ניצחון רפובליקני בסנאט, קרב צמוד בבית הנבחרים: התחזית המלאה לבחירות האמצע

נשיא מרכז ירושלים-וושינגטון מעריך כי הנתונים שחזו ניצחון לדמוקרטים לא יעמדו במבחן המציאות: "אל תאמינו לתקשורת ולסקרים, הפופולריות של טראמפ בשיאה"

דונלד טראמפ בעצרת באיווה | Max Goldberg

ניצחון לרפובליקנים בסנאט וקרב צמוד בבית הנבחרים –  זו השורה התחתונה בניתוח של גדעון ישראל, נשיא 'מרכז ירושלים-וושינגטון' ומומחה ליחסי ארצות הברית וישראל, לקראת הבחירות לקונגרס האמריקני שמתקיימות היום.

"תקשורת המיינסטרים בארה"ב, ותיבת התהודה שלה בתקשורת הישראלית, מנסה לשכנע את כולנו שיהיה 'גל כחול' דמוקרטי בבחירות הקרובות, במיוחד בבית הנבחרים, אבל אני ממש לא בטוח שזה נכון", אומר ישראל בראיון ל'מידה'.

לדבריו, חלק מהסקרים מוטים כי היקף הנשאלים שמתנגדים לטראמפ לעתים קרובות גבוה יותר מחלקם האמיתי באוכלוסייה וכך מייצרים מצג שווא של שוויון או הפסד לרפובליקנים במקומות שבהם יש רוב 'אדום' מוצק יותר. "כרגע טראמפ פופולארי יותר ממה שאובמה היה בתקופה המקבילה בקדנציה הראשונה שלו. אנחנו רואים אנשים נוסעים במשך שעות ומחכים לילה שלם כדי להיכנס לכנסים שלו", הוא מספר.

ואכן כנסי הבחירות של טראמפ היו גדושים בקהל, שהגיע צמא לשמוע את ההישגים בשנתיים הראשונות לכהונתו: "טראמפ קיצץ במסים ופישט את הרגולציה, הכלכלה במצב מצוין, האבטלה שוברת שיאים שליליים, משכורות עולות, והכי חשוב גם השכבות 'החלשות' והמיעוטים שבדרך כלל הולכים באופן אוטומטי עם הדמוקרטים נהנים מהבום הכלכלי", אומר ישראל.

נקודה נוספת אותה מדגיש ישראל היא שאם בבחירות קודמות לקונגרס דיברו יותר על 'בחירה מקומית', כלומר רפובליקנים יכלו להצביע לנציג מקומי דמוקרטי ולהיפך, הפעם זה נראה שהבחירות האלו הן מעין משאל עם על טראמפ. "זה מגייס אנשים לא רק לתמוך במועמד הרפובליקני בכל אזור, גם אם הם לא רואים איתו עין בעין בכל הנושאים, אלא גם לקום מהספה, לחכות בתור ולהצביע. כרגע לטראמפ יש הרבה קבלות והוא מסביר שגם הבטחות שלא מומש במלואן, כמו הגדר במקסיקו, תלויות בהצלחה בבחירות האמצע".

הפער יגדל?

הקונגרס האמריקני מחולק לסנאט, המונה 100 חברים – שני נציגים לכל מדינה ללא קשר לגודלה; ולבית הנבחרים בו 435 חברים מכל המדינות, באופן המייצג את גודלה של המדינה, כך שככל שהמדינה גדולה יותר בשטח ובאוכלוסייה היא זוכה למספר נציגים גדול יותר.

בבחירות הקרובות יעמדו לבחירה 35 מושבים בסנט, כאשר הדמוקרטים 'מגנים' על 26 מושבים (שניים מהם עצמאיים אבל הם מצביעים עם הדמוקרטים), בעוד הרפובליקנים על תשעה.

https://www.youtube.com/watch?v=a1oU-rz7Kf4

"לדעתי אחרי הבחירות הפער יגדל ל-55 מושבים לרפובליקנים לעומת 45 לדמוקרטים", אומר ישראל ומוסיף: "יכול להיות שתהיה הפתעה במדינה כמו אוהיו, שם טראמפ בחר להיות אתמול בלילה, וכנראה, למרות שאין אף סקר שמדובר על קרב צמוד, יש לו סקרים פנימיים שמראים אחרת. ראינו בבחירות 2016 שהוא בחר ללכת למדינות כמו מישיגן ומינסוטה, ואף אחד לא נתן לו סיכוי. בסוף הוא ניצח את מישיגן באחוז, והפסיד  את מינסוטה באחוז".

מה המשמעות של הגדלת הפער לטובת הרפובליקנים בסנט?

"נלך על דרך השלילה: אם הדמוקרטים זוכים לרוב הם יוכלו לסכל כל מינוי ומהלך של טראמפ – החל משופטים פדרלים – מהמחוזי ועד העליון – וגם מינוי פקידים בדרגים גבוהים כמו שגרירים, חברי קבינט וכדומה. אם הדמוקרטים גם יזכו בבית הנבחרים הם יקבלו שליטה מלאה על הקונגרס ואז גם תיסלל הדרך אולי להוביל מהלך להדחת טראמפ מהנשיאות".

מצד שני, לדברי ישראל אם התחזית הזו אכן תתממש והרפובליקנים יגיעו ל-54 נציגים ומעלה, ואם טראמפ יזכה בבחירות בעוד שנתיים, המשמעות היא מהפכה אדומה של שופטים שמרנים בבתי המשפט, כולל בעליון, ודילול רציני במספר השופטים הליברלים-אקטיביסטים. "כל הגדלה של נציגים רפובליקנים בסנאט ל-54 ומעלה, פירושו של דבר שליטה בסנאט עד לפחות 2022", הוא חוזה.

בומרנג ההדחה

בבית הנבחרים מכהנים כיום 236 רפובליקנים לעומת 193 דמוקרטים, ועוד שישה מקומות פנויים – קרי נציגים שהתפטרו וטרם מילאו מקומם. המפלגה שזוכה ל-218 מושבים ומעלה היא בעלת הרוב בבית הנבחרים – ובהתאמה תזכה לשליטה מלאה בסדר היום של המליאה, בהצעות לסדר ובראשות הוועדות.

במילים אחרות, אם הדמוקרטים יזכו לרוב בבית הנבחרים תיסלל בפניהם הדרך להתחיל במהלך של העמדה לדין של הנשיא (impeachment) בניסיון לגרום לפיטוריו. אך מכיוון שיש צורך בשני שליש מחברי הסנאט כדי להרשיע נשיא ולהדיח אותו מתפקידו, מדובר במהלך חסר תוחלת, וטראמפ יוכל להמשיך לא רק לכהן כנשיא אלא גם לרוץ לקדנציה נוספת.

יתכן כי האסטרטגיה של הדמוקרטים היא שהמהלך יזיק לטראמפ, אבל ראינו אצל הנשיא ביל קלינטון שמהלך דומה שרפובליקנים עשו דווקא חזר אליהם כבומרנג כאשר הם הפסידו מושבים בבית הנבחרים בעקבות המהלך. "ב-2010 היה צונאמי אדום בבית הנבחרים, והרפובליקנים הפכו 60 מושבים מכחול לאדום ובכך קיבלו שליטה שממשיכה עד היום", מסביר ישראל.

מה הסיכויים של הרפובליקנים לשמור על הרוב?

"הם יכולים להפסיד עד 22 מקומות, אבל יש להם סיכוי לשמור על רוב מאד מצומצם בבית הנבחרים. קשה מדי לתת נבואה, במיוחד שהסקרים לא כל כך אמינים במחוזות בית הנבחרים, ורואים תוצאות ממש הפוכות כמעט כל יום", הוא אומר ונותן דוגמא לבעיית האמינות של הסקרים: "שמעתי על מחוז אחד שערכו בו 31,000 שיחות טלפון כדי לקבל בערך 460 תגובות בשביל הסקר. מנגד צריך לזכור שהמפלגה של הנשיא בדרך כלל מאבדת מושבים בבחירות אמצע, בממוצע 25. כל הסיבה שמדברים על סיכוי לרפובליקנים לשמור על רוב מצומצם הוא דווקא בגלל שטראמפ הצליח מאד בשנתיים הראשונות שלו".

מה לגבי המוטיבציה של המצביעים?

"היא בשיא אצל שני הצדדים, גם בגלל אירועים כמו מינוי השופט קוואנו או נחיל המהגרים מאמריקה הלטינית. בבחירות לנשיאות 65 מיליון הצביעו לקלינטון מול 62 מיליון לטראמפ. הפעם המספרים יהיו כמובן נמוכים יותר. התקשורת מנסה להחדיר נרטיב שיש הרבה רפובליקנים שמאסו בטראמפ, אבל אנחנו רואים דווקא תנועות כמו 'walkaway' של דמוקרטים לשעבר שעוברים לרפובליקנים, וגם מצביעים שחורים שעוברים לרפובליקנים, אמנם באחוזים לא גדולים בינתיים אבל מספיק כדי שיהיה משמעותיים. צריך לזכור שני דברים: גם ב-2016 כולם אמרו לנו שקלינטון תנצח – והרוב טעו. אחרי הכל, לא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות – טראמפ יישאר נשיא ארצות הברית לפחות לשנתיים הקרובות".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר