הכירו את ראשי המאבק הדרוזי: "הפלסטינים רוצחים כי אין להם מה להפסיד"

חבר הכנסת המוביל את המאבק נגד חוק הלאום איים לתבוע את ישראל בהאג. אמל אסעד: "מהיכן שאבתם את החוצפה לקבוע שייכות של הארץ ליהודים?"

מימין: אכרם חסון, רפיק חלבי, אמל אסעד וחמד עמאר | צילומים: פלאש90, ויקיפדיה, צילום מסך

חבר הכנסת אכרם חסון הוא אחד הקולות הבולטים ביותר בעדה הדרוזית נגד חוק הלאום. חסון, חבר ב'כולנו' של משה כחלון, החרים שלשום (ראשון) את הפגישה של הח"כים וראשי הרשויות מהעדה הדרוזית עם ראש הממשלה. "נעשה הכל כדי לעצור את החוק הגזעני הזה", אמר חסון, "אנחנו מבקשים שאף לא יעשה סיבוב עלינו. אנחנו לא ניתן יד לקיפוח".

חסון כיהן בעבר כ'ראש עיריית הכרמל' שאיגדה את עספיא ודלית אל כרמל. הוא נחשב נכס אלקטורלי עבור 'כולנו': בבחירות האחרונות ניצחה המפלגה בדלית אל כרמל, עספיא וחורפיש וזכתה גם לקולות רבים ביישובים יאנוח ג'ת וסאגו'ר. "כחלון הצביע בעד חוק הלאום אבל קרץ לאכרם חסון שילך לבג”ץ כדי לעשות קמפיין אצל הדרוזים", אמר אתמול ל'מידה' עטא פרחאת, יו"ר המועצה הדרוזית הציונית התומך בחוק הלאום.

לחסון רקורד ארוך בניסיון לפרום את הברית בין הדרוזים ליהודים. לפני כעשור, בזמן שניהל את דלית אל כרמל ועספיא, עמדה על הפרק תכנית להפקעת 2,000 דונם מאדמות פרטיות של תושבי הערים הללו לצורך הנחת קווי גז ומסילת ברזל ולסלילת כביש 6.

במאבקו למנוע את ההפקעה לא בחל חסון בשימוש ברטוריקה לאומנית, כשאיים לתבוע את מדינת ישראל בבית הדין בהאג: "לא נוותר על אף סנטימטר", צוטט חסון בכתבה שפורסמה ב'מעריב' באפריל 2008. חסון אף הבהיר כי במידה ולא ישיג מבוקשו דרך בתי המשפט בישראל – יפנה לבית הדין הפלילי הבינלאומי. המשמעות היא שבעיני רוחו של חסון, הפקעת קרקעות לצרכי ציבור היא פשע נגד האנושות.

דמות נוספת המככבת בראשות המאבק הדרוזי נגד חוק הלאום הוא רפיק חלבי, ראש המועצה הנוכחי של דלית אל כרמל, ו"פעיל בקרן החדשה לישראל" על פי עמוד הוויקיפדיה שלו. חלבי מכנה כיום את חוק הלאום "חרפה" ומאשים את הממשלה ב"תפיסה גזענית, הזויה ובלתי נסבלת". גם בתקופת המאבק בהפקעת הקרקעות טען חלבי כי "המדינה שלי מוותרת עלי".

יחד עם זחאלקה וטיבי

במאבק נגד הפקעת האדמות צעדו חסון ומנהיגי ההפגנה הדרוזים במשותף עם אישי ציבור אנטי-ציונים, בראשם חברי הכנסת אחמד טיבי, ג'מאל זחאלה ומוחמד ברכה. זחאלקה ניסה להתסיס את הדרוזים: "מה שקורה בדלית אל כרמל ובעוספיה קורה בכל כפר", אמר זחאלקה, "באה מפלצת ההפקעה ומגרשת אותם. אנחנו אומרים לאדון מפקיע: אתה אורח לא רצוי באדמתנו, לך מפה". בבחירות האחרונות ניצחה 'הרשימה המשותפת' ביישובים הדרוזים מע'אר וירכא וזכתה להצלחה מרשימה גם בפקיעין.

סוגיית ההפקעות היא טעונה ביותר ביחס לדרוזים ולערבים כאחד, אבל בניגוד לטענות המתסיסים, היא לא קשורה כלל לגזענות. פרקטיקת ההפקעה עוסקת רק באדמות בבעלות פרטית, ובישראל חלק גדול מהאדמות הפרטיות הוא בבעלות ערבית ודרוזית. רוב ההתיישבות היהודית מתבססת על אדמות מדינה מוחכרות, ולכן כשמתעורר צורך להעביר אדמות כאלה, הפרקטיקה איננה הפקעה.

למרות זאת בחרו חסון וחלבי להפוך את המאבק ללאומני ולשתף פעולה עם טיבי וזחאלקה המייחלים לחורבנה של מדינת ישראל.

בסופו של יום צינור הגז הונח וכביש 6 נסלל. בסוגיית הגז קבע בית המשפט בשנת 2011 כי המדינה הציעה לבעלי הקרקע הדרוזים הסדר הוגן וסביר, ועליהם לשתף עמו פעולה. בנוגע לכביש 6 סוכם כי בעלי הקרקע יפוצו, אך לטענת חלק מבעלי הקרקעות ההסדר לא הושלם במלואו.

הבחישה של ג'יי סטריט

בכתבה שפורסמה אתמול ב'מידה' העבירו אישי ציבור בעדה הדרוזית ביקורת חריפה על השתתפותו של חסון בשנה שעברה בכנס של שדולת השמאל האמריקנית 'ג'יי סטריט'. מדובר בשדולה המציגה עצמה כ“פרו־ישראלית” – אך מדובר בתיאור אורווליאני לנוכח פעילותה העקבית להחלשת ישראל ושחיקת מעמדה בארצות הברית: ג'יי סטריט פעלה נמרצות לסייע לנשיא אובמה לשווק את הסכם הגרעין עם איראן, שהיה עלול לסלול דרכו של משטר האייתולות לעבר הפצצה; בכנסי עבר של הארגון נשמעו שלל התבטאויות אנטי־ציוניות, ובראשן האמירה כי “אפשר לדמיין מצב שהיהודים יהיו מיעוט בישראל”; ובמסמכי ויקיליקס נחשף כיצד נשיא ג'יי סטריט, ג'רמי בן־עמי, התגאה בפני בכירים בממשל אובמה כי השדולה שלו אחראית לשחיקה במעמדה של ישראל במפלגה הדמוקרטית.

בג'יי סטריט, שמהווים אופוזיציה חריפה לנשיא טראמפ ולמדיניותו, לא בוחלים לבחוש בנעשה בענייניה הפנימיים של ישראל, בדגש על חוק הלאום. נשיא השדולה בן עמי תוקף תדיר את החוק תוך סילוף ועיוות תוכן החוק ומשמעותו. "החוק נולד בחטא", טען בן עמי בראיון ל'לוס אנג'לס טיימס' והוסיף כי "המטרה היחידה של החוק היא לשלוח מסר לערבים, לקהילת הלהט"ב ולמיעוטים נוספים בישראל כי הם לעולם לא יהיו אזרחים שווים". בניגוד לדבריו של בן עמי, חוק הלאום לא פוגע כהוא זה במעמדם האזרחי של המיעוטים בישראל או של קהילת הלהט"ב.

"הפסדנו צ'אנס כשהרצוג לא נכנס לממשלה"

חסון כאמור נשא דברים בכנס של ג'יי סטריט בשנה שעברה. למרות חברותו בקואליציה, הוא נשמע כחבר אופוזיציה לכל דבר. בנאומו הוא הביע "הבנה" לטרור הפלסטיני והאשים את נתניהו ב"קיפאון המדיני". "אף אחד לא יודע מה נתניהו רוצה", אמר חסון לקול צחוק מהקהל. חסון הציג את כחלון וכולנו כמי ש"מסייעים לפלסטינים". לדבריו, "אם הדור הצעיר (של הפלסטינים) קם בבוקר ואין להם תקווה ואין להם מה להפסיד, הם ייקחו סכינים ואקדחים ויהרגו אותנו" – כלומר ישראל אשמה בכך שפלסטינים רוצחים ישראלים.

חסון לא השמיע ולו מילת ביקורת אחת על ההסתה של אבו מאזן ועל תשלום המשכורות למחבלים. הוא טען כי אם מפלגת העבודה היתה חברה בממשלה "היינו זזים במשא ומתן עם הפלסטינים – אבל הפסדנו את הצ'אנס הזה". חסון הודה כי רוב הישראלים נוטים ימינה וביכה על ש'תהליך השלום' לא מתקדם: "מניסיוני קשה מאוד לעשות את זה בתקופת נתניהו".

'ישראל ביתנו' סומכת על בג"ץ

חבר כנסת נוסף שעתר לבג"ץ נגד החוק הוא חמד עמאר ממפלגת ישראל ביתנו. מפלגתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן מהווה כוח דומיננטי בחברה הדרוזית ובבחירות האחרונות ניצחה בארבע רשויות דרוזיות: עין אל אסד, יאנוח ג'ת כסרא סמיע ופקיעין – וסיימה שניה בסאג'ור אחרי המחנה הציוני.

עמאר היה חתום על ההצעה המקורית על חוק הלאום – שנתנה משקל רב יותר לייחודיות היהודית של המדינה מאשר החוק הנוכחי. "נכון, רציתי להיות חלק מחוק הלאום אבל ברגע שהבנתי שאני לא מצליח להכניס את המילה 'שוויון' ואת הייחודיות של הדרוזים הסרתי את החתימה והצבעתי נגד החוק", אומר עמאר ל'מידה'.

עמאר מכוון חצי ביקורת בעיקר לסעיף 1(ג) בחוק הקובע כי "מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי". לדבריו, סעיף זה הופך את המיעוטים בישראל ל"אורחים" ופוגע במעמדו כאזרח: "זה אומר אזרחות רק ליהודים. איפה הישראליות שלי בתוך החוק? אני לא רוצה לבטל את חוק הלאום – אלא להוסיף לו את המילה 'שוויון'".

החוק מתייחס להגדרתה של ישראל כמדינה יהודית, לא לזכויות אזרחיות פרטיקולריות של מיעוטים.

"כל מי שקשר גורלו עם מדינת ישראל ומאמין בסמליה צריך להיות שווה בין שווים. מי שאומר אחרת הוא גזען. אני מאמין שבג"ץ יבטל את סעיף 1(ג)".

דרוזים שתומכים בחוק הלאום טוענים כי השמאל הקיצוני והקרן החדשה מלבים את האש בקרב הדרוזים

"אני לא שמאל קיצוני ולא בקרן החדשה. אנחנו נלחמים על הישראליות שלנו, לא מתרחקים ממנה. נמשיך להתגייס לצבא, לאהוב את המדינה ולהיות חלק בלתי נפרד מישראל. הברית בין הדרוזים למדינת ישראל כל כך חזקה שאין חוק שיתקע טריז בינינו".

השוואות לשואה, חשדות לפלילים

תא"ל (מיל') אמל אסעד הוא דמות בולטת נוספת במאבק הדרוזי נגד החוק. אסעד לחם בחווה הסינית במלחמת יום הכיפורים ובתפקידו האחרון בצבא שימש כמפקד מנהלת התיאום וקישור. לאחרונה הוא השמיע אמירות אנטי-ציוניות המטילות ספק בזכותם של היהודים על ארץ ישראל. "מהיכן שאבתם את החוצפה לקבוע שייכות של הארץ ליהודים? על מה מבוססת טענת הזכות והבעלות של היהודים על הארץ?", כתב אסעד ב'מכתב פתוח' לראש הממשלה שפרסם בפייסבוק. אסעד מאמץ רטוריקה של השמאל הקיצוני כשטוען כי הסעיף בחוק הלאום הקובע לפיו המדינה תקדם התיישבות יהודית יהיה על חשבון אזרחי ישראל שאינם יהודים "שלא לומר פלסטינאים בשטחים כבושים".

אדוני ראש הממשלה שמי אמל אסעד, אני אזרח מדינת ישראל ואינני יהודי. אני בן העדה הדרוזית תושב עוספיה.במילים אלו פתחתי גם…

Posted by Amal Asad on Friday, 20 July 2018

בחלק אחר של המכתב אסעד כורך בין הדרוזים למיעוטים אחרים המתגוררים בישראל, כולל אלו שאינם משרתים בצבא, ואף רומז כי בעקבות חוק הלאום גורל המיעוטים בארץ יהיה דומה לזה של יהודי אירופה תחת המשטר הנאצי: "אולי כדי להקל על הזיהוי ולמנוע טעויות של מתן זכויות יתר לאוכלוסייה ששווה פחות", כתב אסעד בטון סרקסטי. "מן הראוי לחוקק חוק שיחייב נשיאת טלאי צבעוני מזהה – למשל טלאי אדום לזיהוי ערבי מוסלמי, טלאי ירוק לזיהוי ערבי נוצרי וטלאי צהוב לזיהוי מרחוק של דרוזי?".

בסוף מכתבו ייחל אסעד לנפילת הממשלה הנוכחית: "ממשלה באה וממשלה הולכת (יש לקוות) ולא אתם תקבעו את השייכות שלנו לארץ זו", כתב אסעד.

אסעד, המשמש כחבר דירקטוריון בתעשייה האווירית, נעצר לפני כשנה בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית, בה גם מעורב השר חיים כץ. בפברואר האחרון הודיעה המשטרה כי נגד כץ, אסעד ובכירים נוספים גובשה תשתית ראייתית בעבירות שוחד, מרמה וסחיטה באיומים.

אסעד, בעל אחזקות בחברת "דרוזנט" המספקת שירותים לתעשייה האווירית, קיבל על פי החשד עבודות, מכרזים ופרויקטים מהתעשייה האווירית כדי לגרוף רווחים – זאת תוך ניצול מעמדו כדירקטור ותוך הסתרת היותו בעל עניין בחברה בעת כהונתו. אסעד ובעלי חברת "דרוזנט" חשודים כי פעלו יחד כדי להסתיר את אחזקותיו של אסעד בחברה והשתמשו בתפקידו כדי לקבל עבודות. אסעד טוען לחפותו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

47 תגובות למאמר

  1. אז הדעה שלו לא לגיטימית כי פעם הוא רצה להגן על האדמות שלו מהפקעה? ממש פושע… אני מניח שאם המדינה היתה עושה לכם דבר כזה הייתם יושבים בצד כמו טטלה

    1. מאין הצורך הזה לדמגוגיה?
      זכותו להביע דעה לגיטימית, אך דעתו עצמה – אינה לגיטימית כלל וכלל.
      אני מציע לערוך ניסוי בשיטה הסוקרטית – נשאל שאלות:
      1. האם כל אדם סביר היה מתנגד להפקעת אדמותיו ולא יושב בצד כמו טטלה? כנראה שכן.
      2. האם הפקעת אדמות, כחלק ממהלך הרחבת תשתיות לאומיות, ותוך מתן פיצוי הולם לבעלי האדמות, ניתן להיחשב כפשע מלחמה וכתוצאה מכך להצדיק פנייה לביה"ד הבינלאומי בהאג? כנראה שלא.
      3. האם מתוך התנגדות לאותה הפקעה, ניתן להצדיק כלל חבירה לגורמים השואפים לחתור תחת מדינת ישראל והחזון הציוני (במוצהר!) ? כנראה שלא.
      4. האם פנייה וחבירה לגורמים מחוץ למערכת הדמוקרטית (ג'יי סטריט) על מנת להפעיל לחץ על המערכת הפוליטית הוא בר הצדקה? כנראה שלא.
      5. האם אי-אזכורה של קבוצה בשום צורה, וללא שלילה של זכויותיה הקיימות, מצדיקה טיעון של "גזענות"? כנראה שלא.

      אפשר להמשיך עוד ועוד ועוד, אבל לדעתי הנקודה צריכה להיות מאוד ברורה. זעקות דמגוגיה לא יעזרו, אנחנו נמשיך לדרוש שתעלו טיעונים הגונים והגיוניים, ולא – הואילו נא וסכרו פיכם, יהא המוצא שלכם אשר יהא. אכן, יש זמנים שבהם הדבר הנכון לעשותו הוא לשבת בצד כמו טטלה, במיוחד כשלא עשו לכם כלום. סערה בכוס תה.

  2. יש פה רגע מכונן.

    בניגוד למה שמקובל לחשוב הדרוזים לא עשויים מקשה אחת והם בטח לא אחים במובן השלם של המילה.

    עדיין מדובר בשני לאומים.

    הדרוזים, שפתם ותרבותם ערבית. הטובים ביניהם, מבחינתי, מזדהים איתנו דתית (הדת שלהם אימצה עקרונות דתיים בעיקר מתורת הקבלה) אך הרוב, להבנתי חי בהרגשה תמידית של קיפוח ולדעתי אף פעם לא נצליח לספק אותם.

    כשפגשתי דרוזים באוניברסיטה או במקומות עבודה שהיו בהם ערבים אני יכול לומר בבירור שהם היו מתחברים לערבים ולא ליהודים ואני לא זוקף את זה לחובתם. זו שפתם ותרבותם.

    אז כדאי שנחשוב עוד פעם על המונחים הללו 'ברית דמים' ו'אחים' כי זו רומנטיקה שנכפתה עלי כיהודי ואני לא מרגיש נוח איתה. אני חושב שצריך להכיר טובה לדרוזים שמשרתים בצה"ל לא פחות אבל גם לא יותר מכל חייל יהודי אחר.

    החוק השדוף הזה שאין לו כמעט שום משמעות מעשית הוציא הרבה שדים מהארון וטוב שכך.

    לאור הדברים שהוצגו פה בכתבה צריך לחשוב מחדש על גיוס החובה של הדרוזים.

    אסור שאנחנו כיהודים נשכח. המדינה הזו הוקמה ע"י יהודים בשביל יהודים על סמך זכרון היסטורי של אלפי שנים ולא נתן לאף אחד להשכיח את זה.

    1. צודק!
      במיוחד על הצורך לחשוב שנית על גיוס הדרוזים לצה"ל.
      א. כי לא נוח לי שהם נהרגים בשבילי (בהתנהגותם לאורך שנים ובמיוחד בהצגת התכלית עכשו, הם מוכיחים שהם אכן זרים כפויי טובה פה)
      ב. לא נוח לי להסחט בגלל זה.

      נ. ב. נכון ישנם פה ושם דרוזים מכירי טובה על חייהם פה.

    2. רוב הדרוזים מבינים ש"מחאת הדרוזים" בהנהגת אמאל אסעד היא יוזמה של עמותת "אנו" מבית שתי"ל/NIF והאיחוד האירופי, כמו שרוב היהודים מבינים מי עומד מאחורי המחאה של "צדק חברתי":

      http://rotter.net/forum/scoops1/491977.shtml

  3. ההתנגדות שלי ושל הרוב המוחלט של הדרוזים לגבי חוק הלאום היא לא לגבי רוב מה שיש בו, אלא מה שאין בו. אין לנו בעיה עם ההגדרה היהודית של המדינה, מכבדים את הסמלים, הדגל וההמנון, אבל לא מקבלים שתהיה עדיפות לבנייה להתיישבות לשבט אחד במדינה רק כי הוא שייך לדת מסויימת (ההתייחסות היא לסעיף 7), זה הופך את החוק ללא שוויוני, לא דמוקרטי וגזעני, חוק הלאום סותר את רוח מגילת העצמאות שאומרת שלצד היותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, היא מדינה דמוקרטית שתשקוד לפיתוח הארץ לטובת כל תושביה ותיתן שוויון זכויות מלא ללא הבדל דת, גזע ומין.

    העניין המצער הוא שלמגילת העצמאות אין מעמד חוקתי בעוד חוק הלאום הינו חוק יסוד, כלומר הוא יכול להוות פלטפורמה לחקיקה לא שוויונית ומפלה נוספת.

    למה מגילת העצמאות ללא מעמד חוקתי? בגלל ההתנגדות של המפלגות החרדיות הלא ציוניות לרעיון השוויון שבין יהודי ללא יהודי ובין גבר ואישה.

    כל אדם בעל מצפון צריך לשאול את עצמו האם הוא מוכן לחיות במדינה שלא נותנת שוויון זכויות לאזרחים רק כי הם לא נולדו לשבט מסויים?

    1. להלן נוסח סעיף 7 " המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה." נא הסבר מה מפלה כאן את הדרוזים. ואני מבקש הסבר ממוקד לא קלישאות. הסבר ממוקד זה הצגת מקרה ספציפי של אפליה כגון: כתוצאה מהחוק יהודי יכול להוציא רשיון בגיל 17 ודרוזי רק בגיל 20. סיסמאות על אי שיויון אינם תחליף להסבר ענייני.

    2. נקודה למחשבה על דבריך..
      כמה פעמים טענת כי הבעיה בחוק היא שניתנת עדיפות לשבט אחד במדינה על פני השאר.. כאן הטעות, היהדות איננה שבט במדינה. היא גם לא דת אחת מתוך דתות רבות שישנן במדינה.

      היהדות היא לאום (וגם דת..) – יהודי הינו מי שאימו יהודיה, ובכך הוא הופך לבן העם היהודי. וזו (לעניות ידיעתי) תמציתו של חוק הלאום.

      לכן אין פה שום עניין של גזענות. וכל מי שמקבל זאת יבורך ומוזמן להצטרף לעם היהודי בקשר אמיץ כנה ואמיתי.

    3. חוק הלאום הוא לא פלטפורמה לשום דבר.
      אולי לכל היותר הוא יכול לצמצם חופש פעולה לבג"ץ לפגוע ביעדים לאומיים. כמו הרחקת המסתננים.

  4. הכותב מנסה בכל כוחו למכור אג'נדה כאילו איזו יד מסתורית בשמאל הקיצוני מאחורי המחאה של הדרוזים.

    גם מפקדי הצנחנים לדורותיהם הם עוכרי ישראל?
    גם מפקד גולני לדורותיהם עוכרי ישראל?
    מפכלים, ניצבים, אלופים?

    החוק לא שוויוני, לא דמוקרטי וגזעני. פשוט מאד. יש לו התנגדות משמאל ומימין..

    1. דרוזי,

      ישראל היא מדינה יהודית וחוק הלאום אומר את זה. חוק הלאום איננו חוק השיוויון, או חוק הדמוקרטיה. הוא חוק שמגדיר את הסממנים של המדינה היהודית. והמדינה היא יהודית, ולא שום דבר אחר. מאה שנה של מאבק התנועה הציונית הסתיים בהקמת מדינה יהודית, לא מדינה דרוזית.
      לא מדינה נוצרית, לא ארמית , לא מוסלמית, ולא ערבית.

      לגבי זכויות אזרח. זכויות האזרח – היהודי, הדרוזי, הצ'רקסי, הגבר או האשה לא נמצאות בחוק הזה, אלא בחוקים אחרים. החוק של הלאום לא אמור להפריע לדרוזים בכלל.

      השאיפה הלאומית של הערבים בארץ ישראל היא למחוק את המדינה היהודית ולהקים מדינה מוסלמית על חורבותיה. לכן אין שום סיכוי שנכתוב את המילה שיוויון בזכויות לאומיות על חוק הלאום.

      היהודים יכבדו את הברית עם הדרוזים כל עוד הדרוזים יכבדו אותה.

    2. המחאה שלהם באה מתוך הכתבה מלמעלה, ככה זה בחברות מלוכדות, (כמו החרדים שעושים וחושבים כמו שהרבנים אומרים להם) אם מובלי העדה הדרוזית החליטו על משהו ופתחו במסע תעמולה סביר להניח שחלק מאוד גדול מהעדה יבלע את התעמולה בלי לחשוב יותר מדיץץ מדובר בעדה קולקטיביסטית וקונפורמיסטית שדוחה אינדיבידואליזם

    3. כמה תיקונים הכותב אכן מנסה וגם מצליח. הצלחה היא על ידי הצגת עבודות ונתונים. ראוי שאת טענתך שהחוק גזעני תנסה גם להוכיח על ידי עובדות ונתונים צטט בפירוש את הדבר בחוק שלטענתך הוא גזעני והראה מעשית איך הוא מביא לאפליה.

      הכותב טוען שיש גורמי שמאל קיצוני מאוחרי המאחה הוא לא טען של מי שהצטרף למחאה הוא שמאל קיצוני. יש אנשים שאינם שמאל קיצוני שנסחפים אחרי תעמולת השמאל הקיצוני. השתדל לקרוא היטב מה כתוב ולהגיב על מה שכתוב לא על מה שנדמה לך שכתוב.

    4. מספיק לראות מיהם ה"צדיקים" הדרוזים שמתנגדים לחוק כדי להבין שהמחאה שלהם אינה תמימה:

      אכרם חסון הוא מומחה בחוסר אמינות הגובלת בנוכלות:

      https://www.themarker.com/markerweek/1.2849281

      https://www.haaretz.co.il/blogs/taliherutisover/BLOG-1.2899491

      רפיק חלבי הוא חבר הנהלת ארגון אג'נדה – מארגוני הקרן החדשה לישראל ואחד ממוטבי הקרן:

      https://tinyurl.com/y8tyb8ga

      אמל אסעד מחובר היטב לשחיתות לכאורה:

      https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4935799,00.html

    5. אנחנו צריכים להיות מודאגים מאוד שטיפוסים שכאלו קודמו לדרגות בכירות ואחזו במשרות ביטחוניות רגישות ורבות-השפעה. לעניות דעתי הדבר צריך להדיר שינה מעינינו.

  5. אחרי שנים של שחיקה סיסטמטית ע"י בג"ץ והאוליגרכיה השמאלנית, חוק הלאום בא לאשרר (ולהזכיר לאלו ש"שכחו" או רוצים להשכיח / לטשטש / לבטל…) את את הגדרתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לא יותר ולא פחות!

    במדינת לאום, זכויות אזרחיות של מיעוטים שאינם משתייכים לקבוצה הלאומית הדומיננטית, הם פרטיקולריים בהגדרה ובישראל מקבלים מענה שלם ומוחלט בחוק יסוד "כבוד האדם וחירותו"

    אין אי האזכור של לאומים אחרים (להלן ערבים מוסלמים["פלסטינים"] / דרוזים / צ'רקסים וכ"ו) שחיים במדינת ישראל בנוסח חוק שאינו עוסק בהם, גורע ולא בפסיק מקבלה ומימוש כול זכויותיהם כאזרחים ישראלים כפי שאלו באים לידי ביטוי בחוק יסוד "כבוד האדם וחירותו"

    מדינת ישראל היא מדינת היהודים (היחידה בעולם!) ולא!!! מדינת ה"פלסטינים" / דרוזים / צ'רקסים אזרחי ישראל ולפיכך המיעוטים שחיים בה ומקבלים זכויות אזרח מלאות מתוקף אזרחותם, אינם מקבלים ביטוי לאומי ברמה הדקלרטיבית (כמוגדר בחוק הלאום) וכול שכן, ביטוי מעשי (שעלול להיגזר בעתיד ממתן דריסת רגל ללאומים אחרים ברמה הדקלרטיבית) שבהכרח יכרסם בזכויות הלאומית המוקנות והלגיטימיות (מתוקף המציאות בשטח, החוק הבינ"ל וחוק הלאום המדובר) של היהודים בא"י

    המיעוט הדרוזי בישראל עוד יצטער מאד על ההתרסה הלעומתית הזו מבית היוצר של שונאי ישראל מהשמאל הישראלי שמנסים וכנראה הצליחו (לפחות חלקית) לתקוע טריז בין ישראל ועם ישראל, לבין הדרוזים כדי להשחיר את פניה של המדינה ולהחלישה

    אחרי שהקמפיין האנטי ישראלי / אנטישמי הזה (בין אם יצליח ובין אם ייכשל, נדע אחרי שבג"ץ יאמר את דברו…*) ירד מסדר היום, הדרוזים אזרחי ישראל שהיום "נעלבים" וחוברים לאויבי ישראל מבית ומבחוץ ויזרקו ע"י השמאל הפרוגרסיבי כלאחר יד, יגלו שברית הדמים בין האוכלוסיה הדרוזית בישראל לבין החברה הישראלית (השפויה) בכללותה, נסדקה באופן חמור ואולי חסר תקנה.

    *בג"ץ צועד על חבל דק מאד בעניין חוק הלאום במתכונתו הנוכחית, אם יעז בג"ץ לפלוש שוב לעומק הטריטוריה הלגיטימית של הרשות המחוקקת (והרשות המבצעת), הוא עשוי לספוג מכה קשה מאד בדעת הקהל הישראלי עד כדי כרסום מהותי בלגיטימיות שלו ואיבוד חד מכוחו, השרה שקד וממשלת ישראל מחכים לפסיקת בג"ץ…

  6. דרוזי יקר,

    חוק הלאום לא אמור להיות שיוויוני אלא בא להזכיר שהבכורה שייכת לעם היהודי. אם יש פרטים או אפילו קהלים שיסייעו צריך לגמול להם טובה.

    כיהודי, הארץ הזו ניתנה לנו מהקב"ה ומי שכופר בכך הוא מבחינתי קולניאליסט אירופי (גם אם הוא היה בסיירת) שגזל אדמות מתושבי הלבנט ה"מקוריים".

    היותו של אדם לוחם לשעבר לא מחסנת אותו בכושר שיפוט לקוי ותפיסת עולם חלולה.

    המציאות לימדה שהרבה לוחמים גדולים הפכו להיות עוכרי ישראל כתוצאה מהתכחשות לשורשיהם היהודים והדוגמאות רבות. חלק מהם הפכו להיות בוגדים של ממש ותרשה לי לא להזכיר שמות.

    לכן, כיהודי נאמן למורשתו ואחראי להעביר את לפיד המסורת לדור הבא, אני מודיע לך חגיגית שאני מוכן להתעמת עם הדרוזים שסוברים שהחוק מפלה אותם גם אם נצטרך לפרום את הברית בינינו.

    יש פה מצד הדרוזים שנזכרים בכתבה כפיות טובה מקוממת. מי שמזכיר פה הפליה שוכח שמדינת ישראל הצילה אלפי דרוזים בסוריה מטבח ודאי ע"י דעאש וחבר מרעיהם. היתה נכונות מצד הממשלה להסתכן בעימות שלא נוגע לנו ולו רק כדי להוכיח שאנחנו מקיימים את חלקנו בהסכם.

  7. פשוט -מי שמתנגד לחוק יסוד מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי יכול לבחור לו כל צד מצדדי הרוח ולעוף לכל הרוחות ,
    הוא יוכל לנסות לחזור אח"כ ,
    נראה אם יחזור בחתיכה אחת .

  8. מי צריך את חוק הלאום ? בשביל מה לעשות שהדרוזים חושבים שהוא מפלה אותם כאזרחים סוג א אפילו יותר מהדתיים שונאי ישראל.
    למה ראש הממשלה היה צריך לגרום לכזה שסע בישראל ?
    מעולם לא חשבתי שישראל היא מדינה לא יהודית-לכן כדאי מאוד לבטל את החוק המטופש הזה.
    אני יהודי תומך ליכוד.כעת אתמוך במפלגת העבודה-בתקוה שהיא תבטל את החוק המטופש

    1. פעם, כאשר מעט הכסף שנכנס למדינה בא ממכירת תפוזים, נשאל אפרים קישון בלעג בהיותו בהרצאה בגרמניה, "היכן הגניוס היהודי שכולם מדברים עליו ?". השיב קישון לגרמני שכבר אין כזה כי "שרפתם אותו באשוויץ". מר ברק. אתה ההוכחה לכך

  9. לצערי הכתבה והתגובות פה לא פרופרציונאליות והייתי אומר שלצערי גזעניות ומתנשאות, ויותר מזה שהם פוגעניות.
    הפכתם את מובילי הצדק לשוויון אזרחי לבוגדים. כפכתם פוליטיקיים מהקשת הימנית לעוכרי ישראל, אנשי צבא ותקשורת למסיטים!!!! העין קוראת והלב נמחץ , מלח הארץ הם.

    ל95 אחוז מהדרוזים אין בעיה עם מדינת היהודים, סמליה, וכו… להפך אנו בעד , ויעידו על זאת 90 שנות נאמנות וחינוך לאהבת המולדת, עוד מלפני לפני קום המדינה.
    מה שכן מפריע בחוק הזה הוא מחיקת או רמיסת זכות השוויון האזרחי שמגיע לדרוזים בזכות ולא בחסד.
    בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו לא מוזכרת המילה שוויון אזרחי כלל וכלל.אגב גם לא בשום חוק אחר.
    נשענו לתומינו על מגילת.העצמאות שנכתבה ע"י מקימי המדינה בהתאם לחזונם של נבאי ישראל, נאיבים היינו.

    אנו מבקשים שוויון אזרחי מלא מסיבות שלא אפרט כאן , כי כל בר דעת מבין אותם וגם מצדיק אותם.

    השאלה הראשונה שנשאלת כאן האם אתם אזרחי המדינה מוכנים שנהיה שווים , מזכיר שווין אזרחי ( תקציב, תשתיות, חינוך, בריאות, עבודה ותעסוקה….) ?
    השאלה השניה , האם אתם מוכנים לזה שהמילה שוויון תופיע בחוק הלאום או בחוק יסוד נוסף?

    זוהי תכלית זעקתנו.
    שוויון בזכות ולא בחסד.

    1. דרוזי נאמן,

      היכן אתה רואה גזענות בתגובות? אולי אינך מבין את השיח והניואנסים ? מדובר על ביקורת ועוקצנות כלפי הגורמים המופיעים במאמר ולא כלל העדה שלמה. נסה פעם הבאה לרדת לסוף דעתם של הפוסטים באתר.

      זכותך לומר נגד חוק הלאום ומגירעותיו (לשיטתך כמובן), ואדרבה לשמוע דעות מנוגדות גם אם הם גובלת בחוסר רגישות , שכל המטרה היא לאתגר את הדו שיח , ולא לפגוע חלילה ביחוס תרבות של קבוצות אתניות שונות לרבות העדה אליה אתה משתייך על אף העובדה שכמובן אין חולק על ברית הנאמנות ותרומתם של הדרוזים למדינה.

      יהיה משמעם אם יותר מדיי נהיה רגישים ומנומסים מבלי אם לא ננהל כתיבה נוקבת.

    2. אומרים לך – ואתה מסרב להקשיב: חוק הלאום אינו עוסק בשיוויון אזרחי ולכן אי אפשר להדביק בו את נושא השיוויון האזרחי.

      חוק הלאום הוא ענין לאומי יהודי פנימי שנדרש בגלל התנהגות הבג"ץ שדרס ברגל גסה ובלי סמכות את ערכי הרוב של מדינת ישראל.
      מאותה סיבה בדיוק, אין סיכוי שחוק אחר על שיוויון יחוקק בכנסת הנוכחית – כי אף אחד לא מאמין שהבג"ץ לא ינצל זאת לרעה.

      צר לי אם הסיתו אותך לחשוש לאובדן השיוויון האזרחי כתוצאה מחוק הלאום. במילא נושא השיוויון האזרחי הוא נושא חמקמק שדורש הסכמות פוליטיות (מה זה שיוויון? בזכויות? בתוצאות? בהזדמנויות? בחופש פעולה?) אולם, כל עוד הדרוזים יודעים לשמור על כוחם הפוליטי, אין לי ספק שזכויותיהם לא תפגענה.

      כרגע, ההתארגנות של הדרוזים יחדיו עם השמאל שונא נתניהו, לא יכולה להוביל להשגים פוליטיים, אך יכולה לפרום את הברית ההיסטורית עם כל המפלגות הציוניות. אתם לא מספיק חזקים כדי לוותר על הימין כבעל ברית פוליטי, והשמאל ממילא מעדיף להתחנף לערבים ולא לכם.

      כדאי לכבות מהר את האש הזו לפני שהיא תשרוף גשרים של שנים. כשרואים שדרוזים חילי צה"ל
      בדרגות שונות מאיימים בפרישה, זה מעורר מחשבות נוגות.

    3. מה לא פרופורציונלי בדיוק ? כשאחד מבכירי עדתך שקיבל כל כך הרבה מהמדינה הזו מעיז ברוב חוצפתו לשאול "מהיכן שאבתם את החוצפה לקבוע שייכות של הארץ ליהודים?” , מאותו רגע שום דבר לא פרופורציונלי בדברים שנאמרים בינינו לביניכם. מדובר באמירה אנטישמית פאר אקסלנס. ואיש בעדה שלכם לא טרח אפילו להוקיע אותו או את דבריו. כל זמן שלא תוקיעו ותקיאו את האנטישמי הזה (אמל אסעד) מתוככם אני אתייחס לכולכם כאילו אתם אמרתם את הדברים המתועבים הללו.

    4. דרוזי ידידי או לא, אני מבין את התרעומת שלך על התגובות באתר הזה. אבל עליך לדעת שאנו הרחוב, אנו הבסיס של הפירמידה, אנו חכמת ההמונים, אנו הממשלה הבאה.
      אין לנו סבלנות ל-PC, אין לנו סבלנות לשמאל, אין לנו סבלנות לעיתונאים, אין לנו סבלנות לשופטים, אין לנו סבלנות למשטרה, אין לנו סבלנות אפילו לצה"ל, בקושי יש לנו סבלנות לממשלה הימנית שלנו, ואנו מתחילים לאבד את הסבלנות גם אליכם.
      חשבנו שיש בינינו ברית. אני היום מסופק. לא אומר לך מה שרוב הישראלים משננים כדי ליפות את המשבר, שרוב הדרוזים נאמנים, ומתגייסים, ונלחמים, וחללים, וברית דמים וכו'. להפך, אומר לך שכך האמנו, וכנראה שטעינו. היינו צריכים לראות את זה מזמן. כשאחיכם ברמת הגולן המשיכו לתמוך באסד גם כשבטעות טרגית אפשרנו להם לשוב לבתיהם אחרי 67. כשג'ומבלאט הלבנוני חבר לאויבי ישראל המרים ביותר. כאשר מקרב הדרוזים הסורים יצאו קונטארים מרצחים מהשפלים שידענו. עכשיו תורכם לאכזב. היה צפוי.
      טעינו, דרוזי ידידי או לא. אתם לא אחינו. חשבנו שכן והתבדינו. קיווינו שכן, והתעוררנו. לא נורא. אנו מיומנים להיות לבד. אנו "עם לבדד ישכון" ואין זו קללה, כי אם ברכה. כך הכי טוב. האנושות אינה ברמה שלנו. אנו נמשיך את מסענו הארוך והמופלא, בן שלושת אלפים וחמש מאות שנה, מסע ניסי המגיע בדורנו לאריה הפינאלה, לאפותאוזה, לקליימקס. היום בלילה כלכלתנו תוכתר AA, ובעוד שנתיים בלילה נהיה AAA. אנו מעצמת טכנולוגיה, ציר לבריתות בינלאומיות רבות, גשר בין מעצמות, קצפת שואבת לדובדבן של העולם הוא העם היהודי.
      אבל אתם מעדיפים להיות ידידים לערבים. לו ידעת ספרדית הייתי אומר לך שזה כמו "להחליף את אבא שלך במקל" – Cambiar a tu padre por un palo. אבל, ניחא, כל עדה ומנת המשכל שלה.
      עכשיו תקשיב לי טוב. זאת מדינת הלאום של העם היהודי. לזה באנו מארבע כנפות הארץ, רק לזה. לא למדינה לא דמוקרטית, לא שוויונית, לא דו-לאומית, לא רב-תרבותית ולא תלת-שכבתית – י ה ו ד י ת. טוב לכם, טוב לנו. לא טוב לכם, מצוין לנו. רק בלי צביעויות מצידכם ובלי חנופות מצידנו. אתם שם או אתם כאן, תחליטו. אנחנו לעולמי עד כאן!

  10. מדוע יש צורך בחוק הלאום ?
    חוק הלאום נולד במלחמת אוסלו
    כאשר ערבים ישראלים הצטרפו לעראפאת במלחמתו
    כאשר נחסמו כבישים ראשיים במדינה – ולא ניתן ליהודים לעבור בהם
    כאשר בדרכים נוספות יהודים הוצאו מרכבם – ובנס לא נעשה בהם לינץ'
    ריח משרפות אושוויץ עלה באוויר
    אחר כך הוקמה וועדת אור – בעיקר כדי לוודא
    שהמערך לא יפסיד את קולות הערבים.
    למרבה האירוניה הוועדה האשימה את הקיפוח במקום
    להעמיד לדין את הפורעים. כלומר אנשים עצבניים מרוב קיפוח יצאו לרחובות
    בדיוק ביום שבו עראפאת פתח נגדינו במלחמה.
    בהמשך עמד בית המשפט העליון כראש חץ במאבק למען מדינת כל אזרחיה
    עם עזרה חזקה של כל האירגונים בראשות הקרן לישראל החדשה.
    קרקעןת מדינה נחטפו בכוח במערכת ערבית מאורגנת , אבל לנו אסור
    להגן , כי זאת גזענות. הוגדשה הסאה.
    משהו היה חייב לבוא כנגד – וזהוא חוק הלאום.
    רק בריאות לכולם.

    1. אבי צרפתי היקר!
      דמעות עלו בעיניי למקרא תגובתך.ענית במדויק לדעתי.חזק ואמץ.

  11. אין מדינה ערבית כגון טורקיה שהיא רפובליקה איסלמית או אירן וכל שאר מדינות המוסלמיות שאין בחוקתם או בדגלם את השייכות האיסלמית… אז ח"כ ממפלגת העבודה שהיה זניח עד כה וכ"ו אז צחקנו היה סבבה וביי ביי

  12. המנהיגות הדרוזית נסחפת אחרי אויבי ישראל דוגמת הרשימה המשותפת. היסחפות זו תשפיע בעתיד הבינוני והרחוק על העדה הדרזית ורק הם יפסידו מכך.ארץ ישראל שייכת לעם ישראל בלבד וההצהרת של אסעד ודומיו אין בהם כדי לערער על בעלותינו בה הן מן הבחינה ההיסטורית והן מבחינת המשפט הבינלאומי הנוכחי. לכן,דבריהם המסיתים של החבורה הזו אין בהם כדי להשפיע כקליפת השום על שלטון היהודים בארץ ישראל ,נהפוך הוא,רק יחזק מצד אחד ומאידך יחליש את הקשר של העדה הדרוזית עם עם ישראל ויוציא אותם מחוץ למחנה על כל המשתמע מכך. מי שאיתנו ייהנה ומי שימצא עצמו בחוץ יצא קרח .נשאלת השאלה:האם העדה הדרוזית רוצה לפרום את הקשר שלה עם עם ישראל ?האם הדרוזים רוצים להיסחף אחרי הערבים המתנגדים לקיומנו כאן כעם,כריבון וכבעלי הארץ הזו ? הבחירה בידכם ועדיין לא מאוחר.

  13. אני מקווה שכחלון יתרסק בבחירות ולא יעבור את אחוז החסימה. האפס הזה מקדש את הערבות ההדדית שבין היהודים לדרוזים ומחמם את הגזרה ומבעיר את השטח (ביחד עם בנט , השמאל והתקשורת) בשביל לקדם את עצמו ולהגדיל את המנדטים.
    מקווה שהציבור בישראל לא קונה את הקמפיין הפוליטי העלוב הזה

  14. אולי הם לא כל כך אחים כמו שכולם אומרים
    בגידה כפולה ….
    הרי הדת הדרוזית קוראת לנאמנות למדינה בה הדרוזים חיים.
    אז הבגידה של הדרוזים היא כפולה.. קודם כל בדת שלהם ואחר כך ביהודים…..
    הדרוזים הרי מבינים מה קורה בסוריה בסווידה….
    הבונים של דעש טובחים בהם והעלאווים עוצמים עיניים.
    בסוריה הכניסו את הדרוזים למאבק הסוני שיעי בכוח….

    אבל בארץ הדרוזים הופכים חליפה ובמודעות רוצים להיות מובילי המחאה נגד היהודים….
    האם הדרוזים חושבים שזהו סוף המדינה היהודית ומשנים נאמנות????

    אז אני רוצה חגיגיגית להבטיח ללא אחינו הדרוזים שהם טועים…
    אנחנו כיהודים כיהודים חיכינו 2000 שנה למדינה… לא נמשיך להסתובב בעןלם עוד 2000 שנה… אם לא תהייה ישראל יהודית אז לא יהייה עולם…
    דרוזים … איפה ההנהגה שלכם? אתם עושים טעות הסטורית… פה זה המזרח התיכון והזכרון ארוך…. אל תמהרו להחליף סוסים…. הישועה שלכן לא תבוא מהסונים… תראו מה קורה בסיווידה
    תחת היהודים אתם פורחים….
    ההצגה של ריאד עלי בערוץ הראשון היתה בדיחה…
    רק שיבל כרמי מנצור הארייה האמיץ אמר את האמת באומץ של ארייה…
    שיבל צריך להיות בהנהגה שלכם…
    השב

  15. הציבור הדרוזי צריך להוקיע את כל מי שמנסה להפיק תועלת אישית (ואו פוליטית) מהסכסוך הפנימי שיש בתוך עם ישראל בין ימין לשמאל.
    בטח ובטח להוקיע את אלה שמנסים לערער את הליגיטימיות של עם ישראל בארץ ישראל ולהזדהות עם אויבי עם ישראל גם אם אלה לבושים עם חליפות של פוליטיקאים.
    אם הציבור הדרוזי יקח צד (את הלא נכון) אז כדאי שיסתכל מה קורה לדרוזים בסוריה.

  16. רוב הדרוזים אכן נאמנים למדינה ומוקירים אותה. אבל כשכמה יהודים שפלים, חתרניים רודפי בצע, מאתרים בין ביניהם טיפוסים שדומים להם – הם פשוט מציעים להם הצעה שאי אפשר לסרב לה. אין לצפות מדרוזי שפל ורודף בצע שיהיה חסיד אומות העולם כשיהודי שפל ורודף בצע מציע לו עבודה חתרנית לא קשה ומתגמלת.

  17. ברור שהאנשים בתמונה מרוצים מהאקטיביזם השיפוטי של בג"צ, אבל עם חוק הלאום שהוא מסמך יש להם בעיה. לא קונה את הסחורה שלהם, החוק לא ישונה. מקסימום נסדר להם איזה סעיף קטן בחוק שירגעו. אם לא ירגעו זה גם בסדר. אם יש דרוזים שרוצים לעזוב תפקידי קצונה ולעבור למכירת רהיטי קש זה גם בסדר.

  18. אמל אסעד היה ממפקדי בצבא בלבנון. לכבוד היה לי לשרת תחתיו. מנהיג ומפקד נערץ שהקדיש את כל כולו לבטחון המדינה ולשמירה על חיי לוחמינו בלבנון. היה נאמן ומסור גם למפקדיו וגם לפקודיו. יצא לי פעם לצאת ל"טיסה" עימו. "עפנו" עם נקפדון ממוצב סוג'וד בלבנון… איש מדהים. כמו שהיה נאמן לפקודיו בלבנון כך הוא נאמן כעת לאנשי העדה. מי שלא שירת ביחידות הקרביות, לא מבין כמה היה איכותי לשרת עם בני העדה. לוחמים ואחים עזי נפש, נאמנים לצבא ולאמת בצורה מדהימה.

    1. יכול מאד להיות שאמל אסעד הצעיר היה קצין טוב. היום אמל אסעד אינו מכיר בזכויות של היהודים על הארץ הזו. אמל אסעד של היום מעיז ברוב חוצפתו לכתוב מכתב לראש הממשלה ולשאול “מהיכן שאבתם את החוצפה לקבוע שייכות של הארץ הזו ליהודים?” מרגע שאמר דברים אלו , אמל אסעד הפך עצמו לאויב העם היהודי ולאויב המדינה היהודית והיחס אליו צריך להיות בהתאם.

  19. לדעתי הדרוזים רואים את החולשה הגדולה והמתמשכת שישראל מפגינה מול הבנייה הבלתי-חוקית ופריעת החוק הבדואית בנגב, וגם את חוסר האונים מול הטרור העזתי ואיפשהו הם מבינים מזה שאנחנו היהודים נחלשנו.

    אני זוכר שדרוזים ששירתתי איתם לפני חמש-עשרה שנה בערך אמרו לי שהם יהיו איתנו עד שניחלש ונתחיל לוותר לערבים. בקרוב הדרוזים שוקלים להפוך לפורעי חוק באופן מופגן בצפון, כמו הבדואים בדרום, ככלי לקידום האינטרסים שלהם.

  20. הדרוזים, שמעולם לא היו העיפרון המחודד ביותר במזרח התיכון, משחקים באש.
    לא אנחנו נפסיד אותם. הם יפסידו אותנו.

  21. בסקר שנערך בוואלה 58 אחוז מהישראלים בעד חוק הלאום. לא ניתן לנפנף כמות כזאת של אנשים. ולא ניתן גם במחיר מלחמת אזרחים.