מלכודת הארנונה: המדינה מקבעת אי-שוויון בין הרשויות המקומיות

נוסחת תשלומי המיסים המוכתבת על ידי הממשלה יוצרת עבור ערים דלות בשטחי מסחר גרעון מובנה, הפוגע בשירותים הניתנים לאזרח

מתי יבוא לציון גואל? משה ליאון ועופר ברקוביץ' | פלאש90

עם שקיעת האבק מהקמפיינים המקומיים ולקראת הסיבוב השני בבחירות ירושלים, חשוב להתייחס לבעיה משמעותית המובנית בתוך כל עירייה בישראל, ולמעשה היא בעיה לאומית: אי-השוויון הקיצוני של המערכת המוניציפלית שמתחולל מתוקף חוקי מדינת ישראל.

לקראת כל סוף שנה בשנים האחרונות, כמו שעון, פצח ראש עיריית ירושלים היוצא ניר ברקת במאבק נגד משרד האוצר להגדלת המענק אותו מקבלת העירייה מן הממשלה. המענק הזה ניתן מדי שנה עבור גרעון מובנה, שמקורו בנוסחת ארנונה שערורייתית המוכתבת על ידי המדינה.

מקור: נתוני משרד האוצר

כך עובד המנגנון: הארנונה למגורים, גם בערים הגובות ארנונה גבוהה, היא הפסדית עבור העירייה. ראש עיר עם יכולות ניהוליות גבוהות יכול אמנם לייעל את המערכת העירונית, להקפיד על נורמות נקיות משחיתות ולהפחית מסידורי העבודה למקורבים, אך הנוסחה המעוותת של הארנונה למגורים בה הוא פועל מתוקף החוק תמיד תהיה חזקה יותר.

את החוסר בתקציב אמורה למלא הארנונה המסחרית, שתעריפה גבוה בהרבה ועבורה נדרשות לספק העיריות פחות שירותים. בניגוד לתושב, עסק אינו צורך חינוך יקר, תשתיות או פעילות קהילתית במתנ"סים.

נוסחה זו מובילה למצב בו העיריות סופגות עבור כל יחידת דיור הפסד של אלפי שקלים בשנה. ערים השופעות נדל"ן מסחרי (קניונים, מגדלי משרדים, חנויות) יכולות להשתמש בארנונה העסקית לטובת שירותים לתושב, אך תושבים בערים שאין בהן מספיק מטרים רבועים מסחריים נאלצים להסתפק בסל שירותים מצומצם ודל בכל התחומים – חינוך, תרבות, ניקיון עירוני ועוד.

מי יבנה בירוחם?

לפי היגיון פשוט, ראש עירייה מוכשר יכול להעביר את העירייה שתחתיו לרווח אם יבנה יותר מטרים רבועים מסחריים. אך לצערנו לא כל עיר ורשות יכולה לבנות כמות עצומה של מ"ר עסקי על מנת להיות מאוזנת.

באופן טבעי, עסקים ומשרדים מתרכזים בלב מטרופולינים וכך, גם אם יתוכננו למשל בירוחם מיליון מ"ר של עסקים, סביר להניח שאף יזם לא יבנה אותם. בנוסף, בחלק מהרשויות היחס בין עסקים לדירות מבטא פער כל כך גדול, עד שגם בנייה מאסיבית ונרחבת של איזורי מסחר לא תביא אותן לאיזון.

מצב זה יוצר באופן מובנה וידוע מראש אי-שוויון עצום ביכולות של רשויות להעניק שירותים טובים לתושביהן: עירייה עשירה במרכז יכולה לאפשר סל מרשים של שירותים חברתיים מחינוך מעולה לפעוטות, דרך פארקים רחבי ידיים בתחזוקה גבוהה ועד חניה בחינם לתושביה לאורך כל שעות היום; בעוד עירייה עניה בפריפריה נאבקת לשמר מינימום סביר של שירותים ותחזוקה עירונית – כל זאת ללא שום קשר לאיכויות של הנהלת אותה העיר.

נוסחה דורסנית

והרי דוגמה שממחישה את מנגנון אי-השוויון: מחקר של חברת CofaceBDI שבחן את עלויות הארנונה למגורים ופורסם בידיעות אחרונות, חושף כי הארנונה הממוצעת למגורים בירושלים עומדת על כ- 73 ש"ח למטר רבוע בשנה, בעוד התל-אביבים משלמים בממוצע 48 ש"ח. למרות הארנונה היקרה בירושלים, לפי דו"ח הלמ"ס מחודש אפריל 2018 ההוצאה לתושב בעיר היא כ- 5,600 ש"ח בשנה, כמעט חצי מההוצאה לתושב בתל-אביב – 10,500 ש"ח.

נתונים: למ"ס ו-CofaceBDI

מפתה לחשוב שהפער הדרמטי בין רמת השירותים הגבוהה שמספקת עיריית תל-אביב לתושביה לבין זו של עיריית ירושלים נובע מחוסר יעילות מנגנוני, ג'ובים מנופחים או שחיתויות. אך מחקר מקצועי של חברת מקינזי מחודש מאי 2017 הצביע על כך שירושלים מתנהלת ביעילות יחסית, ואף סובלת מתת-תקינה בחלק מהאגפים. זוהי דוגמה עצובה במיוחד לחוסר האונים של רשויות מקומיות מול נוסחאות הארנונה הדורסניות שהתקינה המדינה.

בנוסף לכך, נוצרים עיוותים כלכליים שהאפקט ההיקפי שלהם הוא הרסני. דוגמה לעיוות כזה הוא התמריץ של רשויות לא לבנות מגורים חדשים שידללו את משאבי הרשות, ולהעדיף מגדלי משרדים.

שר האוצר ניסה לפתור את העיוות הזה באמצעות "הסכמי גג", שהם למעשה שוחד שלטוני של מיליארדי שקלים מכספי הציבור על מנת שרשויות יסכימו לתכנן דירות חדשות בתחומן. ראש העיר הנוכחי נהנה ממאות מיליוני שקלים לבניית בתי ספר חדשים וכיכרות מטופחות, אך כשהמענק ייגמר תישאר המועצה עם הרבה יותר תושבים והרבה פחות משאבים, ובכך למעשה הבעיה תחריף.

עיוות אחר הוא הסתמכות בעייתית של כמעט כל הרשויות המקומיות על סדרת מענקים וצ'ופרים מהמדינה. החל ממענק האיזון שנועד לפצות על עיוותי הארנונה המובנים הללו, ועד הסטת תקציבים לפרוייקטים של משרדי ממשלה – הממשל המרכזי דואג שהרשויות המוניציפליות תמיד יצטרכו להסתמך על הכיס הציבורי ועל חסדי הפוליטיקאים והפקידים.

תפוח אדמה לוהט

ישנם מספר פתרונות מוצעים לטיפול בעיוות: פורום קהלת, למשל, מציע "מענק גולגולת" שיתמרץ חלק מהרשויות להפחית את הארנונה העסקית בשטחן ובכך יתמוך בצמיחה, יגדיל את הגמישות הפיננסית של העיריות ובמקביל יעביר לרשויות שאינן מסוגלות להציע שירותים ראויים לתושביהן מענק כספי שיצמצם את הפערים.

ועדת ברזלי, אשר הגישה את מסקנותיה לשר הפנים בשנת 2015, הציעה שתי חלופות נועזות אחרות: ביטול הארנונה לחלוטין וגבייתה כמס מרכזי (מע"מ), וכן מעבר לגביית ארנונה לפי שווי הנכס ולא גודלו.

הרעיונות לפתרון עיוות הארנונה, שלגבי חוסר ההיגיון שבו ומידת הפגיעה שהוא מייצר יש הסכמה מקיר לקיר, קיימים ומוכרים לקובעי המדיניות. הרכיב העיקרי החסר כעת ליישום פתרון אמיתי הוא אומץ ציבורי של ממשלת ישראל, ובעיקר שרי האוצר והפנים לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה.

כשהוגשו מסקנות ועדת ברזלי לשר הפנים דאז, גלעד ארדן, סיקר עיתון כלכליסט את האירוע בכותרת הפסקנית: "שר הפנים הבא לא יוכל יותר להתעלם מרפורמה בארנונה". ובכן, שלוש שנים אחרי ברור שהשר יכל גם יכל להתעלם.

ראש העיר הבא של ירושלים, בין אם יהיה זה ליאון או ברקוביץ', ייאלץ שוב להיאבק עם האוצר על פירורי תמיכה כבר בחורף הנוכחי, בו נהיה כולנו עמוק בתוך קמפיין הבחירות הארציות. יש לקוות שהממשלה הבאה תפתור סוף סוף את הפלונטר ובא לציון (ול-200 רשויות מקומיות אחרות) גואל.


ברק הרשקוביץ שימש עד לאחרונה כיועץ ראש העיר ירושלים לפיתוח כלכלי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אני דווקה נגד הפיתרון של קהלת. הוא אולי טוב יותר מהמצב הנוכחי אבל במדינה שלנו (ובאצם בכל מדינה במערב) הראשויות החלשות וה"חלשות" יתחילו לצעוק אי-שיוויון ואף אחד לא מבטיח שבעתיד מענקי הגולגולת האלו לא יהפכו לדרך לחלוב את המדינה ולא באמת לשפר את העיר. לפי דעתי, קודם כל צריך להפסיק את ההגבלות של המדינה על הארנונה ולקצץ את הבירוקרטיה בתהליכי הבנייה (בנייה לצורכי דיור וגם לצורכי נגל"ן עסקי)

  2. הארנונה (המחושבת לפי שטח הנכס) היא שריד למס רכוש שנהג בעבר למרות שכבר במאה ה-11 הכירו פוסקי ההלכה היהודים שהוא אינו צודק. אלא שבהיעדר בירוקרטיה יעילה הוא היה נוח לגבייה. מס הכנסה הונהג רק בתחילת המאה ה-20, והכוונה הייתה שהוא יחליף את מס הרכוש הלא-צודק. אלא שעוד לא נולד פוליטיקאי שיוותר על מקור הכנסה…

    העיוות בארנונה כפול ומכופל. שטח הנכס לעולם אינו יורד. אדרבא, מפעם לפעם שולחת הרשות המקומית מודדים ש"מוצאים" מטרים רבועים שהיו נסתרים עד כה. (אצלי זה קרה פעמיים, למרות שלא הוספתי אפילו מ"ר אחד לדירה שאני גר בה מאז שקניתי אותה. כנראה שהיא עשויה מגומי נמתח…). לכן, בעוד הכנסתו של בעל הנכס עולה ויורדת לפי מחזורי העסקים, הכנסת הרשות מארנונה לעולם אינה יורדת. הסיכון הכלכלי כולו על כתפי התושב ולעולם לא על השלטון המקומי. אילו היו מסי הרשויות המקומיות מוטלים על ההכנסה ולא על הרכוש (שנקנה מכספים שכבר שולם עליהם מס) היה לרשויות המקומיות תמריץ לפעול למשיכת אוכלוסיות חזקות ועשירות, ותמריץ לפעול לפיתוח כלכלי אמתי של היישוב (ולא רק לפיתוח שתדלנות יעילה במסדרונות השלטון המרכזי).

  3. איך ארנונה כמס רכוש אמורה לפתור את הבעיה? הרי היא עדיין מס שמתעדף תקציבית אזורים יקרים כמו תל אביב (וגם ירושלים) ומשאיר את עירית דימונה עירומה. לדעתי (הדיוט מוחלט בתחום) פתרון בסגנון יד חופשית לראש העיר בקביעת הארנונה הוא הרבה יותר נכון. מי שמאזן גביה עם מתן שירות הולם יעלה, מי שדופק את התושב לא יבחר שנית, והפתרון יהיה מותאם ליישוב. מה שכן, במצב כזה צריך לדאוג לאיסור חריגה ממסגרת תקציבית.

  4. שאלה: איך זה עובד במדינות אחרות? ארה"ב? קנדה? אוסטרליה? מערב אירופה?
    הכוונה למיסים מקומיים ומקורות המימון של רשויות מקומיות

    1. אגרות חוב מוניציפליות וגילגול הבעיה לראש העיר הבא …

  5. הבעיה העיקרית היא ההנחה הסמויה שאמור להיות שיוויון בן ראשויות, כשהטבע הכלכלי הוא שתמיד ישנם עשירים ועניים, בין אם מסיבות גאוגרפיות, או מסיבות הסטוריות ודמוגרפיות.
    האיזון (שכבר מתקיים ברובו) צריך להיות בכך שברשויות ה"עניות" יהיה מינימום סביר של שרותי חינוך, ניקיון, ותשתית ציבורית, ולכך מספיקים מענקי האיזון והעברה הקיימים במשרדי הממשלה השונים.

    כל העברה נוספת תגרום לביזבוזים ושחיתות, ממש כפי שערית ת"א העשירה בישראל, מבזבזת את כספי הציבור על פעולות מיותרות כדוגמת הריסת כיכר דיזינגוף וכיכר אתרים והקמת מישטרה עירונית.

  6. אני דווקא שמעתי שהסיבה לגרעון היא לא היעדרם של שטחי מסחר אלא הפטור וההנחות הנרחבות בתשלומי ארנונה שקיימות עבור אוכלוסיות רבות בירושלים.

    זאת הסיבה שירושלים הייתה מעוניינת לספח את מבשרת ציון למרות שגם במבשרת ציון שטחי המסחר הם צנועים.

    1. ועכשיו, עם ליאון כראש עיר, זה רק יילך ויחריף

  7. הפיתרון צריך להיות מעבר ממימון דרך ארנונה למימון לפי הצורך – כל אגף בעירייה ייקח את התכנון שלו לשנה הקרובה, יחשב כמה כסף דרוש לכך (לפי נוסחה שקוף שתסביר בדיוק כל סעיף) ולפיכך תקבל סכום מקסימום שתוכל לגבות מכל תושב.

  8. כל המערכת העירונית מיותרת לחלוטין, בזבזנית, מזמנת שחיתות מכל סוג [הטבות לאזרח הרצוי, הטבות למקורבים, דילים קואליציונים וכו'], הפתרון הפשוט והיעיל הינו גוף ציבורי מקצועי האחראי על פרסום ומעקב אחר מכרזים לפינוי אשפה וניקיון סביבתי, תיקון וסלילת כבישים ומדרכות וכו'.
    בכל הקשור לפיתוח סביבתי והרחבת בנייה תעסוק וועדה מחוזית לתכנון ובנייה שגם כיום אמורה לשמוע את טענות התושבים ולהחליט ע"פ הטענות וע"פ מידע מקצועי.
    הגבייה תיערך כחלק מתשלומי מס הכנסה ע"פ אמות המדה של הכנסה, איזורי מגורים ומתוך ההנחה שזה שירות לאזרח ככל שירות שהמדינה נותנת לאזרחיה
    החיסכון בלשכות ראשי העיר, סגניו, מנכ"ל, מערכת גבייה ושלמוני קואליצה ברור לכל