אחרי שייח' הטרור: האחים המוסלמים לאן?

יוסוף אל-קרדאווי בן ה-92 הודיע כי יסיים את תפקידו כראש איחוד חכמי הדת והמנהיג הרוחני של התנועה; מחליפו צפוי להמשיך בקו הקיצוני

עוד מאותו הדבר. אל-קרדוואי (מימין) ואחמד אל-רייסוני | ויקיפדיה, פייסבוק

השייח' יוסוף אל-קרדאווי, המכונה גם "שייח' הטרוריסטים" ו"ראש הנחש" של הטרור האסלאמי, הודיע על פרישתו מעולם הדרשנות הדתית ומתפקיד ראש 'האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים'. אל-קרדאווי בן ה-92, ששימש במשך עשורים כמנהיג הרוחני של תנועת 'האחים המוסלמים', הודיע על פרישתו בכנס שנערך בטורקיה בשבוע שעבר.

השייח' שנמלט ממצרים לאחר עליית הנשיא א-סיסי לשלטון, הוסיף גם שבחים על נשיא טורקיה ארדואן. "ההיסטוריה של דת האסלאם התחילה באיסטנבול על פי כמה היסטוריונים", טען אל-קרדאווי והדגיש: "הנשיא ארדואן נשא את דגל האסלאם למרות שלא היה לו כסף ולא היו לו אנשים".

'האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים' נוסד על ידי אל-קרדאווי בשנת 2004 בעיר דבלין באירלנד, והמטה העולמי שלו ממוקם בדוחא שבקטאר. זהו בעצם הגוף העליון שנותן את הסמכות  הדתית להנהגת "האחים המוסלמים". ארבע מדינות ערביות – מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין – מחרימות את הגוף הזה ומגדירות אותו כ "ישות טרור".

פסקי ההלכה של השייח' אל-קרדאווי נתנו את הסמכות הדתית והמוסרית לכל ארגוני הטרור האסלאמיים בעולם, בראשם אל-קאעידה ודאעש, ולפיגועי ההתאבדות. הוא נוהג לספר בגאווה כי מנהיג אל-קאעידה אוסאמה בן לאדן היה תלמידו וחבר בתנועת 'האחים'.

הפרד ומשול

השייח' אל-קרדאווי היה גדול החתרנים האסלאמיים נגד המשטרים הערבים. הוא נהג להטיף ליצירת אנדרלמוסיה בחברות האסלאמיות, ולהקמת ישויות פוליטיות או ארגוניות שמטרתן לפרק את מדינות ערב ולהשליט בהן את שלטון 'האחים המוסלמים'.

קטאר העמידה לרשותו ללא הגבלה את הטלוויזיה הממלכתית שלה ואת ערוץ אל-ג'זירה, בעזרתם הוא יצר לעצמו את מעמד המטיף והפוסק הסוני הבכיר בעולם האסלאמי והערבי. מרכז הפעולה שלו היה כאמור מדוחא, והאג'נדה שלו התאימה כמו כפפה ליד לזו של שליט קטאר, השייח' תמים בן חמד, לנסות לסכסך בין מדינות ערב ולנקוט בשיטת הפרד ומשול.

כך למשל, אל-קרדאווי פרסם פסקי הלכה שהתירו התנקשויות בראשי מדינות והסתה נגד הצבא המצרי ומוסדות המדינה במצרים. כמו כן הוא פרסם פסקי הלכה הקוראים לקצינים ולחיילים בצבא מצרים שלא לציית להוראות המפקדים.

גורמים במצרים טוענים כי השייח' אל-קרדאווי אולץ לפרוש בלחץ של מוזה, אימו של שליט קטאר, השייח' תמים בן חמד, אשר הגיעה למסקנה כי הוא הפך לנטל על קטאר והגיע זמנו לצאת לפנסיה.

עם זאת, במצרים מעריכים גם כי אל-קרדאווי עדיין לא אמר את המילה האחרונה. הוא משמש כנותן הסמכות הדתית למדיניות של קטאר, ושליטי קטאר שומרים אותו בצד לעתות משבר כדי שייצא ויגן עליהם במידת הצורך. אל-קרדאווי תלוי בקטאר, פסקי ההלכה שלו הם פוליטיים ועל פי הצרכים של שליטי קטאר.

המשך הקו הקיצוני

את השייח' יוסוף אל-קרדאווי יחליף השייח' אחמד אל-רייסוני, אחד מסמלי 'האחים המוסלמים' במגרב הערבי, שהתפרסם לאחר שמתח ביקורת נוקבת על נשיא מצרים מוחמד מורסי, בעצמו איש תנועת 'האחים המוסלמים'. אל-רייסוני הביע אז שביעות רצון מהדחתו מוחמד מורסי בידי הגנרל א-סיסי, מתח ביקורת על תנועת 'האחים' והאשים אותה בקיפאון רעיוני.

הוא טען שהתנועה צריכה להשתחרר מהמורשת של מייסדה חסן אל-בנא ולהתפתח. אלרייסוני גם גרס כי אסור לתנועה להתחרות על תפקיד נשיא מצרים ולשאת באחריות למוסדות המדינה, דבר שיפגע בה בסופו של דבר, כפי שאכן קרה לנשיא מוחמד מורסי. לכן תמך בכך שהנשיא מורסי יפרוש מרצונו מהתפקיד.

אחמד אל-רייסוני נולד במרוקו ב-1953 והתחנך ולמד בה. בשנים האחרונות שימש כסגנו של השייח' יוסוף אל-קרדאווי בראשות 'האיחוד העולמי של חכמי הדת', שהיה אחד ממייסדיו. בבחירות הפנימיות שהתקיימו באיסטנבול לראשות האיחוד זכה ברוב של 93 אחוזים.

אל-רייסוני מזוהה כאחד התומכים הגדולים של "הבעיה הפלסטינית", והוא מתנגד חריף להכרזה על ירושלים כבירת ישראל ולמדיניות ישראל בהר הבית. הוא גם התבטא נגד נורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל. ההערכה  בעולם הערבי היא שאל-רייסוני יחריף את הקו המדיני-דתי שלו כדי להיכנס היטב לנעליו של השייח' יוסוף אל-קרדאווי.


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. אני מודה שזו סקירה קצת מאכזבת. השפעתו של קרד'אווי היא אדירת מימדים על העולם המוסלמי ולהתמקד בחלקים המושכים של טרור זה קצת שטחי. מה עם ההשפעה האדירה על התפיסה המוסלמית באירופה בעזרת "הדוקטרינה של המיעוטים"? מה עם הניסיון לחבר בין האסלאם הפוליטי לאסלאם הרדיקלי ותנועות התכפיר? חבל…

    1. למה שלא תספר לנו על ההשפעה האדירה של סטלין והיטלר?
      ואל תתמקד בחלקים המושכים של רצח העם והשואה זה קצת שטחי.

    2. אא היקר.
      חלק מהרעיון של מגזין לתחקירים וניתוח הוא שהוא לא נותן רק את הדברים המגניבים ולפעמים גם הצהובים כמו הנוניתון למשל אלא מלמד אותנו על העולם שסביבנו בצורה קצת יותר מעמיקה. אגב ראש הממשלה שלנו הבין את זה יותר טוב מכולם ולכן הוא לומד יחסים בין מדינות לעומק ומנצל זאת לסיוע למעמד ישראל בעולם.
      חַשוֹב למשל על הבנת יחסי הכוחות בעולם המוסלמי על מנת להבין ממה חוששים האויבים הישירים והעקיפים שלנו, הבנת מצב המוסלמים באירופה מבחינה הלכתית יעזור לנו להבין הלכי רוח באזורי טרור בלונדון או בריסל וכך הלאה.
      כדאי תמיד להרחיב את נקודת המבט ולא להשוות מיד לסטאלין וחבריו.

  2. המון שנים הייתי רואה את התכניות שלו בערוץ הקטרי. מעניין. אומרים שיש לו מישהו מהמישפחה שהוא דווקא אחרת מודרני ביתו או משהו כזה. נורא מעניין לדעת על השכנים. בעבר המון הייתי רואה ערוצים בערבית לדעת איך חושבים מיהם באמת וכו. הם הרי השכנים שלנו יצאו מהתנך והתנך חשוב המון. חזרנו לערש העולם כמה מצמרר .ואוו. פה נולד התנך וואוו ואוו ואוו .אין עליו הוא חידתי ומופלא ומצמרר הכי הכי בררררררררררר. כזו הנבואה היא הכי מצמררת .הנבואה היא החשובה הקובעת השולטת. לו ידעו. זו מיסטיקה מטורפת שעדיין רדומה היום. האדמה הזו חגורת התנך עירבבה טיבעי ועל טיבעי מסע מוזר שטעמו של גן עדן ואחר זה נעלם. אבל זו הסיבה לשיבה האידיאל הזה החזרת הברררררררר כשאתה רואה אלוהים זה הכי מצמרר בעולם זה מפצים מטורפים הכי גדולים בעולם. זה היה פעם במסות אדירות. הו הו כשהנבואה תצוף. מסעות של צמרמורת מדהימה מפעימה הזויה ומטורללת אבל קסומה בטרוף. החוויות האלה נימצאים בנישמותינו בבוא העת הם יצופו.