העולם הערבי והפלסטינים: שונאים, סיפור אהבה

שבעים שנה אחרי שנוצרה, העולם הערבי מתחיל להבין שאין פתרון ל"בעיית פלסטין", שהפכה להיות מסחטת רגשות וכספים המעשירה את המושחתים השולטים ברמאללה ובעזה

איבד את מעט האהדה שהייתה לו. מחמוד עבאס | פלאש90

רבים בישראל ובמערב נוטים לחשוב שהעולם הערבי מאוחד מאחורי הבעיה הפלסטינית ומשתוקק לראות בפתרונה. אך התפיסה לפיה כל הערבים והמוסלמים אוהבים את הפלסטינים ושונאים את ישראל היא פשטנית ולחלוטין לא מלאה. נכון שרבים מאוד – אולי אפילו הרוב הגדול של הערבים והמוסלמים – שונאים את ישראל, אבל יש בהם רבים ששונאים את הפלסטינים לא פחות.

את ישראל הם שונאים בגלל שישראל הצליחה לשרוד למרות המלחמות, הטרור, החרמות והשנאה נגדה; בגלל שהיא מדינה יהודית משגשגת למרות שבראייתם היהדות היא דת בטלה ואילו האסלאם לבדו הוא דת אמת; בגלל שישראל היא דמוקרטיה עשירה והם חיים בדיקטטורות עניות; בגלל שישראל היא גן עדן לעומת העולם הערבי, שכיום הוא התחנה האחרונה לפני הגיהינום (ראה: סוריה, עיראק, לוב, תימן, סודאן ועוד…); והעיקר: ישראל הצליחה בתחומים שהם נכשלו, והקנאה מעבירה אותם על דעתם.

אבל למה הם שונאים את הפלסטינים "המסכנים", אלה שהנרטיב הערבי אומר שאדמתם נגזלה והם נשלחו לחיי פליטות? כאן הסיבות מורכבות יותר וקשורות קשר ישיר לתרבות המזרח התיכון, שאנחנו בישראל ואחרים במערב לא מכירים ולא מבינים.

אחד הדברים החמורים ביותר בעיני ערבי הוא כשמישהו מרמה אותו, "עובד עליו" ו"מסדר אותו". כשמישהו מנסה, ובוודאי אם הצליח לרמות אותו הוא יוצא מגדרו מזעם, גם אם המישהו הזה הוא בן דודו, כי אז הוא יקרא לאחיו כדי לנקום בבן דוד על פי הכלל הערבי: "אני ואחי נגד בן הדוד, ואני, אחי ובן הדוד נגד הזר".

לגבי הפלסטינים, רבים מהם אינם פלסטינים במקור אלא מהגרים מכל העולם הערבי שעברו לארץ ישראל בימי המנדט הבריטי כדי לעבוד בערים ובכפרים שהיהודים הקימו. המהגרים הללו עדיין נושאים שמות כמו "אלחוראני" (=מחוראן שבדרום סוריה), "אלצוראני" (=מהעיר צור שבלבנון), "אלזרקאוי" (=מזרקא שבירדן), "אלמצרי" (=המצרי) ועוד שמות רבים המעידים על מקומם המקורי והאמיתי של "הפלסטינים". אז למה שהם יקבלו יחס מועדף על בני המקום שנשארו בארצותיהם?

ממחנות פליטים לשכונות יוקרה

החל מסיום מלחמת העצמאות ב-1949 החלה הפוליטיקה של העולם הערבי סובבת סביב ישראל ו"הבעיה הפלסטינית", באופן שפתרון הבעיה חייב לבוא דרך חיסולה של ישראל. לשם כך הושמו כל פליטי המלחמה במחנות, עם החלטה מפורשת של הליגה הערבית שלא לקלוט אותם במדינות ערב ולהשתמש בהם כקלף פוליטי נגד ישראל.

במחנות קיבלו הפליטים באמצעות אונר"א אוכל, חינוך ושירותים רפואיים בחינם, כלומר על חשבון מדינות העולם, בעוד השכנים הערבים המתגוררים ליד המחנות היו חייבים לעבוד בזיעת אפיהם כדי לאכול, לחנך את ילדיהם ולקבל שירותי רפואה. יתר על כן: פליטים שקיבלו אוכל בחינם (אורז, קמח, סוכר, שמן) לתצרוכת משפחותיהם, מכרו חלק ממנה לשכנים הערבים והרוויחו מכך לא מעט.

הפליטים שבמחנות אינם משלמים מיסי עירייה, ורבים מהם משכירים את בתיהם לאחרים וגובים דמי שכירות גבוהים מאשר בערים הסמוכות, כי מי שגר במחנות הפליטים פטור ממיסים. כלומר, העולם מסבסד את המיסים והפליטים משלשלים את הכסף לכיסיהם.

חלק ממחנות הפליטים שהוקמו ליד ביירות נבלעו לתוך העיר שהתרחבה בשבעים השנים האחרונות, והפכו לשכונות יוקרה עם מגדלי מגורים מפוארים. מישהו הרוויח מהשינוי, וזה לא בהכרח האיש ברחוב, שיש לו כל הסיבות להרגיש שרימו אותו.

במחנות הפליטים שבלבנון התנחלו ארגונים חמושים, החל מאש"ף דרך חמאס והחזית העממית ועד לדאעש. ארגונים אלה היו מתנכלים לאוכלוסייה הלבנונית שמסביבם ובשנת 1975 גרמו לפרוץ מלחמת האזרחים בלבנון, שנמשכה 14 שנים ארוכות של שפיכות דמים, הרס ובריחה של פליטים. רבים מהם מצאו מקלט דווקא במחנות הפליטים הפלסטינים, אבל רבים הרבה יותר לא קיבלו אפילו עשירית ממה שקיבלו הפליטים מפלסטין, וההבדל יצר קנאה ושנאה כלפיהם.

עבאס עם מלך ירדן עבדאללה | פלאש90

בירדן ניסו הפלסטינים בראשות יאסר ערפאת להשתלט על המדינה בשנת 1970 באמצעות הקמת אזורים אוטונומיים, ונוכחותם הצבאית בצפון מערב המדינה אתגרה את השלטון בממלכה. בחודש ספטמבר של אותה שנה נקעה נפשו של המלך חוסיין והוא הראה להם מי בעל הבית בירדן. המלחמה שהכריז על הפלסטינים עלתה בחיי אלפים משני הצדדים.

בינתיים, בתוך ישראל, עשרים אחוזים מאזרחיה הם ערבים "פלסטינים" והם אינם מורדים במדינה ואינם נלחמים בה. כלומר, הפלסטינים החיים בישראל נהנים מהחיים בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, כאשר מדינות ערב שופכות את דם חייליהן כדי לשחרר את פלסטין. היש תחושת "פראייר" גדולה מזו שבקרבו של חייל ערבי?

חמור יותר הוא מה שכל ערבי יודע: פלסטינים מוכרים אדמות ליהודים ברווח גדול כבר יותר ממאה שנים, ואז הם בוכים לאחיהם הערבים שיבואו וישחררו את פלסטין מהכיבוש הציוני.

בעיה שאין לה פתרון

לאורך השנים קיבלו הפלסטינים ממדינות העולם מיליארדים רבים של דולרים ואירו, וההכנסה השנתית לאדם ברשות הפלסטינית גדולה פי כמה וכמה מזו של האיש ברחוב המצרי, הסודני או האלג'ירי, וחייו טובים עשרות מונים מחיי הערבים בסוריה, בעיראק, בלוב ובתימן.

גם הפוליטיקה משניאה את הפלסטינים על ערבים רבים: בשנת 1990, תמך ערפאת בפלישת עיראק תחת שלטון סדאם חוסיין לכווית. כנקמה סילקה כווית לאחר ששוחררה עשרות אלפי פלסטינים שעבדו בתחומה בעיקר בתעשיית הנפט והם איבדו את פרנסתם בין לילה. הדבר יצר משבר כלכלי בקרב משפחותיהם ביהודה, שומרון ועזה, שהיו מקבלות תמיכה קבועה מבניהן בכווית.

כיום תנועות החמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני נתמכות בידי איראן, שנואת נפשם של ערבים רבים. למרות שמלחמת האזרחים בלבנון הסתיימה ב-1989 בהסכם על פירוק כל המיליציות, חיזבאללה נשאר היחיד לו הרשו הסורים לו להישאר עם נשקו ואף לפתח את כוחו הצבאי.

התירוץ הקבוע היה שהנשק הזה נועד "לשחרר את פלסטין" ולא להיות מופנה נגד לבנונים. לכל מי שטיפת שכל בקדקודו היה ברור שהסיפור על פלסטין אינו אלא עלה תאנה קטן שאינו מצליח להסתיר את האמת, לפיה הנשק נועד לטפל באויבי חיזבאללה בלבנון ובסוריה, וכך שוב שימשה "פלסטין" תירוץ להשתלטות שיעית על לבנון.

הפגנה בעזה נגד הרש"פ | פלאש90

אבל הדבר החמור ביותר כיום הוא הדרישה הפלסטינית ממדינות ערב להימנע מכל קשר עם ישראל כל עוד הבעיה הפלסטינית איננה פתורה לשביעות רצונם של ראשי אש"ף והחמאס. הבעיה היא שרבים בעולם הערבי לא רואים דבר אחד שמאחד את אש"ף וחמאס, ולכן התייאשו מהפיוס הפנים פלסטיני המטרפד כל התקדמות עם ישראל. כלומר, העולם הערבי – שחלקו רואה בישראל את התקווה להתמודדות מול איראן – חייב למשכן את עתידו וקיומו למריבות הפנימיות של אש"ף וחמאס.

והאם שכחנו את מצרים וירדן שחתמו עם ישראל על הסכמי שלום, יצאו ממעגל המלחמה לשחרור פלסטין ובכך בגדו ב"אחיהם" הפלסטינים והניחו אותם להתמודד עם בעייתם בעצמם?

רבים בעולם הערבי והאסלאמי בטוחים ש"הפלסטינים" לא רוצים מדינה, כי אם תקום מדינה פלסטינית התרומות מהעולם תיפסקנה והפלסטינים יצטרכו לעבוד לפרנסתם כמו כל מדינה. איך הם יעשו זאת אחרי שהתמכרו לתרומות שבזכותן הם אינם צריכים לעבוד?

לסיכום ניתן לומר ששבעים שנה אחרי שנוצרה בעיית פלסטין העולם הערבי הבין שאין לה פתרון שישביע את רצונם של אלו שהפכו את הפליטות למקצוע, ולכן "בעיית פלסטין" הפכה להיות מסחטת רגשות וכספים המעשירים את המושחתים השולטים ברמאללה ובעזה.

בעולם שבו אף אחד לא רוצה להיות "פראייר", הפלסטינים איבדו את מעט האהדה שהייתה להם, וכל יום שעובר מגדיל את מספר שונאיהם בעולם הערבי והאסלאמי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. כל זה טוב ויפה, ואכן השכנים במדינות השכנות בהלט אינם מחבבים את הפלשתינים. אבל, וזה האבל הגדול, שכנינו הם מוסלמים, וכמה שהם שונאים את הפלשתינים זה לא מתקרב לשנאתם אלינו, בהיותנו לא מוסלמים.

    1. הוא לא אמר שלא, רק תבין משהו אחד שאתה צריך להבין כשאתה מדבר על זה, המדינות סביבנו יוכלו אידאולוגית לקיים יחסים עם ישראל תחת עיקרון שיהיה דומה להסכם חודייביה, ז"א הסכם שיתקיים כל עוד מבחינה עקרונית הם יחושו שהם צריכים אותנו ולא יכולים לנצח, וזה נראה כדבר שלא ירחק היום ואולי יקרה, לכן מצרים שומרת אתנו על יחסים היא מפוררת והרוסה ולכן לא יכולה לפתוח חזית, את ירדן ישראל הלכה למעשה מחזיקה מימיי ספטמבר השחור ואילך ואפילו לפני זה, מדינות המפרץ צריכות את ישראל בעיקר לפרוייקטים פנימיים והם גם ייצטרכו אותה בעקבות ההתכלות המתמשכת של הנפט וירידת ערכו, במילים אחרות יחסים נורמלים יתקיימו כאשר לא תהיינה אפשרויות אחרות

  2. בעניין שמות המשפחה שלהם, המעידים על מוצאם האמיתי – יש גם "פלסטינים" ששמם 'בושנאקי' שבאו כמובן מבוסניה, ואחרים שנקראים 'תורכמאני', שהגיעו מטורקמניסטן, כן זו המדינה שמצויה מצפון לאיראן.
    ואחר כך הם צועקים לנו: "תחזרו לפולניה, תחזרו למרוקו, אתם כובשים קולוניאליסטים, אנחנו הילידים כאן."
    ועל זה נאמר – ילידים מהתחת.

  3. צריך גם להסביר את זה לכמה ישראלים
    במיוחד ליוסי ביילין שעדיין ממחזר כל מיני הסכמים (כתובים) והבטחות מהסכם אוסלו. ברור שכל סיפור הפליטים נוצר כדי ללחוץ על ישראל ולמעשה לחסל את מדינת ישראל. לערבים כמובן לא אכפת מהפליטים אלא כמכשיר לנגח את ישראל. אם לא אכפת למדינות ערב שאסד רצח חצי מליון מאזרחי מדינתו למה שיהיה אכפת להם מכמה ערבים בגדה או ברצועת עזה? צריך להסביר את העניין ואנחנו לא עושים את זה. צריך פשוט להתחיל בהסברה אגרסיבית שאין עם פלסטיני וכל זה המצאה כדי למחוק את ישראל. צריך שכל נציג ישראלי יעלה את זה ואם יש כאילו שלא מוכנים להסביר את זה אז לאפשר להם לחפש עבודה אחרת.

    1. מאז ימי אוסלו העליזים ועוד קודם לכן קמו בישראל שלל ארגונים ועמותות שמתפרנסים היטב מהפצת התעמולה האנטי ישראלית בשירות "הנרטיב הפלסטיני" ובמימון זר כדי לקבע את השקר הגס הזה בתודעה הציבורית.
      המסקנה היא שהשינוי יגיע רק באמצעות ייבוש נתיב הכספים שמממנים את העניין כולו. כשהכסף יפסיק לזרום כל הארגונים יתפרקו מעצמם וההסתה תיפסק

  4. היאבים לא מסוגלים להתאחד אפילו סביב נושא שהם כולם מאמינים לו . ראה מקרה אסד האויב הכי קטלני של העולם הסוני . איפה היו כל הסונים ? אילו התאחדו היו מחסלים את אסד כהרף עין.

  5. הפתרון היחיד שיקרה בסוף זה דרישה להעבירם לירדן שהיא המדינה הפלסטינית האמיתית וכבר קיימת הגיב:

    וזה יכלולו את כל הערבים בעלי תעודות הזהות של מדינת היהודים גם!

    ערבים שם ואנחנו פה. הירדן יפריד בינינו עד שגם משם נקבל את חלקי ארצנו לשליטתנו.

  6. מאמר מוסגר:
    משפחתי ואני טיילנו בחג פורים בצפון ים המלח (זה אזור שנמצא ביו"ש).
    ביום שישי, התקבצו עשרות אם לא מאות פלסטינים לאורך הכביש העולה למצוקי דרגות והשקיפו על הים המתייבש.
    הסתכלתי על המכוניות עם הלוחיות הלבנות. כמעט כולן מכוניות חדשות ודגמים שקשה מאד לראות בארץ. לאו דווקא מותגי יוקרה (היו גם כאלה), אבל הדגמים היקרים של המותגים המובילים. האנשים לבושים בבגדים נאים, ולא נראים מדוכאים במיוחד. חלפתי לידם עם המכונית בת השש שלי (וזאת למרות שאני מתפרנס בעשירונים די גבוהים).
    כנראה לא חתך מייצג של האוכלוסיה הערבית ביו"ש, אבל חשבתי שאולי כן שווה לספר.

  7. לא נעים לומר, אבל גם לשמאל הישראלי נוח הסכסוך היהודי פלסטיני כי הם עושים מכך הון פוליטי והון כלכלי מארצות אירופה הטפשות.
    אבל גם הם – השמאל הישראלי, נואשו מהפלסטינים ומצאו להם "צדיקים" אחרים כדי להרוויח מנדטים וכסף. הכוונה לעובדים הזרים – המסתננים.
    לא סתם השמאל הישראלי מאמץ את המסתננים כי בכך הוא מבטיח את המשך "הבעיה הפלסטינית" שהכזיבה. אם הפלסטינים נכנעים – נמצא גורם אחר שיתקוף את המדינה ואנחנו נחזק אותו.
    ולכן, עיתון "הארץ – אל ארד" תומך בהם כי כשהבעיה הפלסטינית נגמרה, כשאף אחד לא מתייחס לעמירה הס, אפשר למצוא גורם חדש – מסתנן, כדי להשמיץ את המדינה

    והפלסטינים ? כולם עוברים לאירופה

  8. ישראל ממש לא כלום חבורה של שקרנים נוכלים רמאי גנבים שלא מאמינים למלא אחת שיוצאת מפיהם