מיוחד לשבוע הספר: רשימת הקריאה של כותבי 'מידה'

מהגיבור המקראי של ז'בוטינסקי, דרך יסודות הכלכלה והמהפכה השיפוטית ועד לתורת המשחקים. צוות כותבי 'מידה' ממליץ על הספרים שאתם חייבים לקרוא

ספרים רבותי, ספרים. יריד שבוע הספר בירושלים | פלאש90

לחצו כאן כדי להוריד את הרשימה ולהדפיס אותה בביתכם

ריקי ממן ממליצה על 'שמשון' מאת זאב ז'בוטינסקי

מבין כל הדמויות המקראיות הכי חביב עלי שמשון: הענק המיוסר והמורכב, שנע כל חייו בין הקשר לעמו ומולדתו ומשיכתו אל הפלשתים.

בספרו של ז'בוטינסקי שמשון מקבל חיים חדשים, ולא רק שהוא מוסיף הרבה על היופי של הסיפור המקראי, הוא מאיר את דמותו של ז'בוטינסקי בעצמו. אנגלופיל ומורד, אמן ופוליטיקאי, שבחייו הפגין את האמביוולנטיות בין אהבת העם והמולדת והמשיכה אל אומות העולם ויופיין. רוצו לקרוא.

 

***

 

אריה גרין ממליץ על 'יסודות הכלכלה' מאת תומאס סואל

ספר יסודי שעוסק בשורשי התפיסה הכלכלית, אך מונגש לכל אזרח ללא ידע כלכלי מוקדם: החל מהגדרת הכלכלה כ"חקר המשאבים המצויים בצמצום שיש להם שימושים חלופיים", וכלה במחירים, תעשיה, מסחר, עבודה וסוגי משקים שונים.

ההסבר הבהיר של העקרונות יחד עם הדוגמאות המצורפות, לא משאירות אף קורא מאחור ומבהירות כיצד נוצר עושר, ואילו צעדים יאפשרו או יצמצמו את היווצרותו בעתיד.

 

***

 

לי דולן ממליצה על 'הארנק והחרב' מאת דניאל פרידמן

שר המשפטים לשעבר נותן סקירה מרתקת על ההתפתחויות והשינויים במשפט ובחוק בישראל עוד מימי המנדט, ומוביל אותנו בנבכי המהפיכה השקטה ביותר שהתחוללה בישראל – המהפיכה השיפוטית.

ספר חובה לכל ישראלי, שנקרא כמו ספר מתח. מי שמעוניין לרדת לעומקה של המהפיכה השיפוטית ולהבין אותה במלואה, חייב לקרוא את הספר הזה.

 

***

רועי ילינק ממליץ על 'כותרת משנה' מאת ארנסט המינגווי

הספר מרכז כתבות שכתב ארנסט המינגווי כעיתונאי בעל נקודת מבט ביקורתית ולעיתים גם צינית למדי. כתבותיו של המינגווי, שהעיד על עצמו שלא פספס אף הזדמנות שיכלה להעלות אותו על מטוס, מציגות עדויות להתרחשויות היסטוריות מרכזיות (כמו שתי מלחמות העולם), שמתרחשות בשלל ארצות ויבשות.

בין הכתבות ניתן  למצוא את המלצות המחבר למי שרוצה להיות סופר, מה היא רשימת ״קריאת-חובה״ לפי המינגווי , וגם  שיעור בבניית נרטיבים דרך כתיבה.

 

***

אלון תובל ממליץ על 'ימים של חשבון' מאת בני פלד

אסופת כתבים ומכתבים של האלוף במיל', מפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים. כיאה לתדמית של בוגרי החיל הותיקים, פלד ניכר בסגנונו הנוקב. הטחה בלתי מרוסנת של האמת בפני הקורא עם מעט רצון להתחנף, באופן שיש להודות שהוא בעצמו נושא חן.

תחילתו של הספר הוא בבחינת פרק אוטוביוגרפי קצר שכתב פלד לפני מותו והוא נראה כמעין צוואה. את הציונות המתפרצת לא ניתן לפספס. עקרונית ופרגמטית כאחד ולאומית עד בלי די; מתעבת גלות ומוכיחה על חטא.

דבריו של פלד ז"ל מחליקים כמו אבן בגרון. אולי משום כך הם מעוררים את השכל וגורמים לקורא הציוני לשאול שאלות בחדות ובקור שהוא איננו רגיל להם.

 

***

רפאל מינס ממליץ על 'על הממשל המדיני' מאת ג'ון לוק

אבי הליברליזם הקלאסי פורש בספרון זה את יסודות תפיסתו,  שיצרה מהפכה בתקופתו. לוק טען שלמלכים אין זכות לשלטון מוחלט על האזרחים ולאזרחים אין חובת ציות מוחלטת למלכים.
הוא הראה שלכל אדם יש זכויות טבעיות: הזכות לחיים, לחופש ולקניין, ושהצידוק המוסרי לקיומה של המדינה הוא בהיותה מגינה על זכויות אלו. כאשר המדינה פוגעת בזכויותיו הטבעיות של האזרח, יש לאזרח צידוק מוסרי למרי כנגדה.
ספר חובה לכל ליברל קלאסי ולכל מי שמעוניין ללמוד על התפתחותה של המחשבה המדינית המערבית.
***

יגיל הנקין ממליץ על 'ההימור האחרון של היטלר' מאת אנטוני ביוור

הספר המתאר את המתקפה הגרמנית הגדולה האחרונה במערב במלחמת העולם השניה, כתוב מצויין כהרגלו של ביוור ומצליח גם לתאר את התמונה הגדולה וגם את הסיפורים של החיילים, בלי להסתיר את היער מרוב עצים.

 

 

***

דוד טל ממליץ על 'המשחק של אנדר' מאת אורסון ס. קארד

סיפורו של ילד טוב וחכם שנולד לתוך עולם של אנשים נואשים, אנשים שנואשים מספיק לענות את רוחו, לפרק אותו לגורמים ולהרכיב משהו חדש לגמרי. אנשים שעל כל חכמתם וכוונותיהם הטובות, לעולם לא יוכלו להבין את נבכי נשמתו של אנדר, הנפרסת מול הקורא.

זהו ספר מדע בדיוני לאנשים שלא קראו כזה מעולם, וספר על ילד שנוגע ברגשותיהם העמוקים ביותר של אנשים מכל שלבי החיים.

 

***

אברהם תומר ממליץ על 'הפולמוס הגדול' מאת יובל לוין

אחד הפולמוסים הפוליטיים המרתקים ביותר בהיסטוריה התחולל לפני מאתיים שנה בין תומס פיין – תומך נלהב של המהפכה הצרפתית, ובין אדמנד ברק – מדינאי בריטי שהתנגד לה נחרצות.

לוין סוקר את שורשי המחלוקת, החל ממהות טבע האדם ויחסו לחברה, ועד תוקפם של המוסדות החברתיים והדרכים לשפרם. הקורא ימצא את עצמו לאורך הספר מזדהה עם אחת הגישות, אך יכיר גם בחשיבותה של העמדה המנוגדת ובתרומתה למחשבה הפוליטית.

 

***

אמיר לוי ממליץ על 'שיחות על תורת המשחקים' מאת חיים שפירא

למרות שהספר מבוסס על תורה מתמטית סבוכה, ד"ר חיים שפירא מצליח לעטוף אותה בחווית קריאה מהנה ומעוררת מחשבה ומלאה בהומור.

הסגנון הקליל של שפירא בא מן הסתם על חשבון התעמקות מדעית רצינית יותר, אבל בסך הכל זהו ספר מעשיר שכתוב ביצירתיות רבה, נקרא בצורה בידורית ומנגיש לקהל הרחב סוגיות חשובות במתמטיקה וכלכלה.

 

***

הלל גרשוני ממליץ על 'מעבר למידה הטובה' מאת אליסטייר מקינטייר

אם אתם מעריצים של תורת זכויות האדם או של הנאורות, לא בטוח שתרצו לקרוא הספר הזה. ביצירה המעמיקה והמבריקה הזו משתמש מקינטייר בניתוחים חדים כדי לצאת נגד קונספט "זכויות האדם", לבקר את מפעל הנאורות להצדקת המוסריות, לטעון נגד ה"אמוטיביזם" – הטענה שהכרעה מוסרית היא סתמית, "כי ככה", להתנגש חזיתית בתיזת ה"פקידים-מומחים" מנהלי החברה מבית מדרשו של ובר, ועוד.

ספר שמספק כר פורה מאוד למחשבות.

 

לרשימת ירידי שבוע הספר ברחבי הארץ הכנסו לקישור הבא – שבוע הספר העברי

 

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. אני ממליצה ליקרוא את התנך אבל אחרת אחרת לגמרי. לחקות את גיבורי וגיבורות התנך. ללכת למידבר לרעות צאן לעבוד בבנין כי היא כניראה מישתווה לדרכם של גיבורי התנך. עבודת הכפיים המחשה טובה בגלל המאמץ שבה. להבין למשל איך מקבלים מדרגת הנבואה כי היא העתיד. צריך לייצר סופה סוחפת מהחומרנות של היום המייאשת כל כך והריקנית והמדורדרת. יסודות המדינה כה מוצו כה ממוחזרים. שבנו הבייתה בגלל הגן עדן. מהו גן עדן מיהו מתי יחזור. הרעיון של עם ישראל הוא התנך בו כתוב העתיד אבל צריך להבין אותו בוודאי לא במושגים הקיימים .בשירה עיברית נעלית בשימת פוקוס על הנבואה במחזות זמר בהצגות בלימוד הצעירים בהקמת ערוגות שהילדים ילמדו איך תהיה הפנטזיה העתידנית של האוכל. איך הוא יהיה בגן עדן איך נחיה מה נאכל. להקים לתחיה את גן עדן. לנסות להבין את סיפור הנפילה.

  2. Clash of civilizations and the remaking of the world by Samuel P Huntington
    ספר חובה לקריאה. ממחיש בצורה מצויינת את העולם של ימינו.

  3. חסרים לי "עיקרון השרידות" , "כמעיין המתגבר", כל ספר בעל תזה אנטי שמאלנית !!!!
    ספר "שמאלני"= ספר להגברת הבערות!!!!!!

  4. "עימות בין השקפות" של סואל הוא הבן זוג של הספר של יובל לוין.

    "ביטול האדם" של ק. ס. לואיס. קליל ועמוק.

  5. אפשר להוסיף את הספר לפני המהפכה; משפט ופוליטיקה בעידן התמימות – של דניאל פרידמן, שיצא לאור לאחר הארנק והחרב ומתייחס לשנים שלפני "המהפכה החוקתית".

  6. ממליץ על הספר שימקה-של הסופר דוד זריצקי

    סיפורו של ילד פרטיזן יהודי