ארץ לעולם לא: זה מה שהספיקו הפלסטינים לעשות ב-25 שנות אוטונומיה

כלכלה כושלת, שחיתות ומנגנונים בלתי מתפקדים. האוטונומיה הפלסטינית קיימת רק בדמיון

שחיתות ועוני ברשות | פלאש90

נתחיל עם העובדות ההיסטוריות: לאומיות "פלסטינית" לא התקיימה מעולם. זו החלה להגדיר עצמה רק סביב דבר אחד, וגם זאת בצורה מהוססת: התנגדות לבניין הבית הלאומי היהודי בארץ ישראל. המנדט הבריטי החל לתת יחס נפרד לערביי ארץ ישראל, אך אפילו השלטונות הירדני והמצרי ב"פלסטין" (1967-1948) לא נתקלו כלל במאבק שחרור לאומי פלסטיני. כל הנושא נוסח כ"בעיית הפליטים" ונוצל במאבק נגד קיום מדינת ישראל.

המציאות השתנתה עם ניצחון ישראל במלחמת ששת הימים ושחרור שטחי יהודה שומרון ועזה. הערבים הבינו כי הם אינם במצב של הכול או לא כלום, והחלו להשתמש בטקטיקה של תורת השלבים. שאיפה למדינה פלסטינית בגבולות 67' הייתה גימיק נוח. בנוסף לכך, המאבק הערבי נתפס כמאבק לשחרור לאומי אנטי קולוניאלי. מושגים שהיו קליטים במערב וגם בישראל.

בפני ישראל עמדו שתי ברירות: אחת הייתה שיטת התורה, המייעצת חד וחלק: "ואם לא תורישו את ישבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשכים בעיניכם ולצנינם בצדיכם וצררו אתכם על הארץ אשר אתם ישבים בה" (במדבר ל"ג נ"ה).

הגישה השנייה הייתה גישת השמאל שנתמכה על ידי רוב העולם, וגורסת כי עלינו לקבל את ההיגיון של האויב, לסגת, ולהתיר לו להקים מדינה. מאבק תעמולתי של מספר שנים תחת הכותרת "לא ניתן לשלוט על עם אחר" הטה את הכף לטובת הגישה השנייה. הסכמי אוסלו שנחתמו ב-1993 ומומשו בשנים לאחר מכן הגשימו את האידאולוגיה הזו.

מפולת אוסלו נבלמה לא בשל התפכחות אידאולוגית עמוקה, אלא פשוט בשל פגישתה עם המציאות: "המדינה שבדרך" החדשה המשיכה בדה-לגיטימציה כלפי ישראל, הקצינה את עמדותיה (בחירה בחמאס בבחירות דמוקרטיות) עד כדי שלילת זכות הקיום של ישראל, תמכה בפעולות טרור, לא הצליחה ליצור מבנה אחדותי ואחראי, ולא הצליחה לעמוד על רגליה מבחינה כלכלית.

כלכלה בקריסה

העובדות והמספרים מספרים בצורה הטובה ביותר על כשלונה הנחרץ של הרשות הפלסטינית. התמ"ג לנפש של הפלסטיני הממוצע (בין יו"ש לעזה) הוא  4,700$ לשנה. כעשירית מזה של ישראל, נתון שמציב אותם במקום ה-172 בעולם, וזאת למרות שהם מקבלים את כמות סיוע החוץ לנפש הגדולה בעולם.

הצמיחה לא קיימת. 80% מכוח העבודה מתפרנסים מענפי השירותים,  והיתר בענפי חקלאות הבעל (זיתים, חיטה) וחציבה. כמעט ללא שינוי מזה עשרות שנים. שיעור האבטלה הוא 28%, כאשר המעסיק הגדול ביותר הוא מדינת ישראל והיישובים היהודיים. אחריהם נמצאים מנגנון הרשות הפלסטינית ומנגנון החמאס בעזה.

למרות הטענות המופרכות על "מצור על עזה", אלפי משאיות נכנסות לרצועה מישראל ומעבירות אספקת מזון וחומרי בניה. אספקת החשמל, המים והרפואה רובם בחינם, באדיבות אזרחי ישראל. סכומים סמליים מקוזזים מגביית מכס ומע"מ.
הגירעון בתקציב הרשות עומד על שיעור בלתי נתפס של 64% מהתקציב, וזאת לאחר קבלת סיוע החוץ הנדיב.

כל זה קורה בזמן שהקונגרס האמריקאי מחליטה למנוע סיוע חוץ מהרשות בשל תמיכתה בטרור ובפעילי טרור, אך גופים ישראלים כמו מתאם הפעולות בשטחים "מודאגים מכך" באופן אבסורדי.

התקוה בשני קולות

הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון ממלאת תפקידי שיטור בלבד. בחלק מהמקרים היא מגבה פעילות טרור נגד ישראל, ובחלק אחר היא משתפת פעולה עם מנגנוני הביטחון של מדינת ישראל. התפיסה לפיה ניתן להפקיד את הביטחון בידי גוף ריבוני פלסטיני קרסה בשנת 2002 עם הפיגוע במלון פארק ומבצע חומת מגן. בחבל עזה, עם העברת השלטון לידי החמאס נבנה כוח צבאי עוין בהיקף של אוגדה, בנוסף לקיומם של מספר אירגוני טרור זוטרים יותר.

מחמוד עבאס | פלאש90

מבחינת מדיניות החוץ, לרשות כ-60 שגרירויות ומשלחות דיפלומטיות ברחבי העולם, יחסים מלאים עם למעלה ממאה מדינות, ומעמד של מדינה משקיפה באו"ם. הרשות מקיימת מיום היווסדה מדיניות חוץ לעומתית השוללת את מדינת ישראל, ומצליחה להוביל החלטות נגדה במוסדות האו"ם.

ההתנגדות הבינלאומית לישראל היא התחום היחיד שבו רשמה הרשות הפלסטינית הישגים משמעותיים, וזה למרות שהסכמי אוסלו – שמכוחם הוקמה הרשות – אוסרים פעילות דיפלומטית אנטי-ישראלית.

לגבי צורת השלטון אין צורך להרחיב יותר מדי, כאשר ברור לכל שהן הרשות והן החמאס מנהלים משטר רודנות אנטי-דמוקרטי ומושחת.

הנתונים הללו הם רק דוגמה קטנה, אך מלמדים על מגמה מהותית: 25 שנים אחרי הסכמי אוסלו הרשות הפלסטינית היא פיקציה.היא אינה קיימת בזכות עצמה, ושורדת רק בשל התמיכה של מדינת ישראל. ללא מימון ותחזוקה מצד ישראל היתה הרשות מידרדרת לאנרכיה. מאות אלפים היו רעבים ללחם, קוראים לאור נרות, טובעים בביוב, מתנפלים על הגדרות ומתחננים לאזרחות ישראל. אולי אפילו שרים "התקווה" בשני קולות.

זמן להתעורר

הפילוסוף הבריטי א.נ. וייטהד אמר כי תולדות הפילוסופיה המערבית ניתנים להיכתב כהערות שוליים לכתבי אפלטון. כך הרשות הפלסטינית ניתנת להיכתב כהערת שוליים למבנה הנפשי של הגלותיות הישראלית.

חוסר היכולת הנפשית של ישראל לגבש עמדה אותנטית, חוסר היכולת לעמוד בסיטואציה של כיבוש ארץ מולדת, חוסר היכולת לעמוד נגד תעמולה עוינת ולשלוט על אוכלוסייה עוינת – כל אלה הובילו לתפיסה הכושלת של "ניתן למחלה לנהל את עצמה". כל אלו, ולא איזה מאבק אותנטי של אוכלוסייה ילידית יצרו את "הרשות הפלסטינית" וכל אלה עומדים עכשיו למכשול בפני פירוק הפיקציה הזו.

העתיד נראה אפשרי בשני מסלולים. מסלול אחד הוא המשך המגמה שחוללה את אוסלו שתוביל לעוד החרפה והקצנה. חוגים פרוגרסיביים בעולם בשיתוף פעולה של הפקידות הישראלית יסייעו להמשך בניינה של מדינת החסות הפלסטינית, תוך הריסת ישובים ישראליים. מהלך כזה ילך ויחריף עד לפיצוץ.

האפשרות השנייה היא התעשתות, בנוסח מבצע חומת מגן או המהפך של טראמפ בארצות הברית, שיביא לבחינה רציונלית של המצב, לנכונות לעמוד על דעותינו ולעמדה ישראלית עצמאית. וכרגיל, ישנה גם אפשרות פסיחה על שני הסעיפים – לאפשר למעגל הנצחי של פיגועי הטרור ותגובות הנגד לנהל את המדיניות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. אפילו לא התחלתם לתאר מה באמת "עשו הפלסטינים ב-25 שנות אוטונומיה". קמצוץ המספרים שזרקתם לא מלמד הרבה, ובהחלט לא בחלוקה לתקופות (לפני האינתיפדה השנייה, אחריה, בתקופת אבו מאזן – כאלו). קמצוץ המספרים שזרקתם זה לעשות צחוק מהעבודה.

    מי שבאמת רוצה ללמוד משהו על הכישלון הפלסטיני כדאי שיקרא דווקא את הספר על "המזרח התיכון – המשבר הגדול מאז מוחמד" של חגי ארליך שיצא בשנה שעברה. באופן ברור הוא מתאר את בניית הלאומיות בשטחי המנדטים שאחרי מלחמת העולם הראשונה, ואיך זה התחיל גם בשטחי המנדט שלנו, ואיך הפלסטינים הרסו את כל ההתחלות שלהם ב"מרד הערבי הגדול" של 36-39, כך שהתייצבו למלחמת העצמאות ללא שום הנהגה מרכזית וללא יכולות מדיניות כלשהן, וכפועל יוצא מכך נתנו למדינות ערב לעשות בהם ובשטחים שלהם מה שליבן חפץ.

    נו, ומאז הם משתמטים מהקמת מוסדות לאומיים ראויים לשמם. גם כשאצלנו יש מתנדבים להקים להם את כל המוסדות הדרושים. אני חושב שאין עם שמנסים לדחוף לו כל-כך בכוח מדינה שהוא לא מסוגל להקים ולקיים בעצמו. לכן הפספוס במאמר הזה, של מה הם ניסו להקים (אם בכלל) ומה יצא אחרי 25 שנה, כל כך משמעותי.

    1. ל"אחד הגיב".
      אנא הרשה לי תיקון ט"ס קטנה.
      נכתב "אני חושב שאין עם שמנסים"
      תיקון: "אני חושב שאין-עם זה, שמנסים"

  2. מדינת ישראל צריכה להגדיל את העלייה.יש הזדמנות לקלוט עליה מצרפת בכמות גדולה.ולפזר אותם בנגב והגליל.רמת הגולן.יוש.בקעת הירדן.הערבה.ים המלח.ובכל ישוב הזקוק לתוספת דמוגרפית.יש להקים ישובים ושכונות לצרפתים בפריפריה

    1. מה הכוונה לפזר אותה? כלכלה מתוכננת? להתייחס לאנשים כאל פיונים? ומי יעשה? הממשלה? פיקציה ומיתוס שקיימים רק בתודעה הדמיוניות של בני האדם! רק הרשות הפלשתינית כושלת? ממשלת ישראל אינה כושלת? למזלה של ישראל היא הניחה מעט מקום לפעילות פרטית וזה הביא לשגשוגה

    2. אתה נתפס למילה.אני מתכוון לרעיון.הממשלה צריכה להקים מרכזי קליטה רק בנגב ובגליל.והמדינה צריכה ליזום הקמת קהילות וישובים יעודיים לעולים.ניתן להיעזר בעמותת אור.וכן הממשלה יכולה להפוך את הפריפריה ליותר אטרקטיבית וזה ימשוך אוכלוסיה חדשה אליה.

    3. מה הכוונה ליזום? זה שוב להיתפס למילה? מי זה הממשלה תיזום? כמה פקידים זו הממשלה! הפקיד צריך ליזום! הצרפתים יפנו לבד לגליל אם זה יהיה כדאי להם. אם יהיה שם חופש, בלי פקידים ובלי יוזמה ממשלתית. עם קרקע השייכת לקונה

  3. גנדי צדק! הפתרון טרנספר מרצון. לשלם לערבים שיעופו מהארץ. בנוסף ריבונות מלאה על יהודה ושומרון והקמת מאות ישובים וערים יהודיות בכל השטח. בעוד 20 שנה ישראל תהיה כבר מדינה של קרוב ל 20 מיליון איש. אין מקום בתוך הקו הירוק ולכן חייבים לשמור על שיטחי המדינה ביהודה ושומרון ולהתחיל ליישב אותם בצפיפות. וטובה שעה אחת קודם.

  4. ומי בנה את בית הכנסת בישוב שלך אם לא ערבים.
    נאה דורש .

    גם אתה לא מסוגל להתנתק מהם לצערי וממן אותם בצורה כזו או אחרת , וכך בניהם ונכדיהם של מהגרי העבודה מסעודיה מצרים וסוריה הפכו לעם וטרם נגמלנו מעבודתם הזולה , אנשים בהתנחלויות יעסיקו ערבים כדי לבנות את בתיהם ויחסכו כמה שקלים ויקנו בלוקים ומוצרי בניה מערביי השטחים כדי לחסוך כמה שקלים.
    זה קורה בישוב שלך ובלא מעט התנחלויות שבאופן אבסורדי מעסיקות את מי שפועל למחיקתם מהמפה.

    1. יש כשל לוגי בדבריך. אז כן, קבלנים יהודים העסיקו בונים ערבים, ואלה בנו בתי כנסת. ו…? האם יש ולו מדינה ערבית אחת שדוגלת בדמוקרטיה, רמת שחיתות נמוכה מחד ורמת המדעים הגבוהה מאידך?

    2. העבודה שלהם זולה , כי אין להם ברירה , אצלם יש שכר מקסימום נמוך מאד לפועל ולעבוד אצלנו בשבילם זו מציאה,כמו כן המחיה שלהם הרבה יותר זולה בגלל כל מיני גופים שמספקים להם צרכים בסיסייים מחירי דיור נמוכים , אין אצלם שירות צבאי ועוד הרבה סיבות .
      ולכן ואם אתה קבלן , אתה לא יכול להיות צדיק כי אתה חייב להתחרות ואם אתה יזם או בונה ביתך אתה לא יכול להתעלם מסכומים משמעותיים , זה לא מציאותי.
      כל עוד המציאות המדינית לא תשתנה , אין לאדם מן השורה אפשרות לא להעסיק פועלים ערבים.
      אני מצוי בתחום מספיק זמן וכל מה שכתבתי זה מניסיון ,

    3. ניתן לייבא עובדים מסין.טורקיה.בולגריה.רומניה ועוד מדינות.שיעבדו בבניין.ניתן להכניס מיכון שיפחית עובדים.אלא שלאורך השנים הממשלות מעסיקות ערבים מיו ועזה כדי לייצר להם עבודה.וכן להוריד את הלהבות.יש בזה החלטה פוליטית נטו.מה גם שזה כלול בהסכם אוסלו להעסיק אותם.זה כל העניין.

    1. גם אם האיחוד היה רוצה לתת מתנה כזו, אין לא מניין לספק אותה.

  5. בתור מדינה ,אלו הנקראים פלשתינים, יהיו תמיד ריחיים על צוואר המדינה, מכל הבחינות, לא משתלם להם להתנתק מאיתנו. הם אפילו יצליחו להשתלט על המדינה ללא כדור ולמה לא? בית המשפט שלנו מגן על זכויות המסתננים מול אזרחי המדינה, למרות שזו קבוצה עבריינית. למה שלא יגנו על אזרחי המדינה הפלשתינים שיחיו בתוכנו מול אזרחי המדינה.

    אגף, אם הבג"ץ באמת מגן על חיי המיעוטים, יש להזכיר לו שאנחנו היהודים הם המיעוטים פה במזרח התיכון הפרוע, והערבים הם הרוב העוין בתוכו אנחנו מנווטים

  6. "גישת השמאל שנתמכה על ידי רוב העולם"(ציטוט מכתבה זו ) מי זה "רוב העולם" בדיוק

    1. רוב העולם הוא רוב מדינות העולם שהתקשורת שלהן שאיננה חופשית עוינת את ישראל. זה כולל גם את ישראל על התקשורת או התשקורת השמאלנית.

  7. בהמשך למאמר המעולה מומלץ לצפות בסדרת הסרטים הקרויה קללת אדרינוס ביו טיוב .

    1. טוב ויפה. אך אלו הרצאות בודדות שאין להן הד כלל עולמי למשל הן בעברית ואינן מתורגמות ללשונות רבות. סרטים אלו רק ממחישים עד כמה נחוצים ערוצים לאומיים אוהדי ישראל. ההחטאה זועקת לשמיים. אילו היו ערוצי טלויזיה לאומיים אפשר היה להעלות תוכניות ליויטוב לתרגמן כדי ששאר העולם יצפה בהן.

      אך אצלנו ישנה רגולציה ישנה רשות שניה שבראשה עומדת 0מלנית שאינה מסולקת והיא גם עושה את המוות לכבשת הרש, לערוץ 20.

  8. "האפשרות השנייה היא התעשתות, בנוסח מבצע חומת מגן או המהפך של טראמפ בארצות הברית, שיביא לבחינה רציונלית של המצב, לנכונות לעמוד על דעותינו ולעמדה ישראלית עצמאית" — אפשרות זו לא תיכון בימי ליצניהו. כל עוד הוא ראש הממשלה שלנו מה שיהיה זה –הוא המשך המגמה שחוללה את אוסלו שתוביל לעוד החרפה והקצנה. חוגים פרוגרסיביים בעולם בשיתוף פעולה של הפקידות הישראלית יסייעו להמשך בניינה של מדינת החסות הפלסטינית, תוך הריסת ישובים ישראליים.

    מי שלא רוצה בכך שיצביע למפלגת זהות!