבולותיה ההתחלתיים בהם היא נתונה היום. אלא שבדורות הבאים, ולא ירחק היום, גבולותיה יורחבו עד גבולות ההבטחה של יחזקאל. העובדה שנבואות רבות ומשונות מאלה התקיימו כבר לעינינו הרואות, היא ראיה מספקת לדידי שגם האחרות תתקיימנה.
      ייעודו של עם ישראל הוא להפיץ את האור מתוך ארץ ישראל "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" , לא מה-770 בניו-יורק ולא מירושלים דליטא ממנה לא נשארה אבן על אבן. הייעוד הזה יכול להתממש רק בהיותו עם חזק ועצמאי בארצו. ואם חלילה יושמד בארצו, לא יהיה ייעוד לנשארים בנכר כי הם משולים לעצמות יבשות. הקהילה היהודית בעיירה פוניבז', על ישיבותיה ורבניה ואדמו"ריה, מעולם לא השפיעה מאומה על סביבתה הנכרית, כי היא הייתה, מתוך חולשתה, נרצעת ובזויה והייתה ללעג ולקלס בעיני האומות. "לא לנו, ה', לא לנו, כי לשמך תן כבוד על חסדך, על אמתך. למה יאמרו הגויים איה נא אלוהיכם?". לכן, אם נשרוד בפוניבז', מה הועלנו? כלום. לכן לא שרדנו בפוניבז'!

  4. מקיף, בהיר ומעניין….כמו תמיד עם פרופ׳ עוזי רבי…העלאת נושא היעדר השפה להבנת הערבי בשפתו והכרת תרבותו, הוא בהחלט הפניית זרקור למוקש בדרך שיש לפרקו..

  5. לשני המגיבים
    לראשון: בעבר תגובות כמו שלך היו נחלתם של ניאו נאצים או תומכים בתורת קנוניות או מופע של תעמולת מדינות ערב. עצם העובדא שאנשים כמוכם תומכים באשפה כזאת מעידה עד כמה גורמים הזוים נמצאים בימין כמו בשמאל . וכן יש לעקור דעות כאלו

    1. הבעיה שלך שגם אם נוכיח לך עובדות
      לא מלבבות
      אתה תמשיך בשלך
      אצלכם השמאל השיטה היא ידועה.
      להגחיך.להכחיש.להתכחש.
      ואז לא צריך להתמודד עם עובדות.
      ידוע לכל שאת הקומוניזם בין היתר בנו יהודים.
      ידוע שגם בשואה היו יהודים שסייעו לנאצים
      שאילולי עזרתם השואה היתה קטנה בהיקפה.
      ביקורת עצמית היא בריאה.

    2. השמאל הפשיסט הישראלי שהצמיח גזענים כמו מוטה גור (נדפוק אתכם כמו שדפקנו את הערבים), דודו טופז (נאום הצ'חצ'חים), גרבוז (נאום מנשקי המזוזות), עודד קוטלר, חצרוני ועוד מאות ואלפים ששמם ושמעם הולכים לפניהם במקומותינו, הוא האחרון שיכול לדבר על ניאו-נאצים.
      לא פלא שיצא מפיך שיש "לעקור דעות כאלו". מה תעשה לי, אסף? תשלול לי את הפנקס האדום?

  6. לאבי והמגיב האנונימי
    הדעות שלכם היו נחלתם של אנטישמים שיחסו תכונות ליהודים (רובם בצד הלאומני גזעני אבל לא נפקד מקומם של קומניסטים) . עצוב הוא שאמצתם דעות אלו ויש חובה לעקור דעות אלו או להציגם ההזויות .

    1. אתה שם לב שאתה לא מצליח לקעקע מאומה בניתוח ההיסטורי שלי? הטיעון היחידי שלך הוא שעמדותיי הן נאציות. פשששש! ואני אומר, אדרבא, אם דעותיי הן נאציות, אתה חייב להתאמץ יותר כדי לקעקע אותן. כי מה יהיה עלינו כשנשלח אותך להתפלמס בשמנו עם נאצים באמת?
      מאידך גיסה, ודאי שיש תכונות ליהודים, כפי שיש תכונות לדנים, לצרפתים, לרואנדים ולפרואנים. חברות אנושיות מושפעות מהאקלים, מההיסטוריה, מהדת ואף מהגיאוגרפיה המבדילים ביניהן ומקנים להן תכונות שונות אלו מאלו. התקינות הפוליטית הטוענת לאחידות הומוגנית על פני האנושות כולה אינה מחזיקה מים מול המציאות. היהודים הושפעו מכל אלה ופיתחו תכונות הייחודיות להם, מהן טובות כאוריינות וחריצות, מהן רעות כגון רפיסות ופחדנות.

  7. ישנם בעולם מדינות קטנות יותר בשטחן
    מישראל ויש בהם אוכלוסיה זהה או גדולה יותר.
    חלק גדול מישראל בעל מקום פנוי לאיכלוס
    הנגב מאילת וצפונה ברובו ריק.יוש.בקעת הירדן.רמת הגולן.הגליל העליון והתחתון.ניתן להקים בניינים
    קומות לכל יהודי העולם ואפילו לא בצפיפות גדולה.

  8. אסף איני אנטישמי.וישראלי יותר ממך.
    אני כן בעד ביקורת עצמית.וזה טוב.
    אני נגד יהודים שהצטרפו לקומוניזם.
    ונגד יהודים שסייעו לנאצים.
    ונגד יהודים שמסייעים לאשף.ולהחרים את ישראל
    אז הם לא הרוב למזלינו.והם מעטים .
    האם אתה מסכים איתי?או בעדם?
    אני כותב דברי כביקורת פנימית.
    אם יש יהודים בארהב שהם שמאל קיצוני
    שרוצים להפוך את אמריקה למדינה חסרת זהות
    אז באופן טבעי יש אמריקאים שיתנגדו בתוקף
    ולשיטתם הם מכלילים את כל היהודים וזה מביא אנטישמיות.אתה לא יכול לבוא כמהגר למדינה
    ולקבוע לתושביה איך וכיצד לחיות זה לא מתקבל.
    צריך להיות עירני ומודע ולא לחיות בהזיות.
    לסיכום היהודים בעיני הגויים הם נטע זר.לא התקבלו.מתקבלים.ויתקבלו.ומכאן האסונות.
    מקומם לטוב ולרע רק בארצם.או לחיות בבנוניות בחול.
    תחת שבט המוסלמי.השחור.השמאלן.
    אתה לא יכול להתכחש לאנטישמיות שבחול

  9. למגיב האנונימי
    משום מה היהודים לא יצרו את כל הרעות שאתה חושב שהעולם המערבי סובל מהן . לצערי תיאוריות הקונספירציה שלך לא עובדת . או שאר הבלים שפלטת . אינך חשוב שאנהל עימך דיון ומצידי תקרא לי שמלאני עוכר ישראל או שאר ירקות. ומצידי תתצרח ככרוכיה שאני מתנשא ומתעלם ממך

    1. לא נאמר דבר שהיהודים אשמים בחטאי המערב.
      אלא נאמר שיש יהודים נבזים ושפלים…
      אשר הצטרפו לאויבי ישראל
      לקומוניזם.אשף.סייעו לנאצים.ולבריטים.כיום ממשיכים את המסורת המפוארת לסייע לחרם.
      ולסרס את המדינה.דברי נכתבים ברוגע ושלווה.
      ואיני מכנה אותך כי איני מכירך.וגם אם כן אין זאת דרכי.כי זה לא מועיל ולא מניב.חופש הביטוי.

  10. למגיב האלמוני
    זהו תגובתי האחרונה
    האם אוזניך במקרה שלך מוחך מבין מה שאתה כותב.
    את כמות ההבלים השקרים המעוותים שלך שהיו יהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים? נהפוך הוא תכתוב את דבריך תברבר את עצמך לדעת . בהצלחה

    1. מר אסף גוילי
      אנא ממך תקרא קצת הסטוריה
      אכן היו יהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים
      ההכחשות לא יועילו
      אמנם הם מעטים יחסית אבל עדייו יהודים
      תרכיב את המשקפיים ותגגל
      בגוגל.קריאה מרתקת.

  11. כתבה מעולה עם המציאות בעיניים
    לצערי הרבה מאוד לא מבינים עוד מציאות זו