טרור במסווה דיפלומטי: כך פועלת הקונסוליה הצרפתית בירושלים נגד ישראל

תמיכה במחבלים, תקיפת חיילים ושוטרים ומימון ארגונים קיצוניים. המקרה השבוע בו נתפס נציג רשמי של צרפת כשהוא מבריח נשק מעזה ליו"ש הוא האחרון בשרשרת ארוכה של פעילות בעייתית

פרשיה ביטחונית חמורה. הקונסוליה הצרפתית בירושלים | ויקיפדיה

בראשית השבוע החלו להופיע דיווחים באמצעי תקשורת בעולם על פרשיה ביטחונית חמורה, בה מעורב עובד קונסוליה זרה המוצב בישראל. אם היו מבקשים מאיתנו לנחש באיזו קונסוליה מדובר, ישנו סיכוי גבוה שהקונסוליה הצרפתית בירושלים הייתה הניחוש הראשון.

מלבד תפקידה כנציגות הדיפלומטית הרשמית של צרפת בירושלים והשירותים השונים שהיא מעניקה לתושבי העיר, עובדי הקונסוליה עצמם רשמו במשך השנים היסטוריה בעייתית מאוד בכל מה שנוגע ליחסם למדינה שמארחת אותם, ואין זה המקרה הראשון בו הם לוקחים חלק פעיל במאבק נגד מדינת ישראל.

יום לאחר מכן, התבררו פרטי המקרה בהודעה רשמית מטעם השב״כ – רומן פרנק, נהג בקונסוליה הצרפתית בירושלים המחזיק בדרכון דיפלומטי ולכן גם זכאי לחסינות והקלות בבידוק במעברי הגבול, נעצר לאחר שנתפס מבריח אמצעי לחימה מעזה לאזור יהודה ושומרון.

רומן פרנק | צילום מסך

פרנק ניצל את לוחיות הרישוי הדיפלומטיות ברכב בו נהג כדי לעבור בקלות בנקודות הבידוק והמחסומים, ולהבריח עשרות כלי נשק בתמורה לתשלום כספי. יחד איתו נעצרו מספר משתפי פעולה מישראל והרשות הפלסטינית.

את הנשק מעזה הוא קיבל מאזרח שמועסק במרכז תרבות במימון הממשלה הצרפתית, ומוגדר כסוג של נספח תרבותי רשמי של צרפת בעזה.

כך למשל, באחד המקרים קיבל פרנק סכום של 700 דולרים תמורת העברת שישה אקדחים, ובמקרה אחר שבו הועברו 17 אקדחים ורובה, קיבל עובד הקונסוליה סכום של 10,500 שקלים עבור ההברחה.

פעילות בעייתית

המקרה החמור הזה, בו נציג רשמי של ממשלה זרה מסייע לפעילות טרור, מתווסף לשורה לא קצרה של מקרים הקושרים את עובדי הקונסוליה הצרפתית לפעילות בעייתית. עד שנת 2015 עבדה בקונסוליה בירושלים אישה בשם אלסה לפורט, דיפלומטית ובתו של פעיל אנטישמי בצרפת שעמד בראש ארגון אנטי-ישראלי ארסי.

לפורט נשואה לסלאח חמורי – פעיל טרור פלסטיני שיושב בכלא הישראלי לאחר שתכנן התנקשות ברב עובדיה יוסף. בחודש ינואר 2016 ניסתה אלסה להיכנס לישראל, אך כניסתה סורבה לאחר שהרשויות בישראל גילו שהיא הייתה מעורבת בעצמה בפעילות עוינת.

חודשיים לפני כן, פוטר עובד אחר בקונסוליה לאחר שנמצא כי הוא הבריח זהב וסיגריות לירדן. באותה שנה, פרסמה הקונסוליה הצעת עבודה שהתייחסה למערב ירושלים גם כשטח פלסטיני כבוש – דבר המנוגד למדיניות הרשמית הצרפתית.

הגדילה לעשות מריון פסנאו-קאסטינג, הנספחת התרבותית של הקונסוליה, שבשנת 2013 השתתפה בהפגנה אלימה בבקעת הירדן ואף תקפה את שוטרי משמר הגבול מול המצלמות, תוך שהיא מנסה לסייע לפעילי ארגונים קיצוניים להקים אוהלים באופן לא חוקי במקום.

הסצנה המצולמת הפכה במהרה לתקרית דיפלומטית, והיה די ברור שמטרתה של קאסטינג הייתה יצירת פרובוקציה כמו רבים וטובים מחבריה האנרכיסטים. לבסוף ולאחר לחץ מקבוצות שונות היא גורשה מהארץ.

במשך השנים דיפלומטים בכירים ועובדים זוטרים בקונסוליה השתתפו כדרך קבע בהפגנות נגד חיילי צה"ל, תיאמו בנייה לא חוקית בשטחי C (דבר המנוגד להסכמי אוסלו, להם התחייבו מדינות אירופה לערוב) והתערבו באופן בוטה בשיח הפוליטי בישראל באמצעות חיבוק חם לארגונים ועמותות קיצוניות.

לפי הדיווחים הרבעוניים לרשם העמותות, בשנת 2015 הקונסוליה הצרפתית העבירה 63 אלף ש"ח ל'שוברים שתיקה' עבור איסוף עדויות על חיילי צה"ל, בדיוק בשנה בה פורסם דו"ח הארגון על מבצע צוק איתן. בשנים 2017-2014 העבירה צרפת 373 אלף ש"ח ל'בצלם' למטרות תמיכה כללית ופרויקטים שונים.

מענקים קטנים הועברו בשנים 2014-2013 גם לארגוני 'עיר עמים', 'המוקד לזכויות הפרט' וארגון 'אל-מרסד' הפועל לסיום הכיבוש הישראלי ברמת הגולן והחזרתו לסוריה, אבירת זכויות האדם.

שאלות קשות

לנציגויות זרות יש תפקידים רבים, חלקם רשמיים יותר וחלקם פחות, וכולן מעורבות באופן כזה או אחר בפוליטיקה המקומית. אין שגרירות או קונסוליה בארץ שלא מעבירה כסף לארגונים לא-ממשלתיים, בין אם הם במיינסטרים, או בין אם הם ארגונים שהציבור מסווג אותם כקיצוניים או כאלו המהווים אופוזיציה לממשלה.

אך במקרה של הקונסוליה הצרפתית, המעורבות הפוליטית המוגברת מעלה מספר שאלות מהותיות: האם לאותם דיפלומטים סוררים הייתה גישה לקבלת ההחלטות בקונסוליה? ואם כן, מה זה אומר על שיקול הדעת של צרפת  לממן ארגונים כאלה? כיצד הציבור הישראלי אמור לדעת שעובדי הקונסוליה לא ניצלו את מעמדם למניפולציה מכוונת של השיח הישראלי, בדיוק כמו שהם ניצלו את מעמדם להברחת נשק ולתקיפת חיילים ושוטרים?

אלו בדיוק השאלות שאנו שואלים במכון המחקר NGO Monitor, כשאנחנו מנסים להבין את היקף התופעה בה פעילים המונעים מאידאולוגיה אנטי-ישראלית מנצלים את מעמדם בתפקידים רשמיים כדי לקדם את האג'נדה האישית שלהם.

במשך שנים זיהינו תופעה מעניינת בה פעילים פוליטיים קיצוניים מילאו תפקידים בשדרת מקבלי ההחלטות הקשורות לסכסוך הערבי-ישראלי –  החל מדיפלומטים, דרך פקידים בכירים ועד עובדים בארגוני זכויות אדם בינלאומיים עם תקציבי ענק.

הרכב הדיפלומטי ששימש להברחת הנשק | צילום מסך

כאשר התבררה לצרפתים חומרת הפרשה בה נציג רשמי שלהם נתפס בהברחת נשק, יאמר לזכותם כי הם שיתפו פעולה וביטלו באופן מידי את חסינותו של פרנק. גם בצרפת הבינו כי נחצה גבול מסוכן, והפגיעה בתדמית משרד החוץ תהיה קשה. שני הצדדים לא רצו להפוך את המקרה החמור לתקרית דיפלומטית וניהלו אותו באופן שקול וענייני, אך חשוב להדגיש שהטיפול הביטחוני בתקרית, מקצועי ככל שיהיה, הוא רק חצי מהפתרון.

על נבחרי הציבור הישראלים ומשרדי הממשלה הרלוונטיים לטפל גם בפן הפוליטי והדיפלומטי הנגזר מפרשיה זו. מחויבותם כלפי הציבור הישראלי היא לוודא שנציגות זרה שמשפיעה על השיח בישראל אינה מנוהלת על ידי עבריינים. אם לנציגות זרה הפועלת ללא מפריע על אדמת ישראל ישנה היסטוריה בעייתית כמו של הצרפתים, הרשויות המתאימות צריכות להעלות בפני השגריר הצרפתי בתל-אביב את השאלות הקשות הללו.

יש לקיים דיאלוג ביקורתי, ובמקרה הצורך להזמין את הקונוסול בירושלים לשימוע בכנסת ולתת לציבור הישראלי את ההרגשה שמוצבים פה גבולות ברורים, גם כשמדובר בדיפלומטים עם חסינות. אם הישראלים והצרפתים יגיעו באמצעות דיאלוג למסקנה שמשהו לא עובד באופן בו הקונוסליה רואה את תפקידה בישראל, עליהם לקבוע קווים מנחים להתנהלותה העתידית.

כמובן שלכל נציגות דיפלומטית יש שטח אפור בו היא פועלת, בהתאם לנורמות דיפלומטיות רשמיות ולא רשמיות שמוסכמות בשתיקה. אך כשנציגות דיפלומטית פועלת בשטח השחור צריך להגיב באופן שיבהיר גם לאחרים מסר חד וברור. ואם אתם רוצים לדעת איך עושים את זה, תמיד תחשבו על השאלה – כיצד הצרפתים היו מגיבים אם דיפלומטים ישראלים היו מבריחים נשק לארגוני טרור הפועלים בצרפת?


איתי ראובני הוא ראש דסק ישראל במכון NGO Monitor

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. קיראו את "אירוערביה" ספרה של בת יאור. ספר חובה מרתק, ומפחיד, המספר על מעשי צרפת הגיב:

    מי שדואג לבטחון ישראל לא יכול לאפשר את המשך מלחמת הג'יהאד האירופית-מוסלמית המתנהלת בהשקט ובבטחה תוך הזרמת הון עתק למימון גדודי מבצעי הג'יהאד היהודים והערבים המתגוררים בקירבנו.

    מדובר בצבא ענק שרק הודות למימון האינסופי הזה יכול להוציא אל הפועל את התוכנית השטנית של זקני בריסל וסעודיה באמצעות חייליהם האוטו-אנטישמיים בארץ ובחו"ל!

    ביבי – עליך לעצור ומיד את ההזרמות הפרועות למימון הבוגדים והגיס החמישי הפועל בחופשיות ומוציא אל הפועל את התוכנית האירופית המקורית והכוללת.

    קרא את אזהרתה של בת יאור שספרה אירוערביה מציג את החתרנות האירופית-מוסלמית ערבית נגד ישראל, והעבר את הספר גם לבגין התמים. הגיעה העת להפסיק לזחול על הגחון אל מול מזימות עשו וישמעאל:

    "על ישראל להיזהר שלא "תאבד את איזונה, ואת שיפוטה הנכון לגבי המדיניות", אומרת בת יאור, "כי היא ניצבת בפני אתגרים רבים והמצב בעייתי, אתם מוקפים באויבים חזקים, האויבים הם לא רק המוסלמים אלא גם אירופה, שזה יותר גרוע מהמוסלמים, למרות שהם מעמידים פנים כחברים לכם. ואולי גם אמריקה תשתנה ולכן עליכם להיות מאד חזקים ומאד רציונליים ומאד זהירים בתקופה זאת. אך יחד עם זאת יש באירופה גם אנשים טובים פרו-ישראליים המביטים בישראל גם כמדריך…"

    "אם אמריקה תלך בעקבות ההתפתחות באירופה אני חושבת שהציויליזציה שלנו, הנקראת יהודו-נוצרית, שפיתחה מושגים של זכויות אדם, דמוקרטיה, כבוד לחוק, הפרדת החוק מהפוליטיקה וכל הגורמים האחרים, שיש להם חשיבות רבה לממשל תקין, כל זה ייעלם".

    "ישראל דומה לעמוד תמך בעולם"… "אני יודעת שזה לא התפקיד שבחרנו אך זאת המשימה שהוטלה עלינו, זאת משימה שנבחרה עבורנו, ואם ניפול, או אם נבגוד, העולם ייכבש על ידי האיסלם וישלט על ידי חליפות עולמית. זה יהיה העתיד, יש אנשים שנלחמים נגד זאת והם מביטים בישראל כמדריך. לכן היו חזקים, היו זהירים, מה עוד אוכל לומר"….

    http://www.anochi.com/index.php?option=com_content&task=view&id=545&Itemid=1

    לעיון נוסף:

    איך הוקם מגדל בבל האירופי שמכונה האיחוד האירופי והוא לא מאוחד?

    עונשו של האיחוד האירופי מתקדם יפה! מגדל בבל זה – שהקמתו נעשתה תוך דריכה פושעת ומכוונת על מדינת ישראל יתבלבל, יבולבל, ויחוסל! קיראו את ספרה של בת יאור אירוערביה, ותזדעזעו!

    על כל מעשה רע מקבלים עונש בהתאם

    מי שקרא את הספר אירוערביה, על מעשי החתרנות המזעזעים והפושעים של צרפת לצורך הקמת האיחוד הנוראי הזה, לא יכול שלא לשמוח לאידו של האיחוד שהוקם על בסיס פשעים נגד העם היהודי, ומדינת ישראל.

    קיראו על מזימתה של צרפת לגבור על כוחה של ארה"ב באמצעות יצירת מפלצת של איחוד יזום עם העולם הערבי המוסלמי.

    צרפת היא שהגתה ויזמה את הצפת אירופה בערבים לשם כך.

    כך הצמיחה צרפת האנטישמית את האיחוד המלאכותי הזה שכל מטרתו היתה קיעקוע ארה"ב כמשקל כנגדה.

    עכשיו הם מחפשים את החברים שלהם.

    הם רצים לבקש עזרה מארה"ב אותה שאפו למוטט.

    והם מקבלים אצבע משולשת.

    וגם אם ישראל תסבול מהתרסקותו של מגדל בבל זה, מן הראוי שיתרסק! שכן כתוב אורריך אאור ומברכיך אברך. אין ספק שאת האיחוד האירופי יש לאור וחזק!

    אירוערביה ספרה של בת יאור הוא ספר חובה מרתק, ומפחיד, המספר על מעשיה הלא יאומנו והחתרניים של צרפת נגד ישראל וקיומה.

  2. אנחנו אשמים בכל מה שעושים הגויים נגדנו כי אנחנו מאפשרים זאת במקום להעמידם במקום מיד על כל התנהגות חריגה הגיב:

    תופעה: ממשלת ישראל מונעת מהמשטרה לאכוף החוק בי-ם

    ממשלת ישראל ומשטרת ישראל אינן אוכפות את החוק בירושלים
    סגן ראש עיריית ירושלים טוען: ממשלת ישראל לא נותנת אישור למשטרה לאכוף את החוק בירושלים. הדרי שלח מכתב לשר הפנים אהרונוביץ' בו הוא שוטח את טענותיו ומבקש למצוא הסבר לתופעה ה"מוזרה".

    מבדיקה של סגן ראש עיריית ירושלים ויושב ראש סיעת המפד"ל איחוד לאומי בעיר התגלה כי המשטרה לא פועלת באופן נחוש כנגד הבנייה הבלתי חוקית במזרח ירושלים, זאת למרות שהעירייה מפקחת באופן משמעותי וחסר תקדים אחרי פעילות בלתי חוקית זו.

    במהלך השנה האחרונה המשטרה הרסה רק 19 בתים מתוך 1200 שנגדם הוציאה העירייה כתב אישום על בנייה בלתי חוקית. נראה שהסיבה לחוסר פעילותה של המשטרה היא העדר אישור מדיני וביטחוני.

    "על אף התלונות הרבות והביקורים באתרי הבניה במזרח העיר, מספר הבתים שנהרסו בשנת 2011 עומד על עשרה בלבד בעוד שהעירייה הכינה כ- 1200 כתבי אישום, וזאת בשל העדר אישור מדיני/בטחוני".

    הדרי פנה הבוקר בכתב לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ, שבו הוא הביע את תמיהתו על כך שממשלת ישראל ביחד עם משטרת ישראל לא מעוניינות לאכוף את החוק בירושלים.

    הדרי טוען שהעירייה מעוניינת לאכוף את החוק בעיר אך איננה זוכה לשיתוף פעולה של הממשלה ומשטרת ישראל.

    "הגיע הזמן כי החוק יחזור לירושלים והדבר תלוי אך ורק בממשלת ישראל", הוא אומר.

    במכתב ששלח הדרי לאהרונוביץ נכתב שעל אף שתופעת הבניה הבלתי חוקית במזרח ירושלים ידועה ומוכרת לכל, משטרת ישראל וממשלת ישראל, לצערי הרב, אינן פועלות בצורה מספקת לפתרון הבעיה הקריטית לקיומנו"…

    ומוסיף: "משחקרתי את התופעה הנ"ל ואת הביצוע הזעום של הריסת מבנים בלתי חוקיים במזרח העיר, הסתבר לי לתדהמתי, כי הירידה בנתוני הביצוע של צווי הריסה נובעת מהיעדר אישור מדיני / בטחוני.

    במילים אחרות: משטרת ישראל אינה ערוכה ואינה מוכנה לסייע לעיריית ירושלים לאכוף את החוק בצורה משמעותית הרבה יותר מכפי שהוא מבוצע היום".

  3. הבנקים בישראל בהנחיית רשות המיסים במסגרת הסכמי מס הולכים להסגיר לצרפת האנטישמית שמות של אלפי יהודים.
    הכסף שיגבה מאותם יהודים ישמש באופן עקיף או ישיר את הארגונים האנטישמים ששואפים לחסל את מדינת ישראל

  4. צריך לגבוה תגמול מצרפת על התחבולות שלה בתוך הריבונות שלנו, אחד מהן לעודד את רוב עליית צעירים של יהודי צרפת לא"י.