שוברים שביתה: כל הדרכים לפתרון בעיית הנמלים

שינוי בחוקי העבודה, אכיפה נחושה ותביעות נזיקין אישיות. כדי למנוע מראש את השביתה הפרועה הבאה, צריך להחליף דיסקט

עם היד על השלטר של המדינה. נמל חיפה | פלאש90

מעולם לא היה סרטון התעמולה של הליכוד מהבחירות האחרונות, שהשווה בין עובדי הנמלים לפעילי חמאס, רלוונטי יותר מהשבוע החולף. מבחינת נזק החשבון פשוט – באותו השבוע נורו עשרות רקטות איראניות לעבר ישראל שלא גרמו נזק כלל, למעט עלות היירוט של ארבע רקטות. לעומת זאת, שביתת הפתע הבלתי-חוקית של הנמלים עולה הון תועפות למשק בכל יום שעובר, הן בעלות ישירה, והן בעלות עקיפה אותה קשה מאוד לאמוד.

שנים רבות שהנמלים הם מעוז הסתדרותי בולט עם כוח אסטרטגי עצום – הכוח להשבית יבוא ויצוא של סחורות במשק המתבסס במידה רבה על סחר בינלאומי. ועדי הנמלים, בגיבוי ההסתדרות, לא היססו לממש את את הכוח הזה, כאשר ידם מונחת כל העת על השאלטר של מדינת ישראל.

אלא שהשבוע הגיעו עובדי הנמלים לשיא חדש, והפרו באופן מפורש את צו בית הדין לעבודה, שלרוב פוסק בהטיה אידיאולוגית לטובתם אך הפעם אפילו הוא נאלץ להודות שאין עילה מספקת לשביתה.

לאחר שהחלו בשביתה איטלקית, בה האטו את קצב עבודתם באופן מובהק, ביום רביעי פתחו עובדי הנמלים בשביתה מלאה במטרה להשיג תנאים טובים יותר במשא ומתן על תכנית ההתייעלות שדרשה מהם המדינה . בית הדין בתגובה הורה להם בית הדין לשוב לעבודה לאלתר, שכן אין עילה חוקית לשביתה, אך הוועדים התעלמו מהוראת בית הדין, המשיכו בשביתה ואפילו לא טרחו להגיע לדיון בבית המשפט.

בתגובה הוציא בית המשפט צו להבאת ראשי הוועד. מה עשו ראשי הוועד? נעלמו מהשטח, כיבו את מכשירי הטלפון והמשטרה הודיע שהיא לא מצליחה למצוא אותם. העסקנים הנמלטים נמצאו לבסוף, ולאחר שחויבו בקנסות אישים גבוהים התייצבו לדיון אמש (שבת) בבית הדין, שבסופו הורו לעובדים לשוב לעבודתם ולסיים את השביתה. נכון לכתיבת שורות אלה, העבודה טרם התחדשה כאשר ראשי הוועדים טענו אתמול: "נתנו הוראה, אבל העובדים לא מקבלים אותה…יקח זמן עד שיחזרו לעבודה".

רפורמות כושלות

גם בסאטירה הכי פרועה על העבודה המאורגנת בישראל, לא היו הולכים רחוק כל כך בבוז של ועדי הנמלים לציבור. אירועי השבוע שעבר הוכיחו שוב כי הכוח של הנמלים במדינת ישראל הוא בלתי נתפס, והוא מאפשר להם לעשות צחוק מכל מי שמבקש טיפת הגינות או התנהלות נורמטיבית.

הניסיונות לקדם את המשק הישראלי ולהסיר את איום השביתה  של הנמלים אינם חדשים, והם מקרטעים כבר 15 שנה. נתניהו הוביל את התוכנית להפוך את הנמלים לתאגידים, במטרה ליצור תחרות בין הנמלים ולייעלם. הדבר לווה בהסכם שכר עם העובדים בו הם תוגמלו בסכומים גבוהים מאוד, ונוסדו חברות ממשלתיות עבור כל נמל בישראל. בשנת 2009 קבע מבקר המדינה כי הרפורמה נכשלה.

בניית הנמל החדש באשדוד | פלאש90

בשנים שעברו מאז פעל שר התחבורה ישראל כץ להקמת נמלים חדשים, שיתחרו בנמלים הקיימים ויאלצו אותם להתייעל באמצעות התחרות שתיווצר. הבנייה נמצאת בעיצומה והם צפויים להיפתח בשנת 2020, אך עובדי הנמל מצאו דרך מקורית לטרפד את המהלך ודרשו להיות אלה שמפעילים את הנמלים החדשים. נכון שכל מטרת הקמת הנמלים החדשים הייתה ליצור תחרות, אך את ועדי הנמלים זה לא עניין והם גמרו בדעתם להשתלט גם עליהם בעזרת השיטה המוכרת של דרישות כופר גבוהות.

אז מה עושים?

הציבור כועס בצדק, ושואל פעמים רבות – מה אפשר לעשות? ובכן, יש המון מה לעשות ולשפר. אם זה בתחום משפט העבודה, בחקיקה, בהחלטות ממשלה ובחשיפה תקשורתית של הביזיונות. הכלי האפקטיבי ביותר כנגד שביתות הפתע של הנמלים כמו זו שהחלה השבוע הוא חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים, הקובע כי לפני שביתה בשירותים חיוניים כמו הנמלים, יהיה עליהם להגיע לבוררות בבית הדין עם ההנהלה ולנסות להגיע להסדר.

חוק שכזה יגביל את האפשרות של שביתת פתע בשירותים חיוניים, וחשוב מכך – יוציא את העוקץ מאיום השביתה התמידי המרחף מעל כל רפורמה או התייעלות בשירות הציבורי. כמובן, בוררות חובה לא תבטיח שלא יהיו שביתות כלל, אך תמנע את הוצאתם המיידית לפועל ובטרם נעשה ניסיון ללבן את הסוגיות בין ועד העובדים וההנהלה אצל בורר.

אם יקודם החוק, יחויבו הוועדים להגיע לתהליך בוררות בהרכב שבו ישתתפו שופטים, כלכלנים ואנשי מקצוע בלתי תלויים, אשר יחוו את דעתם המקצועית. אלא שכאן עולה בעיה נוספת שצריך לטפל בה – בתי הדין לעבודה והטייתם האידיאולוגית הברורה לטובת ועדי העובדים וההסתדרות.

אם השופטים ימשיכו להכריע באופן אוטומטי לטובת ועדי העובדים ויהוו חותמת גומי ותו לא, מה הועילו חכמים בתקנתם? בתי הדין לעבודה, שהוקמו לפני כמעט חמישים שנה, הפכו למוסד עם הטיה אידיאולוגית ופוליטית ברורה, אשר רחוק מאוד מלשרת את מטרתו המוצהרת  שהיא  להכריע בסכסוכי עבודה על פי ספר החוקים בלבד.

בית הדין לעבודה, בדומה לבג"ץ הוא אקטיביסטי מאוד, מונע מאידיאולוגיה פרוגרסיבית ומוטה מאוד לטובת איגודי העובדים. בדומה לעבודה שנעשית בבית המשפט העליון, יש לבצע רפורמה גם במינוי השופטים בבתי הדין לעבודה, ולנסות לאזן במעט את ההטיה הברורה של בית המשפט.

בדיחה עצובה

עם זאת, חשוב לשים לב כי גם שני הצעדים החשובים הללו לא היו מועילים במקרה שאירע השבוע, שכן במקרה הזה בית הדין דווקא פסק נגד השביתה, והיא בכל זאת יצאה לפועל תוך התעלמות גמורה מצו בית המשפט.

אכיפת פסיקת בית המשפט על ידי המשטרה התבררה כבדיחה עצובה, ונשאלת השאלה כיצד בכל זאת אפשר למנוע מצבים כאלה בעתיד. קודם כל, יש לפטר את העובדים שאחראים על הפארסה הזו, גם אם הדבר יהיה כרוך בהליך ארוך ומתוקשר.

שנית, אפשר וצריך לתבוע נזקים בגין הנזק שנגרם לעסקים שהסתמכו על העבודה בנמל ונאלצו לספוג את הנזק העצום בעצמם. משום שהשביתה הייתה לא חוקית, יכולים הנפגעים לתבוע את העובדים ישירות, ובכך לגבות מהם מחיר שירתיע אותם מלחזור על מעשיהם.

על פי ההתנהלות הרגילה במקרים כאלו במדינת ישראל, הוועדים יודעים שאף אחד לא יפעיל נגדם סנקציות שכאלה, ובדיוק משום כך צריך לשנות את התפיסה כולה ולמנוע מראש את השביתה ההרסנית הבאה. ביום שמדינת ישראל תלמד לטפל באיומים האסטרטגיים הפנימיים כמו שהיא מטפלת באיומים מבחוץ, אזרחי ישראל באמת יוכלו לישון בשקט.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. בית הדין לעבודה הוא בדיחה מהלכת.
    הפסיקות שלו הזויות כל כך לא רק בדיני עבודה אלא גם בפסיקות של תביעות נגד הביטוח הלאומי. ברוב עצום של פסיקות הוא למעשה מייצג את המוסד לביטוח לאומי ולא לחינם אומרים לכל אדם שדורש את זכויותיו בביטוח הלאמי "לך תתבע אותנו בבית הדין לעבודה".
    הנה דוגמא קטנה לעוול של בית הדין ההזוי הזה.
    אשה מקבלת הבטחת הכנסה. יש לה רכב חבוט וישן ששבק חיים. פנתה בטלפון לביטוח הלאומי בשאלה אם היא תקנה רכב אחר האם היא תמשיך לקבל הבטחת הכנסה. הפקיד ענה לה טלפונית שהיא יכולה לקנות רכב עד 40 אלף שקל ולא יקזזו לה מהבטחת ההכנסה. 3 פעמים טילפנה ובכל פעם קיבלה אותה תשובה. חודש לאחר שקנתה את הרכב לפי הנחיות המוסד לביטוח לאומי, קיזזו לה 300 שקל מהבטחת ההכנסה. והיא זקוקה לכל שקל. פנתה אל הביטוח הלאומי בשאלה מדוע קיזזתם. הצשובה הייתה תתבעי אותנו. פנתה האשה לבית הדין האזורי לעבודה. עורך הדין של הביטוח הלאומי טען בפני השופטת שתמחק את התביעה כי נושא התביעה הוא נזיקין ולבית הדין הזה אין סמכות לדון בתביעה כזאת……השופטת קיבלה את הטענה הזאת ודחתה את האשה בקש. האשה לא התיאשה ופנתה לבית המשפט לתביעות קטנות. עורך הדין של הביטוח הלאומי טען בפני השופט שמכיוון שזאת תביעה נגד הביטוח הלאומי היא חייבת להיות רק בבית הדין האזורי לעבודה…… למזלה של האשה ידע השופט מתוכן התביעה מה קרה בבית הדין האזורי ההזוי. הוא צ רח על עורך הדין וירד עליו קשות. כמובן שחייב את הביטוח הלאומי לשלם למסכנה הזאת את כל המגיע לה בתוספת קנס.

  2. קצת מצחיק שהנושא של תביעות אישיות מוזכר רק בקצרה ובסוף המאמר כשמדובר על המהלך המרכזי שצריך לעשות.
    מהלך כזה, לא רק שיגרום לועדים לחשוב הרבה לפני הכרזת שביתה שהרי לא משנה כמה הם ירוויחו, הם יפסידו המון מהתביעות שיבואו אחרי השביתה(וברור שראשי השביתה יחויבו יותר משאר העובדים) אלא שזה יאפשר למחוקקים להיראות כדואגים לטובת הפרט(האזרח הנפגע) וכחברתיים ולהקשות על הועדים להתנגד.
    זה גם יעקוף את בית הדין לעבודה שלא מעורב בתביעות כאלה.
    ויתכן שהעומס שיווצר על בתי המשפט עקב התביעות הרבות שיתווספו יקל על משרד המשפטים לעודד רפורמות נחוצות במיוחד במערכת זו.

    1. הבעייה שהם פשוט יעכבו סחורות של תובעים בתירוצים שונים ומשונים, ולא יהיה כדאי ליתבוע.

  3. לא לשלם לעובדים משכורת ולמשוך את תביעות השכר שלהם עשרות שנים בבתי משפט לא יעילים.

  4. לדעתי צריך המדינה צריכה לעשות מהלך אלים=פיטורים של כל עובדי הנמלים באותו זמן ולגייס אנשי מילואים או עובדים מחו"ל שמבינים בענייני עבודות הנמל ולתבוע מהעובדי הנמל בכאסח את הכסף שעשקו מהמדינה,ולחלט את ריכושם כי הם השיגו את הכסף בדרך פסולה ומסריחה תוך סחיטה של המדינה!

  5. סליחה על ההשוואה, איני מתכוון לפרסונה או לתנועה, רק לתופעה. ההמון הגרמני טרום מלחמת העולם השנייה, גם נהנה לקבל הסבר מהמפלגה הנאצית, שמי שאשם בצרות הכלכליות של גרמניה זה היהודים כמובן…
    אני עובד בנמל אשדוד, ומרוויח בממוצע 10,000 שח. בתמורה לכך אני וחבריי עובדים יומם ולילה 24 שעות ביממה, גם במוצאי שבתות, וגם בימי שישי עד שעה לפני כניסת שבת. עבודה מפרכת, קשה ומסוכנת. לא אחת, יעידו בני משפחתי, שאני מגיע בזחילה הביתה אחרי משמרת, עם גוף מפורק. עדיף מפינוי רפואי עקב פציעה… מחכים בסבלנות 4 שנים לקביעות המיוחלת שלא תשנה את העבודה הקשה אך תתן שקט נפשי של יכולת להביא לחם הביתה…
    מרוויחים ביושר!! ובטח לא את הסכומים המדוברים בתקשורת.
    כל זה אינו משנה מאומה לממשלה שהחליטה להפריט את המשק, להופכנו לעובדי קבלן, לפטר עובדים, להוריד משמעותית את שכרנו… בטח ובטח שאינני רוצה למצוא את עצמי בעוד מספר שנים מכתת רגליי למצוא אוכל לילדיי בגיל מבוגר, כי מישהו חשב שקביעות זה פאסה.
    לא נראה לי שלשר כץ, לראש הממשלה, ולשאר עשירי המשק יש אותן דאגות…
    נכון, קפיטליזם מצמיח את המשק, אבל קפיטליזם טהור אינו מוסרי ואינו יהודי. גם סוציאליזם טהור לא עובד. צריך להיפגש היכן שהוא באמצע…
    מחכה למישהו שיכתוב ביושר ולא חד צדדי. נמאסתם!!! שבעים מגעילים!!!
    בואו לבקר בנמל, לראות בעיניים מה קורה. לא להיות ניזונים מפרופגנדה זולה.
    אני אופטימי! וכמובן שתרמתי להמשך קיומו של האתר החשוב הזה!

    1. בבקשה לשים דברים על דיוקם. ראשית, אתה לא עובד 24 שעות ביממה, אסור!
      גם הבת שלי עבדה לילות, בקרים, שישי ושבת ולא הרוויחה 10,000 ש"ח!!!
      למה שאגלה אמפתיה כלפיך או כלפי עובדים אחרים?
      הרבה אנשים אחרים עובדים לא פחות קשה ממך ומרוויחים חצי, אז על מה אתה מתלונן?
      מי שעושה תעמולה כאן זה אתה וחבר מרעיך שמתנהגים בבריונות רק כי אתם יכולים
      אתה רואה את אותו עובד שמרוויח בקושי 5000 ש"ח עושה שרירים למעסיק שלו???
      זו אכן דמוקרטיה ומי שרוצה לעבוד עובד ומי שרוצה להרוויח יותר מתקדם או עובר למקום אחר ולא מכה שורשים ואחרי זה משפריץ רעל.
      תתביישו לכם, אם היה לכם כל כך חשוב אהדת העם הייתם סוחפים אותם איתכם ולא נלחמים נגדם.