שוויון, גרסת הפמיניזם: החרדים נשארים בחוץ

בעתירת ארגוני הנשים למניעת השתלבות חרדים בשירות המדינה חסר רק דבר אחד: מישהו שבאמת נפגע מהמצב הקיים

שוב נמנעת מהם האפשרות להשתלב. חרדיות וחרדים בעבודה | פלאש90

פעילות שדולת הנשים הרימו אתמול כוסית לרגל ניצחונן. בית הדין האזורי לעבודה בירושלים פסק כי תכנית “משפיעים”, המכשירה חרדים להשתלבות בשירות המדינה, תוקפא – אלא אם ישולבו בה תוך שלושה שבועות עשר נשים לפחות. בשדולת הנשים ידעו כשהגישו את העתירה שבימים אלו ממש אמורה להיפתח תכנית זהה לנשים. גם בית המשפט ידע זאת. אך בישראל, כך קבע בית המשפט, הפרדה היא אפליה. כלפי הנשים כמובן. לעולם הן המודרות, ולא – נגיד – חרדים, גברים ונשים כאחד. הזכות לשוויון גוברת על זכותם של החרדים לשוויון.

כך שרו המוזות הפמיניסטיות באזני השופטים: “מתוך סקירת חשיבותו ומרכזיותו של עקרון השוויון במשפט הישראלי בכלל ובמשפט העבודה בפרט, מזכירה שדולת הנשים מושכלות ראשונים ש’נפרד אינו שווה'”. “מושכלות ראשונים” – לך תתווכח עם טיעון משפטי כה נוקב ומבוסס. תכניות נפרדות לנשים בלבד, אגב, אינן פוגעות בשוויון.

האורתודוכסיה הפמניסטית

אז הפמיניסטיות הקיצוניות נצחו בקרב הזה. אך נדמה כי אין המחשה טובה יותר למונח ניצחון פירוס. מול עיננו נכתב פרק נוסף במצעד האיוולת. הרי לנוכח התחזיות הדמוגרפיות, הנתח של החרדים בחברה הישראלית הולך לגדול באופן משמעותי בעשורים הבאים. מי יותר מהנשים הפמיניסטיות צריך לקדם בכל דרך את הפלת החומות התוחמות את המגזר החרדי ואת השתלבותם של החרדים בחברה הישראלית? מי אם לא ארגון כמו שדולת הנשים ישאף לחשוף את הציבור החרדי לרוח השוויון המגדרי המנשבת בשדרות תל אביב ובחללי העבודה בקריה?

ניתן אולי לטעות ולחשוב שמדובר בתכנית הכשרה אחת קטנה שהקפאתה לא תשפיע הרבה. אך זו אפיזודה בתוך מערכה כוללת נגד תכניות לימודים נפרדות – מקצועיות, אקדמיות ואחרות. המתנגדים לכל הפרדה בין נשים וגברים מוכנים בטהרנותם הצדקנית  לקבל בזרועות פתוחות את החרדים, רק אם יקבלו עליהם את כל תרי”ג זכויות האדם על פי פרשנותם המרחיבה ביותר.

כך, בעוד החרדים משילים מעליהם באופן מרשים למדי מכשול אחר מכשול בדרכם להשתלב במוסדות המדינה ובשוק התעסוקה, המכשול האורתודוכסי ביותר שעומד בדרכם כעת מגיע דווקא משולי האגף ה”ליברלי”, הדורש באדיקות לא רק לקיים את הלכותיו בעצמו, אלא גם לכפות אותן על החרדים ובכלל.

המנותקים מדברים עם עצמם

השופטים סבורים, כמו שדולת הנשים, כי המדינה לא צירפה כל סימוכין לטענה שההפרדה בין המינים אכן קריטית להשתתפותם של חרדים בתכנית: “בשלב זה אין כל ביסוס עובדתי לצורך בהפרדה ראשונית בהכשרה או בגיוס גברים בלבד תחילה”. כלומר, לא נעשתה בדיקה משמעותית של פוטנציאל קיום התכנית במתכונת מעורבת. מדהים עד לאן נדחק ההיגיון הפשוט ועד כמה חוסר הכרות עם החברה החרדית על סיבוכיה העדינים צועקים מכל שורה בפסק הדין הזה. 400 מועמדים חרדים התמודדו על 25 מקומות בלבד בתכנית הנפרדת. ספק אם תכנית מעורבת היתה מצליחה למשוך מספיק מועמדים כדי למלא את מקומותיה.

זאת יש לזכור: גם כאשר התכנית נפרדת, השתלבות חרדים בשוק העבודה הכללי רחוקה מלהיות בקונצנזוס החרדי. כבר כעת, רבים מאותם 400 שהגישו מועמדות כנראה נאלצו לעשות זאת במחשכים, ואלה שהתקבלו נאלצים להתמודד עם האשמות על פגיעה באתוס הבדלנות החרדי.

נצחונה של שדולת הנשים הוא מכה קשה למאמץ לשילוב חרדים בכלכלה הישראלית משתי בחינות מהותיות. ראשית, שדולת הנשים מגשימה את נבואות הזעם של גורמים חרדים המבקשים להותיר את הבדלנות על כנה: הנה – הם יאמרו לצאן מרעיתם – לא לשלב אתכם בכלכלה הם רוצים, אלא להרגיל אתכם לנורמות של פריצות. שנית, התכנית הזו, אם בכלל תתקיים במתכונת מעורבת, תהיה מיותרת לחלוטין משום שמי שיסכים להשתתף בה ממילא שייך לשוליים הליברליים של החברה החרדית, ואופק ההשתלבות שלו בחברה הכללית פתוח גם בלי התכנית.

לא שווה אם לא נפרד

אילו היו נותנים לאיזה חרדי להשחיל מילה בהליך הארוך הזה, ייתכן שהשגיאה המביכה וההרסנית הזו היתה נמנעת. אך החטא הגדול של פסק הדין טמון במה שחסר בו: עותרת או עותרות בשר ודם שאכן נפגעו מהאפליה. נגיד, איזו אשה חרדית שהייתה מעוניינת להשתלב בתכנית הגברים דווקא אך נמנע ממנה להתמיין אליה בשל מינה.

בחורף 2011, כאשר רעשה מדינת ישראל בעקבות נוהג ההפרדה באוטובוסים, הוגשה עתירה לבג”צ. חתמו עליה נשים אמיתיות שטענו שנפגעו מהנוהג, חרדיות וחילוניות כאחת. בעתירה נגד תכניות נפרדות באקדמיה הושם דגש על אפלייתן של נשים מרצות שפרנסתן והזדמנויותיהן כביכול נפגעות.

אך בעתירה נגד תכנית ההכשרה לחרדים לא טרחו בשדולת הנשים לחפש קרבנית אמיתית של האפלייה המדומיינת. כאן אין אף אדם שמופלה, אלא עיקרון אבסטרקטי בלבד. ה”קרבן” הוא דמותה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, על פי פרשנותה הרדיקלית של שדולת הנשים. כל הפרדה בין המינים, גם אם היא משרתת את כל הצדדים הרלוונטיים, מפרה את עקרונות היסוד של הדת הפמיניסטית, ומשכך – הופכת את ישראל לבלתי דמוקרטית.

פסק הדין המיותר והמזיק הזה מוכיח מספר דברים: עד כמה הפמניזם הרדיקלי הוא כת קיצונית ומנותקת; עד כמה נמוך יכולים בתי המשפט לרדת באקלים שבו שופטים אינם נדרשים לתת דין וחשבון על החלטותיהם; ועד כמה חשוב להשיב על כנה את דרישת זכות העמידה, שנרמסה בתקופת נשיאותו של אהרן ברק.

חופש מדת

בזמן שבשדולת הנשים לא חשו כל צורך לאתר קרבן אמיתי, לנו ברור היטב מי הקרבן של פסק הדין: חרדים וחרדיות שרוצות ורוצים להשתלב בשוק העבודה ובחברה הישראלית, אך העתירה הפכה את המשימה הזו לקשה עד בלתי אפשרית עבורם. נותר רק לתהות מה התחנה הבאה של רכבת ההרס הפמיניסטית: האם יתנפלו לוחמות הצדק על בתי ספר נפרדים, שהוכחו כמועילים יותר לתלמידות מאשר לתלמידים? ואולי תנסה הכת הפמניסטית לכפות על כל בתי הכנסת תפילה ללא מחיצה?

המאבק הפמניסטי הרדיקלי, כמו כל מאבק דתי אחר, לא יישכך עד שלא ייתקל בחומת אדישות ברורה. מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. לדתות אחרות, כמו הנצרות, האסלאם והפמניזם הרדיקלי, יש מקום של כבוד במסגרת חופש הדת הנשמר כאן באדיקות. אך הכבוד נעצר ברגע שדת אחת מנסה לכפות את אורחות חייה על בני דת אחרת, או על אנשים שבוחרים בחיים ללא דת. זאת הנקודה שבה בית משפט מאוזן ושפוי אמור לשים את הגבול לחופש הדת.

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים הגדיר עצמו, למעשה, כמקדש פמניסטי ולא כמוסד לעשיית צדק על פי החוק. יש מקום לקוות שהערעורים לבית הדין הארצי, ובמידת הצורך אף לבג”צ, יחזירו את השפיות לשיח ואת הפמניזם הרדיקלי לממדיו הטבעיים.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

26 תגובות למאמר

  1. אני ועוד אלפים רבים שמדינת ישראל יהודית ציונית חשובה להם,
    נתמוך כספית בשמחה בהצפה של עתירות מראה שימוטטו את מראית העין המגוחכת של בג”צ שמקבל את כל הזיות המחנה הפרוגרסיבי..
    מוזמנים לפתוח הדסטארט. זאת משימה לאומית.

    1. מה עם זכות השוויון של שומרי שבת לקבל עבודה במרכולים בתל אביב מבלי שיתנו את קבלתם לעבודה בנכונות לעבוד בשבת? מה עם זכות השוויון של שומר שבת בעל מכולת לשמור על מצוות דתו מבלי להיפגע מתחרות בלתי הוגנת? ערך השוויון הוא בלוף, משתמשים בו רק כדי לתקוף את מצוות הדת, כך בגיוס לצבא, מה עם הערבים? כך באשר להפרדה. אין ערך של שוויון, יש ערך של חרות האדם ושל זכות הקניין

  2. אני מאמין באל שאוסר עלי לשלם מס הכנסה וגם אני לא זוכה לשום התחשבות. אנשים כבר לא יכולים לקיים פה את מצוות דתם במדינה הזו, מה יהיה ?

  3. החלטה מטומטמת המחילה באופן מכניסטי את עקרון השוויון (שאגב, ‘נקרא’ ע”י ברק וחבריו האקטיביסטים בתור ”זכות יסוד” לתוך חוקי היסוד מ 1992 למרות שהוא לא מופיע בהם).
    בתוכנית הזו ההפרדה לא נועדה לקפח או להפלות מישהו, אלא אדרבה – לאפשר את הצמיחה וההשתלבות בעבודה של שני המינים, בתנאים שווים. את עקרון השוויון יש לתפוס ברמה המהותית ולא ברמה הטכנית ולישם אותו לפי הדינמיקה של הנסיבות בכל מקרה, אחרת מקבלים תוצאה הפוכה – המנוגדת לעקרון השוויון. במקרה זה התוצאה היא – הדרה והפליה של ציבור שלם רק בגלל ערכיו היהדותיים הלגיטימיים, תוך כפיה תרבותית וממסדית שאין לה הצדקה, ובנוסף – פגיעה משמעותית באינטרס חיוני של המדינה הקיים בשילוב חרדים בתעסוקה בכל הרמות, וגם באינטרסים של הצבור החרדי כקבוצה הזכאית להשתלבות בלי להרמס בערכיה, ובאנשי הקבוצה הזו כאינדיבידואלים.
    התוצאה הזו, כמו כל המהלך האוילי של ביה”ד – אינם נסבלים. טוב תעשה המדינה אם תבקש מיידית עיכוב ביצוע של ההחלטה ולהגיש ערעור. ולא פחות חשוב – הגיע הזמן לעגן את הזכות ללימודים נפרדים בנסיבות הרצויות והמועילות לשני המינים – בחוק. צעד משמעותי עוד יותר יהיה אם המדינה תוציא תדאג למנוע פרשנות מכניסטית של עקרון השוויון.

  4. מישהו מוכן בבקשה להסביר לי, מדוע אתר מידה בכלל תומך ב-״תוכנית המכשירה חרדים להשתלבות בשירות המדינה״, עם או בלי הפרדה? מה זה נותן? יש להם איזשהוא יתרון על עובדי מדינה רגילים? למה שלא יעבדו במגזר הפרטי?

    1. כי בעוד חמישים שנה , כשיהיה פה רוב חרדי – לביטוח הלאומי לא יהיה כסף לשלם לך פנסיה.
      אלא אם כן הציבור החרדי ישתלב במשק

    2. ראשית, איני בטוח כלל שיהיה כאן רוב חרדי מתישהוא.
      בכנסת השישית, ב- 65′, היו 6 ח”כים חרדיים של אגו”י ופאג”י
      בכנסת העשרים, ב-2015, אחרי 50 שנות ריבוי טבעי אדיר של החרדים, היו כבר.. 6 ח”כים חרדיים של יהדות התורה..

      ונניח שכן- מדוע האחריות היא על הציבור החופשי ולא על החרדים?.. חרדי בניו-יורק ובלונדון עובד עם נשים כמובן מאליו; אין כאן ציווי דתי משמעותי. הרי גם הם חשים בצורך להשתלב במשק.

    3. לכן צריך להקים צבא מקצועי התנדבותי
      וכך יהיה שיוויון גיוס בעם.והחרדים יוכלו להשתלב בעבודה בלי לחשוש מגיוס.
      החיילים יבחרו בקפידה רבה ויקבלו שכר גבוה ותנאי שירות טובים.

  5. מחכה למי שיגיש עתירה כנגד קיומן של תחרויות שחמט נפרדות לגברים ונשים.
    “נפרד אינו שווה” אז שיתמודדו מול גברים.

    1. צודק, לא ראוי שתהיה הפרדה! אגב, ההנחה שכל השתלבות של החרדים במדינה מזכה אותם בפטור מהכל היא קלקלה ברמה ההתנהלותית ובהעיקר ברמה המוסרית. רוצים דוגמה שימנים יבינו (אני ימני וחבר ליכוד אז אני מבין את הדוגמה)? הנה: אובמה כלכך רצה לעשות הסכם עם האיראנים אז הוא נתן הכל ולא דרש כלום. אסד הפציץ בגז? שששש – לא להרגיז את האיראנים, עוד ילכו משולחן המשא ומתן. החיזבאללה מחדיר כמויות עצומות של סמים לארה”ב? שששש – לא להרגיז את האיראנים, עוד ילכו משולחן המשא ומתן. האיראנים מפתחים טילים בליסטים לשאת ראשים גרעיניים? ששש – לא להרגיז את האיראנים. ועוד ועוד. סוף סוף הגיע מישהו (טראמפ “לא עשו אותי באצבע”) שהבין שהמשוואה היא בכלל הפוכה, האיראנים צריכים את ההסכם יותר מהאמריקאים (להזכירכם – היו סנקציות שכמעט רסקו את החברה האיראנית). רוצים האיראנים שיוסרו הסנקציות, אהלן וסהלן, שיעשו ויתורים. בתרגום לחברה החרדית: במשך שנים הם הסתגרו וחשבו שינקנקו את כולם (כן כן “תורתם אומנותם” – והרבה תודה על שהגנו על המדינה בתפילותיהם). בתרגום ל”מכרית”: למה לעבוד אם החמור החילוני עושה את העבודה וכך, בהיפוך הגליאני מופלא של “האדון והעבד” הטילו על עצמם סוג של סנקציות פנימיות שהפכו עצמם לאסירים של השיטה שפיתחו. אומנם הכסף זורם כל חודש אך כושר ההשתכרות הלך והתדרדר. אנגלית – נייט. חשבון בסיסי – נייט. הבנת המציאות העיסקית – נייט. כושר ההשתכרות שלהם הפך פחות מפועל פלסטיני. יכולים לארוז מוצרים בסופר וכמובן להיות משגיח כשרות שמגן עלי מכלום. וגם את זה הכשרות האלטרנטיבית הנבזית לקחה להם (משרה כלכך נוחה – לא עושים כלום ומקבלים, מלבד לשכר המופקע, ארוחות אין קץ). כשהגיע לפיד הרבה הבינו שהחגיגה נגמרה. אומנם דוד ביבי מחלק צ’קים אך מי יודע עד מתי? מה גם שהכסף מספיק בקושי והעושר מנקר העיניים עושה את שלו, בפרט לחברה החרדית שכל היום עושה תצוגות אופנה למי החליפה הכי יפה. בקיצור, במקום לאתרג את החרדים הגיע הזמן לדרוש מהם. רוצים להשתלב. מעולה. נתמוך – אך לא בכל מחיר. יש לכם בעיה עם נשים? סורי, לא עובד. תעשו חישוב מסלול מחדש.

    2. “אני ימני וחבר ליכוד” – מזדהה בפנינו ההוא שמתנגד ל”פתיחת הרגליים”. כבר למדנו להכיר כאן את אלה שמזדהים כאנשי ימין כדי להסית נגד נתניהו ונגד כל מה שממשלת נתניהו עושה. החרדים הם לא מנהיגי איראן העריצים אלא בני עמנו ויהודים כמונו לא “מאתרגים” אותם אלא מתחשבים בהעדפות שלהם – לפחות כמו שמתחשבים בהעדפות של אזרחים מוסלמים בארץ, שהרי לשיטתך: מה יש, למה לתת לעובד מוסלמי חופשה בחגים מוסלמים – אם הוא כל כך רוצה לעבוד אצלנו שיוותר על החגים שלו!

    3. ל”די לפרובוקציות של המסיתים”. ולמה גייסו אותי לצבא אם העדפה שלי היתה ללכת לים? יש כללים, יש דרישות, ואם אין לך לובי פוליטי שדואג לשחרור סיטונאי + מלגת קיום על חשבון הציבור, אז נאלצים להתגמש, גם כשלא לא נוח, גם כשרוצים לעשות דברים אחרים. החרדים התרגלו שכולם רוקדים לפי החליל שלהם ושזה חילול קודש לדרוש מהם משהו שלא מסתדר עם הרצונות שלהם.

    4. לפי דבריך אינך מכיר את המיגזר החרדי למעט מידיעה מקריאה בידיעות.ויינט וואלה.הארץ.כשאתה מצטט ומדקלם זה סימן שאתה מלהג מהרדיו והטיוי והעיתון והאינטרנט.לדבריך גם ליכודניקים בחלקם הם אתאיסטים ושונאי דת.ושונאי אחרים שלא כמוהם בדיוק נמרץ.צר לי עליך וממך.ואני מקווה שהדעות של אנשים כמוך יתמעטו בליכוד וישארו במרץ והתנועה.הפתרון הכללי הוא הקמת צבא מקצועי התנדבותי לאורך עשור או שניים במקביל לעליה ולגידול האוכלוסיה.הדבר יסייע להורדת תחושת הקיפוח במיגזר החילוני וליתרונות רבים למדינה.

    5. מה קשר לשונא דת? פשוט מתעב שימוש בפוליטיקה לעשיקת מגזרים אחרים. היהודים עבדו ולא התלוננו. אף פעם לא באו בדרישות של אנחנו לא יכולים ככה ולא יכולים אחרת. מצאו את הזמן ולמדו תורה. החרדים בישראל – סיפור אחר. חיים על חשבון האזרח הפשוט. מהומות כל שבוע על כך שמישהו מעז לחשוב על לגייסם לצבא – הרי צבא ההגנה לישראל לא נועד לחרדים, נחות ובזוי מידי. בקיצר, החרדים כמו כל משטר כהנים מבלבל בין דת לשמה ודת כמקור לפרנסה וכוח. ואגב, רוב ישראל חשה כך. לא בגלל שהם שונאים את הדת אלא מכיוון שהם שונאים את השימוש הבזוי בכוח הפוליטי.

    6. אין שויון בגיוס.בחוץ לארץ אין גיוס חובה לכן החרדים לא מתגייסים כי יש להם זכות בחירה.חרדי לא יתגייס בחול כי זה נגד אורח חייו.למעט יחידי סגולה רבנים למשל.בארהב גם החרדים מקבלים תקציבי דת וגם שם יש ישיבות וכוללים.וכל מיגזר דתי מקבל תקציב דת פדרלי.לגבי ההפגנות מדובר ב3000 אנשים מהפלג הירושלמי וזה 3000 מתוך מאות אלפים כבר כתבתי לך שאתה לא מתמצר במיגזר מלבד מהמדיה האנטי.חלק מהחרדים מתגייסים למסגרות מתאימות
      וצעדי אנטי רק מרתיעים ומזיקים כפי שעשה לפיד הפטפוליסט.החרדים בעד המדינה בדיוק כמוך למעט פלג קטן סטאמר שהוא חריג גם במיגזר ורובו חי בחו”ל ושוב פעם אתה ניזון ממדיה שעוינת גם אותך.לא רק החרדים נמנעים מגיוס.גם הערבים המוסלמים.משתמטי מצפון.חילוניות המתחזות לדתיות הצבא בודק בפייסבוק את המצהירות.בעלי עבר פלילי ופסיכאטרי.ומתחזים לחולי נפש.וחיילים שעברו על החוק.או נפגעו פיזית או נפשית.יש פיחות במעמד הגיוס לצהל לא בגלל החרדים אלא בגלל שהדור מעדיף לממש את עצמו וחלק מסוים מנסה להחמק.יש לצבא עודפי חיילים בתפקידים זוטרים.ומחסור בתפקידים איכותיים.אז הפתרון הוא צבא מקצועי התנדבותי והנימוקים הם מרובים לא לעכשיו אכתוב בהמשך.בוא נחפש להתאחד ולא נשחק לידי השמאל והערבים.

    7. בשורה התחתונה החרדים הם התקווה להמשך קיומו של העם היהודי כעם יהודי. דור שלישי של חילונים יהודים הולך ונעלם בחו”ל ויעלם גם פה בעקבות נשירה ונישואי תערובת ואם לא שלישי אז רביעי, רק החרדים ממשיכים לתחזק את קיומו של העם היהודי כעם יהודי. מה לעשות? זה המצב לרואי נכוחה. כמובן שישנם ערכים מאד חשובים ויקרים נוספים, אבל את הפן הזה משמרים החרדים. ומי שמעונין בקיומו של העם היהודי כעם היהודי, והשמאל והקרן החדשה הארורה הם בחזקת אלה שאין להם עניין בקיומו של עם יהודי, עבורם מדובר במשחק מושגים חסרי ערך, ראוי שיחבק את אחיו החרדים, אחרי הכל אין גם אחד המוכן לחיות חיים חרדיים מלאים רק כדי לדחות את גיוסו לצבא, למרות שהחוק באופן שוויוני מאפשר זאת לכל אחד

    8. למרכוס: החרדים בעיקר מטפחים את הגדלת הקיצבאות שלהם. היהדות שלהם מדבירה כל יהדות אחרת וסובלת מהתנשאות על שום דבר. לא תרמו דבר לעולם ולא תרמו דבר לישראל. מנצלים במשך שנים את השסע שבין ימין לשמאל לצרכיהם בלי שום התחשבות בכלל. בדבריך מרכוס ביטאת את התפיסה העצמית ש”אנחנו” החרדים המרכז והשאר ייעלמו. איזו התנשאות. חיים בבועה. היהדות שמותירים לנו החרדים זו יהדות של שינון מחד ומשתטחי קברים מאידך. לא אור, לא חכמה אלא בעיקר הסללה והתנשאות.

    9. “החרדים בעיקר מטפחים את הגדלת הקיצבאות שלהם” זה אינו מדויק הנכון הוא, היהודים בכל מקום בעיקר מטפחים את הגדלת הקיצבאות שלהם, ויש להם בדרך כלל אף ארוך אותו הם דוחפים לכל מקום. הם מתנשאים על סביבתם ומנסים להשמיד במודע ובמתוכנן כל דת אחרת, ואכן למעט הנצרות והאיסלם כל הדתות האחרות לא שרדו בעיקר פיסית בגלל היהודים המתנשאים

    10. למרקוס: תצהיר שהחרדים אינם מעוניינים בקצבאות תמורת לימוד תורה ושאר מיני התקציבים המותאמים במיוחד לאורח החיים החרדי ושמפלים לרעה את שאר אזרחי המדינה ואאמין לך שמה שכתבתי שקרי.

    11. החרדים הם התומכים הגדולים ביותר בכלכלה חופשית כלומר לא מס הכנסה ולא קצבאות לאף אחד, וזאת מהסיבה הפשוטה, בין שאר סיבות טובות נוספות, ששיעור העסקתם במשרות “ציבוריות” הוא הנמוך ביותר ביחס למגזרים אחרים, כלומר, הם הנהנים המצומצמים ביותר מהשיעור הגבוה של גביית מסים במדינת ישראל. המעונין העיקרי במדיניות ריכוזית, כלומר, הלאמת הכנסות וחלוקתם מחדש, זו הביורוקרטיה כי כך ניתן להצדיק את הלאמת ההכנסות של בני האדם כלומר מס הכנסה ומאפשר את הרחבתה של המפלצת הביורוקרטית. אם תצהיר שאינך שכיר אלא עצמאי אאמין שאינך אוטו אנטישמי.

    12. לקרוא ולא להאמין: החרדים מאמינים בשוק חופשי. אגלה לך סוד: בשוק חופשי אמיתי אין קצבאות וכל אחד מקבל בהתאם למה שהוא נותן. עוד אתה מסביר: החרדים “הם הנהנים המצומצמים ביותר מהשיעור הגבוה של גביית מסים במדינת ישראל”. אז בוא אני אסביר לך כי כנראה שביתד נאמן מדור הכלכלה לא מעסיק כלכלנים: החרדים והערבים הם הנהנים העיקריים מנטל המס הגבוה כי התרומה שלהם להכנסות המדינה היא אפסית ואילו ההוצאות עליהם גדולות לאין ערוך ביחס לאכלוסיה הכללית. רק על מנת לוודא שלא תאשים אותי בשמאלנות ושנאת חרדים, הנה הפניה למאמר “השכר החציוני: מה השמאל אומר שהוא אומר, ומה הוא אומר באמת” שפורסם לפני חצי שנה ב”מידה” ואני מזמין אותך לראות את גרף תשלומי המס הישירים והעקיפים בישראל המופיע בסופו: https://mida.org.il/2017/09/27/%D7%94%D7%A9%D7%9B%D7%A8-%D7%94%D7%97%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%A9%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%95/.

      אז ככה: כפי שאפשר לראות בבירור מהגרף חמשת העשירונים הראשונים, כלומר 50% מאכלוסיית ישראל כמעט ואינם משלמים מס. ביחד, 50% מאכלוסיית ישראל משלמים 16.4% מתשלום המס בישראל שהם ברובם מס המע”מ. 50% מאכלוסיית ישראל למעשה אינם משלמים מיסים! אני מבין שבעולם מדומיין שירותים ציבוריים ניתנים משום מקום, אבל בישראל שירותים ציבוריים כמו רפואה/חינוך/ביטחון/ביטוחים סוציאלים/הנחות בארנונה ועוד ממומנים על ידי משלם המיסים. היות ש-50% מהאזרחים אינם משלמים כמעט מיסים יוצא שה-50% אחוז האחרים מממנים אותם. כך יוצא שהשימוש המוגבר של האכלוסיה החרדית והערבית. לפי דו”ח הכנסת ההכנסה הממוצעת ליהודים לא-חרדים ב-2014 הייתה 11,503 ואילו ההכנסה הממוצעת לחרדים לשנה זו הייתה 6601 (ראה: https://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m03737.pdf) . יוצא איפה שבפילוח סטטיסטי, החרדים והערבים מאכלסים את מרבית 50% של חמשת העשירונים התחתונים (יש להוסיף סוגיית ריבוי ילדים שדוחפת אותם מטה) ואילו האכלוסייה היהודית הלא חרדית מאכלסת את מרבית חמשת העשירונים העליונים. כתוצאה מכך האכלוסיה החרדית משתמשת בשירותי המדינה וכמעט שאינה מממנת אותם. בפרט לאור ההרכב הדמוגרפי שלה הגורר שימוש מוגבר במערכת הבריאות ומערכות החינוך (אתה מוזמן להשוות מס הריאות שמשלם מי שנמצא בעשירונים הנמוכים לעשירונים הגבוהים). דבר דומה במערכת החינוך שם יש באופן יחסי הרבה יותר חרדים ביחס לכמות הבוגרים משלמי המיסים ביחס ללא חרדים. רוצה לומר: המדינה (כלומר 50% שעובדים), מממנים באופן מובהק את החינוך החרדי. החרדים גם נהנים משירותי הביטחון וכמעט שאינם נושאים בנטל. באופן ישיר החרדים משתתפים מעט בנטל הביטחון עצמו וגם אלה שמתגייסים למעשה מהווים עול על המערכת כי הם מקבלים שכר גבוה מאוד (נשואים + ילדים) ולרוב עוברים הכשרה מקצועית יקרה (דווקא אני בעד, שלפחות ילמדו מקצוע לעציד). על כך יש להוסיף את העובדה ששלוש שנים שמשלמים היהודים הלא חרדים (שהם מאכלסים את רוב הצבא) שווים הרבה מאוד כסף (ואל תספר על על אלה שמשתמטים. זה קיים, אבל בגדול מרבית הציבור היהודי הלא-חרדי מהעשירונים הגבוהים מתגייס) ארנונה? אתה מוזמן לבקר בעיריית ירושלים במדור הנחות שם תמצא בעיקר חרדים, ערבים וסטודנטים. סטודנטים מקבלים הנחה לכמה שנים ספורות. ואגב, אני לגמרי איתך. בוא נעשה שוק חופשי, הסטודנטים לא יקבלו וגם לא החרדים והערבים. היות שרוב הסבסוד בא מההורים של אותם סטודנטים, שמשלמים ארנונה מטורפת ומקבלים בעיקר כלום, אני משוכנע שלא יהיה להם איכפת. בתגובה הקודמת אמרתי שאצהיר שאני טועה אם תצהיר שאינך רוצה קבצאות. אז אתה התחכמת, אמרת שאתה רוצה שוק חופשי וטענת שהמגזר החרדי כמעט ואינו נהנה מהמיסים הגבוהים. יוצא שאו שאתה פשוט לא יודע על מה אתה מדבר, ואז מוטב שתשתוק, כי בבירור נטל המיסים הגבוהים בישראל משמעותו הוצאת כסף משמעותית מאוד מהציבור העובד בעשירונים 7-10 שהוא ברובו לא חרדי לטובת העשירונים 1-5 שחלק גדול ממנו הם חרדים וערבים, או שאתה משקר ולמעשה אינך כנה, כי ההצהרה שלך שהחרדים רוצה שוק חופשי סותרת באופן מובהקת את העובדה שהחרדים לוקחים כלכך הרבה כסף שלא הם הרוויחו (אני מוכן לקבל שחסידויות כמו תולדות אהרן וכ’ הם אנשי שוק חופשי שאינם מעוניינים בתמיכת המדינה).

    13. לירושלמי, אין לי מושג על מה אתה מדבר. אני כותב שהחרדים בעד כלכלה חופשית, כלומר, לא מיסים לא קצבאות, וההוכחה שאתה רואה בה כמנצחת היא שהנה החרדים נהנים משרותי המדינה המתוכננת. נו באמת. יש במדינת ישראל מליון מאתיים אלף עובדים “ציבוריים” שהם הנהנים העיקריים מהמיסים הכבדים הממנים את המשכורות שלהם, את ההטבות, את הפנסיה וכו’ מתוך זה אחוז החרדים קטן מאד. לעומת זאת, המיסים הכבדים מייקרים את מחירי המוצרים לרוחב המשק באופן המכפיל את עצמו בכל שלב. זהו הטעם למה שכתבתי שהחרדים הם הראשונים בעד כלכלה חופשית, כלומר לא מסים לא קצבאות. אגב, באיזה סדר גודל של קצבאות מדובר? אתה בכלל יודע?

  6. כדי להעלים את בגץ צריך לגרום לו
    להשתולל להגזים ולהיות מאוס ביותר
    וזה קורה לאט לאט וכך רחשי הציבור
    ימאסו ויגעלו ממנו ואז יחל השינוי
    כשהבגץ פוגע במתנחלים.ודתיים.וחרדים.
    ומסורתיים וחילונים מהצד הימני אז יהיה גוש ימני
    חוסם נגדו.ומהצד השני השמאל והערבים והמרכז יתמוך בו ואז הרוב ינצח.

  7. תכנית ייחודית למגזר החרדי שבאה לתקן עיוותים שהמגזר החרדי יצר בעצמו על ידי התבדלותו מהכלל היא לא “זכות לשיוויין” ולכן, ביטולה לא פוגע בשיוויון.

    1. צודק, היהודים הם האשמים העיקריים ברדיפתם עד מוות