שיא הצביעות: הח"כים הערבים הצביעו נגד הקמת תחנות משטרה במגזר

חברי הרשימה המשותפת, ביחד עם מרצ, התנגדו לתיקון לחוק שיאפשר הקמה של תחנות חדשות במקרים בהם המועצה המקומית מערימה קשיים

"גאונים בנושא של זעקת הקוזק הנגזל". חברי הכנסת של הרשימה המשותפת | פלאש90

החברה הערבית מדממת…אין עדות קשה ועצובה יותר להזנחת המשטרה. בזמן שאנחנו נאבקים לביטחוננו, במשרד לביטחון פנים משחקים בנשק חם". ח"כ איימן עודה

החברה הערבית הופכת לשדה קרב והמשטרה מפקירה את האזרחים הערבים לגורלם. ח"כ עאידה תומא-סלימאן

מלים קשות אלו של חברי הכנסת הערבים הושמעו לאחר לילה קשה שעבר על המגזר ביום חמישי האחרון: בני הזוג מחמוד חג'אג' ורימא אבו חיט נרצחו בכניסה לעיר טירה, ומספר שעות לאחר מכן נורה למוות פייסל רדאד בג'סר א-זרקא. שלושה בני אדם נוספים נפצעו.

התגובות בקרב חברי הכנסת הערבים, שחלקן הובאו לעיל, הפנו את עיקר האשמה כלפי משטרת ישראל, אשר לטענתם אינה עושה מספיק כדי לאכוף את החוק ביישובי המגזר. ח"כ אחמד טיבי טען כי מקרי הרצח השבוע הם הוכחה להשתוללות הפשיעה ביישובים הערביים והוסיף: "משטרת ישראל והצבא נושאים באחריות".

אין ספק שהפשיעה במגזר הערבי היא סוגיה כאובה. אך חברי הכנסת הערבים הם האחרונים שיכולים לבוא בטענות למשטרה בנושא הזה. במשך שנים ארוכות עשו מנהיגים שונים במגזר הערבי, ביניהם גם כמה מחברי הרשימה המשותפת, כל שביכולתם לסכל את ניסיונות המדינה להשלטת החוק בכפרים וערים ערביות. כך למשל, כאשר נחנכה בשנה שעברה נקודת המשטרה בג'סר א-זרקא לאחר תהליך ארוך ומלא בהתנגדויות, ח"כ ג'מאל זחאלקה הוביל הפגנה סוערת מול התחנה וקרא קריאות נגד המשטרה.

אבל השיא במשחק הצבוע של הח"כים הערביים היה לפני כחודש וחצי, כאשר הם עצמם הצביעו נגד תיקון לחוק המאפשר לרשויות המדינה להקים תחנת משטרה למרות התנגדות המועצה המקומית. התיקון לפקודת העיריות הוצע על ידי השרים דרעי וארדן בתגובה לקשיי המשטרה בהקמת תחנות במגזר הערבי, על אף המאמצים הרבים שהושקעו בתחום עם הקמת מנהלת מיוחדת לשיפור השירות למגזר.

תחנת המשטרה בכפר קאסם לאחר המהומות בשנה שעברה | פלאש90

בג'סר א-זרקא למשל, סירבה המועצה במשך תקופה ארוכה להקצות קרקע מתאימה להקמת תחנה ביישוב, מה שגרם עיכוב של שנים בתהליך. לפני שבועיים אגב, נעצרו שני תושבי המקום לאחר שביצעו ירי לעבר התחנה. בכפר כנא הגישו 300 מהתושבים בקשות להפסקת העבודות להקמת תחנה ביישוב, ועיכבו בכך את הביצוע במשך כשנה.

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת בשנה שעברה סיפר אסי אהרוני, ראש מדור הנכסים במשטרה, על חלק מהקשיים עימם הוא מתמודד בנושא התחנות החדשות. לדבריו, ברוב המקרים מדובר "בשיקולים שאינם מקצועיים", כמו התנגדות במועצות המקומיות להקצאות קרקע או לחץ שמופעל על אנשים פרטיים שלא למכור את המגרש או המבנה שברשותם לטובת תחנת משטרה.

ניצב ג'מאל חכרוש, שמונה לראש מנהלת התיאום החדשה במשטרה, סיפר באותו דיון כי אותם אנשי ציבור המוחים על הפשיעה במגזר, הם אלה שבולמים את הקמת התחנות: "יש הרבה פשעים, אבל פתאום אנשי ציבור שצעקו שהמשטרה חלשה, מתנגדים לתחנה בכפרם. כנראה המצב הקיים היה טוב להם, והשאירו אותנו לבד עם החסמים. יש בנייני ציבור שרק צריך לשנות להם יעוד אבל פתאום כשצריך אישורים, בלי סיבה מישהו לא חותם".

מתנגדים ובוכים

התיקון שהציעו השרים כאמור נועד לעקוף את התופעה הזו, ולאפשר הקמת תחנת משטרה בשטח יישוב גם אם מליאת המועצה המקומית מתנגדת. על פי התיקון שהוצע, במקרה שבו המועצה מתנגדת לאשר את הקצאת הקרקע, תעבור הסמכות בנושא לידי שר הפנים.

לכאורה מדובר ביוזמה מבורכת מצד הממשלה שאמורה לשפר את מצב הביטחון האישי במגזר, וההצעה אכן עברה במהירות את הדיונים בוועדות והגיעה להצבעה סופית במליאה לפני כחודשיים. החוק עבר ברוב של 37 ח"כים מול 10.

למרבה ההפתעה מבין עשרת המתנגדים בהצבעה, שישה היו חברי כנסת של הרשימה המשותפת: ג'מעה אזברגה, סעיד אלחרומי, יוסף ג'בארין, עבד חאג' יחיא, ותומא-סלימאן. ראש הרשימה איימן עודה הצביע נגד בקריאה השנייה, אולם בשלישית לא היה נוכח במליאה. יחד איתם התנגדו לחוק גם ארבעה חברי מרצ: אילן גילאון, עיסאווי פריג', מיכל רוזין ומוסי רז.

כלומר, חברי הכנסת שיצאו בזעקות שבר לאחר שני מקרי הרצח האחרונים במגזר והמחסור באכיפת המשטרה – הם אותם חברי כנסת בדיוק שהצביעו נגד ההצעה שתאפשר למשטרה להקים תחנות בישובים ערביים ולאכוף את החוק בצורה יעילה יותר.

הקוזק הנגזל

היחסים בין משטרת ישראל והמגזר הערבי בכלל, ונושא האכיפה בפרט הם בעלי היסטוריה ארוכה של מחלוקת. במחקר שפורסם לפני מספר חודשים סיפרו מפקדי תחנות משטרה בישובים ערביים על האתגרים שניצבים בפניהם, כמו העלמת ראיות מזירות פשע וחוסר שיתוף פעולה מצד הציבור. רק מהעת האחרונה זכורים אירועים קשים כמו העימותים שפרצו ברהט לאחר מעצר של תושב העיר, והמהומות בכפר קאסם לאחר מעצרו של עובד העירייה שתקף שוטרים.

לאחר המקרה בכפר קאסם סיפר לי בראיון ניצב אריה עמית כי המנהיגים הערבים מנצלים כל הזדמנות לחמם את השטח. "הם גאונים בנושא של זעקת הקוזק הנגזל. בוכים למה אין משטרה ומדוע לא אוספים את הנשק הבלתי חוקי, אבל כשהמשטרה כן עושה משהו הם מייללים שהשוטרים אכזרים ואלימים. כל ניסיון אמתי של המשטרה לקיים שלטון חוק נתקל בתוקפנות", אמר אז עמית. רב ניצב אסף חפץ הוסיף: "צריכה להיות עבודה משותפת של המנהיגים האזרחיים בכל המגזרים, ואמירות שתוקפות רק את המשטרה בנושא הן לא אחראיות".

נאיל זועבי, מנהל בית ספר בטמרה, התייחס לאירועי האלימות האחרונים בפוסט שפרסם אתמול בפייסבוק: "הפצע ממשיך לדמם, ואני יודע שהאנשים שאמורים להיות לנו כתובת עסוקים עד הצוואר באיך לשרוד פוליטית ולשגשג על גבה של הבעיה הפלסטינית. ההנהגה הערבית שוב נכשלה בכך שהיא לא עוסקת בעניין מיגור האלימות…אנחנו מתגעגעים לימיה של ההנהגה הערבית האמיצה והחזקה שידעה לטפל בבעיות ולבנות קשרים וגשרים עם הממסד הישראלי. למורת רוחי הנהגה זו הוחלפה על ידי אנשים שיודעים ללבות את היצרים. מי שישלם את המחיר ויפסיד הוא המגזר הערבי".

גם נתוני הפשיעה המדאיגים בקרב המגזרי הערבי – אשר גבוהים בעשרות אחוזים בהשוואה לכל ציבור אחר בישראל – מדברים בעד עצמם. הבעיה קיימת, היא עמוקה והיא דורשת טיפול יסודי. הדרך לפתרון נמצאת בהכרה במצב מצד הציבור הערבי ושיתוף פעולה שלו עם רשויות החוק ועם ניסיונות הממשלה והמשטרה להילחם בפשע על אף כל המכשולים. הדרך השנייה, אותה מובילים בהתלהבות דווקא מנהיגי המגזר הסובל מהבעיה תוך הצגת צביעות מהממת, רק תמשיך ותגביר את ההקצנה ואת הכותרות העצובות הבאות על עוד אירוע ירי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. מי שמתנהג כמו אויב, שהולך כמו אויב, שמדבר כמו אויב, הוא אויב. ולאויב צריך להתייחס בהתאם. מדוע לא מגייסים את המוסלמים, כי לא סומכים על הנאמנות שלהם! למה לתת זכויות אזרח למי שאתה לא סומך על הנאמנות שלו?

    1. שאלה טובה. כי ככה רוצים הנאורים ולך תסביר להם שהם דווקא חשוכים.

    2. מי שפולש לארץ שלך ומתנהג כמו אויב צריך להחזירו לארצוצ ערב

  2. בחצות ליל ה-16 במרץ 2015, נחתו בחשאי מאות אלפי אנשים ירוקים מהמאדים. בדרך הידועה רק להם, הם הצטיידו חיש קל בתעודות זהות כחולות. כולם כאיש אחד (אם אפשר להשתמש בביטוי הזה לגביהם) הצביעו ביום המחרת, ה-17 במרץ, לרשימה המשותפת. ככה כנראה נבחרו נציגיה לכנסת.

  3. הרשימה המשותפת ניזונה משנאת ישראל. אם לא יישפך דם אצלם-לא יהיה להם את מי להאשים. והדרך הטובה ביותר לקושש קולות בקלפי היא להאשים את היהודים בהכל כולל הכל. אם יהיה טוב במגזר הערבי, אז ברור שהרשימה המשותפת לא תוכל לשבת בשקט וברור שלא באינטרסים שלה לדאוג לביטחון הפנים של תושבי המגזר.

  4. כל אחד מהיצורים בתמונה עונה לשם התואר "פרא אדם" הלוא הוא ישמעאל הגיב:

    כל אחד ואחד מהם יכול להיראות כישמעאל מקורי.

    זה שנכתב עליו שאינו אדם כלל אלא שם העצם שלו הוא פרא ורק שם התואר המוצמד לשם העצם הזה הוא אדם.

    כלומר:פרא אדם ישמעאל – ידו בכל ויד כל בו.

    ישמעאל הינו פרא בדמות של אדם – אך אינו אדם.

    כבר בתורה כתוב כך.

    התורה הפכה את שם העצם והתואר בהיפוך מיקומם.

    ומה שמעניין הוא שידו אמנם בכל אך בסוף הפסוק כתוב שיד כל תהיה בו.

    הוא יוכה בכל העולם כולו ויירמס עד עפר.

  5. כפי שאומר שפטל תשעה מכל עשרה ערבים בארץ מצביעים למפלגת האויב הזו הגיב:

    וכל מי שטוען ש- 99 אחוז מהערבים הם נאמנים וטובים ואינם שוחרי רע לעמנו משקר במצח נחושה.

    1. המספרים לא מסתדרים. בארץ (לצערי) 20% מהאוכלוסיה היא ערבית. זה אומר 24 חכים. אם נשכלל את אחוז ההצבעה הנמוך, 20 חכים. אבל לרשימה המשותפת יש רק חצי מקולות הערבים והם לא ממש מייצגים אותם. אני די בטוח ששאר הערבים מצביעיל למפלגות לא גורעות בהרבה, כמו מרץ והמחנה הפוסט ציוני.

  6. "עם הקמת מנהלת מיוחדת לשיפור השירות למגזר" – "מנהלת" היא "מנהלה" בסמיכות. לא הוקמה "מנהלת משותפת" אלא מנהלה משותפת (כמו שהצעת החוק לא נועדה להקמת "נקודת משטרת" בכפר כלשהו).

  7. למה לא פניתם לחברי מרץ להסביר למה הצביעו נגד. מעניין מה התשובה שלהם. הם לא בעד שלטון החוק?

  8. אבל אפשר לסכם בפחות מלים את הנושא – לכו ליוטיוב ותראו מה קורה כשניידת תנועה עומדת בכפר ערבי או דרוזי או בדואי ומנסה לעצור נהגים – לבדוק רישיון, רכבים וכולי. תוך רבע שעה כל הכפר סביבם והשוטרים צריכים להחליט אם להתקפל בשקט או להביא תגבורת ולהסתכן במהומות. אפילו אצל הדרוזים בכרמל (!!) זה ככה.
    אז שלא יעבדו עליכם ולא יבכו למה המשטרה לא מטפלת בהם. זאת חברה דפוקה של חמולות, נקמות דם וסולחות. פרימיטבים שטובים בעיקר בלפשוע ואז לבכות. זו האמת בלי התייפיפות.
    כשיפסיקו להבריח שוטרים באלימות החוצה מהיישובים שלהם – שיבכו על פשיעה ועל המשטרה. צבועים.