חובה דמוקרטית עליונה: ועדת חקירה לאגף החקירות במשטרה

לאור שרשרת הפרסומים הקשים על אגף החקירות במשטרה, יש לבדוק בדחיפות וביסודיות את התנהלותו

בכל יום פרשה חדשה. רוני ריטמן (מימין) ומני יצחקי | דוברות המשטרה

שערורייה רודפת שערורייה במשטרת ישראל. לפני כשבועיים חשף קלמן ליבסקינד ב'מעריב' את הסיפור המזעזע של "מסמך יצחקי". מדובר במסמך בו רוכז המידע המודיעיני על עשרות נבחרי ציבור, אשר על-פי ליבסקינד הוכן ביוזמת נציב מני יצחקי בעת שכיהן כראש אגף חקירות ומודיעין. זאת כמובן בניגוד לנורמה שהשאירו קודמיו, ומבלי ליידע ולקבל לכך אישור מהמפכ"ל או מהיועץ המשפטי לממשלה.

השר ארדן והמפכ"ל אלשיך | פלאש90

לפני כשבוע פרסם קלמן ליבסקינד ב'מעריב' חשיפה נוספת על ליקויים חמורים וחשדות לפלילים בהתנהלות גורמים בכירים באגף החקירות והמודיעין במשטרה – אותו אגף שתפקידו להילחם בשחיתות.

כעת מקבל חיזוק מדאיג לחשד שכבר עלה בעבר, באשר למניע לפתיחת החקירה נגד גל הירש, מיד לאחר הודעת השר לבטחון פנים על מינויו למפכ"ל. גור מגידו חשף ב'דה-מרקר' את תהליך פתיחת החקירה נגד הירש, וגם כאן הכוכב הראשי הוא מני יצחקי. גם גיא פלג פרסם בימים האחרונים בחדשות 2 הקלטות מטרידות מאותה הפרשה.

ואם לא די לכם בזאת, נזכיר את הסיפור התמוה של יורם הלוי, מפקד מחוז ירושלים במשטרה. זמן קצר לאחר שנחשף שהוא מועמד השר לבטחון פנים להתמנות למפכ"ל הבא, הגיעו תלונות אנונימיות נגדו למח"ש ונפתח הליך של בדיקה. האם לפנינו ניסיון נוסף לסכל מפכ"ל?

חשדות חמורים

ואם כבר במח"ש עסקינן, לפני כשלושה חודשים פרסם יהודה יפרח ב'מקור ראשון' חשד מטריד נוסף לפיו המפכ"ל עצמו התערב במינוי ראש מח"ש החדשה, תוך שיתוף פעולה של פרקליט המדינה. יפרח רומז בכתבה שההקשר הוא חקירות נתניהו, ושהמינוי שאותו קידמו ניצן ואלשיך משרת את הקו הניצי שלהם.

אלו חשדות חמורים ביותר: מח"ש אמורה להיות הגוף שמפקח על עבודת המשטרה, כך שהתערבות לכאורה של המפכ"ל במינוי פסולה מיסודה, ובוודאי במקרה שהסיבה למינוי נוגעת לעמדה ביחס לחקירות נתניהו.

לכל אלו יש להוסיף כמובן את פרשת ריטמן וצ', בה מתח בית-המשפט העליון ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה. נזכיר כי ניצב ריטמן, החשוד בהטרדה מינית, המשיך לכהן כמפקד להב 433 בגיבוי מלא של המפכ"ל, בעוד שצ', קורבן ההטרדה, זכתה להפניית עורף מצד המפכ"ל וצמרת המשטרה.

לאור ההצטברות הבלתי נתפסת של הפרשות המתגלות מדי יום, אין ספק שמשהו רע מאוד עובר על משטרת ישראל. איש לא יכול להבטיח לציבור שהסיבה בגינה פוליטיקאים מתקשים להתמודד עם התופעות שכולנו רואים אינה החשש מכוחה הרב של המשטרה, מהמודיעין שהיא מחזיקה ומהחקירות שהיא יכולה לפתוח כדי לפגוע במבקריה.

מצב כזה מעלה חשש כבד שהמערכת הנבחרת במדינה דמוקרטית חשה מאוימת מכוחו העצום והבלתי סביר ומדרכי ההתנהלות של גוף משטרתי כה חזק.

המסקנה היחידה העולה מן הדברים הללו, היא החובה העילאית של הכנסת לקדם הקמת ועדת חקירה יסודית ורצינית, בעלת סמכויות ושיניים, שתיכנס לעובי הקורה ותסייע להחזיר למשטרה את הסדר, את שמירת החוק והגבולות, ובעיקר את אמון הציבור.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. תנוח דעתכם. הירש לא צח כשלג. ובזמנו בכהונתו כאחראי על יו"ש הותקף קשות על ידי המתיישבים על יחס מפלה ולא הוגן. הירש אינו מאפיין נכון. אין בזה כדי לנקות את המשטרה מהסיפורים האחרים שגם הם רק קצה הקרחון. די לראות את מצעדי המפכלי"ם בכל עצומה נגד נתניהו והממשלה

    1. נחה דעתי אך איני מקבל את האבחנות שלך. ואם הותקף ע"י המתיישבים, האם זה אומר שהוא אינו צח כשלג? ושמא דווקא מכאן ניתן להסיק שהוא כן צח כשלג?

  2. חובה לעשות דבר עוד יותר טוב במשטרה מפורקת: לפצל אותה!!!!

  3. משה מצוין אל תרפה תמשיך לעסוק בכך ולכתוב עד שתוקם וועדה ממלכתית לבדיקת המשטרה.
    מה שמפחיד הוא שמנדבליט משתף פעולה איתם והא חלק מכנופיית ה"החוק" , ומי מבטיח שיהיה צדק בתיקי ראש הממשלה. ברור לכל שהתיקים נתפרו כדי להפילו מהשלטון . הבעיה שהתקשורת מכתיבה את קצב האירועים והמשולש הקדוש משטרה פרקליטות ותקשורת שולטים בנעשה , ולא חשוב שהעבריינות והמעשים הפליליים של הגורמים זועקים לשמיים , יש שקט במדינה.
    התקווה שנתניהו בבחירות יביא למעלה מ – 40 מנדטים מה שיצביע שהעם איתו ונגד כל חבורת כנופיית השלטון

  4. דבר נוסף שהחקירה צריכה להתמקד בו הוא מהיכן מגיע החומר המודיעיני. ידוע שישנן מדינות שיש להן יכולות לשמור כמויות אדירות של מידע מוקלט שיכול להשלף בכל עת. האם מדינות זרות מעבירות מידע מודיעיני כזה למשטרת ישראל על מנת לפגוע באנשים שיהיו "נאמנים מידי" למדינה ולא ישתפו פעולה עם האינטרסים שלהן? האם גופי מודיעין במדינת ישראל עושים זאת? אני מאמינה עד היום שפרשת מעונות הממשלה התחילה מעובד שסרח, ניצפה ותועד גונב ואולץ להעיד נגד משפחת נתניהו. גם בפרשת בוכריס עורך הדין של המתלוננת העיד באחד מהראיונות העיתונאיים שפנו אל המתלוננת ולא היא זאת שיזמה את התלונה.

  5. איפה גלעד ארדן בכל הסיפור הזה ?
    נראה כאילו אין שר לבטחון פנים.

    1. למה תמיד התגובות של שלוחי אויבינו להמאסת השלטון על האזרחים דומות כל כך? תמיד כמה מילים קצרות שמטילות רפש באיש ציבור כזה או אחר, בלי תוכן אמיתי – רק נימה של התרסה ופרובוקציה?

    2. האם אתה היית מתפקד טוב יותר, בריון כורסא שכמוך?