"הבדואים מסתובבים בשטח באופן חופשי וגונבים, זה טירוף"

לוחם בגדוד חי"ר סדיר סיפר ל'מידה' על מקרה חמור של גניבה בו נתקל יחד עם חבריו ליחידה במהלך אימון בנגב: "הם לובשים מדי צבא ומנצלים את הבלבול, אף אחד לא יודע איך לפעול"

פועלים ללא מפריע. בדואים בצאלים | תנועת רגבים

תופעת הגנבים הבדואים הפועלים ללא מפריע בבסיסי צה"ל בנגב נמשכת, וזאת למרות ההתרעות החוזרות ונשנות מצד חיילים והבטחות גורמי הצבא לפיהן הנושא בטיפול. בנוסף לאירועים קודמים עליהם דיווחנו בהרחבה, באירוע חמור שהתרחש בשבוע שעבר בבסיס צאלים שוב נרשמה גניבת ציוד אישי וצבאי, הפעם מגדוד חי"ר סדיר שהתאמן במקום.

ר', לוחם בגדוד שלקח חלק באימון, סיפר בשיחה עם 'מידה' כי החיילים הגיעו לבסיס ביום ראשון והתארגנו ללינה בשטח. "הייתי חלק מצוות של הגדוד שמתנייד על האמרים. הגענו לשטח החנייה עם כמה קצינים בכירים של הגדוד ועוד קצינים במילואים. הציוד שלנו היה צמוד וקשור לכלי הרכב, וכשקמנו בבוקר גילינו שפשוט כל התיקים נעלמו".

בין הציוד שנגנב היו תיקים של החיילים אשר בתוכם היו פריטים אישיים כמו בגדים, מטענים לטלפון, תפילין ומסמכים וכמו כן ציוד צבאי בדמות מדים וביגוד חורף. "מיד כשראינו שהתיקים שלנו נעלמו התחלנו בחיפושים באזור אבל די מהר הבנו שזה אבוד". גם הקצינים, שלחלק מהם נגנבו התיקים האישיים, ויתרו ואמרו שפשוט אין מה לעשות. "אחד המפקדים אמר לי: 'הציוד הלך. תתקשר ותבטל את כרטיסי האשראי שלך'", מספר החייל.

ר' ממשיך ומספר על שיטות הפעולה של הבדואים באזור שלא חוששים להסתובב באופן חופשי בשטחי האש והאימונים של צה"ל. "היה לילה קר מאוד, והגנבים פשוט מגיעים לשטח שהם לבושים במעילים צבאיים ובמסכות. אף אחד לא חושד בהם והם מתקרבים בחופשיות לכלים ולחיילים. מדובר בשטח אש שמתאמנות בו יחידות, זה לא מקום שבדואים אמורים להסתובב בו".

הציוד שנגנב ונמצא זרוק בשטח | דף הפייסבוק 'די להפקרות בצאלים'

לאחר החיפוש הקצר בשטח, היו צריכים החיילים לעזוב את הבסיס ולהמשיך לאימון נוסף בצפון הארץ, אך ר' עצמו נותר בתחושות קשות בעקבות אירוע הגניבה. "כשראיתי שגנבו את התפילין של סבא שלי זה שבר אותי. התעצבנתי מאוד אבל לא היה לי כל כך מה לעשות בנידון, אז אמרתי לעצמי שאסתדר. בדרך צפונה עצרנו בתחנת דלק ופגשנו שם חבר'ה מגדוד אחר שסיפרו לנו שצוות של שריון עבר באזור שישנו בו ומצא את הציוד זרוק בשטח. הבדואים פשוט אספו את כל התיקים שנגנבו ושפכו את הציוד על הקרקע כדי לבחור מה לקחת מתוכו. אני קיבלתי חלק מהציוד שלי בחזרה אבל גנבו לי מעיל וכפפות יקרות שקניתי במיוחד במאות שקלים".

ר' ממשיך ומספר על הטיפול באירוע הגניבה במסגרת הגדוד, שהיה לדבריו חלקי ומרושל. "כולם מבינים שקרה פה משהו חמור שלא היה אמור לקרות, אבל מבחינת היחידה סיימנו את האירוע והמשכנו הלאה. עליתי לבירור אצל מפקד הפלוגה, סיפרתי לו מה קרה ובכך זה נגמר".

לא המקרה הראשון

על פי עדות הלוחם, זהו אינו המקרה הראשון של ניסיונות גניבה מצד הבדואים בצאלים בו הוא נתקל במהלך שירותו. "היינו שם באימון לפני שנה, כאשר הבחנתי באדם חשוד לבוש מדים מתקרב לציוד שלנו. ראיתי שהוא מחטט בתיקים והבנתי שזה מישהו שלא צריך להיות שם. צעקתי והתחלתי לרדוף אחריו, אבל הוא הצליח לברוח בעזרת טרקטורון שחיכה לו בסמוך".

למרות שהיקף תופעת הגניבות מהבסיסים בנגב ידוע לגורמים הצבאיים במשך תקופה של מספר שנים, ר' טוען כי בעת שהוא וחבריו ליחידה הגיעו לצאלים לא הועבר להם כל תדרוך מיוחד בנושא. "אף אחד לא נתן לנו נהלים מסודרים, יש הרבה בלבול ואתה בתור חייל פשוט לא יודע מה אתה אמור לעשות ואיך מותר לך לפעול. הגנבים כמובן מנצלים את זה וממשיכים לגנוב. במקרה שלי זה היה בעיקר ציוד אישי, אבל לחיילים מגדוד אחר שהתאמן שם גנבו גם דברים הרבה יותר יקרים כמו אמצעי ראיית לילה וכוונות של צלפים".

לסיכום אומר הלוחם כי למרות שהכיר את תופעת הגניבות, כעת לאחר שנפגע ממנה באופן אישי הוא מבין הרבה יותר טוב את חומרת הבעיה ואת ממדיה. "זה ביזיון נורא, פשוט מטורף", הוא אומר ומוסיף כי לאימון הבא בשטחי צאלים הוא כבר יגיע דרוך וערני הרבה יותר. "אחרי שלמדתי על הנושא החלטתי שבפעם הבאה אני אבוא הרבה יותר לוחמני, אני לא אתן שיגנבו לי ציוד עוד פעם".

בעקבות הפרסומים בתקשורת על מכת הגניבות בצאלים, בין השאר באתר 'מידה', הוקמה בחודש שעבר תנועת מחאה של מילואימניקים תחת הכותרת 'די להפקרות בצאלים', ואלפי חיילים  וקצינים במילואים חתמו על עצומה הקוראת לרמטכ"ל לפעול לחיסול התופעה.

בדיון שנערך לפני שבועיים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ביוזמת ח"כ ענת ברקו אמר אל"מ ערן אוליאל, ראש מחלקת המבצעים בצה"ל, כי הוראות הפתיחה באש חודדו במקרה של גניבת נשק חם או סכנת חיים, אבל הן לא נותנות מענה לגניבה של ציוד אישי. “חייל צריך לשמור על הציוד שלו בשטח”, טען. מפקד מצ"ח אל"מ גיל ממון אמר בדיון כי "היכולת להתמודד עם האוכלוסייה סביב צאלים היא נמוכה כי הם פועלים בתחכום ובתעוזה".

אריק גרינשטיין, ממובילי מחאת המילואימניקים, מסר בתגובה: "הסיפור הזה הוא עוד חוליה בשרשרת של השפלות שסופגים חיילי צה"ל, בסדיר ובמילואים. הגענו למצב שחיילים מתביישים בצה"ל, ומעבר לפגיעה בביטחון האישי ובציוד יש כאן פגיעה עצומה במוטיבציה. מקבלי ההחלטות, הצבא, המשטרה והפרקליטות חייבים להתעורר ולשתף פעולה כדי למגר את התופעה החמורה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. למה לא ישלחו את החיילות הדתיות המורעלות לשטח לשמור מפני הגנבים הבדואים ?

  2. הקבוצה הבדואית בנגב היא חברה עבריינית ,עם רמות פשיעה גבוהות במיוחד ,והפשיעה חמורה ומאורגנת של פרוטקשן,הרס עתיקות ,נקמות דם ,סכסוכי חמולות וקשרים שליליים עם השטחים ,התשתית לכל הפשיעה הזו – הפוליגמיה , ברגע שהמדינה תטפל בכל בחומרה בתופעה הזו שאסורה ע"פ חוק כבר עשרות שנים כל המדדים הנורמטיבים ישתפרו משמעותית

  3. הרמטכ"ל והמטכ"ל עסוקים ביישום השוויון המגדרי בצה"ל אין להם זמן לשטויות של גניבת ציוד

  4. הקצונה הבכירה עסוקה בגיוס חיילות לשריון, בהצקה ללוחמים דתיים בענייני זקן, בהתנערות ממקרים כמו אלו של אלאור אזריה ובקורסים שהם מקבלים מגופים שנתמכים על ידי הקרן לישראל חדשה.
    כאשר מתלוננים בפני הקצונה הבכירה הם קוראים לחיילים בשטח "לקחת אחריות אישית ולשמור יותר טוב על הציוד" (ע"ע דברי ראש אגף מבצעים בכנסת).
    לא רוצה לחשוב מה יהיה בזמן אמת.

  5. ערביי ישראל והשטחים
    מחסלים את המדינה מבפנים
    מצד אחד ארגוני פשיעה ערבים
    מצד שני טרור חוץ ופנים
    מיוש.עזה.ותוככי ישראל.ולבנון.
    הפכנו לגטו הכי גדול בעולם
    וארגוני שמאל התומכים בהם.
    פלא שאנחנו עוד שורדים

  6. חבל שהמדינה לא משקיעה במגזר הבדואי. יצא לי לעבוד עם גששים בדואים, עם רופאים ערבים. אנשים שבאים מיישובים מושקעים, מהלך החיים שלהם נראה אחרת

  7. איפה משטרת הנגב? ואיפה המפכ"ל?
    אם מפקד המחוז חושב שאי אפשר למגר את ההשתוללות של הבדואים, שיתפטר.
    אבל לא יכול להיות שהוא יושב בתפקידו ולא מפסיק את המצב השערורייתי הזה בו סוחרים משלמים פרוטקשן, בניינים חדשים בבניה נבזזים, בדואים גונבים ציוד צבאי משטחים צבאיים, כבישים שעוברים ליד ישובים בדואים הפכו לכבישים מסוכנים ופריצות הן ארועים יומיומיים.
    שלא לדבר על ההשתוללויות עם המכוניות על הכבישים, על ההפקרות עם הגמלים שרק בימים האחרונים גרמה למותו של אדם ועל גניבת הקרקעות המקוממת והבלתי פוסקת.
    מה עוד צריך לקרות כדי שמשטרת ישראל תפסיק את ההשתלטות המוחלטת של הבדואים על הנגב ועל שלטון החוק?

  8. לא לעשות מילואים עד שהרמטכל לא הולך הביתה ואיתו עוד עשרות קצינים זו הדרך הטובה ביותר

  9. קבילה נגד כל מפקד שתחת אחריותו דברים כאלו קורים אם צריך להגיש קבילה גם נגד המגד. 2-3 קבילות ותיפתר הבעיה

  10. לא נמאס לכם לפמפם את השנאה הזאת? תפסיקו כבר לשנוא את כל מי שלא יהודי. הבנו שמי ששולט באתר שלכם זו תנועת רגבים המפלגת שרוצה לגרש מהמדינה שלנו את כל מי שהוא לא יהודי.
    די כבר נמאס תתעסקו עם דברים יותר חשובים כמו חיי היומיום של האזרחים, כמו השחיתות, כמו הכלכלה שמצב חרא כמו מצוקת הדיור.
    נמאס כבר משנאה ופילוג!! חילונים נגד דתיים, ערבים נגד יהודים, אשכנזים נגד מזרחים… יאללה כבר די עם הזבל הזה

    1. מעניין שמהבדואים אתה לא דורש להפסיק לעבור על החוק, או שמבחינתך זה שערבים גונבים זה פשוט מצב טבעי והבעייה שלך היא עם העובדה שמישהו כותב על זה סוף סוף?

    2. הסלחנות שלך לעבריינות ולרצחנות המוסלמית מתאימה לעיתון הארץ, למה שלא תלך לשם? תקבל שם הרבה לייקים מהחברים השמאלנים שלך.