נפט, פוליטיקה ומאט דיימון: פצלי השמן בדרך לשנות את העולם המוכר

ארה"ב הפכה לאחרונה ליצואנית הנפט הגדולה בעולם, ומדינות המפרץ במבוכה גדולה

הסרט "אדמה מובטחת", בכיכובו של מאט דיימון, נראה על פניו כטראש הוליוודי מהסוג הרגיל: הסרט עוסק במאבקם ההירואי של תושבי עיירה ציורית המנהלים מאבק הירואי נגד תאגיד חסר לב המבקש להחריב את הנוף הפסטורלי לטובת הפקת נפט מפצלי שמן. העובדה שהסרט התמים הזה מומן על ידי איחוד האמירויות, חושפת לא מעט מהדרמה ההיסטורית המתחוללת מתחת לפני השטח בשוק האנרגיה. עמוק מתחת לפני השטח. בערך 500 מטר.

 

העיתון הכלכלי בלומברג, דיווח כי ארה"ב בדרכה להפוך למדינה הגדולה ביותר בעולם ביצוא נפט. עפ"י התחזיות, עד סוף השנה תעקוף ארה"ב את סעודיה כיצואנית הנפט הגדולה בעולם. למהלך הזה יש משמעויות דרמטיות על המפה הגיאו-פוליטית עולמית, אך לפני שנצלול לעומקם של דברים, חשוב להבין כיצד זה קרה.

מה שחולל את השינוי והגדיל בדרמטיות את עתודות הנפט של ארה"ב הוא פיתוחים טכנולוגיים בתחום פצלי השמן. הפצלים הם נפט מוצק שנמצא בסלע שעומקו 400-500 מטר מתחת לפני הקרקע. על מנת להפכם לנוזל נדרש חימום ממוקד וממושך. טכנולוגיות קידוח אופקי וטכנולוגיות פרקינג (Fracking) שפותחו בשנים האחרונות, מאפשרות הפקה של גז ונפט ממאגרים שלא היו כדאיים עד עתה.

דו"ח של "ריסטד (Rystad) אנרגיה", מעריך כי ארה"ב מחזיקה כעת במספר עצום של 264 מיליארד חביות נפט בעתודותיה. המספר כולל נפט בשדות הקיימים, בפרויקטים חדשים, בתגליות אחרונות וכולל גם תחזיות לגבי שדות שטרם התגלו. שניה בטבלה, אחרי ארה"ב, רוסיה עם 256 מיליארד חביות. אחר כך צועדות בסך ערב הסעודית, קנדה, איראן וברזיל.

על השינוי שחוללו פצלי השמן בכלכלת הנפט של ארה"ב ניתן ללמוד מהגרף הבא. העמודות הכחולות מייצגות את מספר החביות שנשאבו לאורך השנים במדינת דקוטה הצפונית, הקו האדום הוא דירוג תוצר המקומי הגולמי לנפש של צפון דקוטה – בשנת 2000 היו רק 7 מדינות עניות יותר מצפון דקוטה בארה"ב, ב-2014 יש רק מדינה אחת עשירה ממנה:

היצוא נפתח

הקונגרס האמריקני הבין היטב את מה שבג"צ הישראלי התקשה להבין: בדצמבר 2015 תוקן החוק האמריקני כך שחברות נפט אמריקניות יוכלו לייצא נפט לראשונה זה 40 שנה. החוק הקודם פעל על פי ההיגיון של השמאל הישראלי שהתנגד למתווה הגז, ואסר יצוא על מנת לאפשר לארה"ב עצמאות אנרגטית. אחת מסוגיות המפתח בבחירות לנשיאות ארה"ב שהתקיימו ב-2016 היתה האם להמשיך בהקלות על יצוא הנפט – גישתו של טראמפ; אל מול גישתה של קלינטון שקראה להכביד את הרגולציה על היצוא.

מי שניהל את מטה הבחירות של קליטון היה ג'ון פודסטה. אחיו של ג'ון, טוני פודסטה, הוא לוביסט על שמועסק על ידי ערב הסעודית. הניו-יורק פוסט דיווח שערב הסעודית העבירה למטה הבחירות של קלינטון תרומה בסך 10 מיליון דולר. זה מסביר במידת מה את מחויבותה של קלינטון לבלימת יצוא הנפט, ומאיר באור חדש את החקירות סביב מעורבות רוסיה לטובת טראמפ באותן בחירות. הקשר החם בין קלינטון לסעודיה מובן לחלוטין על רקע עמדתה של קלינטון בסוגיית יצוא הנפט: מניעת יצוא נפט מארה"ב מטיבה מאוד עם יצרניות נפט אחרות, ובראשן מדינות המפרץ.

טראמפ, מקיים הבטחות סדרתי, חתם 3 ימים לאחר השבעתו על צו לפתיחתו מחדש של צינור נפט מדקוטה לטקסס. הפעלת הצינור הזו כדאית רק לצורך יצוא נפט בהיקפים גדולים דרך נמלי טקסס, ולכן הצו היה איתות ברור למתחרותיה של ארה"ב בשוק הנפט על כך שכללי המשחק עתידים להשתנות.

מעבר לאופ"ק

וכללי המשחק אכן משתנים: לפני מספר שבועות החל אופ"ק, קרטל מדינות הנפט, להקטין את תפוקת הנפט על מנת להעלות את המחירים, בשאיפה להגיע ל-100 דולר לחבית. טראמפ, בתגובה, עקץ את סעודיה ורוסיה על המהלך, וצייץ שהוא מלאכותי. במקביל מגדילה ארה"ב את כושר הייצור שלה ל-3.2 מיליון חביות ביום, הנמכרות ב-69 דולר לחבית. תג המחיר הזה שובר את הקרטל של אופ"ק, המנסה למכור נפט ב-75 דולר לחבית. המהלך של אופ"ק מתברר כמזיק יותר מאשר מועיל, מאחר שקנייני נפט רבים באירופה נוטשים את ספקיהם במזרח התיכון ורוסיה, ונוהרים לשוק הנפט האמריקני המתחדש.

שרשרת האירועים הזו היא בעלת משמעות אדירה עבור ישראל, ועבור המערכת הבינלאומית. מאגרי הנפט של המדינות הערביות במזרח התיכון היו קלף מיקוח משמעותי עבורן במאבק נגד ישראל. משבר הנפט של 1973 השאיר צלקת על הפוליטיקה העולמית: אופ"ק, שמדינות ערב הן בעלות משקל משמעותי בו, הקפיץ את מחיר הנפט מ-2 דולר לחבית לכ-40 דולר לחבית, בעקבות מלחמת יום כיפור. העולם המערבי נשאר בלי דלק, ותמונות של תחנות דלק סגורות נצרבו בתודעה העולמית. רבים מייחסים את הסלחנות המערבית כלפי הפרות זכויות האדם במדינות ערב לאירוע הזה.

למעשה, היחס המועדף הזה החל עוד לפני המשבר של 1973: רבים מייחסים את העיונות שרחש המנדט הבריטי ליישוב היהודי בארץ ישראל לאינטרסים בריטיים בתחום הנפט. גם הקו העוין שבו החזיקה מחלקת המדינה בארה"ב במשך רוב שנות קיומה של המדינה, מיוחס בחלקו לכוח הנפט הערבי.

עם התפתחות טכנולוגיית פצלי השמן והפיכתה של ארה"ב ליצואן מרכזי, מאבד הציר הערבי את הכלי המרכזי שהיה בידו להשפיע על המערכת הבינלאומית. ניתן לייחס למגמה הזו את ההתקרבות של מדינות ארה"ב לישראל בשנים האחרונות: אם בעבר יכלו מדינות המפרץ להתקומם מול ארה"ב, כעת הן זקוקים לחסדיה – ושיפור היחסים מול ישראל הוא דרך מעולה לעשות זאת. עתידה המדיני של ישראל נראה לאור זאת ורוד מתמיד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. חבל שלא תהייחסתם לעובדה שגם בישראל ניתן להפיק נפט באופן זה, אך לגיונות השמאל, האדום והירוק בחסות בג"צ לא מאפשרים זאת. במדינת ישראל 15 אנשים שבעים, מדושנים ומנותקים מכריעים מה יקרה במקום נבחרי הציבור.

    1. ולכן ובצדק כולם מטופלים.
      דברים טובים לוקחים זמן .

    2. {{{ ישראל מקום קטן וצפוף אפשר לוותר על פצלי השמן. לא לפגוע בערכי נוף וטבע!!!
      שטחה של רוסיה גדול פי 850משטח ישראל , שטח ארהב גדול פי 95 מהשטח של
      ישראל. הפקת נפט מפצלי שמן יקרה יותר משאיבה ממאגרים וירידת מחיר מתחת
      למחיר הפקה תשאיר אותנו עם הפצעים ובלי הכסף!!!

    3. לא קטן ולא צפוף.
      מחשבה מטופשת.
      בישראל יכולים לחיות גם 200 מיליון איש באופן מושלם.
      הפחדות של השמאל.

      הנגב לא מיושב ואין קשר בין ייצור נפט מפצלי שמן לטבע.
      מציונים לאומיים הפכתם לסוכנים זרים שרוצים להחריב את ישראל.

    4. אל תגזים, בתא השטח הנוכחי של ישראל+יהודה ושמורון, וללא עזה, אי-אפשר להכניס יותר מ-20 -25 מיליון איש.

    5. ברמת צפיפות כמו של תל אביב אפשר להכניס בנגד גם 300 מיליון איש.

  2. למטבע הזאת יש עוד צד
    ברגע שארצות הברית לא צריכה את הנפט מהמזרח התיכון
    היא גם לא צריכה את ישראל כבת ברית במזרח התיכון
    לא פלא שארצות הברית (גם אובמה וגם טראמפ) במגמת נסיגה מהמזרח התיכון
    מה שיותיר אותנו די לבד. תוסיפו לזה שמנהיגים אירופאים
    צריכים יותר ויותר את קולות המוסלמים
    והבידוד שלנו גובר.
    ובבנין ארצינו ננוחם.

    1. נכון מאוד ארה"ב צריכה את ישראל כדי להעמיק השפעה במזרח התיכון. מדוע השפעה במזרח התיכון? בגלל הנפט הערבי. כדי להיות בסדר עם הערבים ארצות הברית מסדרת להם ויתורים ישראלים שכמובן שאינם מביאים שום שלום אלא הרג לכל הפחות. אם כך ימשך אם לישראל לא תהיה דריסת רגל ביהודה שומרון והגולן ישראל תחוסל לרצון הערבים – אלו הם גבולות אושויץ כהגדרת אבא אבן היונה המדינית. כלומר ידידותה של ארה"ב כלפנו נובע מרצונה להגיש אותנו על מגש של כסף לערבים. את זה ה0מול איננו מבין.

  3. אתה לא מדייק – הקשר לטכנולוגיית פצלי השמן הוא חלש
    שדות נפט וגז מניבים נפט פחות לפי כמות הנפט הלכודה בסלע ויותר לפי כמות הסדקים בסלע שמשחררים את הנפט החוצה מהסלע
    הטכנולוגיה החדשה מגדילה את כמות הסדקים בסלע, וכך מאפשרת לחלוב יותר נפט – בעיקר משדות נפט ישנים שההפקה בהם נפסקה או לא היתה כדאית בעבר.
    יש טענה שטכנולוגיה זו שכרוכה בסידוק מסיבי של הסלע עשוייה לגרום לריבוי רעידות אדמה קטנות.

    אם ארה"ב יכולה להגביר את תפוקת הנפט בשיטה זו, אז אחת כמה וכמה שהמדינות מפיקות הנפט (כמו סעודיה ורוסיה) יכולות להגדיל גם הן את תפוקת הנפט שלהן, ואף יותר בזול.

    אני מניח שבישראל אפשר בשיטה זו להפיק נפט משדה חלץ (שהתיבש), מהבארות הקטנות באזור ראש העין, ומאזורים אחרים (כמו בסביבות ים המלח) בהם התגלו בעבר שדות נפט שלא היו כדאיים להפקה.

    אין לטכנולוגיה זו קשר ישיר לשדות פצלי השמן הגדולים שהתגלו בארץ בפרוזדור ירושליים וברמת הגולן. פצלי נפט הם שדות בהם הפחמימנים נמצאים בצורה כימית מוצקה, ולכן קשה להפיקם ללא חימום משמעותי של הסלע.

    1. אין קשר בין שיטה זו לייצור בסעודיה ובשאר המפרץ.
      אם אני לא טועה לארה"ב משתלם לייצר נפט רק מעל מחיר של 50$ דולר לחבית.
      סעודיה יכולה להיות רווחית מעל 15$.

      מה שיקרה זה שתהיה ירידה דרמטית במחירי הנפט.

  4. קראתי גם שהגברת קלינטון הצבועה קיבלה כסף ממסגדים תורמי כסף לטרור!!!! והיא נאלצה "להחזיר" את הכסף…מזל גדול שלא נבחרה לנשיאות! עוכרת ישראל!

    1. הילרי קלינטון הינה עוכרת ישראל ואהובת ה0מול האמריקאי והיהודי האמריקאי והישראלי.

  5. ניתן להפוך את כל עמודי התאורה
    לסולרים.על ידי התקנת פנל סולרי ומצבר
    וכן טורבינה.הפנל יפעל מהשמש והטורבינה מהרוח
    ושניהם יזרימו חשמל למצבר שיהיה מסונכרן.
    כך יש אפשרות להתקין עמודי תאורה בכל הסמטאות.הגינות הציבוריות.איזורי תעשיה.פארקים.איזורי טבע.גינות פרטיות.חדרי מדריגות עם חלונות.ללא תשתית יקרה וחשמל חינם.בנוסף לעודד התקנת טורבינות על גגות בתים פרטיים ומשותפים.

    1. עובדי חברת החשמל לא יתנו לזה לקרות, משום מה אסור בארץ ליצר חשמל לבד. לשימוש עצמי.

  6. לעובדות המצויינות כאן יש גם השפעות לא רצויות עלינו. העובדה שיש לארה"ב מספיק נפט משלה גורמת לה גם להפנות את גבה למזרח התיכון. אין לה כבר אינטרסים כאן ומיצדם שהברברים ישחטו אלו את אלו. כלומר, אי התלות הזו גורם לארה"ב להתסתגר ביבשת שלה ולהשאיר אותנו לבד עם המשוגעים של המזרח התיכון. זו כניראה אחת הסיבות העיקריות של אובמה (מלבד העיוורות המוסרי שבו הו לוקה) שלא להתערב יותר במזרח התיכון ולתת ל"אביב הערבי" לזרוע חורבן בכל המרחב שלנו. מבחנת מדינת ישראל אלו חדשות ממש לא טובות כי אנחנו נשארים כאן ללא מבוגר אחראי שמעוניין בשקט ויציבות באיזור.

    1. ארהב יכולה להתערב בשלט רחוק
      באמצעות נושאות המטוסים
      ומעורבות של בנות ברית
      היא לא צריכה לסכן חייל אחד

  7. האיום הגדול ביותר על מדינות המפרץ הוא לא פצלי השמן אלא המעבר למכוניות חשמליות. רק כאשר הטכנולוגיה הזאת תהפוך נפוצה וזמינה – יצואניות הנפט יאבדו את כוחן הכלכלי והפוליטי. פריצות דרך מדעיות בתחום הסוללות הנטענות לרכבים הן המרכיב הקריטי ביותר בשינוי פניו של המזרח התיכון ב-50 השנים הקרובות.