הטרלול גם מעבר לים: ראש עירייה בארה"ב הזהירה מסתננים מפני פקחים

ראש העיר ליבי שאף מאוקלנד עשויה לעמוד לדין. רשות ההגירה: "מסכנת את שלום הציבור בשם אג'נדת שמאל קיצוני"

השפעה חזקה של המפלגה הדמוקרטית. הפגנה באוקלנד | צילום מסך

ליבי שאף, ראש עיריית אוקלנד שבקליפורניה, תיחקר על ידי משרד המשפטים האמריקני בחשד כי חיבלה בעבודת פקחי הגירה בבואם ללכוד מהגרים בלתי חוקיים ששהו בעיר. שאף, המשויכת לאגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ונחשבת למתנגדת קולנית ביותר כנגד הנשיא טראמפ, העניקה בשבת שעברה אזהרה מוקדמת למעל אלף שוהים בלתי חוקיים באוקלנד מפני מבצע אכיפה מתוכנן של רשות ההגירה, גוף פדרלי הכפוף לממשל בוושינגטון.

לפי ראשי רשות ההגירה בארה"ב, ראש העירייה אפשרה לכ-800 שוהים בלתי חוקיים לחמוק מהרחקה "בשם אג'נדת שמאל קיצוני". למרות האזהרות מצדה של שאף, במבצע האכיפה נלכדו מעל ל-200 שוהים בלתי חוקיים, רובם הורשעו בעבר בעבירות חמורות כמו פדופיליה, תקיפה בנשק חם ונהיגה בשכרות.

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, הגדירה את מעשיה של שאף "בלתי נסבלים" וטענה כי ראש עיריית אוקלנד סיכנה את שלומם של פקחי ההגירה, כמו גם את ביטחונם האישי של תושבי אוקלנד. משרד המשפטים יבחן האם שאף אכן פעלה בניגוד לחוק.

אצבע מאשימה לתקשורת ולסלבריטאים

אוקלנד, השוכנת בחלקו המזרחי של מפרץ סן פרנסיסקו ובה מתגוררים למעלה מ-400 אלף תושבים (שמינית בגודלה בקליפורניה), נחשבת לאחת הערים בהן המפלגה הדמוקרטית היא בעלת ההשפעה החזקה ביותר.

בשבת שעברה פרסמה ראש העיר שאף ציוץ בטוויטר בו שיתפה מידע מוקדם בדבר מבצע פתע של רשות ההגירה. "אני משתפת מידע זה לא כדי לעורר פאניקה בקרב התושבים אלא במטרה להגן עליהם", כתבה שאף שהתגאתה בכך שהיא רותמת מוסדות ציבור, דוגמת בתי הספר הפרושים ברחבי העיר, על מנת למנוע מפקחי ההגירה לבצע משימתם. לדבריה, "הדבר החשוב בעיניי הוא שלומם וביטחונם של כלל תושבי העיר".

ליבי שאף | צילום מסך

הטענה של שאף כי הפעולה בה היא נוקטת תורמת לשלומם ולביטחונם של תושבי אוקלנד מתנגשת עם העובדות. למרות האזהרה המוקדמת, פקחי ההגירה הצליחו ללכוד 230 שוהים בלתי חוקיים, 180 מתוכם (78 אחוז) הורשעו בעבירות נוספות מלבד היותם גנבי גבול. לפי ההערכות חלק נכבד מהמסתננים שראש עיריית אוקלנד סייעה להם להתחמק מגירוש ביצעו גם הם פשעים חמורים.

ראש הרשות לאכיפת ההגירה והמכס, תומס הומאן, תקף בחריפות את שאף ולא היסס להפנות אצבע מאשימה גם כלפי השמאל האמריקני: "דבר אחד ברור – מעשיה חסרי האחריות של שאף, הנתמכים על ידי השמאל בתקשורת ובקרב ידוענים, הובילו אותנו לסיטואציה מסוכנת". לדבריו, שאף גרמה לתושבי אוקלנד "להיות הרבה פחות בטוחים ממה שהיו אמורים להיות".

שאף, המכהנת כראש עיר מזה שלוש שנים, סירבה להתנצל והמשיכה לטעון כי "הקהילה שלנו בטוחה יותר כאשר משפחות נשארות ביחד". לפני כחודש וחצי הצהירה כי הוא מוכנה להישלח לכלא על מנת למנוע מממשל טראמפ להוציא לפועל תכניתו לגירוש שוהים בלתי חוקיים.

מרד בטראמפ

האזהרה המוקדמת של ראש עיריית אוקלנד מהווה חלק בלתי נפרד מהפיכתה לאחרונה של קליפורניה ל"מדינת מקלט". לפי החוק החדש, שנכנס לתוקפו ב-1 בינואר האחרון, נאסר על שוטרים בקליפורניה לשאול עוברים ושבים בנוגע למעמדם החוקי.

השוטרים אף לא מורשים לסייע לנציגי רשויות חוק פדרליות ללכוד שוהים בלתי חוקיים. כלומר, במבצע האכיפה האחרון נאסר על שוטרים באוקלנד מלסייע לרשות ההגירה לאכוף חוק פדראלי. מדובר על דפוס של מרד בממשל טראמפ ושותפות לו ערים דמוקרטיות מרכזיות נוספות ברחבי ארה"ב דוגמת ניו-יורק, פילדלפיה ושיקאגו.

הנשיא טראמפ תקף בחריפות את התנהלותה של מדינת קליפורניה, כאשר בית משפט במדינה שחרר לחופשי שוהה בלתי חוקי שירה למוות באזרחית אמריקנית בת 32 בסן פרנסיסקו. היורה, גרסיה סארטה ממקסיקו, גורש בעבר חמש פעמים מארה"ב ובעת הירי היה מבוקש בגין הפעם השישית שחדר את הגבול. "אין פלא שאזרחי ארה"ב זועמים על ההגירה הבלתי חוקית", צייץ טראמפ, שניסה ללא הצלחה לקצץ בסיוע הפדרלי לרשויות שלא משתפות פעולה עם מדיניות ההגירה שלו.

המהגרים בשירות השמאל

לפי מכון המחקר הרשמי של קליפורניה לפחות 27 אחוז מתושבי המדינה הינם מהגרים, ולמחצית מהילדים במדינה יש לפחות הורה אחד שהוא מהגר. ההגירה המאסיבית, חוקית ושאינה חוקית, הפכה את קליפורניה ממדינת ימין לזו הנטועה עמוק בשמאל האמריקני. בעוד שבין השנים 1988-1952 היתה קליפורניה מדינה 'אדומה', שרק פעם אחת לא בחרה במועמד הרפובליקני לנשיאות (לינדון ג'ונסון), בשלושים השנים האחרונות נבחרו בה רק המועמדים הדמוקרטים.

מדובר על מהפך אלקטוראלי דרמטי לטובת הדמוקרטים. קליפורניה, בה מתגוררים קרוב ל-40 מיליון תושבים, היא המדינה הגדולה בארה"ב ולכן גם זוכה למספר האלקטורים הרב ביותר (55) בפער גדול מיתר המדינות. כלומר, בזכות קליפורניה שמצויה בכיס של הדמוקרטים, המועמד הרפובליקני לנשיאות מתחיל את המרוץ בעמדת נחיתות.

בבחירות האחרונות הגיע מעמדה של המפלגה הרפובליקנית בקליפורניה לשפל חדש כאשר טראמפ זכה לפחות מ-32 אחוז מקולות המצביעים במדינה – אחד הנתונים הנמוכים ביותר מבין כלל מדינות ארה"ב. קלינטון אמנם ניצחה בגדול בקליפורניה אך כידוע הפסידה את הנשיאות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. ברעידת האדמה הבאה, או שריפה בקליפורניה, על כל חלקיה, על הממשל הפדרלי להתעלם ולא לסייע.
    שיסתדרו בעצמם.

  2. האם אי פעם נקרא כאן מילה על כך שליבי שאף יהודיה, ועל הקשר ההדוק בין ההגירה ההרסנית בארה"ב לבין היהודים האמריקאים? ובכלל על הייצוג המאוד לא פרופורציונלי של יהודים בתקשורת האמריקאית ובמיזמים "פרוגרסיבים" באופן כללי?

    אי אפשר להתעלם עוד מהפיל שבחדר. היהודים הנ"ל וודאי לא ידידינו, והם מסבים לעולם (ולנו) נזק עצום.

  3. דפוס התנהגות מעניין ומדאיג
    מה שנראה קורה פה הוא שמיעוט קטן יחסית מסוגל להשפיע על הרוב. ברור הוא שהפוליטקאים יעשו הרבה כדי להבחר ואם חלק נכבד הוא מהגרים ברור שהפוליטקיאים יעשו הרבה כדי לקבל את קולם וזה נראה מה שעשתה ראש העיר. באופן כללי רוב המהגרים באים לקליפורניה כי זה די קרוב למקסיקו וגם מאד ליברלים. לכן אותם מהגרים יהיו בעד אותם מהגרים בלתי חוקיים כי בעצם גם אותם מהגרים חוקיים היו פעם מהגרים בלתי חוקיים אבל בגלל הכמות הרבה שלהם הועבר חוק שהופך אותם למהגרים חוקיים.

    ברור הוא שלכל אחד מאותם מהגרים חוקיים יש משפחה במקסיקו או חברים או בסך הכל רוצה לראות את קליפורניה יותר מקסיקנית מאשר אמריקאית. לכן הפוליטקאים יעזרו להם כי הם יעזרו לפוליטיקאים להבחר. כמובן שהפוליטיקאים יסבירו את זה שעניין של זכויות אדם והחוק ממש לא מעניין.

    לכן הלקח החשוב הוא שמיעוט קטן יחסית יכול להשפיע על הרוב.

    אפשר גם לראות את זה בארץ וצריך להזהר עם כל מיני "זכויות אדם" ערטילאיות ולא בדיוק מוגדרות. האויב גם מבין את זה ולכן יש לנו את המפלגה הערבית המאוחדת שיכולה בהרבה מקרים להטות נגד מדינת ישראל למרות שהם מיעוט.

  4. לא בטוח שההגירה היא הסיבה לשמאלנות של קליפורניה…מה עם ילדי הפרחים, הארווי מילק, המרצים בברקלי?

  5. כל הכבוד לליבי שמגינה על מהגרים וביניהם הרבה ישראלים אשר ברחו ממדינות בעלי משטר מושחת אשר רומס את החלשים והלא מקושרים.

    1. היהודים השמאלנים בכל מקום בעולם הם עושי הצרות והשנואים ביותר הגיב:

      פרופ' לאיזה נושא הזוי?

  6. ככל מדינה גדולה אשר מורכבת מאיחוד של מדינות כנראה שהשלטון המרכזי אינו שולט כפי שההנהגה דולטת במדינה קטנה.ומכאן נובעת בעיית השליטה.ולכן בכך מדינה שיש בה איחוד דל מדינות ושלטון על מרכזי.תמיד יש את החשש מפיצול.