השתלטות עוינת: כך תוקעת ההסתדרות את התייעלות הבורסה

סכסוך העבודה שהוכרז סביב מהלך הנפקת הבורסה הוא מהלך ציני וספק חוקי, שיגרום נזק רב לבורסה עצמה ולציבור כולו

מאבק אלים לסחיטת כספים מהציבור. הבורסה לניירות ערך | פלאש90

זה לא סוד שהבורסה בישראל נמצאת במצב קשה. בשנים האחרונות צנחו מחזורי הסחר באופן משמעותי, וכמות ההנפקות הראשוניות ירדה למספר אפסי. כחלק מן המאמץ להתמודד עם הסוגיה, החליטה הכנסת באפריל 2017 שהבורסה תהפוך מתאגיד ללא הון מניות לחברה פרטית רגילה למטרות רווח.

החוק התקבל לאחר הליך ארוך של מחשבה, שראשיתו בדו"ח שהגישה הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה בשנת 2013. הוועדה דנה בשלל הגורמים השונים לירידה בהיקף המסחר בבורסה, והצביעה בין היתר על העובדה שהבורסה אינה פועלת בשוק תחרותי ולכן מתנהלת בחוסר יעילות. בהשוואה בינלאומית הראה הדו"ח כי 83% מהבורסות החברות בפדרציה העולמית מתנהלות כיום כתאגידים למטרות רווח, לעומת 38% בלבד בשנת 1998.

החוק שעבר ארבע שנים לאחר מכן ביקש ליישם את ההמלצה ולהפוך את הבורסה לחברה פרטית רגילה. על מנת למנוע ריכוזיות בהחזקת מניות הבורסה, אחת המטרות המוצהרות של החוק הייתה לקדם מכירת מניות או הנפקת מניות הבורסה לציבור. החוק אפילו קבע תקופת מעבר של חמש שנים במהלכה על חברי הבורסה הקודמים לרדת לאחזקה של חמישה אחוזים בלבד או להנפיק את הבורסה.

מיד לאחר הצעת החוק הראשונה בנושא, החלה הנהלת הבורסה במשא ומתן קיבוצי עם העובדים כדי להבטיח את יישום הוראות החוק. נחתם הסכם קיבוצי חדש, שבמסגרתו קיבלו העובדים הטבות מופלגות בשווי עשרות מיליוני שקלים. בין היתר הם זכו להגנה מפיטורים עקב צמצום והתייעלות למשך חמש שנים, והוקצו להם 6% ממניות הבורסה. בנוסף, זכו העובדים גם להטבות "שגרתיות" כמו תוספות שכר, מענקים, תוספות קידומים ותקציב לוועד העובדים.

בתמורה הצהירו העובדים שההסכם הקיבוצי ממצה את כל תביעותיהם בנוגע לשינוי המבנה, והתחייבו  לשמור על שקט תעשייתי ולהמנע משביתות במשך חמש שנים. הכל היה מוכן ליישם את הוראות החוק ולהנפיק סוף סוף את הבורסה.

זיכרון קצר

מאז החתימה החגיגית על ההסכם חלפה רק שנה אחת, ונראה שההסתדרות שכחה את ההבנות שעליהן היא חתומה. כמה חודשים לאחר שהחלה הבורסה בהליך הנפקת מניותיה, והנה העובדים הכריזו על סכסוך עבודה.

הפעם הם דורשים חסינות מפיטורים לעשר שנים ומענק של חמש משכורות לכל עובד. עסקני ההסתדרות לא מסתפקים בעשרות המיליונים שהשיגו רק לפני שנה – הרי אם הבורסה חייבת לצאת להנפקה כפי שנקבע בחוק, אז שווה לנצל את ההזדמנות בשביל להשיג עוד כמה שקלים לעובדים המסכנים שמרוויחים בממוצע 47 אלף שקלים בחודש.

בינתיים, הבורסה הקפיאה את הליך ההנפקה ופנתה לבית הדין לעבודה שיקבע כי סכסוך העבודה הוכרז לא כדין. עדיין לא ידוע מה תטען ההסתדרות בתגובתה, אך הניחוש שלי הוא שהם ישתמשו בטיעון הציני לפיו שינוי המבנה אליו מתייחס ההסכם הקיבוצי (ולגביו הם התחייבו לשקט תעשייתי) הוא השינוי של הבורסה מתאגיד ללא הון לחברה פרטית.

כלומר, לטענת ההסתדרות העובדים התחייבו לא לשבות רק לגבי העובדה שהכנסת חוקקה חוק חדש בנוגע למבנה ההון בבורסה, כי משום מה בישראל נראה שזו זכות שמוקנית לעובדים. אבל כל שינוי בשליטה במניות הבורסה לאחר מכן – זה כבר סיפור אחר.

לא בטוח שטיעון כזה יעמוד בבית הדין, ויש לקוות שאכן כך יהיה. אם ההסתדרות תצליח במאבקה כך שמחיר הנפקת הבורסה יהיה תקיעה של כל מהלך התייעלות בעשור הקרוב, הציבור כולו יספוג את הנזק הזה. בכל מקרה ברור שההסתדרות היא כבר מזמן לא ארגון עובדים – זו היא מאפיה מאורגנת שמייצגת עובדים עשירים בלבד במאבק אלים לסחוט כספים מהציבור.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. מופרטת או לא, לא ברור לי איך השירות ישתפר כל עוד אין תחרות.

    1. דווקא יש תחרות: בורסות אחרות ברחבי העולם. אפשר להשקיע בהן, ואפשר גם להנפיק בהן חברות ישראליות.
      אלא אם כן פוליטיקאים (מהאגף הסוציאליסטי כמובן) יגבילו את זה בחקיקה או בתקנות בשם ה"הגנה על השוק המקומי"…

      זה כמובן לא סותר את העובדה שצריך פחות רגולציה על שוק ההון, וצריך לאפשר לכל יחיד או קבוצה לפתוח בורסה/אות נוספות כרצונו.

  2. כתבה מוזמנת ע"י המעסיק.
    הכתב לא מבין כלום ושום דבר ביחסי עבודה קיבוציים. הזוי!!!

    1. ואו!
      איזו תגובה מלאת עומק ופירוט!
      עכשיו אני מבין היטב והכל. הרשמת אותי עם רוחב ידיעותיך.

  3. בשביל ששביתה תהיה אפקטיבית השובת צריך לעשות משהו מועיל. מה הם בכלל עושים

  4. בתור אחד שעבד בבורסה בעברו אני יכול לומר שזה מקום מושחת בידיוק כמו נמלי ישראל וחברת חשמל
    מתנהל כמונופול והעובדים הוותיקים גורפים משכורות עתק על חשבון משלם המיסים
    מה זה עתק? מזכירות מרוויחות 40-50 אלף שח בחודש
    לא מפתיע בכלל שחברות פרטיות לא רוצות להסחר בארץ

  5. התהליך המרושע התחיל כאן:

    "מיד לאחר הצעת החוק הראשונה בנושא, החלה הנהלת הבורסה במשא ומתן קיבוצי עם העובדים כדי להבטיח את יישום הוראות החוק. נחתם הסכם קיבוצי חדש, שבמסגרתו קיבלו העובדים הטבות מופלגות בשווי עשרות מיליוני שקלים."

    לא היתה כל סיבה ענינית לשלם עשרות מיליוני שקלים מכספי הציבוא בגלל הפיכת הבורסה מתאגיד לחברה פרטית.

    מי שנכנע למאפיה פעם אחת, ימשיך להכנע ולשלם.

  6. אני מהמר ש"בית הדין לעבודה בעיניים" ידחוף את הצדדים ו"ימליץ" להם להכנס למשא ומתן "בפיקוח בית הדין".