גם תחת עול הסנקציות, מנהיגי איראן ממשיכים לאיים על ישראל וארה"ב

כנס הארגון הבינ"ל לאחדות אסלאמית שנערך השבוע בטהרן נוצל בעיקר להשמעת נאומים אנטישמיים ואיומים במלחמה על המערב

הצהרות מלחמה? עלי ח'אמנאי וחסן רוחאני בכינוס בטהרן | ויקיפדיה

השבוע התקיים באיראן הכינוס ה-32 של הארגון הבינלאומי לאחדות אסלאמית תחת הכותרת: "ירושלים- ציר אחדות האומה" . ירושלים הייתה ונותרה אחד המכנים המשותפים הבודדים בין איראן השיעית למרחב האסלאמי הסוני, אותו היא מנסה לשוב ולרתום מעל ראשי המשטרים הערביים המשרתים לטענתה את ארה"ב וישראל.

הכינוס השנה מתקיים בצל הסנקציות המוטלות על איראן, ומספר המשתתפים בו היה קטן מבעבר. בין היתר השתתפו בו סגן מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם, ראש ממשלת עיראק לשעבר נורי אל-מאלכי, ונשיא אפגניסטן לשעבר חמיד קרזאי.

כמו בשנים קודמות, ניצלו ראשי המשטר ומשמרות המהפכה את הבמה לתקוף את ישראל ואת ארה"ב ולהדגיש את עמידתה האיתנה של איראן נוכח הסנקציות. בלט במיוחד מנהיג איראן ח'אמנאי, ששב וקבע  כי עמידתו האיתנה של העם האיראני תביס את  "רשעותן" של ישראל ושל ארה"ב ואת הסנקציות. "האומה האיראנית לוחמת כבר ארבעים שנה…היינו שתיל קטן ופגיע בראשית המהפכה אך הפכנו לעץ עצום ורב כוח", הצהיר.

מנהיג איראן קרא גם למנהיגי המדינות האסלאמיות "לחזור למנדט של האסלאם" ולעזוב את ארה"ב:

 כיום כמה מדינות (רמז לסעודיה ולמדינות המפרץ) הולכות בעקבות ארה"ב ולא בעקבות הקוראן ואללה….ארה"ב משפילה אותם נוכח אופייה המתנשא…שמעתם את הדימוי "פרה חולבת" שהדביק נשיא ארה"ב לערב הסעודית…אולי  משפחת המלוכה לא נפגעה מזה אך מדובר בהעלבה של העם הסעודי והאומה האסלאמית… אם לשליטים הסעודים לא אכפת שכך משפילים ומעליבים אותם, אז (שילכו) לעזאזל…"

בהמשך דבריו תהה ח'אמנאי מדוע תומכים שליטים מוסלמים ב"פשעיה של ארה"ב נגד הפלסטינים והחות'ים בתימן", וטען כי "ארה"ב וישראל נחלשו בצורה ניכרת באזור בהשוואה לעשר השנים האחרונות".

הוא הביא דוגמאות מן העבר והזכיר כי ישראל נכשלה ב"מלחמת 33 הימים"  מול חיזבאללה (מלחמת לבנון השניה), ובעימותים האחרונים מול חמאס בעזה: "החמאס ירה למעלה מחמש מאות רקטות ויום לאחר מכן הוכרזה הפסקת אש, המשטר הציוני נכשל מול ההתנגדות הפלסטינית רק לאחר יומיים….כל זה מוכיח שהוא נחלש משמעות וקצב ההיחלשות גובר והולך".

הבוקרים והגמלים

משתתף נוסף בכנס היה היה נשיא איראן חסן רוחאני, שבדבריו כינה את ישראל "גידול סרטני שנוצר לאחר מלחמת העולם השנייה במזרח התיכון על ידי המערב, וכדי לשרת את האינטרסים שלו". ברוח זו הוסיף בהתייחסו למוקדי הסכסוך הפעילים באזור "פלסטין" ותימן ואמר:

כיום קבוצה של  קיצונים נוצרים, יהודים ומוסלמים הגיעו לאזורנו וייסדו משטר מזויף עם אידיאולוגיה פאשיסטית (ישראל). הם טובחים אנשים בפלסטין ומפציצים אנשים בתימן כל יום…ואני שואל כיצד חברו בוקרים (ארה"ב) לרוכבי גמלים (סעודיה ומדינות המפרץ)"

בהתייחסו להתקרבות האחרונה בין ישראל לכמה מדינות אסלאמיות בקרבתה של איראן, ובעיקר לביקור ראש הממשלה נתניהו בעומאן  קרא רוחאני "לא לפרוס שטיח אדום פני פושעים".

בנק המטרות

איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של החמאס שלח לוועידה נאום מצולם, לאחר שמצרים מנעה את הגעתו.  בנאומו אמר כי "המשטר הציוני הוא האויב מספר אחד של העולם האסלאמי", והוסיף: "טראמפ לא יצליח לתת לאויב שעל מאדמת פלסטין".

הנייה קרא למדינות אסלאמיות "להוציא מחוץ לחוק כל פעולה של נורמליזציה עם האויב הציוני", ועוד אמר כי "העם הפלסטיני בכל מקום, לא ייתן לעסקה המכונה עסקת המאה לעבור…".הנייה הודה לראשי המשטר באיראן על תמיכתם הבלתי מסויגת בהתנגדות פלסטין ואמר כי "איראן חצתה קווים אדומים כדי להמשיך בתמיכה בעם הפלסטיני".

מעבר לנאומים שנישאו בכנס עצמו, מפקדים בכירים של משמרות המהפכה  הדגישו  בימים האחרונים  כי "לא תהיה שום פשרה מצד איראן כלפי אויביה" והיא תמשיך להגן על עמי האזור. כך למשל, ממלא מקום מפקד משמרות המהפכה הגנרל חוסיין סלאמי אמר בטהרן בשבוע שעבר:  "הבית של אויבי איראן אינו אלא קור עכביש…הרי ראיתם איך הסעודים והמשטר הציוני התמוטטו רק עם כמה טילים ורקטות ואמריקה נותרה חסרת אונים".

האייתוללה מוחסן אראכי, בכיר המשטר ומארח הכנס האסלאמי, אמר כי התמיכה של איראן בחות'ים צריכה להפוך לגלויה וכי לדעתו האישית איראן צריכה אפילו לומר בגלוי שהיא שולחת נשק לחות'ים. אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד הזרוע הטילים של משמרות המהפכה אמר כי בסיסים אמריקנים בקנדהר באפגניסטן, בסיס אל עודייד בקטר ובסיס אלזפרה באיחוד האמירויות, נמצאים בטווח הטילים של איראן, ונושאות המטוסים של האמריקאיים הן בבנק המטרות של איראן.


סא”ל (במיל.) מיכאל סגל הוא חוקר בכיר ומומחה לנושאים אסטרטגיים, תוך התמקדות באיראן, טרור והמזרח התיכון. שירת בצה”ל בחטיבת המחקר של אמ”ן בתחומי איראן והפלסטינים. סגל כותב עבור מרכז המידע למודיעין וטרור במרכז למורשת המודיעין (מל”מ), ומשמש כיועץ בתחום מחקר סיכונים ואיומים לחברות פרטיות.

הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר