בלתי נחקר: מדוע לא נבדקים הקשרים בין יאיר לפיד לנוני מוזס?

למרות מספר מקרים בהם נחשפו ראיות לניגוד עניינים חמור לכאורה בין 'יש עתיד' ל'ידיעות אחרונות', מעולם לא נפתחה חקירת משטרה או בדיקה בפרקליטות בעניין

אכיפה בררנית במלוא הדרה. יאיר לפיד ונוני מוזס | פלאש90

בלתי נסלח בעיניי שראש ממשלה ומוציא לאור של עיתון גדול במדינת ישראל מנהלים סחר-מכר על חופש הביטוי בישראל". יאיר לפיד, כאן11, ינואר 2017

***

נפגשתי במהלך כהונתי באופן שוטף עם העורכים והמו"לים של כלי התקשורת הגדולים בישראל כולל נוני מוזס…כפי שעושים כל הפוליטיקאים הבכירים בישראל". יאיר לפיד, ערוץ 10, נובמבר 2018

שני ציטוטים מפי ח"כ יאיר לפיד, בהפרש של כמעט שנתיים ביניהם. הציטוט הראשון ניתן לאחר חשיפת הקלטות השיחות בין ראש הממשלה נתניהו למו"ל 'ידיעות' נוני מוזס, בפרשה שתוכר בהמשך בשם 'תיק 2000'. הציטוט השני ניתן בסוף השבוע האחרון, לאחר שאילה חסון חשפה בערוץ 10 כי יו"ר יש עתיד נהג לערוך פגישות תכופות וחשאיות עם מוזס בזמן כהונתו כשר אוצר.

אז איך ניתן להסביר את הפער התהומי בין שתי התגובות של לפיד למקרה דומה בו פוליטיקאי בכיר נפגש עם גורם בכיר בתחום התקשורת? בואו נחזור קצת לאחור.

בעת שנחשפה לראשונה פרשת 'תיק 2000', לפיד נהנה מרוח גבית בסקרים, פיזר הצהרות (כולל באותו ראיון בכאן) על הממשלה העתידית שיקים, ובאופן כללי ניסה לרכב על הגל התקשורתי של חקירות נתניהו. כפי שהתברר בהמשך, לפיד עצמו העיד במשטרה בחקירות שהתנהלה נגד נתניהו ב'פרשת המתנות' ובפרשת הצוללות.

החשיפה האחרונה מגיעה גם היא בתקופה פוליטית מתוחה, כנראה ערב בחירות, ועשויה לגרום ללפיד מבוכה גדולה. כפי שדיווחה אילה חסון, אותן פגישות בין לפיד למוזס התנהלו בסודיות בביתו של איש עסקים, והן גם נעלמו איכשהו מלוחות הזמנים שחשף לפיד בפומבי. אז מה התרחש באותן שיחות שהיה כל כך חשוב ללפיד להסתיר, ומדוע פגישות אלה מוגדרות לפתע על ידו כשגרתיות (למרות שניסה להסתיר אותן) לעומת המפגשים "הבלתי נסלחים" בין מוזס לנתניהו?

מיליוני שקלים ל'ידיעות'

כדי להבין את הסיפור במלואו חשוב לזכור גם את ההקשר הפוליטי של הדברים. באותה תקופה בה נפגש לפיד בחשאי עם מוזס, הוגש לכנסת 'חוק ישראל היום' שנועד להגביל את ההפצה בחינם של העיתון המתחרה ל'ידיעות', חוק שבו תמכה סיעת 'יש עתיד' בשיא הכוח. יו"ר המפלגה לפיד היה כידוע בכיר בעיתונו של מוזס במשך שנים ארוכות ונחשב כאחד האנשים המקורבים אליו.

מדובר אם כן בחוק ממשי שהיה אמור להניב רווחים גדולים לבעלי האינטרסים שעמדו לכאורה מאחוריו, וגם עבר בכנסת בקריאה טרומית. מנגד, השיחות שנחשפו בין נתניהו למוזס הכילו בעיקר הצעות תיאורטיות בנוגע לשוק התקשורת בישראל, ובכל מקרה שום דבר שמתקרב להיקף ולעוצמה של 'חוק ישראל היום', שמעולם לא נפתחה שום חקירה לגביו.

אך הקשר בין העיתון של מוזס לבין המפלגה של לפיד לא הסתיים בכך. בינואר 2017 חשף ליאור חורב כי בכירים ב’ידיעות אחרונות’ היו מעורבים בתיאום בין מפלגת ‘יש עתיד’ למחנה הציוני במהלך הבחירות ב-2015. על פי חורב, גורמים במחנ"צ הציוני קיבלו הנחיה מ’ידיעות אחרונות’ שלא לתקוף את לפיד ומפלגתו במסגרת הקמפיין, אחרת לא יקבלו סיקור אוהד בעיתון. טענות אלה לא הוכחשו ומרמזות שוב על ההגנה לה זכה לפיד מ’ידיעות’.

בנוסף לכך, בחודש אוגוסט 2013 חשף אתר ‘וואלה' כי שני שרים ממפלגת ‘יש עתיד’ – מאיר כהן ושי פירון – יזמו הסכמי פרסום במאות אלפי שקלים ב’ידיעות אחרונות'. באוקטובר 2014 פרסם אתר ‘העין השביעית’ כי משרד המדע בראשות יעקב פרי מ’יש עתיד’ השקיע סכומי עתק עבור פרסום באתר ynet מקבוצת ‘ידיעות אחרונות’. לפי הדיווח, עלות שיתוף הפעולה הזה עמדה על סך של 1.3 מיליון שקל. באף אחד מהמקרים הללו לא נפתחה חקירה במשטרה או בדיקה בפרקליטות, על אף הראיות לניגוד עניינים חמור לכאורה.

האם זה מקרי ששלושה שרים מ’יש עתיד’ ביצעו התקשרויות כספיות יקרות מכספי מדינה עם ‘ידיעות אחרונות’, וכל זאת בזמן שחלק מחברי הסיעה עומלים ומקדמים את חוק ‘ישראל היום’?. כעת כאשר אנו מצרפים לתמונה את פגישות לפיד-מוזס שנערכו באותה העת ממש, אולי התשובה מעט ברורה יותר.

שלטון החוק הוא המלצה בלבד

אז האם בעקבות החשיפות האחרונות על לפיד נזכה לראות פסטיבל תקשורתי, כולל כותרות על שחיתות ופאנלים חמורי סבר בערוצי הטלוויזיה? כנראה שלא בקרוב. אמנם בקצב בו נחשפים פרטים על מעללי לפיד מאז נכנס לפוליטיקה, לא יהיה זה פלא אם מה שנודע לנו עד כה הוא רק קצה הקרחון, אבל בשביל לחשוף את עומק השחיתות האמיתית צריך לחקור. וזה דבר שמשטרת ישראל – שלבכירים בה יש בעצמם קשרים סבוכים עם לפיד – לא נראית ששה לעשות.

יתכן שאם הייתה עושה כך בעבר בעקבות הדיווחים הקודמים על קשרי 'ידיעות' – 'יש עתיד', דבר הפגישות החשאיות היה נחשף כבר אז ולא מתפרסם רק כיום ומתווסף לשורת המחדלים של המשטרה בעניין.

החשיפה האחרונה על יחסי מוזס-לפיד מדגימה שוב את ההתנהלות הפוליטית, התקשורתית והמשפטית ההזויה בישראל בשנים האחרונות. מדינה בה פוליטיקאים יכולים לעשות ככל העולה על רוחם, כולל לקדם שלל אינטרסים אישיים וזרים ולעבור לכאורה על החוק, אך עדיין לא יגיעו למשטרה כנחקרים אלא דווקא כעדים נגד פוליטיקאי אחר. מדינה בה תקשורת צבועה תרד לחייו של אדם אחד בזעקות על "שחיתות", ומנגד תתגייס להגן בשמחה על אחר שביצע בדיוק את אותו מעשה או חמור ממנו.

בסופו של דבר, נראה כי בישראל כבר מזמן הפסיק להתקיים עקרון השוויון בפני החוק. במקום זאת, מתנהל כאן עולם הפוך בו יש שווים ושווים פחות, דיסטופיה אורווליאנית בה אשמתך או חפותך נקבעת רק על פי עמדתך הפוליטית ושלטון החוק הוא רק המלצה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. במדינה שלנו הכנסת מנסה לסגור עיתון
    ואתם מתפלאים על השטויות הללו ?
    כל אהבל מדבר על חיסול הדמוקרטיה
    כשהכנסת מנסה לסגור עיתון
    עובדי ערוץ עשר מפגינים נגד ביבי
    כשהוא לא נותן להם וויתורים כספיים
    אבל הכנסת מנסה לסגור עיתון
    רק בריאות לליצנים.

  2. ברור לגמרי למה לא צריך לחקור את לפיד.
    אם שמו היה בנימין נתניהו או ביבי זה היה נחוץ.
    אם זה לא ביבי אז אין שום צורך לחקור.
    ככה זה אצלנו בפארטצ'יה.

  3. אברה קדברה חוקתי מידתי.
    מה אתה בן תמותה נחות מתערב בעולמות העליונים במימדים אחרים ובמעשי כשפים משפטיים שאתה לא מבין בהם ולעולם לא תבין בהם ומפריע לשופטים העליונים שלנו ולשליחיהם עלי אדמות היועצים המשפטיים להנהיג אותנו אל העתיד הנצחי והצודק

  4. ובכן היכן הוא היועץ המישפטי לממשלה שצריך להורות על החקירה?
    איפה הפוליטיקאים מימין שצריכים לזעוק על הפגיעה בשילטון החוק ועל השחיתות שפושה במדינת ישראל
    מדוע הם ממלאים פיהם במים?
    איפה עיתון ישראל היום אחד הנפוצים במדינה שיתגייס להילחם בשחיתות ומדיניות האיפה ואיפה?
    שחיתות יש למכביר אבל משום מה אלה שצריכים לזעוק
    למען המלחמה בשחיתות ממלאים פיהם במים
    אז למה שאותם מושחתים לא ימשיכו במעשיהם?

  5. כולם יודעים שנוני מוזס מימן ללפיד שבועיים לפני הבחירות ב-2013 "מסיבת פרידה" בעלות של מאות אלפי שקלים במלון "קראון פלאזה" שבמגדלי עזריאלי וכשלפיד התמנה לפיד לשר האוצר העבירו שרי "יש עתיד" ואנשי משרד האוצר 2 מיליון שקל ל"ידיעות אחרונות" של נוני מוזס עבור פרסום בעיתון – ללא מכרז. אבל למה לא חושפים את הקשר בין נוני מוזס לנפתלי בנט ואיילת שקד? זה קשר הרבה יותר מושחת ומושתק:

    https://www.israelhayom.co.il/article/170993

    http://www.news1.co.il/Archive/002-D-118475-00.html

  6. מכיוון שמנדלבליט לא מכבד את השוויון בפני החוק הימין צריך יהיה לחסום את הקידום שלו לעליון אם וכאשר קידום כזה יעמוד על הפרק. צריך לעצור את הקידום שלו ושל כל אדם אחר מהפרקליטות שביצע אכיפה סלקטיבית של החוק וכמובן לחוקק סוף כל סוף חוק שיכריח את המשטרה לחשוף את כל החומרים המפלילים על בחירים בשירות המדינה ובני משפחותיהם מדרגה ראשונה, שהם משאירים בבוידם ליום שבו ניתן יהיה להשתמש בהם כדי לקדם את האג'נדה של השמאל.

  7. לפיד לא נחקר על קשריו עם מוזס כשם שביבי לא נחקר על קשריו עם אדלסון.

  8. להלחם שהאידיוט הריק מתוכן הזה ייחקר! אם ביבי אז את כולם. אגב לא אתפלא אם יגיעו ידיעות על מפגשים של בנט ושקד עם נוני .

  9. אפשר לצעוק כאן עוד ועוד הצעות, כאילו מישהו יקשיב לכם בכלל. בקלפי נראה אתכם.

  10. לא יעזור למעריצי ביבי העיורים… לפיד ינצח בבחירות הקרובות

  11. לפיד הוא המועמד שידיעות אחרונות בנה במשך שנים כשהעניק לו מעמד של כתב בכיר בעיתון. בנוסף הוא היה כוכב טלוויזיוני משך שנים בערוץ 2 שגם שם היו אנשי עסקים שהיה להם עניין לבנות אותו כיורש של נתניהו. מריך לבדוק מי היו בעלי האחזקה בערוץ 2 ששדאגו לבנות אותו ולמה

  12. אין מילים על עבודת הקודש שהאתר הזה עושה.