פירוק מרצון: אבו מאזן וחמאס על מסלול התנגשות

הודעתו של יו"ר הרש"פ על כוונתו לפרק את המועצה המחוקקת היא צעד דרמטי שעשוי לשבור את הקשר האחרון שנותר בין עזה לרמאללה

כבר לא מתרחק מהאש. מחמוד עבאס ברמאללה | פלאש90

יו"ר הרשות מחמוד עבאס הטיל בשבוע שעבר פצצה פוליטית, כאשר הודיע על כוונתו לפרק את המועצה המחוקקת, שהיא הפרלמנט הפלסטיני בו מחזיק חמאס כשני שלישים מהמושבים. במונחים של הפוליטיקה הפנימית הפלסטינית, זהו מהלך נפיץ הקורא תיגר על המצב הקיים. אמנם דובר באיום ישן ובשלב זה אין החלטה ליישומו בפועל, אך זו הפעם הראשונה שעבאס עצמו מודיע על כך בגלוי, בשוויון נפש ובלי להתנצל.

הסוגיה עלתה לדיון ברמאללה בפורומים שונים בחודשים האחרונים, אם במוסדות הרשמיים של אש"ף או במפגשי הנהגה מצומצמים יותר. עד כה נמנע אבו מאזן מלהכריז בריש גלי על פירוק המועצה, והשאיר לאנשיו את העיסוק התקשורתי בתפוח האדמה הלוהט הזה. הם נשלחו לאולפני הטלוויזיה בשעה שהוא דאג להרחיק את עצמו מהאש, אבל לא עוד. אבו מאזן כעת הוא הפנים מאחורי המהלך האפשרי המדובר.

הודעת אבו מאזן באה אחרי המבוי הסתום שחתם את הסבב האחרון של שיחות הפיוס בקהיר בין פתח לחמאס.  זה זמן מה שעבאס נמנע מלשלוף את הקלף הזה, בין היתר בשל בקשה מצרית "להרגיע" ולהקפיא צעדי ענישה נוספים נגד חמאס כדי לא לפגוע במאמצים לפיוס, אך כעת הוא מאותת שגם לאיפוק שלו יש גבול.

קלף סחטנות

מקורות בעזה אמרו ל'מידה' כי בחמאס רואים באיום ששיגר אבו מאזן קלף של סחטנות, אמצעי שנועד ללחוץ על הנהגת הארגון להגמיש עמדות ולגרום לה לרדת כמה שלבים בסולם הדרישות שטיפסה עליו בכל הקשור לפיוס.

השאלה המרכזית שמעסיקה את אנשי עזה היא האם לאבו מאזן יש כוונה אמיתית לפרק את המועצה המחוקקת, הגוף הנשלט בידי אנשי חמאס מאז בחירות 2006. זה היה הישג מהדהד שחמאס שאב ממנו כוח פוליטי אדיר מול תנועת פתח שנותרה מצידה מצולקת וחבולה עד היום.

ארגון הטרור שעיקר זהותו ופעילותו היו צבועים בגוון צבאי מובהק עד הבחירות, קיבל בעקבות ניצחונו גושפנקא לייחס לעצמו מעמד של שחקן פוליטי לגיטימי שנבחר בצורה חוקית. 12 שנים חלפו. ההפיכה בעזה והיריבות בין חמאס לפתח בעקבותיה הפכו את המועצה המחוקקת לגוף מושבת  ולא מתפקד שקיים בעיקר על הנייר.

אז מה בעצם מה משמעות המהלך? מי מרוויח ומי מפסיד? תלוי את מי שואלים. יש שיאמרו שבאיום עבאס אין כל חדש, אך בחמאס מביאים בחשבון שהדבר יקרה. "בחמאס יודעים שזה לא תרחיש דמיוני. אם זה יקרה מחר בבוקר, הם לא יהיו מופתעים", כך אומר גורם פלסטיני בעזה בשיחה עם 'מידה'.

לדבריו, אם אבו מאזן יעז לעשות זאת, האמון הציבורי בו ייפגע. "תוצאות של בחירות צריך לכבד. הוא ישבור את הלבנה האחרונה של הדמוקרטיה, אם קיימת. כל העולם הרי תמך בבחירות שהיו והמועצה המחוקקת היא הסמל של הדמוקרטיה הפלסטינית, כמעט הסממן האחרון שלה. במו ידיו אבו מאזן ישחית גם את זה", הסביר.

עם זאת אומר הגורם, אבו מאזן יכול גם להרוויח ממהלך מסוג זה העשוי לבודד את חמאס ולהחזיר אותו לממדיו הטבעיים:

חמאס בלי המועצה המחוקקת יאבד את המעמד הפוליטי שלו בזירה הפלסטינית ויצטייר בעיני העולם ככנופיה מזוינת גרידא התופסת את השלטון ברצועת עזה בכוח הנשק. חמאס עלול להינזק מכך, בייחוד כשהוא נמצא ברשימת הטרור של אירופה וארה"ב. לחמאס כיום אין שום גוף לגיטימי אחר שהארגון חבר בו. ייתכן שהדבר ישפיע גם על מאזן הכוחות מול הארגונים האחרים בעזה. אם חמאס יאבד את המועצה המחוקקת, הוא יהפוך לארגון ככל הארגונים האחרים לכאורה, כבר לא יהיה לו היתרון היחסי מול הג'יהאד למשל"

סופו של אוסלו

מקורות בעזה המזוהים עם חמאס סבורים שאם אבו מאזן יחליט ללכת על המהלך הוא יאבד מהלגיטימיות שלו ומנהיגותו תיפגע. "הוא יצטייר כמי שפועל באופן כוחני ולא חוקי לסיכול הליך דמוקרטי חוקי שבמסגרתו נבחר ארגון חמאס וניצח. בפתח אומרים שהמועצה המחוקקת כבר לא לגיטימית וחסרת תוקף מכיוון שלא נערכו בחירות חדשות מאז, אבל אנחנו טוענים שאבו מאזן הוא עצמו בלתי לגיטימי הואיל ותקופת כהונתו הסתיימה מזמן והוא לא קיבל מנדט חדש מהעם. אבו מאזן נבחר ב-2005 ומאז לא היו בחירות", הם מספרים.

הפגנות נגד בכירי הרש"פ בעזה | פלאש90

ועוד נקודה למחשבה: המועצה המחוקקת היא תוצר של הסכמי אוסלו. גוף שהוקם כחלק מהרשות במסגרת ההסכמים שנחתמו בשנות התשעים. במצב שבו אבו מאזן יחליט לפרק בפועל את המועצה, המשמעות היא גם פירוק חלקי של הרשות הפלסטינית ושל הסכמי אוסלו.

"הצעד הזה הוא מהלך פוליטי להפעלת לחץ על חמאס לסיים את הפילוג ולקבל את שלטון אבו מאזן ברצועת עזה, אבל גם נועד לאתגר את ישראל ולסמן לה שנכנסנו לשלב חדש אחרי ששלב הביניים של אוסלו נגמר", אומר ל'מידה' בכיר באשף.

חמאס נדחק לפינה

מחבלי חמאס בעזה | פלאש90

גם בישראל מבינים שהסכמי אוסלו הפכו לנייר שלא נותר ממנו דבר למעט הנספח הכלכלי והתיאום הביטחוני. בראיית מקבלי ההחלטות בישראל, כל צעד שיש בו כדי להחליש את חמאס נתפס כצעד חיובי.

צעדי הענישה שהטיל אבו מאזן על רצועת עזה בשנה האחרונה היו צעדים שפגעו בעיקר בתושבים עצמם ובכלכלה העזתית, מה שערער את השקט בגבול וגרם להתפרצות גלים של הסלמה ביטחונית. אך בשונה מן הסנקציות הקודמות שהשית יו"ר הרשות על עזה שהיו כלכליות בעיקרן, פירוק המועצה הוא מהלך פוליטי שנועד להעניש את ארגון חמאס עצמו, מבלי לפגוע באוכלוסייה בעזה.

לפיכך לישראל על פניו אין סיבה לעמוד בדרכו של אבו מאזן ולמנוע ממנו ליישם צעד זה. מנגד, מדובר במהלך מתריס מאוד בראיית חמאס ומכה פוליטית כואבת לארגון. פירוק המועצה עלול להחמיר את היריבות העזה בין פתח לחמאס ולדחוק את האחרון לפינה. במצב שכזה קיימת גם האפשרות שהוא יבחר להסית את האש לעבר ישראל.

על אף הודעת אבו מאזן, ברמאללה הבהירו כי במוסדות אשף ופתח טרם השלימו את הדיונים בשאלת פירוק המועצה וממשיכים לבחון את השלכות המהלך. יש התומכים בפירוק הגוף המחוקק הפלסטיני ויש הסבורים שעדיף להמתין ולשקול את הדברים בהתאם להתפתחויות הפוליטיות, אלא שעם כל הכבוד לשיח ולוויכוח הפנימי ברמאללה, אבו מאזן כבר הוכיח יותר מפעם אחת בעבר שהוא העומד בראש תהליכי קבלת ההחלטות ובסוף הסמכויות להכריע שמורות אצלו.


דנה בן שמעון היא עיתונאית המסקרת את התחום הפלסטיני. עקבו אחריה בטוויטר  ובפייסבוק.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. אני לא מבין מה ההשפעה המעשית של פירוק המועצה המחוקקת (או של המשך קיומה)
    אם המועצה גם ככה מושבתת, אין הבדל למעשה. וכל הבדלי התדמית גם הם משאלת לב – מי שרואה היום בחמאס כארגון פוליטי לגיטימי ימשיך להתייחס אליו כך גם אם תפורק המועצה, וכל מי שרואה בחמאס ארגון טרור ימשיך להתייחס אליו כך גם אם המועצה תמשיך להתקיים (ולא לתפקד).
    גם כלפי ישראל הפירוק חסר משמעות – הרשות הפלסטינית תמשיך לפעול ללא שינוי: להעביר כספים למחבלים ומקורבים, להפעיל את כוחות הרשות כנגד מתנגדים פוליטיים, ולפרסם הצהרות כנגד "שלטון הכיבוש" שמחזיק אותם בחיים.

  2. אלו רוצים להרוג ביהודים ואלו רוצים להרוג ביהודים, והם רק מחפשים תרוץ לעשות את זה.
    זה צואה מוצקה וזה שילשול. שניהם מסריחים ומגעילים. ושניהם צריכים ללכת לעזאזל.
    הסיכסוך ביניהם דומה לסכסוך הטפילד-מק'קוי בארה"ב (רק אמריקאים בודדים יודעים על הסיכסוך הזה, והוא לא רלוונטי לאף אמריקאי כיום).

  3. פירוד לרשעים, טוב לעולם.
    אם לא ביוזמת אבומעפן, חפרפרת לכך, תועיל