עיתונאים תחת אש: כשנוביק מתפתל ושניידר מתביישת

איש חדשות 10 וכתבת 'גלובס' חשפו כי 'מחאת האפודים' פוליטית וממומנת, אך במקום להתגאות בסקופים הם זכו ללעג מהקולגות ונקראו לסדר על ידי ברנז'ת השמאל

מדווחים ומתנצלים. עקיבא נוביק וטל שניידר | פלאש90, טל שניידר, Cc-by-sa-3.0

בימים כתיקונם, עיתונאים אמורים להתהדר ולהתגאות בפרסומים ראשונים ובחשיפות פרי ידם אשר הפכו לשיחת היום הציבורית. אך מסתבר כי בישראל כללים אלו אינם חלים במקרים שבהם הסקופ לא מקדם את האג'נדה של ברנז'ת העיתונאים, כלומר של מחנה השמאל. התוצאה המשעשעת והמרתקת היא עיתונאים המבקשים סליחה ומחילה על כך שסיפקו לציבור מידע חיוני, מרתק וחשוב.

שני 'הכוכבים' של הסיפור הם כתבת 'גלובס' טל שניידר ועיתונאי חדשות 10 עקיבא נוביק. כל חטאם? הם העזו לדווח כי 'מחאת האפודים' אינה אותנטית ולא מייצגת את כלל חלקי החברה ישראלית, אלא מהווה עוד הפגנה פוליטית של השמאל מבית אלדד יניב, שרבים מחבריו לא ביקרו מעולם בקו העוני.

ראשונת המתנצלים הייתה שניידר. הכתבת הפוליטית סיקרה את ההפגנה בצהרי שישי האחרון וצייצה בחשבון הטוויטר שלה קולאז' תמונות שבאחת מהן נראית מפגינה החוסמת את צומת עזריאלי, כשהיא אוחזת בידה תיק ומעיל הנראים ממותג יוקרתי. פרשן ערוץ 20 שמעון ריקלין צייץ את התמונה המדוברת תוך שהוא מגחיך את דרישות המפגינים להפחית את יוקר המחיה: "כל הסיפור של ההפגנה נגד יוקר המחייה בתמונה אחת שטל שניידר צייצה… תודה טל", כתב ריקלין.

הציוץ של ריקלין התפשט כמו אש בשדה קוצים, באופן שכמובן פגע מאוד בראשי המחאה. בשמאל סימנו את המטרה החדשה: טל שניידר, שבמחי ציוץ אחד הפכה ל"שופר תעמולה של ראש הממשלה" ו"פעילת ימין קיצוני".

חנה קים, מהגרעין הקשה של 'מחאת פתח תקווה', תקפה בחריפות את שניידר על כך שהעזה לפקפק באותנטיות של המחאה, אך במקום להתעלם או לגחך על הניסיון לפקפק בהישגה העיתונאי החלה שניידר במסכת התפתלויות מפוארת בגין פרסום התמונה.

"אני לא תהיתי בשום שלב על הביגוד", ביקשה שניידר להצטדק בפני קים. "למען האמת בכלל לא ראיתי את הבגדים אלא רק את האישה שחסמה אוטובוס. הסיבה שצילמתי אותה (תוך שאני מתקשה לראות את התמונה בנייד שלי בשל סינוור) היתה כי היא בלמה בגופה אוטובוס תוך שהיא מסתכנת והנהג מתחמם עליה וחששתי שהוא עומד לפגוע בה".

במילים אחרות, טל שניידר לא רק שמתעלמת לחלוטין מההישג העיתונאי שלה – הוכחה חותכת כי הפגנת 'יוקר המחיה' מורכבת למעשה מאנשים שבעים ומדושנים – אלא גם מתרצת זאת בכך שכלל לא שמה לב לסקופ בזמן אמת.

ה'הבהרה' של שניידר לא סיפקה את קים, שהודיעה לשניידר כי היא אשמה בפשע אחר, נורא אף יותר: סיוע לריקלין ועוזריו. שניידר נלחצה מאוד מהחיבור לריקלין ומיהרה להדגיש: "בניגוד למה שחנה קים מצייצת פה, אני לא שוחחתי עם ריקלין והתכנים שהוא מפרסם הם על דעתו בלבד ולא קשורים אלי. אני לא עובדת אצלו ולא מייעצת לו".

אלדד יניב הצטרף גם הוא לחגיגה, ושניידר נאלצה להסביר שוב ושוב מדוע היא חפה מפשע של שיתוף פעולה עם ריקלין – ומרוב תסכול אף האשימה את עורכיה ב'גלובס' ששלחו אותה לסקר את ההפגנה בצהרי יום שישי.

לאחר כל זאת, שניידר כנראה עדיין חשה אשמה ואתמול בבוקר פצחה בשרשור ארוך בו היא מטילה אשמה על המשקפיים שלה כגורם שהטעה אותה ומנע ממנה להבין בזמן אמת מה היא רואה. הציוץ המדובר נמחק על ידי שניידר ("ענין אישי שלי") אך לאחריו הבהירה כי "אין הרבה מה לייחס לעצם התיעוד, לפה או לשם, כי ממילא לא שמתי לב" – כלומר עיתונאית 'גלובס' ממשיכה להתכחש לחשיפה שלה, ולו רק כי היא נוגדת את האג'נדה שלה ושל חבריה העיתונאים.

מתכחשים לסורוס

אמש (ראשון) היה זה תורו של עקיבא נוביק להפוך לאויב השמאל. איש חדשות 10 חשף כי בניגוד מוחלט להצהרות מארגני המחאה, מדובר במחאת שמאל פוליטית קלאסית שרוב מוחלט ממארגניה הם פעילים פוליטיים במרצ, בעבודה ובהפגנות הפוטש להפלת שלטון הימין. המימון למחאה הגיע בין היתר מארגון הממומן בכבדות על ידי המיליארדר האנטי-ציוני ג'ורג' סורוס המקדם ברחבי העולם אג'נדת שמאל קיצוני.

מנכ"ל הקרן החדשה מיקי גיצין זעם על הפרסום של נוביק והפיץ ציוץ משולל כל קשר למציאות. גם פעילים ב'מולד', ארגון שהקשר בינו לבין אמינות מקרי בהחלט, תקפו את נוביק בחמת זעם, כמו גם אנשי שמאל נוספים. "כל העיתונאים האמיתיים צוחקים עליך היום", נכתב באחת התגובות לעיתונאי חדשות 10. עיתונאי חדשות 2 ציון נאנוס כינה את הפרסום "מגוחך", בעודו שוטח טיעון מגוחך בפני עצמו. מסתבר שוב שחשיפות עיתונאיות שאינן אהודות על הברנז'ה מזכות את העיתונאי בגיחוך מצד הקולגות.

במקום ליהנות מההישג, מצא עצמו נוביק נאלץ להעניק לגיטימציה לסיפור העיתונאי החשוב: "בימים האחרונים טענו בליכוד שוב ושוב שמחאת האפודים פוליטית, ומארגניה הכחישו זאת מכל וכל ונשבעו שאין להם כל קשר כזה", כתב.

אך הרוחות לא שככו והבוקר שוב נאלץ נוביק להצדיק את הפרסום: "לו ראשי 'מחאת האפודים' היו אומרים מראש ביושר 'אנחנו מחאה אופוזיציונית, אז מן הסתם מנוהלים על ידי אנשי שמאל', לא היה בדל סיפור בטביעות האצבע הפוליטיות. אבל כשמתעקשים שאין במחאה שום גוון פוליטי, מנוע כמו 'הברית הישראלית' ואלדד יניב הוא סיפור מגה ראוי", הסביר בהתנצלות.

התופעה המדהימה הזו, בה עיתונאים צריכים להצדיק חשיפות עיתונאיות הנאמנות לאמת, מוכיחה כי בשמאל אמנם אוהבים לקשט עצמם בנוצות של אבירי חופש הביטוי והעיתונות העצמאית – אך ברגע האמת הם מתבררים כאחרוני הקומיסרים וסותמי הפיות. הפתרון: להמשיך לחשוף את השמאל במערומיו, אך להפסיק להתנצל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. רגע, אז טל שניידר חושבת שזה הגיוני שהתגובה שלה ל"ראיתי אשה מסתכנת מדי וחששתי לחייה" זה לשלוף טלפון ולצלם?
    או שהיא חושבת שהידרדרנו למצב שזה עדיף על: "רציתי להראות כמה ההפגנה מגוחכת"?
    מה זה אומר על המצב של המדינה שלנו כיום?

    1. whataboutism

      התפקיד של עיתונאית היא לסקר. זה בדיוק מה שהיא עשתה. לצערך הפעם זה הזיק לחבר'ה אותם אתה מיחצ"ן.

  2. השאלה היא לא האם ההפגנה היא פוליטית אלא האם היא מוצדקת, וטוב יעשו אנשי הימין אם יפסיקו לסכל באופן אוטומטי כל פעולה הננקטת נגד מדיניות הממשלה.

    1. הטענה הזאת היא בכלל לא נכונה מפני שהפגנה היא קודם כל מפגן של כח ומי שיוצא להפגין צריך לדעת שבכך הוא הופך לחייל עבור מי שמימן את ההפגנה ועומד מאחוריה. הנושא שעבורו מפגינים הוא במקרים רבים חשוב אבל משני לחלוטין למטרה של מארגני המהומות. אפשר לקחת כדוגמה מצויינת את ההפגנות השונות נגד שחיתות שילטון השא באיראן, למשל. אנשים רבים יצאו לרחובות למחות על נושא שאינו שנוי במחלוקת ומוסרי ממדרגה ראשונה ולא העלו בדעתם שהאיסלאם הקיצוני הוא שעומד מאחרוריהן והוא זה שיתפוש את השלטון לאחר שהאבק ישקע. אותו דבר קרא במצרים. הקומוניזם עלה באותה צורה בדיוק. כל אחד יכול לקחת נושא "מוצדק" ולהוציא בשמו אנשים לרחובות. השאלה האמיתית היא לא עבור מה אתה נלחם אלא עבור מי כי כשאותו אחד יתפוש את השלטון הוא אולי כבר לא יתן לך להפגין יותר!

  3. השמאל הקיצוני מתנהג כמו החמאס ביחס למשת"פים: כשהם תופסים משת"פ או מישהי שחיללה את כבוד המשפחה, אם הם לא גוררים אותם בטנדר בחוצות עזה, הם מכריחים אותם לבצע ביגוע נגד האויב הציוני, בד"כ התאבדות. עכשיו אפשר לצפות ששניידר ו/או נוביק יפרסמו פוסטים וכתבות בוטים נגד הימין.

  4. במקרה של טל שניידר הביטוי בו השתמשת "הוכחה חותכת" ממש לא מתאימה.
    יש בגדים זולים שנראים יקרים וזה לא אומר כלום, ומפגינה אחת עשירה (נניח) גם לא אומר כלום.
    אף אחד חוץ ממארגני המחאה ההזויים לא האשימו אותה בכלום גם. היא לא קולגה.

    במקרה השני, עקיבא נוביק לא התנצל ובצדק.

    ממש תופעה…

  5. מצחיק מטיפשות .. רואים שהתיק חיקוי . כל כל מצחיק .שקופצים בראש,ולא בודקים .ואותו הדבר המעיל ..חחחחחח. לבסוף העיתונאי יצא קטן .
    מראה את האנשי ימין שחולים במחלת השוטים …

    1. אתה לא מתבייש?
      לואי ויטון מקורי! ממליצה לך לתת דעתך על דברים שאתה מבין בהם

  6. מצער מאוד שעיתונאים שאמורים להיות מקצועיים, מבועתים מהקולגות שלהם, וזה בוודאי משפיעה עליהם בהמשך על אופי הדיווחים שלהם.

    זו הזדמנות נאותה, שעיתונאים אלה יראו באיזו חבורה וקן רקוב הם מוקפים. אולי יתאוששו ויחוסו על הכבוד האישי והעצמי שלהם, וימשיכו לעשות מלאכתם נאמנה.

  7. "ריקלין ועוזריו" – לא ברור אם ציטטת במדויק את חנה קים החלאה או את רוח הדברים שלה.
    בכל אופן חשוב להדגיש בכל פעם מחדש את התועבה הזאת שחלאות מהשמאל משתמשים במונח "ועוזריו" או "ועוזריהם" כדי לרפרר לחוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם ובכך לרמוז שאנשי ימין הם סוג של נאצים.
    ריפרור לנאצים הוא הסתה פאר אקסלנס – כולנו יודעים מה העונש הנקוב בחוק ואילו רגשות מתעוררים בנו למראה נאצי חי.
    אחר כך מגלגלים עיניים וטוענים שההסתה נמצאת רק בימין.
    חשוב שכל דוברי הימין ישימו לב בכל פעם שעולה ריפרור תועבה כזה, יעלו את הנקודה על השולחן ולא יתנו שקט למי שמשתמש בביטוי הזה.

  8. החשיפה על המימון זה דבר חשוב ורלוונטי.

    מפגינים עם תיק יקר – פחות. התיק יכול להיות חיקוי זול, וגם הוא מקורי זה לא אומר שאין טעם למחות על העלאת מחירים.

  9. אם זה היה עוזר להפיל את ביבי, השמאל היה גם מפגין ומאשים את ביבי על הצורה של החרא של הכלבים.