סגירת אונר"א היא הצעד הראשון בדרך לפתרון אמיתי של הסכסוך

קריסת סוכנות הפליטים אולי תיצור משבר ברש"פ בטווח הקצר, אך יהיה לה תפקיד חשוב בהפרכת שקר "השיבה" ובניפוץ התקווה הערבית להשמדת ישראל

טיפוח מנטליות של קורבן. חלוקת מזון של אונר"א | פלאש90

הממשל האמריקאי הודיע בסוף השבוע שעבר על כוונתו לקצץ כ-200 מיליון דולר מהסיוע לאונר"א. מכיוון שארה"ב היא התורמת העיקרית לסוכנות, שתקציבה הוא כמיליארד דולר בשנה, יש חשש להמשך פעילותה והדבר עשוי לגרום לזעזועים פוליטיים במזרח התיכון.

נכון להיום מדווחת אונר"א על יותר מחמישה מיליון "פליטים-רשומים". לשם כך מקבלת הסוכנות תרומות נדיבות מארה"ב, מהאיחוד האירופי, ממדינות מערביות נוספות וכן מסעודיה. בין ה"פליטים" נמנים לא רק צאצאי הפליטים המקוריים אלא גם מי שעזב את המחנות, מי שהיגר למערב, מי שבא מבחוץ או התחתן עם פליט.

לכך נוספו גם  שני מיליון "פליטים" שגרים בירדן ומחזיקים באזרחות ירדנית וכן רבים מתושבי הרשות הפלסטינית, שמתגוררים בשטח "מדינת פלסטין" ובו בזמן טוענים שהם "פליטים מפלסטין'. ברור שאנשים אלו אינם ראויים לתואר פליט. אפשר ברוח התקופה לכנות אותם "פייק-פליטים".

לאחרונה הסתבר שחלק מאותם "פליטים" אפילו אינם קיימים: בשנת 2017 ערכה ממשלת לבנון מפקד בקרב אוכלוסית ה"פליטים הפלסטינים" בשטחה, כחצי מיליון איש ואשה על פי אונר"א. המפקד העלה שהמספר האמיתי נמוך מ-200 אלף. למשל במחנה הפליטים שתילא חיים בעיקר פליטים סורים (פליטים אמיתיים לצערם הרב), ופחות משליש התושבים בו הם "פליטים פלסטינים".

הדו"ח הסודי

לפני כמה שנים נתבקשה מחלקת המדינה האמריקאית לברר כמה מתוך ה'פליטים' באמת נחשבים לכאלה על פי אמות המידה המקובלות בעולם. הנושא נבדק, נכתב דו"ח מפורט אך הוא משום מה נגנז בתקופת הנשיא אובמה.

חבר הקונגרס למבורן | ויקיפדיה

לפני כמה חודשים, חבר הקונגרס הרפובליקני דאג למבורן דרש לפרסם את הדו"ח ושלח מכתב פומבי עליו חתומים עוד כחמישים חברי קונגרס. בשיחה מיוחדת עם 'מידה', הביע חבר הקונגרס למבורן שביעות רצון מהחלטת הנשיא על הפחתת התמיכה באונר"א.  "מאז שנבחר דונלד טראמפ מוביל את המאבק הגלובלי בטרור, ולכן עלינו להבטיח שהכסף שאנחנו מעבירים לגופים שונים לא יגיע לידיהם של אנשים שרוצים להרוס את אמריקה ואת התרבות המערבית. הפחתנו את התמיכה באו"ם, ואני מקווה שנמשיך לדרוש אחריות מהאנשים שנהנים מכספי משלם המיסים האמריקאי", אמר.

לדברי למבורן, חשיפת הדו"ח של מחלקת המדינה לגבי מספרם האמיתי של הפליטים יאפשר לציבור האמריקאי להבין כיצד אונר"א מנציחה את מנטליות הקורבן בקרב הפלסטינים. "זה יהיה הצעד הראשון לקראת הרפורמה הדרושה כל כך באונר"א, ובכך נתרום לסיום הסכסוך בדרכי שלום".

הדו"ח המסווג טרם התפרסם, אבל בהנחה שפליטי 48' אינם חיים לנצח סביר להניח שמסקנתו היא שמספר הפליטים האמיתיים ממלחמה שהסתיימה לפני כ-70 שנה, לא עולה על כמה אלפים.

לממשלת ארצות הברית יש סיבות רבות לקצץ את המימון לאונר"א: ראשית, משלם המיסים האמריקאי מסתייג מרמאים ורבים ישמחו להפסיק לממן סוכנות שנתפסת כלא אמינה. שנית, לא מעט עובדי אונר"א היו מעורבים בטרור וארגון הטרור חמאס עשה וכנראה עדיין עושה שימוש במתקני הסוכנות.

בשנים האחרונות מתגברת הביקורת  לגבי שימוש בכספי סיוע אמריקאי למטרות מפוקפקות. לפני כמה חודשים אישר הקונגרס את חוק 'טיילור פורס', הנקרא על שם אזרח אמריקאי שנרצח בפיגוע בישראל בשנת 2016. החוק שולל מימון מהרש"פ כל עוד זו משלמת משכורות למשפחות מחבלים.

באווירה כזו, רק טבעי שממשלת ארצות הברית תצמצם את הזרמת הכספים גם לאונר"א. גם התנהגות ראשי הרש"פ, שתקפו את ארה"ב בגסות על רקע העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, לא תרמה לפופולריות שלהם בוושינגטון.

קלף פוליטי נגד ישראל

אז מדוע בכלל קיימת עדיין סוכנות או"ם לטיפול בפליטים ממלחמה שהסתיימה לפני כמעט שבעים שנה?

סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (או בקיצור UNRWA) הוקמה בשנת 1949 בכדי לספק עזרה הומניטרית לכמה מאות אלפי אזרחים שעזבו את פלשתינה המנדטורית במהלך מלחמת העצמאות. כיום היא מספקת שירותי בריאות וחינוך ליותר מ-5 מיליון "פליטים", עובדיה הם ברובם "פליטים" בעצמם וכמעט כל התקציב שלה מגיע מתרומות ממדינות מערביות.

המטרה המקורית הייתה חיובית: לסייע לאנשים שאיבדו את ביתם או את מקום עבודתם כתוצאה מאירועי המלחמה. לא ברור כמה מתוך אותם 700,000 פליטי מלחמת העצמאות אכן נאלצו לברוח במהלך המלחמה וכמה מהם פשוט שמחו להירשם כפליטים בכדי לקבל מגורים ואוכל בחינם, אבל חלקם בוודאי נזקקו לעזרה הומניטרית וטוב שהסוכנות דאגה לצרכיהם.

משרדי אונר"א ברפיח | פלאש90

אחת הבעיות הייתה שתנאי הסף להגדרת ה"פליטות" על פי אונר"א היה מגורים בפלשתינה המנדטורית בין השנים 46' ו-48', תנאי שיכול להחיל הגדרת "פליטים" על מהגרי עבודה זמניים ואף על תיירים ששהו כאן במקרה בתקופה הנכונה. מוזרה הרבה יותר היא העובדה שבניהם, נכדיהם וניניהם של הפליטים נחשבים מרגע לידתם ל"פליטים", תופעה שלא קיימת בשום סכסוך אחר בעולם. כך צמח מספר ה"פליטים" למיליונים. אם כלל זה היה מוחל בכל המקרים, אזי חלק ניכר מתושבי העולם כולל כותב שורות אלו היו נחשבים לפליטים.

התנהלותה השערורייתית של אונר"א היא תוצאה של מאבק דיפלומטי כושל שניהלו מדינות המערב שמימנו אותה מאז הקמתה מול מדינות ערב שבשטחן פעלה הסוכנות. מדינות המערב רצו שאונר"א תשקם את הפליטים, בדומה לפעולתה של הסוכנות האחראית על כל שאר מקרי הפליטות בעולם – נציבות האו"ם לפליטים (UNHCR).

לעומתן המדינות הערביות העדיפו להנציח את מצב הפליטות, לסגור את הפליטים במחנות לפרק זמן בלתי מוגבל וליצור בעיה הומניטרית באמצעותה ילחצו על ישראל. הנושא לא היה בעדיפות ראשונה בשביל מדינות המערב שהיו זקוקות לתמיכת הערבים במהלך המלחמה הקרה ולכן בסופו של דבר הן אפשרו לסוכנות להשתמט משיקום הפליטים ולהנציח את הבעיה.

שקרים וזכויות

מאז הקמתה לפני שבעים שנה, סוכנות אונר"א מנצלת את ה"פליטים" לצרכים פוליטיים ומשקרת ללא בושה, תוך קבלת מימון ממדינות המערב. היא עשתה זאת בזכות העובדה שכבר שנים שכל מי שמעורב בנושא מעדיף את הטווח הקצר על פני הטווח הארוך: מי שרוצה לסגור את אונר"א יודע שהדבר יגרור נזק דיפלומטי, עימות אלים ואולי קריסה של הרש"פ ושל משטר החמאס ומשבר הומניטרי.

עד היום, כל הגורמים העדיפו לדחות את הדילמה לשנה הבאה או לקדנציה הבאה. הפרגמטיזם של הטווח הקצר גרם וממשיך לגרום לנזק בטווח הארוך. מצער לגלות שמי שהובילה את הגישה הזאת ומנעה במשך שנים רבות כל יוזמה לשינוי המצב היא דווקא מדינת ישראל. ממשלות ישראל לדורותיהן ומערכת הביטחון בפרט, התנגדו לאורך שנים וממשיכים להתנגד גם כיום לסגירת אונר"א ומסייעות למעשה להנצחת בעיית ה"פליטים" הדורשים את זכות השיבה.

בעיני הצד השני, "בעית הפליטים" אינה ענין הומניטרי. לא ניתן לפתור אותה באמצעות פיצוי כספי, או ישוב מחדש. כפי שמוסבר היטב בספרם החדש של עדי שורץ ועינת וילף, בשביל הפלסטינים מדובר בעניין עקרוני, "זכות" מקודשת לשוב לשטחי מדינת ישראל הריבונית בכדי לתקן את מה שבעיניהם הוא פשע ועוול: הקמת מדינת ישראל.

מנהיגי מדינות המערב המממנות את אונר"א לא מכירים ב"זכות השיבה" ובוודאי לא סבורים שיש לבטל את מדינת ישראל. אבל כל עוד חלום השיבה הערבי מתוחזק על ידי סוכנות או"ם הממומנת על ידי מדינות המערב, ערבים רבים חושבים שמדובר לא בחלום אלא בתכנית פוליטית אפשרית שיש לה סיכוי להתממש ביום מן הימים. לאור זאת, קיצוץ התקציב לאונר"א על ידי ממשל טראמפ הוא צעד חשוב מאין כמוהו בניפוץ תקוות השווא הערבית לחיסול מדינת ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. הם מהגרי עבודה, וצאצאיהם, שהגיעו מרחבי הסהר הפורה מלפני כ-150 שנים, ואפילו מארצות הקווקז ומבוסניה, עם תחילת העליות הציוניות. יש רק מוסלמים בודדים שיכולים להיקרא תושבי ארץ ישראל (לא מקוריים, משום שלפני הגעת אבותיהם לפני כמה מאות שנים, לא היו מוסלמים, וגם לא ערבים או בני ישמעאל, בארץ ישראל). לאותם בודדים ניתן לתת תושבות אך לא אזרחות, וזאת תחת תנאים מסוימים שאי עמידה בהם מבטלת אוטומטית את התושבות של אותם מוסלמים בארץ ישראל.
    המוסלמים שמתגוררים ביהודה ושומרון, הרי הם אזרחים ירדנים שנמצאים פה שלא כחוק, ועל כן יש לגרשם עוד היום.
    כשם שבממלכת ירדן יש איסור מוצהר ליהודים לקנות רכוש, כך החוק במדינת ישראל צריך לאסור על מוסלמים לקנות רכוש בתחומה, כולל ביהודה ושומרון השייכים לה לפי החלטות ועידת סן רמו (וזה עוד חלק קטן ממה ששייך למדינת היהודים לפי אותה הועידה)
    כל השאר מוזמנים לחזור ולהיטמע בארצות ההמוצא של אבותיהם. חלק מהדרך הם כבר עשו, כשעזבו ב 1948 וב 1967. כל מה שנשאר הוא לתת פוש אחרון.

    זה, ופיצוי מלא לפליטים היהודים ממדינות ערב (רק לידיעתכם – באי ג'רבה שבתוניסיה התיישבו כהנים מתקופת בית המקדש הראשון, ובתימן ישבו צאצאי שבט יהודה מתקופת בית המקדש הראשון, ועקב התנכלות המוסלמים בעת הקמת מדינת ישראל הם נאלצו לברוח. אז היהודים ישבו במדינות ערב הרבה מאד שנים לפני שמוסלמים הגיעו לארץ ישראל), אלו הם המרכיבים של הפיתרון היחידי של הסיכסוך.

  2. אונר"א היא בעיה בגלל שהממסד הביטחוני הישראלי נלחם עבורה.
    הממסד הביטחוני הישראלי רוצה שקט תעשייתי בכל מחיר. הממסד הזה מוכן להכיל הכל ובלבד שיהיה שקט, או למצער מצב שאין בו יותר מדי נפגעים. הממסד הזה – הכולל את השב"כ, המנהל האזרחי והמתפ"ש וגם חלק גדול מהקצונה הבכירה של הצבא – רואה לטווח הקצר בלבד. תנו להם לסיים את הקדנציה שלהם בשקט כדי שיוכלו לעבור לתפקיד הבא או לכורסת המנהל הנוחה במגזר הפרטי.
    המשמעות של חיסול אונר"א היא חיסול בעיית ה"פליטים". יכול להיות שזה יהיה כרוך במהומות לתקופה קצרה – ואולי לא. גם במקרה של העברת השגרירות האמריקאית לירושלים , הממסד הזה איים והפחיד ב"מלחמת דת כוללת במזרח התיכון". והנה, לא מלחמה ולא נעליים.
    בכלל, היה רצוי שהממסד הביטחוני לא יעסוק במדיניות אלא במילוי החובות שלהם כלפי מדינת ישראל , קרי הכנה מיטבית של כוחות הביטחון לכל איום צבאי. את המדיניות רצוי שישאירו לדרג המדיני.

  3. ולי מפריעות שתי מלים בכותרת: סכסוך ופתרון.
    1. אין סכסוך בין העומד להשמדה לבין המתכנן שלה, כפי שלא היה סכסוך בין יהודי אירופה לנאצים. קריאה בחוקות פת"ח וחמאס יבהיר שיש בהן מקבילות לכתוב במיין קאמפף של היטלר.
    2. מכאן, שרק מלחמת סכום אפס תביא לפתרון, כלומר להכנעת המשמידים הפוטנציאליים. פתרון רך יותר יהיה הפרדה גמורה. הם שם ברחבי המזה"ת ממנו הגיעו, ואנחנו כאן.
    השמאל המצומק הרגיל את כולנו למונחים המעוותים שלו. בואו נצא מזה. לפחות אנחנו. לא סכסוך, לא פלסטינים, ופתרון כואב רק לצד אחד.

  4. שלא לדבר על תכני הלימודים בבתי הספר של אונר"א הספרים והמורים המחנכים ומקדשים את הג'האד השנאה והעוינות הנצחית כלפי מדינת היהודים ומדינות המערב בבתי ספר הללו מחנכים עוללים מגן הילדים ומעלה שיש להרוג ולהשמיד את היהודים תוך הבטחה כוזבת להחדרתם לתככי מדינת ישראל וכל זאת בכספי המדינות התורמות רובן ככולן מדינות מערביות שלא זוכות ולו למילת תודה אחת קטנה על המחווה והתרומה אלא להפך דרישה תקיפה וחוזרת של מנהיגי הטרור לתשלום הפרוטקשן הזה לצמיתות לשחיתותם תוך הונאת העולם וניצול הפליטים האמתיים במשך 70 שנה

  5. אין עם פלשתיני ! זו המצאה של מדינות אירופה ששונאות את ישראל. הערבים שהיו בשנת 1948 לא היו עם !
    הם חמולות שלא מכירות אחת בשנייה כמו שיש חמולות בסוריה ובכל ארץ ערבית אחרת !!!
    ישראל נקראה פלשתינה כי הרומאים נתנו לה את השם נגד היהודים שחיו בארץ ישראל.
    הערבים שהיו כאן באו כי העליה היהודית לארץ ישראל הביאה לעבודה בחקלאות ובבניו וכדומה.
    לא הייתה זהות ערבית של עם בישראל לפני העליה היהודית.
    מי שמתעניין בנושא יכול להאזין ולצפות באינטרנט על ההרצאות של דוקטור מרדכי קידר.
    תודה !