"נעשה הכל כדי לעצור את טראמפ": כך חתר ה-FBI תחת הנשיא

דו"ח חמור של משרד המשפטים האמריקאי חושף את עומק ההטיה הפוליטית בקרב סוכני הבולשת שניהלו את חקירות קלינטון וטראמפ

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ | Gage Skidmore

יש הרבה דברים ראויים להערכה בדו"ח המפקח הכללי של משרד המשפטים שבדק את התנהלות ה-FBI בחקירת פרשת הדואר האלקטרוני של הילארי קלינטון. המסמך בן 568 העמודים אותו חיבר מייקל הורוביץ הוא מקיף ומשופע בעובדות, אם כי זהיר מדי בחלק ממסקנותיו.

למרות היקפו המרשים, הדו"ח הוא עדיין חלקי בלבד משום שהוא משמיט חצי מהסיפור בדמות החקירה לגבי המעורבות הרוסית בבחירות. מגרעה נוספת שלו היא שלמרות העובדות הרבות שאסף הורוביץ, הוא מתקשה לגבש אותן לכדי המסקנות המתבקשות.

התקשורת והשמאל כבר החלו להפיץ את הספין לפיו הדו"ח למעשה מזכה את ה-FBI מכל אשמה בדבר הטיה או העדפה פוליטית, אך אין דבר רחוק יותר מן האמת. אם יש נושא אחד השזור כחוט השני לארוך כל עמודי הדו"ח, הרי שזו הטיה פוליטית מובהקת.

אחת מהסוגיות העיקריות בהן התמקד המפקח הכללי הייתה ההחלטה שלא להעמיד לדין את הילארי קלינטון בגין החזקה והעברה של מידע ממשלתי מסווג תוך שימוש במערכת שרתים לא מאובטחת.

כפי שהורוביץ עצמו מקפיד לכתוב, "שאלת ההטיה" היא הרבה יותר משאלה, מכיוון שסוכני הבולשת שהציגו נטיית אנטי-טראמפ בולטת הם אותם אנשים שהקפידו למסמס את החקירה של קלינטון. אותה חקירה אגב נוהלה ישירות ממטה ה-FBI בוושינגטון, דבר יוצא דופן כאשר מדובר בחקירה פלילית.

למעשה, החלק מסמר השיער ביותר של הדו"ח הוא פרק שלם המוקדש להתקשרויות פנימיות בין גורמים ב-FBI, המלאות בהבעות של שאט נפש כלפי דונלד טראמפ ("דוחה", "אידיוט", "איום ונורא", "מאוס ובזוי", "שיזדיין טראמפ") וכלפי קהל הבוחרים שלו ("מפגרים", המשוגעים", "אפשר להריח אותם מרחוק").

אך מה שמטריד אפילו עוד יותר היא הנחישות שגילו חלק מהסוכנים לחבל בקמפיין של טראמפ על מנת לפגוע בסיכויו לנצח בבחירות. כך למשל פיטר סטרוק, הסוכן הבכיר שכבר נודע לשמצה כאשר חלק מהודעות הנאצה ששלח לעמיתיו בעניין טראמפ נחשפו לפני כחצי שנה, ענה כאשר נשאל האם טראמפ יוכל להפוך לנשיא: "לא, הוא לא. אנחנו נעצור את זה". לאחר שהבין שבחירתו של טראמפ היא תרחיש סביר, כתב: "אנחנו לא יכולים לקחת את הסיכון הזה" והדגיש את הצורך ב"פוליסת ביטוח" למקרה שכזה.

תוצאה ידועה מראש

וכך, למרות שהוא מציג לראווה ראיות חותכות כגון אלה להטיה פוליטית של ה-FBI, הורוביץ נוקט בגישה מעורפלת ומקדיש זמן רב כדי להמעיט בערכן בכל הנוגע להחלטות חקירה אישיות.  לפי טענת המפקח הכללי, לא ניתן להטיל ספק בהחלטות שנלקחו במהלך חקירת ה-FBI כל עוד הן נעשו "במסגרת ההיגיון".

כלומר, גם אם סוכנים הפגינו הטיה פוליטית כמו בהודעות הטקסט שנחשפו, הורוביץ מניח כי לא הייתה לכך השפעה על ההחלטות שקיבלו במהלך החקירה כמו הענקת חסינות או התעלמות מעדויות מסוימות.

ראש ה-FBI כריסטופר ריי מיהר לקפוץ על המציאה, והצהיר כי "המפקח הכללי לא מצא ראיות להטיה פוליטית או לשיקולים פסולים שהשפיעו על החקירה". זו תגובה מטעה מאוד, מכיוון שהדו"ח מכיל ראיות כאלה למכביר, גם אם הורוביץ שופט אותן לקולה יתרה.

מפת ההדלפות של סוכני ה-FBI

לכולם ברור שמה שעמד מאחורי ההחלטות בחקירת תיק השרתים של הילארי (או "העניין המסוים", כפי ששרת המשפטים של אובמה לורטה לינץ' התעקשה לקרוא לו), הייתה הוודאות הגמורה כי הנשיא אובמה ומשרד המשפטים שלו לא יאפשרו לעולם להעמיד את קלינטון לדין, ולא משנה כמה ראיות יצטברו נגדה.

לכן, גם אם החלטות אישיות בחקירה היו מושפעות מכך או אם לאו, התוצאה הייתה ידועה מראש לכל המעורבים. לכן גם ראש ה-FBI דאז ג'יימס קומי ניסח את הודעת הזיכוי בתיק חודשים רבים לפני שקלינטון או עדי מפתח אחרים תושאלו בעניין.

השוואה בין הטיפול האפאטי שנתן ה-FBI לחקירה של קלינטון לבין המאמצים שמושקעים כיום בחקירת קשרי טראמפ-רוסיה, הייתה חושפת באופן מיידי את ההשפעה של הטיה כזו. אך זה בדיוק החלק שחסר בדו"ח.

קשר הדוק בין החקירות

אוהדי הדו"ח יגידו שהכל זה עניין של תזמון. הבדיקה שערך המפקח הכללי בפרשת קלינטון ארכה 18 חודשים. ייקח עוד זמן עד שיהיה ניתן להשלים חקירה כזו לגבי טראמפ, ולא יהיה זה סביר לעכב את המסקנות לגבי קלינטון לתקופה ארוכה כזו.

אך העובדה היא שלמרות ששתי החקירות נמצאות על צירי זמן שונים, הן עדיין קשורות יחדיו בעבותות בלתי ניתנות להפרדה. שתי הפרשות התרחשו על רקע בחירות 2016, ושתיהן נוהלו על ידי אותם סוכני בולשת ופקידי משרד המשפטים.

מימין: רוברט מולר, ברק אובמה וג'יימס קומי | Federal Bureau of Investigation

למעשה, כפי שנחשף בדו"ח גם סוכני ה-FBI שהופקדו על שתי החקירות הודו בעצמם שיש קשר הדוק ביניהן. תגובתו הראשונית של סטרוק, לאחר ששמע כי הסנאטור טד קרוז החליט לפרוש מהמירוץ במפלגה הרפובליקנית ולהותיר את טראמפ כמועמד היחיד, הייתה כי זה הזמן לסיים את חקירת קלינטון באופן רשמי וללא כתבי אישום, ובזמן שעבד על חקירת טראמפ-רוסיה, העיר סטרוק כי בהשוואה לתיק קלינטון זו הפרשה "שבאמת חשובה". עוד כתב הסוכן ביום לאחר מינוי של רוברט מולר כחוקר המיוחד לנושא רוסיה, כאשר עלתה האפשרות שהוא יצטרף לחקירה:

לי באופן אישי יש במקרה הזה תחושה של עסק לא גמור. זה התחיל עם 'בחינות אמצע השנה' (שם הקוד שניתן לחקירת קלינטון) ועכשיו אני צריך לתקן את זה ולסיים את העניין"

מאוחר יותר באותה התכתבות הוא הוסיף כי זו בחירה בין להיות סתם עוד בכיר בבולשת, לבין השתתפות "בחקירה שבאמת תוביל להאשמת הנשיא והדחתו".

לאור כל זאת, הורוביץ היה צריך להיות רחמן במיוחד כדי לקבוע שאין הוכחות מכריעות להטיה פוליטית בתיק קלינטון. אך אין בכך כדי לזלזל בחשיבות הדו"ח, שמבסס שוב את החלטתו של טראמפ לפטר את קומי, שהתנהל לאורך כל הדרך בצורה סוררת ומטעה ולקח למעשה את החוק לידיו.

יתרה מזאת, לשונו הדו-משמעית של המפקח הכללי לגבי ההטיה הפוליטית אינה מפחיתה מן מעוצמת הגינוי שהוא מפנה כלפי סוכני ה-FBI הנכלוליים והכתם שהם הטילו על הבולשת כולה. ל-FBI ואנשיו ייקח זמן רב להתאושש מן המכה התדמיתית והארגונית שספגו בעקבות התנהלותם בבחירות 2016, וכל הגורמים הקשורים למערכת אכיפת החוק בארה"ב יצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי לערוך עמם דין וחשבון מלא.


הטור המקורי התפרסם באתר "נשיונל רוויו". מאנגלית: אמיר לוי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. וזו הדמוקרטיה הדמוקרטית הגדולה ביותר בעולם?!
    השמאל הוא המחרב האולטימטיבי של הדמוקרטיה הן בארה"ב והן פה בארץ.
    הכל תמורת שלטון בדרכי מרמה וגניבה כמו במיטב הדיקטטורות.

  2. רק הערה קטנה – מטה ה FBI יושב בוושינגטון העיר ולא בלאנגלי, ווירג'יניה. שם יושב מטה ה CIA.

  3. הדבר המדהים לדעתי הינו הכח העודף של התקשרות בנושאים שמערכת המשפט והשיטור יעסקו בהם , והטון שנקבע על ידי התקשרות הממוסדת .

    התקשרות קבעה שיחקרו את ביבי וטראמפ , והנה יש חקירות למכביר המשטרה מבזבזת מליונים בחקירות סרק , התקשרות קבעה ש קלינטון ובוגי לא יחקרו על שחיתות והנה התיקים נגדם נסגרו עקב חוסר עיניין ציבורי

    זה אפילו מגיע לרמה שבה התקשרות קובעת מי דמות ראויה ומי לא , התקשרות קבעה שחברי הרשימה המאוחדת ראויים , ולכן לא ניתן להרחיק אותם מהכנסת ומהחיים הפוליטיים. התקשורת קבעה שאורן חזן לא ראוי , והנל הורחק מה כנסת לחצי שנה !!!

    התקשרות נותנת חסינות להזויים כמו מירב מיכאלי , והתקשורת קובעת שמירי רגב היא בדיחה וכולם מתיישרים לפי הטון שנקבע.

    1. אין הבדל בין מירי רגב לחנין זועבי.אין הבדל בין אורן חזן לזחלקה.אין הבדל בין הבית היהודי לגיהד האיסלמי והין הליכוד לחמאס.כולם ערבים.

  4. זה לא כל הדוח. זו הגירסה ששוחררה, redacted, עי רוד רוזנסטין, סגנו של סשנס.

  5. דיפ שיט בדיוק כמו אצלנו !!! כל חבורת הפקידים הסמרטוטים מנסים לבצע הפיכה כנגד נתניהו . את הארגונים מ"י , פרקליטות ובג"צ צריך לשים בפח האשפה ולבנות את הארגונים הללו מהיסוד

  6. אם זה היה הפוך וה-FBI היה פועל נגד קלינטון, עוצמת הצעקות בתקשורת/דמוקרטים "סכנה לדמוקרטיה" היתה מחרישת אוזניים, אבל מדובר בטראמפ אז הכל מותר.

  7. אז מה היה לנו:
    1. לחלק מעובדי ה-FBI דעה פוליטית. וואו
    2. חלק מהם מטומטמים ״לא ניתן לזה לקרות״. וואו

    צריך להיות ממש מטומטם כדי להסיק מזה שיש דיפ סטייט מתוחכם וכל יכול שפעל לטובת קלינטון כשבפועל קומי היטה את הבחירות *נגד* קלינטון עם ההודעה לגבי החקירה שלה שבועיים לפני הבחירות, ובסוף טראמפ נבחר