חשיפת סודות הגרעין של איראן: ארה"ב עשויה לפרוש מההסכם

מומחי מודיעין בעולם משבחים את חשיפת המסמכים האיראניים: "ישראל חשפה את השקר עם הוכחות מדויקות. אם היה המידע היה נחשף בזמן, הוא היה מכשיל את ההסכם"

"איראן שיקרה". נתניהו בחשיפת המסמכים אמש | פלאש90

בעוד הנשיא טראמפ רומז כי ארה"ב נוטה לכיוון פרישה מהסכם הגרעין, שורה של מומחים בינלאומיים נרעשים לנוכח הגילויים החדשים שחשפה ישראל אמש על תכנית הגרעין האיראנית. "המידע החדש חושף שאיראן שיקרה כשהצהירה כי מעולם לא ניסתה לפתח יכולות גרעיניות למטרות צבאיות", קובע מרק דובוביץ, מהחוקרים הבולטים של נושא הגרעין האיראני.

דובוביץ, שנחשב לרוח החיה מאחורי השתת הסנקציות הכלכליות על איראן בתקופת הנשיא אובמה, תמך עד לאחרונה בתיקון ההסכם – ולא בביטולו המוחלט – אך בעקבות המידע שחשפה ישראל הוא שוקל מחדש את עמדתו. "הגילויים החדשים מקשים מאוד לתמוך רק בתיקון ההסכם", הוא מודה. "ביבי גילה שאיראן לקחה את ההוראות לפיתוח נשק גרעיני וקברה אותן עמוק מחוץ לטווח הראייה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) וגופי המודיעין במערב".

דובוביץ | צילום מסך

דובוביץ' גם מבהיר כי למידע שנחשף אתמול היה הכוח לסכל בזמנו את עסקת הגרעין: "אם היה ידוע ב-2015 את מה שאנחנו יודעים כעת – שאיראן החביאה כמות עצומה של ידע שנועד לאפשר לה לשקם את תכניתה לפתח נשק גרעיני בכל זמן בו תחפוץ – לא היתה נחתמת עסקת הגרעין".

לדברי דובוביץ' החשיפה של ישראל מחייבת את הקהילה הבינלאומית להתעורר: "אם האיראנים שיקרו עכשיו – מי יהיה ערב לזה שהם לא ישקרו בהמשך ויפתחו נשק גרעיני כבר באמצע העשור הבא, כשההסכם יאפשר להם להגביר את הפעלת הצנטריפוגות?".

הגילויים החדשים שנחשפו אתמול, במקביל לביקורו באזור של מזכיר המדינה הטרי מייק פומפאו, מרמזים כי טראמפ צפוי להודיע על פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין ולחדש סנקציות על איראן. פומפאו פרסם בשעות האחרונות הודעה המרמזת על פרישה קרובה של ארה"ב.

"למה איראן מסתירה חצי טון של מסמכים על נשק גרעיני בזמן מימוש הסכם הגרעין?", תהה מזכיר המדינה והוסיף כי "הגיע הזמן לבחון מחדש האם ניתן לסמוך על איראן בנוגע להעשרה או שליטה על נשק גרעיני". המועד שנקבע לקבלת ההחלטה בנושא הוא ה-12 במאי, ונראה שכעת קיבל טראמפ חיזוק לעמדה שתומכת בשינוי משמעותי של ההסכם או פרישה ממנו כליל.

הנשיא עצמו הגיב לחשיפת מסמכי הגרעין ורמז כי היא יכולה להצביע על כיוון של נסיגה מההסכם עם איראן. "בעוד שבע שנים ההסכם יפוג ואז איראן תהייה חופשיה לייצר נשק גרעיני. זה בלתי מתקבל על הדעת. המסמכים מוכיחים  שנסיגה מההסכם יכולה להיות הדבר הנכון לעשות", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן אתמול.

התגובה האירופאית לחשיפות היא עד כה מגומגמת. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, פרסמה הצהרה בה נכתב: "יש לבחון קודם כל את המסמכים באופן יסודי ולפעול דרך המנגנונים המקובלים של הוועדה הבינלאומית לאנרגיה אטומית". מתגובות של מנהיגים אירופאים אחרים בימים האחרונים עולה כי למרות הלחץ האמריקאי, אירופה עדיין מעוניינת בשמירה על מסגרת ההסכם במקביל לשינויים מסויימים.

כשלון המודיעין האמריקני

העיתונאי אלי לייק, בעל טור במגזין 'בלומברג', קובע כי המידע שחשפה ישראל מהווה אקדח מעשן. "ישראל חשפה את שקרי הגרעין של איראן, ואת המוגבלות של המודיעין האמריקני", טוען לייק.

לייק מבהיר כי ישראל חשפה מידע הרבה יותר מדויק מזה שעמד עד כה לרשות סוכנויות ביון מערביות על הגרעין האיראני. "נתניהו הציג למשל הוכחות על קיומם של ראשי נפץ, מפה של אתרי ניסוי פוטנציאליים ופרטים נוספים שגופי מודיעין אולי העריכו עד כה שהם קיימים, אבל מעולם לא היתה להם הוכחה לכך". לדבריו, "מספר מומחים מערביים העריכו אמנם כי איראן פעלה לפתח ראשי נפץ – אך כעת נראה שלישראלים יש את ההוכחה".

הוכחות אלו מלמדות כי האיראנים הפרו את הסכם הגרעין. במסגרת ההסכם התחייבה איראן כי לעולם לא "תחפש, תפתח או תרכוש נשק גרעיני". כעת בעקבות הגילויים החדשים מתברר כי איראן פעלה להסתיר מהעולם את תכניותיה להשגת ופיתוח נשק גרעיני, בניגוד להתחייבויותיה בעסקת הגרעין, כמו לכללי האמנה לפירוז מנשק גרעיני עליה היא חתומה.

המידע לא היה ידוע לסבא"א

דייויד אלברייט, נשיא 'המכון הבינלאומי למדע וביטחון' ומומחה מנוסה לנשק גרעיני, מדגיש כי "המידע שהציגה ישראל ממלא חורים רבים של גופי המודיעין במערב. הדבר החשוב ביותר הוא שיש כאן הוכחה לכך שאיראן מתכוונת להשתמש במידע לשיקום היכולות שלה".

אלברייט מוסיף כי במהלך השיחות על הגרעין ב-2015, הייתה לאיראנים הזדמנות להתוודות על ניסיונותיהם להשיג נשק גרעיני – אך הם לא עשו זאת. "האיראנים לא רק שלא השמידו את המידע לפיתוח נשק גרעיני – אלא כעת מסתבר שהם גם פעלו לארגן, לשמר ולהסתיר את הידע העצום הזה מהעולם".

עוד בטרם מסיבת העיתונאים של נתניהו, הציגו גורמים ישראלים ממצאים שונים בסוגיה האיראנית בפני חוקרי 'המכון הבינלאומי למדע וביטחון', שמרביתם לא הוצגו בפני הציבור. במכון מבהירים כי הטענות לפיהן נתניהו לא חשף מידע חדש אלא רק מחזר חומרים שהיו בידי סבא"א הם בבחינת שקר – וכי בידי ישראל מצוי מידע שלא היה ידוע עד כה לאף גוף מודיעין.

הטיוח של אובמה

המידע שנחשף אמש מאיר גם זרקור על ההתנהלות השערורייתית של ממשל אובמה ויתר המעצמות שחתמו עם איראן על הסכם הגרעין. ביוני 2015, כאשר שיחות הגרעין נכנסו לישורת האחרונה, טען שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי לסוכנויות המודיעין האמריקניות יש "מידע ודאי" בנוגע לניסיונות העבר של איראן להשיג נשק גרעיני.

מנגד, בדצמבר 2015 ניפקה סבא"א דו"ח שלפיו איראן שיקרה וכי ישנן אינדיקציות לכך שניסתה לפתח בעבר נשק גרעיני, בניגוד להצהרות מפורשות של השליטים בטהראן. איראן גם סירבה לשתף פעולה עם אנשי סבא"א בהכנת הדו"ח.

ממשל אובאמה והמעצמות מצאו דרך מקורית ליישב את הסתירה בין ההצהרות של קרי לדו"ח של סבא"א: טיוח הדו"ח וקביעה כי לא תימשך הבדיקה בנוגע לניסיונות עבר של איראן להשיג נשק גרעיני. הסיבה לטיוח: איראן הציבה אולטימטום כי כל עוד הנושא יישאר על סדר היום – השיחות יוקפאו. אובמה והמעצמות שרצו להגיע במהרה להסכם התקפלו ובתוך כחודש, ב-16 בינואר 2016, ההסכם נכנס לתוקפו.

"המעצמות רק רצו להתעלם ולהעלים את הנושא", טוענת ד"ר אמילי לנדאו, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). לדברי לנדאו, כאשר נשאלו נציגי המעצמות מדוע הם מטייחים את הסוגיה השיבו את התשובה המדהימה הבאה: "מה, אתם רוצים להשפיל את איראן?". לנדאו התקשתה להסתיר את תדהמתה.

האיראנים בלחץ

בטהרן כבר מדווחים שחברות בינלאומיות מתכוננות לעידן חידוש הסנקציות ומנתקות מיוזמתן קשרים עסקיים עם האיראנים. הלחץ של המשטר נותן אותותיו, ולפי דיווחים שונים חסמה איראן את השימוש במערכת ההודעות המוצפנת 'טלגרם', המשמשת בעיקר פעילים חברתיים שחלקם מתנגדים למשטר.

בבלומברג תומכים בקו הנוקשה של טראמפ: "יש כאן הוכחה שאיראן שיקרה לפקחי הנשק לאורך 20 השנים האחרונות", קובע לייק. "אם איראן לא תשלם כעת מחיר על ההטעיה שלה – מה ימנע מנוכלים עתידיים לדבוק במודל האיראני?".

ב'מכון הבינלאומי למדע וביטחון' הוסיפו כי אם ההסכם יישמר במתכונתו הנוכחית וב-2030 יוענק לאיראן הכשר עולמי לפתח נשק גרעיני "זה יהיה מהלך בעל פוטנציאל הרג אדיר לשכנותיה של איראן ולעולם כולו. העולם חייב לעמוד על כך שאיראן תשמיד את כל המתקנים הגרעיניים שלה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. וכאן ,אצלנו במרכז תל אביב, המכרים שלי בקפה השכונתי מסתלבטים על ביבי והקלסרים.

    1. מכאן שהמחלוקת עם השמאל היא לא רק על כן כיבוש או לא כיבוש, אלא מחלוקת על דרך חיים שונה בתכלית בינם לבין שאר הציבור. לדידם איראן אינה מסוכנת וההסכם איתם הוא הכי טוב שניתן היה להשיג, ואצל רוב הציבור ההסכם רע וצריך לשפרו משמעותית. הוא שאמרתי: דרך חיים ודעות שונות בתכלית בכל נושא ונגד רוב הציבור.

  2. לא הצלחתי להבין מה ההבדל בין ביטול/פרישה מ/ההסכם לבין תיקון שלו.
    הרי גם אליבא דנתניהו אם ההסכם יבוטל יצטרכו להגיע עם איראן להסכמות כאלו ואחרות. תנאים יותר קשוחים,
    תוך כדי פיקוח יותר קפדני ויותר מהודק. הרי אף אחד לא מציע להכנס לטהרן עם כח צבאי…
    אז במקום לבטל ולעשות מחדש (בהנחה שסנקציות של ארה"ב בלבד יהיו די אפקטיביות לאלץ את האירנים להגיע להסכם חדש) מה שייתן לאיראנים עילה להמשיך בפרק הזמן הזה בפיתוח ויקשיח את עמדתם בגלל ההשפלה,
    עדיף להגיע לאותן תוצאות ע"י הכנסת תיקונים בהסכם הקיים.
    הרי אם האיראנים יתעקשו ותוצאות המו"מ לא יספקו אותו, תמיד אפשר לפרוש מהמו"מ ולבטל את ההסכם.

    1. האם באמת אתה חושב שיהיה איזשהו הסכם שאיראן באמת תרצה לעמוד בו ?
      אנשים פנאטים לעולם לא יוכלו להתיישר עם השכל הישר ולכן עם הסכם או בלי הסכם הם ישאפו לעשות את אותו דבר..
      העניין הוא , שללא הסכם יהיו סנקציות כלכליות קשות שיפילו להם את הכלכלה בטווח בינוני / רחוק יחד עם השפעה ישירה בזמן 0 עם חששות משקיעים זרים במדינה ובעיות במטבע .

      לכן בטווח הרחוק יותר הם יכנעו למרות כל השרירים שהם מפגינים כרגע . זוהי לוחמה פסיכולוגית ותו לא . הם משקשקים מסנקציות אבל עם אגו גבוה כל כך , הם לא יסכימו להידוק ולכן האפשרות לביטול ההסכם היא הטובה ביותר.

  3. אם המידע היה נחשף בזמן?
    עכשו כולם לועגים שנתניהו לא חידש כלום! הכל היה ידוע
    אז או שהם שקרנים או שהם אידיוטים, או יותר סביר ששניהם.
    ובכל אופן אם נניח שהם כן ידעו הכל מזמן, ועדיין חתמו על ה"הסכם" המופקר ועדיין לא התעשתו כדי לתקן אותו אז הם גם פושעים ורוצחים בינלאומיים.

    1. מוסר ה-PC המושחת החליף אצלם את המוסר האנושי האמיתי ולכן נתניהו הוא בשבילם הדמון האולטימטיבי, שכל הערפאתים, החמנאים והאבו-מאזנים הם צדיקים לידו ולכן מה שהוא לא יעשה – מגונה בעיניהם ומה שיעשו מתנגדיו – רצוי בעיניהם.

  4. לא כל כך בטוח שזה ישנה. אין שום שימוש לא צבאי לאורניום מועשר ל 90% (רוב הכורים המודרניים משתמשים באורנים בין 2-12% שהוא מאוד זול). כך שכל מי שלא מאוד רוצה לשקר לעצמו ידע תמיד מה האירנים בונים באמת.

  5. טעות הגהה:
    קרי טען כי אין לסוכנויות המודיעין מידע ודאי, בעוד שבכתבה כתוב שטען שיש.

  6. החשש שאיראן נמצאת בנתיב של גרעין לצרכים צבאיים הופיע בדוח״ות של הסוכנות לאנרגיה אטומית כבר בתחילת העשור.
    גם סוכנויות מודיעין אמריקניות העריכו שפניה של איראן לגרעין צבאי.
    זו הרי הסיבה שבגללה נחתם הסכם הגרעין והושת על איראן משטר פיקוח שלא היה כמותו מעולם.
    לראיה – נתניהו לא הביא בדל של הוכחה לכך שאיראן מפירה את הסכם הגרעין.
    בהסכם כלולים סעיפים רבים שמתייחסים לתאריכי תפוגה שונים לחלק ממרכיבי ההסכם.
    מה שנותר קבוע ולתמיד הם שני הסעיפים הבאים: 1) איראן מתחייבת שלא לייצר נשק גרעיני. 2) הפיקוח ההדוק של הסוכנות לאנרגיה אטומית יימשך ללא הגבלת זמן.
    כמובן שאיראן יכולה להפר את ההסכם אבל במקרה כזה אין הבדל בין הסכם ״רע״ להסכם ״טוב״.
    פרישה של טראמפ (אין ביכולתו לבטל את ההסכם) לא בהכרח תביא לקריסת ההסכם.
    שאר המעצמות שחתומות על ההסכם (סין, רוסיה, צרפת, בריטניה, גרמניה, האיחוד האירופי) ימשיכו לקיים אותו וגם יתכן שיגיבו במידה וטראמפ יטיל סנקציות ישירות על חברות שמקיימות קשרים כלכליים עם איראן.
    לאיראן בוודאי אין אינטרס לפרוש ממנו.
    במקרה של פרישה מההסכם טראמפ יבודד פעם נוספת (כמו בהסכם האקלים ובהצהרה על ירושלים) ומרחב התימרון שלו כל זמן שאיראן תקיים את ההסכם יהיה מצומצם ביותר.
    נתניהו היה יכול ליזום מהלך בינלאומי שיתייחס לנושא הטילים ארוכי הטווח של איראן (רוב ראשי המעצמות שותפים לדאגה בסוגיה הזו) אבל נתניהו כמו נתניהו מעדיף את גישת הכל או לא כלום וסופו לגלות שהסכם הגרעין נותר בתוקף ונושא הטילים ארוכי הטווח של איראן לא מטופל.
    אם נתניהו לא היה נאבק חזיתית באובמה, יתכן שהוא היה מצליח להכניס להסכם גם את הנושא הזה.
    נתניהו בחר לשרת אינטרסים פוליטיים שלא הועילו לישראל.

    1. חחש תמיד היה אך תמיד היו גאונים ליברלים שהסבירו לנו שיש פאתווה והם לא באמת רוצים נשק גרעיני. אז כל עוד היה אפשר להכחיש זאת היה קל למכור לעולם הסכם עם האיראנים, כי אולי הם לא באמת רוצים את מה שרואי השחורות רואים. אז זהו, שלא, הוכח מעל כל ספק שתוכנית הגרעין האיראנית נועדה לשרת צרכים צבאיים.

    2. "משטר פיקוח שלא היה כמותו מעולם." איזו בדיחה עצובה.
      במסגרת ההסכם יש אתרים שאיראן לא מאפשרת גישה אליהם, בנוסף גם אסור לעשות בדיקות פתע ללא התרעה של שבוע מראש.
      איראן ממשיכה לאסור על גישת לאתר פרצ'ין ואתרים מרכזיים אחרים,בגלל שלפי ההסכם יש לה מנדט לבדיקה עצמית!
      בדיקה עצמית פירושו שאיראן תוכל להשתמש בפקחים שלה כדי לבדוק את האתר הצבאי בפרצ'ין. כמו כן, מספר הדגימות שיילקחו בתוך המתחם יוגבל לשבע בלבד. הפקחים של סבא"א לא יורשו להיכנס לאתר בכלל ויוכלו לכל היותר לפקח על עבודתם של הפקחים האיראנים. גם הבדיקות של הפקחים האיראנים יוגבלו לחלק מהמתחם.

      ויש עוד, לפי אחד מששת הדיפלומטים בועידה הכללית של סבא"א ״אם איראן ביצעה את התחייבותיה ושכנעה אותנו בביצועיה, מספר מנגנוני פיקוח יבוטלו לחלוטין״.

      אכן, משטר פיקוח שלא היה כמותו מעולם…

      ומה שהכי מגוחך כאן זה שהאיראנים אפילו לא צריכים להפר את ההסכם המחורר הזה, הם פשוט יכולים לחכות עוד 7 שנים עד שהוא יפוג ואז לחזור בנחת לבניית הפצצה. אז מה שווה בכלל ההסכם הזה??