הסנקציות האמריקניות ממוטטות את הכלכלה האיראנית

פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין אמורה להיכנס לתוקף רק בנובמבר, אבל עשרות חברות ענק ברחבי העולם כבר מנתקות את הקשרים עם איראן

שביתה בבזאר האיראני בשבוע שעבר | צילום: אומיד ווהבזאדה

איראן על סף קריסה כלכלית בעקבות משטר הסנקציות שמטיל עליה ממשל טראמפ. "היינו חדים וברורים בכל הקשור לכוונותינו להשית לחץ כלכלי על איראן עד שהמשטר ישנה את מדיניותו", הבהיר השבוע בריאן הוק, דירקטור לתכנון מדיני במשרד החוץ האמריקני. בימים הקרובים תצא משלחת נציגים של משרדי החוץ והאוצר האמריקנים למדינות המפרץ ולאירופה במסגרת המאמץ העולמי של ממשל טראמפ לבודד את איראן.

החלק הראשון של הסנקציות ייצא לפועל בעוד כחודש ויתמקד בתעשיית הרכב של איראן, המסחר בזהב ומתכות אחרות. יתר הסנקציות יוחזרו בתחילת נובמבר ויתמקדו במגזר האנרגיה, בעסקאות הקשורות למגזר הנפט ולעסקאות הקשורות לבנק המרכזי באיראן.

לדברי הוק, 50 חברות בינלאומיות כבר הודיעו על כוונתן לעזוב את השוק האיראני, בעיקר במגזרי האנרגיה והכספים. ארצות ברית לוחצת על חברות אופ"ק להגדיל את תפוקת הנפט כדי למלא את החלל שמותיר חסרונו של הנפט האיראני. על רקע זה תיאלץ איראן להגביר את המכירות לסין, שתהפוך לקניינית הנפט הגדולה ביותר מאיראן. כיום סין היא צרכנית הנפט האיראני הרביעית בגודלה, אולם בבייג'ין כבר הודיעו כי אין באפשרותם לערוב לאיראן בעניין המשך רכישת הנפט מממנה.

בתגובה למאמץ האמריקני השבוע יצא הנשיא האיראני חסן רוחאני לביקור של מספר ימים בשווייץ ובווינה על מנת לדון עם המנהיגות האירופית כיצד 'להציל' את הסכם הגרעין, על אף הפרישה המתוכננת של ארצות הברית. רוחאני נחת בוינה על רקע מעצרו של דיפלומט איראני המוצב באוסטריה נעצר השבוע בגרמניה בחשד שתכנן עם מספר גורמים נוספים לבצע פיגוע בפריס במטרה התנקש בחייו של גולה איראני המתנגד למשטר האייתולות. האיראנים מחו על המעצר ודרשו שחרורו המיידי של הדיפלומט, אך זה לא מונע ממנהיגי אירופה לקבל בברכה את רוחאני. למרות המאמצים של איראן ואירופה לשמר את הסכם הגרעין, חברות מסחריות ובנקים חשובים באירופה – כולל כאלו הקשורים לאיחוד האירופי – כבר מושכים או בוחנים למשוך השקעותיהם מאיראן.

מפולת מסחרית

ניתוח של 'המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה' מלמד כי עשרות מותגי ענק בינלאומיים – ביניהם בואינג, איירבוס, ג'נרל אלקטריק, פיג'ו-סיטרואן, מאזדה ויונדאי – מבטלות חוזיהם עם איראן או הודיעו כי הן מנתקות סופית את קשריהן עם המדינה.

ג'ו קייזר, מנכ"ל חברת סימנס הגרמנית, הודיע כי החברה שלו תנתק קשריה מאיראן, עמה שיתף פעולה בתחומי ציוד רפואי, ייצור חשמל, תקשורת, רכבות ועוד. לדברי קייזר, חברות ענק נוספות ינתקו קשריהם מהאיראנים. הנזק לכלכלה האיראנית מוערך בעשרות מיליארדי דולרים.

פרזאנה שרפבאפי, מנכ"לית חברת התעופה הממלכתית של איראן, העריכה כי עם חזרת הסנקציות מטוסים איראנים לא יקבלו יותר דלק בטיסותיהם לחו"ל. היא הוסיפה כי איראן מבינה שכמעט כל החברות הבינלאומיות לייצור מטוסים, אשר חתמו מאז הסכם הגרעין על חוזים למכירת מטוסים חדישים לאיראן, ייאלצו לבטל את ההסכמים ולא יספקו אף אחד מהמטוסים שאיראן מחכה לקבלם.

הבשורה החשובה ביותר מגיעה מ'בנק ההשקעות של אירופה' (EIB), המהווה חלק חשוב במבנה הפיננסי של האיחוד האירופי והזרוע הביצועית של האיחוד. הבנק, שמנהל הון במעל לטריליון שקלים, הודיע כי למרות מאמצי האיחוד ומדינות אירופה הבנק לא יוכל להתעלם מהשלכות הכבדות של חזרת הסנקציות האמריקאיות נגד איראן והסיכון הגדול שנשקף לבנק אירופי חשוב זה.

לאחרונה עברה החלטה בפרלמנט האיחוד לאשר ל-EIB להמשיך בעסקיו עם איראן – צעד אליו דחפו שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני ושרי חוץ נוספים באירופה. עם זאת, ההחלטה לא מחייבת את הבנק. ב-EIB חוששים כי המשך הקשרים העסקיים עם איראן עלול למנוע מהבנק לגייס הון מארה"ב. "שימור הגישה לשווקים האמריקנים הוא בבחינת חיים ומוות עבורנו", הצהיר ברטראנד דה-מאזיארס, מנכ"ל EIB. דה-מאזיארס ציין כי הבנק ניפק קרוב ל-450 מיליארד שקל באגרות חוב ברחבי העולם. מדובר כמעט במחצית מההון שמגלגל הבנק ושעלול להיות בסכנה אם ארצות הברית תנתק קשריה מ-EIB.

הזהב שבפנים

הלחץ הכלכלי יוצר סדקים בממשל האיראני: המנהיג הרוחני של משטר האייתולות, עלי חמינאי, תקף פומבית את הנשיא חסאן רוחאני וחברי הממשלה האיראנית על דרך טיפולם במשבר. רוחאני קרא לשינויים פרסונליים בקבינט: "גורמים רשמיים צריכים להיות זהירים כדי למנוע הזנחה, עצלות, פומפוזיות ויהירות כלפי העם או להסתמך על עמדות של מנהיגות שיכולות להיגמר בתוך ימים", אמר חמינאי.

נאומו של רוחאני מגיע על רקע המצב הכלכלי המידרדר והצעדים האגרסיביים שנוקט הממשל נגד בריחת הון מהמדינה. לאחרונה דיווחנו ב'מידה' על מהומות בבזאר של טהראן, כשסוחרי זהב ותכשיטים פתחו בשביתה ומחו בעקבות שחיקת הריאל האיראני. השבוע דווח כי ארבעה מפגינים נהרגו מאש כוחות הביטחון בדרום מערב המדינה. סרטונים המופצים באינטרנט מציגים מפגינים נסים לאחר ירי של כוחות הביטחון.

הריאל האיראני נסחר בשוק השחור לפי שער של 90 אלף ריאלים לכל דולר אמריקני – פחות ממחצית מערכו הרשמי. לפי הערכות שונות צפוי הריאל לאבד כמעט 60% מערכו עד סוף השנה. בינתיים האינפלציה באיראן ממריאה לגבהים חדשים וחצתה לאחרונה את ה-127% – לעומת ממוצע שנתי רשמי של 9.7% בלבד.

הצלילה בערך הריאל גורם לאזרחים האיראנים לתור אחר אופציות חלופיות, בדמות רכישת מטילי זהב. מחירו של מטבע זהב מלא זינק לאחרונה בכ-10% ליותר מ-30 מיליון ריאל, השווים ל-700 דולר אמריקני בשער החליפין הרשמי. הבנק המרכזי של איראן דיווח מוקדם יותר כי הביקוש למטבעות זהב ומטילי זהב גדל פי 2.5 ברבעון הראשון של 2018 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בתגובה פועל המשטר האיראני באגרסיביות למנוע העברת זהב ומטבע חוץ למדינה ומחוצה לה, והציב לאחרונה בשדה התעופה הבינלאומי של טהראן גלאי רנטגן עוצמתיים במטרה לעצור את הברחות הכסף מן המדינה. מזכיר המחלקה למאבק בהברחת סחורות ומטבע חוץ, עלי אכבר פור-אחמדינג'אד, אמר כי הסורקים החדשים מסוגלים לזהות את הדולר ואת הזהב, גם אם הוא מוחבא בתוך גוף האדם.

בממשל טראמפ אין כוונה להפחית את הלחץ. במשרד החוץ האמריקני מציינים אמנם כי האסטרטגיה שהתווה פומפאו אינה עוסקת בשינוי המשטר באיראן, אך מדגישים כי בלבה של אסטרטגיה זו ניצבת "מערכה עם מקסימום לחץ כלכלי ופוליטי". הוק הבהיר כי הממשל יפעיל לחץ על מדינות כמו טורקיה והודו להפחית את יבוא הנפט שלהן מאיראן: "ללחצים יש חשיבות מכרעת בקידום מדיניות הביטחון הלאומי של הממשל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. יתחיל ענף של של הברחות דרך הקרקע, במשאיות. יותר נכון יגדל פי כמה.
    צריך לדאוג שהסחורה הזאת תהיה פגומה, שהמשאיות תתקענה ולא תגעינה ליעדן.
    עד שלא אראה את ראשי המשטר תלויים על עץ לא אאמין שמשהו ישתנה.

  2. "החלק הראשון של הסנקציות ייצא לפועל בעוד כחודש […] יתר הסנקציות יוחזרו בתחילת נובמבר״.
    אבל אצל הימין הסהרורי אין מוקדם ומאוחר, סיבה ותוצאה:
    ״איראן על סף קריסה כלכלית בעקבות משטר הסנקציות״.

    המציאות הימנית נבראת בהבל פה. ויאמר טראמפ ויהי חושך, ואידך זיל גמור.

    1. השוק והבורסה במיוחד מגיבים לארועים הרבה לפני שהם קורים לדוגמה אם בנק מרכזי מודיע שהוא יעלה ריבית בעוד 3 חודשים הריבית של הבנקים המסחריים תעלה כבר עכשיו הם מכניסים את העלאת הריבית הצפויה לתחזיות שלהם מהיום כנ"ל חברות בין לאומיות גדולות אם מודhעים על סנקציות בעוד חצי שנה הם יפסיקו את הפעילות כבר היום כך העולם הכלכלי עובד וזה בלי לקחת בחשבון ספקולנטים שהימורים זה כל עולמם…

    2. אדוני האוייב,
      חברות שיודעות שבעוד X זמן הסנקציות יתחילו מבטלות את יחסיהן עם איראן מיד

    3. רק שמאלן שחי במרתף של ההורים שלו יכול להיות כל כך בור בנושאים כלכליים בסיסיים. רק מישהו כזה יכול לחשוב שהשוק לא מתמחר כבר את הסנקציות שייכנסו לתוקף בתאריך ידוע וקרוב. אז בשביל לחסוך מעצמך בושות כמו התגובה המוזרה הזו, תן לי לגלות לך: בתאריך הרשמי של כניסת הסנקציות לתוקף לא הולך לקרות שום דבר מיוחד בכלכלה האיראנית. המשמעות הכלכלית של הסנקציות כבר תהיה מגולמת במחירי השוק ורואים את זה היטב כבר עכשיו.

    4. תגיד, אתה רציני ?!

      נראה לך שחברות ממתינות עד לרגע הכניסה הרשמי של הסנקציות כדי לחסל את עסקיהן באיראן?
      האם נראה לך שאין השפעה מיידית, אני חוזר *מיידית* על כלכלה של מדינה לאחר נאום כמו זה שנשא טראמפ?

      מציאות לא נבראת בהבל פה, אבל בהחלט יש רגעים שבהם מילים הנאמרות בחלל האוויר מחוללות שינויים דרמטיים.

  3. המערב חייב להפיל את משטר האייטולות ולתת לעם האיראני דמוקרטיה.

    1. המערב חייב להגן על עצמו מפני אויביו ולא לקחת אחריות בכוח על עמים אחרים. הדמוקרטיה לא ניתנת להנחתה מלמעלה וכל נסיון לעשות זאת נגמר רע מאוד. אם העם האיראני רוצה דמוקרטיה – שיבושם לו. אם הוא מעוניין במשהו אחר – גם זו זכותו. זה לא מעלה ולא מוריד מכך שזה לא עניינינו. הדבר היחיד שצריך לעניין אותנו הוא שהם לא יתערבו בעניינים שלנו ולא יתקפו אותנו, ובכך אין פשרות. את זה ניתן לעשות וכבר עושים.
      דמוקרטיה היא לא משהו "שנותנים". היא משהו שצומח מלמטה, לאט לאט, בתהליך איטי והדרגתי. אירופה המציאה את הדמוקרטיה בתהליך כזה, כאשר לפני כן התנסתה בצורות ממשל אחרות אשר כשלו. זה לקח כאלפיים שנה. אם העם האיראני אינו משכיל להבין שיש אצלם שבר תרבותי ופוליטי עמוק, זה אמנם מצער אבל זה לא משהו שאנחנו יכולים לתקן עבורם.
      נמשיל משל – אם אתה יודע להתנהל כספית בצורה נבונה ואחראית ואילו השכן שלך בזבזן ומהמר בלתי נלאה, האם תשתלט על ניהול כספיו "לטובתו"? מובן שלא. לעומת זאת, אם השכן אשר הפסיד את כספו ינסה לגנוב משלך – כמובן שתגן על עצמך. וזו כל התורה.

  4. אנחנו לא מדברים על הנושא הנכון, ממשלת ישראל ביצעה את המשגה הגדול ביותר לעתידו של העם היהודי מאז החתימה על הסכמי אוסלו. כמו האמרה העממית : "אלוהים שמור אותי מאוהביי כי משונאיי אדע להשמר בעצמי".

    אף אחד לא ביקש להטיל אחריות על ממשלת פולין או על העם הפולני בכללותו, זהו טיעון קש של מפלגת 'הצדק והחירות' הנאו-פשיסטית. טיעון קש שנוסח בידי אשפי תעמולה.

    עד עכשיו הדיעה הרווחת הייתה שהאנטישמיות היא שאפשרה והובילה למעשי הטבח כנגד העם היהודי בשנות השואה. אין בהצהרה הארורה הזאת שום קישור בין האנטישמיות המשתוללת בפולין לבין השואה. אלא אך ורק פולנים שחטאו ממניעים פליליים כאלו ואחרים ותו לא, ו"התאכזרו" לשכניהם היהודים.

    הלוא זאת הייתה הכנסייה הקתולית הפולנית שהטביעה את המושג קומוניזם-יהודי בציבור הרחב. בעשורים שלפני המלחמה הממשלה הפולנית הייתה עסוקה בחקיקה אנטי-יהודית נמרצת. במהלך המלחמה היו גם קבוצות של פרטיזנים פולנים שחיסלו יהודים ביערות בנוסף לשאר גילויי האנטישמיות של כלל החברה הפולנית, מייד לאחר המלחמה הניצולים נתקלו באלימות מילולית קשה מצד האוכלוסייה ובעשורים שלאחר השואה התרחשו גלי אנטישמיות אחת לכמה שנים עד לעזיבה כמעט מוחלטת של היהודים את פולין. הפולנים החרימו רכוש יהודי בשווי עשרות מיליארדי דולרים.

    ועכשיו הפולנים מציגים את עצמם כעם של חסידי אומות העולם באישור של ממשלת ישראל. מאז הסכמי אוסלו הארורים ישראל לא חתמה על מסמך שיגרום לכל-כך הרבה נזק לנו ולדורות הבאים של צאצאינו. בצעד הבא שיגיע תוך זמן קצר הפולנים יטענו: "השואה שייכת ליהודים, הגבורה שייכת לפולנים הקתולים". בדיוק כפי שלאחר הסכמי אוסלו הופתענו לגלות שלא מדובר על אוטונומיה בלבד אלא על צעדים מרחיקי לכת בהרבה. ישראל פשוט ירתה לעצמה ולעם היהודי ברגל עם החתימה המחפירה על ההצהרה הפולנית-קתולית האיומה הזאת.

    1. פתאום אכפת לאנטישמי השמאלני המצוי מאנטישמיות. אבו אדולף מאזן מכחיש השואה הוא בסדר.
      הגרמנים שבוחשים כאן נגד העם היהודי הם בסדר, כך גם שאר מנהיגי אירופה "הליברלים" שעושים אותו הדבר ולא פועלים בנחישות נגד האנטישמיות האלימה החמורה במדינותיהם.
      לזהות תהליכים שמשווים אותנו לגרמניה הנאצית ולקרוא אל גבי "אל ארד" כל שני וחמישי לחצי עם כאן נאצי זה בסדר.
      המפלגה הדמוקרטית שהפכה בחסות אובמה לאנטישמית וזה רק הולך ומתגבר זה בסדר.
      אף אחד כבר לא קונה את התעמולה הגבלסית שלכם.

    2. רז,
      אתם הליכודניקים והטנטרומים הנלעגים שלכם. עם כזאת עילגות ודלות שפה לא פלא שהפולנים האנטישמים עשו ממכם צחוק. הבעיה היא שאנחנו תקועים אתכם באותה סירה ובינתיים אתם משפילים את כל הישראלים עד עפר ופוגעים גם באמת ההיסטורית וגם בזכר הקורבנות.

    3. הופה, הנה האוטו-אנטישמי התורן הנהדר שלנו, מה שלומך ז'דאנוב יקר?
      שימו לב לשיטה:
      "אתם הליכודניקים"
      "שהפולנים האנטישמים עשו ממכם צחוק" (לא מאיתנו כן? "מכם"!)
      "שאנחנו תקועים אתכם"
      "אתם משפילים"

      זה די מרשים האמת, לראות בפסקה אחת בלבד כ"כ הרבה ביטויים שיוצרים הפרדה בין "אנחנו" ל-"אתם". אכן, השיטה הבולשביקית חיה ובועטת אצל הסמול הישראלי.
      אז יש לי חדשות בשבילך, סמולנצ'יק; זה "אנחנו" שעדיין תקועים "איתכם". כי אתם מיעוט שבמיעוט, אבל ממשיכים להתנסח כאילו שאתם איזשהו רוב, או אפילו קבוצה משמעותית ומייצגת, כי אתם עדיין מרגישים שגנבו לכם את השלטון בשל טעות איומה של הדמוקרטיה. חבל. כי כמו תמיד, המציאות לא מעניינת אתכם, אלא אתם מנסים ליצור אותה באמצעות שקרים, סילופים, פרופגנדה ואג'נדות מופרכות ורצחניות. קשקשן שכמוך מדבר על "ליכודניקים" ו-"טנטרומים" ("התפרצות זעם" זה קצת קשה מדי לומר, כי אחרי הכל, זה בעברית אתם יודעים) אבל איכשהו הצלחת להתפרץ כאן בתגובה שכלל לא קשורה לנושא. יש לך אולי משהו רלוונטי ואינטליגנטי לומר בקשר לנושא, או שאתה מעדיף להמשיך לקלל, להפריד, לשנות נושא ולהטיל רפש במקום זה?

  5. צריך וחובה להפיל את המשטר האיראני.וזה יסייע ליציבות.בעזה.לבנון.סוריה.תימן.וכל המזרח התיכון