אריה דרעי שוב יוצא להגנת המסתננים על חשבון תושבי דרום ת"א

שר הפנים יוזם תקנות שיעניקו לאלפי מסתננים פטור של 70 אחוז מהפרשות לפיקדון. בדרום ת"א זועמים: "דרעי משקשק מפחד בג"ץ"

הופך את החוק לחסר שיניים. שר הפנים אריה דרעי | פלאש90

שר הפנים אריה דרעי פועל להפוך את חוק הפיקדון, אחד מאמצעי הלחץ היעילים ביותר כדי לתמרץ מסתננים לעזוב את ישראל, לחסר שיניים.

החוק הנוכחי קובע כי מסתננים יידרשו להפריש 20% ממשכורתם לפיקדון שיימסר להם בעוזבם את הארץ, אך מחר (רביעי) תובא בפני ועדת העבודה של הכנסת הצעתו של דרעי להקל משמעותית על אלפי מסתננים ולהפחית את שיעור ההפרשה לשישה אחוזים בלבד.

לאחרונה הודה דרעי כי הקיצוץ החד נובע מחשש כי בג"ץ יבטל את החוק. כלומר, במקום להפגין נחישות ולהעמיד את בג"ץ למבחן הביקורת הציבורית, שר הפנים מבצע את העבודה עבור השופטים ופועל בעצמו להפוך את החוק לאות מתה.

גם שר האוצר משה כחלון רשאי על פי חוק למנוע מדרעי להעניק למסתננים אותן הקלות מפליגות, בגובה 70% לעומת חובת ההפרשה הנוכחית, אך בוחר שלא לעשות כן.

יונתן יעקובוביץ' מ’המרכז למדיניות הגירה ישראלית' ויוזם חוק הפיקדון מביע חשש כבד מההשלכות של ההחרגות החדשות: "התקנות שפרסם משרד הפנים מעקרות את החוק ממטרתו – התמודדות עם אוכלוסיות מסתננים שאין למדינה כל כלי אפקטיבי אחר להביא ליציאתם מישראל”, הוא אומר בשיחה עם 'מידה'.

שפי פז, ממובילות המאבק תושבי של דרום תל-אביב, זועמת גם היא על שר הפנים: "אריה דרעי והפקידים שלו משקשקים מפחד הבג"ץ", אומרת פז ומוסיפה: "מדינת ישראל מסרסת עצמה לדעת ומאפשרת לקואליציה של שופטים, יועמ"שים, פקידים וארגוני שמאל קיצוני לכפות את האג'נדה שלהם על נבחרי הציבור ולקבוע בפועל את מדיניות ההגירה של ישראל".

אבסורד כפול

בחודש נובמבר האחרון פרסמנו תזכיר של משרד הפנים הקובע קריטריונים שעל פיהם רבים מהמסתננים יזכו בפטור משמעותי מחוק הפיקדון. דרעי טען בזמנו כי מדובר בטיוטה בלבד, ובינתיים חוק הפיקדון כמעט ולא נאכף בשטח בשל אוזלת יד מצד רשות האוכלוסין וההגירה, הכפופה למשרד הפנים.

כעת "הטיוטה" הפכה לתכנית הפעולה של משרד הפנים. בתגובתו טוען דרעי כי ההקלות המתוכננות נוגעות ל"מספר לא רב של מסתננים", אך מבדיקת 'מידה' עולה כי לפחות חמישית מבין כ-35 אלף מסתננים בוגרים השוהים בישראל (לפי רשות האוכלוסין) יזכו לפטור כמעט מלא מהפרשת כספי הפיקדון.

התזכיר העדכני של שר הפנים מעניק את הפטור הנכסף לאוכלוסיות הבאות: נשים, קטינים, בני 60 ומעלה ואבות חד-הוריים. במסמך מצוין כי גם מסתנן שיצליח להוכיח לרשויות כי אכיפת חוק הפיקדון "עלולה לגרום נזק לבריאותו" או שהוא נפגע סחר בבני אדם וחטיפה – יהיה משוחרר מהפרשת משכורתו.

מסתננים בדרום תל-אביב | פלאש90

עד היום הוכרו 500 מסתננים כ"קורבנות עינויים", ובנוסף להם העניקה המדינה ל-800 יוצאי דארפור מעמד תושב ארעי. לאחרונה חשפנו ב'מידה' כי עיריית תל-אביב וארגוני שמאל קיצוני גייסו אנשי מקצוע על מנת לאבחן מסתננים כ"קורבנות סחר, עבדות ועינויים" כדי למנוע הרחקתם מישראל, ועל ידי ההקלות בחוק המדינה למעשה סוללת את הדרך למבול תביעות לפטורים מטעמים בריאותיים / הומניטריים.

יוזם החוק יעקובוביץ' משוכנע כי התקנות המתוכננות מהוות "אבסורד כפול". לדבריו, "חוק הפיקדון הוא כלי מידתי שאיננו כולל משמורת או מתקני שהייה ולכן ניתן להחיל אותו על כלל האוכלוסייה, כולל משפחות עם ילדים. בנוסף, לפי כל המקורות הקיימים נשים עם ילדים וגברים מעל גיל 60 בכלל משוחררים מהשירות הלאומי באריתריאה ויכולים לחזור לארצם ללא חשש. בכל זאת דווקא אוכלוסיות אלו מוחרגות. יש מקום להחריג מקרי קיצון, על בסיס מבחן הכנסה בלבד, ובוודאי שלא באופן גורף".

הפגנה מול בית ראש הממשלה

התזכיר של השר דרעי יובא מחר לדיון כאמור בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. בראשות הוועדה עומד ח"כ אלי אלאלוף ממפלגת 'כולנו'. ח"כ אלאלוף זכה בשנת 2011 בפרס ישראל על "פועלו למען שכונות המצוקה" ו"קידום וחיזוק הרווחה בפריפריה", אך בחודשים האחרונים הקפיד למצב את עצמו כמגנם של המסתננים, למגינת ליבם של תושבי השכונות בדרום תל-אביב.

אלאלוף, שהעלה בעבר את המסתננים לדרגת "אזרחים", השתלח בגסות לפני כחודש בשפי פז שהוזמנה לדיון בכנסת, ואיים כי כל מי שיעז שלא לתמוך במסתננים "יעוף מהחדר".

עוד טען אלאלוף באותו הדיון כל מי שאינו תומך במסתננים "הוא לא בן אנוש בעיניי". כלומר, לשיטת חבר הכנסת מ'כולנו' גם ראש מפלגתו, שר האוצר כחלון, אינו בן אנוש בשל תמיכתו בפסקת התגברות מצומצמת שתוביל להוצאתם של המסתננים מישראל.

פז לא תולה תקווה באלאלוף אך תגיע בכל זאת לדיון מחר בוועדת העבודה והרווחה. "אלאלוף החליט להשאיר אחריו אדמה חרוכה ולאזרח את המסתננים", אומרת פז ומוסיפה: "הוא יודע את מה שאנחנו יודעים ורשות ההגירה יודעת, שכרגע זה הכלי היחיד שעומד לרשות המדינה במאבק נגד גנבי הגבול, והוא רוצה לרסק את הכלי הזה".

ביום חמישי הקרוב יפגינו פז ופעילי דרום תל-אביב מול בית ראש הממשלה בירושלים, בדרישה לאכוף את החוק הפיקדון, לפתוח מחדש את מתקן ולהימנע מחזרה למתווה האו"ם. על פי פז, "מטה המאבק של דרום תל-אביב נתן לממשלה חבל ארוך, אבל החבל הזה נגמר".

"אנחנו דורשים חקיקת חירום, בלי בג"ץ ובלי יועמ"שים. אנחנו עולים לירושלים לדרוש את זה בדיוק מראש הממשלה, שאת קולו לא שמענו מאז שהחלה האינתיפאדה של המסתננים בדרום תל-אביב", היא אומרת.

מלשכת השר דרעי נמסר בתגובה: "שר הפנים אריה דרעי עומד על יישום חוק הפיקדון למסתננים ועל נקיטה בהליכי אכיפה כלפי מעסיקים המפרים את חובת הפקדת הפיקדון עבור עובדים מסתננים. לצד האמור, התקנות שיידונו ביום רביעי הקרוב בוועדת העבודה, נועדו להקל במידה מסויימת בשיעור הפיקדון המנוכה משכר המסתננים בעלי מאפיינים הומניטריים כגון חולים, קרבנות סחר ועבדות, הורים יחידים ועוד. מדובר במספר לא רב של מסתננים ביחס למספר המסתננים השוהה כיום בישראל. כך שחוק הפיקדון ממשיך לחול באופן מלא על כל יתר המסתננים. הפיקדון הוא הכלי המשמעותי ביותר שיש כיום בידי ממשלת ישראל להתמודדות עם תופעת ההסתננות ושר הפנים דרעי ימשיך לעמוד על יישומו ועל אכיפתו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. כנראה שבסיס הבוחרים של דרעי לא מושפע מהפעילות של יונתן ושפי. כדי שזה יקרה צריכים לפנות גם אליהם, למשל עם טיעוני התבוללות וכיוצ"ב. מן הסתם יש לו גם יריבים פוליטיים שידעו על איזה מיתרים לפרוט. סיכוי טוב שאפילו פעילות קלילה תבהיר שלתמיכה במסתננים יש מחיר פוליטי.

  2. ולמה אין גבול ?? למשל מעל שבעת אלפים חוק פיקדון של 50% מהשכר.

  3. ואלה תולדות: קיצור נזקי אריה דרעי למחנה הלאומי בישראל.
    דרעי פרץ בסערה לפוליטיקה הישראלית כאדם צעיר בשנות השמונים. הוא זכה לעיתונות מצוינת. להערכתי כבר אז הוא ידע מה ללחוש על אזניהם של העיתונאים השמאלנים. אחר כך הוא הסתבך בפלילים וישב בכלא, אבל בדרך הוא הספיק להכניס את ש"ס לממשלת רבין השניה ובמידה רבה הוא אישית אחראי לכך שהממשלה הזו הצליחה לחתום על הסכם אוסלו הארור. עד היום יש ויכוח בין דרעולוגים לעובדיה יוספלוגים האם דרעי הוא שמשך את ע. יוסף שמאלה או לא, אבל התוצאה העגומה והמדממת ידועה.
    דרעי חזר לפוליטיקה ודחק את אלי ישי ההגון, הימני והלאומי מחוץ למפלגה.כעת הוא רועד מהמשפט החדש שרוקחים לו בפרקליטות ולכן הוא עושה כל מאמץ לרצות גורמי שמאל באשר הם.
    המקרה שלו מרגיז במיוחד מפני שהוא לוקח את הקולות של ש"ס שהם ברובם המכריע ימנים, ומשתמש בהם לקדם סדר יום שמאלני.
    אני חושש שעוד ניפגע ממנו גם בעתיד.

  4. הנזקים שדרעי גרם וממשיך לגרום :
    א. דרעי הצטרף בשמחה ובששון לממשלת רבין וגרם להעברת הסכם אוסלו. הוא גם סוסס בכחש את הרב עובדיה ושיכנע אותו כי הסכם אוסלו הוא הצעד הנכון שיש לנקוט בו.
    ב. אלי ישי עשה כמיטב יכולתו כדי להקשות על המסתננים. דרעי , מסיבותיו הוא, נוהג ממש הפוך.

    הנזקים שגורם אריה דרעי למדינת ישראל ולעם ישראל הם כבדים. כולי תקוה שמערכת המשפט תמצה איתו את הדין על מעלליו הכספיים ותשלח אותו שוב לכלא.

  5. הבן אדם כבר ישב בכלא, הוא לא רוצה לחזור לשם. עליו להתחבב על המחנה הנכון

  6. דרעי איש שמאל מובהק שרודף אחרי הכסא מקווה שאלי ישי יחליף אותו ושוהוא יחזיר את שס למקומה הראוי מקום של חמלה מסורת ויש אגרוף חזקה!

    1. דרעי הוא לא שמאל ולא ימין, הוא עבריין קטן שעלה לגדולה בזכות השמאל. כבר המשטרה החשאית של הצאר הרוסי השכילה לדעת שעבריינים הם כוח אדם יעיל לפעילות של רדיפה פוליטית והיא הורידה מחבל התלייה עבריינים מועדים בתמורה לפעילות בשירותה. את השיטה הזאת ירש השלטון הסטאליניסטי ואחריו – שלטון השמאל בכל ארצות אחיזתו, כולל ארצנו הקטנטונת.

  7. בושה! מצד אחד הוא זה שמעכב את עליית אחינו מאתיופיה ואת איחוד המשפחות היהודיות ומן הצד השני הוא נלחם להשארת המסתתנים ולאיחוד משפחות פלסטיניות

    1. איזה "אחינו" מאתיופיה? אין שם יהודים. יש נוצרים שמתחזים לפלשמורה. נצטרך לבנות עבורם כנסיות.

    2. יש באתיופיה אך ורק גויים נוצרים שרוצים להציף אותנו.

  8. מדינת ישראל מתאבדת מרצון. התאבדות נעימה דרעים וכחלונים ואלאלופים מגעילים.

  9. לא נכון שדרעי פוחד מהבג"ץ? מה יש לו לפחד. המטרה שלו (אולי אני לא מעריך אותו מספיק ויש לו עוד אינטרס כספי שלא יודעים עליו) זה להראות ל"שלטון החוק" כמה הוא טוב בשבילו ו"שלטון החוק" יתחשב בו עד מאוד וישמור עליו מכל משמר על זה שהוא כזה טוב.

    אז על תחשבו על הטיפוס הזה שתרומתו לאוסלו הרבה מעבר לתרומתו של הבוגד וסוחר הסמים ההוא ש"פחד" הוא העניין פה.

  10. אליטות הגמרא פשטו את הרגל. אין שום אמונה בגמרא. היא הפכה אבסורד בדיחה. תעשיית כסף אדירה אלילית פגנית כנענית. ישראל משוועת לשינוייום להיתחדשות להבראה לרפואה. הם כולם האליטות בשרות זרים. זומבים בוגדים נוכלים פונזים. לא להאמין. מאידיאליזם ניפלא למכירת נישמתך לשטן. כולם מכרו נישמתם לעגל הזהב לכנעניות לפגניות לאלילות. הרסו והחריבו את המדינה. הגמרא היא הסייענית הכי גדולה של כהן הבעל הפגני אהרון ברק גם היא כזו כנענית אלילית פגנית. המילה יהדות מיצתה את עצמה מדורדרת בטרוף כי לא ביהדות מדובר אלא באמונה אחרת לגמרי אמונה עיברית לאומית. כל הדתות מיצו את עצמם. אמונת הנבואה שונה והפוכה אידיאליסטית נותנת דוגמא אישית רזה שונאת בצע רודפת צדק כמו רוח הנבואה. רוח הנביאים והנביאות. אנחנו צריכים אותה היום כי האזור פה בוער לא יציב אי אפשר לדעת מי פיתאום יתעצבן פה ויטרוף את הקלפים. כל האזור מתעתע ושברירי.

  11. לשר דרעי יש אינטרסים אישיים המשפיעים על מדיניותו. 1. הוא משכיר דירות למסתננים- על פי מידע משמועות. 2.הוא נתמךעל פי מידע משמועה, על ידי קרנות הקשורות לקרן החדשה לחיסול ישראל הציונית, וכזכור– הוא אף פעם לא בחל בכסף.. אולי זה יהיה נושא לחקירה בעוד שנים אחדות.