בין סינוואר ליאסין: מנהיגי חמאס מוכרים שקרים על "שלום" – ומתכוננים למלחמה

ב-1989 התכוונה ישראל לעצור את השייח' יאסין, אך מנהיג חמאס מיהר להודיע על נכונותו להפסקת אש והמעצר הוקפא. זמן קצר לאחר מכן נחטפו ונרצחו אילן סספורטס ואילן סעדון

"נחש ארסי במסווה של כבשה תמימה". יחיא סינוואר (מימין) ואחמד יאסין | פלאש90, ויקיפדיה

ארגון הטרור חמאס בירך הבוקר על הפיגוע בברקן, בו נרצחו שני ישראלים ועוד אחת נפצעה מירי של מחבל פלסטיני. "אנו מברכים את 'פעולת ברקן' שבאה בתגובה על פשעי הכיבוש בעזה וחא'ן אל-אחמר ועל ההתנחלויות בגדה המערבית", אמר דובר חמאס. התשבוחות שמרעיפים בחמאס על המחבל מעמידים באור מגוחך את ההתלהבות של רבים בשמאל הישראלי מההצהרה של מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, כי "אני לא רוצה עוד מלחמות".

תמר זנדברג, זהבה גלאון ואלדד יניב, שראו בהכרזת סינוואר צוהר לעידן חדש בין ישראל לחמאס, כנראה שוכחים (או רוצים לשכוח) שאין זו הפעם הראשונה שבכיר בחמאס קושר לעצמו כנפי יונה צחורה, בעודו מתכונן לעימות צבאי נוסף מול ישראל. בספרו 'זכרונות אבו יוסוף' משחזר סא"ל (מיל') יעקב סבג, קצין לשעבר ויועץ לענייני ערבים במנהל האזרחי, כיצד בסוף שנות השמונים היתל מנהיג חמאס השייח' אחמד יאסין בישראל כשהשמיע עמדות שהתפרשו כ'מתונות' על ידי מערכת הביטחון. זמן קצר לאחר 'ההנחה' שהעניקה ישראל ליאסין החלה חמאס לבצע פיגועים קטלניים בתוך הקו הירוק שהסתיימו במותם של שני חיילי צה"ל.

תנועת חמאס הוקמה על ידי יאסין בשנת 1987, זמן קצר לאחר פרוץ האינתיפאדה הראשונה. חמאס של יאסין התסיסה את השטח ועמדה מאחורי המהומות האלימות ובאוגוסט 1988 נעצרו מרבית מנהיגי חמאס, מלבד יאסין. לדברי סבג "במערכת הביטחון חששו שמא מעצרו (של יאסין) יגרום יותר נזק מתועלת" ובשב"ס גם לא הביעו התלהבות יתר להיערך לוגיסטית ורפואית לטיפול ביאסין שהיה כזכור מרותק לכיסא גלגלים.

כעבור מספר חודשים, בתחילת 1989, נבחנה האפשרות לעצור את יאסין. מנהיג חמאס שמע על כוונה זו של ישראל, ולפי סבג לא חלפו להם יומיים לפני שיאסין יצא "בהכרזה מהפכנית: בתמורה לנסיגה ישראלית לקווי 67', חמאס תסכים להפסקת אש קצובה בזמן עם ישראל". במילים אחרות, יאסין לא ימנע מישראל לבצע התאבדות לאומית ולקבל את התכתיבים הפלסטינים, אך מיד לאחר שהישראלי האחרון יעזוב את שטחי יהודה, שומרון ועזה – יאסין וחמאס ימשיכו את מלחמת השמד נגד ישראל, רק בתנאים הרבה יותר נוחים לארגון הטרור.

בעקבות ההכרזה של יאסין זנחה מערכת הביטחון את התוכניות לעצור את מנהיג חמאס. סבג תיאר בספרו היטב את האבסורד: "חידוש כה מהפכני והבטחה לשלום אוטופי לנצח נצחים קצוב בזמן, הביאו להקפאת כל המהלכים למעצרו של השייח' יאסין בכמה חודשים", כתב.

אבי סספורטס (מימין) ואילן סעדון ז"ל

ישראל שילמה במהרה את המחיר על האמון שרחשה למנהיג חמאס. ב-16 בפברואר 1989, זמן קצר לאחר הכרזת השלום של יאסין, נחטף ונרצח החייל אילן סספורטס על ידי שני מחבלי חמאס מג'באליה. כשלושה חודשים לאחר מכן חטפו ורצחו שני מחבלי חמאס אחרים חייל נוסף, אילן סעדון. גופתו של סספורטס התגלתה כעבור מספר חודשים, אך גופת סעדון נמצאה רק ב-1996.

חטיפתם ורציחתם של שני החיילים היו פעולות הטרור הראשונות של חמאס מחוץ לקו הירוק. מדובר היה בשינוי גישה מבחינת חמאס, שעד אז התרכז בשריפת שדות חקלאיים וניסיונות כושלים לפיגועי ירי. רק לאחר פיגועים אלו מימשה ישראל את תכניתה המקורית ובמאי 1989 יאסין נעצר על ידי כוחות הביטחון.

שקר ה'הודנה'

הניסיון של בכירים במערכת הביטחון לשוות לשייח' יאסין תדמית מתונה ופרגמטית נמשך גם במילניום הנוכחי. בתקופת מאסרו של יאסין נחטפו ונרצחו החיילים נסים טולדנו ונחשון וקסמן. יאסין קרא שלא לפגוע בחיילים, אך לאחר שנורו למוות הצדיק את פעולות הטרור. ב-1997 שוחרר יאסין מהכלא במסגרת עסקה סיבובית עם ירדן לאחר ניסיון החיסול הכושל של חאלד משעל.

לטענת ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, יאסין הציע לאחר שחרורו "הודנה ל-30 שנה" עם ישראל. נתניהו, ששימש באותה עת כראש ממשלה, הכחיש את הטענות. במקביל פעל יאסין לגייס עשרות מיליוני דולרים עבור חמאס ובתחילת האינתיפאדה השנייה עודד את הזרוע הצבאית לבצע פיגועי טרור נגד ישראל. ביוני 2003 הסכים ל'הודנה', אך כעבור כחודשיים ביצע מחבל חמאס פיגוע התאבדות באוטובוס בירושלים בו נרצחו 23 ישראלים, שבעה מתוכם ילדים.

במרץ 2004 חוסל יאסין בפעולת סיכול ממוקד מהאוויר שביצעה ישראל. לפני מותו ניסח מכתב שיועד למנהיגי הליגה הערבית שהתכנסו באותה עת, ובו הבהיר כי מבחינת חמאס הפסקת אש אינה אופציה: "פלסטין היא אדמה ערבית ומוסלמית, שנכבשה על ידי כוחות הצבא של יהודים ציונים, והיא לא תוחזר, אלא בכוח", כתב. "אנו קוראים לכם להפסיק את יחסי הנורמליזציה עם האויב הזה, לסגור את שגרירויות ואת הקונסוליות שלו".

"העיתונאית סילפה חלק מהריאיון"

בסוף השבוע האחרון התפרסם ב'ידיעות אחרונות' ראיון נרחב עם  סינוואר, מנהיג חמאס בעזה. סינוואר התראיין לעיתונאית האיטלקייה פרנצ'סקה בורי, הכותבת גם לעיתון האיטלקי 'לה רפובליקה'. בתחילת הראיון נכתב כי בורי שאלה את סינואר מדוע הסכים להתראיין לעיתון ישראלי, כלומר ניתן להבין כי מנהיג חמאס ידע שדבריו מיועדים לעיתונות הישראלית.

לאחר פרסום הריאיון דיווח גל ברגר מ'כאן חדשות' כי בחמאס טוענים שהעיתונאית לא הציגה עצמה כשליחה של עיתון ישראלי. "הריאיון לא נערך עם העיתונאית פנים אל פנים אלא היא שלחה שאלות בכתב וקיבלה תשובות בכתב ואח"כ ביקשה צילום משותף איתו", נמסר מלשכת סינוואר. מנהיג חמאס הוסיף כי העיתונאית "אף סילפה חלק מהתוכן כדי שייראה כאילו הראיון נעשה עם כלי תקשורת ישראלי".

בשיחה עם 'העין השביעית' אישרה בורי כי לא אמרה לסינוואר שהוא מתראיין לעיתון ישראלי. לדברי העיתונאית האיטלקיה ב"ידיעות אחרונות" שינו את נוסח השאלה הראשונה שהציגה בראיון. לדבריה, היא לא אמרה לסינוואר שמדובר בראיון ראשון לעיתון ישראלי. "זה משהו שלא היה בשאלה שלי, והתלוננתי על כך ל'ידיעות'", אמרה בורי לעין השביעית. עורך ידיעות אחרונות נטע ליבנה דבק בגרסה לפיה סינוואר היה מודע לכך שהוא מתראיין לעיתון.

בראיון שהתפרסם בידיעות קרא סינוואר להסיר את "המצור" מעל עזה והגן על הטקטיקות הטרוריסטיות של ארגונו כמו ירי טילים, מנהרות טרור, השלכת מטענים על לוחמי צה"ל, ניסיונות חדירה לישראל ופיגועי התאבדות. "מטרת ההתנגדות היא שהמסר שלך יגיע לצד השני. שפת ההתנגדות תלויה בשפה שהצד השני מבין", אומר סינוואר ומוסיף: "כלי ההתנגדות משתנה בהתאם להקשר, אל מי אתה רוצה לפנות ומהי השפה שהצד השני מבין. אם מחר אני מארגן פיגוע, אני אהיה בכותרות הראשיות של כל העיתונים".

"נחש ארסי שמתחפש לכבשה"

סינוואר הוא אחד הרוצחים האכזריים ביותר של חמאס. בינואר 1988 נעצר סינוואר בן ה־26 והורשע ברצח של ארבעה משתפי פעולה פלסטינים. הוא נידן לארבעה עונשי מאסר עולם ובהמשך הוארכה תקופת המאסר ב־25 שנים נוספות, לאחר שתכנן בין כותלי הכלא חטיפת חיילים לצורכי מיקוח. הוא שוחרר לפני שבע שנים במסגרת עסקת שליט.

באפריל האחרון קרא סינוואר להמוני העזתים לחצות את הגדר בגבול הרצועה לעבר ישראל. סינוואר איים כי "נפיל את הגדר ונעקור את לבם (של הישראלים) מגופם".

במאי האחרון הבהיר סינוואר כי חמאס מצוי בקשרים הדוקים עם חיזבאללה ואיראן, "כמעט על בסיס יום-יומי". סינוואר הוסיף כי איראן מסייעת לחמאס ב"הרבה כסף, ציוד והבאת מומחים".

בעקבות הראיון בידיעות אחרונות הבהיר העיתונאי והמזרחן יוני בן מנחם כי סינוואר "משתמש בתקשורת הישראלית להעברת מסריו-  מלחמה פסיכולוגית ומסרים כביכול 'מתונים' בזמן שבפועל הוא מכין את העימות הצבאי הבא עם ישראל".

הפרשן הצבאי של 'ידיעות אחרונות' אלכס פישמן מוסיף כי ראשי חמאס מנהלים מגעים עם הפלגים האחרים ברצועה על כניסה לעימות צבאי עם ישראל. "אחת המטרות המרכזיות היא לפרוץ את הגדר בכמה נקודות, לחדור ליישוב בעוטף עזה ולחטוף אזרחים. סינוואר מעריך שישראל תגיב באופן אגרסיבי, אבל בסוף תתקפל", טוען פישמן.

שר השיכון אלוף (מיל') יואב גלנט מבהיר כי בממשלה לא רוחשים אמון רב לסינוואר: ״הטוב שבנחשים רצוץ את מוחו…״, כתב גלנט בחשבון הטוויטר והוסיף כי "יחיא סינוואר הוא נחש ארסי שמנסה להתחפש לכבשה תמימה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. רוב הערבים ידועים כעושים מעשה זימרי ומבקשים שכר כפנחס , כך סינוואר שהעיתונאית הזרה יצרה לטובתו את הפלטפורמה שתאפשר לו בעתיד לעמוד בחזית כארגון לגיטמי ברמה הבינלאומית שיקבל תמורות על מעשי הטרור המתפתחים שלו, מרגע הזה הולכים מדחי אל דחי מבחינת ביטחון ויציבות האזור!

  2. אין חמאס לא עובד על אף אחד חוץ מאלה שרוצים שיעבדו עליהם
    דבר אחד צריך לחסל אותו
    חיסולים ממוקדים חמאס מבין שפה אחת בלבד שפת ההרג ואנחנו יודעים לדבר בשפה הזאת מצויין
    הוא לא יעצור לא משנה כמה טרוריסטים יהרגו לו כמה כלים הושמדו לו לא יעניין אותו עד שלא יפגע ברמה האישית אז הדבר יעמיד אותו על המקום או יותר טוב ישכיב אותו בחתיכות

  3. בינתיים ישראל של נתניהו מבליגה על ההתגרויות של החמאס על חשבון הבריאות של התושבים בנגב המערבי וחבל לכיש. ישראל של נתניהו כבר דיברה וסגרה עסקאות עם חמאס בעבר אז כל המאמר הזה הוא מגוחך.

    מי שבאמת מוכרת שקרים על שלום ומתכוננת למלחמה זאת מצרים של סיסי.

  4. לגמרי. מדוייק וקולע.
    צבוע ומלוכלך שכמוהו.
    להתנקש בו – ומהר.

  5. לדעתי סינוואר הוא בכלל משת"פ בכיסוי.
    נסיך ירוק חדש.

    יש לו פרצוף של רמאי בן רמאי