מסך הברזל: ABC ביטלה סדרה של רוזאן לאחר שביקרה את ממשל אובמה

מוקדם יותר ביטלה הרשת סדרה של טים אלן השמרן. ערוץ 13 הישראלי צפוי להצטרף לקבוצה בקרוב

חופש הביטוי בסכנה. מתוך 'רוזאן' | צילום מסך

למשך יומיים ארוכים בשבוע שעבר, רעשה ארה"ב כולה בעקבות ציוץ של השחקנית רוזאן בר, ולא נרגעה עד שרשת ABC הודיעה שהיא מבטלת את הסדרה הקומית הנושאת את שמה של הכוכבת. רוזאן צייצה בחשבון הטוויטר שלה נגד מי שכיהנה בעבר כיועצת בכירה של הנשיא אובמה, ואלרי ג'ארט. "היא נראית כאילו האחים המוסלמים וכוכב הקופים עשו ילד", כתבה רוזאן.

בתחילה טענה רוזאן כי מדובר בבדיחה, אך זמן קצר לאחר שפרצה הסערה גם היא הבינה את הבעייתיות שבציוץ. היא מחקה אותו והעלתה במקומו התנצלות, אך זה לא עזר. הכותבת הראשית וונדה סייקס הודיעה על התפטרותה מהסדרה, וכמה שעות מאוחר יותר הרשת עצמה הודיעה על ביטול הסדרה כולה.

לא מדובר בעניין של מה בכך. 'רוזאן' נחשבת לאחת הקומדיות המצליחות בהיסטוריה. היא עלתה לשידור בשנת 1988 ברשת ABC והפכה ללהיט היסטרי כמעט מהפרק הראשון. שש מתוך תשע עונותיה הראשונות מוקמו בצמרת נתוני הצפייה באותן שנים.

הסדרה העלתה לשיח נושאים שעד לאותו זמן נותרו מחוץ לעין הציבורית, ובמובנים מסוימים התכנית הייתה מהפכנית. היא הציבה שיח פמיניסטי בקדמת המסך והפכה במהרה לסדרת קאלט.

'רוזאן' ירדה מהמסך בשנת 97' אחרי הידרדרות בטבלאות הרייטינג. אבל בשנים האחרונות מתפשטת בטלויזיה האמריקאית אופנה של חידוש סדרות עבר מצליחות. זאת הייתה רק שאלה של זמן עד שרוזאן תחזור למסך. ואכן, רשת ABC החליטה להחזיר את הסדרה בעונת השידורים החולפת לעונה עשירית.

המהלך הצליח הרבה מעבר למצופה. 'רוזאן' הייתה הסדרה הכי נצפית של הרשת בעונה החולפת והסדרה החדשה הנצפית ביותר בטלוויזיה האמריקאית כולה. פרק החזרה שלה כמעט כבש את פסגת הרייטינג וצפו בו עשרות מיליוני אמריקאים. בשכלול עונתי, ממוקמת הסדרה במקום השלישי, לאחר שידורי הפוטבול והסדרה המדוברת 'החיים עצמם'.

ההחלטה של ABC על ביטול הסדרה נתפסת כמלחמה צודקת של הרשת כנגד גזענות, גם במחיר של נזק כלכלי קשה בדמות אובדן ביצת זהב מפוארת. בתקשורת העולמית ציירו את הורדת הסדרה כמהלך דומה לפיטוריו של קווין ספייסי מסדרת הלהיט של נטפליקס "בית הקלפים", לאחר שנחשפו התלונות נגדו על תקיפות מיניות במשך עשורים.

אבל לפני שמריעים ל-ABC, כדאי להבין שמאחורי הביטול לא עומדות כוונות טובות כלל. למעשה, הן אפילו די מסוכנות, במיוחד למי שמאמין שחופש הביטוי שייך לכולם, ולא רק לצד מסוים של השקפת עולם ועמדה פוליטית.

"גנבו לנו את המדינה"

כדי להבין את פרשת רוזאן צריך להתבונן באופייה של ABC, וגם בעברה. ABC היא הרשת הליברלית ביותר בארה"ב. היא לא היססה, ולא לרגע אחד, לתמוך בצורה מופגנת בברק אובמה ובהילרי קלינטון, ולתקוף שוב ושוב את הפוליטיקאים מהמפלגה הרפובליקנית. זה לא נגמר במישור הפוליטי או החדשותי: גם ערכי הסדרות אותן מפיקה הרשת משקפים לרוב השקפת עולם ליברלית קיצונית:

אחת הסדרות המצליחות של הרשת בשנים האחרונות היא סדרת הקומדיה 'שחור-כזה', המספרת את סיפורה של משפחה שחורה בחברה לבנה. במסגרת העונה השלישית של הסדרה, מספר פרקים עסקו בבחירות לנשיאות, ובמקרה אחד הזדעקה דמותה של השחקנית ג'ניפר לואיס, כאשר נכדתה בסדרה אמר לה שהיא מחזיקה בדעותיו של דונלד טראמפ: "חס וחלילה! אני לעולם לא אצביע לרפובליקנים".

בפרק אחר באותה עונה, ששודר לאחר נצחונו של טראמפ, טענו הדמויות כי "גנבו להם את המדינה". בסדרה אחרת בשם 'שורד בכוננות', הדמות של הנשיא לשעבר שמנסה בכל כוחו להדיח את הנשיא המכהן היא רפובליקנית.

הסדרות של ABC תמיד מתיישרות עם עמדות פרוגרסיביות בנושאים כמו הגירה, משפחה (הסדרה 'משפחה מודרנית' היא ספינת הדגל), איכות סביבה, דת ועוד. גם הסכסוך הישראלי-ערבי זוכה למקום בתכניות הרשת, ומצדד כמובן בצד הערבי. בעונתה הראשונה של הסדרה 'קוונטיקו' מוצגת דמותו של חייל ישראלי לשעבר, שלחם ב'צוק איתן' ומרגיש חרטות על "פשעי המלחמה" שביצע שם. ואלה רק דוגמאות חלקיות.

עלה תאנה

אך הדוגמא הבולטת ביותר להטיה פוליטית מובהקת היא התנהלות הרשת מול הסדרה last man standing. מדובר באחת הקומדיות המצליחות של הרשת, שבוטלה בשנה שעברה ולא מסיבות של מחסור ברייטינג. למעשה, עונתה האחרונה הייתה השנייה הכי נצפית בקרב הקומדיות של הרשת, כאשר רק 'משפחה מודרנית' השיגה נתוני צפייה גבוהים יותר.

הבעיה של ABC הייתה עם התוכן שהציגה הסדרה, ובמיוחד עם יוצר הסדרה וגיבורה הראשי, טים אלן. אלן הרבה ללגלג על ממשל אובמה והמפלגה הדמוקרטית, תמך בגלוי ברפובליקנים, ויצא נגד ערכים שמקודשים לפרוגרסיבים כמו איכות סביבה ותקינות פוליטית.

במשך שש עונות שימשה הסדרה כעלה תאנה עבור הרשת, וכהוכחה לכך שהיא נותנת מקום למגוון דעות. אך בפועל ABC התעמרה בסדרה מיומה הראשון, העבירה אותה ממשבצת שידור אחת לשנייה, עד ששלחה אותה בשתי עונותיה האחרונות לערב יום שישי, שנחשב לבית קברות עבור סדרות. לצערה של הרשת, הצופים השמרנים אהבו את הסדרה והביאו לה נתונים גבוהים בכל משבצות השידור. לבסוף החליטה הרשת לבטל אותה בטענה שהיא מתכננת אופי אחר של שידורים ליום שישי.

הרשתות החברתיות זעמו. כל אדם שמכיר את הטלוויזיה האמריקאית הבין שההחלטה על הביטול נבעה מדעותיו של השחקן הראשי. גם קמפיין להחזרת הסדרה לא שינה את החלטת ABC, והיא תחזור בשנה הבאה ברשת פוקס. במקום זאת, ובשביל להראות שהיא ממשיכה לתת מקום לשמרנים, ABC הודיעה על עונה חדשה לסדרת הקאלט 'רוזאן', אך לא תכננה לתת לה חופש דעות אמיתי או אפשרות להצליח באמת.

על פי הדיווחים שהתפרסמו בארה"ב, מנהלי הרשת דרשו מרוזאן להפסיק להתבטא ברשתות החברתיות, שם היא נוהגת לכתוב בחופשיות ובחריפות האופיינית לה. בנוסף, הרשת העלתה את הסדרה לשידור בסוף חודש מרץ, מהלך שבאופן מסורתי נועד לסדרות שסיכויי ההצלחה שלהן קטנים מראש.

ABC רצתה להראות שאין קהל לקומדיות שמרניות, אך לצערה הצופים הגיעו בהמוניהם והפכו אותה להצלחה מסחררת. לרשת לא נותרה ברירה, אלא לחדש את 'רוזאן' לעונה נוספת ולשבץ אותה במשבצת שידור טובה. ואז הגיע הציוץ המקומם של בר, שנתן לרשת את הלגיטימציה להיפטר מהסדרה.

הולכים לדיסנילנד

המהלך של ABC, שנועד לחנך את הציבור האמריקאי מה נכון לחשוב ולמי יש זכות להתבטא באופן חופשי, ראוי לדיון מעמיק בפני עצמו, אך לנו הישראלים הוא משמעותי אפילו יותר. כל כך משמעותי שהוא עלול להשפיע על החופש הביטוי בתקשורת הישראלית.

ABC נמצאת בבעלותה של חברת דיסני, תאגיד הבידור השני בגודלו בעולם רק לקומקאסט, הבעלים של יוניברסל ורשת NBC.

בשנים האחרונות נמצאת דיסני בתהליכי רכישה מאסיביים של חברות מדיה גדולות, במטרה להפוך לחברה הגדולה בעולם. לפני תשע שנים, רכשה  ב-4.24 מיליארד דולר את מארוול אינטרטיינמנט, הבעלים של מארוול קומיקס ולמעשה התחילה בכך את היקום הקולנועי של מארוול, זיכיון הסרטים המצליח בהיסטוריה. בשנת 2012 היא רכשה את חברת ההפקות לוקאס פילם, החברה שהביאה לעולם את מלחמת הכוכבים ואינדיאנה ג'ונס.

במסגרת המהלכים הללו, הודיעה דיסני בדצמבר 2017, על רכישת אולפני פוקס המאה ה-21, עם חלק נרחב מחברות הבת שלה, בעלות כוללת של 54 מיליארד דולר. התהליך עצמו נתקל בקשיים בירוקרטיים, אך רובם צפויים להיפתר בקרוב ומנכ"ל פוקס אף העריך שהרכישה תושלם לקראת אמצע 2019.

הנקודה הישראלית

בדיוק בנקודה הזאת נכנס לתמונה שוק התקשורת הישראלי. אחת החברות שיעברו לידיה של דיסני עם השלמת עסקת הענק היא אנדמול, שנמצאת היום בבעלותה של פוקס (50% מהחברה).

אנדמול מחזיקה בנכסים בכל רחבי העולם, החל מחברות הפקה ועד לערוצים ממש, וישראל היא עוד חלק בפעילות שלה. בתחילת 2013 רכשה אנדמול את חברת ההפקות "קופרמן הפקות" ושינתה את שמה ל "אנדמול שיין ישראל", בדומה לשאר חברות הבת שלה. בדצמבר של אותה שנה רכשה החברה 33% מרשת, זכיינית ערוץ 2 לשעבר, והפכה להיות בעלת עניין בחברה ובערוץ 13. בעקבות המעבר של אנדמול לבעלותה של דיסני, גם רשת תעבור לידיה.

דיסני הקצינה בשנים האחרונות את עמדותיה הליברליות. זה מתבטא בכלל פעילות החברה ולא רק בסדרות של רשת ABC. כך למשל, בסדרת חוברות הקומיקס של ת'ור החליטו שהפטיש של האל הנורדי יעבור לידיה של אלה, כי הראשון כבר לא ראוי לו. זאת בניגוד גמור כמובן למיתולוגיה עליה מבוססת סדרת הקומיקס. זו רק דוגמא אחת, ויש כמוה עוד רבות.

החשש הגדול שצריך להטריד אותנו הוא מה יקרה למגישים כמו אברי גלעד או לעיתונאי חברת החדשות ביום שבו רשת תעבור לידיו של תאגיד דיסני הליברלי. אם נלמד מהתנהלות דיסני עם שלל חברות הבת שלה, הכיוון ברור, והוא לא חיובי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. אז בעצם שוק חופשי נהיה דבר ממש מבאס כשהאנשים עם הכסף חושבים אחרת ממך?

    1. זאת גישה שאני רואה שחוזרת הרבה בתגובות כאן – שבגלל שהאתר תומך בשוק חופשי אז אסור להתלונן על שום דבר שחברות עושות.
      זאת טעות.
      אין במאמר קריאה לשום רגולטור לטפל בנושא. אין פה טענה שיש עבירה על החוק או שצריך לסגור את ABC.
      כן יש פה הצפה של נושא והגברת מודעות, והעברת ביקורת על גוף פרטי, שזה בדיוק מה שאמור לקרות בשוק חופשי (ובדמוקרטיה בכלל).
      אז כן, בשוק חופשי הרבה אנשים עושים דברים מבאסים, ומותר גם לפעול נגד זה, למשל בשיטה של הגברת מודעות או תמיכה בגופים מתחרים. המחשבה של "אם זה שוק חופשי אז הכל מותר ומוסרי" היא מחשבה של שמאל כלכלי, שאחר כך עושה את הגרירה הלוגית ההפוכה של "בגלל שיש דברים שאינם מוסריים אז אסור שיהיה שוק חופשי".

    2. אכן שוק חופשי הוא לפעמים מבאס ועם זאת הוא עדיין עדיף בהרבה על כל האופציות האחרות. זה באופן כללי במקרה שלנו אין ממש קשר לשוק חופשי. בישראל אין שוק תקשורת חופשי. אדם או גוף לא רשאי לשדר כרצונו הוא נזקק לאישור רגולטור שקשה מאוד לקבלו. לכן כשבעל כסף קונה מי שיש לו אישור לשדר זה לא קשור לשוק חופשי – זה בעל כסף קונה "מתנה" מהשילטון או ממישהו שקיבל את המתנה מהשילטון על חשבון הציבור.

    3. שוק חופשי פירושו שאין צורך ברגולציה ממשלתית. אני לא מבקש מהממשלה שתכריח את ABC להפיק סדרות. זה לא אומר שאסור לי להתלונן. זה בדיוק הרעיון – הכוח לאזרחים ולא לממשלות.

  2. במאמר נקודות מעניינות למחשבה. יש נתיב שאם נלך בו אז הכל הופך הרבה פחות מדאיג.
    יש להשקיע בגופי תקשורת ימניים, לחזק אותם מאוד, במיוחד את איכות התכנים שלהם. עליהם לעסוק בעניינים עקרוניים, שברומו של עולם, שמשפיעים עלינו ישירות ודברים מעניינים באופן כללי. לא לחפור כמו הערוצים של השמאל.
    כך כוחם והשפעתם יגדלו ויוכלו לתת במה לכל הקולות בימין. רק כך השפעתם של ארגוני חבלה תקשורתית תקטן למימדים זניחים.

  3. כל זמן שבטלויזיה האמריקאית יש לצד ABC גם את פוקס, אין כל סיבה שאתר שדוגל בנאמנות במדיניות "שוק חופשי" ידאג(ולגבי ערוץ 13, בשביל זה יש את ערוץ 20).

    1. דני אתה מבובל לגמרי. תפיסת השוק החופשי היא שהמדינה לא תדאג לדברים אלא שאנשים פרטיים ידאגו לדברים. תפיסת השמאל היא שהמדינה תדאג לדברים. איפה במאמר ראית שהמדינה צריכה לדאוג. זה שהכותב מביע דאגה זה בדיוק בהתאם לשוק החופשי לזה שאנשים פרטיים דאגה. הוא לא קרה במאמר למדינה לדאוג.

  4. בבקשה תדייק.
    עשית סלט למשל מכל הסיפור הזה עם ת'ור.
    בסדרת הסרטים הפטיש שלו הושמד ע"י הנבלית התורנית, כאשר הוא עצמו עדיין מתואר כאל מרשים ביותר.
    בקומיקס הוא הוחלף בבחורה, אחרי שהוגדר כ"לא ראוי", אבל לא מזמן קו העלילה הזה הגיע אל סופו, כי מה לעשות, ת'ור יש רק אחד. עלילות מסוג זה מופיעות מדי פעם בחוברות הפופולריות בשביל לייצר עוד עניין.
    וזה באמת לא נורא אם קדחת הליברליזם של דיסני גורמת להם להתייחס יותר בכבוד לדמויות הנשיות. בוורנר למשל, לא הצליחו להימנע מריבוי שוטים שמתמקדים בישבנה של גל גדות בסרט "ליגת הצדק" האחרון…..

    1. את צודקת. בדוגמא מת'ור אכן נפלה טעות הקלדה שתוקנה. לגבי זה שהסיפור הגיע אל סופו הסיבה פשוטה: דיסני יכולה להטיל לליברליות כמה שהיא רוצה, אבל הציבור כנראה לא שם

  5. אם דיסני תתערב בבחירת המגישים בגלל גישה פוליטית אף אחד לא יסתכל בטלויזיה. גם עכשיו אנשים כמעט לא רואים חדשות בגלל ההטיות הברורות בערוצים מסויימים.

  6. אתר מידה (לפי חיפוש קלות בגוגל חיפוש) היחיד שמתייחס לזה בהקשרו הפוליטי כולל גם אצלנו פה בארצנו.
    כל הכבוד לכם.
    לכן יש צורך לעשות צעדי מנע נגד רכישת ערוץ רשת על ידי דיסני או לפחות להכניס הגבלות נגד סתימת פיות (שזה גם כך קיים בערוץ הזה) בחוזה הרכישה.

    1. הופוך גוטה הפוך-יש לפתוח את השוק ,לצמצם למינימום את כוחה של הרשות השניה ואת המיגבלות הרגולטוריות על הגופים המשדרים, עדיף לבטל אותה בכלל ולקבוע רק הגבלות מצומצמות כגון איסור על תכנים פידופילים, או פרנוגרפים קשים וכו.

  7. מסכים עם דני. הפתרון הוא לתת לשוק החופשי לעשות את שלו. מי שימשיך בגישה מתנשאת ויוותר על תוכן מוצלח בשל אי התאמה פוליטית יאבד בסופו של דבר קהל, הכנסות וייסכן את קיומו. אין כמו השוק החופשי כדי לפתור בעיות מסוג זה. בשום אופן לא לערב ממשלות אלא להיפך, לפתוח חסמים ולאפשר לעוד חברות להתחרות על ליבו של הצרכן

  8. די להשתמש במונחים השקריים של השמאל. לא מדובר בליברלים ("חירותנים") או בפרוגרסיבים ("מתקדמים"). מדובר בשמאלנים! מרקסיסטים, סוציאליסטים, אטטיסטים. שמא-ל-נים.

  9. עצוב שאתר שמהלל את השוק חופשי לא יודע איך הוא עובד הגיב:

    שתי הסדרות שמוזכרות בכתבה בוטלו בגלל שיקולי השוק החופשי ולא בגלל ליבליזם,חופש ביטוי או "לחנך את הציבור האמריקאי מה נכון לחשוב.." כפי שהכתב טוען.
    עכשיו לעובדות
    רוזאן
    1. הרייטינג היה גבוה בהשקה אך לאורך הסדרה איבד גובה (כמו סדרה אחרת מהנינטיז שחודשה ואח"כ בוטלה – x files )
    2. הציוץ הגזעני של רוזאן גרם לכך שאת הסדרה עזבה אחת המפיקות , המפיקה הראשית וכוכבת המשנה (זו שמשחקת את דארלין) והשואוראנר של הסדרה גינו את הציוץ.
    3. הסדרה לא היתה בבעלות אולפני ABC ולכן האולפן לא שלט בעלות הסדרה ובעלות חידוש העתידי של החוזים של צוות הסדרה .
    4. לכן ובתוספת האובדן העתידי של חוזי הפרסום בוטלה הסדרה.

    last man standing
    לסדרה אמנם היה ריטינג גבוה אך:
    1. הסדרה שודרה בשישי , ABC ביטלה את רצועת הקומדיה בשישי ולכן הסדרה בוטלה (גם ד"ר קן ששודרה בשישי בוטלה)
    2. התוכנית לא היתה בבעלות ABC אלא בבעלות FOX ולכן הכניסה פחות כסף ל ABC
    3. בסוף עונה 6 יש דיוני שכר ו ABC כנראה לא רצו להזרים יותר כסף לסדרה ולשכר של אלן
    4. קהל הצופים (הגדול) של הסדרה הוא קהל מזדקן ולא נמצא בטרדט של המפרסמים (קהל בין 18-49)

    לכן לא בגלל הסיות של ליברליזם ונסיון לומר לאנשים איך לחשוב ,אלא בגלל שיקולי רייטינג,פרסום ופרוגרמינג (כפי שקורה בשוק החופשי) התוכניות בוטלו