"הרקטות יגיעו לת"א": יחיא סינוואר מאיים כל הדרך אל הבנק

מנהיג ארגון הטרור ברצועה העביר מסרים תקיפים לישראל, אך מקווה לשמר את הרגיעה ולהמשיך לקבל את אספקת הכסף הקטארי

דברי רהב ושחצנות. יחיא סינוואר בעצרת החמאס בחאן-יונס | צילום מסך

למרות שסבב הלחימה ברצועת עזה הסתיים בהפסקת אש וחזרה למתווה הרגיעה, הערכת המצב של הנהגת חמאס היא כי אחרי הסבב האחרון, שבו הוצגה ישראל כמי שהובסה על ידי חמאס, ההנהגה הישראלית מחפשת את העיתוי המתאים כדי להכות חזק ולשקם את ההרתעה שנשחקה, וזאת במיוחד לקראת הבחירות המתקרבות לכנסת.

גורמים בחמאס אומרים כי הם הגיעו למסקנה הזו לאחר הדברים שרים בממשלה ועל פי רמזים המתפרסמים באמצעי התקשורת הישראלית.

ארגון חמאס מצדו מעוניין לשמר את "תמונת הניצחון" שהשיג ואיננו מעוניין בסבב לחימה נוסף שעלול להתפתח למלחמה. הוא רוצה להמשיך בהבנות שהושגו על הרגיעה עד כה בנוגע להכנסת סולר במימון קטארי עבור תחנת החשמל ברצועה, להגדיל את אספקת החשמל מישראל ולהמשיך ולקבל מיליונים במזומן עבור משכורות לפקידיו, אך ממשיך באיומים.

בסוף השבוע העביר מנהיג החמאס ברצועה יחיא סינוואר את המסר הזה לישראל, על מנת להרתיע אותה מליזום פעולה צבאית נגד רצועת עזה לישראל. בכינוס ענק שקיים חמאס בחאן-יונס לזכרם של שבעת ההרוגים מפעולת צה"ל, ובו לראשונה השתתפה משלחת המודיעין המצרי, נשא סינוואר נאום תוקפני שבו הודיע בשם מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית, את ההודעה הבאה:

"מטח הרקטות הראשון שיפגע בתל אביב יפתיע את הכיבוש הישראלי, אם האויב יגביר את תוקפנותו, תגבר ההתנגדות".

לדברי סינוואר, מוחמד דף סירב למסור לו את מספר הרקטות שישוגרו לתל אביב ואמר "ניתן לאירוע לדבר בעצמו. בנוסף, על פי גורמים בחמאס בפגישה עם המשלחת המצרית בראשות הגנרל אחמד עבד אלח'אלק, העריך סינוואר כי ישראל תנסה לבצע פעולות "הונאה" נגד רצועת עזה כדי לשקם את תמונת ההרתעה.

על פי דיווח ב-17 בנובמבר בעיתון 'אל-אח'באר' הלבנוני מפי גורם בחמאס, הזהיר סינוואר את המשלחת המצרית כי הדבר יתפרש "כהסלמה גדולה וכוללת עד להכרזת מלחמה , ובמקרה כזה התגובה תהייה גדולה יותר מאשר בסבב האחרון".

סינוואר המשיך והזהיר כי בסבבים הבאים "רמת התגובה כלפי ישראל תהיה חסרת תקדים והיא תפגע בערים גדולות", אם ישראל  תיסוג בה מההבנות שהושגו כבר בנושא הרגיעה "ארגון חמאס יחזור להפעיל לחץ בשטח על ישראל", הבהיר.

המשלחת המצרית הסבירה לסינוואר כי ישראל לא שינתה את עמדתה והיא דבקה בהבנות שהושגו כולל המשך הכנסת הסולר הקטארי לרצועת עזה. ראש המשלחת, הגנרל עבד אלח'אלק, ביקש מהנהגת חמאס להמשיך ולרסן את צעדות השיבה, לא לאפשר פגיעה בגדר הגבול ולהפסיק את שיגור בלוני התבערה ואת הפעילות הלילית נגד חיילי צה"ל לפחות למשך שלושה שבועות, כדי להשלים את משימת התיווך.

ביטחון עצמי גבוה

נאומו של סינוואר בעצרת בחאן-יונס היה כאמור מלא באיומים ובדברי רהב ושחצנות, מה שמעיד על ביטחון עצמי רב ואמונה כי בידי הזרוע הצבאית של חמאס מספיק כוח כדי להרתיע את ישראל. בכך הוא מקווה להביא להסרה מלאה של המצור מעל רצועת עזה, וזאת באמצעות התקפת רקטות על תל אביב, בירתה הכלכלית של ישראל.

בין המסרים שהעביר יחיא סינוואר בנאומו היו דברי תודה לקטאר "על תרומתה לעם הפלסטיני", וכמו כן  אזהרה לישראל שלא להכניס יחידות מיוחדות פעם נוספת לרצועת עזה: " הפעם הרגתם כמה מאנשינו, בפעם הבאה החיילים שלכם יישארו בעזה ובעזרתם נטהר את בתי הכלא בישראל מהאסירים הפלסטינים, בידינו צילומים שמתעדים את הקצין הישראלי ההרוג בזמן שפינו אותו".

עוד טען סינוואר כי ארגון חמאס הביא להתפטרותו של שר הביטחון ליברמן מתפקידו, כאשר "תושבי עזה בעטו בו מחוץ למשרד הביטחון והוא עזב מובס את משרדו". הוא גם העביר מסר לראש הממשלה נתניהו כשאמר: "אני מוסר לנתניהו ולשר הביטחון שלו, כיבוש ומלחמה נגד עזה יביאו לכם רק מוות, הטילים שלנו מדויקים יותר ומלאים כפליים בחומרי נפץ".

לסיכום קרא סינוואר לרשות הפלסטינית ולתנועת פתח לשבת ליד שולחן אחד כדי "להיות שותפים לדם ולהחלטות".

מוחמד דף כסמל

מוחמד דף

נקודה חשוב אליה כדאי לשים לב היא השימוש הרב שעשה יחיא סינוואר בנאומו בדמותו של מוחמד דף. הוא סיפר על שיחתו עם דף (אבו ח'אלד) ועל המסרים שהוא ביקש למסור לציבור בעזה ולהעבירם כמובן לישראל. בכך סינואר מנסה להיתלות באילן גבוה כדי לשוות למסריו חשיבות גדולה.

מוחמד דף הינו סמל ההתנגדות של רצועת עזה לישראל והמבוקש מספר אחת מבחינתה של ישראל. הוא היה בין מייסדיה של הזרוע הצבאית של חמאס, והוא עיצב את תפיסת ההרתעה של הזרוע הצבאית, בניית הכוח, הקמת המנהרות ופיתוח הרקטות, הקמת הקומנדו הימי, המזל"טים ועוד "הפתעות" שמתכנן חמאס במלחמה הבאה.

ישראל ניסתה כמה פעמים להתנקש בחייו של מוחמד דף, כאשר הפעם האחרונה הייתה במהלך מבצע 'צוק איתן'.  ב-22 ביולי 2014 הפציץ צה"ל את ביתו בחאן-יונס, אולם דף לא היה בו באותה עת. ב-19 באוגוסט הפציצו מטוסי חיל האוויר את ביתו של פעיל חמאס אחר, בשכונת שיח' רדואן בעזה, שבו שהה מוחמד דף. בתקיפה נהרגה אחת מנשותיו, ביתו ובנו. דף נפצע קשה בתקיפה אך הצליח לשרוד, מאז הוא ממשיך להוביל את הזרוע הצבאית של חמאס והפך לסמל ברצועת עזה.


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. אולי מהקישור הזה ניתן להבין מדוע תושבי דרום מדינת ישראל חווים טרור כימי והפגזות של טילים ורקטות, מבלי שמדינת ישראל, באמצעות הצבא הכי חזק באזור, יגיבו בכלל (פעולת קומנדו לא נחשבת לתגובה).

    ישראל חתמה על הסכם נוסף לייצוא גז טבעי לירדן
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001261154

    1. אני גר בעוטף עזה. הגיע הזמן להבהיר את הענין אחת ולתמיד:
      אין כאן טרור כימי, וגם לא משהו שדומה לזה. עשן, מגעיל ומעצבן ככל שיהיה הוא לא "טרור כימי".
      ואם כבר מדברים על זה: האם כסף רב, ובעקבותיו גם יכולת השפעה ומנופי לחץ, הם לא סיבה לפחות לשקול האם כדאי או לא להגיב במלוא העצמה?
      בסבב הלחימה האחרון נפגעו קשות 1250 בתי מגורים ברצועת עזה (כך על פי הודעות מעזה). האם לשיטתך צה"ל "לא הגיב כלל"?
      אני לא מחבב את תושבי עזה, ואם ניתן היה לאדות אותם לאטמוספירה, הייתי מאושר. מצד שני, זה כנראה לא יקרה, ועכשיו צריך לנהל את המאבק הזה בשכל ובלי התלהמות. להבנתי זה מה שעושה הממשלה שלנו באופן די מרשים.
      אני מציע לך לנסות להתבסס על עובדות ולאמץ יכולת צחשבה קצת פחות שבלונית.

    2. א) אתה טוען שאתה גר בעוטף עזה. אולי זה נכון, ואולי זה לא נכון.
      (אגב, גם אני מתגורר בעוטף עזה. מס' הקילומטרים הרב שמפריד ביני ובין רצועת עזה הוא לא רלוונטי. סה"כ פרט שולי)

      ב) עשן הוא תוצר כימי של שריפה. השריפה פרצה בגלל שמישהו גרם לה במזיד, תוך ידיעה וכוונה ברורים שייווצר עשן שיחנוק את תושבי האזורים הנפגעים. זוהי מטרת העזתים וזהו טרור. האמצעי שבו הטרוריסטים משתמשים הוא העשן, ולכן זהו טרור כימי.
      אם העשן לא מזיק לך, אשריך. לאחרים הוא כן מזיק.

      ג) מזוית מסוימת אתה צודק. אי אפשר לטעון שיש טרור כימי. רק טרור כימי. יש *גם* טרור של בלוני/עפיפוני נפץ. פשוט לא כתבתי עליו. סליחה.

      ד) אם יש "יכולת השפעה ומנופי לחץ" כדבריך, מדוע עד כה הם לא הועילו, וממה שרואים (למרות העשן הסמיך) גם לא יועילו. אגב, ירדן אינה בעלת יכולת השפעה. אם כבר לקשיש בן מאתיים השוכב במח' טיפול נמרץ בבית לוינשטיין יש יותר יכולת השפעה מאשר למלך ירדן. ואני מתנצל מאד בפני קרובי משפחותיהם של היהודים הנמצאים בבית לוינשטיין על שקישרתי את קרוביהם לאנטישמי בזוי ממזרח לנהר הירדן (תבדוק עם ממשלת ירדן האם מותר לך, יהודי, לרכוש נדל"ן או רכוש קבוע בירדן).

      ה) אם חיי ילדיך, במידה ויש לך ילדים ואתה באמת מתגורר בעוטף עזה, לא חשובים לך, אז מה אכפת לך שמחבלים מנסים כבר כמה חודשים (7 חודשים רצופים כמדומני) לפרוץ את גדר המערכת, ולפעמים אפילו מצליחים, ולשחוט את ילדיך? אני בטוח ש %99.99 מתושבי העוטף, אלו שגרים צמוד לגדר המערכת, לא רוצים לחוות פלישה של עזתים, עם כל התוצאות וההשלכות שמתלוות לפלישה זו. לכן צה"ל, משום מה, נמצא בכוחות גדולים על גדר המערכת.
      אגב, משום מה נראה לי, ולכמעט כל תושבי מדינת ישראל, שרוב תושבי עוטף עזה לא מסכימים עם טענותיך.

      ו) לך למחנות ה"פליטים" ברצועת עזה ותראה מה הכוונה ב"בתים". הם לא מייחסים חשיבות גדולה מדי לבית שלהם. תסתובב בישובים ערביים ברחבי הארץ, ותראה שרבים מהבתים הם בטון ובלוקים ואפילו לא צבועים. אז להוריד להם "בתים" זה לא פיתרון. הבתים עצמם לא עשו לאף ישראלי שום דבר. מי שמתגורר בבתים הללו, הוא זה שהיה צריך להיות בתוכם בעת שה"בתים" הללו נפגעו קשות.
      אם הממשלה היתה רוצה שנסיונות הפלישה של העזתים ייפסקו, היתה מורה לצלפים (כמו אלו של הקומנדו הימי שכמעט חוסלו ע"י פולשים שהצליחו לעבור את הגדר ולהגיע אליהם) לחסל כל מה שזז בסביבת הגדר. היא לא עשתה זאת, וכנראה שהקישור לעיל מסביר למה.
      סתם לידיעתך, במחנה המעצר אנצאר שהיה בלבנון שירתו צלפים. במחנה היה פס לבן, ומחבל שהיה עובר את הפס היה מקבל כדור בראש בלי שום אזהרה לפני כן. לא הרבה ניסו לעבור את הפס. מעניין למה.
      לאחר הפיגוע במשאית הספארי ב 10/03/1985, צה"ל והשב"כ הבהירו ללבנונים שכשרכב צהלי עובר על הכביש, נהגי הרכבים הלבנונים שמגיעים מולו או מאחוריו חייבים להסיט את רכבם לצד הכביש ולעצור עצירה מלאה, או שיקבלו צרור לפרצוף מכלי הרכב הישראלי. זה עבד היטב. אותו הדבר אפשר לעשות גם עם תושבי עזה. אם רוצים.

      ז) אכן, ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל בשכל ובלי התלהמות. רק שנראה שהמניעים והשיקולים שלו אחרים מהמניעים והשיקולים שיש לכל מנהיג של מדינה שפויה שנמצאת תחת מתקפה אלימה ונסיון השמדה (ע"ע אמנת החמאס, אמנת אש"פ, דרישת השיבה, וכו'). לכן צריך לבחון אם יש קשר בין עסקת הגז ובין הזנחת ביטחונם של תושבי עוטף עזה.

    3. המצב הנוכחי הוא כזה:
      1. התעצמותה הגרעינית של איראן יצרה קרבת אינטרסים בין ישראל למדינות המפרץ הפרסי ובעיקר לסעודיה – ציר חשוב מאוד ברמה האסטרטגית.
      2. יש כרגע חלון הזדמנויות: לחץ אמריקאי מאסיבי על איראן.
      3. אש"ף בהנהגת אבו-מאזן הוא עדיין אלטרנטיבה לחמאס.
      4. איראן תעשה הכל כדי לשבור את ההתקרבות הסונית לישראל ויש לה אינטרס לחמם את הגזרה. אם יגיעו מעזה תמונות של זקנים וילדים הרוגים ברחובות – מדינות המפרץ לא יוכלו להמשיך בתהליך ההתקרבות לישראל והקואליציה האנטי-איראנית תתפרק.
      5. אם יגיעו מעזה תמונות של זקנים וילדים הרוגים ברחובות, הרחוב הפלשתיני ביהודה ושומרון לא יישב בשקט, ובסיס ההנהגה של אבו-מאזן יתערער ואין לדעת מי יבוא במקומו.
      6. החיזבאללה, משיקולים פוליטיים פנים-לבנוניים לא יכול לפתוח במלחמה נגד ישראל אבל יכול להצטרף למלחמה נגדה כדי להגן על "אחיו הפלסטינים" הסובלים בעזה. וכך, מבצע בעזה ייתן לחיזבאללה צידוק לפתוח חזית צפונית נגד ישראל: עשרות אלפי טילים ממשיים ולא צינורות תוצרת מחרטת מרתף בעזה.
      7. אין שום היתכנות צבאית לפירוק הטרור בעזה. התושבים שם ינקו שנאה לכל דבר יהודי עוד מהעריסה. בשונה מיהודה ושומרון שמתקיימים שם מנגנונים של חיים משותפים עם יהודים – בעזה יש רק מנגנונים של מוות.
      לכן, במצב הנוכחי לא כדאי להיות צודקים אלא חכמים: לספוג רקטות, לתת לתהליכים הבינלאומיים המתוארים להבשיל, ולהמשיך את תהליך הפיכתו של חמאס ללא לגיטימי, ובסופו של דבר ללא רלוונטי, בלי לספוג עוד חללי צה"ל. בוזמנית, כמובן שצריך לדאוג לרווחת תושבי הדרום, ובין השאר לחזק את המיגון בבתים ובתחבורה הציבורית בדרום.

  2. תבדוק בבקשה את סוף ימיה של גרמניה במלחמת העולם השניה. תוכל גם לצפות בסרטים ביוטיוב שיציגו לך את מה שהשפיע יותר מכל על הגרמנים, עד עצם היום הזה. מנסיון מסוים שהיה לי בברלין – הזיכרון של מלחמת העולם השניה וסופה עדיין מעורר בהם חיל ורעד.
    כך צריך להיות גם בעזה.
    ולגבי אבו מי-זה, הוא כמו צואה. אחריו, כמו בכל מצב רגיל, יבוא צואה אחר. עם ישראל היה במצבים חמורים הרבה יותר (שלמנאסר, נבוכדנצאר, המן, יון, רומי, מסעות הצלב, גרוש ספרד ופורטוגל, פרעות ת"ח ות"ט, השואה, ועוד ועוד) ובכל זאת אנחנו פורחים. אז אבו מי-זה הכלומניק או מי שיחליף אותו הם אלו שיעצרו את עם ישראל? אגב, האם אחרי היטלר עלה מישהו אחר יותר גרוע?

    חכם בוחן את כל האפשרויות הגלויות בפניו, ובוחר את זו שתגרום לו הכי פחות נזק בטווח הארוך. נזק פיזי לעם ישראל חמור הרבה יותר מנזק כלכלי, בכל טווח זמן. לא?

  3. אף לא מילה אחת על המדיניות הפחדנית של נתניהו, לחשוב מה היה נכתב באתר הזה אילו יאיר לפיד או אבי גבאי היו מיישמים את המדיניות של נתניהו…הדבר היחיד שאפשר לזקוף לזכותו של נתניהו הוא הפיכת כל מצביעי הימין לשוחרי שלום…