חידוש הסנקציות על איראן: הכלכלה קורסת, המחאה נמשכת

השלב השני של הסנקציות האמריקניות צפוי להחמיר את המצב הכלכלי והחברתי הרעוע במדינה. חברות בינלאומיות רבות כבר נטשו, וגם האירופאים לא ממהרים לסייע

דונלד טראמם וחסן רוחאני | ויקיפדיה

ערב הטלת הסנקציות האמריקניות על תעשיית הנפט של איראן, נרתמו ראשי המשטר בטהרן למאמץ הסברתי רחב היקף – מבית ומחוץ – להמעיט מחשיבותן. בכירי ההנהגה מנסים להדגיש כי איראן יכלה בעבר ותוכל גם בעתיד להתמודד עם סנקציות, ולנסות לתקוע טריז בין ארצות הברית לבין השותפות האחרות להסכם הגרעין.

הודעת טראמפ על חידוש הסנקציות | טוויטר

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן, אמר ב-30 באוקטובר כי לסנקציות האמריקניות תהיינה השלכות חמורות על הסדר העולמי. קודם לכן הזהירה הנהגת איראן ובראשה הנשיא חסן רוחאני, כי אם איראן לא תוכל לייצא נפט אף מדינה לא תוכל לעשות זאת.

למרות זאת, ימים ספורים בטרם מועד הטלת הסנקציות מחדש, הנשיא רוחאני וסגנו הראשון, אסחאק' ג'האנגירי, חזרו והדגישו כי לאיראן יש רזרבה של  כ-100 מיליארד דולר ומחסני מצרכי היסוד שלה "מלאים בצורה חסרת תקדים". הם גם הביעו ביטחון כי ארצות הברית תיכשל במטרתה להפסיק לחלוטין את יצוא הנפט מאיראן.

בינתיים, עשרות חברות ובנקים בינלאומיים מפסיקים בהדרגה את שיתוף הפעולה עם איראן, דבר שכבר נותן את אותותיו על הכלכלה האיראנית. כעת, הסיבוב הנוקשה והרציני יותר של סנקציות על תעשיית הנפט, מאיץ את התהליך ומבריח עוד חברות ובנקים שממהרים להפסיק כל שיתוף הפעולה עם איראן.

שער הריאל צפוי לצנוח שוב ועימו המצב הכלכלי

עם חזרת הסנקציות האמריקניות, שער הריאל האיראני צפוי לעמוד שוב בפני קריסה, וזאת חרף עשרות תוכניות חדשות של הבנק המרכזי והמערכת הכלכלית של המשטר.

לפני כחודש, הריאל צנח לשפל היסטורי, כאשר כל דולר אמריקני נמכר ב-200 אלף ריאל, פי חמישה מהשער הרשמי ופי 20 ביחס לתפקוה של לפני כעשור. כלל מערכות השלטון עשו הכל כדי למנוע את המשך צניחת הריאל ואף הצליחו לגרום ליציבות מסוימת בשערו, שנעצר על 140 אלף ריאל מול כל דולר.

עם התקרבות מועד הסנקציות החדשות שחל היום, חלה שוב התדרדרות בשער הריאל. הצניחה הנוספת התרחשה למרות שעבאס ג'עפרי, התובע המרכזי של טהראן, הודיע בלפני כשבועיים כי הבנק המרכזי הזרים בחצי השנה האחרונה 18.5 מיליארד דולר לשווקים במטרה לייצב אותם.

שער הריאל מול הדולר | מקור: XE.com

במקביל לפיחות הצפוי בשער המטבע, צפויה עלייה נוספת במחירי מצרכי יסוד ושירותים חיוניים לאזרחים איראנים. עד כה למרות עליות המחירים לא הועלה כלל שכרם של מיליוני מורים ופקידי הממשלה, ואף כוחות הביטחון לא זכו עדיין להעלאת שכרם.

החברה האיראנית הנתונה כבר בקשיים רבים הייתה עדה בחודשים האחרונים להפגנות, שביתות ומחאות רבות על רקע  המצב  הכלכלי הקשה. אחמד מידרי, סגן שר העבודה והרווחה של איראן, הודיע כי 18% עד 35% מהעם האיראני חי מתחת לקו העוני. הוא הוסיף כי הנתון המדאיג יחמיר עוד יותר, מכיוון שלדבריו אין כל סימן באופק לשיפור הנתונים הכלכליים .

כמו כן, נשיא מרכז הסטטיסטיקה של איראן הודיע כי האינפלציה בחודש האחרון הסתכמה ב-32.8%, כאשר מצרכי היסוד – בייחוד בשר, פירות וירקות – עלו בחודש זה לפחות ב- 47%. משפחות איראניות רבות שולחות סרטונים לערוצי טלוויזיה של האופוזיציה האיראנית בחו"ל, כדי להראות שהמקררים שלהם ריקים והם מסתפקים באוכל הכי בסיסי כמו ביצים, לחם ורסק עגבניות. המשפחות מדגישות כי האינפלציה האמיתית גבוהה בהרבה מהנתונים הרשמיים.

המחאה נמשכת

עד כה המשטר האיראני ממעיט בחשיבות ההפגנות ואינו מקיים שיחות ומגעים כלשהם עם נציגי המפגינים והשובתים. יתרה מכך, הוא ממשיך לעצור את הנציגים והפעילים ומאיים עליהם בצורות שונות. ראשיו אף טוענים כי המפגינים פועלים מטעם גורמים המעוניינים לערער את המשטר האיראני, ולמעשה פוגעים במה שהגדירו "המאמץ הלאומי" להתמודד עם הסנקציות.

היד הקשה שנוקט המשטר נגד המפגינים גורמת לכך שכמעט כל ההפגנות, השביתות והמחאות נכשלו ומספר העצורים בבתי הסוהר גדל. במקביל לדיכוי מבית נראה כי בטהרן נפלה החלטה לנסות ולפגוע גם במתנגדי המשטר בחו"ל. רק לאחרונה נחשפה מעורבותה של איראן בניסיונות לחסל מתנגדי משטר בצרפת ובדנמרק, מה שמדגיש את נכונות הטיעון האמריקני כי בכל הסכם יש להתייחס גם לסוגיית מעורבותה של איראן בטרור במזרח התיכון ובאירופה.

נראה כי ההפגנות הנרחבות וההמוניות שפרצו בראשית השנה ולאחר מכן בקיץ לא יחודשו בעתיד הקרוב, אך עם זאת המחאה לא פסקה. במספר ערים מרכזיות באיראן נמשכות הפגנות במחאה על חומרת המצב הכלכלי.

נהגי המשאיות קיימו עוד חודש של מחאות ושביתות, אך כתוצאה מהמצב החמור של משפחותיהם נאלצו להפסיק את השביתה ולחדש את העבודה. עשרות אלפי מורים קיימו גם הם במשך מספר ימים שביתות ולא הופיעו בכיתות, אך המשטר עצר את מנהיגי המחאה ואחד מהם אף אושפז בבית חולים לחולי נפש כדי להציגו כמשוגע.

אלפי פנסיונרים של הבנקים ברחבי איראן הגיעו בסוף חודש אוקטובר לעיר הבירה במטרה להפגין על הפנסיה הנמוכה שלהם בצל המצב הכלכלי החמור. ההפגנה התקיימה מול המטה המרכזי של קרן הפנסיה של הבנקים  בשעה שסגנו של רוחאני הודה כי כל קרנות הפנסיה של איראן יעמדו בשנים הקרובות בפני אתגרים רציניים ועלולות להגיע למצב של קריסה.

הישועה לא תבוא מאירופה

האיחוד האירופאי, המתנגד לביטול הסכם הגרעין עם איראן, הבטיח לפני כחודש לטהרן לקבוע מנגנון לתשלומים פיננסיים, במטרה לעקוף את הסנקציות של ארצות הברית, אך דיפלומט אירופאי בכיר הודה שפתרון זה לא יגיע לידי ביצוע בחודשים הקרובים.

בנוסף לכך, אין כל וודאות למימוש והצלחת המנגנון גם כאשר יוקם. על פי דיווח ב'פיננשאל טיימז' מהשבוע שעבר, אף מדינה אירופאית- כולל שלוש המעצמות התומכות בהישרדות הסכם הגרעין –  אינה מוכנות לארח את המטה למימוש המנגנון, וזאת בגלל החשש מהסנקציות האמריקאיות.

לאחר שארצות הברית הכריזה בחודש שעבר על שורה של סנקציות נוקשות נגד מספר בנקים, חברות ומפעלים גדולים באיראן, אשר היו קשורים בצורה ישירה או עקיפה לארגון בסיג' (זרוע המתנדבים של משמרות המהפכה), התעורר באיראן חשש כבד לשיתוק חברות התקשורת והסלולר או ניתוק האינטרנט במדינה.

על בסיס חשש זה, משמרות המהפכה הודיעו באופן מפתיע כי הם מוותרים על המניות שהחזיקו בחברות אלה. הודעת הוויתור הקצרה פורסמה ב-24 באוקטובר ללא כל הסבר, ולא פירטה ולידי מי הועברו המניות בשווי מאות מיליארדי דולרים.

חברות נוספות עוזבות, היקפי הסחר מצטמצמים

חברת יונדאי הדרום קוריאנית הודיעה ב-29 באוקטובר על ביטול ההסכם שחתמה עם איראן לבניית תשלובת פטרוכימית חדשה, במחיר של 521 מיליון דולר. החברה נימקה את ההחלטה בהערכתה שאיראן לא תוכל לשלם עבור מימוש ההסכם לאחר חידוש הסנקציות.

חברת וולוו השבדית הודיעה בסוף ספטמבר כי חברת הרכבת המשאיות שלה באיראן נסגרה עקב הסנקציות האמריקניות.

ממשלת עיראק החדשה הודיעה בסוף אוקטובר כי היא תשמור על האינטרסים הלאומיים של עיראק ולא תפר את הסנקציות. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, יופסק כבר בראשית נובמבר 2018 יצוא נפט מהעיר כרכוכ לבתי הזיקוק של איראן. בנוסף לכך, שר הנפט האיראני אישר כי דרום קוריאה הפסיקה את רכישת הנפט מאיראן מראשית יולי השנה. הוא הוסיף כי מדינות רבות אחרות צמצמו את רכישת הנפט האיראני אך לא נקב בשמותיהן.

שתי חברות ענק סיניות הודיעו על הפסקת יבוא הנפט האיראני, שאמורה להתבצע כבר בראשית נובמב, אז גם יפסיק  הבנק הסיני Kunlun כל קשר עם איראן הבנק היה הערוץ העיקרי להעברת כסף בין שתי המדינות ברוב העסקאות שהתקיימו עד כה.

גם הבנק הטיוואני Mega אישר בפני רויטרס כי הוא מפסיק את קשריו עם איראן. מהאטיר מוחמד, ראש ממשלת מלזיה, הודיע כי ממשלתו תצמצם את הקשרים עם איראן בצורה משמעותית כדי לשמור על האינטרסים של מלזיה מול ארצות הברית.


הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *