צו הימין לבחירות: הורדת אחוז החסימה

אחוז החסימה הגבוה מסכן את שלטון המחנה הלאומי. שילוב של חוסר אחריות וזחיחות עלול לממש את הסכנה בבחירות הקרובות

ההבדל בין ניצחון והפסד. מצביע בבחירות 2015 | פלאש90

מסתבר שהימין לא לומד מההיסטוריה הפוליטית.

אלי ישי בעצרת בחירות | פלאש90

עם היוודע תוצאות הבחירות האחרונות התבררה הטרגדיה הבאה: לא פחות מ- 125,158 קולות של מצביעי ימין ירדו לטמיון.

אחוז החסימה היה, והוא עדיין, 3.25%, אלא שרשימת "יחד" בראשותו של אלי ישי הצליחה להגיע ל-2.97% מהקולות הכשרים בלבד. חישבו על כך: כמאה עשרים וחמישה אלף מצביעים תמימי דעה נותרו בחוץ, ללא השפעה על הבחירות. מדובר בכישלון דמוקרטי ממדרגה ראשונה.

בבחירות 2013 עמד אחוז החסימה על  שני אחוזים מכלל הקולות שנספרו. שיעור זה מאזן בצורה טובה הרבה יותר בין הצורך לזכות באמון מספיק מהציבור כדי להיבחר לכנסת, עם אובדן אפשרי של קולות מצביעים שמפלגותיהם לא עברו את אחוז החסימה. אלא שבחודש מרץ 2014, בלחץ של אביגדור ליברמן, הועלה אחוז החסימה מ- 2% ל-3.25%.

כתוצאה מתעלול בחירות זה איבד הימין שני מנדטים יקרים.

לא ניצחון סוחף

בניגוד לרושם המוטעה כאילו הימין רשם בבחירות האחרונות ניצחון סוחף, התוצאות מראות אחרת. הליכוד קיבל 30 מנדטים, הבית היהודי 8, ישראל ביתנו 6, ש"ס 7, ואגודת ישראל 6. יחד הגוש כולל 57 מנדטים בלבד, וזאת לאחר מערכת בחירות סוערת, שבימיה האחרונים הצליח נתניהו לייצר מומנטום גדול.

כשנזכרים שליברמן כלל לא הצטרף לממשלה בתחילת הדרך, מתבררים מימדי הסיכון, והמחיר הגדול שמשלם המחנה הלאומי על אובדן הקולות של אלי ישי.

למען האמת, היינו שם בדיוק בעבר. הטרגדיה הזאת כבר התרחשה בבחירות של שנת 1992.

אמנם בבחירות ההן הבעיה לא הייתה אחוז החסימה אלא הפיצול במפלגות הימין, אבל התוצאות דומות. גם בבחירות ההן איבד הימין בין מנדט לשני מנדטים, והמשמעות הייתה הרת-גורל למדינת ישראל.

יצחק רבין ושמעון פרס ב-1993 | פלאש90

בבחירות 1992 זכתה מפלגת העבודה ב-44 מנדטים, מרצ זכתה ב-12, ושתי מפלגות ערביות זכו יחד ב-5 מנדטים. כך, למרות שהשמאל זכה ב-56 מנדטים בלבד, איפשרו חמשת המנדטים של המפלגות הערביות גוש חוסם של 61. בשל הגוש החוסם הצטרפה ש"ס בראשות אריה דרעי לממשלה, וכתוצאה מכך התכוננה ממשלת אוסלו, שאת נזקיה אין צורך לתאר.

לו היו לימין ב-1992 מנדט או שניים יותר (אם לא היה מפוצל), לשמאל לא היה גוש חוסם ולאריה דרעי לא הייתה הצדקה לחטוא בכניסה לממשלת אוסלו. שני מנדטים לימין היו משנים את פני ההיסטוריה.

הימין לא לומד

אבל הימין כנראה לא לומד. בימים אלו של טרום בחירות התרחיש עלול לחזור על עצמו, כשהפעם מה שישפיע הוא בעיקר אחוז חסימה גבוה מדי. האחוז הזה עלול להשליך לפח קולות לאומיים מצד אלי ישי, מפלגת 'זהות' בראשות משה פייגלין, ואפילו ש"ס וישראל ביתנו בסכנה.

רבים בימין כועסים על הממשלה מפני שהיא לא מעבירה את פסקת ההתגברות, אבל הם שוכחים שאין לימין רוב בממשלה ללא כחלון. הכעס נובע מהתחושה המוטעית שהימין ניצח בבחירות, אלא שללא כחלון הימין, כולל ליברמן, זכה רק ל-57 מנדטים.

הפער הזה שבין תחושת הניצחון לבין המספרים האמיתיים עלול להתגלות שוב בבחירות המתקרבות – ושוב נגלה שההבדל שבין ניצחון והפסד בבחירות, יכולת המשילות וקביעת המדיניות, עומד על אחוז חסימה חסר הגיון.

בשורה התחתונה, צו השעה מבחינת הימין הלאומי לקראת הבחירות הבאות הוא הורדת אחוז החסימה. לא רק כדי שהימין יוכל להקים ממשלה לאומית, עם מספיק אצבעות להתמודדות עם האקטיביזם המשפטי ואתגרי המשילות של ישראל, אלא לפני הכל כדי למנוע תוצאות בחירות דומות לאלו של 1992. השאננות הנוכחית בעניין אחוז החסימה היא פתח לשגיאה פוליטית היסטורית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

31 תגובות למאמר

  1. לאחר שהשחיר את דמותו של נתניהו בעיני כל מצביעי השמאל, משקיע עכשיו השמאל את מרצו במצביעי הימין כשהמטרה היא לשכנע כמה שיותר מצביעי ימין להצביע למפלגות ימין קיקיוניות או לא להצביע בכלל. לשם כך מציגים את עצמם הטוקבקיסטים של השמאל כ”אנשי ימין מאוכזבים” או ”אנשי ימין שאין להם מייצג”, ואת מפלגות "ימין" הקיקיוניות מנהיגים אנשים כמו פייגלין, בן גביר, בן ארי ומרזל, אשר שיטות הפעולה שלהם מזכירות את השיטות של אבישי רביב.

    http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=1846543&forum_id=771

    1. לקרוא למפלגת זהות של משה פייגלין קיקיונית… חחחחחחחחחחחח

      בעזרת ה' טראמפ הישראלי – בבחירות הקרובות רק זהות!!!

    2. לא יעזור לך כלום, או שהם בכנסת או שהקול שלי ילך לפח.
      כשביבי רצה, הוא הוריד את כחלון על הברכיים, בנושא התאגיד.
      אז שלא יספר לי בפסקת ההתגברות שהוא לא יכול.

  2. בדמוקרטיה אמתית צריך להוריד את אחוז החסימה למינימום, שהוא 0.8%. כך היה בכנסות הראשונות. כך נקבל כנסת המייצגת נאמנה את אזרחי ישראל. כן. כולל מפלגות אווירה, מפלגות ירוקות, מפלגות כתומות או כל דבר אחר. אם זה מה שהעם רוצה, זה יהיה הייצוג. חבר הכנסת שיקבל את מלוא התמיכה מחבריו במשכן, להרכיב ממשלה, יהיה ראש ממשלה. הגדלת אחוז החסימה היא סתימת פיות של אלו שלא נבחרו וקולותיהם הלכו לפח.

    1. אמת, זה לקשור לשמאל וימין. ייצוג ועמדות הציבור לא צריכות לבוא, לא כל חשבון משילות ובטח לא על חשבון אינטרסים מפלגתיים צרים כמו מניעת תחרות ופגיעה בסיכוי של מפלגות חרדיות כמו יחד למשל, לרוץ לכנסת, ורחנא ליצלן, מפלגות ערביות. הזוי שאתר זה שוכח ערכים כל כך בסיסיים בחברה דמוקרטית.

  3. טעות לחשוב ככה!! הדרך היחידה לקבל מערכת פוליטית יציבה, היא הגדלת אחוז החסימה.
    הטעות של הכותב, משה איפרגן, בהנחה הבסיסית הלקויה לחשוב שמצביעי האורתודוקסים, הם ימין פוליטי!
    במקרה הטוב הם אופורטוניסטים ובמקרה הרע נצלנים, שלא בוחלים להיות הימין או בשמאל כל עוד משלמים להם.
    אני מציע שיעלו את אחוז החסימה ל-7% שכל מפלגה הקטנה מזה לא תוכל להיות בכנסת. אולי יהיו פחות דעות אבל לפחות כנסת וממשלה נבחרת יוכלו באמת להשיג אג'נדה.
    בנוסף צריך לזכור שהחטא הגדול ביותר של כולנו, המצביעים והפוליטיקאים, זה שיש שחושבים שלרוב צריך להיות זכות על הפרט! אין כזה דבר, לא אמור להיות כזה דבר! הפרט וזכותו לחיים לפי דרכו ומעשיו בקניינו זה הדבר היחיד שקיים!

    1. מצטרפת לכל דבריך.
      ואוסף גם שניראה שהכותב חישב את אחוז החסימה הרואי לפי זה שנידרש כדי לאפשר לאלי ישי להכנס לכנסת.

    2. אתה מציע בדיוק ההיפך ממה שאתה מטיף לו.

      כאשר אתה מעלה את אחוז החסימה, אתה דווקא נותן לרוב זכות על הפרט.

      מטרת הבחירות היא לשקף את רצון הציבור, ואת עניין היציבות השלטונית יש לחפש במקום אחר.

      למשל: ממשלה אפשר להקים ברוב רגיל של חברי הכנסת, אבל אפשר לקבוע בחוק כי כדי להפיל אותה יש צורך ברוב גדול יותר. אני לא בטוח שזה רעיון טוב, אבל הוא נותן תשובה לעניין ה"יציבות"..

  4. צריך לבטל את האחוז חסימה. להפסיק עם השטיוית שזו הסיבה לאי יכולת למשול, רוב הבעיות זה לא בגלל מפלגות קטנות כמו של עלה ירוק או אלי ישי , אלא יותר דווקא רוב הבעיות באות ממפלגות אמצע כמו יש עתיד וכולנו.
    אלא שזכרון היסטורי מוכיח שהימין היה שותף לדבר עבירה זו של העלאת אחוז חסימה , וכתוצאה נזרקו קולות של המחנה הלאומי לפח!!

  5. יש פתרון פשוט יותר והוא לקבוע שהסכמי העודפים יחולו גם על מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה.
    כך קולותיהן של אותן מפלגות לא ילכו לפח, אלא יעברו למפלגות שכן עברו את אחוז החסימה, והקרובות אליהן ביותר מבחינה אידאולוגית.

    1. נכון וצודק. יש לעלות את אחוז החסימה תוך הרחבת הסכמי עודפים.

    2. לא יעבוד כי המפלגות הגדולות לא רוצות שתצביע למפלגות קטנות מלכתחילה, אין סיכוי שמרצונם החופשי הם יזרקו להם חבל הצלה

  6. פחות מפלגות, זה מה שצריך. לבחור מפלגה לפי עמדותיה בשניים שלושה הנושאים החשובים ביותר. כיום זה קרקס של מפלגות קיקיוניות שאין ביניהן הבדלים חשובים למעט האגו הנפוח של ראשיהן שלא מוכנים לשבת זה עם ההוא והתוצאה שכל אחד מקים מפלגה נפרדת. יש גם את היום שאחרי הבחירות וביום הזה אי אפשר יהיה למשול בלי בסיס יציב למנצחים בבחירות. הגיע הזמן להתבגר ולוותר על כמה תת גוונים של אידאולוגיות ואישים מהשוליים ולהתמקד במה שחשוב. בשביל זה צריך להעלות את אחוז החסימה ולסנן החוצה את הרעשים והמרעישים.

    1. דווקא במפלגות הקטנות, אפשר למצוא הבדלים אידיאולוגיים חשובים.
      השארת המפלגות הגדולות בלבד, תותיר מצב ללא בחירה אמיתית לעם, וההכרעה האמיתית תהיה בפריימריס, ותוכרע בשיטות של קבלני קולות ודילים.

  7. יש גם יתרון צדדי נוסף בהורדת אחוז החסימה:
    הרשימה הערבית המאוחדת לא הייתה באה לעולם לולא תעלול הבחירות האוילי של אביגדור ליברמן. ליברמן, כדרכו, ניסה להראות שהוא קשוח עם ערביי ישראל, אבל בפועל אילץ אותם לראשונה בתולדותיהם להתאחד ולהשיג כח פוליטי הרבה יותר משמעותי.
    אם אחוז החסימה יירד חזקה עליהם שהם ייפרדו למרכיביהם השונים (איזה ענין משותף אפשר למצוא בין חנין זועבי הקומוניסטית לאחמד עודה הלאומן ולמוסלמים הפונדומטליסים, חוץ כמובן משנאה יוקדת לישראל?). כך כוחם הפוליטי ייחלש ויהיה הרבה יותר נוח לתמרן אותם לכל מיני כוונים.

  8. לא מסכים !

    1) במידה ומפלגות הימין שלא נכנסו (עצמה יהודית ויחד) אכן היו נכנסות, מה היה שונה? נראה לך שהם היו בקואליציה? ואם כן, היו משנים משהו? הרי הלעיטו (ועדיין מלעיטים) אותנו בדבר "הממשלה הימנית ביותר שהייתה אי פעם". איזה דרך ימין ראית? במה הממשלה ימנית? מה החזון הימני של הממשלה הזו? במה היה שונה עם יחד ועצמה?

    2) באים בטענות למפלגות הימין ה"קטנות" שהן מפצלות את הימין. א) למה לא באים בטענות לשאר מפלגות הימין הקטנות? הרי ישראל ביתנו (ליברמן), הבית היהודי ובתקווה שגם כולנו יכולות בהחלט ליפול מתחת לאחוז החסימה, במיוחד עכשיו, לאחר שכבר יודעים:
    א. מפלגת כולנו לא ימין (קרוב יותר לשמאל קיצוני)
    ב. ליברמן התגלה כבלוף מוחלט (48 שעות להנייה), גוש הבוחרים הרוסיים שלו (שמצביעים אוטומטית כי הוא רוסי) קטן משמעותית (רוב הרוסים כבר ישראלים לכל דבר וכך מרגישים, הדור המבוגר יותר קטן כי פשוט מתים) וימניים שאינם רוסיים במקור כבר לא יצביעו לו
    ג. הבית היהודי לאחר הקדנציה האחרונה שכללה: תמיכה וגיבוי לעינויי קטינים, פינוי והריסה של ישובים יהודיים ביו"ש, תמיכה בשתיקה לכל הטלת הרפש בדת ועל הדתיים, תמיכה בשפת ה-PC כולל הגנה מוחלטת על להט"ב, חוסר בשוני מהליכוד (אם אין הבדל אז למה לא להצביע ליכוד בכדי לחזק את גוש הימין?)

    3) מה קורה עם הימין? למה לא מגיע לנו ימין? הרי ברור לכל מי בעיניו בראשו שנתניהו לא ימין. נתניהו שבה את כל הימין תחת דרכי השמאל. למה לדעתך השמאל נטפל לנתניהו ומשפחתו? כי לא יכולים לבוא אליו בטענות אידאולוגיות שכן הוא מוציא לפועל את מדיניות השמאל (רבאק, נתניהו ואגב גם בנט נמצאים שמאלה מרבין – רבין עצמו לא היה מסכים למדינה פלס' על אדמת ארץ ישראל).
    למה נתניהו לא ימין:
    -בג"ץ לקח לעצמו סמכויות לא לו ואין מי שיעמידו במקום
    -הרס ישובים יהודיים ומנגד ישובים ערבים מוגנים
    -בטחון אישי ברצפה – אין חודש שלא רוצחים לנו 3-4 יהודים לפחות כבר מעל עשור
    -חוסר בעמוד שדרה – למה ישראל שטיח עליו מנגבים רגליים בכל העולם?
    -חוסר ריבונות בנגב, גליל, ירושלים
    -תקשורת מוטה היוצרת תעמולת אויב נגד העם – יכול היה להיות אחרת מזמן (מזל שיש רשתות חברתיות)
    -הר הבית
    -מסתננים
    -צבא מסורס ע"י משפטפטנים
    -אוסלו – כן, אוסלו! למה לא מבטלים את ההסכם? הרי הצד השני הפר ומפר את ההסכם מכל כיוון
    -משטרה ופרקליטות
    -עמותות שמאל ותרומות ממדינות זרות (אף מדינה בעולם לא תקבל התערבות שלנו ישירות מול אזרחיה המהווה התנגדות למדיניותה)

    -באופן כללי, כל פקיד בתקופת נתניהו מנסה להחליט על מדיניות (הנוגדת את מדיניות הממשלה) בשיטת ה"מצליח".

    די, נמאס!

    נתניהו לא ימין!

    1. ובנט הוא ממש ימין??? חושב לעשות בריתות עם יאיר לפיד במקום ליצור גוש מאוחד עם הליכוד!
      לא ימין ולא אמין!!!!

    2. כדי להשתלט על המדינה השמאל חייב להקטין את הליכוד. בלי ליכוד גדול השמאל יעשה הפרד ומשול במפלגות הימין הקטנות ויקנה פוליטיקאים חסרי חוט שדרה תמורת ג'ובים, כמו שהיה עם חברי תנועת צומת אלכס גולדפרב וגונן שגב שעזרו לשמאל להעביר את הסכם אוסלו. לכן השמאל עושה היום כל מאמץ להשחיר את הליכוד ולטנף על נתניהו כולל להתחזות לימין ולמלא את הטוקבקים באתרים של הימין.

  9. שלום משה, לא הבנתי מה טוב בלהוריד את אחוז החסימה ובכך להכניס כל מיני מתחזים לימין כגון: פייגלין כחלון, tu אורלי לוי לכנסת ? ושלא תבין אני בעד נתניהו והליכוד ואני מקווה שנתניהו יביא את 40 מנדטים. אך לדעתי חוץ מהחרדים כל המפלגות בכאילו ימין חוץ מהליכוד הם זבל של מתחזים בדגש על הבית היהודי. בנט ושקד 2 מתחזים לימין שגונבים קולות של ימין . שים לב לכל המינויים שלהם במשרד ותראה איך הם מגבים את שומרי הסף בחקירות נתניהו.

    1. מהי תרומתו של בנט כשר החינוך? מינויו של שמואל אבואב איש המחנ"צ (המשבח את שרת החינוך ממרצ שולמית אלוני על תורת זכויות האדם והאזרח שקידמה) לתפקיד מנכ”ל משרד החינוך; מינוי של מועצה להשכלה גבוהה המסרבת לאפשר לחרדים ולדתיים ללמוד תארים אקדמיים במסגרות מגדריות נפרדות; מינויה של חברת מרצ פרופ’ חביבה פדיה למועצה להשכלה גבוהה; הכנסת ספר לימוד חדש במקצוע האזרחות שמאמץ רבות מתפיסות היסוד של השמאל ומקבע את העמדות האלה למשך שנים ארוכות.
      מהי תרומתה של שקד כשרת המשפטים? בג"ץ חזק מתמיד, אין פסקת התגברות, אין גירוש מסתנן אחד, אין הוצאה מחוץ לחוק של עמותות טרור, אין פיצול של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. יש רק שמאלנים שמזהירים אותנו שהיא "ימנית מדי" כדי שנהיה אידיוטים שימושיים ושוב נבחר בה, לתפארת השמאל.

    2. למה להגדיר את פייגלין מתחזה לימין? מסכים לגבי השאר…

    3. הלינקים לרוטר ממש לא מרשימים ולא מעידים על שום דבר מלבד על העובדה שיש מי שבימין מעוניין לחסום את עליית פייגלין.

      יש עוד כמה כתבות שקראתי ש"נכנסות" בפייגלין (אני זוכר שלמה פיוטרקובסקי מ-INN ואבישי גרינצייג ביום הפריימריס אבל היו עוד) אבל בשום מקום לא מצאתי טיעון אחד שאפילו קרוב לשכנע.

      הדבר היחיד שאני מסכים איתו לגבי פייגלין (כלומר, לרעת הצבעה עבורו) זה שיש סיכוי שלא ייכנס לכנסת כי לא יעברו את אחוז החסימה. עם טיעון זה אני לא אתווכח כי הסיכוי לכך אכן קיים, אך טיעון זה גם מקפיא את כל המערכת הפוליטית כך שלא ייתכנו מפלגות ימין חדשות וזה לא תקין. רק מה נעשה אם אנחנו מבינים שהליכוד הוא לא ימין (תגובה שלי מספר 8) והוא מחזיק את כל גוש הימין שבוי באידאולוגיית השמאל (אשמח לקבל תגובה עניינית לרשימה מהתגובה 8 – ולא להאשים אותי שאני שתול של השמאל… ). למה אף אחד (חוץ מפייגלין ואולי עוצמה יהודית) לא מציע למוטט את חמאס, לגרש את המחבלים מטוניס ולסלק את הרשות הפלס' תוך ביטול הסכמי אוסלו, ביטול ביורוקרטיה, הורדת מיסים ועוד ועוד ועוד ? איפה הימין (לא המצביעים כי אם המצביאים) ?

  10. חוק צריך להיות הגון
    בחירות צריכות להיות ישרות
    לא לטובת הימין ולא לטובת השמאל
    בושה של מאמר

    1. אחוז חסימה נמוך הוא הוגן לכולם, המאמר מלין על כך שהימין מפלה את מחנהו שלו בצורה בלתי הוגנת

  11. ראשית, להסתכל רק על כמה קולות אבדו לימין ולא לבדוק כמה קולות אבדו לשמאלף זה לעשות צחוק מהעבודה.
    שנית, יש לזכור שהגדלה אחוז החסימה הביאה למפלגה הערבית המאוחדת, מפלגה שהיא גם קומוניסטית, גם לאומנית וגם אנטישמית. הישג נפלא.
    שלישית, כרסום כוחן של המפלגות החרדיות ומניעתן מלהיות אבן נגף סחטנית בכל ממשלה היא פעולה מבורכת.
    רביעית, כדאי לזכור שהמטרה היא להביא למערכת שמאפשרת להקים ממשלה יציבה, מימין או משמאל (לפי רצון העם), ולאפשר לה לעבוד, ולמנוע במידת האפשר ממפלגות קיקיוניות להוות לשונות מאזניים סחטניות. זו חייבת להיות נקודת המוצא של הדיון, ולא ניסיונות לרחיקת איזה תכסיס שיועיל דווקא לצד מסויים לכופף את השאר. בד"כ כעבור 20 שנה בערך תחבולות כאלו קמות על יוצרן המתחכם ונוגסות לו בישבן.

    1. ממשלה יציבה זו לא מטרת על.
      לעתים היציבות היא הרסנית, ודווקא מאפשרת לרמוס את קבוצות המיעוט, ולעיתים אפילו את רצון הבוחרים של מפלגת השלטון.
      ה'סחטנות', היא כלי דמוקרטי, להיטיב עם המיעוטים. אמנם יש לה חסרונות, אבל ככה זו דמוקרטיה. הניסיון להגן על המיעוטים באמצעות מערכת המשפט, פועל משום מה, רק לטובת חלק מהמיעוטים.

  12. האינטרס של המפלגה קודם לאינטרס של הימין לצערי. תשכחו מהורדת אחוז חסימה

  13. רק עכשיו אני רואה את המאמר הזה
    בהחלט "ניבא ולא ידע מה ניבא"