למי דואגת המועצה להשכלה גבוהה?

המועצה להשכלה גבוהה יצאה בספין חדש, שיעלה לנו הרבה כסף: יבוא סטודנטים מהמזרח הרחוק. למי בדיוק זה עוזר? ד"ר רן ברץ שואל ועונה

רק נפגעים מהמצב. סטודנטים באוניברסיטה העברית | פלאש90

לקראת שנת הלימודים האקדמית, עשתה עימנו המועצה להשכלה גבוהה חסד והדגימה לנו מהי ביורוקרטיה ולמה היא רעה. לדעת המל"ג יש בישראל בעיה: אחרי שנים של גדילה, מספר הסטודנטים בישראל נמצא בירידה (כשלעצמי כלל איני משוכנע שזו בעיה לאומית, אבל ניחא).

דגרו וחשבו, חרשו ושקלו, עד שחישב ראשם להתפקע. איך נגדיל את מספר הסטודנטים? שינוי מבני? קשה מאוד. רמת הוראה? למי אכפת. ייעול המערכת? בלתי אפשרי. ניהול מתקדם? אסור לנהל אקדמאים, הם מנהלים את עצמם.

כך ישבו על המדוכה, עד שהציתה המוזה ניצוץ השראה אצל אחד מפקידינו העלומים: אאוריקה! מצאנו: המל"ג תקציב 430 מיליון שקל כדי להגדיל את מספר הסטודנטים הזרים. נביא לישראל עוד 13,000 סטודנטים, בעיקר מהמזרח הרחוק, והוקוס פוקוס, הנה הגידול אליו פיללנו. השבח לאל – ולסטודנטים של סין והודו.

הבנתם? מעכשיו חלק גדול מכספי הציבור הישראלי לא יושקע בטיפוח וקידום סטודנטים ישראליים, אלא בהשכלת סטודנטים זרים. איך זה פותר את הבעיות שמערכת ההשכלה הגבוהה מטיפה לנו עליהן יום ולילה; על שיעורי השכלה בישראל, על צמצום פערים, על יוקר המחיה? לא רק שלא פותר, אלא מרע את המצב עבור הסטודנטים הישראלים, שחלק ממשאביהם יופנה כעת לסטודנטים זרים, ועבור משלם המסים, שהוטל עליו נטל נוסף.

הסיפור הזה מזכיר לי את הנאום של בני בגין בזמנו, כשדוד לוי, שהצליח בעיקר בזכות הבטחותיו לפעול לתיקון האפליה נגד עדות המזרח והפריפריה, דרש להיות שר החוץ. בתגובה אמר בגין, שלוי כנראה דואג לעניי כל הארצות שעל הגלובוס – חוץ מישראל. אמור מעתה, את מערכת ההשכלה הגבוהה שלנו, שכל כך אכפת לה מישראל, הקמנו למען סטודנטים מתאילנד וויאטנם.

תמה הקורא, הכיצד אינם רואים משכילינו את האבסורד? ובכן, סוד כמוס, שיישאר בינינו: הסטודנט הישראלי, יוקר המחיה, הפערים ושות', לא אלו הבעיות שבאמת טרדו את מנוחת פקידינו האקדמיים. זאת אומרת, חלילה לנו לחשוד בכשרים וטהורים, בוודאי שהטרידו, אלא שבאופן, איך נאמר בעדינות, קצת תיאורטי. מבחינה מעשית, בעיה אחרת לגמרי מדירה שינה מעיניהם: איך להזרים עוד כסף למערכת ההשכלה הגבוהה המידרדרת, שיאפשר לה לא לשלם שום מחיר על כישלונותיה, ולהמשיך באותו מסלול כאילו כלום.

בשביל הבעיה הזו, של גודש תזרים המזומנים לכיסי האוניברסיטאות, יבוא סטודנטים הוא כמובן פתרון נהדר. לא כי הוא יצליח לעמוד במטרותיו המוצהרות. הרי הסטודנטים הטובים ביותר לא יגיעו אלינו, אלא ילכו לאוניברסיטאות טובות יותר בעולם. וממילא לשיעור היחסי הקטן יותר של סטודנטים זרים בישראל (1.4%) לעומת ממוצע ה-OECD (כ-9%) יש סיבות טובות מאוד; החל ביוקר המחיה, דרך המצב הבטחוני, וכלה בכך שבישראל, מה לעשות, מדברים עברית – לא בדיוק שפה שניה שנלמדת איפשהו. אלא שמדובר בכישלון ידוע מראש רק אם שוכחים את היעד האמתי של התכנית: להכניס עוד כסף לקופת האקדמיה. ומבחינה זו, מדובר בהצלחה מסחררת, בטוחה כמו כסף בבנק.

האמת הקשה

הלקח הזה חשוב ופוקח עיניים. כי הביורוקרטים המשכילים שלנו מיומנים היטב בלדבר גבוהה גבוהה על פועלם בשירות האינטרס הלאומי, מדינת ישראל, החברה הישראלית, חברת המופת שלנגד עיניהם וערכיהם הנאצלים. אבל כשאלה מתורגמים לכמעט חצי מיליארד שקלים לייבוא סטודנטים, מתברר מעבר לכל ספק שמדובר בתרצנות שקופה של מערכת כושלת.

כן, האמת קשה. פקידינו במל"ג ובוות"ת יכולים לספר סיפורי אלף לילה ולילה על חשיבות ההשכלה הגבוהה בישראל, ועל הצלחתם האדירה בשיפור המחקר והמדע – האמת המרה, העצובה, המדאיגה והמסוכנת היא שבסוף, בשורה התחתונה, אני מצטט מ'דה-מרקר' ותחזיקו חזק: "ישראל איבדה את מקומה כמובילה מבין מדינות המזרח התיכון בתפוקה המדעית, לטובת איראן, טורקיה וסעודיה".

אז שיהיה לנו ולסוציאליזם שלנו בהצלחה. נמשיך להזרים כספים הולכים וגדלים לאקדמיה כפי שהיא, בלי רפורמות עקרוניות, בלי שינויים מבניים מהותיים ובלי החלטות קשות. נמשיך לחיות עם מוסד ארכאי, מיושן, מאובן ולא יעיל. ונמשיך להיות כמו אותה צפרדע השוחה בסיר המים המתחמם של הביורוקרטיה, למרות שכולנו יודעים: אם לא נתעורר ונקפוץ החוצה, נתבשל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

    1. האם משרד החינוך בראשות נפתלי בנט משתף פעולה עם עמותות תומכות BDS ופועלות נגד חיילי צה"ל?

      http://rotter.net/forum/scoops1/389753.shtml

      משרד החינוך בשירות השמאל: 100 בבגרות באזרחות בלי ציונות ויהדות

      https://tinyurl.com/ycqd8w4s

      להט"ב בחינוך: 4,000 הורים מוחים

      https://www.inn.co.il/News/News.aspx/381740

      טקס קבלת השבת בגני הילדים – יומר לטקס אלטרנטיבי של "מקבלי ומקבלות שבת" – בתמיכת בנט

      http://rotter.net/forum/scoops1/497487.shtml

  1. השמאל שונא את עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל
    כל עוד הוא ישלוט באקדמיה היא תלך מדחי לדחי כי המניע שלהם הוא לא טובת המדינה
    אלה טובתם האישית בלבד ואם על הדרך עשיתי נזק למדינה יותר טוב.
    זה שורש הבעיה הכל פשוט וברור ואין טעם ללכת סחור סחור

    1. אין ספק, צריך לאהוב את תורת ישראל כדי לעשות מחקר מדעי מוצלח בישראל.
      זה (כלומר תמהיל נדיר של פונדמנטליזם וטמטום) שורש הבעיה, הכל פשוט וברור ואין טעם ללכת סחור סחור.

  2. אתה פשוט לא מבין מה עושים… הממשלה רוצה להביא עובדים זרים למקצועות הייטק כדי להוריד את מחירי המהנדסים בארץ (שנהיו יקרים להחריד). מה לעשות, שזה נשמע רע להביא עובדים זרים שיחליפו ישראלים, ולא הולך טוב בקלפי. אז מה עושים? מביאים סטודנטים במקום, אבל אחרי שנתת להם ויזה בתור סטודנט, אתה כבר תתן להם ויזת עבודה, ותהיה גם בטוח שהבאת כאלו מספיק איכותיים שעומדים בתנאי הסף של האוניברסיטאות בישראל (שאגב הם די גבוהים).
    ככה אפשר לייבא עובדים זרים להייטק בלי להידפק בקלפי, להכניס תקציב להשכלה גבוהה, לחזק קשרים בחו"ל והכל במכה אחת. WIN WIN WIN לממשלה

  3. איני מכיר את התוכנית אבל צריך להבדיל בין שתי אפשרויות שונות לגמרי: תלמידים לתואר ראשון. זו באמת אינה אופציה רצויה ואין בה שום יתרון לישראל. מצד שני לקיחת תלמידים זרים לתואר שלישי היא אפשרות מבורכת, בעיקר במדעים המדויקים. אני חושב שיש הרבה סטודנדטים טובים בסין ובהודו שישמחו לללמוד בישראל לתואר שלישי. הם יעלו את רמת המדע בארץ, חלקם ישארו בארץ כמרצים גם אחר כך ובסה"כ יקרה אותו תהליך שקרה בארה"ב של נסיקת האקדמיה.

  4. סבורני שפקידינו למעלה אינם שוטים או תמימים כל כך.

    א. האקדמיה שלנו מקדמת מדינת כל אזרחיה. ואלפי סטודנטים זרים ממדינות נחשלות בישראל בהחלט יכולים לסייע בכך.

    ב. בהקשר לכך, כנראה, רצו לפני כמה שנים באקדמיה לקדם לימודים בפקולטות שונות בשפה האנגלית, זה לא כ"כ הלך להם, עכשו סטודנטים זרים כבר יעשו את העבודה

  5. כמה מרירות, אלוהים ישמור. באקדמיה בבריטניה וצרפת רבע מהסטודנטים הם סטודנטים זרים, מה הבעיה שיגיעו גם לכאן סטודנטים זרים. תאמינו לי כל משפט בטור הדיעה פה היה עם כל כך הרבה מרירות שהמשפטים כבר התחילו לסתור אחד את השני. מצד אחד מתלונן שבגלל העברית סטודנטים מחו"ל לא יבואו מצד שני מתלונן שאסור שהם יבואו כי יפריעו לסטודנטים הישראלים ומצד שלישי מתלונן שהאוניברסיטאות רוצות שיהיה להן כסף בקופה.
    תאמין לי…

    1. הבעיה היא התקצוב.
      אם הסטודנטים יגיעו מיוזמתם וישלמו שכר לימוד מלא אין שום בעיה. גם אם זה יהיה על חשבון סטודנטים ישראליים.
      לפי המאמר יוקצו 430 מיליון שקל מכסף ציבורי (הכסף של כולנו) כדי לייבא סטודנטים מחו"ל וזו הבעיה- פקידים מושחתים שופכים את הכסף שלנו על פרוייקטים מיותרים.

      ואגב,
      הכותב לא מתלונן על הלימודים בעברית, הוא קובע עובדה. סטודנטים זרים ממעטים לבוא בגלל השפה וזה לא צפוי להשתנות גם לפי התוכנית המוצעת. האמת שזה לא כל כך אכפת אם יהיו סטודנטים זרים או לא יהיו ומה הסיבות לכך.
      כפי שכתבתי קודם, אין לאף אחד בעיה עם זה שהאוניברסיטאות רוצות כסף בקופה. יש בעיה עם זה שהן חולבות אותו מאיתנו, ללא הסכמה.

  6. שאלה:
    רן ברץ מביא ציטוט מ"דה מרקר" שלפיו ישראל מאבדת את הבכורה האקדמית במזה"ת לטובת סעודיה, אירן וטורקיה.
    קודם כל הציטוט ללא קישור, שנית, עד כמה שאני יודע, זה לא המצב.
    יש למישהו נתוני אמת בענין הזה, רצוי עם קישור למקור?

    1. זכור לי הדיווח הזה.
      לא בכורה אקדמית אלא מספר פרסומים אבסולוטי בכל מדינה. לא משוקלל בגודל האוכלוסייה או הכלכלה של כל מדינה וגם בלי להתייחס לאיכות הפרסומים. אפשר להזכיר שמס' התושבים בשלוש המדינות האלו הוא 30 מיליון, 80 מליון ו-80 מליון (סעודיה, טורקיה, איראן, בהתאמה) ושהכלכלות שלהן גדולות פי 6, 7 ו- 5 (לפי אותו סדר) מזו של ישראל.
      עצם העובדה שהיה פער לטובת ישראל מעיד בעיקר על כמה הן היו גרועות, לא על כמה אנחנו מדהימים.

  7. האם מדברים על ייבוא סטודנטים למדעי הבלה-בלה, או למדעי הטבע? המרצים במדעי הבלה-בלה מחפשים עוד קבוצות של סטודנטים תמימים לשטוף להם את המוח עם ערכים פסאודולירלים רגרסיבים סוציאליסטים. אם יש משהו שצריך לעשות זה לקצץ בפקולטות למדעי הבלה-בלה שלא תורמים דבר לכלכלה או למדע אלא רק לתעשיית קשקשת. במקום זאת , יש ולעודד אנשים מתוך העם שלנו , כגון אנשים מהפריפריה, מיעוטי יכולת, אך מוכשרים, ללכת למדעים המדוייקים. זה יחסוך הרבה כסף לכלכלה. צריך להשקיע בלצוד כשרונות, כי הם קיימים.

  8. זה לא ספין…
    חלק מההדירוג של אוניברסיטה בסולם העולמי משוייך לכמות הסטודנטים הבינ"ל שלה, לכן אם לאוני' בישראל יהיה אחוז מסויים של זרים, הדירוג שלהן יעלה. זה הכל.

    לגבי הסטודנטים: בחו"ל (איפה שאני גר ולומד) זו תעשייה שלמה. ישראל פשוט מבודדת כי סטודנטים מעדיפים מדינות דוברות אנגלית, ולא כולם גאוני הדור אגב. כמו סטודנטים ישראלים – יש מגוון של רמות ויש גם כאלו שנכשלים וחוזרים הביתה…

    ולגבי "לוקחים את מקומם של סטודנטים ישראלים": לא ממש נכון, כי האקדמיה כבר רווייה. מקסימום יותר תלמידים מתחת לממוצע יישארו בחוץ (וזה לא רע בכלל).

    יום טוב,
    י

    1. הסטודנטים הזרים (ההודים והסינים) בתחומי המדעים מוכנים להסתפק במלגות נמוכות יחסית (כ6000 ש"ח לחודש), בעוד שהסטודנטים הישראלים בתחומי המדעים בורחים לתעשייה שמשלמת טוב.

      הסטודנטים הזרים שמגיעים לישראל אומנם אינם כה טובים כמו אלו שמגיעים לארה"ב, אולם רבים מאלו שמגיעים לארה"ב נוטשים את המדע לטובת עבודה בתעשייה, בעוד שאלו שמגיעים לישראל חוזרים לארצותיהם כמדענים, ובעתיד יקדמו את הקשרים עם ישראל.

      אי אפשר מצד אחד להתלונן על ירידה בדרוג המדעי העולמי של ישראל ומצד שני להתלונן על צעדים שנעשים להעלות את הדרוג המדעי (שילוב זרים הוא קריטריון בדרוג המדעי).

  9. אתה כל כך צודק! בתור מי שעבדה הרבה שנים באוניברסיטה אני יכולה להעיד, שהסיבה להבאת סטודנטים לתארים מתקדמים מהמזרח למעבדות מחקר, היא תוצאה של הירידה במספר הסטודנטים הישראלים בשנים האחרונות. כיוון שהקידום של מרצים תלוי במספר המחקרים והפירסומים בעיתונים מדעיים, ומי שעושה בשביל הם את העבודה הזאת, אלה הסטודנטים (בעיקר לתארים מתקדמים). וללא מחקר אין למרצים קידום ואין להם עתיד. וחלקם עוד מנצלים את מעמדם כדי לתקוף את מדינת ישראל!

    1. מוזר, יוצא מהדברים שלך שאת חושבת שזה רע שהפרופסורים באוניברסיטה מתומרצים כדי לעשות מחקר שיתפרססם בעיתונים מדעיים ושהתמריצים האלו אפילו עובדים ואותם פרופסורים אכן משתדלים לבצע מחקר שכזה. אכן, מי שמסובב את הברגים וממלא את המבחנות אלו הסטודנטים במעבדות, אבל לא היה להם מושג מה לעשות בלי ההנחיה של הפרופסור.
      "בתור מי שעבדה הרבה שנים באוניברסיטה", אי אפשר שלא לתהות: מה בדיוק את חושבת שאמור היה להיות הדבר העיקרי שמעסיק את החוקרים?