פצצה גירעונית: עשרה דברים שלא ידעתם על הביטוח הלאומי

המוסד לביטוח לאומי יושב על הר של כספי ציבור אותם הוא מבזבז בקצב מטורף, אך בכל זאת מתנהל במחשכים וללא שום דין וחשבון ציבורי

בניין הביטוח הלאומי בירושלים | פלאש90

1. למוסד לביטוח לאומי יש את הדירקטוריון הגדול בעולם. הוא נקרא "מועצה" ויש בו 56 חברים. חברה עסקית רגילה מנוהלת על ידי כעשרה חברים, בדרך כלל פחות, כי זו הכמות המקסימלית שנחשבת יעילה לצורך ניהול. בעולם אידיאלי גם הממשלה לא הייתה צריכה יותר מעשרה שרים. אבל בביטוח הלאומי צריך חמישים ושישה.

2. מה עושים במועצה? מן הסתם לא הרבה. קשה מאוד לנהל ישיבה בהשתתפות 56 חברים, אז בעיקר אוכלים בורקסים ומקבלים על זה תגמול. הדיונים במועצה לא פתוחים לציבור, ואת הפרוטוקולים לא ניתן להשיג. במשך כל 64 שנות קיומה של המועצה, אין לציבור מושג ולו על החלטה אחת שהיא קיבלה. אל המועצה ניתן לפנות על ידי שליחת פקס בלבד.

3. הביטוח הלאומי נמצא בגירעון אקטוארי עצום. על פי ההערכות כיום, הכסף בקופה אמר לאזול בשנת 2035. מה עם הכסף של מי שאמור לפרוש אחרי? סליחה נגמר. מועצת הצללים מן הסתם אחראית גם על המחדל הזה, אבל אתם לא יכולים להאשים משהו שאתם לא יודעים שקיים.

4. הכסף שכן קיים במאזנים מושקע בשתי דרכים: הראשונה נקראת אג"ח מיועדות, וזו בעצם סובסידיה מהממשלה ולא השקעה. החצי השני של הכסף מקבל בערך ריבית אפס, כישלון השקעתי מוחלט של הקרן החשובה ביותר שלנו. אנחנו רבים עם הבנק על עשירית אחוז בריבית אבל על החיסכון הלאומי אף אחד לא מדבר. עם 56 חברי דירקטוריון, עדיף היה לשים את המיליארדים שלנו בקופות חזירים ורודות וחמודות. להן יש פחות דמי ניהול.

5. אז מי הם אותם אלים מהאולימפוס שמנהלים לנו את המוסד לביטוח לאומי? בוודאי לא תתפלאו לשמוע שעשרה מהם הם מינויים של ההסתדרות. כן, אותה אגודה עותמאנית בריונית ממנה עשרה חברי דירקטוריון בשכר לביטוח הלאומי. הם נמצאים כמובן בניגוד אינטרסים מוחלט.

6. שלושה חברי דירקטוריון נוספים שייכים להסתדרויות אחרות, כי כדי להלבין שחיתות משמאל צריך לתת קצת גם לסוציאליסטים מימין.

7. מושבים אחרים בהנהלה שמורים לויצ"ו ונעמת, לסוכנות היהודית, לשלטון המקומי, למשרדי ממשלה ולארגוני נכים. כולם בניגוד עניינים חמור. 12 כסאות שמורים לארגוני המעסיקים ושלושה לארגוני עצמאים. גם הארגונים האלה בניגוד עניינים מטורף כמובן.

8. שישה כסאות שמורים למומחים, שהם מינויים אישים של השר לעבודה ורווחה חיים כץ. איכשהו יצא שלפחות ארבעה מתוך השישה הגיעו מהתעשייה האווירית, שם כיהן כץ כיושב ראש ועד העובדים במשך שנים ארוכות. אפשר לכתוב ספר שלם על ששת המופלאים. אחת מהן היא אורנה אנג'ל, מהמנהלות לשעבר של עמותות ברק הידועות לשמצה. משם היא התגלגלה להיות דירקטורית בתעשייה האווירית. מה המומחיות שלה אתם שואלים? "קיימות". נשבע לכם, לא ממציא. מומחית ל"קיימות" במפעל נשק. כששאלתי אותה מה זה "קיימות", התשובה הייתה "זה הנושא החם בעולם העסקים" או משהו כזה. תשובה של שרלטן פירמידות, לא של אקדמאי. לא הבנתי גם איך העובדה שהביטוח הלאומי נמצא בגירעון עתק מסתדרת עם תפיסת הקיימות. על זה לא קיבלתי תשובה.

השר חיים כץ | פלאש90

9. "מומחים" נוספים הם נעמי בלנק, בת זוגו של אהוד נוף, יורשו של כץ  בתעשייה האווירית, ואחד החשודים שהמשטרה המליצה להעמיד לדין בפרשיית ועד העובדים בתעשייה. ה"מומחה" עו"ד שמואל ליאור הוא היועץ המשפטי של ועד עובדי התעשייה האווירית. ערן רנאטו הוא "מומחה" נוסף, שמשמש גם – איך לא – כרואה החשבון של הוועד.

10. בראש השולחן יושב כאמור שר הרווחה כץ ולצידו מנכ"ל המשרד, והם מנצחים על התזמורת המוזרה הזאת, בה כל חבר הנהלה מייצג ארגון שרוצה לשלם פחות ולקבל יותר. כולם מחלקים את העוגה, כולם אוכלים ממנה, אבל אף אחד לא חושב איך לנהל אותה או לייצב אותה.

זהו, על קצה המזלג, המוסד לביטוח לאומי. גוף כל כך אפרורי שאם לא נרדמתם עד עכשיו, מגיעה לכם מדליה. אבל טוב שלא נרדמתם, כי זה בדיוק מה שהביטוח הלאומי רוצה, שאתם תמשיכו לישון בזמן שהם בוזזים אותנו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. גוף ממשלתי, חוסר היעילות, השחיתות, המינויים המושחתים זה מובנה. זה מובנה. לא יתכן אחרת. רק לגוף פרטי יש סיכוי ליעילות וניקיון.

  2. גילוי נאות- אני בן משפחה של אחד האנשים המותקפים כאן בכתבה, כפי שאפרט מיד.

    אילו לא הייתי בן משפחה של אחד האנשים המוזכרים כאן בכתבה שלך, שאפילו בשם המשפחה שלו התבלבלת (רנאטו הוא שמו השני של ערן, ולא שם משפחתו), לא הייתי יודע שצריך לחשוד ברמת הבקיאות שלך בנתונים עליהם אתה מדבר. אם את שמות חברי הוועדה אתה לא מכיר, אני לא יודע על איזה מסד נתונים אתה מסתמך.
    אני עצמי לא מכיר את כל האנשים ברשימה שנתת. אבל לפחות על אחד אני יודע שאין לו שום צורך בכסף.

    יתר על כן, לפחות "ערן רנאטו" עושה את זה בכלל בהתנדבות. הוא לא מרוויח מזה שקל אחד, בניגוד למשתמע מהכתבה שלך שחברי הוועדה מרוויחים כסף.

    אם היית מדבר עם חברי הוועדה עצמם בכלל טוענים שאין גירעון לביטוח הלאומי. כן, לא טעיתי במה שכתבתי. למעשה, הם טוענים שהביטוח הלאומי מסיים כל שנה בעודף תקציבי, אלא שמשרד האוצר לוקח את הכסף הנותר אליו.

    1. מדובר בגירעון אקטוארי, עתידי, לא תקציבי לשנה מסוימת.

    2. ירון.

      הבעייה שעוד 10-20 שנה יהיו הרבה יותר מבוגרים. הבטוח הלאומי יהיה גרעוני בעתיד וב 2035 לא יהיה לו כסף לשלם קצבאות זקנה.

      קרוב המשפחה שלך אמנם לא מקבל כסף לפי דברייך על השתתפותו, אבל הוא לא נמצא על תקן של מומחה אקטוארי – הוא נמצא בגלל הקשר שלו לאגוד עובדים גדול שמצוי בניגוד אינטרסים עם הביטוח הלאומי (רוצים לשלם פחות ולקבל יותר).
      זה שהוא לא צריך כסף לא משנה את התמונה שהוא מינוי לא ראוי ונכון – אלה אם כם הוא מביא ערך מוסף לביטוח הלאומי (מומחה אקטוארי, מתמחה בביטוחים, השקעות וכד')

      הכשלון מחפיר במיוחד – לא רק בגלל שב 2035 או ב 2040 יגמר הכסף, אלה בגלל שבניגוד לאירופה הילודה בארץ גבוהה ומודל הפירמידה של הביטוח הלאומי היה צריך להחזיק עוד הרבה שנים מעבר לאותה שנת 0 (2035).

      בקיצור – אלוהים ישמור על העניים והחלשים בעוד 20 שנה – כי הביטוח הלאומי בטוח לא יעשה את זה והחשבון כל כך גבוהה שגם משלם המיסים לא יוכל להועיל יותר מדי.
      האבסורד הוא שההסתדרות תאשים את הממשלה (כמובן) במחדל ותצייר את עצמה כמגינת החלשים (אך יש מקום לתקווה שעד אז התעשייה האווירית תתמוטט וההסתדרות תיעלם)

  3. מדינה בקביים , החלשים ישארו חלשים ( זה נהדר לבטיוח הלאומי) והחזקים ישארו חזקים .
    זה יותר ביטוח תהומי (אגב כך איות השמות הפרטים או האישים אינו עולה בקנה אחד עם הדברים האמורים) תגיד את זה כך או אחרת שחיתות היא מילת המפחח בדרגים למעלה קוראים לזה משיניות העם קורא לזה צביעות ובירוקרטיה מלוכלכת .
    גרעון או שגעון את זה לא אנחנו נחליט כי כל השיונים סגורים לציבור ברחב כמו גם הדוחות .
    "ארץ אוכלת יושביה ".

  4. ״מבזבז בקצב מטורף״?! אז איך זה שהזקנים, הנכים והחלשים מקבלים פרורים???

  5. האוצר לקח מקופת הביטוח הלאומי 200 מיליארד. אם יחזירו את הכסף לא יהיה גרעוו

    1. לא נכון, הגירעון הוא אחרי ההלוואות למדינה.

  6. אני לא מבין איך לא עושים בזה סדר.ובכלל רוב הכתבות באתר הזה מעלפות ואני לא רואה שקורה דבר.הכתבה נכונה יש הרבה לייקים אבל במציאות כלום לא השתנה או ישתנה כי אין לאנשים חשק כבר לעשות כלום.

  7. לצערי אני נאלץ לומר שבניגוד לרוב הכתבות באתר מידה, כאן מדובר בכתבה רדודה, שטחית ואפילו קצת דמגוגית.

    לא, אין לי קשר לביטוח לאומי, למעט אלפי הש"ח הרבים שאני משלם לביטוח לאומי כל חודש (וללא כל תמורה) ואני בטח לא בא להגן על אוכלי בורקסים למיניהם.

    אבל כתבה רצינית היתה אמורה לענות על כמה שאלות מעניינות. ראשית מהו השכר שחברי הדירקטוריון מקבלים, ואם אין שכר, אז מה החזר ההוצאות שהם מקבלים ואולי מה התקציב של הדירקטוריון כולו.

    שנית, היה ראוי לבדוק מדוע חצי מהממון הנאגר בקופת הביטוח הלאומי מקבל ריבית 0. זה הרי נשמע לא הגיוני שאף אחד לא טורח להשקיע את כספי הביטוח הלאומי בתוכניות השקעה כלשהן.

    שלישית היה ראוי לבקש את תגובת משרדי הממשלה והשאר הגופים הנוגעים בדבר. היה מעניין לראות איך הם מסבירים את הצורך ב-56 חברי דירקטוריון.

  8. אני רק שאלה: 1)55 שנים עבדתי ושילמתי ל-ב.ל. מי קבע שעלי לקבל 2600 ש"ח לחודש. 2) איך הגיע לקביעה 3) כמה הוא מקבל עבור ישיבה אחת שהוא משתתף 4)מי קבע את הסכום?

  9. שלום וברכה,המידע בסדר אך למצער לא מספיק ואפילו מקומם במספר מקומות,מדינת ישראל מפוצצת במיליארדי דולרים בכל משרדי הממשלה ובכל המערכות,הכל כאן כל כך גדול וכל כך מוסתר ולא בכדי.
    לכל מי החושב שבעתיד הקרוב לא ישאר טעות חמורה בידו וכך גם באשר לכסף שלכאורה לא מנוהל.
    האמת פשוטה "המפלצת" הזו גדולה עלינו אבל לאט לאט אנחנו נחשוף אותה ונקח את המגיע לנו.