מזרח תיכון אדום: סין מרחיבה את נוכחותה הצבאית באזור

תחת מסווה של אינטרסים כלכליים, הקימו הסינים בסיס אסטרטגי בפתח הים האדום שמספק להם דריסת רגל חיונית באזור

מלחים בחיל הים של הצבא הסיני | ויקיפדיה

העיר הקטנה אובוק, על חופי מיצרי באב אל-מאנדב המחברים בין האוקיינוס ההודי לים האדום, מושכת אליה בחודשים האחרונים תשומת לב רבה. בעיר שנמצאת בחלקה המזרחי של ג'יבוטי, מתרחשת תנופת בנייה בעלת השפעה גיאו-פוליטית ואסטרטגית רחבה הרבה יותר מגודלה של המדינה האפריקאית בה חיים פחות ממיליון בני אדם. תנופת הבניה, בדומה למקומות אחרים ברחבי היבשת, מקורה בבייג׳ינג ובשאיפות הענק הסיני לשליטה ושימוש במשאבי אפריקה.

העניין בעיר הקטנה הזו נעוץ בכך שבחודש אוגוסט של השנה שעברה נחנך במקום באופן רשמי בסיס סיני ימי, המרוחק אלפי קילומטרים מחופיה של סין. הבסיס הינו מיזם הסיני הראשון שכולל מאפיינים צבאיים מחוץ לגבולות סין, והוא מרחיב באופן משמעותי את יכולותיה הצבאיות והכלכליות בצומת אסטרטגית בה עובר חלק נכבד מהסחר העולמי.

על אופיו הצבאי של המקום יעידו ספינות הצי הסיני שנשלחו לטקס החניכה, והתלונות של טייסים בחיל האוויר האמריקאי על קרני לייזר ששוגרו לעברם במטרה לשבש את טיסתם. גם העובדה כי ב-12 במאי השנה נערך באזור תרגיל באש חיה, מחזקת את ההערכה כי זהו בסיס בעל מאפיינים צבאיים ולא נמל אזרחי.

הנמל הישן באובוק | Robert Ressler

מאז הקמתו הורחב הבסיס בהתמדה, ולפני כשלושה חודשים הודיע השר לביטחון לאומי של סין כי צפויות הרחבות נוספות על מנת לפעול נגד שודדי הים ולשמור על השלום והיציבות באזור. יש לציין שהסינים אינם הראשונים להקים בסיס צבאי בג'יבוטי, וגם ארצות הברית, צרפת ויפן מחזיקות בסיסים צבאיים במדיה. המניע מאחורי הקמת הבסיס הסיני הינו הצורך ההולך וגובר של סין באבטחת נתיבי השיט, שמהווים את צינור החמצן למדינת הענק. דרכם מגיעה האספקה המתמדת של חומרי גלם מצד אחד, ומן הצד השני הם משמשים לשיווק המוצרים הסינים ברחבי העולם.

עיקרון בעייתי

המוטיבציה הסינית להשתלטות על משאבים ברחבי העולם מורכבת משני אפיקים מקבילים: צורך כלכלי מובהק להאכיל 1.4 מיליארד בני אדם, וזאת לצד השאיפה להפוך את סין למעצמה בעלת השפעה מכרעת על הסדר העולמי.

עד לשנים האחרונות הצליחו הסינים להגדיל את כוחם מבלי לנטוע תחושת איום על הזירה הגלובאלית בכלל ובמזרח התיכון בפרט. הם עשו זאת בדרכים מתוחכמות תוך הסוואה מוצלחת למדי של שאיפות ההשתלטות, אך לאחרונה השאפתנות הסינית כבר קשה יותר להסוואה.

עד השנים האחרונות  פעלו הסינים לרוב תוך שימוש בעקרון ״אי-ההתערבות״, אותו שיווקו לעולם כעקרון המנחה את מדיניות החוץ שלהם. לפי עיקרון זה, סין נמנעת מלהתערב בנעשה בשטחן של מדינות ריבוניות ללא הסכמתן, אך מספיק לציין את התמיכה הארוכה שמעניקה בייג'ינג לאסד בסוריה כאשר היא מונעת כל ניסיון לפעולה בינלאומית באו״ם, על מנת להבין את הבעייתיות של העיקרון הזה.

דריסת רגל

מיקום העיר אובוק | גוגל מפות

אז מה לכל זה ולמזרח התיכון? ראשית כל, המתקן הסיני נמצא ממש בגבולות האזר, על המיצר המפריד בין חצי האי הערבי ליבשת אפריקה ועל השער לים האדום, לתעלת סואץ ולמפרץ אילת. המיקום הגיאוגרפי מצביע על ההבנה הסינית כי מדיניות ״אי המעורבות״, גם אם הייתה רטורית בעיקר, אינה יכולה להימשך עוד.

אם זו היא אכן המסקנה הנובעת מהקמת הבסיס הסיני הרי שיש לצפות להשלכות נוספות על האזור כולו וגם על ישראל בתוכו. הסינים כבר פועלים באופן גלוי לחלוטין באזור במטרה לבסס את מעמדם כגורם שיהיה אחראי על שיקום סוריה שלאחר מלחמת האזרחים, ומושיטים יד גם לאיראנים הנאנקים תחת חידוש הסנקציות מצד ארה״ב.

אמנם כרגע לא נראה באופק מצב בו הסינים שולחים כוחות צבאיים בסדר גודל משמעותי על מנת לכתפות את שאיפותיהם, אבל הבסיס בג'יבוטי בהחלט מספק להם דריסת רגל כהכנה לכך.

 

על מדינת ישראל להפנים את המשמעויות של הצמיחה במעורבות ובנוכחות הסינית באזור ולהגיב אליהן בהתאם. הצעד הראשון הוא להכיר בסינים כשחקן משמעותי במגרש המזרח תיכוני, שחקן שגם אם הוא אומר שכל מטרתו היא כלכלית, פועל בסופו של דבר מתוך אינטרסים וצרכים פנימיים.

לאחר הבנה זו, על הממשלה וגופי הביטחון ללמוד את מניעיה של סין לעומקם, ואת היכולות והכוונות הצבאיות המתגברות שלה. על סמך אלה יש לייצר אסטרטגיה כוללת, לא רק ביטחונית או כלכלית, אלא כזו שתכיל את המרכבים לכדי תמונה מלאה ולפיה תפעל  מדינת ישראל בקשריה עם סין.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. סין חכמה מדי לחפש מלחמות.אבל היא יכולה לשלוט בעולם מחשבתית.לפעול ליצוא מליון סינים בשנה להגר לכל מדינות העולם.להקים מרכזי קהילות בכל מדינה שתתן שירות לכל סיני המהגר וסיוע ככל הנדרש.כך העולם יוצף בסינים אוהדי המדינה הסינית.ומכאן הם ישפיעו פוליטית לטובת סין.זה זול יותר וקל ממהלכים מדיניים וצבאיים

    1. קשה ״לשלוח סינים להגר״- בגלל מדיניות הילד האחד, כל מהגר כזה משאיר אחריו הורים וארבעה סבים וסבתות, וזה ייצור בעיות מעשיות רבות; מה שיותר ריאלי הוא:
      – לפנות לקהילות הסיניות הקיימות בכל עולם ולחזק את בקשר שלהן לסין

      – להפוך את סין למרכז מדעי-אקדמי-תעשייתי; שעשרות אלפי סטודנטים יגיעו ללמוד לתארים מתקדמים בסין ולא בארה״ב.

      – להפיץ תרבות פופולרית סינית: סרטים, משחקי מחשב, טלויזיה, קליפים.
      כבר כמה עשורים שצעירים בכל העולם צורכים תרבות פופולרית אמריקאית. סביר שבעתיד חלק מזה ייוצר בסין.

    2. מדיניות הילד האחד בוטלה.וכרגע מדיניות הילד השני תבוטל ללא הגבלה.עקב זה שיש יותר גברים מנשים בגלל ההפלות הרבות שנעשו בזמן מדיניות הילד האחד.יש 120 מליון גברים סינים שאין להם אופציה להכיר בת זוג.כי הגברים הופלו לטובה כבנים והנשים הופלו בגלל ההעדפה לילד בן.וכרגע יש משבר גדול.וכיוון שלסינים אין מאיפה להביא 120 מליון בנות.הרי שהפתרון לייצא מהגרים סינים החוצה.לכבוש את העולם ברגליים.לאפריקה.לדרום אמריקה.אירופה המערבית.אוסטרליה.ולכל מקום בעולם.הסינים ינצחו במספרים ולא בנשק.

  2. אז באמת מענין לאן באמת הולך העולם וגם אנחנו. לא מבינים כלום .מה מי מומו מימי ממה. יאממה. מה היה מה יהיה מה נישאר ומה ניגמר. זה שהעולם קצת הישתגע רואים . אבל מה כאילו הוא ישתגע עוד יותר. מה אומר כסא הכבוד. מה אתה אומר פפוש. מה החלטת. חחחח. בינתיים מחר שבת . יש דברים ניסתרים לא נבין לא נדע. יש אגב את נבואות דניאל וגם נביאים אחרים. צריך לינבור בהם להבין אותם. הקרן המשונה שכתוב עם עינים האם זה לא הסדר העולמי החדש כאילו. ממש מפחיד באמת. ניתן להבין שאנחנו בעידן המישפט האחרון והרי אומרים במקורות שיהיה קשה מאוד לכל נשמה.

    1. למה מציגים את תגובותיו של הקשקשן? לא ברור שמטרתו לגרום לאתר להיראות הזוי?

  3. לצערינו, בארץ נעשת מעט מאוד חשיבה לעומק לצורך יצירת מדיניות לטווח הארוך.
    ברוב המקרים מדובר ביוזמה מקומית ופרטית של פקיד כזה או אחר ולא הכתבת מדיניות מלמעלה.