להתראות אפוּ: גם 'משפחת סימפסון' נכנעה לטירוף ה-PC

יוצרי הסדרה הוותיקה החליטו להוריד מן המסך את דמות המהגר ההודי, לאחר קמפיין שטען כי היא מקדמת סטריאוטיפים גזעניים

עוד קורבן במסע צלב בלתי פוסק. אפו מתוך 'משפחת סימפסון' | צילום מסך

מתקפת הפוליטיקלי-קורקט על אפו, המהגר ההודי מסדרת הטלוויזיה 'משפחת סימפסון', הגיע לסיומה לפני מספר שבועות, כאשר מפיקי התכנית הודו לבסוף שהדמות לא תופיע יותר על המסך.

למרבה הצער, זה היה סיום בלתי נמנע. כפי שראינו במקרים דומים בעבר, ברגע שהתקינות הפוליטית חודרת ומשתלטת על נושא מסוים, הפתרון היחיד הוא להסיר לחלוטין את הסוגיה השנויה במחלוקת מהתודעה החברתית.

כאשר אנשי שמאל תקפו את מנכ"ל חברת 'מוזילה' לשעבר ברנדן אייך על עמדותיו נגד נישואים חד-מיניים, האם הם ביקשו שהוא ימתן את דעותיו? לא, הם דרשו שיתפטר מתפקידו. כאשר תלמידת תיכון לבשה בשנה שעברה שמלה בסגנון סיני למסיבת הסיום, האם אבירי ה-PC רצו לנהל דיון מושכל בסוגיות תרבות? לא, הם פשוט ערכו לה מסע שיימינג חסר רחמים, וגרמו לכך שאף ילדה לא תרצה יותר ללבוש שמלה כזו לעולם.

פשרה מעולם לא הייתה המטרה של כנופיית התקינות הפוליטית, והיא לא הייתה אופציה גם במקרה הזה.

מגורש לנצח

האירוניה בכל הסיפור של אפו היא שדווקא 'משפחת סימפסון', אולי יותר מכל סרט או סדרה הוליוודית אחרת, דווקא אפשרה לדמות להתפתח עם הזמן. לאורך שלושת העשורים בהם היא רצה, יצרה הסדרה דמויות שצמחו, השתנו ומצאו לפעמים את מותן. גם אפו עבר מספר שינויים, ואפילו התחתן והביא לעולם ילדים. לכן היה זה אפשרי, לפחות בתיאוריה, שאפו יוכל להשתנות בדרך שאולי תספק את הצופים הרגישים של ימינו.

בכל מקרה, מבחינת מפיקי הסדרה ההחלטה לגנוז את אפו הייתה הגיונית. מדוע להיגרר לוויכוח ציבורי מכוער בעל גוונים גזעיים, כאשר אפשר להימנע מכל זה? הרי לא מדובר בדמות מרכזית במיוחד לעלילת הסדרה, ולמעשה אפו כלל לא הופיע בפרקים ששודרו בשנה האחרונה.

אבל מבחינת מבקרי הסדרה, הבעיה לא הייתה הדמות עצמה, העובדה שהשחקן שמדובב אותה הוא לבן, או למעשה שום עובדה מסוימת אחרת. הזעם האמיתי שלהם נבע מכך שכמה בריונים גזענים השתמשו לפני שנים במבטא של אפו כדי לצחוק על מהגרים אסייתים. לכן גם שום שינוי בהופעת הדמות לא היה מספק אותם.

אפשר לסכם זאת בקצרה ולהגיד שמבחינה עסקית נטו, זאת הייתה החלטה קלה מאוד. לרשת 'פוקס' ועבור אנשי 'משפחת סימפסון' לא הייתה שום דרך לנצח בסיטואציה הזו. כפי שכבר תיארנו, התקינות הפוליטית הרי דורשת השמדה מוחלטת של המטרה ומחיקה שלה מהמיינסטרים התרבותי. לכן גם אפו היה צריך להיות מגורש לנצח.

מחיקת ההיסטוריה

לאחר ההודעה מצד יוצרי הסדרה, הקומיקאי הארי קונדבולו, שיצר את סרט התיעודי בשם "הבעייה עם אפו" והחל למעשה את כל הסערה, צייץ באכזבה כי היו יכולות להימצא דרכים אחרות לפתור את הבעיה מבלי להפטר לחלוטין מהדמות.

אני מאמין לקונדבולו שהוא אכן קיווה שאפו ישרוד את הסערה, אבל המציאות היא שרבים ממעריציו של הבדרן והסרט שיצר לא ראו זאת כך. הם רצו למחוק כליל את אפו מהזיכרון ההיסטורי שלנו, והם קיבלו את מבוקשם. זו הדרך היחידה בה מאבקי תרבות מסתיימים בימינו, ואם קונדבולו חשב אחרת הרי שהוא היה תמים מאוד.

בעבר הסברתי בהרחבה מדוע ההתקפות על אפו היו מטופשות מלכתחילה. כמו כל הדמויות בסדרה הקומית, אפו היה דמות סאטירית וסטריאוטיפית. מה שהפך את אפו למיוחד הוא המחסור בדמויות אסייתיות בהוליווד של סוף שנות ה-80 וראשית שנות ה-90. לכן היה לאפו ערך רב עבור הודים רבים, שלא זכו לאף דמות אחרת להזדהות איתה.

המבקרים טענו שגזענים השתמשו באפו כדי לתקוף אנשים ממוצא הודי, כאילו שהדמות עצמה היא שהולידה את ההתקפות, ולא השנאה הטבועה בתוך אותם גזענים.

הדרך הקלה

אך הסוף של אפו הוא במובנים רבים פשוט מעליב, בדיוק כמו המחלוקת שהתפתחה סביבו. למפיקי 'משפחת סימפסון' לא היה את האומץ לצאת לציבור ולהסביר את החלטתם. במקום זאת הם בחרו בדרך הקלה ביותר מבחינתם, דרך שדווקא לא אפיינה את הסדרה בעבר.

במשך רוב חיי הסדרה יוצריה נהגו להגן בתקיפות על החופש הקומי שלהם, אך נראה שבמקרה של אפו הם פגשו יריב עוצמתי מדי, כזה שלא אפשר להם לעמוד בפני ביקורת דווקא כאשר הדבר היה נחוץ יותר מכל.

אז אפו יעלם לו מחיינו ומהסדרה בה הופיע במשך שלושים שנה. הוא אפילו לא יזכה לפרידה ראויה, עלבון נוסף ואחרון בסאגה העצובה הזו. עבור משטרת התקינות הפוליטית, זה יהיה עוד ניצחון במסע הצלב הבלתי נגמר למען הצדק כביכול. אך בתוך התהליך הזה, הם כנראה הפכו את האפשרות שדמות הודית אחרת תצליח בהוליווד קלושה הרבה יותר.

אם מסתכלים על עולם הבידור כיום, הדמות ההודית המפורסמת ביותר הוא ראג' מהסדרה 'המפץ הגדול'. אם אנשי ה-PC מחפשים לעצמם מטרה חדשה, הרי שראג' הוא מועמד מושלם: מהגר הודי ביישן ומופנם בעל כישורים חברתיים פגומים ומבטא זר כבר. במובנים רבים, הוא הרבה יותר מעליב וסטריאוטיפי מאשר אפו אי פעם היה.

ההבדל הוא שאני והודים רבים אחרים מוכנים פשוט להתעלם מזה. המבקרים של אפו לעומת זאת, הלכו ויצרו סרט תיעודי בנושא והפכו אותו לדיון ברמה הלאומית.

מות הקומדיה

במצב שנוצר כיום לא נותר אלא לתהות כיצד מנהלים הוליוודיים יסכימו לאשר בעתיד קומדיות בהן כלולות דמויות אסייתיות. הרי קומדיות, ולא רק סדרות אנימציה, בנויות על סטריאוטיפים. איך בדיוק יוכלו ליצור סרט או סדרה סביב דמות כזו, מבלי להדגיש את אותם סטריאוטיפים ומבלי להעליב את אותם הודים שנעלבו מאפו והביאו לקיצו?

מל ברוקס, אחד מגדולי הקומדיה האמריקנית, אמר בעבר כי "התרבות המטופשת של הפוליטיקלי-קורקט" תביא למות הקומדיה. מקרים כמו של אפו מוכיחים שהוא צדק. אפילו אנשי 'משפחת סימפסון' עצמם רמזו לכך באחרונה, כאשר באחד הפרקים ליסה אמרה למארג': "משהו שהתחיל לפני עשורים ואנשים הריעו לו ולא נפגעו ממנו, כעת נחשב ללא תקין פוליטית. מה אפשר לעשות?".

ובכן, אנחנו כבר יודעים את התשובה: אפשר פשוט לוותר ולעזוב. הכנופיות הרגישות ברשתות החברתיות ימשיכו לפגוע ביכולת של אנשים לבטא את עצמם ולהציג את יצירותיהם, וכל מקרה כזה יקרב אותנו צעד נוסף לנקודה בה אי אפשר לצחוק יותר על כלום מבלי לחשוש מתגובה זועמת וטענות לגזענות. איזו חברה עצובה זו תהיה.

וכך עם סיום הפרשה הזו, אפו הוא זה שמגורש מהעיר הדמיונית ספרינגפילד, לקול תשואות הליברלים שסימנו אותו כמטרה. המשימה הושלמה. ההמון הזועם ניצח שוב.


ד"ר פראדיפ שנקר הוא מומחה למדיניות ציבורית, ומייסד ארגון Neoavatara, המספק מלגות לימודים לנזקקים. הטור הופיע לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. היתקפלו בפני המבקרים הקולניים והקיצוניים של הדמות
    מה עם שאר הצופים שלא מפריע להם מה אותם מבקרים חושבים ומבחינתם הדמות הזאת היא חלק ממירקם החיים של הסידרה?
    הדעה שלה והרצון שלהם לא חשוב?
    או זה שהם שותקים מצביע על כך שאין להם רגשות ?

  2. לא חדש, Alf צונזרה ורוככה לאחר העונה הראשונה שלה אי שם בסוף שנות ה־80.

  3. צריך להוציא את הפוליטיקלי קורקט מחוץ לחוק בשל היותו סותר את חופש הביטוי. ההוצאה מחוץ לחוק לא תגדע את המפלצת באחת, אבל היא לפחות תרסן אותה.

  4. למה אתה כזה נגד הקמפיין המבורך הזה? הגיע הזמן שבעולם ישרור שוויון מוחלט. והצעד הראשון הוא זכויות להט"ב ושוויון מגדרי

    1. וגם זכויות פדופילים ושוויון בין-גילאי וגם זכויות זואופילים ושוויון זואולוגי

    2. בוא נתחיל עם שיוויון לנשים ולהט"בים בעולם המוסלמי.

  5. זה פשוט עצוב שהדבר הזה קרה. אפו הוא אחד הדמויות הכי טובות ומצחיקות שיש (או שעכשיו צריך להיות שהיו?) בסדרה הזאת. כולם אוהבין אותו ואף אחד לא רוצה שהוא יעזוב. אם אתם לא מאמינים לי אז לכו לעמוד באינסטגרם של משפחת סימפסון.
    אני מקווה שהוא יופיע בהמשך הסדרה כמחוות זיכרון כמו שעשו ועדיין עושים לנשים של נד פלנדרס, מוד ועדנה. לצערי האזכור היחידי שלו מאז שכל סיפור השיימינג הזה התחיל היה המשפט שליסה אמרה למארג' בעונה הקודמת.
    חבל מאוד שבמקרה הזה מקשיבים למיעוט. יהי זכרו בסדרה ברוך

  6. רגע…
    גם הומר סימפסון זה סטריאוטיפ ללבן הנבער מהפרברים
    ומארג' היא סטריאוטיפ של עקרת בית משועממת
    וליסה היא סטריאוטיפ של הילדה המעצבנת והנודניקית
    וצ'יף וויגאם הוא סטריאטיפ של המשטרה שמגיעה באיחור ולא עושה כלום
    ומשפחת ספאקלר זה סטריאוטיפ ללבנים הנבערים מהחוות
    וטוני השמן הוא סטריאוטיפ לעבריין איטלקי ממשפחת פשע כלשהיא
    בקיצור קומדיה בנויה על סטריאוטיפים. וכיום עם משטר סתימת הפיות, הדרך היחידה להציג מיעוטים היא להציגם כחלק מהרוב. כאילו שכולנו באותו צבע, עם אותה הכנסה, ועם אותו גובה ומשקל.
    שוכחים שהיופי הוא בגיוון.

  7. כל הרעיון של משפחת סימפסון זה לקחת סטריאוטיפים שונים, להקצין אותם, ולצחוק עליהם
    הם צוחקים בראש וברשונה על האמריקאי הסטנדרטי… ובנוסף לזה הם צוחקים על הודים,יהודים,איטלקים,גרמנים,צרפתים, חנונים,בריונים,על המשטרה,ברמנים,נשים,גברים ואפילו תינוקות… ועוד מליון אנשים ממקומות ועבודות כאלה ואחרים… כבר אסור לצחוק על כלום היום…. לא משנה שלפי דעתי צריך לבטל את הסימפסונים לגמרי… 30 עונות זה הרבה יותר מידי….