מצב האומה: משתפר במהירות. סיכום השנה הראשונה של טראמפ

שנתו הראשונה בבית הלבן של נשיא ארצות הברית הייתה מלאה בהישגים חשובים בכל החזיתות

אין רגע דל. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | ויקיפדיה

ניוט גינגריץ', מי שכיהן כיושב ראש בית הנבחרים בתקופת ביל קלינטון ושירת כחבר קונגרס במשך שני עשורים, סיכם את השנה הראשונה של דונלד טראמפ כך: "הכרתי תשעה נשיאים, החל מריצ'ארד ניקסון והלאה. היחיד שמתחרה עם טראמפ באפקטיביות שלו בשנה הראשונה שלו בתפקיד היה רונלד רייגן".

אם מקשיבים לתקשורת המיינסטרים העולמית בכלל ולתקשורת הישראלית בפרט, השנה הראשונה של טראמפ נראית ככישלון ממוחלט. אולם אם מסתכלים על העשייה אותה הוביל הנשיא במהלך השנה רואים שורה של הישגים מרשימים.

כאשר מודדים את הצלחתו של נשיא אמריקאי יש להבדיל בין שני סוגים של הישגים. הישג מסוג אחד הוא הישג אובייקטיבי כמו למשל שיפור המצב הכלכלי, והישג מהסוג השני הוא הישג סובייקטיבי אשר קביעת הצלחתו תלויה בנקודת השקפה של איש תקשורת כלשהוא, והאם הוא בעד או נגד המדיניות המסוימת שאותה הנשיא הצליח ליישם או להפוך. לדוגמא, בניו-יורק מגזין הופיע בחודש שעבר מאמר בו פורטו  55 דרכים שטראמפ שינה את המדינה ב2017, כאשר רובן הוצגו כמובן באור שלילי.  מאמר אחר שהופיע בהפינגטון פוסט נשא את  הכותרת: "לצערנו, טראמפ מנצח".

בתחום האובייקטיבי, כלכלת ארצות הברית משגשגת תחת הנשיא טראמפ. השיפור במצב הכלכלי נובע מהביטחון שיש לחברות ועסקים מכך שהממשל לא מתכוון להטיל עליהם חוקים ורגולציות נוספות שיכבידו על השוק. טראמפ חותך רגולציות בקצב מסחרר וגם הורדת מס החברות אותה הוביל תורמת לשיפור במצב.

כלכה משגשגת. הבורסה לניירות ערך בניו-יורק | ויקיפדיה

עוד סממנים המעידים על מצב כלכלי מצוין הם אחוז האבטלה הנמוך ביותר מאז 2001, במיוחד בקרב מיעוטים. שיעור האבטלה כיום בקרב השחורים הוא הנמוך ביותר מאז שממשלת ארצות הברית החלה לקטלג אבטלה לפי קהילות ב1972 ;בקרב הקהילה הלטינית שיעור האבטלה נמצא כמעט בשפל של  4.9% ובקרב נשים הוא הנמוך ביותר ב-17 שנה האחרונות. התל"ג גדל מעל 3% במשך שני רבעונים רצופים וצפוי להמשיך לגדול. מספר האמריקאים שמקבלים שוברים למזון (food stamps) כבר ירד בשני מיליון בני אדם בשנה הראשונה של טראמפ. כל אלו הם סימנים המעידים על כך שהכלכלה במצב מצוין, וזה עוד לפני שדיברנו על שוק המניות ששובר שיאים מדי יום.

בתחום המשפט, טראמפ מינה את השופט ניל גורסץ' לבית המשפט העליון במקומן של אנטונין סקליה המנוח, ובכך קיים עוד הבטחה שלו מקמפיין הבחירות. מדובר בשופט שמרן וצעיר שצפוי לכהן בתפקיד תקופה ארוכה. בנוסף לכך, טראמפ מינה 13 שופטים לבתי משפט הערעורים הפדרליים, מספר המינויים הגדול ביותר אי פעם של נשיא בשנה הראשונה לכהונתו. המינויים האלה הם בלתי מוגבלים, כלומר כהונת השופט נמשכת עד שהשופט מתפטר או נפטר. בעידן בו שופטים מהווים סוג של שחקן פוליטי, מינוי של שופטים שמרנים כפי שטראמפ עשה מקבל משנה תוקף.

בתחום האנרגיה אישר טראמפ את בניית הצינור קיסטון-דקוטה שעתיד לייצר מקומות עבודה רבים, ובטווח הארוך יוריד את מחירי הגז. הוא ביטל רגולציות שמקשות על קידוחי נפט, הורה על מחקר נרחב לאיתור קרקעות פדרליות בהן ניתן לאפשר חיפוש גז ונפט, והתחיל כבר לפתוח קרקעות וגם שטחים רבים לפיתוח אנרגיה, כולל באזור אלסקה שם התעכב הנושא במשך עשורים.

טראמפ גם משך את ארצות הברית מהסכמי פריז, תחת התנגדות כבדה  ושלל אזהרות אפוקליפטיות על סוף העולם. היציאה האמריקאית מההסכם הייתה סיפור גדול משום שהייתה לא רק שינוי גדול במדיניות אלא גם היווה מכה לדת האקלים של השמאל. עדות לכך היה ניתן בחלק מהתגובות הבהולות בתקשורת שהכריזו  כי ארצות הברית היא כבר לא מנהיגת העולם, ועיתון 'הארץ' שכינה את טראמפ "סכנה לעולם".

השופט ניל גורסץ' | ויקיפדיה

תחת ממשל טראמפ קיים מאמץ להקטין את הפקידות הפדרלית, שכל שנה הלכה ותפחה וחיזקה את שלטון הפקידים הממשלתיים. הנשיא הכריז על הקפאה בתקנים חדשים בכל הממשל הפדרלי (חוץ מזרועות הביטחון) ומזכיר המדינה טילרסון, פועל לשינוי מהותי בסגל הדיפלומטי. גם במשרד להגנת הסביבה תחת המזכיר החדש סקוט פרויט קיצצו כבר 700 עובדים.

נושא מרכזי נוסף במהלך קמפיין הבחירות של טראמפ היה סוגיית ההגירה הבלתי חוקית. טראמפ הבטיח לבנות חומה או גדר בגבול המקסיקני ובזה אכזב עד כה, אך אחד מהשינויים הגדולים בתחום הוא אכיפת החוק. מהגרים בלתי חוקיים מודעים לכך שהם עלולים הולך להיות מוחזרים לארצם, ולכן רבים כבר לא מנסים לעבור את הגבול. בשנת 2017 רשמה הכמות הנמוכה ביותר של מעצרים בגבול מזה 45 שנה.

ארגון הפשע MS-13 המורכב ברובו ממהגרים מאמריקה הלטינית נמצא חזק על הכוונת של טראמפ, ובשנה האחרונה עלו מעצרי חבריו ב-83 אחוזים. באופן כללי, טראמפ מנסה להחזיר את מדיניות ההגירה של ארצות הברית למה שהייתה לפני ששונתה לפני כחמישה עשורים. מאז 1965 ארצות הברית מקבלת מספר מסוים של מהגרים מכל מדינות בעולם בלי קשר ליכולות של המהגר, וטראמפ מנסה לייצר מצב שרק מהגרים שיתרמו לארצות הברית יגיעו, ולא אלה שיהוו נטל כלכלי על המדינה ואזרחיה.

תחום נוסף בו נרשם שיפור משמעותי לעומת תקופת אובמה הוא הטיפול בוותיקי הצבא. טראמפ הבטיח לטפל במערכת הרעועה שלא נתנה טיפול מספיק טוב ליוצאי צבא שזקוקים לכך. הוא חתם על חוק שיאפשר ליוצאי צבא לראות רופאים פרטיים אם ירצו, ועוד חוק שיוביל רפורמה מקיפה בתפקוד המשרד הכושל.

תיקון עולם אמיתי

בתחום מדיניות החוץ, טראמפ הבטיח לרסק את ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), ואכן הוא נמצא כיום במצב הקשה ביותר שלו מבחינה טריטוריאלית. הנשיא הצליח לעשות את זה מהר וללא תוספת משמעותית של חיילים אמריקאים בעיראק, אך כמובן זכה להתייחסות תקשורתית מועטה. מאמר דעה נדיר בניו-יורק טיימס שהתפרסם לפני מספר שבועות מכה על חטא בנוגע לחוסר ההתייחסות של התקשורת להישג הזה.

טראמפ שינה גם את המסלול עם צפון קוריאה, שלאחר של 25 שנים בהן התקדמה לכיוון נשק גרעיני פגשה בפעם הראשונה מישהו שמתכוון לעצור אותה. הוא גם חיזק את הקשרים עם מנהיגי יפן ודרום קוריאה – שתי בעלות ברית חשובות בכל עימות עתידי מול פיונגיאנג. בנוסף לכך, הדרישה של טראמפ מסין לנקוט פעולות נגד צפון קוריאה גורמת גם לסינים לשנות את התנהלותם. על אף שיש פער בין המעשים לבין האמירות, עצם הנכונות של סין לפעול וההבנה שאם לא תפעל בעניין זה ידרבן את טראמפ לנקוט פעולות נגדה מהווה שינוי משמעותי.

בסוגיה האיראנית יש עדיין עבודה רבה לעשות אבל טראמפ מוסיף לפעול להטלת סנקציות נוספות, וכמו שאמר סגן הנשיא פנס בכנסת – זו ההזדמנות האחרונה לתקן את הסכם הגרעין לפני שארצות הברית יוצאת ממנו. טראמפ לעומת אובמה מבין שהשאיפות האזוריות של איראן תחת הנהגת האייתולות אינן רעיון טוב, והן הבסיס לחוסר היציבות במזרח התיכון.

נתניהו וטראמפ במהלך ביקורו בישראל | פלאש90

טראמפ קיים הבטחת בחירות נוספת כאשר החל בתהליכים להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים. מבחינה אסטרטגית, טראמפ דחה את הגישה שאומרת שהסכסוך הפלסטיני-ישראלי מהווה סכסוך מרכזי במזרח התיכון והטיל על הפלסטינים את האשמה בסרבנות להתקדם בתהליך השלום. הוא קיצץ את התמיכה הכספית של ארצות הברית באו"ם ואת התמיכה לאונר"א, ומושך את ארצות הברית החוצה מארגון  UNESCO האנטי-ישראלי. טראמפ טוען כי תמיכות כספיות אלו שנמשכו שנים ארוכות אינן משרתות את האינטרסים של ארצות הברית, והגיע הזמן לשנות כיוון.

גם עבור ישראל כמובן אלה הם זמנים טובים מאוד באו"ם, כאשר שיתוף הפעולה עם השגרירה האמריקאית ניקי היילי פורח, ונראה כי הארגון הזה בדרך לשינוי יסודי בכל הקשור ליחסו לישראל כפי שהיה תחת ממשלים קודמים.

מלחמה מול התקשורת

כמובן שמרבית ההישגים בשורה הארוכה הזו כמעט ולא הוזכרו בכלי התקשורת המרכזיים בארצות הברית, וגם אם כן דובר בהם היה זה לרוב בהקשרים שליליים. הנשיא עצמו עומד תחת מתקפות אישיות בלתי פוסקות ממש מהרגע בו נכנס לבית הלבן, כאשר ערוצי טלוויזיה כמו CNN ועיתונים שונים מנסים ללא הרף למצוא פרשות הזויות ולקדם אותן על חשבון חדשות אמיתיות.

למרות זאת, נראה שהנשיא דווקא נהנה מכך ובשנתו הראשונה ניהל מלחמה יום יומית מול התקשורת המוטה נגדו. יש כאלה שיגידו שהמלחמה שלו נגד התקשורת מהווה סכנה לחופש הביטוי וחופש העיתונאות. לעומת זאת, אחרים יגידו שטראמפ עושה שירות לכל אזרחי ארצות הברית בכך שהוא לא מאפשר לתקשורת להגיד מה שהם רוצים ללא 'פייט' וללא דין וחשבון על כך שהם לא מספקים את התמונה המלאה של החדשות. מלחמתו של טראמפ נגד הפוליטיקלי קורקט היא חשובה מכיוון שמנהיג שלא יכול לעלות נושא לסדר היום בגלל חשש שאנשים עלולים להיעלב, בסופו של דבר לעולם לא יגיע למדיניות הנכונה.

לצד ההצלחות של טראמפ, היו גם כישלונות, כאשר הגדול מביניהם הוא חוסר היכולת של הנשיא להעסיק בממשלו אנשים התומכים באג'נדה שלו. במקום זה, נמצאים בבית הלבן ובקבינט שורה של מינויים שיכלו בקלות לעבור גם תחת נשיאים קודמים, ומעכבים את המדיניות אותה הוא רוצה ליישם.

במהלך הסערה סביב חוק רפורמות המסים התפרסמו מספר סרטונים בהם סטודנטים נשאלו על הרפורמה, שהוצגה להם כאילו הוצעה על ידי ברני סנדרס. הם כמובן התלהבו מהתוכנית ושיבחו את היושר וההיגיון שבה, עד אשר גילו לתדהמתם שמדובר למעשה בתוכניתו של טראמפ.

הניסוי המשעשע הזה מוכיח שאם רק נראה קצת מעבר לסגנון השנוי במחלוקת של הנשיא ונתעלם מהאישיות שלא בהכרח מחבבים, אפשר דווקא לאהוב את המדיניות שלו.  כמו שאמר אחד הפרשנים הפוליטיים בארצות הברית: אם מישהו היה מנותק מהתקשורת עוד בטרם הבחירות וכעת שמע את כל העשייה שהייתה מאז הוא היה אומר: וואו, הנשיא באמת עושה הרבה!.

לפני כשנה נכחתי בוושינגטון בהשבעה של טראמפ, ובזמן שחיכינו לפתיחת הטקס מישהו שאל אותי: "מה דעתך, טראמפ יעשה משהו ביום הראשון?" עניתי לו: "איני יודע, יכול להיות. אבל מה שבטוח זה שבארבע שנים הקרובות אתה תרגיש תמיד שמשהו קורה, לא יהיה רגע של שקט".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. ניתוח מעמיק ושונה ממה שאנחנו מקבלים בערוצי התקשורת..

    תודה!

    1. המאמר הזה לא אמין. מיד כשקראתי את המילים “דת האקלים של השמאל” הבנתי שמדובר בתעמולה ולא בניתוח המצב לאמיתו. יש כאן ניסיון נואל ליצור קשר בין שמאלנות לבין שמירה על איכות הסביבה.
      בין אם טראמפ הוביל שינויים חיוביים או לאו, המאמר הזה הוא לא מקור אמין לשום דבר, אלא למשכורתו של הכותב.

  2. אל תשכחו גם את העיתונות הכלכלית בעולם בעלת אג'נדה אנטי טארמפ ,כמו גם העיתונות הכלכלית הידועה כעיתונות מוטה(כמו "גלובס", "דה מרקר" ו "כלכליסט")

  3. מה שהמאמר הנהדר הזה מלמד אותנו הוא שהתקשורת עוסקת בעיקר בצהוב וברכילותי ולא בסוגיות החשובות באמת.

    מאוד דומה למקום אחר שאני מכיר.

    1. המצב הזה דומה לאיזה מקום שאתה מכיר? לישראל?
      לא יכול להיות! הרי התקשורת שלנו מקצועית! ואמינה! והגונה! ויסודית! ו… ו… שקר כלשהו!

  4. בישראל המדינה עויינת עסקים… כל מיני רשויות והבנקים הופכים לאיקוויזיציה עבור עסקים, במיוחד עסקים קטנים. ביבי והרגולציות קשים יותר לעסקים מאשר יצי מפאי האומללים

  5. הכל נכון , אבל בואו נחכה כמה שנים,
    שהכלכלה תתייצב,
    שהגרעון התקציבי הענק קטן.
    שהאקלים העולמי יתייצב
    דע"ש חוסל (ולא עבר לאירופה)
    ובית המקדש עומד על תילו בהר הבית (אולי על זה אפשר לוותר בינתיים)

    1. אתה לא חושב שקצת משעשע, שלא לומר מגוחך, להאשים את טראמפ בגרעון התקציבי הענק, אחרי שמונה שנות הטירוף של הבזבזן הקנייתי-אינדונזי שלא ראה בעיניים?
      ועל דאעש עדיף לא לדבר בכלל…
      נ.ב
      מעניין שאת בעיית הגרעין והטרור האיראני לא הכנסת לרשימה. זה מצביע על כך שסדר העדיפויות שלך פגום מיסודו. או שאולי אתה מההוזים שמדמיינים לעצמם שההסכם המופלא של 2015, באמת פתר את הבעיה.

    2. לא, ממש לא נמתין עם השמפניות. אני את השמפניה שלי שתיתי כבר עם פרישתו של אובמה, ששימחה אותי הרבה יותר מאשר בחירתו של טראמפ. אפילו עם הילרי הייתה נבחרת, עדיין הייתי מרגיש שהמצב השתפר. במקרה הזה, זהותו של מי שאינו שולט, חשובה לא פחות מאשר זהותו של מי ששולט. או בלשון אחרת – מוטב לה לארה"ב, ולמעשה לעולם כולו, עם כל נשיא שהוא ואפילו ללא נשיא בכלל, מאשר עם אנטי-נשיא כמו אובמה.

    3. כנראה שלא הבנת
      טראמפ הוא משב מרענן ביותר
      והוא בהחלט לא אשם במה שהיה
      גם אין ספק שהוא עשה המון
      האם העשייה היא מוצלחת או לא – לשם כך נצטרך לחכות.

  6. כתבת תעמולה גסה.
    הכלכלה לא משגשגת.ארהב נראית בדיוק כמו בשנות
    ה 20 לפני המשבר הגדול,מבחינה כלכלית,בתוספת
    ערמה ענקית של בעיות אחרות.
    אבטלה הוא פרמטר חסר כל משמעות,נתון להמון
    מניפולציות.כמה אנשים מקבלים קצבת אבטלה,זה לא אומר כלום.
    מינוי שופטים קורה כי התפנה מקום בנקודת זמן מסוימת.לא צריך למנות שמרנים למיליון.צריך לסגור את הגוף המיותר הזה.
    תיאור המצב מול דרום קוריאה מגוחך ותלוש מהמציאות.מה בדיוק יתן ביטול ההסכם מול איראן ?
    הוא בהחלט שינה אווירה ,מינה לא מעט אנשים
    שאינם ליברלים….וזהו בערך.
    את העריצות המחרידה שארהב הפכה ב 50 שנות
    הרודנות הליברלית אי אפשר לשנות עם אנשים
    כמו טראמפ.בשביל זה צריך אנשים כמו היטלר וסטאלין שבאים לעבוד ןמטפלים בקבוצה השלטת בצורה מאד
    ברוטלית.אין דרך אחרת לשנות דברים בארהב או אירופה שנמצאות במצב סופני.
    לאחר הקריסה,ארהב בוודאות לא נשארת מדינה
    אחת.

    1. חבל מאוד שאתה מגזים כל כך. זה משחק רק לידי הצד השני. עיין ערך תגובה 8.

  7. לכל אלו שהתנפלו עלי
    התנפלתם עלי שטענתי שיש לחסום תגובות כמו מגיב אאא
    בייחוד לך הצווח ככרוכיה

    1. אכן איני מקבל דברים כאלה
      אבל תן לו לצווח ככרוכיה
      למי זה מזיז דבריו?

  8. כמה כיף לראות את תומס פרידמן מתבכיין:

    תומאס פרידמן, פרשן העיתון ניו יורק טיימס, הנחשב לאחד העיתונאים החשובים בעולם, העניק ריאיון ליעקב אילון באתר וואלה.

    פרידמן, הנמנה על הצד השמאלי של המפה הפוליטית, שהגיע לישראל כדי להשתתף בכנס 'הערכה אסטרטגית לישראל' של המכון למחקרי ביטחון לאומי, טוען בראיון לוואלה, כי התבטאויותיו של נשיא ארצות הברית מציבות אותו ועיתונאים נוספים בדילמה מדי יום בנוגע לאופן שיש לסקרן לנוכח אמירותיו הקשות.

    "נשיא ארצות הברית הוא מחלה אוכלת מוח מבחינת תעשיית החדשות", אמר פרידמן. "הוא מחלה אוכלת מוח, משום שהוא אומר משהו כל יום כל כך שערורייתי. כפרשן, אם אתה לא מגיב לזה, אתה מרגיש שאתה משלים עם זה. אבל אם אתה מגיב – אתה מבין שאתה אף פעם לא לומד".

    פרידמן המשיך: "אני רואה אותו הורס דור שלם של כותבי טורים ועיתונאים. הם יסתכלו לאחור בעוד שלוש שנים ויבינו שמה שעשו מדי שבוע או יום הוא לכתוב על טראמפ, במקום ללמוד על הטכנולוגיה המדהימה או על השינויים הסביבתיים והכלכליים שעוברים עלינו. זה אתגר אמיתי".

    בהמשך השיחה התריע פרידמן מפני הסכנות העולות מעצם התנהלותו של הנשיא טראמפ, לדבריו, זאת חרף היחס החם לו הנשיא זוכה בישראל.

    "הסיבה שאני אומר אומר שהוא אדם נוראי היא בגלל שהוא באופן אישי משתמש בנשיאות כדי להרוס את שני הדברים שמהווים את הבסיס של הדמוקרטיה האמריקנית: אמת ואמון", אמר.

    "הוושינגטון פוסט והניו יורק טיימס איתרו כמה שקרים והטעיות של טראמפ משנת נשיאותו הראשונה; אלה רק עובדות פשוטות", הוסיף פרידמן. "הוא מסר הצהרות שקריות או מטעות כמעט 2,000 פעם בשנה אחת, כמעט שש ליום. הוא הורס את האמת ובאותה העת הוא משסה אזרח אמריקני אחד ברעהו: הגרים נגד ילידים, לבנים נגד שחורים. הוא אדם נוראי, מתועב".

    1. באמת חבל שמישהו מפריע למר תומס פרידמן ירום הודו, לעסוק בניתוחים מעמיקים של "שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וכלכליים".
      הרי הוא ממש הצטיין בניתוח ובהבנת תהליך האימים המכונה בלצון "האביב הערבי". עד היום כבוד הפרידמן ממתין בכיליון עיניים לדברים הטובים והנפלאים שינבעו מן האביב הערבי, שהוא כל כך ברך על פריצתו. ובה בעת, שאר העולם עסוק בספירת מיליוני הפליטים, הנבזזים, הנאנסות והנרצחים להם גרם ה"אביב" הזה. אבל למי אכפת? בטח לא לפרידמן החביב שלנו.

    2. 1. טראמפ משסה שחורים בלבנים? כן בטח. והוא גם זה שבגלל הסתותיו קמה התנועה הפשיסטית והאנטישמית BLM.
      2. מה שבטוח זה שטראמפ לא משסה אף אחד נגד כל המהגרים. אם כבר, אז רק כנגד המסתננים ממקסיקו, שכמו המסתננים שלנו, בכלל לא צריכים להישאר בארץ אליה הסתננו – אפילו לא לרגע אחד.
      3. טראמפ עוד צריך לחיות כמה תקופות חיים כדי להגיע לרמת הרשעות, האטימות, החשיבות העצמית הנפוחה, וכמובן ההתחסדות והצביעות בה מצטיין תומס פרידמן.

    3. כמה אופייני לאנשי השמאל להתנהל ולהתבטא כגמל שאינו רואה את דבשתו.

  9. מאמר חשוב.
    כמו בישראל ביחס לנתניהו כך גם בארה"ב ביחס לטראמפ התקשורת לא עוסקת במהות אלא בתעמולה כזרוע נוסף הפועל בידי מפלגה/ות השמאל בזירה הפוליטית.
    באותה מתכונת פעלה גם התקשורת הסטליניסטית בתקופת משפטי ראווה שסימנה עבור המונים את "אויבי העם".

    1. זהירות !!! מתעמולת פייק ניוז.
      כמה טראמפ חשוב בתקופה הזאת,
      כשתגדלו תבינו.
      אני מעריץ של הנשיא דונלד טראמפ.
      ממני אריק.

  10. לא הבנתי איך טראמפ וארה"ב קשורים לניצחונות על דאע"ש. חשבתי שמי שעשה (ועושה) את העבודה הם הרוסים (ובמידת מה הסורים) מצד אחד, והעיראקים מהצד השני.
    מה תורמים האמריקאים למלחמה בדאע"ש?

  11. מאמר נהדר !!!!
    תודה רבה !!!

    הכותב הנכבד שכח לציין את המלחמה שלו באו״ם כנגד אונר״א וכו׳ .
    הוא ציין את זה בהדגשה בנאום אמש, שם אמר כי ארה״ב בראשותו כבר לא תחלק דולרים בחינם למי שלא יתמוך במדיניותה בעולם!!!